Café

Grupper · 49930 inlägg · 1048 ämnen

Allmän skriv vad du vill tråd.

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Herminator: Nä, jag har inte hört talas om nån pudel som dödat nåt barn.
MEN jag har sett en kungspudel göra processen kort med en Cairn-terrier och den behandlingen skulle göra ordentlig skada på vilken människa som helst så det argumentet köper jag inte för 5 öre. (Pudeln avlivades av dess ägare kort efter incidenten kan jag påpeka)

Ordet kamphund är ju bara ett samlingnamn (läs hittepå-ord) men visst vore ett förbjud för såna typer av hundar önskvärt men väldigt svårt att realisera.
För om man förbjuder specifika raser (som tex Norge) så räcker kommer detta "problem" bara att flyttas över till Rottweiler- eller Doberman-blandningar.
Och Ja tillslut så ser vi kanske en fluffig dödsmaskin med rosett i pälsen...

Men problemet sitter inte i själva hunden utan i dess ägare och dennes intentioner.

Salle: Det är onödigt med vapenlicens. Det är inte vapnen som mördar, det är människorna bakom avtryckarna.

Salle: Det har allt med kamphundar att göra. Hur många Pudlar har du hört talas om som dödat 4-åriga barn? För min del ser jag hellre ett totaltförbud för "kamphundar" än en enda till död människa.
Förenklat synsätt, javisst men ibland måste man våga ta ett beslut som går en minoritet emot. Något som vi har sjukt svårt för i Sverige. Vi måste i alla lägen var demokratiska och fullkomligt överens in absurdum innan man kan besluta något. Samtidigt står ett gäng olämpliga och eller kriminella hundägare och skrattar åt oss, varför ska detta vansinne få fortgå?

Herminator: Det har inget med "kamphundar" och raser att göra.

Det är husse/matte det är fel på som uppfostrat sin hund att bete sig på sådant sätt oavsett ras. Det finns åtskillia gamla tanter vars "småhundar" jag inte skulle gå i närheten av medans jag kan småbråka/leka med större och potentiellt farligare hundar bla flertalet polis-/vakthundar utan att vara rädd.

Jag har tom busat lätt med flygvapnets hangarhundar som ju delvis fostrats att vara aggresiva utan att bli attackerad/biten. Men det sista handlade mycket om att respektera hunden och dess signaler samt att deras husse var i närheten. Annars skulle jag aldrig gå innanför deras räckvidd.

Att sedan vissa verkar behöva hundar som förlängare av sin manlighet alt som beskydd råder inget förbud bot på. Om man, framgångsrikt, skulle kunna förbjuda "pitbulls" odyl så räcker det med en illa uppfostrad Schäfer eller Rottweiler att fylla den rollen och således även löpsedlarna på kvälltidningarna.

mattias - 74: Dags att införa kamphundsförbud. Kan man ha det i Storbritannien så kan även vi. Ser alltför många kriminella med dessa hundtyper som beskydd.
Hur många skadade, döda till ska vi behöva uppleva?

73Sjöbba:

igen och igen och igen...

Per HApps:

Fan, man blir illamående när man läser sånt här.

65selander:
Det skjuts för lite.......... Hundägare alltså!!

Lumber Jack:

Spola till 39.20 så kommer sågningen efter en stund.

mattias - 74: Nej, han ljög inte om han syftar på en offentlig försvarare.  Advokatnormen är 1134 kr/timmen + moms, vilket är vad en advokat får som offentlig försvarare. Men om du anlitar en advokat själv är det en uppgörelse mellan advokaten och dig.

NuMo:

Men nog ljög GW när han påstår att arvodet är lika för alla advokater. Det där köper jag inte för fem öre

Redigerad kommentar

mattias - 74: Jag vet och har väl alltid haft samma åsikt i just den här frågan.

NuMo:

Såg du programmet vet du vad jag snackar om.

mattias - 74: Tänk att tom. professorer numera är säker på att Silbesky är en idiot.

Jag ser ärendet som vetenskapligt utrett.

Redigerad kommentar

Lumber Jack:

Så fick din favoritadvokat en känga av GW i Efterlyst 

Hur kan man gilla Silbersky öht?

Lumber Jack:

Jag har bättre jobb förslag än Mona Sahlin säger denna 14 åring..

http://www.aftonbladet.se/debatt/article7151796.ab

scim:

Tja, eftersom jag som sagt inte gillar hundar är det för mig en enkel sak, skjut allihop.

Skämt åsido, ska du skaffa hund oavsett ras så bör du enligt min åsikt tvingas gå en hundkurs, som till skillnad mot vad många tror handlar mer om att lära ägaren om hunden än att lära hunden själv. Väl där kan kursledaren se om du är lämplig, om inte så är det valfritt vem du vil skjuta, hunden eller ägaren...ursäkta mitt skämtlynne, få inte ägaren grönt ljus får han inte ha hund, simple as that.

tompap71: Problemet är väl bara att det skulle vara väldigt svårt att införa, vem ska klassa dessa farliga hundar, och hur ska man lyckas hänga med i alla olika blandraser?

Jag vet inte hur det fungerar med hundförsäkringar numera men dessa hundraser borde ha en väldigt hög premie. Detta har iofs samma problem som jag beskrev ovan.

NuMo:

På så vis.

Min åsikt är att hundens handlingar är ägarens ansvar, oavsett om det handlar om ett bett i strupen eller en skit i parken. MEN det bör göras ett lämplighetstest för dem som vill skaffa lite tuffare hundar.

tompap71: Jag försöker väl egentligen bara berätta att det ligger ett glapp i vem som egentligen är ansvarig. Hunden eller ägaren. Det verkar i vilket fall som helst vara en förmildrande omständighet om man försöker döda någon med en hund.

Redigerad kommentar

NuMo:

Enligt ditt exempel bör man alltså straffa ägaren, som nu råkade var offret, för mordfösök?

NuMo:

Självmordsförsök?

Hon har uppenbarligen inte kunnat hantera hunden, alternativt skaffat en hund som hon inte var kapabel att ta hand om.

som sagt, det är ägare det beror på. Är man inte kapabel till att vara den herre som rasen kräver så ska man inte skaffa hund.

NuMo: Hmm? Och i det här fallet blir det ännu tydligare.

" Kvinnan skrek hjälp, hjälp, han dödar, mig han dödar mig. Det var blodigt och fruktansvärt hemskt, säger ett vittne."

Kvinnan, som är ägaren påstår att hunden förösker att döda och ett vittne mer eller mindre bekräftar det.

Mordförsök alltså. Dessutom vare det visst oprovocerat våld som hunden tog till.

tompap71:

Ja, precis. Så straff till ägeren som motsvarar hundens beteende och den skada den åsamkar kanske vore det rätta.

Det är ju som sagt var ägaren som är ansvarig.

tompap71:

Jag gillar inte hundar, mest för att jag som tretonåring blev myccket illa biten av en s. k. kamphund. Idag har jag vänner med hundar som är orolig för om jag ska våga komma och hälsa på dem av den anledningen. Hundarna är inte problemet, om dem som i de flesta av mina vänners fall har blivit rätt fostrad så är dem även för mig ganska trevliga, i något enstaka fall finns en hund dem rent ut sagt skitit i, dit går jag aldrig mer,

Kort sagt, det är ägaren det beror på, inte hunden.

NuMo:

Nä, vi ska skjuta samtliga hundar rakt av! (obs ironi)

Lumber Jack: Oj! Kan en hund vara psykiskt labil, kanske rent av psykopat?

Ägarna är ansvariga, vi alivar nån.

NuMo: Hundutsällning bland bångstyriga tikar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7098679.ab

NuMo:

Religion, opium för folket! Åtminstone fel religion, och vad är då fel? Ja fan vet...hoppsan, Fan är väl en religion i sig.
Krama dem du älskar, Tro på dina trogna vänner och hav förbarmande med dem som har det sämre än du.

NuMo: In i snickerboa med dig NuMo, din grottgrobian.

tompap71: Jag säger som den katolska kyrkan. Krama barn mera.

NuMo:

Jag missade lektionen om stampning i skolan så där får jag lov att säga att din expertis överskrider min.

tompap71: Hmm? Hade för mig att kungsboan först bet, sen stampade ihjäl offret.

Poffa:

ja jäklar, jag slant nog lite i tankeverksamheten där, men jag skulle kunna hävda att trots att dem har giftigt bett så föredrar dem att kramas. ;)

tompap71: Tänker inte du på boaormar?

"Kungskobrans gift, som till största delen består av proteiner och peptider, produceras i särskilda spottkörtlar som sitter strax bakom ormens ögon. När den biter sitt byte pressas giftet genom ormens 8-10 millimeter långa gifttänder och in i såret.

Trots att giftet är mindre toxiskt än många andra giftormars, är det farligt på grund av den stora mängden gift som ormen kan producera. Giftet kan döda en fullvuxen asiatisk elefant på 3 timmar.

Kungskobrans gift angriper offrets nervsystem och orsakar snabbt svår värk, synproblem, yrsel, trötthet och förlamning. Under de följande minuterna sker en kardiovaskulär kollaps och offret faller i koma. Strax efter inträder döden på grund av andnöd."

Källa: Wikipedia

NuMo:

Apropå Europeer och neandertalare så kommer en minnesbild rakt av:

Fotboll, Manchester U, Fransman, Nr7, Karatespark mot publik, Eric Cantona, tror han hade mer än de 4-6% grottman som vi sägs ha, i sig.

Redigerad kommentar

NuMo:

Angående kungskobran, och kobror i allmänhet så kan du lugnt traska omkring med minimal rädsla för att dem ska bitas, kobror föredrar att krama ihjäl sina offer.

Wayne Gresky: Jag läste om det igår och skrattade lite för mig själv. Blandningen gäller tydligen inte Afrikaner, men däremot Europeer. Ett slag i magen på vissa rasexperter som nu tvingas bli ännu större bigotter.

Jag vet inte om det intellektuella intresset finns här, men vill man läsa artikeln om vårt släktskap med neandertalarna i Science så finns den på länken.

20 Lindgren:

Skönt att även Volvo kan drabbas. Som Saab ägare har man fått höra både det ena och det andra, detta förgyllde min dag :)

Förtydligande: Volvo betyder “vi rullar” och inte “vi stannar”…

slashpuppie:
Här är ett exempel hur illa det kan gå med en BorderCollie-bastard, som fått absolut för lite uppfostran.

http://www.youtube.com/watch?v=h5q5uj60gx8

willysson: En bordercollie kan bli ganska jobbig utan uppfostran. Alla hundar blir jobbiga utan uppfostran men man behöver som du säger, ett rejält ledarskap när det gäller tyngre hundar eftersom de kan orsaka mer skada.

73Sjöbba: precis, men det är goa hundar;)

willysson: Samtidigt är det där stora staka hundar som kan orsaka enorma skador. En Amstaff t.ex. lär ha lite värre tryck i käkarna än pudeln Felix.

NuMo: :)

NuMo: Men farligast av allt är nog ändå torg i landsortsstäder, fredagkvällar och flygande flaskor. Kausalitetsmätaren slår över skalan, alla tre borde nog förbjudas.

willysson: Jag är generellt sett inte rädd för hundar, jag är betydligt mer rädd för vapen. Tycker att kriminella inte borde få ha värre vapen än vattenpistoler, eller på sin höjd ärtpistoler.

NuMo: ja låter du dom få ha en egen vilja så blir det ofta knas.
Men jag vet inte alls hur erfaren du är av hundar eller hur rädd du är, och är man rädd så har jag respekt för det..

Det finns mera eller mindre svåra hundar man kan ha, men eftersom många inte förstår det så kan det bli problem.
Kraftfulla raser som pitbull eller blandningar kräver hårdare disciplin an tex en bordercollie.

om det går fel med en border får det kanske mindre konsekvenser än med en Pitbull.

« · 1263786 · »