Äpplen och Päron, Frisco:
Definitionen på 'hav' och 'sjö' är något skiljt från varandra.
Nix, Frisco:
Vad är definitionen på det geografiska begreppet "sjö"?
Både Michigan och Huron har gemensam höjd på sin vattenyta.
Det sund som skiljer sjöarna åt är på det smalaste stället 5800m.
Rent tekniskt sett är det en och samma sjö.
Se'n att man av historiska skäl valt att kalla högerhalvan av sjön för Michigan och vänsterhalvan för Huron hör liksom inte hit.
MorganaLefaey:
"Jo det är ganska stora sjöar det där. Den största av dem är väl runt 82.000 kvadrat kilometer, vilket kanske inte säger så mycket man om man istället säger att sverige är ca 450.000 vilket gör att Lake Superior ungefär är en femtedel av sveriges yta."
Den största av de stora sjöarrna i Kanada/USA är 117.000 kvadratkilometrar till ytan, och är INTE Lake Superior eller Övre Sjön.
Dragan 2k: Klart att du får tycka så. Det är ju dessutom sant så att tycka annorlunda är ju bara befängt.
MorganaLefaey: Ok rå... Mina befolkningssiffror var från när jag bodde där nere. Men om man räknar med att alla spädbarn fortfarande klänger på sina mammor så kanske jag klarar mig ändå på nått sätt.
Metal Guru: Jo det är ganska stora sjöar det där. Den största av dem är väl runt 82.000 kvadrat kilometer, vilket kanske inte säger så mycket man om man istället säger att sverige är ca 450.000 vilket gör att Lake Superior ungefär är en femtedel av sveriges yta. Lite att gå runt för nybyggarna om man säger så. Sverige då..... Ja vi stoltserar ju med Vänern som väl är någonstans runt 5600 vilket inte direkt tar den till någon framstående plats på listan över största sjöar som då toppas av Kaspiska havet på ca 370.000 kvadrat kilometer.
MorganaLefaey:
På tal om O'Hare och den geografiska vinkligen vi nyligen hade här;
Först då man flyger över de stora sjöarna fattar man vilka enorma innanhav det är.
Salle: Har faktiskt inte varit på LAX men det blir nog en resa dit snart. Men tänkte försöka mig på lite mer österut innan det bär av åt det andra hållet.
Men riktigt snyggt att få se hur det ser på en bild hur trafiken ser ut över världens trafikrikaste flygplats.
[url=flightaware.com/live/]Här[/url] kan du kolla hur mycket som flygs i USA just nu.
[url=flightaware.com/live/airport_status_bigmap.rvt?airport=KORD&key=3fc779f0f530f70acb2933990b1bca62d4a899ab]O'Hare just nu[/url]
MorganaLefaey: Los Angeles Intl (LAX) har ju "bara" 2 parallella banor men dom används både för start och landning samtidig under högtrafik. Där kunde man se upp till 2 dussin plan på Final Approach ligga i linje och sen var det än fler som fanns runt omkring i olika patterns.
Mäktigt för flyggalningar som en annan.
Metal Guru: Jo jag kan inte annat än att hålla med. Otroligt hur de håller koll på det hela. Nu skall man inte glömma att det finns ytterligare platser att landa på i det området vilket måste göra luften ännu tätare med flyg. Om man kollar på den där länken igen så kan man ibland se när flygen har en ruskigt fint led in där ledet nästan går ända till Baltimore, men som sagt i förhållande till O'hare så är nog inte det där så svårt att hålla koll på.
MorganaLefaey:
Hade 5tim på O'hare en gång. Det var fyra parallella landningsbanor, två på var sida om terminalen där jag satt. Två runaways var för ankommande, två för avgående. Var 30:e sekund kom två plan in för landning, två plan lyfte.
Man satt helt fascinerad och tittade på febriliteten...
Nu vet jag inte om man skall kalla detta rolig länk, men tänkte att det kunde vara en intressant länk att titta på. Är ganska glad att jag inte är flygledare över det området. Nu är detta ändå inte i närheten av O'hare som har ca 80.000 flight operations per månad, vilket borde ge ungefär 110 flyg per timme som endera startar eller landar.
tracker.flightview.com/htNYNJPA/CurrentTrafficMap.asp?ap=EWR
Per HApps: Om inte annat så var det billigare... 4:20 inkl moms
Tydligen åt h-e mycket dyrare idag trots epitetet "endast"...
[bild]www.tidsam.se/allm/getimage?prkod=0890[bild]
Här har ni kartomaner en länk till en tjeckisk kartserver, som roat mig genom åren. Varning: Ingenting för er med mindre än 112p på Afrika.
Här hittar ni garanterat udda ställen...
El Maco:
Europa = Peanuts.
152 av 162 på Afrika. Icke 100%-ig på ö-länderna. Och Burkina Faso hette Övre Volta på min tid.
Dessutom har de lågpriskartograferna placerat Seychellerna fel. Beige.
USA:s delstater: 149 av 150. Wyoming hade flyttat på sig lite...
Slutklickat, back to work.
Frisco:
"Jag har aldrig gått in och försökt ändra tex att Stilla Havet och Norra Ishavet ska vara samma hav trots att Berings Sund är 8,5 mil brett."
Vad gäller världshaven så är väl allt vatten däri sammanhängande, och med en gemensam yta på samma höjd (förståss lite varierat pga väder, vind och andra himlakroppars dragningskraft).
Så allt är nog - trots allt - samma hav, oavsett vad människan har kallat vattnet i efterhand.