Skarin: Fast Ennio Morricone är ju (förlåt, jag gäspar!) världens tråkigaste kompositör! Jag tror jag måste gå till sängs, bara ordet Morricone gör mej sömnig. Fast Pacino piggar upp..!
orion: Det får givetvis stå för dig. Finns ingen som har eller kommer att skapa bättre filmmusik än Morricone, passande nog till Sergio Leone´s filmer. Aldrig har väl film och musik passat så bra ihop som i just det där radarparet?
Tragiskt att de flesta av Sergio Leone´s filmer blev superhyllade och verkligen uppskattade på fullaste allvar efter att han gått bort.
Skarin: Vem skulle mina uttalanden stå för annars :)
Men jag såg att du gillade "Gudfadern"... Där är den i mitt tycke störste filmusikkompositören alla kategorier: Nino Rota, han som gjorde det mesta till Fellini, och Gudfadernmusiken. Då får jag gåshud!
Skarin: Första temat i första Gudfadernfilmen... Jag säger bara: Första tem........ En trumpet, et hotande basmuller från orkestern: Han har berättat hela eposet på en minut! Morricones problem är att han smetar, jag vill tänka själv, jag vill inte att musiken ska berätta i förväg.
orion: Tycker att vi sammanstrålar en hemmakväll du och jag över någon flaska whiskey och går igenom lite filmer och dess musik ;) Typ........Once upon a time in America, Once upon a time in the West, Den gode......., A fistful of dollars, For a few dollar more, Ducka skitstövel och givetvis Gudfadern.
Det kan ta några timmar. Men det kan det vara värt. Så får vi se vart det smetas iväg.
Skarin: Jag lovar dej: Nino Rota lägger sej alltid UNDER filmens handling, Morricone lägger sej ovanpå och förstärker den, och när han drar på med gråtande kvinnoröster brukar jag osäkra min revolver! De blir dyrt med nya teveapparater...
Men det är väl en jävvla tur att vi tycker olika ; ) (fast inte om Timrå IK, dårrå...)
orion: I Vetenskapsradion Forum har man diskuterat historiens betydelsefullaste filmmusik i några program. De kommer fram till att den viktigaste har varit Max Stierns musik till King Kong. På andra plats kommer någon gammal fransk film och trea är Blade Runner. Bl.a så nämns Morricone i det senaste av programen som en skicklig filmmusikskapare, men han kommer inte med något nyskapande.
Intresserade kan gå in och lyssna i de olika programen. I det senaste börjar filmmusiken efter c:a 14.00 min.
Godfellas och Das Boat är nog mina favoriter b.t.w. bubblare Gudfadern, Casino och Stalingrad. Fast allra helst ser jag på Hedebyborna.
orion: Gör ni inget annat än att läsa på fodralen vilka som gör musiken ? Enda filmmusik jag kan komma på är Roxet i Pritty women. Den gick ju härom veckan på TV. ( c : Du är yrkesskadad ( c : Natti natti
orion: Förstår ändå inte din jämförelse kring Gudfadern och Nino Rota i förhållande till Sergio Leone´s filmer och Morricone. Alltså att musiken till Gudfadern är så mycker mer "oväntad" och opassande.
Vi borde i alla fall tycka lika i detta tycker jag ;) Men vi får väl ta upp det här senare, framefter...
Lumber Jack: Hade inte 8a åringen gömt nyckeln till video skåpet. Skulle jag talat om vem som gjort musiken till Das Boot. Men det borde väll du känna till Orion ?
Goodfellas, säger bara Ray Liotta, en otroligt underskattad skådespelare. För er som tvivlar rekommenderar jag tidigare nämnda film samt Narc, en film som av någon anledning passerade obemärkt här i Sverige, väldigt oförtjänt.
I helgen såg jag The Miracle. En otroligt välgjord hockeyfilm om en sann historia. Ishockeyns största skräll genom tiderna räknas fortfarande som det de amerikanska collegelaget gjorde OS 1980 i Lake Placid. Filmen är grym på så sätt att alla små detaljer stämmer till 100%. Alla matchdräkter, alla spelare i alla landslag har rätt nummer och namn. Spelskevenserna brukar vara svåra att få bra i film men här är de klockrena.
Herb Brooks, mirakelcoachen gestaltas klockrent av Kurt Russell.
Alla som har intresse av hockeyhistorik bör se den filmen.
31 januari visas 2004års bästa film, som en sorts minserie på SVT.
Fyra nyanser av brunt. Så makalöst klockren!
Den är nog den bästa film som gjorts i Sverige.
I övrigt så må jag säga att jag gillar:
*Mina jag och Irene *Pulp Fiction *Kill Bill 1 o 2 *My little eye *Star Wars-filmerna *Lord of the Ring-filmerna *Gudfadern *Gökboet *Lock stock and two smoking barrels *Boondock Saints *The Big Hit *National born killers *Mars Attacks *Forrest Gump *The Ring *The Grugde
JimmyH: Bra, Jimmy! Håller dock inte med om The Ring- jag fattade inte alls vad som var bra med den filmen.... Natural Born Killers tycker jag mest var en orgie i våld och skit.
willysson: Tyvärr Willyson. Hitta Nemo är sämre än Shrek. Det har Dragan Institute of Cinematic Analysis kommit fram till. Däremot är Hitta Nemo bättre än Reine och Mimi i fjällen. Här har institutet struntat i animationskriteriet och helt enkelt fastställt att så är fallet
Skall man tala om några tidiga filmer som lämnat ett stort intryck så får det bli Hajen (den första alltså) och Midnight Express.
Kan väl idag betraktas som riktiga lågbudgetfilmerna i en jämförelse. Det handlar inte om påkostade effekter utan hyfsat uppbyggda historier som räcker hela filmen ut.
Et tu Brute: Enligt mig har dessa evinnerliga dataeffekter förstört en hel genre, nämligen skräckfilmens. Förr byggde filmerna på förutom ett taskigt manus, ljud, musik och ljussättning, och jävlar vad man hoppade till i biomörkret. Nu är det overkill i allt. Finns inget kvar av rysarkänslan i de mörkare filmerna, även om det finns undantag, Event Horizon exempelvis.
Håller med dig precis. Hajen bygger mycket på den filmmagi som Hitchcock skapade. Massvis med otäcka mord men knappt en droppe blod.
Har även sett Hajen i modern tid och reflekterade då på hur jävla lite haj det egentligen var. Nästan så man skulle stämma dem för falsk marknadsföring :-)
Sedan gillar även jag effekter men då skall det helst upplevas på bio. Gladiator eller den tidiga Spartacus är magnifik på bioduk.
Hmm. Förmodligen inte tidernas bästa, men den bästa svenska film jag sett är i alla fall Torsk på Tallin. Helt underbar! Ännu roligare blev det när en av mina arbetskamrater berättade att dansbandstönten i filmen är baserad på en av hans gamla grannar från Karlstad.
Lumber Jack: Dataanimeringen har inte bara förstört skräckfilmsgenren, utan även mkt annat i filmväg. Det blir dött och livlöst på ngt sätt. Jämför t.ex Disneys tidiga tecknade filmer, innan datorerna tog över, med dagens stereotypa smörja. Stackars barn, säger jag... Det är rena skämtet. Inte ens i masscener, där tidigare många statister användes, blir det bra. Autenciteten försvinner helt.
Min favorit alla kategorier är "Blazing Saddles" (Det våras för sheriffen).
Tror jag har sett den åtminstone 15 gånger, och den är (nästan) lika rolig som då jag såg den första gången. Helt sjuk Mel Brookshumor, med bra skådisar och en helknasig story.
Kul att du nämnde Event Horizon, stötte på den nere på Rocks här i Umeå och lyckades impulsköpa med den hem och vilken positiv överraskning man fick, helt klart en av de bättre i sin genre på senare tid! Bra skådisar dessutom (Neill och Fishburne)