Jag var egentligen ute efter en annan variant på denna schlager som jag hörde på p4 på den finska radion som är mellan 18 och 19 strax innan sportradion. Det var en kubansk variant av Lordis låt. Fantastiskt bra med bosanovastil. Den lät ungefär som Buena Vista Social Club.
Tackar för utmärkta bidrag. Visste att Cardigans gjort flera Sabbathlåtar, men laidbackverisionen på Changes kände jag inte till.
Mest roligast och udda covern någonsin i min bok finns inte på YouTube. Det är norrmannen Öystein Sunde som gör en acapella på You Really Got Me. På norska.
Fan Lumber, jag missade denna när jag gick igenom trådarna igår. Underbart bra alltså. Jag röstar för att "Koftorna" är lite coolare än annan gitarrpop i samma genre. De verkar ju faktiskt lyssna på tidig Sabbath eftersom de gör covers på dem.
Då får man åka räkmacka in i alla kapital, som Pierre Bourdieu brukar säga.
hellge: Visst är det så ett exellent popband som vilar tryggt på en grund av Black Sabbath-älskande. Jag gillar även Wannadies tidvis (otroligt coolt gruppnamn och det före dokusåpatiden), trots att dom är från Schtaan. Men säg det inte till nån.
Sedan finns det en skröna (?) om att Ozzy skickade Nina ett fång rosor efter han hade hört Sabbath bloody sabbath, men jag vet inte riktigt sanningshalten i detta.
Paddan: Cool Paranoidverision. Eftersom den textmässigt sett egentilgen är en kärleksballad, har jag länge velat höra en sån här tolkning. Närmast har väl Oven & Stoves (senare Bob Hund) verision varit, från The Mother of All Tribute Album, svenska The Legacy från 1990.
Wow, jag gillar verkligen dessa Hellsonger, speciellt de två sista. Jag tycker hennes röst påminner starkt om en av mina absoluta favoriter Anna Ternheim. Det är faktiskt första gången jag lyssnat på texten till Run to the Hills. Att den handlar om nordamerikanska indianer gör det hela än bättre. Jag gillar dessa indianers kultur och sätt att se på världen. Själv har jag ett gigantiskt porträtt av Siouxhövdingen ”He Dog” i trappen upp på övervåningen.
Sen tycker jag även att Hellsongs version av Paranoid är otroligt skön. Det blir liksom en helt annan innebörd när en tjej sjunger Ozzys smått omogna text. Vackert, vackert, tack, tack.
Synd att du inte hittat Öystein Sunde-filmen, verkar jävligt bra. Han är lite av en favorit sen några ur släkten rabblade "Jaktprat" på en fest för länge sen. Hyfsat vass på gitarr är han ju också...
Hayseed Dixie tolkar Motörheads klassiker "Ace Of Spades". Ni har förmodligen hört dem, men hårdrocksbluegrass tröttnar man inte på i första laget. Passar iallafall in i den udda samlingen av hårdrockscovers.
Metal Guru: Är du inne på Iron Horse också? Samma koncept, fast Metallicacovers. Hayseed Dixie är bättre, Iron Horse's sångare ligger en bit efter och musiken känns lite mellantempo.
Här är Wherever I May Roam, videon är något slags bildspel av massa tributeskivomslag, men man får ju höra låten iaf.
Metal Guru: Nja , nägon cover tycker jag inte att det är , etersom Alice Cooper även skrev orginalet . Men en udda video var det , hittade ettpar till med Cooper och Mupparna .
Metal Guru: Rock är väl en definitionsfråga här men jag deltog i en sån därna afterwork-frågesport där rätt alternativ på "I vilken låt användes mungiga?" var Beach Boys - Good Vibration.
Friman SR och Salle: Nja, jag tänker mig ett hårdrocksband, som gjorde en alldeles egen tolkning av den där tv-serien om Australiensiska Doktorer ute i ingenting, som flög till sina patienter...
Fortsätter att Youtuba nu, och trots att NWOBHM inte riktigt är min sötaste likör, lirar jag just nu ett av de absoluta essen från den tiden:
Metal Guru: Jag har testat Rose Tattoo, Hoodo Gurus, Midnight Oil o.s.v ja ACDC oxå men ingen mungiga... Jag har dock en vinyl där, jag kommer inte ihåg bandnamnet, där två tennisspelande söner till en Ted Hoad eller Ken Rosevall gjorde rock karriär... men faan det var väl inte mungiga där heller heller???? Jag hittar ingen rock'n'roll längre så jag gissar på att Men At Work kanske gled omkring med mungiga...
Men förresten... Kommer dom från Alice Springs, det gör ju doktorerna i Seriemagasinet ju.... Nä. det blir jag inte klokare av......;-)
Subject: Barracuda (Heart)
Performer: Rasputina