Djurgården Hockey

6764 inlägg · 782 ämnen

Truppen inför säsongen 2004/05

411373 · » Till forumet


Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
JanT:

Tänk på att klubbarna inte behöver betala all försäkring/lön själv, spelare av bra NHL kaliber är inte speciellt svårt att hitta sponsorer som vill synas tillsammans med.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Thomas17Srsen:
Att Mattias hamnade hos HV71 har att göra med att hos regerande svenska mästarna så fick han bättre betalt än vad han hade fått hos Djurgården.
Det är ju dessvärre inget nytt faktum att Djurgården inte har de pengar som krävs för att kunna konkurera ut klubbarf som HV71, Färjestad mfl.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
JanT: Hej, tydligen hade inte Matthias Tjärnqvist hjärta för Djurgården, trist,enligt ett uttalande av MT så ville han till en klubb som kunde bli svenska mästare och tydligen tror att HV 71 kan bli det, men det kan också Djurgården bli, tror personligen att det handlade om pengar, fick ett bättre kontrakt 71 orna.


jan-lin
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Josefsson: Visst är det kul med NHL-spelare i ES vid en eventuell lockout, men jag är tveksam till att DIF/MoDo har råd med att ta hem fler än 2-3 spelare. Grabbarna må ha hjärtat i klubben, men de spelar inte för kaffepengar och skall dessutom försäkras. Vi får väl se hur det utvecklar sig.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
JanT: Jag var inte medveten om att Gavlerinken är fullbelagd varje match? DIF höjde i alla fall sitt snitt till en högre nivå senaste säsongen än säsongen 2001-02 till exempel, då man tagit två raka SM-guld. För Brynäs del var det väl några hundra färre som var intresserade av Elitserien denna säsong än när ni spelade i kvalserien 2003, rent ekonomiskt borde det kanske vara något att prova på fler gånger?

Linköping har inte exporterat några spelare av värde till NHL, och det är ganska logiskt att de får bjuda lite andra summor för sina importerade proffs än vad DIF behöver göra för att få tillbaka sina gubbar som har hjärta för klubben. Utöver Djurgården så är det Modo som har folk därborta, blir det en lockout så skulle jag bli förvånad om inte de också fick ihop en femma. Sedinarna + Forsberg och Näslund har väl redan tydligt deklarerat sina intentioner att åka hem vid en lockout? Och Modo gjorde ett ganska kraftigt miljonminus förra säsongen...

Till skillnad från Modo har Djurgården också möjlighet att öka sitt publiksnitt kraftigt vid en eventuell lockout.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Josefsson: En femma vid lockout??? Det lär de bli ganska ensamma om isåfall. Linköping som har en välfylld pengakista har råd med 3 st spelare. Färjestad tar förmodligen inte hem någon. 2-3 spelare/lag är en mer rimlig siffra. Sen tycker jag att det är bra med engagerade medlemmar i en klubb, allt annat än man kan säga om Globenpubliken de senaste åren. Det ekar i "golfbollen" numera.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
JanT: Det har tidigare deklararerats att DIF ska ta in en femma ungefär vid lockout, har svårt att se att ekonomin de senaste två månaderna ska ha försämrats så oerhört.

Ekonomin i Djurgården är inte i nivå med de klubbar som har högst lönebudget i Elitserien, å andra sidan behöver man inte gå ut och tigga pengar från sina medlemmar och organisera insamlingar som vissa andra klubbar gör.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Josefsson: Kul att jag gör dig på gott humör. Men allvarligt talat, har DIF råd med fler "lockoutspelare" samt "Marre". Tror inte det, ekonomin är väl inte direkt i toppklass. Det verkar vara väldigt känsligt det där med "djurgårdare" som går till andra klubbar.......
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
JanT: Haha, du tar nog rekordet i noll koll denna sommar, länge sedan jag skrattade så gott. Ragge har klart och tydligt deklarerat att han bara är intresserad av Djurgården.

Dagens chat på Aftonbladet:
www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,525593,00.html
"Ragnarsson: Om säsongen läggs ner blir det Djurgården."

Tidigare artikel på difhockey.se:
www.difhockey.se/nyhet.php?news=2018
"Jag fick en nytändning när jag kom till Philadelphia, och jag har sagt tidigare att om jag skall spela i Elitserien igen så är det med Djurgården. Dels är det den klubb jag tror har bäst organisation, och del har jag har nog väldigt svårt att se mig själv spela i något annat elitserielag än just Djurgården. Har man en gång varit i Djurgården så vill man nog tillbaks igen."

Är du inte nöjd kan jag gräva upp ytterligare ett tiotal källor som entydigt säger samma sak.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
fd skuggan: Vad tror du om Ragnarsson till Brynäs? Vissa ryktan placerar honom där. Djurgården verkar ju uteslutet, eller?
Kommentera


Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
fd skuggan: ...och min källa hade fel ang Tjärnqvist. Jaja, vi får hoppas på Marre istället!
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Patrik L: Mattias Tjärnqvist kommer spela AHL som det ser ut i dagsläget. Han är inte aktuell för Elitserien. Detsamma gäller Ragnarsson. (enligt mina källor).
Däremot är Nisse Ekman, Marcus Nilson och Daniel Tjärnqvist klara för DIF vid ev. lockout.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Kanske finns ngn här inne ( Frasse som brukar vara insatt vad gäller transfers) som kan svara på hur det ligger till med Mathias Tjärnqvist? Vartåt lutar det över för honom? I Metro igår stod tydligen att flera "ekonomiskt starkare klubbar" blandat sig i leken om Mathias signatur. Jag skulle inte utesluta att en av dem är HV. Vet ngn senast nytt kring honom?
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Frasse: ok, tack, då stämmer det mer med min lilla information =)
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Frasse:

Vad jag tror så kommer Sundin aldrig ta ett skridskoskär som en DIF-spelare mer. Han avslutar sin karriär i NHL och nobbar Sverige under eventuella lockouter.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
difzi:
Att Expressen går ut och skriver att Djurgården "Inte" vill att Sundin skall spela med dem vid en eventuell lockut är ren lögn.
Dessvärre så har Mats själv aviserat att han inte är intresserad av att spela i Sverige utan att hans förhoppningar är att det blir spel i NHL.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Frasse: Det skulle inte vara så dumt nä att få hem honom =)

Men varför skulle inte Sundin få spela för Djurgården?!
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Frasse:
Vid en eventuell NHL-lockout är enligt Wikegård Daniel Tjärnqvist, Marcus Nilsson och Nils Ekman mest aktuella för spel i DIF. Dessutom är sannolikheten stor att Marcus Ragnarsson väljer att flytta hem, men om honom lär DIF få hård konkurrens av i första hand Brynäs och Almtuna.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Oscar:
Enligt Tommy Engsträm så är man övrens med tre stycken spelare om spela med Djurgården vid en eventuell lockout.
En av dessa är Marcus Nilsson och min gissning är att de andra två är Niklas Kronwall samt Daniel Tjärnqvist.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Frasse:
Tjärna JR vore helt klart en förstärkning, inget snack om den saken, men borde inte ledningen i första hand prioritera en backförstärkning? Wikegård sa i "Sundin är inte välkommen till DIF"-artikeln i Expressen förra veckan att han inte räknar med Björn Nord kommande säsong.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Enligt uppgift så är Mattias Tjärnqvist på gång att signera ett kontrakt med Djurgården.
Dallas Stars är endast intresserade av att erbjuda honom ett två vägs kontrakt , löpande över ett år.
Vilket har gjort att Mattias funderar på att flytta hem igen.
Kommentera



Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Oscar:
Richard kommer att spela för Fribourg nästa år .
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Är Richard Lintner definitivt "körd" för DIF? Det har gått att läsa i diverse tidningar att han ska spela för Fribourg nästa säsong men ännu verkar inte detta ha bekräftats.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
DIF: Jo de é jävligt synd ;/ vi fans kanske kan stödja föreningen på ngt sett, så inte samma sak händer..
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Tycker det är synd att vi inte tog vara på chansen att ta Melin. Melin är en hård tacklingsvillig forward som skulle passa perfekt in i Djurgårdens spelsystem som torped!. Melin som själv uttalade sig i expressen för ca. 1 månad sedan om att han ville spela i Djurgården till nästa säsong. Men tyvär var DIF tvugna att tacka nej på grund av ekonomin.

SYND!!!
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Patrik L:
Vad Djurgården erbjöd Björn Melin i lön är inte längre intressant då han redan tackat ja till ett kontrakt med Malmö Redhawks.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Frasse: Erbjöd DIF Melin 850.000 plus bonusar för ett år eller 85.000/månaden plus bonusar?
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Carina:
Nej jag tycker inte att Melin är värd den typen av lön.
Är man en av de "hetaste" spelarna på marknaden så kan man tydligen begära hur mycket som helst i lön.
Vill dessutom Percy (med sin peningstarka kamrater) i ryggen punga ut den typen av pengar för Melin ja då är det inte konstigt att Björn väljer att flytta till Malmö istället för Stockholm.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
DIF: skulle inte vara så dumt å få honom =) men blir han då första keeper?? lite onödigt å ha honom som andra om de nu blir stekj å vi får honom...
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Roberto Loungo till DIF via en NHL strejk?
Titta på länken---> www.expressen.se/index.jsp?d=751&a=133229
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
difzi:

Ja du har nog rätt i frågan om ekonomi, dif har bra mycket bättre.
Mora kan nog mer jämföra sig med timrå när de gick upp i eliten.
Det känns tufft för mig att säga men Jag och Mora får morra i botten träsket av eliten.
Men å andra sidan så kan man nog inte kräva mer av en nykommling.
Hur som haver så är det hockeyfeber i mora, och det ska bli kul att få finbesök...

GOOOOOOOO MOOOOOORA

Morr Morr Morr
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Frasse: Hm...Björn gjorde 7 mål och 11 assist på 47 matcher i grundserien. Är det en 100k-spelare?
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Frasse: ja tror då inte han går till mora iaf ;)
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
65Selander: Det måste vara Percy som är på G......men var han får pengarna ifrån förstår jag icke....
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Frasse: Är han så bra så att han är värd 100k? och Var har MIF hittat alla pengar?
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Melin tackade igår nej till Djurgårdens kontraktsförlsag och det verkar bli MIF som får beskåda Björns namnteckning.
Mora erbjöd Melin mellan 50-60000 i månaden och Djurgården erbjöd 850000 plus bonusar.
Vad MIF erbjuder är för mig okänt men rykterna gör gällande att Björn vill ha ett kontrakt värt 100K i månaden.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Frasse: Tror faktiskt att han kommer komma till DIF, inte för att vara elak mot m Mora nu, men Melin kommer ifrån ett bra lag som é regerande mästare å nu ska han till ett lite lag som Mora? tror någ att de blir DIF för hans del,,vi har ju inte heller ekonomiskt bra, men bättre än Mora skulle jag tro...
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Oscar:
Skulle bli mycket förvånad om Mora har råd med Melin.
Enligt uppgift så vill han (med all rätt) ha ordentligt betalt och det är just därför som det har dragit ut på tiden.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Oscar: så det är typ den första klubben som hör av sig som får honom??
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Enligt den här artikeln i Mora Tidning väljer Melin nu mellan DIF, Mora och MIF...
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Frasse: kanske inte, bara någon tacke som for upp i huvudet på mig. men hur Djurgården egentligen ngn målis pågång? har iaf inte hört ngt..
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
difzi:
Man skall aldrig säga aldrig men det vore att chansa lite väl mycket.
Nog för att Rikard är talangfull och kommer bli en stormålvakt framöver, men att förlita sig på att han skulle kunna axla manteln som en 2:e keeper känns inte helt rätt.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Frasse: Ok, åd hade man rätt :)
Med största sanolikhet kommer han att få spela 2-3 matcher i ES. Men om nu Djurgården av ngt skäll inte hittar en andra keeper, skulle han då få bli de?
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
difzi:
Mycket riktigt så är Rikard tilltänkt som 3:e målvakt.
Skulle dock inte bli förvånad om han får hoppa in och spela en eller två matcher under säsongen.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Frasse: Rikard östlund är först och främst tänkt som tredje keeper, eller har jag missat ngt?
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Patrik L:
Magnus Eriksson är inte en spelare för Djurgården med tanke på hans svaga psyke.
Min gissning är att Djurgården kommer satsa en yngre förmåga ifrån Stockholms området.
Man komemr dessutom plocka upp Rikard Östlund och låta denne få prova på spel i ES.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2004/05
Frasse: Självklart Frasse behöver ju Björn en back-up men en kille som Magnus Eriksson tex borde väl vara bra nog? Eller?


HV har den fina situationen att man har en andremålvakt i Ahl som mer än gärna stöttar Liv och nöjer sig med inhopp då och då. Han har sådant HV-hjärta den gode Bosse att han tycker det är inspirerande att bara finnas med utan krav på matcher. Men givetvis kan han ju heller inte kräva det då Liv är 2 klasser bättre.....

Vem blir andremålvakt i DIF, Frasse?
Kommentera

411373 · »