Café

Grupper · 49977 inlägg · 1048 ämnen

Musik.

Sv: Musik.
Fast egentligen så är det som rullar på min stereo två miniatyrer, Mini Coopers.

Bissett19: Hemma hos mig är det oftast James som gäller, oavsett tid på året eller tid på dygnet och oavsett sinnesstämning.

www.youtube.com/watch?v=OvDD798wRCg

www.youtube.com/watch?v=2xuxJdP3ltE&mode=related&search=

www.youtube.com/watch?v=T07gAinSAss&mode=related&search=

65selander:

I min värld lyssnar man alltid på Kent.
www.youtube.com/watch?v=eIcXofGhyo4&mode=related&search=

Även när jag har Ingenting att göra så lyssnar jag även då på Kent.
www.youtube.com/watch?v=M03ZNvDeql4&mode=related&search=

Vad rullar på eran stereo alt dator just nu?
Här i dårskapens mecka så är det Manu Chao-Rainin in Paradize. Ger en länk till en video också.

Kan lägga till för de som bara vill se en av dem, så börjar Doors medan Zep kommer in efter 25:00.

De av oss som passerat puberteten, och gillar Kultur, kan kika på 57min Doors/Zep från Dansk TV 1969.

Till minne av Klapp & Klang och att det idag är 20 år sedan de tog sin Mats ur skolan så väljer vi följande:

www.youtube.com/watch?v=wzKaEI-Bt_w

Salle: Jag verkar ha problem med att komma ur min shinsfas. Den här låten är ju otroligt bra! Börjar som en Jakob Hellman-låt men slutar i någon form av sakral röra.

The Shins - Saint Simon
www.youtube.com/watch?v=ybtgyrNXZqo&feature=PlayList&p=BF92ED58C8A30BB4&index=60

Det är få saker som slår riktigt snygg pop.

Då har man precis lyssnat igenom en av hösten stora låtar.
Inte en av deras bästa, efter 1:a genomlyssningen, men ändå klart godkänt.

Vad pratar han om säger ni.

Jo, "Kent - Ingenting" som är första singeln från kommande albumet "Tillbaka till Samtiden"

Paddan:

Norrsken hette väl programmet som Tegner hade om jag inte missminner mig ?

hellge:

.....med yxan......

hellge:

...och Skröder slår in returen...

Metal Guru:

Jesus räddar!

hellge:
Jag har en C-60 nånstans, där denna länkade farbror Erland Strömqvist läser till en serie diabilder om djävulusismen bland populärmusiken.

Den mixade jag om, och lät honom kommentera låtarna ifråga:
"Och häär har vi AC/DC och deras lååt 'Motorväg Till Helvetet'. Låt mig citera deras lååttext: 'Motorväg Till Helvetet, Motorväg Till Helvetet'..."

"Det här är Donna Summer. Man kan förstå att dagens unga har det så krångligt med det här med sex, då man hör att Donna Summer har 17 äkta orgasmer i sin låt 'Love to Love You'."

Ett riktigt partytrick på sin tid.

Paddan:

Fantastiskt, snacka om utveckling vi haft i samhället. Detta var bara 20-25 år gammalt.

Stor humor. Det är lite amerikansk kristen tokhöger över Sievert.

Et tu Brute:
Nåt vagt minne av Lady of Fire som vinjett. Men inget mera. Han spelade väl mest 'modern' (at the time) metall..?

Alisandali:
TV är inte min bag, verkar det som.
Det jag kommer ihåg från 80-talet var hur man försökte undvika Dallas.

Metal Guru:

Lady Of Fire som jag länkade till är tagen från albumet, Kingdom Come, som det refereras till i Creem-artikeln.

Titlespåret är sedan signaturmelodi för Metalljournalen som hade Anders Tengner som programledare. Detta var någon gång i mitten på 80-talet eller något tidigare.

Metal Guru:
Pär Fontander gjorde väl inga tvprogramtidigt -80 , utan körde rockbox på p3 .
Tillägger lite värdelöst vetande så gick jag påhögstadiet i Gylle skola i Bolänge samtidigt med Pär .

Metal Guru: Anders Tegnér hade väl ett hårdrocksprogram i SVT (om jag inte minns fel) och blev bland annat inbjuden till herr Öholm för att diskutera de där hemskiga "We are Satans People"

Et tu Brute:
Här är förrexten Creem-artikeln:

Jag kommer inte ihåg hårdrocksmagasinets namn, men det måste väl ha körts av mr Per Fontander?

Et tu Brute: Måste ju varit Måndagsbörsen, för Staffan Schmidt är ju väldigt mycket hårdrock.

Metal Guru:

Vilket var det första hårdrocks/heavy metal "magasinet" som sändes i svensk TV?

Frågor, Et tu Brute?

Har ingen koll alls på 80-talet, känns det som.
Min Alzheimer började tidigt.

Metal Guru:

:-) Då borde du väl kunna resten av frågorna också?

Et tu Brute:
Det här bandet var det första som i text betecknades som vadå?

Heavy Metal.

Ha ha.
SLB är bäst, bäst, bäst!

Nu jävlar hittade jag något. En pärla från 1970. Det här är historia. Det här bandet var det första som i text betecknades som vadå?

Det här bandet har också stark anknytning till ett musikprogram på svensk TV under 80-talet. Varför?

Vad hette programmet och programledarn?

www.youtube.com/watch?v=mALWRFeGcI0

Vi tar lite godnattrock också!

Deftones - Korea
www.youtube.com/watch?v=DcBf85O32bI

Tungt!

Salle: En av sångarna i den här videon har antagligen inte alltför långt kvar att leva, och det är inte Bono. Vacker låt iaf som U2 gjorde med sitt projekt Passengers som de hade ihop med Brian Eno.

www.youtube.com/watch?v=u4VM41immWI

Bäst just nu...

[url=
www.youtube.com/watch?v=Xv3M76ywCEc]Slagsmålsklubben - Sponsored By Destiny[/url] här live från Debaser Medis

Et tu Brute: Tror inte de visar den filmen. Då det verkar vara motorsågstema på de filmer som skall gå.

www.filmfestival.nu/?p=128

MorganaLefaey:

Var du inne på Jönköpings Filmfestival? Uppgifterna kommer från min dotter som var på premiären den 29:e?

Et tu Brute: Har väl kommit lite utanför ämnet nu, men gick in och skulle spana på vilka skräckisar som de skulle visa och fick bara fram 2st. Är jag för trött för att lyckas finna något program över vilka som skall visas?

Visar de Devil's Rejects så tycker jag du skall se den. Som sagt riktigt annorlunda film för att va kallad skräckfilm. Sen så vore det roligt att se vad någon annan tycker om den, då de jag sett den med gillar så gott som exakt samma filmer som mig.

MorganaLefaey:

Jag antar att detta är en film för mig då. Jag gillar när det är mycket dialog, helst ska det bara vara dialog. Jag ogillar rymdgubbar, biljakter, när de står med eldhandvapen i gathörn och skriker fuck you åt varandra.

Fast när det gäller musik får det gärna vara mer fart.

MorganaLefaey:

Det är bara att rekommendera filmer. Just nu är det Jönköpings Filmfestival och årets tema är just skräckfilmer. Få se om jag kan hitta den?

Et tu Brute: Det är en film av Rob Zombie som är lite svårplacerad. Lite skräck, thriller och komedi. Men det som gör filmen riktigt bra enligt mig är de sjuka kommentarerna och dialogerna. Har man inte sett den så kan jag faktiskt rekommendera den. Men då den är ganska annorlunda så blir det nog endera 30 minuter och tanken "fy sjutton va bra den är" eller klick och hejdå.

MorganaLefaey:

Har inte hört talas om filmen, men slogs av hur lika det lät med Lynyrd Skynyrds stora hit från tidigt 70-tal.

Här kommer ytterligare en Lynyrd Skynyrd där låten till och med fick ge namn åt en film.

www.youtube.com/watch?v=RHsDa9_HSlA

Som bonus, Free Bird live:

www.youtube.com/watch?v=tsWz-Q7JYQA

Et tu Brute: Filmen heter devils rejects. Skrev kanske lite knepigt. Men menade att låten free bird från den filmen är en bra låt på slutet.

MorganaLefaey:

Devils Rejects? Låter jävligt mycket som Lynyrd Skynyrd.

Salle: Apropå fina låtar på slutet.

[url=
www.youtube.com/watch?v=BMnLB_Y4nEY]Devil's Rejects - Free Bird[/url]

Om man inte sett filmen och tror sig kunna gilla en film som bygger otroligt mycket på dialog och karaktärer så kanske man inte skall se denna musikvideo då man faktiskt får reda på hur filmen slutar i den.

Et tu Brute: Underbar.

Lite klassiskt är ju aldrig fel =)

www.youtube.com/watch?v=CFtXqMTVnV8&

Lite kulturhistoria.

1972.
Captain Beyond.
Dancing Madly Backwards (On a Sea of Air)

MorganaLefaey: Får bara ett medelande under favoritknappen att de inte kunde laddas. Vad har lilla jag lyckats med? Har avinstallerat och omintallerat programmet men blir ingen skillnad.

Någon mer än jag som inte kan spara favoriter i screamer? När jag lagt till de kanaler jag vill ha så går jag på file-> save favorites men när jag sedan stänger ner programmet och startar om så är de borta. Men om jag går in på edit favorites så får jag upp dem i dokumentet. Men den verkar vägra läsa in dokumentet.

Salle: Har inte orkat kollat runt men Droppkick Murphys sitter som en smäck ikväll. Med tanke på att jag är en mer Techno nisse så är det ett gott betyg. Gillar blandnnigen med rock och Irisch

En ambulansförare gör comeback. Kan man hoppas på en sverigekonsert?

[url=www.billboard.com/bbcom/news/article_display.jsp?vnu_content_id=1003622049]Van Halen skall turnera igen.[/url]

Lumber Jack:
Sorry. Skojade bara.
Här är det danska originalet till Apache, med Tommy Seebach Band.

Lumber Jack:
You Cover. Me Original.

« · 910903 · »