Café

Grupper · 49977 inlägg · 1048 ämnen

Musik.

Sv: Musik.
Utifall att någon tvivlar på sin religiösa tro, och behöver hjälp att komma på rätt köl igen:

En av de mest betydelsefulla konstellationerna i svenskt musikliv är idag sorgligt bortglömda. Att Philemon Arthur & the Dunc fick en Grammis för 'Årets Grupp-produktion' 1972 för sin eponyma första album var en starkt bidragande orsak till att Grammisgalan lades fullständigt ned, och det tog svenskt musikliv femton år att återhämta sig.

Där snackar vi Impact.
Här spelar vi 'Blomman', en sagoligt vacker och somrig beskrivning av det sociala spelet mellan en människa som uppvaktar en annan. Att man blir tårögd beror antingen på att man har ett absolut gehör, alternativt står och skär lök.

Metal Guru: Philemon Arthur and the Dung! Fan, äntligen snackar vi kultur på det här planket!

Blommorna på ängen växer
Å de gör ju även ja
Tänk om ja hade pjäxor
Då skulle ja åka skidor ida
På kommunala sopetippen

Och fortfarande, snart 40 år senare, är det extremt få - till och med inom musikbranschen - som vet vilka som gömmer sig bakom namnet. Imponerande och samtidigt en del av grejen.

LL: Du glömmer det legendariska och geniala samtida samhällseposet "In Kommer Gösta".

Metal Guru: nä, den glömmer man inte i första taget. Vi ska inte heller förbise deras djupgående analys av det svenska skolsystemet allra innersta kärna:

Subjekt å predikat
Subjekt å predikat
Ja kan mig aldrig lära
Va som är subjekt och predikat
Ja säger ti läraren
De va ett förbannat tjat
Om subjekt å predikat

www.youtube.com/watch?v=b5VRMGB8U2o

LL: Som sagt: nu talar vi riktig kultur härinne.
Tror jag har kvar LP:n nånstans i mitt källarförråd och den väcker roliga minnen från 70-talet.
Måste säga att den är tidlös i all sin naivitet och spelglädje.
Man kunde ju för fan samtliga texter utantill, även om dom iofs inte var så där jättekrångliga att lära sig.

Här är min egen favorit....

Huge:
Det vore väldigt ofint att inte nämna Henning i sin Presenning i denna tråd.
Där för nämner jag Henning i sin Presenning nu:

Henning i sin Presenning.

Tack för ordet,

Metal Guru: Alldeles för få låtar nuförtiden har så beskrivande realtidsintron som PATDs....

"Blommans" fina: "- Oj oj oj det är söndag morgon och klockan är bara halv elva nästan. - Tie över elva. - A ja, men halv elva gick jag opp du, hör du det du? Jag gick opp halv elva du, hör du det du?"

För att inte tala om "Naturen" (länk): "I dag är det den 13:e mars och vi har just skrivit en ny låt. Det tog tre minuter, nu är den klar. Håll er i häcken och ta emot."

K70:
Jag tycker de var väl värda sin Grammis.

Metal Guru: Har tidigare pushat för en skiva jag köpte nån gång på 70-talet där en engelsk kille imiterar Idi Amin. Hittade den nu på Youtube.
Vad sägs om följande sånglektion av Idi själv?
Han vill gärna vara ensam stjärna, som ni snart lär märka.
Kolla även dom andra spåren (Time check och Public Announcement)

Huge:
ha ha ha!

Vet inte om ni har nämt detta danska band förut så jag tänkte tipsa om dom då. Jag har nyss upptäckt dom med då är ju jag lite segare än alla andra så ni kanske har full koll på dom. Volbeat heter dom i alla fall och här är 4 riktigt sköna låtar med danskarna.

www.youtube.com/watch?v=eclMypNggQQ

www.youtube.com/watch?v=Ts19Nn-xyGs

www.youtube.com/watch?v=b8X_RrJO0Mc

www.youtube.com/watch?v=780LReiSIzA

Just nu känns det som November Rain . kallt , regn och blåsigt . Då piggar denna låten upp, förmodligen den bästa balladen som gjorts nån gång.

www.youtube.com/watch?v=QseyCg9UfV8&feature=related

Metal Guru: nåja, dina Transcription Discs med Hawkwind är fortfarande dyrare per enhet än den där samlingen :-)

Nu har jag lyssnat på den nya populära låten 'Svenne Banan'.
Och jag undrar om den inte är rätt rasistisk..?

Weltklasse!

Idag skall jag göra ett för många obehagligt avslöjande. Det handlar om i svenska hänseende, den mesta kända feministdängan.

Det var 1976 som Marie Bergman för första gången sjöng "Ingen Kommer Undan Politiken".

[url=

www.youtube.com/watch?v=dDK5H_QMyPo]Feministdängan[/url]

Som så mycket annat är det här en cover. Orginalet framfördes året tidigare av Kate & Anna McGarrigle. Två systrar från Montreal, Kanada. Och orginalet sjöngs på franska. "Complainte Pour Ste-Catherine".

Bergman har förutom musiken även stulit en essens från orginaltexten. Men den är helt tagen ur sitt sammanhang och saknar den väsentlighet som orginalet hyllar.

På svenska blir orginaltexten ungefär så här:

"Jag promenerar på Ste-Catherine,
och nyttjar värmen från tunnelbanan.
Jag speglar mig inte i skyltfönsterna
när det är trettio grader minus.
Vi har ägnat oss politik länge nu,
tjugo års krig mot myggen.
Jag känner mig inte djärv,
när det är kallt åker jag inte skidor,
jag har inget motell i Laurentians.
På söndag är det Hockeykväll..."

Så det är alltså så det ligger till. Den stora feministhymnen är ursprungligen en hyllningen till en av livets stora väsentligheter - Hockeykväll på TV.

[url=

www.youtube.com/watch?v=brxkHivKSUg]Complainte Pour Ste-Catherine[/url]

Såg detta bandet live på festivalen i Borlänge i somras och det är nog bland dom bästa spelningarna jag sett av ett svenskt band. Sångerskan är för övrigt rätt snygg gockså :)

mattias - 74: Gillade deras "Tony the beat" som kom för några år sedan.

Idag skall man köpa nya skivan. Det jag hört hittills så är det den bästa på bra länge.

www.youtube.com/watch?v=-OyFeN-6ZWU&feature=related

Skall tillägga att det är 11 år sedan den senaste så jag skriver att skivan verkar vara den bästa sedan Crazy Nights 1987

Ebony and ivory, in perfect harmony...

http://www.youtube.com/watch?v=M1U91EklgAw&feature=fvw

Et tu Brute:

Nej tacka vet jag Zakk Wylde

www.youtube.com/watch?v=2yUZJZC2V40&feature=fvst

mattias - 74:

New Jersey-Maffian :-) Har tittat på för mycket skräckfilm :-)

mattias - 74: Hej, jag heter Jeffrey. När jag blir stor ska jag skaffa mig ett lite tuffare namn, kasta hårsprejen, sluta tupera mig och köpa lite knuttekläder. Så de så!

www.cantstopthebleeding.com/img/wylde1027.jpg

Vart fan tog han vägen? Bosse "Blomman" Blombergh. Kanske den rödgröna röran skulle damma av följande pamflett, som måste ha minst 30 år på nacken.

http://www.youtube.com/watch?v=2xo59d-JYX0

Den ultimata födelsedagshyllningen :-)

http://www.youtube.com/watch?v=LbjctlO_pUA

Et tu Brute: Blomman är död. Borde tjacka spikskor är en klassiker.

El Maco: Sen hoppas jag att ingen missat århundradets svenska musikhändelse. Några bekanta är med som webjokrar till melodifestivalen och är nu med som final ten av de 100 som var med från början.

Låten finns på http://svtplay.se/v/1726080 och har en video som uppnått viss berömmelse bland såna som tar sånt här på allvar. Aftonbladet har idag intervjuat Adam om en viss kameramans klädkonto...

Häng på hypen, rösta nu så kan ni sitta i soffan när tävlandet går igång nån gång i vinter och säga att "de där upptäckte jag före alla andra".

Reklam: Rösta genom att skicka texten 088 till nummer 72470, kostar 3.60

El Maco:

Vet du hur länge sedan det är som den käre Blombergh gick hädan. Har finkammat nätet många gånger genom åren men inte hittat någonting om hans vidare öden. Att han skulle vara död är knappast föga överraskande :-)

Et tu Brute:Blomman dog den 28/4 -08 , sista åren levde han som uteliggare och sålde Situation STHLM runt Hötorget . Jag träffade på honom några gånger under mina besök i huvudstaden .

Hittade en lite historia om hans död och hyllnlngsspelningen till honom på Big Ben på Folkungagatan , se länk .

Alisandali:

Helt underbart! Inte undra på att jag inte hittat något förr om åren. Han har ju knappt kallnat än :-)

Sedan blev det som man redan visste allt ändå. Med någolunda fria associationer, så var det väl så här man tänkte att det gick.

Han får väl sägas, dött rock'n roll-döden, men höll ut länge och väl.

R.I.P. i efterskott

Vad säger du om den här låtlistan?

Låtlista:
Järnvägsspår
Köpenhamn och överallt
Dunkla rum
Jag har väntat på ett regn
Du som reser mig
Om tiden vill ifatt
Kedjebrev
Lång dag
Varning för ras
Hugger i sten
I Stockholm
Åt samma håll
Fribiljett mot himlen
Söndag 13.3.99
Du får mig
Jag får liksom ingen ordning
Kom ihåg mig
Solen i ögonen
Om du lämnade mig nu

Extranummer 1:
Elden
För dig

Extranummer 2:
Ett sällsynt exemplar
Elegi
Söndermarken

Idag är det 18 år sedan Freddie Mercury gick bort. Här kommer en hyllning från mig.

http://www.youtube.com/watch?v=Ir4r0FoJmVM

"Teletubbies are doing the Rammstein move."

http://www.youtube.com/watch?v=0csshsxj0MA

Metal Guru: Dio har drabbats av magcancer. Inte bra. Man har tydligen upptäckt den tidigt så mörkret är alltså inte kompakt.

http://www.youtube.com/watch?v=DJ_FgL5l1og

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Lumber Jack:

Fy fan för den där jävla sjukdomen.

Det var nog tur för Dan Brown och mänskligheten att författarkarriären tog fart.

http://www.danbrownbio.com/excerptCD/cd1t8.mp3

Lumber Jack: Är ingen C&W-fan men dessa låtar skulle jag faktiskt vilja höra åtminstoen en gång...

Country-Western Songs

1. If Whiskey Were A Woman I'd Be Married For Sure.
2. I'll Marry You Tomorrow But Let's Honeymoon Tonight.
3. I'd Rather Pass A Kidney Stone Than Another Night With You.
4. She Got The Gold Mine But I Got The Shaft.
5. How Can I Miss You When You Won't Go Away?
6. I Wouldn't Take Her To A Dogfight 'Cause I'm Afraid She'd Win.
7. Heaven's Just A Sin Away.
8. At The Gas Station Of Love, I Got The Self-Service Pump.
9. If I Had Shot You When I Wanted To, I'd Be Out By Now!
10. Her Body Couldn't Keep You Off My Mind.

Salle: Gör en Rosanne Cash då da...;-)

Lumber Jack: Lyssnade på Änglar och demoner i bilen.
9 timmar spänning.

>Så när filmen kom, var jag naturligtvis och såg den.
Halva "Boken" är borta, en av de stora huvudrollerna är inte ens med.
Så filmen var en besvikelse.

Helg Ernest: Halva boken är ju när Robert Langdon funderar och resonerar. Det blir ju inte så stort ubyte när vi får beskåda det på film.

Och när jag skulle lägga in en passning till Björn W i MoDo-boken så hittade jag denna Klassiker... Fanns som ett spår på samlings-LPn "Svensk Pop" (1979) som lääänge var den mest utlånade LP:n på Alneskolans bibliotek.

www.youtube.com/watch?v=yXbWf0YT0ZI

Salle:
Noise, det var den glada orkestern som spelade in en cover på Black Sabbath's 'Paranoid' nder eget namn, och med svensk text.

'Hjälp' kallade de fanstyget, och det var förmodligen deras singel numero uno. För de var inte gamla på pmslaget.

Jäklar, hur ska jag göra nu då. Biljetterna till James nya Englandsturné "Mirrorball" släpptes imorse. Lite sugen på att se de i Royal Albert Hall. Ska jag våga mig på att äntligen boka en biljett. Jag har beslutsångest.

http://www.youtube.com/watch?v=paNrxISa4Ac&feature=fvw

Paddan: Go for it!

Nattens tema: Stjärnor från förr.

www.youtube.com/watch?v=-t9wWgDOmek

Salle: Kontrar med denna fast din väcker upp goa minnen från Vemdalen.

www.youtube.com/watch?v=KwIe_sjKeAY

65selander: Ahh en MTV-klassiker från den tiden när dom visade musikvideos.

Denna har jag minnen från Frösön (och markans osköna fåtöljer) till. Spelades ofta kvällr och nätter pga dess våldsamheter. :-)

www.youtube.com/watch?v=SXWVpcypf0w

« · 1162281 · »