Café

Grupper · 49930 inlägg · 1048 ämnen

Allmän skriv vad du vill tråd.

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

mattias - 74:

Imponerande att du bara var ETT dygn efter den här gången , för vanligtvis ligger du ju minst ett halvår efter ;0)

mattias - 74:

Att alla ska behöva upplysa dej;)

Portello:

Oki var det så det var.. :)

mattias - 74: Idag är det försent att betala med 50 öringar. Sista dagen i butiker var igår. Där i mot tar banker emot dom till den sista mars nästa år.

Metal Guru:

Glöm inte att lämna in alla 50 öringar idag.

Och vissa verkar ha lite att gnälla över.

Friman SR:

Eller trippelt. Beror väl iofs på vad det är för styrka också. Kanske inte på lättöl.

knaskamilla: Se dubbelt lär han då få göra..:-)

Poffa:

Hoppas du inte dricker alla på en gång. Oavsett om de fördubblas eller inte.

Poffa: Jag tycker du ska bjuda hem Ali, och sedan se vad skillnaden blir om du har 20 respektive 40 öl i kylen.

knaskamilla: Äh, jag har 40 öl i kylskåpet just nu. Inte dricker jag mer än om jag haft 20 öl i samma kylskåp, bara för det. True story!

knaskamilla: En jämförelse mellan alkoholbruk och narkotikabruk.

Redigerad kommentar

Huge:

Jag har inte läst debattartikeln, men en liten tanke: både alkoholbruk och alkoholskador ökar ju högre tillgängligheten är. För att jämföra narkotika med en annan drog, tänkte jag.

Huge: Ja men omvärlden förändras hela tiden. Missbruk är knappast en isolerad ö i samhället. Det här är statistik med så många oberoende faktorer att det går att dra vilka slutsatser som helst om man inte tänker efter jäkligt noga. De flesta har inte ens den intellektuella kapaciteten att inse detta.

Wayne Gresky: Tja, jag utgår ifrån att nuvarande politik i stort inte har förändrats på många år.
Och att det således borde finnas ett bra statistiskt underlag som ger vid handen att ex narkotikarelaterad kriminalitet inte har sjunkit nämnvärt eller att narkomanvården i stort står och stampar med ungefär samma höga återfallsfrekvens eller att rehabiliteringsgraden inte har ökat.
Man mäter alltså genom att jämföra under en längre period och ser om det skett några framsteg när det gäller det jag pekar på härovan.

Huge: Första frågan blir då givetvis: Hur mäter man att nuvarande politik inte fungerar? Hur skulle det se ut om det fungerade? Vad jämför du med?

Wayne Gresky: Räcker inte argumentet att nuvarande politik uppenbarligen inte funkar?
Själv är jag ingen förspråkare för fria droger men eftersom sprit och tobak är tillåtet så känns det bra om man iaf försöker nyansera det hela och försöka komma bort från det som scim är inne på: ryggmärgsreaktionen i form av förbudskrav på exakt allting.
Att ex släppa "mindre farliga" droger fria eller iaf låta folk få köpa på ex recept kan ju vara EN lösning som kanske inte löser hela frågan men iaf är en bit på väg.

Redigerad kommentar

Wayne Gresky: Det får du tycka, just nu är jag nöjd med att någon ifrågasätter.

scim: Givetvis ska man ifrågasätta saker. Jag tycker bara att det var en rätt kass debattartikel och att borde ha gå att presentera mycket bättre argument för en annan politik på området.

Ordet jag sökte med "fakta och självklarheter" var f.ö. dogma.

Wayne Gresky: Jag tycker att det alltid är bra att ifrågasätta saker som från många håll ses som fakta och självklarheter, oavsett om man erbjuder något alternativ eller inte, bara för att starta en diskussion. Ryggmärgsreaktionen när det gäller det mesta nuförtiden är ju alltid förbud, förbud, förbud och det är skönt när någon nyanserar.

Slå på stora trumman? Det var bara en debattartikel.

scim: Då tycker jag att man kan avvakta någon form av resultat innan man slår på stora trumman. Givetvis bör man överväga alternativ när det gäller narkotikapolitiken men det handlar om att välja mellan flera dåliga alternativ där de olika alternativen för olika negativa konsekvenser med sig.

Wayne Gresky: Det är väl lite för tidigt att utvärdera den insatsen ännu?

scim: Det skulle ju varit intressant om han offrat några rader till på resultatet av det danska experimentet. Finns det någon utvärdering? Har herionpriset sjunkit drastiskt i Danmark? Ser man tecken på färre prostituerade och en minskning av organiserad brottslighet?

Wayne Gresky: Nä, för det är ju det han föreslår. Det han pekar på är väl att nuvarande strategi fungerar otillfredställande och säger varför, och efterlyser behovet av andra strategier, t.ex. exemplet i Danmark.

Dragan 2k: vilket jävla skit, men sånt händer alltid när man sett fram imot något!!!

Metal Guru: Måste ha vart så eller hur! Jag förstår bara inte va det är som händer runt om på sjukhusen, det är ju nått skumt varje dag känns det som!!!

scim: En ganska meningslös debattartikel. Han klagar på att nuvarande strategi inte fungerar tillfredsställande, men han lyckas på intet sätt visa att en mer tolerant narkotikapolitik skulle leda till minskade samhällsproblem. Jag är inte helt övertygad om att kokainförsäljning på ICA är lösningen på problemet.

Har följt Jakob Heidbrinks blogg under en längre tid, såg att han skrivit en debattartikel i Expressen idag. Håller med om det han skriver, även om vi i Sverige inte ens är i närheten av de problem man har i t.ex. USA.

Redigerad kommentar

Metal Guru: nödvärn? Nja, det låter inte särskilt troligt. Hade han varit så illa däran att det hade förelegat nödsituation hade han inte fått vänta. Dessutom hade han antagligen inte heller klarat att sy sig själv i en sådan situation ens om han själv hade varit utbildad kirurg.

honhunden:
förmodligen hade 32-åringen gott om frostskyddsvätska i blodet, och då är man emellanåt inte så blödig.

Wayne Gresky: tycker att det är rätt bra gjort, skulle du själv sätta dig och sy ihop dig själv när du inte orkar vänta längre? jag skulle då inte det. =)

LL:
Kan han inte hävda nödvärnsrätten..?

Blizzard: läser man artikeln så framgår det ju dock rätt tydligt att han inte är anmäld för att ha sytt sig själv som rubriken antyder utan för att olovandes ha använt sjukhusets utrustning vilket i mina ögon är en fullt rimlig anmälan.

Salle: haha fantastiskt :)

what comes around goes around

Blizzard: Och självklart finner han sig skyldig och låser in sig i sitt eget hem.
Väl där blir han nerstucken av en medfånge (dvs sig själv) och befinner sig således på ruta ett igen.

Wayne Gresky: "Polisen har inlett en formell förundersökning. Men även där är det kö,"

Hm, då kan han kanske låna polisens utrustning också och göra en egen förundersökning på sig själv när han endå är igång....

NuMo: Tell me about it. Haft getingstick tidigare men att få den så högt upp var helt jäkla off.

Det var helt sjukt. Hela ansiktet flammade upp, blev stekhett, började klia frentiskt över hela kroppen, frossa, migränliknande huvudvärk och så försöka hålla koll på tre barn och fru (fast det sistnämnda dementerar jag att jag sagt;.)).

Som tur är var det Kållerado som var attraktionen. För er som inte varit på Liseberg eller känner till attraktionen är det en forsliknande sak där man ska försöka undvika att bli blöt. Jag satt still, såg vattnet komma och bara "njöt" av svalkningen.

Dragan 2k:

FAN!

Underbar dag. Eller det kunde ha blivit.

Gratis entré till Liseberg.
Gratis åkpass för samtliga i familjen.
Gratis käk.

Men så deltog jag tydligen i ett ofrivilligt och ej sanktionerat experiment där en illasinnad geting ville se vilken effekt ett getingstick i halsen skulle ge.

Det var fasen i mig en riktig pärs och svullnaden runt halspartiet är på väg ner nu - drygt 10 timmar senare.

Resultat
Förväntad tid vid Liseberg: 8 timmar
Faktisk tid vid Liseberg: 20 minuter

Förväntad antal attraktionsåkningar: Drygt ett tiotal.
Faktiskt antal attraktionsåkningar: 1

Kom hem igår efter en otroligt minnesvärd semester i Norge där jag bilat och hälsat på släkt med min sambo. För er som inte haft möjligheten att bila i Norge efter fjordarna så kan jag starkt rekommendera det. Oslo - Drammen för att senare åka vidare mot Haugesund. Fina berg , vattenfall och massvis med fina vyer. Vägarna är Ok men väldigt krokiga och det gäller att ta det försiktigt. Om ni inte vet hur ni skall tillbringa semestern nästa år eller hur ni skall spendera de sista veckorna av denna semester är detta et förslag. Att det är dyrt i Norge vet väl alla men jag anser att det är värt det. Man lever bara en gång..

Metal Guru:

Don`t drink and drive som sagt..

www.youtube.com/watch?v=03OPcn80Uzs&feature=related

Lemmy, i sin nya outfit inför den kommande Motörhead-turneén.

Ville bara önska er en riktigt skön semester.. Min börjar nu kl 15 och 4 veckor framåt... Ha så roligt, sola och bada i pina colada..

Är du en bättre manager än alla andra? bevisa det!

www.powerplaymanager.com

Wayne Gresky: Precis, såna tvättas inte, möjligtvis en snabb nedblötning med duschen...  *insert tummen-upp tröja here*

« · 1283905 · »