Café

Grupper · 49814 inlägg · 1046 ämnen

3 från 1 idag

Sv: 3 från 1 idag
För mycket metall Salle:

Det är är ingen risk då det är rostfritt.

Kanske den tredje videon är speciellt rolig för den oinsatte.

Det som gör B-boys så oerhört bra är svårt att svara på. Frågan är om de kan spela något instrument över huvudtaget. De använder en massa samplingar från alla möjliga och omöjliga ljud. Sen blandar de massor med olika musikstilar, allt från vanlig NY-baserad hiphop, punk, 70-tals Baretta-musik, tibetanskt. Som en slags NY:isk postmodern Manu Chao.

Nu kanske någon påpekar att det är 6 låtar. Men tar man 21 och delar det sju gånger så blir det just tre. 21 är Foppas nummer, 1921 fick sveriges kvinnor rösträtt, 1921 bildades MoDo, buss nummer 21 går till Domsjö.

Nja, jag kunde inte välja bort någon, here we go:

Beastie Boys – “Flute Loop”
www.youtube.com/watch?v=kAMDQOpuyQA

Beastie Boys – ”Pass the Mic”
www.youtube.com/watch?v=iBZYBL0KYdI

Beastie Boys - “Sure Shot vs The Bloodhound Gang - Fire Water Burn vs Run DMC Ft Aerosmith - Walk This Way”
www.youtube.com/watch?v=1MuurcIUR58

Bestie Boys - “So Watcha Want”
www.youtube.com/watch?v=h4WZfbnUB6Y

Beastie Boys - ”Root Down”
www.youtube.com/watch?v=xHn3cWWlvbE

The Beastie Boys – “Rhyme The Rhyme Well (Miles Davis Remix)”
www.youtube.com/watch?v=2AE9cahhG2c

Så här skrev Alfred Awful om Beastie Boys i april 2005:

”” Myten om svårtillgängligheten i Beastie Boys Paul's Boutique är dock betydligt överdriven, iaf om man lyssnar på den 16 år i efterskott. Men det klart - någon som ska välja musik till sin repa på Hamnplan i 240:n kanske inte skulle ha den som förstaval ””

och

”” Tog faktiskt fram den och lyssnade på den för några timmar sedan, och ska man sätta det i ett 1989-perspektiv så tror jag att det är just uppsjön av samplingar, och samplingar av "udda" saker som måste ha skrämt bort en hel del Licensed to Ill-huvuden.

Själv gillar jag navelskådning av saker som jag gillar, så jag hittade den här guldgruvan...

www.moire.com/beastieboys/samples/index.php
(med fullständig genomgång av alla samplingar och referenser i texterna bl.a.)

...och så en recension som tycker att man ska lyssna på den en gång i månaden i resten av sitt liv (nåja...) +minihistorik om bandet i vänsterframen.
www.inkblotmagazine.com/rev-archive/Beastie_Boys_Paul... ””

Ambroo: Vet inte riktigt vad jag tänkte på, men förmodligen att det var mer av ett humorprogram istället för rena musikvideos.

Paddan: "Då börjar vi närma oss gränsen för musik"

Vad menas med det?

mattias - 74: Då börjar vi närma oss gränsen för musik

Never mind the buzzcocks, del 1
www.youtube.com/watch?v=5K1epK4qrlk&mode=related&search=

Never mind the buzzcocks, del 2
www.youtube.com/watch?v=KHjxfZSTDgU&mode=related&search=

Never mind the buzzcocks, del 3
www.youtube.com/watch?v=m-BGbM10PWc&mode=related&search=

nyz:

Lite Thåström är intealdrig fel.

www.youtube.com/watch?v=ocPMdsqgBqM

Var e Vargen

www.youtube.com/watch?v=Djuma0QEWKY&mode=related&search=

En vacker Död stad

www.youtube.com/watch?v=q3jmvXgO76Y

Alltid Rött Alltid Rätt

Salle:

...eller så berodde det på att jag inte kunde sjunga...

Salle:

Den är trevlig den där Green Jelly. Jag brukar sjunga den för mina barn när de ska somna. Fast o andra sidan brukar jag sjunga alla låtar jag huvud taget kan. Bl a brukar jag sjunga en lugn jazzlåt som heter grön-vita ränder och finns med på dubbelCDn Bajen forever. Det viktiga verkar inte vara vad man sjunger utan att man sjunger, eftersom jag inte är någon skönsångare. Fast jag har under en mycket kort period varit sångare i Rönnes hårdrocksband Dark Tyrants.

Hehe, jag fick sparken då jag slog sönder hotellrummet... (-:

Bra låter du spelar förresten i dessa tre och de tidigare

hellge: Oooops då det kan bli...

[url=
www.youtube.com/watch?v=f8H6jp2ZgGg]Detta var #2.[/url]

Salle:

Kanske Flåklypa kunde platsa där bland dina. Annars är de två första samma video bland dina låtar.

Usch så mycket metall det var här då. Hoppas inte HS rostar igen.
Det skulle nog behövas en riktig hårdsynthstrippel för att balansera det hela.

Men jag hittade en annan "trippel" i mit huvud igår men då var det ju Valentin.tema så det får bli idag istället.

[url=
www.youtube.com/watch?v=KIhwES1LLQU]Lite lera och gitarr-riff. Osså Rambo förstås[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=KIhwES1LLQU]Chroma key, lite datorkraft och lite allt möjligt som rekvisita[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=IWaEeHPEGds]Chroma Key, mer datorkraft och Max förstås[/url]

nyz: nä - kan int´

Den gemensamma nämnaren är en av mina husgudar när det kommer till sång...

www.youtube.com/watch?v=JlPZ_melZ70

www.youtube.com/watch?v=ZrhbNVGFHWg

www.youtube.com/watch?v=cfqv2U0acwI

hellge: Fyfan så jävla bra - Redig rock´n roll! Synd att heroinet fick skörda ytterligare offer bara... Layne Staley hade förutom en egen och unik röst även ett beroende som var något mindre unikt och framförallt inte hälsosamt.

hellge: Jag skulle en påskhelg för många år sedan ned till Kungliga Hufudstaden för att bevittna Meshuggah som skulle spela på något hak. Väl där hade man haft kontroll från myndigheterna angående (miss)skötsel av utskänkningstillstånd på haket dagen innan och helt enkelt stängt den.

Så vi skulle dra på Trash Bar istället, via en konsert med Lyckliga Kompisarna först (pinsamt men sant). Vi kliver ur taxin iaf och vakten kommer fram till oss ock säger: -Det är ingen mening att ni ens ställer er i kön! Leksingen i sällskapet var en aning dragen. Halva gänget hamnade så på McDonalds, andra halvan på Café Opera istället. Jag var dessvärre en av dem som åt burgare...

Lumbersson:

Jag minns det som igår när polarna var uppe på fina krogen och drack presigedricka ur tunna fina glas när jag blev pissnödig och letade toaletten. Jag hittade inte denna men däremot hittade jag till Stockholms allra underbaraste krog: Trash Bar. Där serverade man drickat i plastbägare för att publiken enbart bestod av vilda törstiga rockers.

Jag gick ner för trappen och mötte folk med skotska kiltar, patronbälten, meterlångt hår, Millwal-tröjor, pipskägg, men framför allt möttes jag av tonerna från Alice in Chains låt ”Them Bones”. Alla kroppens hår reste sig. Vad fan är det här för något? Jag har aldrig hört något liknande. Inga flygande drakar, inga nitar och annat tönteri från 80-talet.

Alice in Chains - ”Them bones”
www.youtube.com/watch?v=BkM38vmFuAw&mode=related&search=

Alice in Chains - “Would”
www.youtube.com/watch?v=i3FnQMSD4Zg

Alice in Chains - “Nutshell” live och opluggat från MTV (inte MODO-TV)
www.youtube.com/watch?v=v3nP6YyCfDQ

mattias - 74:

Här har du en låt från en från Vitje:-)

www.youtube.com/watch?v=xUZj-81JqWo

hellge: We aim to please.

www.youtube.com/watch?v=6H7aDXJhAeY

Lumber Jack:

Finns massa bra musik och videos med WASP, personligen anser jag skivan Last Command från 1985 vara bättre än den första. Låtar som Fistful of Diamonds och Widowmaker är fantastiskt bra.

hellge:
Helt enig Hellge.....High´n dry är bara suverän.

Lumber Jack:

Här är en annan typ av race:-)

www.youtube.com/watch?v=vW7SQz5xTJk

Sen skulle man inte må dåligt av lite Alice in Chains, Them bones, Nutshell, Would eller nåt...

Wayne, var är du? Släpp ner pickupen...

Tubest:

High n Dry, wow liksom. Den är liksom råast. Fast den efterkommande Pyramania är också bra, fast bäst är High 'n Dry. Hela platta är faktiskt bra, vilket är synnerligen ovanligt idag liksom förr. High n' Dry är så där brittiskt oproducerad som heavy metal var på tidigt 80, det är nästan så att de spelar live i studion. Speciellt bra är den där instumentala låten som sitter ihop med Bringin' on the heart....

Trevligt

mattias - 74: Aldrig fel med W.A.S.P, men du missade ju den bästa videon, med en formidabel lördagstext.

www.youtube.com/watch?v=GPikSgdQ1Ic

Bältdjursrace är aldrig fel!

Lumber Jack:
Har inte din ungdom sprungit ifrån dig?
Det har den i varje fall gjort med mig.

Lumber Jack:
Man blir nästa lite nostalgisk av att sitta här och lyssna och minnas:-)

Tubest: Själv har jag kvar lite av prylarna, västen, nån t-shirt, några affischer och så, men mycket har försvunnit eller så har man gjort sig av med det. Dumt nog. Men min gamle bildsingel med Blind in Texas tror jag att jag har kvar. Åsså min ungdom förstås, den kan ingen ta av mig!

Lumber Jack:
Tänk om man hade haft nåt kvar från den tiden.....:-)

hellge:
Var väl nån sorts "pudelkostym" i mitten på 80-talet som du säger :-)
Detta var på den tiden då livet lekte varje dag:-)

Metal Guru: Nja, man har väl blivit något bredare... över axlarna.;-)

Lumber Jack:
Passar den fortfarande?
Visst ja, en väst behöver man inte knäppa över magen...

Tubest: Det är nästan så att man måste kränga på sig den gamla hårdrocksvästen igen. Saxon-ryggmärket, från första skivan, var det coolaste av alla ryggmärken.

mattias - 74: Har du bytt lag!

Tubest:

trevliga truddelutter. HAr du spanat in Biffs mundering på "Strangers In The Night". Halv-80 va?

Feta flashback jag får av dessa.

She used to be an ironhorse..

mattias - 74:

Typ de här:

www.youtube.com/watch?v=xrn84h6oLdE
och
www.youtube.com/watch?v=jqYjWKH_afo
och
www.youtube.com/watch?v=FV-nrYShzi8

Mums, välj de de här så blir allt bra. (-:

Lumber Jack:

Nej Miles Away är en riktig bra låt men Sångaren blev väl av lite med sin stjärnstatus när han vek ut sig i en GAY tidning tror jag det var trots att han inte är Gay..

Lumber Jack:

Jag har googlat i kvart för att hitta videon där Beavis and Buthead nånar Winger, men jag gick bet.

Sen använde väl Metallica Wingersångaren som tavla vid pilkastning.

Nja Mattias, sätt på några halvtidiga Maiden istället.

mattias - 74: Winger... till och med Beavis och Butthead hånar Wingerfansen.

Lumber Jack: För att fortsätta, så finns det tydligen musikaliska Sundsvall Hockey supportrar.
www.youtube.com/watch?v=TZ860P4iTaM&eurl=

Paddan: Japp, och här extraknäcker hon.

www.youtube.com/watch?v=XIKOuOq9TYY

Dagens 3 från 1 kommer från Valentina Lisitsa, en ung kvinna med otroliga händer

Beethoven Emperor Concerto
www.youtube.com/watch?v=7aVpCK4hDsk&mode=related&search=

Rachmaninoff Etude Tableau Op 39 No 6
www.youtube.com/watch?v=DAb2nI2hVqk&mode=related&search=

Liszt's Rhapsody #12
www.youtube.com/watch?v=5yOv-aZieas&mode=related&search=

Salle: Vackert!

Salle: Ett äkta hatt-trick må jag säga........

Med tanke på idag

[url=youtube.com/watch?v=sOQ-dsioeXk]Många såna här säljs idag...[/url]

[url=youtube.com/watch?v=JYWAYLZWZBg]och en hel del av dessa...[/url]

[url=youtube.com/watch?v=c7M1Se-p7uk]men det är detta vi egentligen vill ge bort och få.[/url]

Tubest: JA verkligen...hehe

« · 834811 · »