Café

Grupper · 49803 inlägg · 1046 ämnen

Fråga experterna

Sv: Fråga experterna
Alisandali:

Vem fan vill sitta och växla CD-skivor år 2008? För mig är iTunes ett perfekt, håller en fantastisk ordning på musik och allt som hör därtill.

Men allt passar ju som bekant inte alla, och Apple är kända för att göra en lösning som passar de flesta. Hör du inte till den kategorin så fine, köp något annat.

scim:

Hmm, "För mig är iTunes ett perfekt program" alternativt "För mig är iTunes perfekt" var nog det jag ville kommunicera.

scim:
Jag vill vända LP 2008.

Metal Guru:

Det låter dumt, jag rekommenderar ett lossless-format. Skrapet kan du lägga till på konstgjord väg.

scim:
Jag gillar även den estetiska kicken att hålla i ett album medan jag spelar dess musik. På något sätt gör det upplevelsen till en homogen helhet, som försvann med CD'ns intåg - och som är helt raderad i dagens junkfood-samhälle.
En jpeg är verkligen inte riktigt samma sak.

Metal Guru:

Inte samma sak för dig, men du tillhör en utdöende generation. Sedan är väl det där en psykologisk föreställning, personligen njöt jag av att öppna den väldesignade förpackningen till min iPhone för första gången. Nu skiter jag i förpackningen.

Nuförtiden försöker jag köpa all mjukvara online, musik som programvara. Det är smidigare, billigare och miljövänligare.

scim:
"...men du tillhör en utdöende generation."
"Sedan är väl det där en psykologisk föreställning..."

ja jo.
För mig är musik något annat än muzak.
Jag känner mig onekligen ensam.

Poffa: Vid närmare lyssningar så är Metallica's nya etter vrålgrym...

Nu när jag har fått stopp på synken i iPoden... Men när jag kör Explorer på
iPoden så är ju filstrukturen "nada chans att hålla på där själv och greja"...
iPoden:s gränssnitt älskar jag men man e chanslös att göra något själv på sitt egna sätt i tocken apple maskin...

Finns det bot för detta? Finns det något sätt att översätta iPoden:s upplägg i filstrukturen så det blir hanterligt??? Kan man på något sätt övertrakkasera Apple och knö in lite Microsoft så man begriper????
Måste jag gå via iTunes för att få KONTROLL ÖVER MIN EGNA MUSIK bara för att råkar ha köpt en iPod????

Jag tror jag gjort ett litet överilat köp av 80 gig musikspelare. Jag e för mycket pulare och för lite reklamare och konstnärssjäl... Kan man i mina fina 80 gig booota om och knö in ett operativ som man begriper???

Mr Ballmer och Mr Jobs... Ni planterar myror i hjärnor vill jag påstå, fast jag ska inte ifrågasätta, ni lever ju lixom gått på det oxå...;-)

Friman SR:

Vad är det egentligen vill göra med din iPod som du inte kan?

scim:
Spela Emerson Lake & Palmers 'Pictures at an Exhibition' på Long Playing Format..?

Metal Guru:

Ställde jag en fråga till Friman SR eller bad jag dig dryga dig?

Å fan, scim:
Nu trampade jag tydligen på en ytterst öm tå igen. Ber så ödmjukt om ursäkt, och hoppas verkligen att läkarvetenskapen lyckas reparera den till ursprungsläge -  innan jag kliver på den nästa gång.

I väntan på att köerna till länssjukhuset skall släppa, rekommenderas produkten på länken. Jag sponsrar med hälften, dojjan till den fot jag klev på.

Metal Guru:

Jag tror du blivit alldeles för bekväm med att ingen lyssnar på dig.

Det är inte lätt, scim:
Funderar på att byta tangentbord, till ett som faktiskt genererar bokstäver, siffror och skiljetecken i slutändan.

Någon som har något bra förslag på adblocker till IE7?
Har snurrat runt lite och kan inte finna något som är i närheten av Mozillas lilla fina sak.

Jag vet att jag är fullkomligt oduglig på datorer, men jag vill ändå veta hur man använder den vackra och precisa plus-editorn för att skapa en länk i löpande text.

Använd gärna instruktionen i punktform så att jag kan printa ut och kryssa av i analog form medan jag tafflar mig igenom händelseförloppet.

Kyss
(jag är en misslyckad människa. jag kan inte ens göra en smiley med pappkasse över huvudet.)

Tackar i advanced mode.

Metal Guru:

1. Skriv den text du vill ha som länktext.
2. Markera den texten.
3. Klicka på den figur som ser ut som en hel kedjelänk
4. Skriv in länkens URL.
5. Välj om den ska öppna i ett nytt fönster, eller inte.
6. Klicka på skapa.

Exempel

Nu skriver jag Apskaft, som jag tänker länka.
Jag tror inte det kommer gå bra.

Nu skriver jag Apskaft i Firefox, som jag tänker länka.
Nu kommer det gå bättre. Varför är Ap-editorn så elak mot den friaste och bästigaste browsern i världen, IE7?

Metal Guru: Se där, det funkar inte i IE7 för mig heller. Men så använder jag ju inte den skitbrowsern, så...

Skriv ett inlägg om detta i Teknisk Info så Marcus kan kolla på det.

Kan man vara för kärnkraft och samtidigt vara miljöpartist?

För isåfall är jag spekulant.

En fråga till:
Kan man inte ha en Netgear router som jag kopplar in i modemet, där jag använder en d-link router på en av portarna i Netgear?

Det konstiga är att internet kopplar ur hela tiden medans man ändå kan lira WOW utan bekymmer, vad beror detta på?

Per HApps:
Gör man rätt ska det inte vara några problem. Men det finns millioner sätt att göra fel.

Jag gissar att du har Internet hela tiden överallt, men att du upplever som om du inte har det nånstans, eftersom du inte kan använda din browser..?

Gör en bättre felbeskrivning -
hur ser din miljö ut?
var (och vad) fungerar på de olika datorerna?
vad menar du med att "internet kopplar ur hela tiden" - kar du kontakt på en dator, men den upphör att fungera efter en viss tid, eller..?
osv.

Per HApps:
Skulle gissa på att router nr 2 (DLink) är icke fackmannamässigt connectad i router nr 1 (Netgear), och det är bakom DLinken du upplever problem.

Metal Guru:

Och eftersom det går att spela WoW men inte att surfa skulle jag sätta en slant på att felet är DNS-relaterat.

Jäpp, scim:
Om PH går till en 'dator utan Internet', och pekar browsern på
83.226.188.86 och sidan Hockeysnack visar sig - har vi konfirmerat den teorin.

Per HApps: Det finns präster som inte tror på gud, svata som är med i Ku Klux Klan och sossar som inte tycker det är häftigt att betala skatt, så jag säger go for it!

Metal Guru: Om han får HS att visa sig på den adressen så har han lyckats med något som ingen annan lyckats med. För enbart IP-adressen pekar på serverns root-katalog.

Men som ni säger, det är säkert DNS-relaterat.

Poffa:
Fel av mig, naturligtvis...
Jag ursäktar mig med att jag var på väg ut på en låååång söndagspromenad, där vi till slut lyckades trötta ut hunden som fyller två idag. Imorgon kommer jag ha träningsvärk.

Per HApps:
Hur gick det med herr DLink och gossen Netgear, som var osams i din hemmiljö?

Nån som vet ett program för att kunna klippa ut små klipp ur en film eller dyl..?

MoDoFille: windows movie maker?

I tisdagens avsnitt av House på tv4 så använde han en sak som jag närmast kan beskriva som pianomatta, ett hoprullbart platt piano.
Jag har sett ett sådant här piano förut men jag har inte kunnat få fram vad det heter för något.

Är det någon som har en aning om vad detta instrument heter är jag tacksam för svar.

ChriZt3r:

En sådan här?

knaskamilla: Precis en sådan , tackar,tackar

Nu skulle jag behöva svar från en expert på amerikanska tidszoner alt. TV-program. Jag har länge undrat vad grejen är när de i TV-program som sänds från USA gör reklam för ett kommande program och anger tiden till t.ex. "at nine, eight central". Ett tag tänkte jag att de kanske bara har två tidzoner där borta, men så var det ju inte. Så?

knaskamilla:

Ja, det verkar snurrigt hur man än vänder och vrider det men jag antar att man sänder programmen olika tider så de hamnar ungefär lika tidsmässigt i de olika tidszonerna.

Min (nuvarande) gissningar är att man i hela USA sänder så att de visas samma tid oberoende av tidzon (21) men de stater som använder CST (Central Standard Time) får sin visning förskjuten med en timme (20).

scim: Sportsändningar brukar man oftast bara ange i två tider. Eastern Time och Central Standard Time. Det kan vara att man följer denna praxis även för vissa andra program, men det är bara en gissning från min sida.

Poffa: Blir väl lite jobbigt annars om de skall räkna upp alla tidszoner i USA.

Poffa:

Det här svaret fick jag från en snubbe som bott i USA:
"det fungerar som så att program sänds dubbelt, en sändning för east coast och central, alltså den du ser på, samt en sändning för mountain och pacific, som går senare på kvällen. eftersom det skiljer fyra timmar kusterna så är det ju inte riktigt läge att köra en sändning för hela landet samtidigt (såvida det inte är typ suber bowl)"

Poffa:

Hmm, ja det var väl ungefär det jag skrev?

scim: Ja, jag försökte backa upp ditt resonemang.

Poffa: Men frågan är ju isåfall om man sänder samma tid i MT och ET, eller om man har samma i PT och ET?

Oavsett vilket får vi skatta oss lyckliga att vi lever i ett land med en tidzon.

Poffa:

Sedan är det ju inte riktigt lika vid bandade program och sportsändningar som sänds live. Soppa med många ingredienser.

scim:

Ja, tänk att leva i ett land utan tidszon.

scim:
just nu lever vi i ett land med flera klimatzoner...

Ska man vara riktigt krass är det nästan en timme riktig tidsskillnad mellan Kosteröarna och Haparanda.

scim: Det jag pratade om var livesändningar. T ex NHL-slutspelet nu där man anger starttiden i ET och CST. De sänds ju live även i MT och PT. Men man anger endast starttiderna i ET och CST.

Min gissning är att ET och MT är de två tider man matchar.

Poffa:

Det vore mest logiskt men länken nedan pekar på att man anger i ET/PT, vilket isåfall betyder att man i MT får tänka PT-1 och i CT istället ET+1. Väldigt bakvänt.

scim:

Osso länken...

scim: Så knäppt. Jaja, det är tur man inte behöver bry sig så mycket i det. Man vet tidsskillnaden mellan svensk tid och de fyra tidszonerna där borta, det räcker för att man ska veta när man ska stiga upp på natten för att få se lite NHL-hockey.

« · 1032781 · »