Alisandali: Rakborsten duger.... Men par, OK alla i orkesterna kanske har ett förhållande med någon annan där så att det kanske finns finns par där.... Fast jag får förtydliga mig och säga att jag vill ha En Herre och En Fru i Tyrolerkläder och där Herren ska ha rakborsten tydlig i hatten.. Det gör i.o.f.s inget heller om Damen oxå har en rakborste i hatten.....den behöver dock inte vara synlig.....;-)
250kg kärlek: Två bilar? TVÅ? Hörde jag rätt? I sämre skick.. vafan! Vad gör det? Vilken läcker kärra! Och i dubbel upplaga, säger du.... nu blev jag trött.. ;-)
knaskamilla: Ja, jag tar nästan och förekommer 250kg och gör det. Han svarade för nån timme sen när jag frågade hur vi skullle göra att han skulle bekräfta det "officiellt" till mig, men det kan väl indirekt ses som att det är ok att jag önskar, då.
Då vill jag se en bild på den bil som världsmästaren i rally 1984 körde, och alltså även vann VM med. Gärna från Akropolisrallyt.
Motor: Fünfzylinder-Reihen-Turbo-Ottomotor OHC; Zylinderblock aus Leichtmetall mit trockenen Graugußbuchsen, Zylinderkopf aus Leichtmetall Steuerung: 1 ohc, 2 Ventile pro Zylinder, Zahnriemenantrieb Hubraum: 2133 ccm (möglich bis 2142 ccm) Bohrung x Hub: 79,3 x 86,4 mm; max. 80,11 x 85,0 mm für A2 Verdichtung: 6,5 : 1 Leistung: 265 kW / 360 PS bei 7000/min; bei 1,9 bar: 294 kW / 400 PS Max.Drehmoment: 450 Nm bei 4000/min; bei 1,9 bar: 491 Nm Gemischaufbereitung: Bosch elektr.geregelte Einspritzung mit Pierburg-Teilen; vier elektronische Steuergeräte im Cockpit, je 2 für Zündung und Einspritzung; KKK-Abgas-Turbolader K26 oder K27; Ladeluftkühler; Ladedruck (Überdruck) max. 1,9 bar über Bypassventil. Zündanlage: Bosch, elektronische Zündung (s.o.) Abgasanlage: verbesserter Abgaskrümmer mit zusätzlichem Schieber im Abgasrohr Kurbelwelle: Stahl, geschmiedet, gut für 8000/min; sechsfach gelagert Schmierung: Trockensumpf wie A1 Werkstoffe: wie bei A1
Kraftübertragung: permanenter Allradantrieb mit Teilsperrdifferential hinten und neuem Getriebe (leichter und kürzer) ohne Zentraldifferential; Antriebswellen: verstärkt; Kupplung: elektro-hydraulisch betätigt; Getriebe: Fünfgang-Synchrongetriebe
Fahrzeugaufbau: Grundstruktur wie bei A1 mit Überrollkäfigen von Matter; Außen angeschraubte Verkleidungsteile; doppelter Lufteintritt links und rechts vor den Hinterrädern für Bremsen und Differential; Kunststoffe für vordere/hintere Deckel, Türen, eingeklebte Seiten- und Heckscheiben; Mehrscheiben-Sicherheitsglas für die Windschutzscheibe (A1); Frontspoiler geändert mit diversen Lufteinlaßöffnungen; Innenausstattung: wie bei A1 Kraftstofftank: Kunststoff, feuersicher (Seeger & Hoffmann), 120 l Inhalt.
Radaufhängungen: gegenüber A1 vereinfachte Ausführung; wie A1 Stoßdämpfer, Federn: wie bei A1 Bremsen: wie bei A1 Räder und Reifen: wie bei A1; Ausnahme: max. 11J zulässig; Werksvertrag bei Michelin; Lenkung: wie bei A1
Elektrische Anlage: wie bei A1
Länge/Breite: wie bei A1, zulässige Breite genutzt; Leergewicht: 1000 kg (Korsika) bis 1100 kg (RAC).
Höchstgeschw.: ca. 185 km/h (je nach Getriebeübersetzung) Beschleunigung 0-100 km/h: ca. 4,5 sec. Verbrauch: 35-47 l/100 km
Frisco: Dagens WRC-bilar må vara vassare än dåtidens vad gäller rubbet, men speciellt snygga det är dom inte. Det är väl som bilar i allmänhet i dagens tider, helt enkelt. Linjerna som tidigare kännetecknat ett visst bilmärke tenderar att försvinna, vilket är synd, mycket synd. Quattron var ett monster i rallyvärlden när Audi plockade fram den, minns jag. Snudd på omöljig att slå, sett till den konkurrens som fanns under åren i början av -80.
Dream Team: Själv kommer jag ihåg när Stickan skulle köra Quattro första gången på Svensk mark. Årtalet minns jag ej men det var i Bergslagsrallyt med start och mål i Ludvika. På väg in till besiktningen var det säkert drygt 100 personer som följde med och såg på quattron på nära håll under en timme. Minns själv att det var 6 extraljus på den. 3 på varje sida som en pyramid. Bara det var stort.
Friman SR: Den båten har möjligtvis gått på grund. Det är ett mycket större grund är så jag är ute efter. Vi snackar alltså inga båtar som ligger på torra land i Aralsjön, eller nåt sånt.