Friman SR: Totta, inte bara hjälte utan även MoDoit!
Sedan byter man kanal och då är det Black Sabbath, troligen MoDoiter de med.
" | Black SabbathSvt 2 19.30 Musik special. Brittisk musikdokumentär från 2010. Paranoid är gruppens kanske mest kända skiva. Nu berättar Geezer, Ozzy och de andra hur inspelningen gick till, och ger dessutom spännande inblickar i bandets tidiga karriär. Här avslöjas hur många av Sabbaths klassiker kom till genom musikernas enastående intuition - nästan som av en slump." |
70 Rodrigues:
Vad synd att det kom ut nu.
Hur många av de 250 t-skjortorna tror ni har hunnit tvättats?
Olle: " Vad jag syftade på var att om det är upp till konduktörens OMDÖME att göra en uppskattning i ett sånt här läge, då kan man helt enkelt hänvisa till dennes subjektiva syn på saken. Ungefär som när en krogvakt bedömer att någon är för full. Han har inget alkotest som bevisar det, inga promillegränser att gå efter men han sitter likt förbannat säkert oavsett om du är nykter eller stenfull när du åker ut."
Visst är det så: den som bedömer är subjektiv i sin uppfattning, det kan vi aldrig komma ifrån.
Oavsett om det gäller en konduktör eller en krogvakt.
Har heller aldrig påstått att konduktörerna skulle vara felfria, det har säkert begått massor av misstag av liknande karaktär.
Det intressant i det här fallet är dock: är det med 100% säkerhet ett misstag att kasta av en flicka som verkar vara mer eller mindre vuxen, sett till utseende och om nåt som styrker nåt annat inte går att uppbringa?
Såvitt jag vet hade väl konduktören ingen som helst info om att flickan skulle vara 11 år gammal och således heller ingen anledning att i det läget börja tvivla på sitt eget beslut?
"Säger han som hänvisar till kommentarsfältet på en lokaltidning när han ska presentera fakta rörande etniciteten på ungdomar som tjuvåker tåg?"
Hänvisningen var inget försök att presentera några fakta.
Bara ett försök att peka på en anledning till konduktörens agerande: att tjuvåkning faktiskt verkar vara rätt så vanligt på sträckan, bl.a hos icke etniska svenskar.
Och att det isf skulle vara något som vägts in i konduktörens beslut.
I övrigt tycker jag att Metal Guru argumenterar mkt stringent och bra i frågan, kunde inte sagt det bättre själv.
Konduktören har gjort en bedömning som mkt väl kan vara korrekt, eller iaf inte helt uppåt väggarna.
Misstaget verkar ha skett vid avlämnandet av ärendet, där det av nån oklar anledning har gått snett.
Ingen har meddelat personalen på Kumla station att man avvisat en misstänkt tjuvåkare, eller så har personalen på stationen av nån anledning underlåtit att agera.
Mao: det kan handla om den mänskliga faktorn som med facit i hand fått olyckliga konsekvenser, som det verkar.
Olle:
Du länkade till en artikel i Expressen här nedan. Du måste haft ett syfte med den länken.
Jag tror du ville visa att en farbror i straffrätt tyckte att konduktören gjorde sig skyldig till brottet "framkallande av fara för annan". Men om man kikar med facit i hand, vilken fara utsattes flickan för? Jo, hon
a) klev av tåget.
b) satte sig på en trappa och grät.
c) blev uppmärksammad och omhändertagen av en kvinna.
d) fick mat och husrum över natten.
e) fick en morgonpromenad, där polisen anslöt.
Inte mycket till fara, om nu kvinnan var den samarit hon berättat om i TV och rikspress.
Alltså, brottet "framkallande av fara för annan" måste i så fall vara någonting hon kunde ha hamnat i.
Så, om nu farbror i straffrätt har rätt, måste det också gälla alla andra som avvisas, oavsett vad som egentligen händer. Mao, det är omöjligt att idag avvisa något utan en apparat som tar hand om de olyckliga tjuvåkande människorna.
Om nu farbror i straffrätt har rätt.
Jag menar att du utsätter den här personen för någonting helt oplanerat.
Vad som helst kan hända, och detta fall spelar ingen roll vilken ålder resenären har.
Olle:
Och hur underlåter man att utsätta någon för fara, om man avsätter någon vid en random station vid en random tidpunkt i en random väderlek?
Olle:
"Menar du att man inte kan kombinera ett vinstdrivande företag med medmänsklighet?"
Jag vet inte hur man kan se till att tjuvåkare inte ska bli ledsna och kränkta om de skulle bli påkomna.
Det enda jag kan komma på är att se till att det inte finns tjuvåkare. Men det går säkert att fixa på annat sätt än att göra resor gratis.
Angående mitt förslag med gratis tåg/buss, så skulle naturligtvis trafiken vara betydligt mer utbyggd än vad den är idag. Även i glesbyggd, där plötsligt bussar skulle få passagerare från ingenstans. Gratis är gott!
De fåtal som inte kunde utnyttja detta skulle få skattereduktion, och de som bara delvis kunde använda det få delvis skattereduktion. Vi pratar inte direkt om miljoner människor här.
Tror du att det skulle bli svårt att fylla tåg och bussar, om resan vore gratis?
Att människor som idag åkte lite tåg/buss, imorgon skulle välja bort bilen och hänge sig åt hejdlöst kommunalåkande eftersom det ekonomiska incitamentet var för stort att stå emot.
Vad kan gå fel?
Mer än att bensin- och billobbyn skulle gå i taket?Och människor som vuxit fast i sin bil skulle bli upprörda?
Olle:
Du ser problem med mitt förslag.
Samtidigt ser du problem med tjuvåkande för ett affärsdrivande företag.
Samtidigt efterlyser du medmänsklighet.
Är inte detta saker som spretar åt lite olika håll?
Olle:
Jag skulle vilja lösa problemet på ett helt annat sätt:
Alla tåg och bussar i landet skulle vara gratis, och betalas via skattsedeln.
Turister som reste till Sverige skulle betala en viss 'rese-skatt' på sina nätter i landet.
Detta skulle troligtvis få bort problemet med tjuvåkande.
Tåg och bussar skulle bli mycket effektivare, och drivmedelsförsäljningen till privatbilismen skulle gå ner drastiskt. Miljön skulle bli vinnare.
Men jag förstår att många skulle skrika rätt ut i ångest, bara man andades så här.
Ogilla 1 röst.
På ett par minuter.
"Att argumentera för sin sak är jobbigt.
Dessutom kan man ju bli bemött, och det är ännu jobbigare.
Nej, det är bäst att jag bara ogillar, då har jag ju tagit ställning i varje fall."
www.youtube.com/watch?v=dg6m6q9Qj2A