Café

48312 inlägg · 1042 ämnen

Allmän skriv vad du vill tråd.

« · 1506189 · » Till forumet


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Olle: Måste bara tillägga att Alliansen faktiskt inte ljög om vallöftet, dom fixade dom nya poliserna problemet är bara att dom nya poliserna inte klarar upp några brott.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Modoante: svenskar är bortskämda. I dom flesta andra europeiska länderna har det funnits nationalistiska/extrem höger/främlingsfientliga alternativ att ta ställning i flera flera år. I Sverige blir man helt plötsligt skitnödiga så fort ett missnöjesparti dyker upp och som faktiskt får röster.

Under Göran Perssons tid skulle man rösta rött för han stod för ett solidariskt Sverige. Istället byggde man ghetton och funderade på varför i helvete inte integrationen fungerade. Sen kommer Reinfeldt och lovar fler poliser på våra gator. Fler poliser blir det men antalet brott som klaras upp är färre och svensson är mer otrygg än någonsin tidigare.

Och SEN, sen står man och undrar hur fan Sverigedemokraterna kan få röster. Folk spottar och fräser och ser på deras blotta existens som en varböld man bör skämmas över. Samma sak gör våra ledande politiker, dom vågar/kan/vill inte ta en debatt med några obildade sverigedemokrater för att dom tycker att dom står över det när dom istället både borde ta sig en funderare till varför partiet öht finns i Riksdagen samtidigt som dom enkelt borde kunna bemöta SD's argument med egna.

JAG tror att man inte vill ge SD tid och utrymme i rutan eftersom man har räknat ut att det bara kommer att ge dem fler röster. När man ignorerar att följa upp ett sådant kapitalt vallöfte som att sätta fler poliser på gatan eller att man kör med "alla ska med"-argumentet trots att man bara skapar större klyftor, då har man skapat sig ett ypperligt tillfälle att låta sig styras av ett missnöjesparti.

Det är inte en skam att SD finns, det är inte en skam att folk röstar på SD. Det är en skam att våra erfarna och etablerade politiker ignorerar och underskattar betydelsen av den enda fråga som gör att SD öht finns.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
73Sjöbba:Problemet är ju att vanliga media inte raporterar dom negativa sidorna med invandringen och då dyker ju sådana sidor upp som bara fokuserar på negativa saker om invandringen. men som vissa gör att kalla sidor som Nya Tider,Avpixlat och allt vad dom heter för Rasistiska eller nazzesidor gör ju bara att det blir ännu mer tabu att diskutera dessa frågor
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Jag håller med varenda stavelse. Det jag stör mig på är tidningens inriktning, vad dom vill lyfta fram. Bara negativa saker om invandrare.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

73Sjöbba: Tyvärr är ämnet så tabubelagt att det knappt finns någon granskning av mer neutral media. Rapporten är dock inte gjord av någon nazzeblaska och finns dock att läsa för var och en som så önskar.

Att ta emot en massa invandrare och inte lyckas få dem i arbete innebär givetvis en stor samhällsekonomisk kostnad i ett kortare perspektiv, men jag är mer oroad över vad som kan hända med nästa generation där många kommer att vara djupt religösa och stå vid sidan av samhället. Det kan verka som om det svenska systemet är väldigt generöst och behagligt för våra nysvenskar, men jag är rädd för att vi gör dem och deras barn en björntjänst i det långa loppet.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Paddan: Fria Tider är en nazzeblaska som man inte ska lägga alltför mycket förlit på.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Paddan: Ja frihetstiden inleddes ju efter hans död.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

70 Rodrigues: Eller så satsar man på att bli riksdagsledamot. De verkar inte heller ha några problem att få behålla sina fantasisummor till löner, efter att de suttit minst en mandatperiod i riksdagen, utan krav på att söka något som helst jobb.

Själv tycker jag det är mest intressant med att kalla en internettidskrift för Fria Tider och använda Karl XII och en svensk flagga i sidhuvudet. Särskilt när man också ser urvalet av nyheter.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Bedrövligt :-(
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

70 Rodrigues:

Erik Ullenhag ville inte kommentera och enligt hans pressekreterare är inte frågan tillräckligt viktig för att diskutera sa dom nyss på nyheterna. Skall man skratta eller gråta åt det uttalandet?

Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Ja, snacka om en röst som alla känner igen.
Som när Villius var på ett kafe nånstans i Sverige och skulle beställa en smörgås. I kön bakom Villius stod en snubbe som hörde beställningen.
När snubben sen kom tillbaka till sitt bord sa han till sin kompis:

"Du, jag stod bakom den där Hans Villius i kön och när jag hörde honom beställa en smörgås lät det som att andra världskriget hade brutit ut...."   :-)

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Olle:

En fantastisk röst har tystnat. Vila i Frid Hans

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

På tv1 nu Gäst hos Hagge (Minnenas television) med Hagge Geigert och Tomas Brolin.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

73Sjöbba: Jag tror ingen skulle må bra av att slå ihjäl en annan människa, oavsett vilken hemsk handling denne gjort. Jag tror att alla mentalt friska människor skulle känna ett ganska stort obehag även efter man slagit ihjäl ett riktigt monster likt Hitler eller Stalin.

Det jag ständigt blir upprörd över är hur man kan se med förmildrande ögon på någon som gjort hemska brott bara därför att han lever. Jag läste nyligen om en lastbilschaufför som slumrade till vid ratten och körde ihjäl en man som stod parkerad vid vägen efter att ha fått motorhaveri. Mannen hade satt ut varningstriangel och väntade på assistans. Han gjorde allt rätt. Han blir ihjälkörd av en lastbilschaufför som sover vid ratten. Denne har gjort ALLT fel.

Lastbilschauffören får villkorlig dom, böter och fri lejd till sitt hemland (hans etnicitet är för övrigt helt ovidkommande i debatten), mannen som avled lämnar efter sig ett koppel av släktingar som förmodligen kommer att leva resten av sina liv i stor sorg.

Det är den här typen av brott som jag tror retar upp dom flesta. Känslan av att det demokratiska rättsväsendet är skevt, att straffet inte är i närheten av att stå i paritet med brottet. Om jag diskuterar straff med kollegor, vänner eller främlingar på nätet så tycker nog ca 98% att ALLA straff borde vara BETYDLIGT längre för nästan ALLA grövre brott.

Kan man sätta ett pris på ett människoliv? Jag tycker att man kan tolka det så. Man kanske inte kan sätta en siffra men om man ska se till hur brottsoffer behandlas och hur massmördare får sitta och blogga från sin privata dator i sin cell, då tycker jag att man kan konstatera att ett släckt människoliv är betydligt mindre värt än ett som fortfarande är vid liv, oavsett hur god medborgare den döde var och oavsett vilket monster den levande är.

Jag har respekt för att man kan ha en helt annan syn på saken än den jag beskriver ovan men ett människoliv, det enda man har, ska vara värt lite mer än 20 dagsböter och några verbala tillrättavisningar.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Olle: Förmildrande omständigheter eller inte, så kan jag inte heja på någon som agerar på det viset. Det finns alldeles för mycket dumskallar i denna värld för att det skulle fungera.

Knepig formulering, men jag hoppas att du fattar vad jag menar. =)

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Så där ja.
Nu har vi sansat debatten från inledningsfrasernas pubertala och gutturala lynchgurgel.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

73Sjöbba:
"Inget snack om saken att det skulle brinna totalt för en och att man skulle förmodligen agera väldigt omdömmeslöst, men det rättfärdigar inte handlingen att ta livet av någon." 

Bra där Sjöbba,
Du skiljer på vad du skulle göra, och vad som är rätt/fel. 

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

73Sjöbba: Likt bedömningen i andra sorters brott så finns det väl förmildrande omständigheter?

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Dream Team: " Därmed inte sagt att jag skulle vara man nog att ta ihjäl vederbörande. "

Är det att vara en man?

Inget snack om saken att det skulle brinna totalt för en och att man skulle förmodligen agera väldigt omdömmeslöst, men det rättfärdigar inte handlingen att ta livet av någon.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Metal Guru: Men om man skulle folkomrösta angående...tja vi kan ta några punkter.

1, dödsstraff för pedofiler

2, tvångssterilisering för serievåldtäktsmän

3, dubbel strafflängd för ovanstående brottslingar plus grov misshandel osv.

Om man skulle folkomrösta om detta, i den demokrati vi lever i, och alla tre punkter skulle vinna majoritet...skulle det innebära att vi är ett efterblivet land då?

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Metal Guru: Personligen skulle jag i ett sådant läge inte längre ha någon spärr för mina eventuella handlingar. Därmed inte sagt att jag skulle vara man nog att ta ihjäl vederbörande. 

Vad lagen beträffar så är det väl aldrig tillåtet att döda någon, ens i självförsvar, och det sunda förnuftet får väl tyvärr alltför sällan gälla som rättesnöre i dagens samhälle.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

mattias - 74: Ett av problemen med att rättfärdiga att man tar lagen i egna händer är väl att pöbeln har en tendens att dra förhastade slutsatser. I USA har man ju haft exempel då en förmodad våldtäktsman blivit ihjälslagen och senare har det visat sig att han bara var väldigt lik gärningsmannen. Tar man ett sånt exempel så skulle nog många tycka att alla förtjänar en rättegång, om man å andra sidan läser att en bevisad pedofil dinglar från ett träd, då skulle nog dom flesta ta det som en tyst seger för mänskligheten. Folk är mer intresserad av "öga för öga"-rättvisa än juridisk rättvisa, speciellt i dessa dagar då många anser att det daltas med gärningsmän och att man försummar brottsoffer.

Nu har jag inte läst artikeln så jag ska väl egentligen inte uttala mig men var det inte så att pappan tog pedofilen på bar gärning och således bör kunna åberopa något i stil med "tillfällig sinnesförvirring". Dvs. att man, under extremt påfrestande psykiska tillstånd, kan gå fri från en sån här handling då våld sker mot nära och kära?

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

mattias - 74:
Själva grejen med att ha ett rättsväsende i något man kallar en rättsstat är väl att man ska vara överens om vad det brott ska ha för något straff INNAN det begåtts.
Det luktar ju lite bakvänt att först när ett brott är fullbordat bestämmer vem-som-helst, (eller vanligvis någon släkting) vilket straffet ska vara.

Det du/ni egentligen menar är att för vissa brott, oklart vilka, ska den muslimska medeltidsrättsprincipen "öga för öga, tand för tand" införas, gärna utan att passera någon rättegång, under lynchliknande förhållanden.

Det låter ju modernt och bra.
Eller hur? 

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Metal Guru:

I det här fallet så tyckte personen tydligen att det inte fanns nån gräns för vad som var rätt eller fel och han lär hyllas av många, för mig är pedofiler inte värda ett förbannade dugg.. Dock är detta ett känsligt ämne att diskutera , det vet vi sedan tidigare men jag hävdar fortfarande att om detta drabbar dig, mig  eller nån annan i ens närhet så skulle många göra samma sak. Kan vi skriva under på det? Hur skulle du göra själv om detta drabbade dina egna barn?

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Dream Team:
Var exakt någonstans går gränsen där det är lagligt att döda en annan människa, och när det inte är det?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
73Sjöbba: Absolut. Särskilt de gånger då man själv skulle ha gjort exakt samma sak. 
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Dream Team: Skönt med dom som tar lagen i egna händer.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
70 Rodrigues: HELL YEAH!!!!
Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Nu ska 3 skummisar med skumt beteende skjutas av.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

bisterfinnen:
Inte då.

Om vargen ska utrotas med dessa argument,
ska också mänskligheten utrotas med samma argument.

Annars är man inte konsekvent.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru:väktare anstalt intagen. Skillnad.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

mattias - 74:
Jag tycker att vi nu ska ta vårt ansvar och i utrotandets namn skjuta av vargstammen en gång för alla.
Att låta inhägnade individer ta en av sina vårdare av daga, på ett bestialist blodigt sätt tyder bara på att denna art inte passar in i det Sverige vi lärt oss att älska sedan barnsben!

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

73Sjöbba:

Åtminstone den inhägnade.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Huge: Det är nog dags att skjuta av vargstammen. Det är ju bara inavel ändå. =)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Huge:

Jag undrar fortfarande vad rutinerna är när det gäller att gå in till 8 vargar, Jag har svårt att tro att det står i deras policy att du skall gå in ensam till 8 vargar. Ytterst märkligt att inte nån gick med henne in i inhägnaden.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
NuMo: Skönt att tigern överlevde, annars hade debatten om aggressiva djurskötare som borde skjutas tagit fart igen...    ;-)

Sen lär nog tyvärr debatten om vilda vargar lik förbannat blossa upp, trots att den här händelsen gäller domesticerade djur.
Rabiata varghatare lär nog försöka utnyttja det här för sina syften, var så säker...
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

mattias - 74: Många frågor, men det är ju bara att läsa tidningarna så får man svaren.

Debatten om vilda vargar lär inte påverkas av det här.

I Junsele djurpark tog en tiger en djurskötare. (Som visseligen överlevde.) Utrotningen av tiger-debatten förblev opåverkad.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

70 Rodrigues:

Kvinnlig djurskötare attackerad och dödad av 8 vargar på Kolmården. Hur tänker hennes chef när hon får gå in ensam till 8 vargar utan nån slags skydd eller med flera skötare? Vad säger rutinerna egentligen? Nu lär debatten om vargar ta ny fart.

Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Snus ska vara lös, vad det andra är vet jag inte.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Det måste bara bli final det här!!
Kommentera



Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Metal Guru:

Fy fan det där var bland det sämsta jag hört från dig. Bättre kan du ;)

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Blizzard:
Så kan man absolut tycka, men...

Jag har t.ex ett extra 'h' i mitt efternamn, som inte uttalas, och inte har mer betydelse än att jag blir förbannad när nån underlåter sig att stava mitt namn fel.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: insåg misstaget efter att redigerings tiden gått ut, trodde faktiskt man skulle uttala nmanet med e:et också för att vara lite extra speciellt och annorlunda som bara torra svenskar kan vara.

Så man uttalar alltså inte e:et, som vanligt då i fula namn där dom ska klämma in ett fult "e" som inte har nån betydelse, fruktansvärt onödigt.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Ja du, Blizzard:
Det börjar rimma i samma ögonblick man lär sig uttala den text man läser korrekt.

:0) 
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Dream Team: hahahah trodde dom skulle va kass, hur fick ananrs Metal Gura två plus på sitt, alla barnen skämt ska ju rimma när börja estelle rimma med bordell.
Kommentera

« · 1506189 · »