1150x200-64570.jpg

Färjestads BK

18407 inlägg · 1109 ämnen

FBK J18

« · 675554 · » Till forumet


Sv: FBK J18

eltifoso:
Jag vet inte vad gymnasiet i Karlstad har för status, men

Riksintag är Västerås och Önsköldsvik.
En riktig talang måste vara ute efter något annat än det rent idrottsliga (eller ha mindre begåvade rådgivare), om han inte väljer ett gymnasium med minst regionsintag.

Säger jag, som rådgivit flera riktiga talanger i en annan lagidrott, att välja ett vanligt jävla apagymnasium med specialidrottsinriktning på pappret, framför regionsintag. Skäl = Mindre Restid.

Kommentera

Sv: FBK J18
Metal Guru: Stämmer bra det, det är skillnad på alla skolor oavsett inriktning runtom i landet. Tror inte någon påstått något annat heller.
Kommentera

Sv: FBK J18

Är det inte skillnad i kaliber på hockeygymnasien runt om i landet.

Nivå ett: Vanlig skola i samarbete med lokal klubb vill vara med att leka.
Nivå två: Regionsintag.
Nivå tre: Riksintag.

Man kan inte jämföra ettan med tvåan och/eller trean i kvalitet. 

Kommentera

Sv: FBK J18
eltifoso:

Allt handlar väl egentligen om okunnighet, och sen vill man inte läsa på utan följer strömmen helt enkelt. Men nu börjar väl säkerligen folk fatta vad som egentligen är sanningen. Men vi får nog ge det nåt år eller så till.
Kommentera

Sv: FBK J18
Danne_l: Ja, det visar hur stark påverkan är av "mediadrevet", endel vet inte ens att det finns hockeygymnasium även här i Karlstad, samt hockeyhögstadium också för den delen.
Kommentera

Sv: FBK J18
eltifoso:

Det verkar inte vara någon som vet vad som gäller kring Färjestads juniorlag, rätt kul egentligen:)
Kommentera

Sv: FBK J18
Danne_l: *ler* och aftonbladet hade fel igen, vad menade de med "saknar egna juniorlag"? Trodde bara att de saknade J20.

Kan bli en bra förstärkning på sikt för VF's j18 lag och om ytterligare några år möjligen J20, sen far han väl över till nordamerika som far sin.
Kommentera

Sv: FBK J18
Bengt:

Du slipper fundera, han har tackat ja till Göteborgs gymnasium, trots att han även kom in i Karlstad. Kul;)
Kommentera

Sv: FBK J18
Bengt:

Lyckas du med det så bjussar jag på en korv med bröd nåndag:)
Kommentera

Sv: FBK J18
Danne_l:

Jag får klura lite för att ta udden av den också. ;)
Kommentera

Sv: FBK J18
Bengt:

Okey, det enda roliga jag får ha kvar nu då är att det är Bengt-Åkes grabb, och skulle han välja Göteborg vore det lite kul. Där har vi poängen. Okey?:)
Kommentera

Sv: FBK J18
eltifoso: Faktiskt ingen aning hur många som har Frölunda som moderklub men tror inte det är så jätte många. Många kommer från Kållered, Mölndal och dom andra föreningarna runt eller i Göteborg.
Kommentera

Sv: FBK J18
Danne_l: Lutar väl åt att han flyttar till Göteborg, sveriges bästa juniorer huserar ju där, FBK satsar mest på hemvävt, tror det är 13 spelare i J18 som har Färjestad som moderklubb, hur många är det i frölundas J18? Någon som vet?
Kommentera

Sv: FBK J18
Danne_l:


Enligt denna artikel så har Anton sökt till gymnasiet i Karlstad, Göteborg och Jönköping.

"- Går Karlskoga upp i ettan stannar jag gärna här även nästa säsong.
Gustafsson går ut grundskolan till sommaren. Till skillnad från pappa Bengt-Åke ämnar Anton fortsätta läsa på gymnasiet. Han har sökt till Karlstad, Göteborg och Jönköping."

Only time will tell. :)
Kommentera

Sv: FBK J18
Bengt: Hehe där fick han :)
Kommentera

Sv: FBK J18
Danne_l:

Nu får du putsa på dina kunskaper om Värmlands län. Karlskoga hör till Örebro län. :)
Kommentera

Sv: FBK J18
Bengt:

Nja, men det lite roliga är ju egentligen inte att en junior från länet väljer bort FBK utan att det är B-Å:s son som gör det:)
Kommentera

Sv: FBK J18
Danne_l:

Haha, det har aldrig varit självklart i Värmlands ytterkanter att välja FBK.
Kommentera

Sv: FBK J18
Bengt:

Ser framför mig hur du får bita dig i läppen för att inte börja vråla ut din ilska;)
Kommentera

Sv: FBK J18
mattias - 74:

Tja, för din egen del så hoppas du att FBK gråter blod om Anton flyttar till Gbg. Personligen så tror jag att FBK gör vad de kan, förutsatt att de nu vill ha honom, för att locka Anton till FBK. Om han nu väljer VF så skulle de nog tycka att det var tråkigt, men de sörjer troligtvis inte tills de avlider då det inte är Anton som avgör FBKs framtid.

Nu var ju inte detta ett nytt rykte precis, Danne... ;)
Kommentera

Sv: FBK J18
Danne_l:

Undrar vad FBK säger om det då :)
Kommentera

Sv: FBK J18
Bengt:

Ett kul rykte, se länk;)
Kommentera

Sv: FBK J18
eltifoso: Kollade upp siffrorna nu och FBK vann mycket riktigt med 3-1. Skotten vanns med 36-19.

Skoj för grabbarna, så sent som förra veckan pratade jag med två som inte ens visste att FBK hade ungdomsverksamhet. Kanske kanske kan de skrälla till och nå en kvartsfinalplats som som förmodligen även A-laget gör i år igen.
Kommentera

Sv: FBK J18
eltifoso:

Ajaj, Frölunda tycks vara på väg utför. Är vi ens kvar i högsta ligan om fem år? Jag tvivlar...
Kommentera

Sv: FBK J18
Bengt: Blev ännu en överaskande seger idag då de slog Frölunda som har sveriges bästa juniorer och ungdomsverksamhet. Tror slutsiffrorna blev 3-1.
Kommentera

Sv: FBK J18
Det blev seger med 6-2 mot HV71. Härligt jobbat grabbar!
Kommentera

Sv: FBK J18
Bengt:

6-2 efter 48:49.
Kommentera

Sv: FBK J18
FBK leder med 5-2 mot HV71 en bit in i tredje perioden. Ser ut att bli seger.
Kommentera

Sv: FBK J18
eltifoso:

De verkar mycket starka offensivt. De vinner ofta skotten överlägset. Lite fundersam blir man ju när de släpper in ganska många mål på få skott. Just nu har Alex Hermansson 83,46%. Det borde kunna bli mycket bättre, han har ju ändå fina anor. :)
Kommentera

Sv: FBK J18
eltifoso: Oj oj oj säger jag bara matchens lirare Niclas Levein, varje gång han hade pucken hände det saker framåt, speed, teknik och ändå styrka i kroppen. Det märks att det har varit utvecklande tiden i Skåre div1, han var en klass bättre (minst) än de andra på isen denna match.

Matchen vanns glädjande av FBK med hela 8-5. Skotten 48-29, inte ofta man får se 77 skott på mål i en hockeymatch.

Kommer bli ruggit skoj att följa denna Niklas, som såvitt jag vet blir kvar med J18 resten av säsongen nu.
Kommentera

Sv: FBK J18
Bengt: Ny hemmamatch idag 1230 mot Hammarby förmodligen kommer Niklas Levein tillbaka till laget efter att spelat med Skåre i Div 1 i två måndader. Ska bli intressant att se om han utvecklats något med den vistelsen, finns ju flera som inte tror det är utvecklande att spela seniorhockey i unga år.

Ska hålla ögonen öppna på honom och de andra uttagna landslagsungdomarna när de möter det skickliga Hammarby
Kommentera

Sv: FBK J18
Frisco:

Vet inte om jag tycker att FBK har utnyttjat Bofors. Det var ju inte direkt så att de hade en kniv mot strupen när de ingick avtalet med FBK. Nu verkar det ju ändå knappt existera. Den enda FBK-spelare i BIK just nu är Thelander.
Kommentera

Sv: FBK J18
eltifoso: [Tack föresten för att du tycker de gjort ett bra jobb]

Jag menar ungdomsdelen med 5 landslagsmän. Den övriga delen med skrotat J20-lag och utnyttjande av Bofors osv. tycker jag inte om. Men det vet du redan så det nämner jag inte.
Kommentera

Sv: FBK J18
Bengt: Mycket bra nyheter, och i nuläget håller vårt farmarlag 1-1 borta mot Skellefteå. Filipstadspojken Wessner gjorde målet.
Kommentera

Sv: FBK J18
eltifoso:

Det är ju härligt med sådana nyheter. :)
Kommentera

Sv: FBK J18
Modoante: Jag förstår att du inte tycker det.
Kommentera

Sv: FBK J18
eltifoso: Kanske det men det gör inte beslutet att lägga ner sitt J20 lag rätt.
Kommentera

Sv: FBK J18
Modoante: Visst är det stor skillnad, lika stor skillnad som att gå från J20 till ett bra ES-lag.
Kommentera

Sv: FBK J18
eltifoso: Det är en stor skillnad att gå från j-18 till div1 hockey plus att skåre har begränsat med platser i laget.
Kommentera

Sv: FBK J18
Frisco: Det tror jag inte, Martin (den äldste av dem) lirar ju nu i Skåre, men "tillhör" ju fortfarande FBK och tränar med FBK's alag emellanåt, liksom de andra talangfulla 19åringarna. Gemene man verkar tro att de bara kastas ut på gatan när de blir för gamla för J18, de är fortsatt under FBKs beskydd men spelar seniorhockey istället för juniorliga.

Tack föresten för att du tycker de gjort ett bra jobb, Dahlin dengamle Timråiten gör ett bra jobb som ungdomsansvarig i klubben
Kommentera

Sv: FBK J18
eltifoso: Bra jobbat. Hoppas bara att FBK inte struntar i dem när de fyllt 19.
Kommentera

Sv: FBK J18
eltifoso: Ska bli intressant att se hur diverse supportrar tänker vända på dina fakta, vill dom smutskasta så gör dom det på ett som vanligt desperat vis.
Kommentera

Sv: FBK J18
eltifoso: Detta är inte direkt förknippat med J18 men dock med FBK's ungdomsverksamhet som flera tror inte existerar.


Fem spelare från samma lag i landslaget.
Visst är det ett skönt kvitto på att Färjestads "nedlagda" ungdomsverksamhet frodas och mår bra.
Lägg till en sjätte spelare i juniorlandslaget och bilden blir ännu ljusare.

Titta på bilden här ovanför. Fem FBK-talanger som alla tagits ut i landslaget. Och alla spelar i samma lag!

Från vänster på bilden;

# Johan Erkgärds (89) forward, uttagen i Team 17.
# Henrik Björklund (90) forward, uttagen i Team 16.
# Emil Bejmo (89) forward, uttagen i Team 17.
# Henrik Tång (90) back, uttagen i Team 16.
# Johan Motin (89) back, utagen i Team 17.

- Det här är ett klart kvitto på att vår ungdomsverksamhet lever och mår ganska bra, säger Färjestads ungdomsansvarige Kjell Dahlin med adress den kritik Färjestad fått för att ha "lag ner" sin ungdomsverksamhet.

Till den här kvintetten kan läggas Martin Johansson, förstaårs A-junior som finns i Skåres verksamhet och som tagits ut till juniorlandslagets femnationsturnering i tyska Bad Töltz 6-13 februari.

Team 17 delatr i en fyrnationsturnering i Nyköping 8-13 februari medan Team 16 reser till Tjeckien för en fyrnationsturnering 7-13 februari.
Kommentera

Sv: FBK J18
Bengt: Blev hemmaförlust mot Tingsryd, vår målvakt hade med all säkerhet inte sin bästa dag. Skotten vann FBK med 40-18 men förlorade matchen med 3-6

6 poäng på de fyra första matcherna får ändock ses som klart godkänt.

Nya tag nästa match i jakten på en slutspelsplats.
Kommentera

Sv: FBK J18
eltifoso:

Det hade varit kul att kolla på en J18-match. Ska nog kolla upp när de kommer till Götet.
Kommentera

Sv: FBK J18
Bengt: Ja jag tror det, det var annorlunda att se ett lag som gav allt hela tiden.
Kommentera

Sv: FBK J18
eltifoso:

Ska du beskåda dem med?
Kommentera

Sv: FBK J18
Bengt: FBK fick precis som väntat svårt mot favoriterna från skånes huvudstad, men kämpade så gott de kunde och dominerade spelmässigt de sista 30 minuterna. Bara att ta nya tag inför morgondagens match mot duktiga Tyringe
Kommentera

Sv: FBK J18
eltifoso:


Första förlusten. 4-3 till MIF, men det skotten blev 42-27 till FBK så det visar ju på att de var med i matchen.
Kommentera

Sv: FBK J18
Bengt: Kommer med all säkerhet plita ner någon när jag kommer hem, ska bli intressant att se hur de handskas med deras storstjärna som Mathias74 skrev om i en annan juniortråd. Hoppas på minst en poäng iallafall, imorgon kommer Tingsryd på besök.
Kommentera

« · 675554 · »