250kg kärlek: Hur du än vänder dig har du ändan bak. Även med autogiro åt går det personal som skickar "faktura" till dig. Dom jobbar inte gratis, plocka fram fakturerings underlag, skriva faktura (Eller likvärdigt) bokföra och som i ditt fall skicka en order till banken att dom skall ta pengarna från ditt konto. + porto för fakturan (eller autogiro beskedet du får) Det heter säkert administrativa kostnader. Det6 kostar att ligga på topp.
Det fungerar ungefär som med staten och skatter. Man lägger skatt på det som man vill att folk inte ska hålla på med, typ tobak.
Samma sak är det med affärsbankerna. De vill förmodligen inte hålla på med autogiro för att det kostar mer än det smakar. Genom att avgiftsbelägga tjänsten räknar de med att du ska gå över till något som är enklare för dem.
Autogiro är ett skit för bankerna att hålla på med. Det går inte göra någon bra rutin av det. Vissa gamla företag skickar fortfarande rullband, vissa kasetter, somliga FTP, vissa via mail och andra överföringar. Att hålla på med olika ej standardiserade rutiner är uppgjort för felhantering. Därför lägger de avgift på autogiro.
250kg kärlek: Jag har själv aldrig förstått det här med avi-avgifter. Varför ska jag betala för att få betala? Jag kan ha en viss förståelse för att bankerna vill ha en summa för transfereringen, men varför ska exempelvis Telia ha betalt av mig för att jag betalar dem vad jag är skyldig?
Förr var det en övergången till autogiro man ville att kunder skulle göra, nu är det E-betalning som är the shit och gratis. Tills tillräckligt många skaffat det, då kommer det något nytt.
Nä, åk till berörda företag och betala med mynt. Klagar dom så hota med tomglas nästa gång.
Själv råkade jag ut för något jag aldrig varit med om för ett par dagar sedan. Jag hade beställt en grej via en annons med ett förtryckt adress och ett fejkat frimärke uppe i hörnet. Där brukar det står typ: "Posta idag, vi betalar portot!" På den här beställningslappen stod nog någonting annat, för i fakturan med produkten fanns en post för "Utlägg av porto 5.50" Att börja bråka är meningslösa, det är ju garanterat dom som har rätt och jag som fuskläst. Dessutom kan man väl leva med den förlusten, men jag blev irriterad.
Någon vänlig själ som kan hjälpa mig att räta ut begreppet vad gäller faktureringsavgift. Jag själv driver företag och vet att det inte är gratis att fakturera. Man behöver inte vara Einstein för att begripa att papper, porto, kontor, fysisk person etc kostar pengar.
Men för några år sedan föddes en ny idé, ett nytt grepp togs för att spara onödig tidsåtgång, och inte minst, minska på naturresurser - autogiro. Med ett enkelt medgivande från betalaren accepterade man att företaget man skulle betala till fick ta beloppet från kontot utan onödigt jobb. Detta fenomen medförde att den tidigare faktureringsavgiften försvann eftersom det var gratis.Desssutom - under förutsättning att det finns pengar på kontot - säkrar företaget att de verkligen får betalt i tid. Alla var vinnare.
Nu har det emellertid dykt upp ett nytt fenomen. Betalar man med autogiro så får man betala en lägre "administrativ kostnad", tidigare kallad faktureringsavgift, enligt mig. Har företagen insett hur viktig "avgifter" är för lönsamheten och därför återinfört en typ av faktureringsavgift, men som kallas för något annat?
För mig känns det som att fler och fler företag, oavsett genre, tar tillbaka minskade marginaler och tuffare konkurrens genom att pracka på konsumenten avgifter som inte går att påverka.