Café

Grupper · 49987 inlägg · 1048 ämnen

3 från 1 idag

Sv: 3 från 1 idag
En av rockvärldens främsta röster, ex Soundgarden och ex Audioslave, Chris Cornell har släppt en ny platta som jag tycker är lite lätt bra...;-)

Bond temat...
www.youtube.com/watch?v=a7j93Bf-EyI

No Such Thing
www.youtube.com/watch?v=O90wWp2BgrQ

Här kör den gode Chris lite Billie Jean...
www.youtube.com/watch?v=c2MgwAJrfXo

Redemption song...
www.youtube.com/watch?v=TbcGM0piG04

Blackhole sun...
www.youtube.com/watch?v=ltc5EsuyBh4&mode=related&search=

Speak the rythm all alone... Här har ni en gammal Spoonman...
www.youtube.com/watch?v=3HfyK1BRE5U

Rock on...

Wayne Gresky: Vet inte om det körts nåt The Sweet i denna tråd. Så det är antingen på tiden eller så mer av det goda.

[url=
www.youtube.com/watch?v=LmCIe2VEOtE]The Sweet - Ballroom Blitz[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=tKrCZFUB32Y]The Sweet - Action[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=RGpVLfdPV34]The Sweet - Fox on the Run[/url]

Fler finns [url=www.youtube.com/my_playlists?p=D5233116F581C22A]här[/url].

Salle: Metal är bra, pop är bra, Priest är bra, Duran Duran är bra. Balans är ett måste. Alla är nöjda..

Dream Team: Osså alltid detta balansspel i denna tråd...
Efter lite lätt metal så kommer lite lätt Pop.

[url=
www.youtube.com/watch?v=EcPjvmXM-P8]Duran Duran - Girls On Film (Uncensored)[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=QuE9w5lXzno]Duran Duran - Rio[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=fC1sr9BSznA]Duran Duran - Hungry Like The Wolf[/url]

mer [url=www.youtube.com/view_play_list?p=BFA14942DE327EE3]Duran Duran[/url]

Samarithian: Nej, nu tar vi och dammar av ett par klassiker inom Heavy Metal istället. Judas Priest hör vi alldeles för sällan. Vad passar då bättre än att riva av tre riktiga klassiker från den gamla metal-ikonen.

Först kör vi Victim of Changes. I original är den från albumet Sad Wings of Destiny från 1976. En klassiker som etablerade bandet på allvar inom genren. Albumet ses som extra viktigt vad gäller inspirationskälla till andra band, och det dras tydliga paralleller till Black Sabbaths debutalbum, detta av samma anledning. Tio minuters ren njutning. Håll tillgodo!

[url=
www.youtube.com/watch?v=Ck9JmsVg_Hg]Judas Priest (Victim of Changes) '83[/url]

En annan Priestklassiker är Rocka Rolla från debutalbumet med samma namn som kom ut 1974. Här är en mycket tidig film med bandet från 1975. Heavy Metal in sin barndoms linda här, men vi ser tydliga spår var bandet var på väg med gitarristerna KK Downing och Glen Tipton lite som duellanter när de uppträder på scen.

[url=
www.youtube.com/watch?v=znrVXa5GC24]Judas Priest (Rocka Rolla) '75[/url]

Den tredje låten från Priest blir Diamonds and Rust från plattan Sin after Sin från 1977. Inspelningen är från Screaming for Vengeance-turnen i Memphis 1982 och vi ser här ett betydligt mer etablerat band på scen. Downing/Tipton fortsätter att dominera skådespelet och det blir allt mer tydligt varför Judas Priest varit en stor förebild för många band, men kanske framför allt för gitarrister genom åren.

[url=
www.youtube.com/watch?v=M4rNgXS850o]Judas Priest (Diamonds and Rust) '82[/url]

hellge: Jag var till Bollnäs och kollade in Anvil för några år sedan och det första som möter mig inne på haket var en kille med en Modo-tröja märkt Eriksson. Kulturmöte.

hellge:
Visst, Barbara Schenker är släkt med bröderna Michael och Rudolph,
nämligen lillasyster.

Texten till metal on metal är förmodligen en av de djupaste texter som skrivits.
Den bör kanke analyseras in i minsta detalj.

Samarithian:

Hehe, hoho, vilka övernostalgiska låtval. Frågan måste då nästan bli, är Barbara Schenker i Viva släkt med Michael och den där andra i Scorpions?

Sen frågar man sig också om det fortfarande är tid?

Visst var det trummisen i Heavy Load som fick erbjudandet att spela i Maiden när de skulle byta trummis? Han svarade: - Jag ska spela i Heavy Load.

Djup text på Metal on Metal, den är så abstrakt att jag hajar noll.

Ehum ! En liten titt i backspegeln

Så här kunde det kunde låta och se ut när mettallen var ung.

www.youtube.com/watch?v=_bWhO1sSIVw
Anvil

www.youtube.com/watch?v=aYjV8ffyp9E
Viva

www.youtube.com/watch?v=wd_sPbm9iOo
Heavy Load

Metal Guru: Idiotkronologi? Det var till att var snarstucken. Det är helt OK för dig att ställa dina skivor i en grinig bokstavsordning. Eller varför inte ställa alla Hawkwindskivor en psykadelisk färgexplosion a´la LSD?

Lumber Jack:
ps. jag behöver ingen länk för de båda.
The Tricky Part är de två andra.

Lumber Jack:
Plus utan datum för samtliga går det icke att placera dem i kronologisk ordning. Utan man får gissa lite, vilket gör att hela idéen med idiotkronologi faller lite.

Lumber Jack:
länk?

Friman SR: Dags att uppmärksamma alla om Bad Religions första skivsläpp på tre år. Jag är lite osäker på vad jag tycker om de två sista, men Honest Goodbye kommer bli stämningsfull live när hela publiken sjunger med.

'Co-written by founding members Brett Gurewitz and Greg Graffin, "Honest Goodbye" is inspired by the life and crimes of Perry Smith, the murderer made famous by Truman Capote's classic novel "In Cold Blood." "The song questions how a man with seemingly gentle and artistic sensibilities comes to commit brutally heinous crimes," explains Gurewitz. "It's an emotional song to me that delves into the humanity of forgiveness and retribution." '

Honest Goodbye:
www.youtube.com/watch?v=X79JSfUVOno&mode=related&search=

Heroes And Martyrs:
www.youtube.com/watch?v=iLbySAIvXk8

Requiem Of Dissent:
www.youtube.com/watch?v=IUMnmOZeEd4

Skivan kommer ut den 10:e juli. Var beredda med plånböckerna då!

mattias - 74: Ja, det är samma personer som om den vikarerande städerskan råkar städa deras stökiga skrivbord och råkar pliktskylldigt ordna deras papper i ordning inte kan jobba på ett bra tag efter det för de hittar inget längre... Knepiga typer det, jag kör med orning direkt jag...;-)

Friman SR:

Jag vet skivsamlare som inte har sina skivor alls i ordning men som på nåt konstigt sätt hittar dom ändå om man frågar vad den och den skivan står

Metal Guru: Efter 10 minuter finner jag att Anthology vol. 1 släpptes den 4:e och Chronicle den 11:e. Är du verkligen intresserad så lär du nog kunna hitta de andra datumen på ett par kvällar. Om inte själv så genom något forum.

Alisandali: Du har en kompis i mig ska du veta... Fast jag måste ha plöjt ned mindre än dig i skivintresse, jag har nog lagt ned ca 200.000;- på plattor, vinyl + CD... Plussar man på konserterna och allt som det handlar om så får man nog minst dubbla den summan för mig gissar jag...

- Hur kan någon undra om skivsamlingen står i bokstavsordning??? Hur i helvete ska man kunna hitta det man söker annars tror du???!!!!!!

Sedan så säljer man INGET heller... Rätt vad det var blev någon jäkla Magnus Uggla populär med något jävla potpurri... Coolt, tyckte jag, jag har ju orginalet i samlingen.... I helvete heller, jag hade ju sålt "Varför ska man...."- skivan för 10 spänn min jävla idiot... Sedan dess säljer jag INGET, plattan får hellre stå där och götta till sig för rätt som det är så behöver man den...;-)

Rock on...

Lumber Jack:
Här får du ett konkeret exempel att hjälpa mig med i dagens Internetvärld. I vilken ordning ska jag placera följande fyra album?
De är av kategorin officiell studio, samlingsskiva, live och 'framgrävda odditieter'. Alla är rubricierade på den fina poporkestern Hawkwind, och släppta under november månad anno 1985:

Anthology Vol. I (Samurai SAMR 038)
The Chronicle Of The Black Sword (Flicknife SHARP 033)
Ridicule (Obsession OBLP1)
Welcome To The Future (Mausoleum SKULL 83103)

Svar till: Undrande

Lumber Jack:
Om du är duktig på Internet kanske du kan hjälpa mig..?

Metal Guru:

I dagens internetvärld är det inga problem att avgöra vilken skiva som släppts först om de har släppts samma år. En reissue får givetvis trängas bakom orginalet, men med undantag. Har man exempelvis köpt upp sig på återutgivningarna av Judas eller Maiden på CD får de stå tillsammans då en trevlig bild då uppenbarar sig.

Lumber Jack:

Lever caveman?

Apropå Caveman, ikväll är sista avsnittet om Al-Qaida

Lumber Jack:
Hur gör det skivsamlande perfektionisterna då de

*) samlat på sig samma platta i flera olika utgåvor, landsspecifika pressningar och andra inkarnationer på samma tema.
Ska reissuen från 1982 stå på '82, eller efter originalpressningen från 1973?

*) artisten/gruppen producerat mer än en skiva per år? Ja, eller mer än en skiva per månad..?
UtgivningsDAG är sällan skriven i klartext på konvolutet.

mattias - 74: Jag hoppas verkligen att han har sorterat artisterna efter bokstavsordning, medan artisternas skivor står ordnade efter utgivningsår. Det är iaf så de skivsamlande perfektionisterna jag känner gör.

Eller så kan man göra som caveman, sortera dem efter färg... *skakar bedrövat på huvudet*

mattias - 74:

Japp, börja gärna dagen med lite Motorhead. Det förlänger livet säger dom.

Alisandali:

Tackar för svaret

mattias - 74: Carl Larssons Musikaffär i Borlänge har stift till alla vinylspelare och skulle dom inte ha det du behöver så tar dom hem det .

LL:

Apropå vinyspelare så har jag försökt spela min som jag har men det är svårt att få tag på nya stift till dom. finns inget ställe i närheten där jag bor som har det, Kanske slutat med att sälja rentav ?

LL:

Jo 6000 är onekligen en del. Jag började samla när jag var ung men slutade för jag tyckte det var tråkigt haha

mattias - 74: 6000 vinyler känns onekligen som en jävligt imponerande samling, där tror jag dig på ditt ord :-)

Inplastat och i ordning är det hos mig också. Artister/grupper efter bokstavsordning, och inom varje grupp/artist ska plattorna stå i kronologisk ordning.

LL:

Det är en riktigt imponerande samling som Alisandali har.

Alla skivor står inplastat och i bokstavsordning. ordning och reda. Hans hellecopters samling är imponerande :-)

Själv har jag si så där ett 100 tal på vinden hos morsan * s *

Metal Guru och alisandali: vad fan, här får man ju komplex för sin brist på storlek. Själv har jag gissningsvis runt 250 och tycker att det räcker bra. Har dock inte haft någon fungerande vinyl-spelare på flera år så det var länge sedan man spelade någon av plattorna.

Metal Guru:
...ligger på, MEN 2500 är...

Metal Guru: Pricis , själv så har jag haft min lägenhet med skivorna kvar fast jag bott i Stockholm vid felra tillfällen .
Och här i Borlänge så har vi många som sammlar på LPskivor och jag brukar få hjälpa till när dom ska flytta .
Men nu så är det snart payback time som gäller .

hellge:
Jag vet inte vad jag ligger på, med 2500 är realistiskt.
En skivaffärsmöbel, och en svärm ölbackar.
7"-singlar är en pain in the ass att förvara blädderbart.

Ska man flytta tar man hjälp av en annan vinylist, eller så flyttar man själv.

hellge: Jag hade nästan alla skivor efter en vägg förut från golv till tak , tyvärr så bodde jag högst upp och fick se att avståndet mellan golvlisten och golvet bara ökadet .
Så det fick bli en snabb omsotetring på skivorna och dela upp dom i olika rum , därför har jag två lägenheter för tillfället .

Och den lägenheten jag ska flytta ifrån brukar jag kalla lite sämtsamt "värdens dyraste skivföråd " .

Alisandali:

Min blygsamma samling som jag skulle beräkna till något mindre än en 10-del av din har jag upplevt som jävligt tung att bära, speciellt då jag har flyttat några gånger de senaste åren, men 6000. Gåd dämmit!

Jag antar att du har svårt att få flytthjälp:
- Nä fan jag kan inte idag, vad synd. Det är stängningsdag på dagis, du vet. Du kanske kan fråga någon annan.

När man murar kakelugnar brukar man få förstärka golvet där ugnen ska stå. Alisandali får förstärka golvet när han flyttar in sina plattor.

Alisandali:
Då kanske jag kan köpa en del.
Jag har ingen egen lägenhet för mina vinylisar, bara ett dedikerat rum.

Alisandali: japp

penisse: Även i goo goo muck har han micken i munnen étt par gånger .

www.youtube.com/watch?v=n7RVymaTMkc

hellge: Stämmer nog rätt så bra , just nu står skivorna i en extra lägenhet .
Dom flesta av dom finns i en liten 2:a som jag besöker ungefär 2 gånger i veckan .

Men snart så ska allt in under samma tak , har fått tag på en större lägenhet .
Och då ska allt få plats där jag bor och med ålderns rätt kommer jag att sälja mycket av vinylsamlingen .

hellge: tear it up

Alisandali:

6000 stycken LP sa du. WOW!

Exakt hur många hyllmeter är 6000 LP

Om en platta vore en millimeter tjock så vore din samling 6 meter lång. Nu är väl en LP med fodral kanske 4 millimeter vilket betyder 24 meter LP-skivor. Om några av dessa dessutom är såna man kan vika upp så blir samlingen upp mot 30 meter.

Kan det stämma?

Alisandali:

Cramps är det enda bandet i världen som kan ligga och åma sig med nakna och halvnakna damer utan att vara sexistisk. En rätt sympatisk egenskap tycker jag. Man kanske kan gå på kurs (-:

Jag minns en video där han hade micken inne i munnen. Vad vara det för låt?

Alisandali:

Orginella låttitlar =)

Wayne Gresky: Måste lägga in lite mera Cramps , här kommer ett par till .

cramps - bikini girls with machine guns
www.youtube.com/watch?v=SWwtILPBJwA&mode=related&search=

The Cramps - Ultra twist
www.youtube.com/watch?v=-G8kBS7BLHI

The Cramps - Can Your Pussy Do The Dog
www.youtube.com/watch?v=SE0FX7kKikU

Och en liten bonus med usle video :

The Cramps - Surfin' Bird
www.youtube.com/watch?v=a98umoWh7VU

Wayne Gresky: Rocket From the Crypt har gjort mycket bra musik , fast med On a rope fick dom väl den enda storsäljaren .

Jag har alla officiella skivor + några splitsinglar med Hellacopter och andra mer eller mindre konstiga band .

Wayne Gresky: Jag har en annan som matchar din (och hellges) på alla punkter.

Punkrockabilly   √
One Hit Wonder √
Vass Låt           √

[url=
www.youtube.com/watch?v=41Pbut9MEps]Westworld - Sonic Boom Boy[/url]

« · 887043 · »