Brynäs IF

713936 inlägg · 7953 ämnen

Tommy Sandlin RIP

« · 806773 · » Till forumet


Sv: Tommy Sandlin RIP
kacken: De verkade inte hysa några agg mot varandra på slutet, Sandlin var den som gav oss Spets.
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Vila i frid. Hockey viste du hur det skulle spelas..
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Tack för allt Tommy!

Extra ledsamt känns det att Brynäs och Tommy skildes som ovänner, vad jag vet så återförenades man aldrig efter uppsägningen. Rätta mig om jag har fel.
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP

Vila i frid, Tommy!

Är övertygad om att det finns plats i himlen för en riktig coach.

Tack för guldet -87!  

Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Tack Professorn för alla ljusa hockeystunder!
Vila i frid.
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Till och med Fagerlund hyllar Tommy ;-)
Dom hade ju sina duster.

Saxat från Skvallerbladet

"Rickard Fagerlund var ordförande i Svenska ishockeyförbundet under åren 1983-2002 och under den tid då Tommy Sandlin var förbundskapten för andra gången.
– Han ledde Tre Kronor till, enligt mitt förmenande, den största framgången hittills, säger Fagerlund till TT.
– Med all respekt för bland annat årets framgångar, så tycker jag att VM-guldet 1987 är den mest meriterande framgången vi har haft. Sovjet fanns fortfarande, Tjeckoslovakien fanns fortfarande, Kanada hade väldigt bra lag på den tiden. Det var en väldigt stor famgång."

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,963866,00.html
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Vila i frid Tommy!
Kommentera


Sv: Tommy Sandlin RIP
hajen5: Ja man kommer ju ihåg alla de gånger man blev förnedrad av Sovjet och tjeckerna, man var nöjd med att slippa tvåsiffrigt.

1987 slog vi dem... STORT!
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
hajen5: Stor sorg över en av mina största hockeyhjältar!
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
GävleLasse: Någon form av minnesmärke bör definitivt sättas upp.

Vi tackar för sex SM-guld med Brynäs och ett VM-guld som var en mycket större bragd 1987 än vad det var 2006.
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
tjugo8:
Känns tomt. En legend har gått i graven. Vila i frid professorn.
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP

R.I.P och hälsa dom andra storheterna där uppe.

Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Bissett19:

Jag har skickat ett mail till ordförande Chrisster Englund och Informatör Anders Feltenmark.
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Makkan: Det får vi hoppas man gör.I matchen ikväll mellan LÖven o Almtuna kommer flaggorna utanför arenan flaggas på halv stång samt att att en tyst minut kommer hållas innan nedsläpp.
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Hoppas att Svenska Ishockeyförbudet är så pass vakna att det blir en tyst minut ikväll innan nedsläpp i JVM.
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Jag vill också tacka Tommy för vad han gjorde för Brynäs i synnerhet och svensk hockey i allmänhet.

Vila i frid!
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
En av sportens största.
Tragiskt.

Tack för guldet 87.

Sov i frid
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Makkan: Det är sällan man läser så bra intervjuer. Denna var mycket bra. Tack tack!
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Ajdå...

Tack för allt och speciellt då VM-guldet -87.

Vila i frid!
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Den Största profilen inom svensk hockey har lämnat oss...

Vila i frid Tommy!
Kommentera


Sv: Tommy Sandlin RIP
Paddan: Vila i frid Tommy
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP

R.I.P Tommy, du kommer att saknas av mången hockeyentusiast runt om i hockeyvärlden.

Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
GävleLasse: Kan Gunder Hägg stå utanför Strömvallen så.
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Vila i frid Tommy

Må du hedras som den samuraj du var.

Minnessten utanför LA?
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Här kommer några av mina bästa Sandlin-minnen. Det är mesta är sånt som jag skrivit förr. Eftersom jag inte vet hur man gör när man sörjer, vill jag istället ge några ljusa och glad minnen från denna man som gjort så mycket för svensk hockey och mitt älskade MoDo och mig personligen.

När jag växte upp i Hörnett strax utanför Ö-vik bodde Tommy på Tallvägen och jag på Timmervägen. Tommys son Tomas och jag var jämngamla och vi spelade båda i MoDos pojklag. Detta var en lycklig tid, fri från alla möjliga problem.

Eftersom Tomas spelade i vårt lag erbjöd Tommy oss att köra barmarksträning varje morgon från maj till vi gick på is i augusti. Den som har sett Tommy i intervjuer vet att han är mjuk och mycket välartikulerad. Under intervjuerna är det lätt att få en känsla av att han är en smått mesig plyschfarbror. Skenet bedrar, Tommy är den hårdaste tränare jag känner till. Förutom att han var stenhård var han också mycket vältränad och sprang ständigt med i dessa tvåtimmars barmarkspass och drev på oss till gränsen av vad 13-14-åriga människor pallar.

Den som har spelat golf på Veckefjärdens golfbana eller sprungit i Hörnsjöns elljusspår vet att sandbacken som går från golfbanan upp till Hörnsjön består av lös sand och har en fallhöjd på 80 meter. Där drillade han oss med samma träning som MoDos A-lag modell 1979 körde. När någon tog igen sig innan avblåsning fällde han ofta kommentaren: att när man spyr har man 35% kvar och när man svimmar har man 15%.

Själv är jag otroligt tacksam över att fått haft denna ikon som tränare och att någon gång i livet fått vara vältränad.

-----------------------------------------------------------

Ett annat minne är när han berättade hur han i årtal suttit uppe på nätterna och studerat de bågar som först Charlamov, Michailov och Petrov och sedan Krutov, Makarov och Larionov åkte. Han hade 100-tals med videoinspelningar med dessa superryssar. En gång när han var inbjuden till Tarasov och Tichonov, Sovjets tränare, berättade dessa att båda dessa superkedjor alltid hade improviserat. Tichonov hade i början försökt att få Makarov-kedjan att lyda order men hade aldrig lyckats. Tommy hade väldigt roligt åt att han suttit uppe på nätterna i flera år och studerat ett spelsystem som aldrig funnits.

-----------------------------------------------------------

Ett annat minne är när Tommy berättade en episod från samma resa när han skulle basta med Tarasov. Som seden säger ska man dricka vodka ur dricksglas i bastun i Ryssland. Den som någon gång provat att dricka hårt destillerade drycker i bastu vet att effekten snabbt går upp till hjärnan. Tommy som var ytterst måttlig med sprit blev redigt på lyset och for omkring där som en säl i duschutrymmet. Även detta hade Tommy mycket roligt åt.

-----------------------------------------------------------

Den som har läst kristendom eller historia i skolan kan säkert den där skrönan om när Röda havet öppnade sig så att Moses och hans folk kunde gå igenom, vart de nu var de skulle.

Det här var, tror jag, kvalserien 1983 borta mot Luleå i Delfinen. Om ni kommer ihåg hur Delfinen såg ut förut så var det sittplats i mitten och ståplats på sidorna på varje långsida, på kortsidorna fanns det ingen läktare. MoDosupportrarna stod så att de fick se Luleås kasse i period ett och tre.

Vi hade åkt upp med 8-9 fulla bussar. På den här tiden var det ungdomsgårdar och andra föreningar som ordnade bussresor till matcherna. Och visst fan var det mäktigt när det stod några hundra supportrar och väntade på att kliva ombord på bussarna. Våra bussar gick från Valhallakiosken.

Själva matchen var som en två och en halv timme lång ångestkramp. MoDo behövde spela minst oavgjort för att inte åka ned i ettan och låg under med 2-0 inför tredje. Jag vet inte om jag mins helt rätt, fast det spelar ingen roll egentligen, men jag tror det var Ulf Nubben Norbergs som satte den 2-2, vilket betydde nytt elitseriekontrakt.

Efter matchen var lättnaden enorm, spelarna åkte omkring och skrattade, hurrade och vinkade till oss tillresta supportrar. Tommy Sandlin hade precis fått en enorm bukett blommor av någon, kanske inom Ö-viks kommun. Vi stod där på läktaren och skrek och klappade när Tommy plötsligt får syn på mig och skriker: Hellge! Publikhavet öppnar sig, på samma sätt som havet hade öppnats för Moses och hockeylegenden Sandlin med sju SM-guld överlämnar blommorna till mig med kommentaren: Grattis Hellge!

--------------------------------------------------------

Det var en intervju i motsvarigheten till mittnytt fast i Västerbotten. Vad kan det vara? Nordnytt eller? Hur som helst var det Tomas Sandlin som intervjuades. Det här var det år som han tränade Björklöven. Ja just det Tomas Sandlin, inte Tommy, han är son till den mer berömde pappan. Dock är inte Tommy intresserad av 80-talsmetall.

I intervjun frågade reportern diverse hockeyfrågor som Tomas svarade artigt och noggrant på. Han gav en mängd olika detaljerade svar på hur sommarträningen hade gått, hur truppen verkade och annat som tränare brukar svara. Helt plötsligt säger karn: - För övrigt anser jag att Accepts platta Breaker är metallvärlden mest underskattade. Det roliga var att det ändå kablades ut i Västerbotten, det liksom slank igenom.

Historien slutar inte riktigt här. Skivan gick direkt upp på listan över mest sålda i Umeå vilket klart anmärkningsvärt eftersom skivan kom 1980 och detta var någon gång i slutet av 90-talet.

--------------------------------------------------------

Såhär skrev Mikael Uhlin på www.modohockey.se/forum:

I en match borta mot Frölunda fick Sune en lättare skada och reservmålisen Peter Holmqvist hoppade in. Nu ville det sig inte bättre än att "Honken" (som han kallades) blev utvisad och - återigen som reglerna var då - fick sätta sig själv i utvisningsbåset! Vad gjorde Sandlin då? Jo, forwarden (!) Assar Lundgren fick ta på sig målvaktsutrustningen och ställa sig i målet under Frölundas power play!

Minns att jag hörde den matchsekvensen på radio ("Frölunda skjuter....Lundgren räddar!") och otroligt nog lyckades Frölunda inte göra mål, så Assar Lundgren torde vara den ende som höll nollan hela tiden han stod i mål i Elitserien. Vet inte hur den officiella statistiken tacklade detta, dock. Den gode Assar ser jag nästan varje hemmamatch. Han ser fortfarande oförskämt vältränad ut.


Det finns mycket mer att skriva om denne föregångare i svensk hockey som har fler guld än någon annan tränare. Just nu är mina ord slut.

Vila i frid Tommy
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
AD: Inte bara Brynäs utan alla Elitlagen borde spela o sorgband nästa omgång. Tommy var en stor man i hela hockeysverige det är bara att konstatera.... R.I.P Tommy sandlin vi glömmer dig aldrig/Dina samurajer
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
R.I.P Tommy Sandlin
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP

Robban_Brynäs: Inte bara en av landets bäste,utan den bäste.Meriterna talar för sej självt:

VM-guld 1987, SM-guld 1970, -71, -72, -76, -77 (Brynäs),-79 (Modo), -93 (Brynäs).

Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Gusten: Ja det här var tungt, riktigt tungt. En av Sveriges största hockeyprofiler är borta. En man som gjort svensk hockey och inte minst Brynäs IF till mycket av vad det är idag. Alla tankar går naturligtvis till familjen. 7 SM-guld, LIF till allsvenskan,VM-guld, listan på framgång kan göras hur lång som helst.

En tröja i taket tack!!

R.I.P
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Kan bara hålla med föregående skrivare... Tragiskt värre att en av landets bästa tränare har lämnat denna jord för att gå vidare till nästa och kanske träna nya hockey spelare där...

Tack Tommy
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
R.I.P Yommy Sandlin
Du kommer alltid att finnas i våra hjärtan.
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Tack för alla fina hockeyminnen, vila i frid.
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Sveriges bästa tränare genom tiderna R.I.P Tommy Sandlin!
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Nu hoppas jag att Brynäs hedrar Tommy Sandlin i nästa match i form av sorgeband eller något annat dylikt..
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
R.I.P
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Tack för allt Tommy! Vi glömmer dig aldrig! Vi ses nån gång!
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP

Tar det här också.

Tack för allt Tommy Sandlin. Må du vila i frid.
Vet att han vilade upp sig efter sviterna. Precis när man trodde att faran var över tog det slut. Riktigt tråkigt.

Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Tack för allt proffesorn!!
Vila i frid!
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Vila i frid.
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Vila i frid Tommy
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Tack för allt, Tommy, och vila i frid.
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
R.I.P Tommy, en hjälte är borta...
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
sold: En av de allra största. En varm människa, en fantastisk hockeytänkare. Bara att beklaga, en stor förlust för svensk hockey och för Brynäs IF.
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
R.I.P Tommy
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
Vila i frid.
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
RIP

Han kommer alltid att ha en plats i MoDoiters hjärta!
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
R I P tommy sandlin
Kommentera

Sv: Tommy Sandlin RIP
R.I.P Proffessorn!
Kommentera

« · 806773 · »