Dream Team: Själv kommer jag ihåg när Stickan skulle köra Quattro första gången på Svensk mark. Årtalet minns jag ej men det var i Bergslagsrallyt med start och mål i Ludvika. På väg in till besiktningen var det säkert drygt 100 personer som följde med och såg på quattron på nära håll under en timme. Minns själv att det var 6 extraljus på den. 3 på varje sida som en pyramid. Bara det var stort.
Frisco: Dagens WRC-bilar må vara vassare än dåtidens vad gäller rubbet, men speciellt snygga det är dom inte. Det är väl som bilar i allmänhet i dagens tider, helt enkelt. Linjerna som tidigare kännetecknat ett visst bilmärke tenderar att försvinna, vilket är synd, mycket synd. Quattron var ett monster i rallyvärlden när Audi plockade fram den, minns jag. Snudd på omöljig att slå, sett till den konkurrens som fanns under åren i början av -80.
Motor: Fünfzylinder-Reihen-Turbo-Ottomotor OHC; Zylinderblock aus Leichtmetall mit trockenen Graugußbuchsen, Zylinderkopf aus Leichtmetall Steuerung: 1 ohc, 2 Ventile pro Zylinder, Zahnriemenantrieb Hubraum: 2133 ccm (möglich bis 2142 ccm) Bohrung x Hub: 79,3 x 86,4 mm; max. 80,11 x 85,0 mm für A2 Verdichtung: 6,5 : 1 Leistung: 265 kW / 360 PS bei 7000/min; bei 1,9 bar: 294 kW / 400 PS Max.Drehmoment: 450 Nm bei 4000/min; bei 1,9 bar: 491 Nm Gemischaufbereitung: Bosch elektr.geregelte Einspritzung mit Pierburg-Teilen; vier elektronische Steuergeräte im Cockpit, je 2 für Zündung und Einspritzung; KKK-Abgas-Turbolader K26 oder K27; Ladeluftkühler; Ladedruck (Überdruck) max. 1,9 bar über Bypassventil. Zündanlage: Bosch, elektronische Zündung (s.o.) Abgasanlage: verbesserter Abgaskrümmer mit zusätzlichem Schieber im Abgasrohr Kurbelwelle: Stahl, geschmiedet, gut für 8000/min; sechsfach gelagert Schmierung: Trockensumpf wie A1 Werkstoffe: wie bei A1
Kraftübertragung: permanenter Allradantrieb mit Teilsperrdifferential hinten und neuem Getriebe (leichter und kürzer) ohne Zentraldifferential; Antriebswellen: verstärkt; Kupplung: elektro-hydraulisch betätigt; Getriebe: Fünfgang-Synchrongetriebe
Fahrzeugaufbau: Grundstruktur wie bei A1 mit Überrollkäfigen von Matter; Außen angeschraubte Verkleidungsteile; doppelter Lufteintritt links und rechts vor den Hinterrädern für Bremsen und Differential; Kunststoffe für vordere/hintere Deckel, Türen, eingeklebte Seiten- und Heckscheiben; Mehrscheiben-Sicherheitsglas für die Windschutzscheibe (A1); Frontspoiler geändert mit diversen Lufteinlaßöffnungen; Innenausstattung: wie bei A1 Kraftstofftank: Kunststoff, feuersicher (Seeger & Hoffmann), 120 l Inhalt.
Radaufhängungen: gegenüber A1 vereinfachte Ausführung; wie A1 Stoßdämpfer, Federn: wie bei A1 Bremsen: wie bei A1 Räder und Reifen: wie bei A1; Ausnahme: max. 11J zulässig; Werksvertrag bei Michelin; Lenkung: wie bei A1
Elektrische Anlage: wie bei A1
Länge/Breite: wie bei A1, zulässige Breite genutzt; Leergewicht: 1000 kg (Korsika) bis 1100 kg (RAC).
Höchstgeschw.: ca. 185 km/h (je nach Getriebeübersetzung) Beschleunigung 0-100 km/h: ca. 4,5 sec. Verbrauch: 35-47 l/100 km
knaskamilla: Ja, jag tar nästan och förekommer 250kg och gör det. Han svarade för nån timme sen när jag frågade hur vi skullle göra att han skulle bekräfta det "officiellt" till mig, men det kan väl indirekt ses som att det är ok att jag önskar, då.
Då vill jag se en bild på den bil som världsmästaren i rally 1984 körde, och alltså även vann VM med. Gärna från Akropolisrallyt.
Dragan 2k: Vilken fantastisk midi-slinga som ligger i bakgrunden förresten. Jag röstar för att Marcus lägger in någon Carola-låt som bakgrundsmusik på HS som absolut inte går att stänga av. Det vore roligt.
""Kolla! Ett flygande tefat!", säger varje dag några tusen människor och pekar på en mås. Sen ringer de till en kille som har som hobby att bli uppringd av folk som sagt "Kolla! Ett flygande tefat!" och pekat på en mås. Han skriver upp deras berättelse i en pärm och ringer sedan till en kille på Försvaret, som hatar honom, för att fråga om de möjligtvis just denna dag flugit omkring i ett spionflygplan som Sverige inte har. Killen från Försvaret svarar då trött att "Nej, det har vi verkligen inte. Ring aldrig mej igen!" Efter detta konstaterar killen som har som hobby att bli uppringd av folk som sagt "Kolla! Ett flygande tefat!" och pekat på en mås att det kanske var en väderballong, möjligtvis en mås men trots allt ganska troligt besökare från yttre rymden. (Inre rymden finns inuti det ihåliga jordklotet där UFOs ibland också har sina baser.)
Hur som helst är det mest en massa skitsnack. Om saker från rymden ville prata med oss / verkligen fanns så skulle vi märka det allihopa. Det skulle inte vara så att det bara är folk som driver sin egen X-Files sida på nätet som "råkar" se den där lysande skivan fara över himlen. Här är fyra troliga anledningar till varför ingen från rymden varit och tjingsat på oss."
Känner ni att ni behöver hjälp klicka er in på länken:
Rätt kul läsning faktiskt:
"...Mina första upplevelser av paranormala fenomen började när jag var 3 år. Då blev jag bortförd för första gången av ett UFO och träffade Aliens, tror inte att de var speciellt snälla för jag har inga glada minnen av dem. Sedan blev jag bortförd flera gånger när jag var mellan 3-5 år. Efter det så har det hänt många saker. Jag har flera olika upplevelser av andar, änglar, spöken, naturväsen och andra energier."
"...Men jag har även andra hjälpare, ex Aliens som kommer från olika planeter i detta universa och andra dimensioner. Hjälparna är snälla men jag har också kontakt med Aliens som inte är så beskedliga."
"...Jag har kontakt och kan kommunicera med djur och växter."
knaskamilla: jag tycker det är mer åt 'finstämd finsk poesi'-hållet, rått, obehagligt - men ändå bedårande vackert på samma gång. lite som det finska fruktbålet, ett lingon i tio liter konskenkorva. men låt inte lingonet ligga och dra för länge...
Haha. Vissa av de mail Anrell fått från finnar efter friidrotts-VM var väldigt humoristiska. Detta, t.ex.:
"Please do not come to Finland anymore, everybody and we know that Swedish also hates you so fuck you motherfucker and stay in your home city, and again fuck you Lasse, we do not care about you, you are fucker the rest of your fucking life fucker, see you soon in stockholm fucker. Sami Kauppinen"
Dragan 2k: Om du är observant kan du spela in direkt på HDn. Bara ett tipps. Gå till inställningarna och sätt att den skall konvertera till MP3. Så kan du ju lägga dina låtar på en CD. Fast det är ju förbjudet ! ( c :