Café

Grupper · 49932 inlägg · 1048 ämnen

Allmän skriv vad du vill tråd.

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
scim: Coca-Cola har börjat testsälja kolsyrad mjölk med fruktsmak i liten skala i New York. Drycken ska enligt Coca-Colas reklamtext smaka ”som en födelsedagsfest för en isbjörn”.

knaskamilla: Du skriver "haha" väldigt ofta.

knaskamilla:

Narkotika är en drog som är olaglig. Alkohol är en drog som är laglig. Vad är det du inte förstår ? Jag är  emot narkotika på festivaler men jag är inte emot alkohol på festivaler.

knaskamilla: Mer sallads-festivaler åt folket!

Detta är ett urbota fånigt debattämne. Att ens jämföra narkotika, tobak, alkohol, socker och kaffe.
Man måste kunna läsa mellan raderna också utan att behöva påpeka små bagateller hos varandra.

knaskamilla: om nu alkohol är en drog så måste den ju vara minst farligt. Det beror väl på hur man använder den också. Dricker man ett glas per dag tror jag det inte händer så mycket då är ju knarket och den skiten farligare och mer skadelig.

mattias - 74:

Fel, narkotika är droger och alkohol är en drog. Du var anti drogfestivaler, men jag tror du menar knarkfestivaler.

knaskamilla:

ja men det är skillnad på droger och Narkotika lik förbannat.

knaskamilla: Jag skulle hävda att kaffe är en drog, den också. Så alla de där PRO-mötena och sånt, det är bara en enda stor täckmantel för världens drogfestival.

mattias - 74:

Då vet du kanske också att det är svårt att hitta en drogfri festival i Sverige?

knaskamilla:

Jag vet skillnaden men nu är det ju så att Alkohol är en laglig drog vilket narkotika inte är, även om alkoholen allt som oftast för skit med sig och ser till att advokaterna har jobb hela tiden.

Däremot är vi nog eniga de flesta här inne om att om alkoholen skulle lanseras idag skulle den bli förbjuden.

scim:

Haha. Alltså. Jag tror inte att jag någonstans har uttryckt åsikten att alkohol ska förbjudas, jag är inte dum i huvudet.

Egentligen ville jag bara lära Mattias skillnaden mellan narkotika och droger.

knaskamilla:

Du vet väl att du slåss med väderkvarnar? Alkohol kommer aldrig förbjudas i vår del av världe. Även om så var fallet skulle människor hitta annat att fördärva sig med, för det mesta kan missbrukas.

knaskamilla: Min gammelmorfar tog sig en snaps på morgonen och ett par på kvällen under hela sitt vuxna liv. Kanske var det det som slutligen dödade honom vid 96 års ålder. (Tre månader efter att gammelmormor, som han varit gift med i nästan 80 år gått bort.) Fast ändå så är jag säker att han mådde bra av de där snapsarna. Det såg man tydligt.

Poffa:

Jag vet att det fortfarande var med, det var därför jag gjorde förtydligandet om vad WHO anser vara en drog. Tyckte mest att det var roligt att du valde din länk när du hade två att välja på och den du valde var det andra alternativ som kom upp. Har dock svårt att tro att tobak skulle vara farligare för samhället än vad alkohol är, vad har du för motivering?

Lumber:

Och jo, jag noterade att jag stavade egyptier fel. Tur jag gick och lade mig sen.

ante08:

Det gäller bara att inte börja ta det där glaset vin varje dag innan man fyllt minst medelålders (se länk).

Friman SR: Annica Dahlqvist har givetvis mycket rätt men hon är en så bedrövlig debattör så man nästan hoppas att hon har helfel.

scim: "Jag skulle vilja hävda att socker är en betydligt farligare drog än alkohol"... Hmmm, om det då är så att alkohol görs av socker så är det ju bara att göra alkohol av allt socker så blir ju världen mindre farlig då da...

Men visst, socker ska man inte underskatta för det är en farlig bov. Leve Annika Dahlqvist och Fredric Paulún's teorier. De leve, hurra, hurra, hurra, hurra....

73Sjöbba: nej nej det är du allt värd efter alla hemsk heter. Skönt att det slutade lyckligt iallfall.

På tal om någonting annat så kvaddade jag bilen för 3 timmar sedan. I bilen satt jag, min fru, mina 2 barn och en av barnens kusin. En 18taggare klev ut på vägen och jag var totalt chanslös. Turligt nog så klippte jag bakdelen på tjuren och fick bara bakdelen in i bilen. Hade jag varit någon tiondel snabbare så hade det kunnat slutat riktigt illa. Då hade nog hela tjuren legat i kupén Jag har tagit mig en whiskey nu för stilla sinnet lite grann. Hoppas det inte kostar samhället för mycket bara.

ante08: Nä, det är ingen skillnad. Man är lika död oavsett.

scim: ja alla kommer som sagt att dö men det är väl bättre att dö en naturlig död än att knarka ihjäl sej iallfall.

supertrött: hehe har du aldrig lärt att Grönsaker är för nyttig. Och dom ska man väl äta väldigt lite av hehe.

scim: Så det är ingen mening med grönsakerna man blir påtvingad då ?

scim: Det där är en myt.

supertrött: Ja, och oavsett vad man missbrukar så kommer alla dö ändå. Thats life.

NuMo: ja och sen är ju Alkoholen bra på ett sätt. Min Farfar som är drygt 80 år tar ju hellre en öl per kväll istället för att äta massa onödiga tabletter.

NuMo: Många missbrukare är gifta.

supertrött: Precis. Nu tror jag att du stötte på kärnan i det viktiga. Vilket är sveriges farligaste missbruk? Vilken som är den farligaste drogen eller vilket som är det giftigaste giftet är ju ganska oväsentligt.

ante08: Jag har hört två glas vin, om man är en man. Och så en snaps, minst.

scim: Mat rent allmänt borde väl förbjudas då det missbrukas mest ?

NuMo: Tur att rättstavningsknas inte är inloggad. Bisarr, heter det kanske. Skyller på ölen jag druckit.

scim: ja nog tror jag att heroin och hash är sämre än alkohol. Dom säg ju till och med att det ska vara nyttigt med ett glas vin om dagen

knaskamilla: Jag skulle vilja hävda att socker är en betydligt farligare drog än alkohol, men jag tror för dens skull inte på att punktbeskatta socker eftersom det är vetenskapligt belagt att punktbeskattning inte minskar missbruk.

Poffa: Det är inte alkoholen som gör att jag inte tar nattvarden vid mina flitiga kyrkobesök.
Det är kexen jag är rädd sen jag satte det i halsen när jag konfirmerade mig.

Kontentan blir givetvis-drick , men ät inte samtidigt !

knaskamilla: Det är egentligen fullständigt bissart. Att bli full-ständigt neddrogad av sveriges farligaste drog under gudstjänsten.

Själv måste jag ta nattvarden för att våga dansa. Det behöver ju inte du.

knaskamilla: Jag besvarade endast ditt påstående.

Det heter förövrigt egyptier. Har du varit på geografikurs hos riara?

knaskamilla: Tänk att folk ska behöva dricka alkohol för att våga ta nattvarden.

knaskamilla: I din länk är tobak fortfarande med som en drog. Intressant länkval, eller hur var det du sa?

Lumber Jack:

Känns inte som att den muslimska världen i Sverige traditionellt varit så stor.

Fråga förresten en Egypt vilken drog som är värst, och du får förmodligen höra cannabis. Du vet den där som så många svenskar hävdar är i princip ofarlig. Alla kulturer har "sina" droger. Sverige har alkohol.

Poffa:

Haha. Intressant länkval.

Enligt WHOs definition av vad en drog är (berusande, beroendeframkallande och giftig) är inte tobak en drog. Fast det är klart, snusar man tillräckligt sällan kan man nog få sig fina fyllor på snus också. Eller nå't.

knaskamilla: Betydligt fler än du tror, framförallt i den muslimska världen.

Titta på tvåan! en av dom bästa filmerna som finns..

Poffa: Då tror jag nog att jag föredrar heroin, även om jag är en fullständig novis inom området, före tobaksrökning. Något så jävla meningslöst, man luktar illa och drar på sig en allmän ohälsa utan att det tjongar till i huvudet eller någon annastans. Komplett värdelöst.

knaskamilla: Jag ser tobak, men jag ser inte alkohol.

Lumber Jack:

Som jag skrev tidigare. Ge mig siffror.

Undrar förresten hur många som aldrig druckit alkohol som testat heroin...?

Poffa:

Tobak? Går varken in under narkotika (vilket är det ord Mattias förmodligen försökte använda när han råkade skriva droger) eller droger. Men skål på dig med!

knaskamilla: Nog för att drogupplysningen i Sverige stundtals är starkt moraliserande och pekpinneaktig men det råder ingen tvekan om att heroin är en farligare drog än alkohol.

knaskamilla: Då säger jag tobak. Skål!

Lumber Jack:

Om folk vill förstöra sina liv med droger är det upp till dom. Jag tar mig en grogg och mår bra en lördag, mycket bättre än om jag skulle ta en lina koks.

T T:

Snacka om att du stör dig på småsaker , det är en gammal vana att jag har mellanslag mellan frågetecken. Skall försöka bättra mig.

Lumber Jack:

Nej.

Hade alkohol inte varit lagligt och socialt accepterat hade förstås någon annan drog varit farligare.

Fast vad vet jag, jag har inga siffror. Kan du skaffa fram siffror som bevisar något annat, som t.ex. att heroin orsakar mest skador av alla droger vi har i Sverige, så ska jag fundera över mitt uttalande.

« · 1169134 · »