1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741932 inlägg · 7967 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Huge: Väntade på det där....nu går smärtgränsen vid 80 % bara så du vet!

Gusten: Ok, jag skall inte plåga dig mer efter dagens värvningsnyheter.
Positivt iaf att Henke förlängde och att Lill-Bäckis gjorde likadant.
Man skall även komma ihåg att förstärkning av ett lag inte nödvändigtvis betyder att man BARA tar i nya spelare utifrån.
Det kan även betyda att man förlänger med dom som man vill ha kvar och vars kontrakt går ut.
Se där: en liten tänkvärd sak som jag bjuder på i all anspråkslöshet.. :-)

Huge: Lill-Bäckis var viktigt,rätt skött och han kan bli riktigt bra!

Gusten: Men vi vet inte med säkerhet att Björck stannar, eller hur? Någon som hört något om DJ?

Jag vägrar tro att Sundlöv med flera skulle planera att köra en säsong till med i princip samma försvar som förra säsongen. Alla insåg ju hur svaga vi var bakåt. Att Sunken tillkommer i försvaret kan väl bäst ses som att vi får in ettoskrivet kort på elitnivå; kan bli bra men inga garantier.

sylf: Håller med.

Du är fan den ödmjukaste jag vet Huge, tack för att du finns :)

Bra att även Malmen skrev på för två år precis som Spets, Sunken och Lill Bäckis...viktigt

Jompe: Enligt lillbrorsan så är det klart att DJ stannar.
Han kommer att få en nytändning med Boorken.
Kom ihåg var ni läste det först... :-)

Huge: Njae, förlängning borde vara konservering av kapacitet... Förstärkning är att ta in nya bättre krafter utifrån, förutom förlängninen av de kontrakt med dom man vill ha kvar...

Jompe: Nej som tur är så finns ju fortfarande chansen att DJ och Björck INTE kommer att ingå i truppen.
Eftersom GD hade "fel" om Sjögren så kan man ju fortsätta hoppas. Sen verkar ju Keb sitta inne med dåliga nyheter om Tuulola också.

Huge: Nytändning? DJ? Nu får gemensamt över nätet kamma oss allihop!!!!

aphac: Ingen risk för nån tändning där inte...verkar ha skurit rejält.

p j davydjoos: Man vet vad man har, men inte vad man får.
Hoppsan, ännu en tänkvärd sak.... ;-)

"Njae, förlängning borde vara konservering av kapacitet... "

Håller med. Det BORDE vara det.
Men om en spelare som klubben absolut vill behålla, och vars konrakt går ut, vill flytta på sig men lockas att stanna pga bättre villkor?
Borde inte det då räknas som en förstärkning?

Gusten: DJ har inte spelskickligheten som man måste ha som back om inte är en tuff sådan. Spelet går alldeles för fort för honom, utan att var elak så har det ju bara gått utför med DJ. ingen istid av WF i KS säger väl en del även om Phillips & co tog platser.
Hellre N.A på ordinarie backplats även om han är lite grön. Mycket handlar väl om man har framtiden framför eller bakom sig.

Om man inte är en tuff sådan, ska det va! Sorry

Huge: njae, borde räknas som en försvagning, då han en gång velat flytta på sig...

aphac: Innan man helt sågar DJ så skall man ha klart för sig att försvarsspelet varit ostrukturerat under hela säsongen. Den som hållit uppe det hela är i mångt och mycket Phillips.
Men så är han också en världsback och har en annan spelstil.
Med ett mer strukturerat försvarsspel kommer alla backarna att få mer självförtroende och därmed prestera bättre.
Det är här Boorks arbete med att fullfölja det Fleming startade, kommer in i bilden.
Sulku har ju även blivit lite bortglömd och får ju nästan räknas som ett nyförvärv.
Även om jag inte är riktigt nöjd med backsidan (1 klassback måste till)
så ser jag ändå inte helt nattsvart på situationen...

Huge: Här ute på öarna brukar gubbarna säga att ska man koka soppa på en spik måste man i alla fall ha en spik. Jag tror inte Boork kan trolla så galant med knäna att han kan förvandla Björck, DJ och Cassel till stordspelande backar. Du har helt rätt i att vi måste ha in (minst) en klassback. Vi bör inte förnya med Björck. Vi bör inte förlänga med DJ (vill minnas att vi har ett 1+ 1 år med honom.

Ja jag hoppas D.J och Björck lämnar laget....Finns säkert mycket bättre backar i B-nationernas VM lag som är billigare om man ska gå Brynäs lågbudgetsväg,Om inte så finns det kanske några riktigt bra i de övriga som väntar på kontraktsförslag om man vill spendera lite pengar :)

Mora fortsätter värva slovakiskt
"Mora gjorde idag klart med en ny slovak. Peter Fabus från Dukla Trencin, som vunnit både slovakiska mästerskapet och representerat A-landslaget"

p j davydjoos: Nu blir det mkt filosofi här.
En spelare utan kontrakt skall de facto jämställas med vilken annan utomstående spelare som helst, då han inte tillhör laget.
Isf blir det ju endast en smaksak eller bedömningsfråga om exempelvis Honken är en förstärkning eller en försvagning.
Eller?

Huge: Honken = Honken? De facto är er förstemålvakt oförändrad sedan förra året.

Jompe: "Jag tror inte Boork kan trolla så galant med knäna att han kan förvandla Björck, DJ och Cassel till stordspelande backar."

Helt rätt, och det är väl inte heller vare sig meningen eller ngt man kan begära. Mer eller mindre ALLA lag innehåller ett par hyfsat stabila backar, oftast kompletterat med klassbackar. För det mesta beroende på ekonomi och värvningsförmåga.
Skulle vi få ytterligare 1 klassback så är väl det ungefär vad man kan begära med tanke på vår ekonomi.
Tror inte att det går att bryta DJ:s kontrakt från någondera parts sida.
Skulle väl isf ha varit gjort långt tidigare under året, om jag inte har helt fel.

Huge: Frågan är ju hur det är med kosingen nu eftersom dom flesta har fått Två års kontrakt

RavenLord:
Simons resa i öststaterna fortsätter... hur bär han sig åt?

rackham: Tror mycket beror på att Hossa spelade för MIK och det är väl då kontakterna skapades.

65selander:
Jag undrar det, jag. Underskatta inte Simons. De där träskorna är beresta... :-)

Huge: Man förstärker ju i jämförelse med säsongen innan, och då var de facto den spelaren med i truppen... Honken, Lind, Malmström etc är en konservering av kapacitet jämfört med föregående års trupp... Vi måste förstärka i jämförelse med den gångna säsongens lag... Det vill säga minst en Tuulola, och en Bissett-typ, helst fler...

rackham: Många tror att Träskorna är en hypad grej men dom har då varit med minst från -87. Har polare som har sett han under VM -87 med kostym och träskor.

Träffade han och resten utav styrelsen under SCA cupen i höstas och givetvis så var det Kostym och Tradarpjuckena på.

p j davydjoos: Mao: man kan inte bedöma om ett lag totalt sett har blivit försvagat eller förstärkts förrän laget är komplett.
Vilket i sin tur innebär att en förstärkning i form av ett nyförvärv eller en "förstärkning" i form av en förlängning, under pågående förstärknings- eller förlängningsarbete, kan visa sig vara antingen en förstärkning eller en försvagning.
Alltså kan en förlängning även vara en förstärkning.

Hängde du med? ;-)
(knappt så jag gjorde det själv...)

El Maco: "Huge: Honken = Honken? De facto är er förstemålvakt oförändrad sedan förra året."

Rent fysiskt: ja (får vi hoppas) ;-)

Huge: Jag trodde du hade förlängt honom? Eller åtminstone förstärkt honom.

65selander:
Profil utan tvekan! Träskorna alltså...

Huge: Självklart kan man inte summerat något innan allt är klart... Lika klart är det att de svaga pusselbitarna måste bort och inte få förlängt... Och lika klart är att en spelare som förlänger i det läget enbart står för sin egen position i laget, mao konservering av kapacitet... Ersätts en spelare av en bättre dito kan man självklart kalla det en förstärkning. Helst då en av de sämre ersätts ersätts med en som håller riktigt hög klass...

Jag kan inte se en kontraktsförlängning som någon förstärkning av något slag...

p j davydjoos: "Jag kan inte se en kontraktsförlängning som någon förstärkning av något slag..."

Ähhh....
Du kommer aldrig att bli ngn filosof.... ;-)

El Maco: Förlänga har jag hört talas om att man kan göra.
Men hur förstärker man den...f´låt han?

Huge: Jodå, filosof kan jag nog vara... Samtidigt så måste man se vissa saker tydligt, medan andra saker öppnar för andra synsätt....

Teppo: Det här låter intressant; "Nämn då fyra lag som Brynäs skulle ha efter sig ens i nuläget när deras trupper bara är 3/4-fulla. Motivera också gärna varför." Tror du att jag skaffat mig en kristallkula alt. snackat in mig hos Saida. Det finns vissa lag som inte ens har 3/4 fulla trupper. men det kanske räcker med 2 femmor för att slå det tydligen genomusla BIF?? Malmström in, Sjögren ut; Nytt liv i liket! Hossa nästa? Fråga munkas!

JanT:
Saida..lever hon?

Tigern: Vet ej om hon är vid liv. Om så är fallet kan hon kanske hjälpa Teppo att hitta tron på Brynäs IF som han verkar ha tappat någonstans.;)

JanT: Det blir nog svårt att hitta den. Hon är nämligen stendöd

wap.hockeysnack.com
Som vissa skriver så har BIF satsat på defensiven under KS så det vore väl f-n om dom inte såg om grunden på bygget. Måste finnas en uppsjö utav backar som är bättre och billiga i drift. Det handlar om att scouta men har man inte råd att lämna kommunen så blir det svårt. Alla kan ju inte göra som LIF att överbetala AS spelarna

Tigern: F*n Saida måste väl ha dött för över 10 år sedan. Hennes dotter påstod att hon var Saidas efterträdare men det var ju bara BS. Sadia var riktig god damnit, hon hjälpte polisen att hitta många försvunna människor (döda dock). Jag fattar fortfarande inte hur hon kunde ha övernaturliga krafter....

Jag vet fö att Spets kommer bli ES nästa Le petite viking.

Lite nytt på spelarfronten. Enligt GD/AB så erbjuds inte "Jacke", Sjögren, Mattias Karlsson, Jonas Andersson och Joakim Lundström inga nya kontrakt, vissa som vi redan visste om. Sedan säger Sundlöv att han inte fått svar från Tuulolas agent, och förresten har Tuulola ett år kvar på sitt kontrakt vilket har gjort att Sundlöv redan har avskrivit honom. Enligt Sundlöv så kollar/letar han efter förstärkningar på marknade både på backsidan och forwardsidan.

Falken: Ank Karlsson är inte han ett spar kapital ändå. Om jag inte har för mig så är väl han junior fortfarande.

Någon som jag saknar som dom slumpade iväg är Rönnqvist

NAMNGP  TP +/-
Lind Micke 501127 38-19 
Miettinen Tommi48 717 24-10
Viitakoski Vesa471210 22-11
Dackell Andreas 40913 22-13
Sjödin Tommy5015 22-27
Malmström Henrik50129 21-1 
Danielsson Björne4413 20-14
Wahlberg Mikael28910 19-9
Molin Ove457 15-24
Soling Jonas42 5 12 1

Lite småord!

Alla klagar på Lind:
Micke är poängkung i Brynäs två år i rad.

Vesa är en sopa:
Han delar skytteligan med Malmström som bara har -1 på 50 matcher!

Hmm:
Walle är trots allt 5:a i laget enl AF och endast på 28 matcher så finns han fortfarande kvar i toppen.

Falken: Ang Tuulola så får vi skrika. Stannar han kvar så får han möta TinTin i Basel :-(

65selander: Såg på Hockeymagasinets hemsida att de listar Markus Matthiasson (MIF) som rykte till oss. Nu säger vi det alla på en gång så att det hörs ända upp till Sätraåsen: Vi behöver backar!

Jompe: vi behöver även forwards så det skulle vara underbart om vi får honom.

Jompe: en Kronvall typ + typ en ung Tuulola + typ en Mathiassson så kan man lägga sig i hängmattan någorlunda avslappnad i sommar ;-)

Läste ni läget i de olika lagen i aftonbladet?

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,638098,00.html

Tycker inte det ser så värst imponerande ut i särskilt många klubbar. Kolla på Leksands, Moras, HVs och Luleås backuppsättningar. Inte fyllt med superstjärnor direkt.

Kan med en gång säga att man redan nu kan lista ut hur det kommer att se ut i förhandstipsen från "experterna".

* Som vanligt kommer FBK och Frölunda att tippas högst.
* Leksand kommer att tippas högre än de borde pga av den massmediala uppståndelsen över deras "satsning".
* SSK kommer att få en högre plats än de borde i tipsen pga deras slutspel förra säsongen.
* BIF kommer tippas 9-12.

Själv tror jag så här långt att BIF hamnar före; Leksand, Mora, Luleå, SSK och att vi kanske kan rå på HV71, Djurgården och Modo om vi får en taggad trupp som spelar som ett lag (detta inkluderar även värvning av 1) en bra målskytt 2) En back av Tuulolaklass 3) En back som är stark defensivt, håller med Teppo i vad han skrev i sitt förra inklägg)

Ovanstående inkluderar även en start i NHL givetvis.

« · 542437 · »