1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743579 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
{7739}:

Har du någon gissning på ngt positivt vad gäller Brynäs IF? ;)

dAVydov: Nej, det är bara en gissning för att värva en offensiv spelare med svagare defensiv till en tredjekedja känns som ett tveksamt beslut.

{7739}: Jag sa aldrig att han inte har en roll i åtanke. Du lät dock så säker på att han kommer spela som spets i andrakedjan. Trodde jag missat något.

tjugo8: Tidigare var jag inne på två yttrar som spetsförvärv men på informationsträffen lät det mer som en center och en ytter. Det skulle inte förvåna mig om Jensen är ett av dessa spetsförvärv eftersom AHL-resan inte verkar bli av.

{7739}:
Går BZ på två yttrar som spetsförvärv är jag övertygad på topp-6 Granis-PaW-NJ-Lindblom-Spets-Spets
Men inte du alltså?

dAVydov: Du tror inte Bengtzén har en roll i åtanke när han värvar en spelare? En spelare med hans profil, med offensiv tyngdpunkt bör spela i en producerande kedja medan defensivt skickligare spelare tar plats längre ner i hierarkin.

tjugo8: Vad säger att inte Jensen spelar ytter i samma kedja?

{7739}: Ah, han har redan fått en tilldelad roll? Länka gärna uttalandet kring det.

kennys: Som värvades för mer än två säsonger sedan ja. Att de hela tiden varit uthyrda trodde jag alla visste?

{7739}:
Då anser du inte PaW vara topp-6 då?

dAVydov: Kommer du vara lika optimistisk när du inser att han är tänkt att tillföra spets i en andrakedja?

Chris11: Wikegård sitter ju och tramsar en hel del dock. Han tror fortfarande att det är bra att ha mycket blockade skott i statistiken.

Att blocka mycket skott tyder framförallt på att man tillåter motståndarna skjuta mycket mot egna målet när man är på isen. Och det är aldrig bra.

Det är också så sjuk enkel analys, att sitta och säga att ett lag vinner pga "inställning". Det finns massvis med olika faktorer. Det är så enkelt att bara säga att det handlar om inställning, för det är svårt att motbevisa inställning. Liksom. Jag vet ju inte vad varje spelare har för inställning, jag är dock ganska säker på att alla vill vinna lika mycket. Men jag kan aldrig säga vilket lag som har bäst inställning, för det går inte att mäta.

För att laget ska gå som en "maskin" behöver man även ha många bra spelare. Jag tror dom flesta spelare på denna nivå har bra inställning. Det är en av anledningarna till varför dom spelar på denna nivå.

Sen är egentligen en finalserie på bäst av 7 för lite att mäta vilket lag som är bäst. Skellefteå är nog det bättre laget av dom och Frölunda. Men tittar man på mer avancerad statistik ser man att lag ibland spelar över eller under sin kapacitet. Detta kan vara så enkla anledningar som tur, att man har hög skottprocent osv.

Att Frölunda vinner SM-guld har väldigt lite med inställning att göra. Men sådana som Wikegård gör det ofta alldeles för enkelt för sig själva när dom säger att det är det som det beror på.

dAVydov: Oscar Möller och Joakim Lindström tillbaka i SAIK. Det är vad jag kallar spetsvärvning.

Jaken: Jag kan verkligen inte förstå den där hånfulla attityden. Helt främmande för mig.

Vad gäller Jensen så känns det som en billig lösning som kan komma att blomma ut till en dundersuccé. Som många varit inne på så gäller det att värva smart i Brynäs sits. Jag är försiktigt optimistisk.

Jaken:
Begriper du att Möller o Lindström är topp-6 och Jensen o Thorell är 7-12
Eller spelar du bara dum?

tjugo8:
Och där.... Möller o Lindström till Skellefteå.
Jensen o Thorell till oss.
Mm det är likvärdigt !

Chris11:
Tror BZ inte vill låsa sig vid att finna en spets-center, liten marknad
Mer få fatt i ruggiga skarprättare

Och i ärlighetens namn var väl inte spelet fram till mål som var vårt problem, utan att få dit puckjäveln...

Granis-PaW-NJ-Lindblom-Spets-Spets får väl funka som topp-6
Bra tryck där bakom 7-12...viktigt att inte bli beroende på topp-6 bara, tänk skador o annat

Skrubben:läkaren du hänvisar till... Är det Bertilssons läkare??

Johan Norrström: Komiker där😂😂😂😂

En frisk Jensen är en bra värvning. Inget snack om det! Precis den spelartyp jag efterfrågat. Snabb och rivig.

Att vi blivit Bruleå Barlskronskoga IF är en annan femma som man väl får försöka leva med.

HitTheLights: haha börjar man tänka efter så förstår man tanken Bengtzén har! ;)

Rodrigo: Det handlar jävligt mycket om att göra de där små lilla extra sakerna om man ska vinna guld. Givetvis måste man ha en vass trupp också.
Men kan man få alla i laget att blocka skott, vinna närkamperna, jobba för varandra.. ja helt enkelt göra de där små extra sakerna som krävs i slutspel, då kan man gå långt.
Frölunda gjorde det mot Skellefteå och därför vann de finalen. Det är det som Wikegård ofta är inne på i sina videobloggar.

Det handlar inte om att ha bästa truppen med bara stjärnor, det handlar om att få laget att arbeta som en maskin. MEN, klart som fan att man behöver ha spets om man ska vinna något och det kommer vi snart få in!

Nu får det räcka med inlägg där man kallar varandra för både det ena och det andra.
Vissa är nöjda med det BZ presterar, andra inte. Ni lär inte kunna övertyga varandra om att ändra uppfattning så var vuxna och visa respekt.

Jävla tjafs så fort man vänder ryggen till en halv dag.

Jg vill inte börja stänga av folk men det är några som ligger i farozonen för det nu så håll i kepsen och tänk efter en gång till innan ni skriver.

Tack på förhand

eljuliano: Slutspelet i AHL är inte ens nära att vara över, så dom tyngsta värvningarna utannonseras nog i sommar.

Chris11: BZ lovar att Salmela spelar i Brynäs om han fortsätter i SHL. Bara hoppas att anbuden från KHL inte haglar.

Jan Grismöbel: Men är det verkligen för mkt begärt av en vuxen individ att hen ska sluta tramsa genom att såga lagbygget och börja yra om kvalspel innan alla nyförvärv är på plats?
Tycker ex att Chris11:s inlägg på ett sakligt och bra sätt, genom att kvalitetsmässigt jämföra nyförvärven hittills med det vi tappat, visar att vi så här långt verkar ha fått in bättre spelare än det vi tappat.

Chris11: Vi bör minnas förra året då Johnson skrev på i april men att Salmela blev klar för Brynäs så sent som i september. Den här gången fick vi tillbaka Granis tidigt, men den bästa värvningen är sannolikt inte genomförd än.

Chris11: Nej. Det är inte det lag som är "beredd att ge allt" som vinner.

Det är inte det lag som "vill vinna mest" som vinner.

Det är i dom flesta fall det lag med bäst spelare som vinner. Det är inte inställningen som är skillnaden mellan Brynäs och Frölunda tex.

Det är inte som att Karlskrona är ett gäng latmaskar utan motivation liksom.

Chris11: Riktigt bra skrivet! Som att ta orden ur munnen på en haha!

Jag tycker helt enkelt man får se till risk/reward-ration när det kommer till Jensen. Han är i princip ingen risk, han håller på SHL-nivå och är antagligen väldigt rabatterad pga skadan. Han kommer ju antagligen spela i bottenkedjorna dessutom, så han tar ingen spetsspelare plats. Brynäs har nog inte så mycket att förlora på detta.

Det är lätt att direkt tänka på skadehistoriken, knappt spelat SHL osv. Men om han inte håller, i kroppen eller spelmässigt, vad förlorar man egentligen på det? Inte så värst mycket, är vad jag antar.

Nu antar jag, för vi vet inte hur mycket han kostar. Men jag tror att han är billig och därför tror jag också att värvningen är rätt smart.

Chris11: Skön omvändning du gjort på ett par timmar :)

Ni som klagar på Bengtzén lär få tillbaka det senare. Har läst igenom hur han bygger sina lag. Han tar in spelare som har bra inställning och som är på uppgång i karriären. Spelare som det finns utvecklingspotential i.
När Bengtzén byggde lag i Karlskrona tog han in några spelare från Division 1 och kryddade laget med spets och rutin. Fansen reagerade ungefär som vissa här inne gör, men det slutade med SHL-spel för bottentippade KHK, så något bra gjorde han ju.

Tänk efter nu, Bengtzén håller på att bygga en maskin i Brynäs. Alla åker skridskor, alla jobbar för varandra, alla har bra inställning. Då jäklar kan man gå långt. I slutändan är det det som slutspelet handlar om, vilket lag som är beredd att ge allt.

Det enda man kan kritisera Bengtzén för är att han tog in Rautio istället för Jocke, det tror jag vi kommer att förlora mycket på.

Men, laget är inte färdigt än, sitt ner i båten, SPETSEN KOMMER! Vi kommer ha ett slagkraftigt lag på isen i september, det kan ni ge er fan på!

70 Rodrigues:

Ja jämfört med konkurrenterna ser det ju i så fall riktigt bra ut. Tack för att du klargjorde det.

Huge: Är bara en sak jag inte kan fatta almighty?
Samtliga som är inne i denna bok är väl det av en anl .
Alla älskar Brynäs If . Men vi reagerar på olika sätt på gott och ont . Men i slutänden får man hoppas att man alla är vänner och tillåter alla att få ha sin syn på vad man tycker är bäst för laget .
Finns väl inget facit på vad som är rätt eller fel .
Drar mig tbx till nästa gång och bara läser alla kloka synpungter i boken .
Gillar absolut inte folk som försöker vara bättre vetande och som gärna tillrättavisar och sätter sig på andra .

Jan Grismöbel: Bäst om du bara håller dig borta för du gör ju ingen glad direkt.

Chris11: Klockrent, vi ska inte såga laget och prata att vi kommer klart sist osv redan nu, nu taggar vi för en spännande säsong och inte försöka se allt svart och trycka ner Brynäs vad som än sker.

Jan Grismöbel: Ähh, det var så lite så....
När din pappa inte verkar ha kunnat förklara så får väl magister Huge göra en insats.....😉

Metalman: Hehe superdansken så det är den nivån på vår nya spelare ok . Då kan jag lugnt luta mig tbx och återgå till att bara läsa alla kloka sunda inlägg i boken så som jag brukar göra många ggr varje dag hela året .

Jan Grismöbel: Man ska kanske låta superdansken att visa upp sig först innan man sågar honom vid fotknölarna

Fick panik när jag såg att Jensen var klar, jag trodde att han var tänkt som ersättare för Ollas. Men nu när jag tänker efter så kan man se det så här:

Vrana - Granström = enorm förbättring
Brodecki - Thorell = förbättring
Olden - Jensen = förbättring
Starkbaum - Rautio = liten förbättring

Hur man kan tänka att det kommer bli på backsidan:
Salmela - Salmela/annan toppback = samma kvalité
Porseland - Andersén/Fälth = enorm förbättring
Nörstebö - Carlsson = liten förbättring

Ersättarna till Scott och Rödin:
Rödin - Kan inte förbättras, men hitta någon som kan göra 40+ poäng
Scott - Kan förbättras, hitta någon jämnare center som kan leverera ca 40p/säsong

När man tittar igenom vilka som lämnat och vilka som kommit in hittils så ser det faktiskt bättre ut. Den enda positionen som inte kan bli bättre än vad det varit är Rödins ersättare. Men får Bengtzén hem två AHL-spelare som kan leverera runt 40p/säsong så ser det ljust ut.

Huge: Stort tack Almighty för att du hjälpte mig . .

Jan Grismöbel: Om du tänker efter en aning så kommer du säkert på ett par tänkbara och logiska förklaringar till varför Jensen inte är kvar i Rögle.
Du kan få ETT alternativ av mig: han ville inte vara kvar...

{7225}: Känsligt hmm Skrev det 1 gång . Inte konstigt när bz antyder bofors hela tiden . Han styr väl Brynäs nu eller har jag missat något ?

{2064}: Jensen har 105p på 139 allsvenska matcher, kvalmatcher över 1p i snitt, 105p på 150 landskamper för Danmark 7 VM. Granis gjorde 13 baljer och 11p på 11 matcher i slutspelet. Thorell nästan 40p i Allsvenskan. För mej är det hyfsade poängspelare.....

dAVydov: Nyanser. Ett svunnet ord minst sagt. Svart/vitt är det nya svarta...

Huge: Tänk på attityden. Du är inte bättre än dom du själv klagar på.

Jan Grismöbel: Det är skillnad på kritik och kritik. Man kan vara hur negativ man vill men man kan ändå lägga fram det på ett nyanserat och tänkvärt sätt. Att såga hela föreningen och vråla "KVALSERIEN" är varken eller i min bok. Bara riktigt trist att läsa.

Skrubben: Om dansken är så djävla bra ?? Varför förlängde inte laget han spelat i ? Bara en dum ovetande undran .

Skrubben: Han kan säkert bli bra, men jag gillar inte att man värvar spelare som fått mer eller mindre hela fjolårssäsongen förstörd av skador. Finns ju hur många exempel som helst att det tar uppe emot en hel säsong innan spelaren är tillbaks på samma nivå igen, om han ens kommer tillbaks dit!? Har vi verkligen råd med dessa chansningar?

Huge: Ska tänka på det till nästa gång =)

« · 1747922 · »