Poffa: Jag har heller inga problem med att få visa legitimation när jag köper varor som kräver det. Men tydligen har, i synnerhet bland de äldre, detta blivit ett hett samtalsämne. Kanske reagerar även jag starkare då jag är 60-70 år och ingen människa kan ta miste på att jag verkligen passerat de 30 men som handeln fortsätter att kräva leg på. Men jag tror inte det. Jag är nog åt andra hållet, kanske för att jag jobbar nära inpå problematiken med just leg.kontroll. På mitt jobb låter vi det sunda förnuftet råda. Vi tar inte leg på människor som vi ser har åldern inne, inte heller personer som handlar regelbundet och som vi vet har åldern inne. På en del andra ställen gör man det och jag kan förstå att en del kunder höjer på ögonbrynen. Däremot ser jag ingen som helst anledning för dem att bli förbannad. Det är de regler butiken satt för att uppfylla kravet på leg.kontroll.
Undrar om inte detta beror till lika stor del på okunskap som integritetstänkandet?
Jag vet hur många personer som blir förbannad när ett kassabiträde begär legitimation då man handlar med kort som man inte har kod på. Det verkar som om man inte förstår varför man kräver en identitetshandling. Jag blir förbannad då jag ska betala med kort och biträdet säger då man famlar efter sitt körkort: -Nej, det behövs inte, du får skriva under.. Då har man verkligen förstått vad det handlar om. Just i detta fall är butiken chanslös om jag skulle neka köpet.
Nu har ju datainspektionen konstaterat att butikerna måste vara mer försiktigt att kräva leg. då en person med all önskvärd tydlighet är över gällande ålder. Man får inte skanna t.ex. ett körkort på en sådan person, då bryter man mot PUL (länken nedan förklarar hur datainspektionen ser på det hela). Butikerna har då istället begärt legitimation och manuellt knappat in personnumret, utom de 4 sista. Detta gör man för att komma vidare i systemet. Det går att komma vidare genom att trycka in en annan kod men jag tycker ändå systemet är bra. Om butiken når ut med denna information till berörd kund tror/hoppas jag att kunden har större förståelse. Problemet är väl att en del kunder redan är irriterad över situationen då man ska förklara och därför, nästintill, vägrar att lyssna på anledningen.
Poffa: Suttit och funderat på det där en aning. De som åkt dit för att laddat hem filmer från DC eller något har som jag förstått laddad hem filmer från utredare som sedan satt dit dem. Borde inte dessa utredare åka dit för att de gjort det möjligt att ladda ner den? Jag menar det första som står på filmerna är ju att man inte få dela med sig varken delar eller hela filmen eller ljudet och ej heller göra säkerhetskopior mm. (denna informativa text är iofs fel, då man enligt lag får dela med sig till sin närmaste umgängetskrets. Om nu inte det har ändrats den senaste tiden.)
En annan sak, förresten. Det borde vara ganska enkelt att skriva om lagen så att det är olagligt för en minderårig att inneha eller förtära alkohol. Som det är nu är det ju bara olagligt för alla runtomkring den minderåriga att förse den med alkohol, en lag som uppenbarligen har liten verkan.
Ja, det är lite konstigt. (Jag väljer att ignorera din beskrivning av syftet. Jag antar att du själv kan räkna ut vad syftet egentligen är.) I Skottland (för att ge ett exempel på ett land jag vet något om) är det poliserna som gör de där kontrollerna. Här görs de knappt alls om inte UNF gör dem. Vissa ICA-handlare har egna kontroller, men annars är det nog ganska dött på den fronten. Frågan är dessutom om inte dessa ICA-handlare börjat göra egna kontroller efter att de åkt dit i UNF:s kontroller...men det vet kanske 250kg mer om.
knaskamilla: Det märkliga är att man inte bryter mot en lag då man försöker köpa alkohol som minderårig. Att det dessutom är fullt lagligt att skicka ut minderåriga i syfte för att "sätta dit" handlare är ännu mer horribelt.
Polisen får inte använda den taktiken, men ett nykterhetsförbund får göra det. Snacka om bakvänd samhällsordning.
Nä, jag har inga problem med att behöva visa leg för att få köpa folköl på ICA. Jag vill dra det åt andra hållet, flytta starköl och vin till de butiker som har ständig leg-kontroll. Det är ju trots allt så att ICA Kvantum här i Övik har bättre koll på de kunder som köper alkoholhaltiga drycker än vad systembolaget har.
Problemet vore ju enkelt åtgärdat om inte datainspektionen skulle vara så fjantiga. Enligt dem bryter man tydligen mot någon lag om man scannar leg när man säljer folköl. Fast man bryter ju mot en lag om man säljer folköl till en minderårig också. Hmm.
På mitt jobb låter vi det sunda förnuftet råda. Vi tar inte leg på människor som vi ser har åldern inne, inte heller personer som handlar regelbundet och som vi vet har åldern inne. På en del andra ställen gör man det och jag kan förstå att en del kunder höjer på ögonbrynen. Däremot ser jag ingen som helst anledning för dem att bli förbannad. Det är de regler butiken satt för att uppfylla kravet på leg.kontroll.
Undrar om inte detta beror till lika stor del på okunskap som integritetstänkandet?
Jag vet hur många personer som blir förbannad när ett kassabiträde begär legitimation då man handlar med kort som man inte har kod på. Det verkar som om man inte förstår varför man kräver en identitetshandling. Jag blir förbannad då jag ska betala med kort och biträdet säger då man famlar efter sitt körkort: -Nej, det behövs inte, du får skriva under..
Då har man verkligen förstått vad det handlar om. Just i detta fall är butiken chanslös om jag skulle neka köpet.
Nu har ju datainspektionen konstaterat att butikerna måste vara mer försiktigt att kräva leg. då en person med all önskvärd tydlighet är över gällande ålder. Man får inte skanna t.ex. ett körkort på en sådan person, då bryter man mot PUL (länken nedan förklarar hur datainspektionen ser på det hela). Butikerna har då istället begärt legitimation och manuellt knappat in personnumret, utom de 4 sista. Detta gör man för att komma vidare i systemet. Det går att komma vidare genom att trycka in en annan kod men jag tycker ändå systemet är bra. Om butiken når ut med denna information till berörd kund tror/hoppas jag att kunden har större förståelse. Problemet är väl att en del kunder redan är irriterad över situationen då man ska förklara och därför, nästintill, vägrar att lyssna på anledningen.