Brynäs IF

714640 inlägg · 7953 ämnen

Söderkisar spekulerar och raljerar...

« · 1198815 · » Till forumet


Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...

Huss: "Förutsättningarna var väl att tippade bottenlaget Rögle saknade en hel del folk, framförallt halva backbesättningen."

Stämmer till viss del, men det kompenserade dom ju med att forwards jobbade nåt kopiöst i hela matchen och att dom för det mesta lyckades checka fast oss i vår egen zon. Finns egentligen inget bättre försvar än den taktiken, när den funkar. Nu lyckades vi alltför sällan ta oss ur det grepp dom ofta fick på oss och det var till största del deras forwards förtjänst, som jag ser det. Så det är inte alltid så att frånvaron av ett par spelare ( i det här fallet backar) nödvändigvis behöver betyda så mkt som många tror, även om det självfallet försvagar laget i stort. Frågan är bara hur mkt?

Det där med uppehållet har jag redan kommenterat.
Ett lag som Rögle förlorar inte lika mkt på ett uppehåll som ett mer "spelande" lag, det är min övertygelse.

Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Det är väl inte speciellt höga odds på att Timrå vinner sin första
bortamatch nu på torsdag. De verkar i allafall inte darra av skräck
inför att möta Brynäs borta.

Att de tre kommande hemmamatcherna är viktiga, är ingen överdrift precis.
Timrå, Modo och Södertälje. Blir det inte seger i någon av de matcherna,
då blir det till att genomlida ännu en kvalserie.

Det kommer i slutändan att vara hyperviktigt att vi har tagit fler poäng
än våra huvudkonkurrenter i de inbördes mötena.

Så här långt har vi:
Djurgåden: 4-1 i poäng.
Rögle: 3-2.
Södertälje: 3-0.
Timrå: 1-1.
Modo: 1-1.

Men vi måste naturligtvis vinna fler matcher mot de 4 rika.
Så här dåligt har det gått mot de lagen.
HV: 3-3.
Färjestad: 0-6.
Linköping: 1-4.
Frölunda: 0-3.

Endast 4 poäng av 21 mot de lagen. Det måste bli bättre.
Då har ändå 4 av de 7 matcherna mot de lagen varit hemma.
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Huss: Vinner vi mot Timrå så ser det ljust ut, förlorar vi så är det katastrof och kvalseriekänning.

Hoppas verkligen att Brynäs kan få till någon slags offensiv mot Timrå och inte spela på 0-0
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Huge: "Du sågar spelarna och tar inte hänsyn till förutsättningarna"
Förutsättningarna var väl att tippade bottenlaget Rögle saknade en hel del folk, framförallt halva backbesättningen. Brynäs borde utan tvekan ha fått med sig 3 poäng med sig under de förutsättningarna.
Uselt var bara förnamnet...
ps/ Uppehållet, var det bara Brynäs som hade det? /ds
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...

MarcusElving: Haha. Humle och Dumle har läst vad jag skriver och har i vanlig ordning ändå inte förstått. Jag skriver:


"Sammantaget en klart godkänd insats från vår sida i en erkänt mkt svår bortamatch."

"Sammantaget" betyder spelet över HELA banan och över hela matchen, dvs även det defensiva spelet och inte bara offensiven.
Ska man behöva påpeka att vi fortfarande har problem med den biten när alla ser att så är fallet? Det är ju också det som CZ drar upp och inget annat. Trots hans dom över offensiven så tror jag att han överlag är rätt så nöjd med den totala insatsen och den pinne vi tar därnere.
Det är min poäng och inget annat.

Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
MarcusElving: Ja han säger ju precis det alla har sagt här sedan Bocken brann senast.
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
GävleLasse: I cant wait... =)
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
MarcusElving: Ja nu vil jag seHuge berätta om att CZ inte kan ishockey och borde överlämna analyserna till de kunniga...
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
GävleLasse: Se där ja, i och med att Czarnecki erkänner att det är under all kritik så är nu Huge officielt den enda människan i världen som fortfarande tycker att Brynäs gjorde en godkänd match..
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
MarcusElving: Huge är värlsmästare på att hitta på bortförklaringar. Han tycker verkligen att det är HELT ok att spela 60 minuter hockey utan att göra ett enda mål. Att gå mållösa från en hockeymatch kan ALDrig VARA godkänt
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
0-0 mot ett skadedrabbat Rögle är INTE INTE INTE godkänt!!! Har lyssnat bara på radion på jobbet jag men, det är absolut inte godkänt med en pinne borta mot Rögle som hade en hel hög med namnkunniga spelare borta! Jag är besviken och tyvärr ser det fan inte bra ut då man inte kan vinna dessa matcher =(
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Huge: Så Rögle har inte haft ett lika långt uppehåll? Dessutom hade Rögle första backparet plus ett par forwards borta. Lägg där till att Rögle har haft svårt att vinna matcher på hemmaplan denna säsong. Jag tycker det är ganska bra förutsättningar. Sedan "tokdominera med offensivt klapp-klappspel" har jag aldrig nämnt, det har du hittat på själv för att du ska låta mer trovärdig.

I en sådan här match förväntar jag mig MYCKET mer än vad laget visade upp ikväll. Brynäs hade högst 3-4 skott i PP under hela matchen, det såg genomgående väldigt uddlöst ut i anfallsspelet. Undantaget var Somervuori som hade ett par bra skott. Men det räcker inte för att jag ska vara nöjd Huge.
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...

20 Lindgren: Förstår inte vad du menar?
Här sitter man som Söderkis på Södermalm i Stååkhåålm och spekulerar och så får man höra att man är i fel tråd.
Jäla lack man blir av såna beskyllningar, asså....

;-)

Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...

Lindström: Jag skrev dessutom att Rögle är ett av dom JOBBIGASTE lagen att möta borta och inte det svåraste.
Alltid bra att läsa det inlägg man tänker svara på.
Ett litet tips bara...

Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Huge, Lindström, MarcusElving mfl: Ge f*n i min tråd! ;-)
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...

Lindström: Om du hade lärt dig läsa så hade du märkt att jag skrev att dom är ETT AV Elitseriens absolut svåraste lag att möta borta.
På svenska betyder det att det finns flera lag som också är lika svåra eller t.om svårare att möta borta.
Typ FBK.

Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...

MarcusElving: Du sågar spelarna och tar inte hänsyn till förutsättningarna, men det är du inte ensam om härinne om det nu är nån tröst.
Tror man på fullt allvar att Brynäs efter ett längre uppehåll ska åka ner till Ängelholm och försöka tokdominera med offensivt klapp-klappspel så är det självklart att man sågar laget när det spelet inte blir verklighet.
Det kallas för att ha en skev verklighetsbild och ett dåligt slutsatsdragande. Det går faktiskt att ge laget godkänt när man via hårt jobb fått med sig 1 poäng i en svår match där matchkaraktären blivit ungefär som man förväntat.

Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Huge: Jaha jag som trodde att Fbk var svårast att möt på deras hemma plan.. Fast det är klart statistiken ljuger väl även där va?..
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...

GävleLasse: Sämsta hemmalag vad gäller poäng, helt riktigt.
Men det är inte alltid som poängen motsvarar det som skett på isen.
Flera av deras poängtapp har varit tuffa matcher och faktum kvarstår: dom är ett av ES absolut jobbigaste hemmalag att möta även om dom gått poänglösa från ett par fighter därnere.
Tycker inte att man kan dra alltför stora växlar på den här matchen, speciellt med tanke på uppehållet. Och den här typen av matcher lär vi få vänja oss vid att se framöver, skulle jag tro.

Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...

Hahl Bundy:  *ASG*

Den får du efter matchen på torsdag...

;-)

Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Huge: Tacka fan för att motorsågarna är framme när det ser ut som det gör på isen. Jag sågar efter en värdelös match. Men hyllar och rosar ännu hellre efter en bra match.

Vad vill du att vi ska göra? Säga att det är godkänt och komma med massa bortförklaringar när det ser åt helvete ut på isen? Glöm det, det kan du och Czarnecki syssla med. Jag hyllar och är positiv när laget förtjänar det, dvs när de spelar bra.
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Huge:Ändå är Rögle Seriens SÄMSTA hemmalag... Blott två vunna och nu ikväll en oavgjord. Det håller inte som ursäkt.
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Huge: "Kort resumè om läget"
Hur ser den långa ut? :)
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...

Kort resumè om läget:
Inget skönspel direkt utan mest kamp och hårt jobb från båda lagen. Iofs helt naturligt efter ett längre uppehåll och rögel verkar ha klarat omställningen bäst. Också det naturligt eftersom deras spel till största del bygger på hårt jobb och hög aggressivitet. Den sortens spel är lättare att konservera sas under ett längre uppehåll än ett mer "komplicerat" spel som kräver en längre startsträcka för att funka normalt igen.
Bra målvaktsspel från båda håll och jag tycker ändå att det var vi som hade dom ngt vassare chanserna när det väl brände till.
Små marginaler, Eero jobbade bra hela matchen och kunde mkt väl ha blivit matchvinnare men pucken tar istället insida stolpe och ut.
Sammantaget en klart godkänd insats från vår sida i en erkänt mkt svår bortamatch.
Nordan då? Tycker han såg bra ut med tanke på förutstättningarna.
Det syns att spelsinne finns i massor och det bådar riktigt gott inför framtiden. Hade ett par fina passningar som mkt väl kunde ha förvaltats i nåt mål.
Sen vet jag inte vilka förväntningar somliga härinne har på vårt lag i det här läget. Motorsågarna fram och dödgrävarinläggen haglar i vanlig ordning efter ett kryss i en mkt svår bortamatch, i en mkt tät serie där vi på intet sätt vare sig är avhängda eller på säker mark. Och som grädde på moset en i mitt tycke fånig och populistisk omröstning.
Ibland undrar man hur vissa supportrar kan finna nån glädje i att supporta sitt lag? 

Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Senaste inlägg i ämnet av rackham 2009-02-28 09:40: Aktuell faktaruta – mållösa elitseriematcher vid full tid för vårt favoritlag

to 1985∙11∙28 Brynäs IF–HV 71 0–0
ti 1993∙11∙02 Brynäs IF–Rögle BK 0–0
to 1998∙10∙22 Brynäs IF–Leksands IF 1–0 Mikko Luovi (ONHM) 62.29
lö 1999∙11∙20 Luleå HF–Brynäs IF 0–0 Lule vann straffutskjutningen
lö 2002∙11∙02 Brynäs IF–MoDo HK 0–1 Pierre Hedin (Peter Högardh) 64.00
ti 2009∙11∙10 Rögle BK–Brynäs IF 0–0
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
20 Lindgren:

"Ulf Larry Sven-Inge, kom in och ät!"

Det är inte lätt att vara Söderkis...
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
rackham: Larry Forsberg? Nej, för fan! Mitt dopnamn är Sven-Inge Sjöberg. Men folk brukar oftast förväxla oss tre.
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
20 Lindgren:

Hmm... är det du som är Larry Forsberg?

Jag nöjer mig med att konstatera att Gävle Nyhetsbyrå placerar "Killer" Lind på isen i kväll...
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
rackham: Du kan då aldrig få nog av skriva det där fula öknamnet på vår fd söderbroder…
Tord Lundströms sångarkarriär sjunger på sista versen, eller är till och med framme vid slutposen.
Jag ser fram emot bidraget “Widing, Widong, Widang” i nästa års festival. Artist ej klar.
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
20 Lindgren:

För övrigt intressant att "Paket 2" fortfarande ligger ute på Ticnet... de verkar ha busy times på kansliet... så busy att jag inte tänker fråga vad Sjödda menar med "TicetFast"...
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
20 Lindgren:

"Mördarn" kan nog glömma deltagande i Melodifestivalen och fortsätta satsa på hockey... vet inte hur det är med Lundströms sångarkarriär...
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
20 Lindgren: "26 februari 1976 Timrå IK–Brynäs IF 3–10 tvingades lagkaptenen Tord Lundström för enda gången i karriären avstå en elitseriematch pga en skadad och svullen fot."

SSKs hemmafans må vara riktigt usla vad gäller att ge stöd då det verkligen gäller, men i 3-10-matchen var det oerhört mycket sämre. Endast 719 betalande åskådare orkade med att se nederlaget. Jag gissar på att Timrå vid det här laget redan var klara för degradering varför intresset för att se Brynäs - ett på den tiden glödhett motstånd - var riktigt svalt.
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
20 Lindgren: Antingen täckte Tord aldrig skott, eller så var han hård som sten. Mina fotknölar föranleder minst 3 missade Veteranmatcher per säsong, trots att slagskott är förbjudna!

Självklart var han hård som sten. Det var ett retoriskt påstående, om det finns såna. Imponerande.
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
rackham 2008-01-30 15:44: Lång väntan på nästa svar i denna tråd.

Inte första gången det händer att lagets forwardsstjärna deltager i allla matcher fram till det att han tvingas avstå sista elitseriematchen innan SM-slutspelet.

6 mars 2006 Brynäs IF–Timrå IK 4–2 bytte Mathias Månsson från att spela match till att ta nationalsången och fick därmed se Nicklas Bäckström vinna interna poängligan tv ett par assists.

26 februari 1976 Timrå IK–Brynäs IF 3–10 tvingades lagkaptenen Tord Lundström för enda gången i karriären avstå en elitseriematch pga en skadad och svullen fot.
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
65selander:

Hela dan får hon arbeta,
Hon får jobba,
Hon får streta,
Putsa, diska, tvätta, damma,
Varje dag är det detsamma

Här hon putsar,
Där hon sopar,
Så snart dom inte ropar,

Det är ju hon som knogar
Tills hon blir alldeles virrig,
Darrig, stirrig.

Vi ska sy och vi ska klippa,
Vi ska göra, ska vi tippa
För den stora galakvällen
Så ska vi sy modellen,

Vi syr och släpper i den
Och ett skärp av siden,
Och den gamla damen på bal
Bland gästerna i hundratal
Den gamla damen blir i slottets stora sal.

Sätt igång nu, skynda, ila
Vi har inte tid att vila,
Klänningen den ska vi klara,
Ja, vänta lite bara.

Och den vackraste hon blir på hela kvällen.
Ja, den vackraste hon blir på hela kvällen.

En dröm ger åt tanken vingar
Den blir verklig då
I drömmen du allt betvingar
Och allt du vill ha kan du få

Och om du på lyckan väntar
Så kan du finna den en gång
Fast om ditt hjärta kanske grater

Så kommer drömmen åter

Och kärleken vaknar en gång

Och allt du vill ha kan du få

Fast om ditt hjärta kanske gråter
Så kommer drömmen åter
Och kärleken vaknar en gång...

En dröm ger åt tanken vingar
Den blir verklig då

Och kärleken vaknar en gång
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
wap.hockeysnack.com
Deppham: Passa på och scouta ev motståndare i kväll. Percy-Ejendal på TV.
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Dagens viktigaste fråga:

Skall min kompis Bern-anke sänka räntan...



Ankan - nyfiken på Ben
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
För in i ert lexikon!:

“boxa av” döda ett numerärt underläge; tidigare känt som “penalty killing”
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Anton, Tony: Grattis på namnsdagen, 70 Rodrigues, power81 och eventuella andra!
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
20 Lindgren:

It takes two to tango...


Ankan - trådinnovatör
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Svar till Huge efter trådbyte: …och lika uppgiven som sin frisyr! Ingen idé att försöka… Epitet om GävleLasse alltså.
Ha! Årets första inlägg i min nästan egna tråd.
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Frölunda… dags för femettförlust och målvaktsbyte igen? Femettförlust var väl förresten det Staffan Ling drabbades av när han inte längre fick göra frågesportprogram.
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Jompe:

Ja, du skulle gärna vilja veta källan till den informationen, va... = )


Ankan - ser och hör allt
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
rackham: Yes, uppladdningen inför trash-talking Saturday har inletts! Bäva månde alla eventuella Frölundaiter som vågar sig nära.

Hur visste du det där med DASH-rädslan, förresten? :-) Jag vet, det är valberedningens uppgift att veta a l l t, men det...?
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
rackham:

Länken, Rackham, länken...



Ankan - fire and forget
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Var tvungen att rota lite i det här med Ejendals intresse för Leksands väl och ve.

Ejendal ger för övrigt Masken ett par kraftiga kängor i Bladet idag...

Ejendals omsätter 587 miljoner.
Målet är 1 miljard i omsättning 2010.
Använder en var världens mest kända målvakter (Belfour) som ett ansikte utåt för att öka exporten...

Clever...

Nå, Brynässponsorer, vem vill öka exporten over there?



Ankan - in a strategic mode
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Ove Myling: "Fast jag menar att åtminstone inte OÖ är så j-a mycket bättre än gemene man.´"

Ok, vi säger så....
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Huge: "Ove Myling: Har du svårt med läsförståelsen?

Jag jämför tränarens ev koll på läget med oss läktarcoachers ev koll.

Att tränare får sparken ibland förändrar väl inte dennes skicklighet som yrkesman i förhållande till oss lekmän på läktarna?"

Fast jag menar att åtminstone inte OÖ är så j-a mycket bättre än gemene man. Karln har ju inga meriter alls. OCH HAR SOM JAG SAGT ALDRIG HAFT HUVUDANSVARET FÖR ETT SENIORLAG"

Men de lekmän som sitter i Brynäs styrelse, de kan ju sparka tränaren, när rsultaten går emot. Gör de fel då?
Om laget går kasst måste väl ändå tränaren göra något fel? Samma sak är det ju om det kommer en ny tränare, han har kanske en helt annan syn än föregående tränare. Vems åsikter är då fel?
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Ove Myling: Och om så vore fallet, så skulle jag ändå lita på att en förstaårselev visste bättre än jag själv, när det gäller vilket ingrepp som skulle göras och hur det skulle gå till att genomföra operationen.

Att du sen anser att skillnaderna mellan en hjärtkirurg och en förstaårselev går att jämföra med skillnaden mellan OÖ och en tränare som har obetydligt mer faktisk tränarerfarenhet, är ju bara befängt.
Kommentera

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Huge: Om dessutom sjukhuset sparkar eller byter ut läkaren för att han inte skött sitt jobb, kaske man kan börja fundera.

Om läkaren dessutom har som målsättning att ge patienten (laget) inga bestående men (topp 4), men i själva verket dör patienten (åker ur) då kanske något är fel och det är rätt med viss granskning utifrån av lekmän.
Kommentera

« · 1198815 · »