Café

Grupper · 49929 inlägg · 1048 ämnen

Allmän skriv vad du vill tråd.

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Såg delar av filmen G ikväll. Tänk att man tyckte den var småcool en gång i tiden!? Fast Uggla var fortfarande kul.

Per HApps: Ja, det verkar onekligen som att ärendet har hanterats klantigt. Vem vet? Han kanske är skyldig, jag har ingen aning.

73Sjöbba:
Förödande om han är oskyldig, polisen kan ju ha klantat sig med märkningen av provet, vilket säkert ha hänt förut.

Ola Lindholm talar ut.

mattias - 74: Ja, verkligen. Man undrar vad det är som låter.. :)

Dream Team:

HAHA vilken härlig bild :)

De äktenskapliga förpliktelserna börjar genast =)

73Sjöbba: Gott. Trodde faktiskt att han aldrig skulle tas tillfånga men förr eller senare tar allt slut - även för denna vedervärdiga människa.

Har suttit och läst Katrin Zytomierskas blogg om Tindras kamp mot cancern. Man funderar onekligen om det finns hopp för mänskligheten.

När jag ändå är här så droppar jag en god natt-sång och kastar in handduken. Den som missat detta album bör kölhalas.

www.youtube.com/watch?v=ZBYzTH1I1g8

Var på Clash of nation i lördags, helt klart att rekomendera till nästa år, kominerad Snowboard, skidor och FSX (skoter) föreställning! Med riktigt kända namn, Jon Olsson, Daniel Bodin, Moore, Justin Hoyer etc Blir nog ännu feta nästa år :)

www.youtube.com/watch?v=y4mp7uDqryE&feature=related

Redigerad kommentar

Tråkigt att SVT:s Janne Svanlund har dött väldigt hastigt.
Han var duktig att kommentera hästsport tycker jag.

En del människor är verkligen ensamma i sina liv.

Stackars Serena Williams...

www.youtube.com/watch?v=YA2kpPB0mAk&feature=aso

Måste hon tjäna pengar på annat än tennis också undras det...

mattias - 74: Mobbare är inte heller i mina ögon värda någon som helst sympati när sånt här händer. Tvärtom mår man riktigt gott när den här killen ger igen!

Nu skall jag bli allvarlig och personlig för en stund. När jag ser sådant här blir jag påmind om hur jag själv hade det i mellanstadiet och fram till mitten av 8:an innan det slutade. Jag sökte mig till dom tuffa killarna på skolan sedan upphörde mobbningen. Det var allt ifrån att jag hade tglasögon till att jag blev tvingad att sno godis i affärer om jag ville slippa stryk. Att jag hade tandställning i mellastadiet gjorde inte saken bättre precis. Jag hyllar den här killen och det var bara synd att han inte bröt ryggen på honom.

Fy fan som jag hatar mobbare. När jag tänker tillbaks var det kanske tur att jag sökte mig till mina tuffa vänner annars kanske inte jag hade suttit och skivit här öht. Fanns flera tillfällen som jag funderade om det vart värt att leva. Dåliga betyg, skolkade mådde allmänt dåligt men döljde det ganska ok ändå tycker jag ! På jobbet med barn och ungdomar i Uppsala möter jag sådant här ganska ofta och jag blir lika förbannad vare gång jag ser sådant här eller får höra talas om det.

Wayne Gresky:

Nybörjarkurs i finska

Redigerad kommentar

För de som gillar att cykla i nedförsbacke:

www.youtube.com/watch?v=FoOjznC8zCA&feature=player_embedded

Metal Guru: Huvudsäkring? Jag kör med spik.

Poffa:
När det blir vår och varmare ska jag först mäta överallt, och se var felet finns. Se'n ska jag plocka bort alla säkringar, och se om felet kvarstår. Om inte, ska jag plocka tillbaks säkring efter säkring.

Även huvudsäkringarna ska jag undersöka, och skruva ur.
Just nu har jag ställt en husvagn ivägen för det skåpet...

Och yes, jag ska hålla er underrättade.

Metal Guru: Jag hoppas du återkopplar med vad felet var, när du hittar det.

Olle:
Vafan. Det är ju mitt hus.
Just där har jag 103V i nollan, medan jorden kittlar förrädiskt när man petar på den.

Såg tidigare att det fanns en del händiga snubbar här inne som pratade hus/husbygge. Tänkte bara dela med mig av den här kabeldragningen...

www.youtube.com/watch?v=rqoBRk1VuFw

Redigerad kommentar

Ytterligare en rockstjärna som dött till följd av droger får man väl gissa..

Fan varför skall alla hålla på med sådant här.. Ogilla..

Mycket intressant läsning, håll till godo!!

70 Rodrigues: "ingen vill väl stoppa en äcklig 'tepåse' under läppen" Jo vi riktiga skandinaviska vikingar, finns ju inge flugsvamp att knapra på vintern'!

Näe men allvarligt klappa igen käften och kom in i matchen för fan!

Ännu en anledning att gå ur det där fruktansvärda EU.

70 Rodrigues: Om hon bara hade inlett med orden "I'm french" istället för att avsluta med dom, så hade man kunnat avfärdat skatan redan där. Intressant med en politiker som använder ordet "sexigt" i en argumentation över vad som är bra för folkhälsan eller ej.

Salle:

HAHA

Redigerad kommentar

Snodd status från Facebook!

GRABBAR!
Om ni någon gång funderar på att sno en av vägverkets fartkameror... ställ den inte i sovrummet. Den tar nämligen kort när det går för fort!!!

GRABBAR! Om ni någon gång funderar på att sno en av vägverkets fartkameror... ställ den inte i sovrummet. Den tar nämligen kort när det går för fort!!!

Ambroo: För mig är och förblir han Sill-Selim Zetterlind.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Wall-Enberg har slutat sin stund på jorden:

mattias - 74: Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att din farfar inte räcker som underlag för att statistiskt säkerställt kartlägga rökningens biverkningar.

Wayne Gresky:

Sant hon hade KOL dessutom en nervsjukdom, 66 år är ändå ingen ålder. Min farfar rökte som en borstbindare och han blev 90 .

Paddan: Hon har ju varit riktigt sjuk länge. Röker man som en borstbindare så finns det en stor risk att det slutar så.

mattias - 74: Ska jag vara ärlig så trodde jag att hon redan hade varit död ett tag, men kom på att jag nog förväxlade henne med Monica Zetterlund.

Björn W: Hon o Gösta Ekman har gjort några klassiska sketcher.

www.youtube.com/watch?v=-0iK65veK3M

mattias - 74: "Kniv-Lisa, Kniv-Johan och Förskärar-Jocke"

Sorglig läsning

Vila i Frid Lena. Minns henne framförallt som Lovis i Ronja Rövardotter.

Kom ihåg att krama varandra i trafiken!

scim:

Skall träffa min handläggare på Måndag. Lånelöftet är klart men jag vet inte om jag skall dela upp det som gurun föreslog på 3 eller om jag endast skall nöja mig med 2 stycken räntor 1 rörlig och 1 fast. Amortering kommer jag att göra på 1000 i månaden och med bankens beräkningar och vad jag själv tjänar och vad jag kollat upp med dom som kan sådant här så är det bäst med att dela det på 3. Jag kommer att ha lite drygt 9000 kvar efter att hyra samt lån och amortering är betalda. Det innebär en månadskostnad på drygt 6000 vilket´är i paritet med vad en hyresrätt i samma område kostar. I Uppsala är det all time high nu och en 2:a bostadsrätt i de populäraste områderna går på mellan 1 - 2 miljoner.

mattias - 74: Grattis! Hur gjorde du med lånet till slut?

mattias - 74: HS är inbjudet till inflyttningsfesten misstänker jag?

Metal Guru:

Nu är jag äntligen stolt ägare till en lägenhet. Inflyttning i slutet av Mars.

Räkneorden – ett tydligt sätt att visa språkens släktskap

Nedan visas räkneorden ett till tio på ett antal språk. I räkneorden syns släktskapet mycket tydligt och det är ganska lätt att inse att det blir allt svårare att lära sig ju längre avståndet i det språkliga släktskapet är.
Exempel på räkneorden 1 -10 från språk på de olika ’trappstegen i språksvårighetstrappan

1. En, to, tre, fire, fem, seks, syv, otte, ni, ti (danska)
1. Een, twee, drie, vier, vyf, ses, sewe, agt, nege, tien (Afrikaans)
2. Unus, duo, tres, quattor, quinque, sex, septem, octo, novem, decem (latin)
3. Odin, dva, tri, tjetyre, pjat, shest, siem, vosem, djevat, decjat (ryska)
4. Ek, do, se, chahar, panj, shesh, haft, hasht, noh, dah (persiska)
4. Ek, dui, tin, cha:r, pa:nch, cha, sa:t, a:t, nau,das (nepalesiska)

5. Wahid, itneen, talatha, arba’a, khamsa, sitta, saba’, tamania, tisa, ’ashara (arabiska)
5. Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan, yhdeksän, kymmenen (finska)
5. Onrru, eranndu, moonrru, naanku, aynthu, aarru, azhu, addu, onpathu, aththu (tamil)
5. Go’o, d`id`-, tat-, nay-, jow-, joweego’o, joweedìd`, joweetat-, joweenay, sappo (fulani)

Det råder väl ingen tvekan om att svårigheten för en svensk att lära sig räkneorden blir klart mycket svårare när man går över gränsen till de icke-indoeuropeiska språken. Det gäller naturligtvis också den motsatta vägen; för en irakier med arabiska som modersmål blir det svårare att lära sig räkneorden på svenska än för en iranier med persiska som modersmål.

(Källa: Amadeus Kultur- och språkmöten, Kjell Kampe)

Redigerad kommentar

NuMo:

Fruktansvärt. Hur ska man som antivåldpredikare och vän av fredliga lösningar bemöta sådant.

Jag mår illa.

« · 1380696 · »