Café

48409 inlägg · 1042 ämnen

Vårdad klädsel

« · 963762 Till forumet


Sv: Vårdad klädsel
ok, spud:
Jag omodererar oss, så att du slipper ha tomteåsikter om mig längre.

I denna tråd är du nu den ende som talar på fullaste allvar. Eftersom jag inte förstår dig, låter jag frågan hänga i luften.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Nu missförstår du mig, difzi:
Jag vill bara att vi klär oss jämlikt, precis som Ragnhild vill.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Metal Guru: Begåvat att som moderator moderera sig själv.. tomte.

Svara på frågan istället, varför göra sig så¨lustig över att vissa tjejer vill använda sig av samma klädsel som män.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Metal Guru: ??
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
spud:
Torka upp salivsträngen. Den når ju ända ned till golvet.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Metal Guru:

haha, det är något jag skulle vilja skåda! :D

Men en fråga, varför ska ni också börja klä er oanständigt? Är det inte bättre att vi lär av er? :)
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Metal Guru: Fjantigt, varför göra så stor sak över tjejers absoluta rättighet att använda sig av samma klädsel som oss killar i badhus?
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
difzi:
Jag tror också stenhårt på jämlikhet.

Jag tycker att vi karlar ska visa sympati med Ragnhild Karlsson och hennes nätverkskamrater, och genast börja klä oss i minikjolar som täcker halva rumpan och en tröja som inte täcker mycket den heller.

Jag är så förbenat arg på detta översexualiserade och ojämnlika samhälle. KARLAR! GÖR SLAG I SAKEN! GÅ MED I mGurus NAVELSKÅDNINGSSAMFUND, OCH VISA DU MED VILKEN LUDD DU HAR!
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Huge:

Där jag kommer ifrån springer flickorna runt halvnakna dvs. minikjolar som täcker halva rumpan och en tröja som inte täcker mycket den heller. Sedan är det fel av mig att dra alla över en kant, men jag tycker att man mer ofta ser tjejer går allt mindre klädda varma sommar dagar.

På ett sätt ska man ju ha friheten att bada som man vill, men ja, det finns självklart gränser. Kan killar bada med endast byxor på ska väl tjejer och kunna göra det? Att man ska bada naken i ett badhus var inte riktigt det jag menade. Men vill visa tjejer bada med endast trosor på, ska de väl så göra det? Personligen skulle jag nog aldrig göra det idag.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Måste ju vara årtusendets storm i vattenglas som utspelar sig.

Att som badgäst på ett kommunalt badhus ha åsikter om sina medbadare känns så otroligt förlegat så länge vederbärande tvättat sig innan doppet. Och om då en tjej vill använda sig av samma sorts badklädsel som oss killar ska det naturligtvis stå dem helt fritt att göra så. Bestämmelser som slår olika mot könen ska naturligtvis försvinna omedelbums.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
LL: Jag förstår mkt väl vad nätverket vill försöka uppnå.
Men då måste dom ju isf vara konsekventa och tillåta oss karlar att bada nakna tillsammans med kvinnorna i badhusen?
Det är ju jämförelsen dom gör mellan kvinnans bröst och mannens bröst som är så korkad.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
difzi: Det är inte alls okej att springa omkring naken på gatan.
Det faller under rubriken "förargelseväckande beteende" och är straffbart.
Begriper inte hur du resonerar.
Med ditt resonemang så utgår jag isf från att du tycker att det är Ok att bada tillsammans med ett gäng nakna halvfeta karlar i 60-årsåldern när du ska gå och bada i ditt lokala badhus?
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Huge: "Kvinnans bröst är fortfarande en sak som förknippas med sexualitet, liksom kvinnans könsorgan"

Men det är ju just det som nätverket vill motverka. Ju fler nakna bröst som exponeras i ett icke-sexuellt sammanhang desto svagare blir kopplingen och till sist är den borta. Att nakenhet skulle implicera sex är bara ett inlärt kulturellt mönster.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
LL:

Håller med. Det är väl ens egen sak vad man badar i. Att man skulle förbjuda en sådan sak har jag svårt att förstå. Vi lever i ett samhälle där det är okej att springa runt halv nakna på gatorna, varför kan man inte göra det i ett badhus då?
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
knaskamilla: Så här säger feministtomten Ragnhild:

"Det en dålig lösning att välja att diskriminera en grupp. Det enda rimliga är att man har en gemensam regel för män och kvinnor. Får inte kvinnor vara utan överdel bör inte heller män slippa, säger Ragnhild Karlsson."

Kvinnans bröst är fortfarande en sak som förknippas med sexualitet, liksom kvinnans könsorgan.
Detta ska jämställas med mannen könsorgan.

Hur Karlsson lyckas få det till att mannens bröst skulle vara ngt som jämställs med ovanstående, är för mig en gåta.
Men nån kanske kan förklara för mig hur virrpannan resonerat?
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Frisco: jag tycker att nätverket har en poäng. Ingen tycker att det är särskilt konstigt med toplesstjejer på en badstrand, vad är egentligen skillnaden mot ett badhus? En gång i tiden var det oanständigt bortom beskrivning för en kvinna att visa vaderna, men i dag har vi kommit lite längre än så och för min del skulle folk få bada helt näck om de ville, det skulle inte bekomma mig ett dugg.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
knaskamilla: Jag har ingen åsikt i frågan.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Salle: Könskollegor..., vilken branch är du i?
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Frisco: Bland det roligaste i den artikeln är
"Nätverket Bara bröst har nu ett 40-tal medlemmar"

40st och så mycket rubriker och snack. Tänk om dom skulle visa brösten för nån annan större orsak också... :-)

knaskamilla: Jag har inget emot det men vet inte om jag skulle vilja se en allmän spridning av detta "fenomen". Finns en hel del bröst jag inte behöver eller vill se. :-)
Och innan du kontar så säger jag det själv. Och en del sitter tyvärr på mina könskollegor.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Frisco:

Och vad har du för åsikt i frågan?
Kommentera


Sv: Vårdad klädsel
Kickan: Den här tråden tyckte jag passade för att påminna om att det idag är Towel Day, en hyllningsdag till Douglas Adams ära. En dag då man helst ska bära omkring på en handduk hela dagen.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
250kg kärlek: Jeans med hål i behövr inte betyda att de egentligen är slitna. Jag har köpt ett par färdighålade jeans för över 3000 spänn, och de är fullt accepterade på krogen också.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Poffa: Keps går fet bort, så tillvida att det inte är en ofrivillig blykeps. Då kan ett visst överinseende vara på sin plats, vi är ju trots allt bara människor.

Annars är det enda klädesplagg som borde förbjudas på krogen vara "taxichaufförsbyxor"... 
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Vårdad klädsel för mig är när kläderna är något sålunda hela och att de är rena, kepsar och andra huvudbonader utom tupé ska tas av. Det är lite grand av min syn på det.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Alisandali: Jag förstår dom ! ( c :
Att kunna bli associerad med Hells Angels är väll inte direkt god PR.
För några år sedan var jag på Korfu och körde moppe.
Helt plöttsligt raglar en hästsvansprydd snubbe mitt ut i vägen så jag häll på pricka honom. När jag vände mig om så ståd det på ryggen på jeansvästen. Hells Angels Dysseldorf.
Då tackade man Gud att man inte tuchat i honom, då har man väll inte levt idag. ( c :

Men du måste ju begripa att den allmänna folksynen är väl ca. 50/50 mellan Aids och Hells Angels av räddsla.
Oavsett hur trevliga personerna kanske är, så är det en stämpel som sätter skräck i vanliga svensson.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
250kg kärlek: Var på en krog i Västerås för några helger sen som heter Oliver Tvist och där var man tvungen att ta av sig kepsen .
Och jackan med Harley-Davidson tryck på ryggen fick man inte ha , sen när man fick av sig jackan fick dom syn på min Big Red Machine tröja (Hells Angeles ) och då var jag tvungen att låna en skjorta av en tjej som var med i sällskapet + att jag måste vända ut och in på min tröja .
Och när man efter mycket om och men tagit sig förbi entren , så blev man "rånad" på 248 Kroner för 4 starköl (62 spänn styck).
Så vårdad klädsel är nog inget för mig .
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Poffa: En tävlingsrunda tar drygt en timme. Man måste hålla sig på den bana man ska spela. Oftast inga regnskydd. Men man kan ju ha paraply.
Fast man ska inte jämföra golf och golf. Inte heller tävlingsspel med skogspromenader.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel

Frisco:

Lätt för dig att säga som aldrig är mer än 100 meter från klubbstugan då du går en runda.

Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Poffa: Regnställ har jag aldrig när jag tävlar. Är det läge för att använda sånt ska man vara inomhus.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel

Frisco:

Då använder jag också keps. Regnar det mycket är det dock regnställets huva som får gälla.

Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Poffa: Jag använder endast keps när det regnar vid golfspel.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel

Frisco:

Keps kan vara okej, till exempel då man är ute och fiskar, går i skogen eller är ute i starkt solsken. Jag använder keps extremt sällan. Enda gångerna är i princip på golfbanan och då mest av praktiska skäl, mao för att undvika sol i ögonen.

Kommentera

Sv: Vårdad klädsel

250kg kärlek:

Visst, jag skulle aldrig gå därifrån för den sakens skull. Men jag skulle heller aldrig ha sådana kläder själv. Däremot är det trots allt så att det är upp till var och en att göra som de vill i den här frågan.

Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Poffa: Keps utomhus är väl också dumt.-
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Poffa: Men att lämna ett ställe p.g.a. att någon råkar ha jeans på sig med ett eller annat hål i, eller en keps på skallen?

För mig känns det som att det blir en form av klasskillnad. De som beter sig och betalar ska självklart ha samma rättigheter som vilken annan. Dessa herrar som fick göra sin stämma hörd i kvällens Karlavagnen satt fast i det gamla klassamhället, Adel, präster, borgare o.s.v.

Det är okej att ogilla keps på en krog eller för den delen trasiga jeans. Men att bojkotta (eller gå p.g.a. andras klädsel som i sig är ett sätt att uttrycka sig) är oerhört åldersdigert.
Kommentera

Sv: Vårdad klädsel
Poffa: keps är väl ingen fara, tänk på nissarna som sitter med vinterluvan på sig :-)

Gammalt tillbaks så var ju jeans bannlysta på tillställningarna, iaf blåjeans som det kunde stå i annonserna.

Jobbet kräver "vårdad klädsel" utav oss civila men Militärpersonal skall bära "civil dräkt" om det inte står att alla skall bära vårdad klädsel på middagarna.

Hittills så är det ingen som har blivit utkastad för att dom har burit blåjeans, fast det är ingen som har kombinerat dom med en enkel T-shirt ännu på en middag.

Kommentera

Sv: Vårdad klädsel

250kg kärlek:

Keps inomhus är nog det dummaste som finns. Förmodligen har de den på sig för att hålla ihop det lilla de har i skallen. Vårdad klädsel för mig är rena, hela kläder. Minst jeans eller chinos, tröja eller skjorta och definitivt ingen keps.

Kalla mig gammalmodig om ni vill, men får man se ut hur faan som helst?

Kommentera

Vårdad klädsel
Under min hemfärd i kväll hade jag förmånen att lyssna på P4 och Karlavagnen (att det fanns kvar?!). Kvällens ämne var "ordet fritt" och en gentleman körandes lastbil diskuterade vårdad klädsel. Intressant ämne igentligen. Är det någon som vet vad vårdad klädsel innebär? Förr innebar det garanterat slipstvång för herrarna och korsett (skämtar lite) för kvinnorna.
Idag lär vårdad klädsel inte vara i närheten av slipstvång.

Intressant ändå, och lite förvånande, var de som verkligen uttryckte sin avsky för dem som inte, enligt dessa herrar, hade vårdad klädsel. Keps eller trasiga jeans innebar för dessa personer att de skulle lämna den restaurang eller krog de befann sig på. Alltså min fråga till er andra är: Är det så jävla allvarligt om någon råkar ha ett par jeans på sig, helt tidsenlig d.v.s. med lite hål och urtvättad? Eller om någon, rent imagemässigt, har en keps på sig?

Stenåldern har väl varit?
Kommentera

« · 963762