Här får ni tre från en hjälte som har balanserat på slak lina mellan genialitet och dårskap i hela sitt nu drygt 60-åriga liv. Jag menar Mr Roger Kynard Erickson eller Mr Roky Erickson som är det namn som denna hjälte är mera känd som...:
Dylan och Young har alltså en polare som nog hade varit minst lika framgångsrik om inte hjärnan hade spelat honom spratt i en helsikes massa år... www.youtube.com/watch?v=iX2MLsMrmCc
hellge: Hittade lite roliga klipp från Temple of the Dogs enda riktiga spelning, och det måste postas! Bandet som sen blev Soundgarden och Pearl Jam ni vet...Första liveversionen här är för övrigt helt fantastisk! Helt fantastisk!!!
:-) Jag blandade friskt. Mexican Blackbird-From Dusk To Dawn, Stucked In The Middle With You-Reservoir Dogs samt Girl, You Be A Woman Soon-Pulp Fiction
Et tu Brute: Nej, det är den inte. Det var jag som tolkade ditt tilltänkta tema lite fel. Jag trodde du hade Tarantino mer generellt i tankarna, medan fokus för dig nog mer låg på en och samma rulle.
Mitt bidrag är då hämtat från "Kill Bill". Ja, åtminstone videosekvenserna.
Ärligt talat så förstod jag aldrig riktigt det där tjafset Oasis vs Blur, Blur är så grymt mycket bättre. Tre låtar från den tidigare delen av deras karriär. Modern Life is Rubbish är för övrigt en av mina absoluta favoritskivor.
Ambroo: Du får läsa noterna. Då förstår du. I övrigt tycker jag också att Pimme har bra röst. Såg Imperiet flera ggr i folkparkerna i ungdomen och har alltid gillat det jag hört.
Frisco: Lika ovis som vanligt. Det du skriver visar att du är barnsligt obildad när det kommer till musik. Att du dessutom anser att Pimme är en plankare rakt av är ett hån mot mannen med Sveriges bästa röst. Det är inte för inte han är Sveriges ende riktige rockstjärna och även om inte jag är så frälst i det lugna stuket så är jag övertygad om att det var och är precis så Bellman ville att låten skulle vara.
mattias - 74: "Jag anser att thåströms version är oslagbar. Likaså tycker jag GNR gör Knockin on Heavens Door förbannat bra dock ej lika som orginalet men nästan. Metallicas - Turn The Page är bättre än orginalet för att ta ytterligare ett exempel :) "
Jag tror inte ens att du vet vem som gjorde orginalet till Turn The Page , men jag ska hjälpa dig med det .
Låten skrev 1972 av Bob Seger och gavs ut första gången på skivan Back in '72 som kom ut 1973 , men den versionen som Metallica kör kommer från dubbel lpn 'Live' Bullet inspelad i Detroit 1975 , släpptes i Aprill -76 .
Nu hittar jag inte versionen från -75 , så vi kör en nyare variant av låten .
Och jag tycker inte att den är så mycket sämre än Metalicas version .
Frisco: På plattan "Mäster Cees memoarer" finns den ju med. Enligt omslaget på samlingsskivan skulle den vara inspelad 1970. Är det den versionen du menar?
Det finns ju ett flertal skillnader i såväl nyanser som tonlägen i själva sången som skiljer herrarna åt. Att sedan texten är densamma kan vi ju gärna inte beskylla någon annan än C-M Bellman själv.
Jag anser att thåströms version är oslagbar. Likaså tycker jag GNR gör Knockin on Heavens Door förbannat bra dock ej lika som orginalet men nästan. Metallicas - Turn The Page är bättre än orginalet för att ta ytterligare ett exempel :)
mattias - 74: Hmmm... Nåja. Cornelis, en stor mästare. Thåström, en plankare. Tur för dig att Cornelis tolkade låten annars hade du aldrig fått hört den av "Pimme". Sen tycker jag allt om oftast att originalet är bättre än kopian även om detta fallet inte innehåller originalet.
Det är möjligt att Thåström är världsmästaren på att plocka fram mörkret från Bellman och hopplösheten ur Taube.
Men jag tycker ändå att det finns en som minst håller samma klass och som alltid hade tillåtelse att tolka dessa två mästare, det var Cornelis. Btw har det kommet ut en ny bildbok om Thåström.
Energi? I love those beautiful southern people:
youtube.com/watch?v=HnZ861TDmBI
youtube.com/watch?v=2N_ROkG5CqY&mode
youtube.com/watch?v=-7E3SBFAOmg&mode