Fotboll

16155 inlägg · 40 ämnen

Damfotboll

« · 1386810 · » Till forumet


Sv: Damfotboll
Poffa: 2-0...

En viss Amerikanska har inte sin bästa dag.
Kommentera

Sv: Damfotboll
Frisco: 1-0 till Sverige, i Dam-VM.
Kommentera

Sv: Damfotboll
NuMo: Här är det både ljud och bild.
Kommentera

Sv: Damfotboll
NuMo: VM heter det, no more, no less.
Kommentera

Sv: Damfotboll
Frisco: Inte ett ljud från D.A.M-VM
Kommentera

Sv: Damfotboll
T T: Nä. Hon släpper ju bara bollen:D
Ska inte målvaktströjan ha en avvikande färg?
Kommentera

Sv: Damfotboll
Borde det inte ha blivit frispark för passet hem till målvakten? (0:10)    :)

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Damfotboll
Frisco: Absolut, men inte det omvända.
Kommentera

Sv: Damfotboll

NuMo: Vinst blev det. Det räcker väl.

Kommentera

Sv: Damfotboll
Svenskornas första touch är sämre än ett korplags.

Men så gör man mål ändå.

man kanske skall klaga mer.
Kommentera

Sv: Damfotboll
NuMo: Ja men det hade inte förvånat mig om hon gjort det.:)
Kommentera

Sv: Damfotboll
Johnny Bravo: O där satt den bara för Det.
Kommentera

Sv: Damfotboll
Hur kunde hon inte missa?
Kommentera

Sv: Damfotboll
T T: Men vilka klotfötter!
Kommentera

Sv: Damfotboll
Johnny Bravo: Aj då.
Kommentera

Sv: Damfotboll
T T: Hyfsad?
Öppet mål från 3 m håll o man tror att det är amerikansk fotboll o field goal spark.
Kommentera

Sv: Damfotboll
Johnny Bravo: Oj, nu blev det en open grass hit. Jag glömde slå på teven, låter som de missade en hyfsad målchans?
Kommentera

Sv: Damfotboll
T T: VM:s största missar står ju som vanligt klotfötterna från norr för.
Kommentera

Sv: Damfotboll
Mot guldet!
Kommentera

Sv: Damfotboll
Sunnanå Damerna svarade för en riktigt bragdmatch idag. När man slog ut Umeå IK ur Svenska Cupen med 5-4.
Kommentera

Sv: Damfotboll
T T: Jag är nöjd!
Kommentera

Sv: Damfotboll
T T: Kul att Sofia Jakobsson är med. Min enda kommentar.
Kommentera

Sv: Damfotboll
Inte en enda synpunkt på truppen än? Är alla nöjda?
Kommentera

Sv: Damfotboll

Kvällens stora fotbollshändelse har startat.

www.fifa.com/womensworldcup/draw/index.html
Kommentera

Sv: Damfotboll
Hahl Bundy: Haha. Nej du. Du är inne i en tidsvarp ser jag. Det var ju snart 4 år sedan VM gick av stapeln i Kina. Nästa år mina herrar är det Tyskland or bust.

Jag är laddad. Och kanske några till.
Kommentera

Sv: Damfotboll
Dragan 2k: Har det inte nyss varit VM? Det är väl 4 år mellan ggr:na?
Kommentera

Sv: Damfotboll
Dragan 2k: Hehe, jag undrade samma sak nyss men jag orkade inte ta reda på det.
Kommentera

Sv: Damfotboll
T T: Ska bli underbart med VM igen. Jag har tagit semester för detta nu. När går VM:t av stapeln egentligen? Och var?
Kommentera

Sv: Damfotboll
Hahl Bundy: Nu är jag tillbaka från Vängåvan. Huvva, det var kallt i vattnet.
Kommentera

Sv: Damfotboll
T T: Och?
Kommentera

Sv: Damfotboll

Vi är klara för VM!

Hallå?

Kommentera

Sv: Damfotboll
Frella & T T: Jag köper resonemanget helt och hållet, men jag har väldigt svårt att tro att befintliga fotbollsplaner någonsin kommer anpassas. Det finns helt enkelt inte något publikmässigt underlag för att finansiera något sådant.
Kommentera

Sv: Damfotboll
T T: Det där med mått propagerade ju Anrell för. Hans idé gick väl ut på att spela med samma mått som man idag i ungdomsserierna har för 9-manna. Man spelar på samma bredd men mellan straffområdena i de flesta fall men detta går väl att måttbestämma på ett mer konkret sätt. Dessutom skulle man använda sig av en fyra istället för en femma som boll.

Nu är jag osäker på om jag skulle lockas av damfotboll även med liknande justeringar, men nog borde den bli mer fartfylld åtminstone.
Kommentera

Sv: Damfotboll
mattias - 74: Det där är bara fånigt. Du har ingen chans eftersom du inte är kvinna.

Det här lånar jag från ett annat forum:

Ett stort problem skapades i damfotbollens barndom när man valde att spela på en plan med samma mått och med målställningar av samma mått som i herrfotbollen. Trots att ett damlag har en medellängd i paritet med ett pojklag på runt 12-13. Jfr korrigeringar som gjorts i andra sporter, nätets höjd i damvolleyboll eller bollens storlek i handboll.
Detta, men säkert även andra faktorer, har gjort det svårt att värdera damfotbollen på samma "justerade" sätt som man bedömer andra sporter.

Ingen vettig person anser ju att kvinnliga skidåkare eller löpare är sämre för att deras tider är sämre än de manliga utövarnas. Prestationerna är ju helt enkelt i objektiv mening bra, givet utövarnas förutsättningar. Jag tror även att de andra bollsporterna bedöms på ett annat sätt än damfotbollen. Den "ickejusterade" damfotbollen får en tung säck att bära. Inte minst då utövarna av damfotboll i Sverige snarast verkar ligga under den genomsnittliga medellängden för kvinnor. Damfotbollens ogynnsamma ramverk har dessutom lett till att manliga utövare av fotboll hallucinerar sig till att tro att damfotbollens knaggliga utförande beror på att sporten är särdeles tuff och krävande. Min bild är att damutövarna långt fram i tiden var "segregerade" på ett sätt som nästan aldrig förekommit i många andra idrotter.
Kommentera

Sv: Damfotboll
scim:

Jag har vunnit skytteligan i div 6 när jag var 23, hur stor chans har jag att platsa i damlandslaget?
Kommentera

Sv: Damfotboll
LL: På sitt sätt så kan man det. Att slå en passning på 2-10 m till rätt adress ska inte vara så utmanande varken för kvinnor eller män, tycker man.

I Friidrott, slalom, tennis, you name it, så ser man inte som i tex fotboll hur dåliga dom är.
I slalom tex kan man inte åka så annorlunda mer än att männen åker fortare eller i friidrott att dom kastar längre, springer fortare el. hoppar högre o längre. Så jämför man inte där.
I såna sporter så ser det fruktansvärt bra ut. Där är dom INTE dåliga.

Jag gillar kvinnliga idrottare o kvinnlig idrott men inte i fotboll där är det en katastrof.
Kommentera

Sv: Damfotboll

LL: Som scim skriver, det handlar i första hand inte om att de är sämre än herrarna. Anja Pärson kan verkligen åka skidor, Isinbajeva kan verkligen hoppa stav osv.

Damlandslaget i fotboll kan verkligen inte spela fotboll. Och jag har faktiskt inte sett mer än 10 minuter av denna turnering. Och visst får de spela, men uppmärksamheten de får är tragiskt hög. Att hoppa över artiklarna är inte så jäkla lätt, de är ju överallt i tidningen. Ungefär som när det är Robinson-hysteri eller Idol-hysteri. Till och med ledarsidorna är infekterade av damfotboll. Den uppmärksamheten får inte det svenska herrlandslaget i längdskidor, om de så tog varenda medalj som finns.

Så, nu ska den här tråden inte bevärdigas med mitt engagemang längre. För mig är den död.

Kommentera

Sv: Damfotboll
LL: Skillnaden är väl att i många andra sporter (friidrott, tennis etc) är underhållningsvärdet fortfarande högt, men i fotbollen så är damerna även taktiskt och tekniskt underlägsna.

Och ja, det är bara att låta bli att titta, jag såg endast en halvlek från detta mästerskap och det var mest beroende på en malplacerad fjärrkontroll.
Kommentera

Sv: Damfotboll
Poffa: ...och Anja Pärson hade fått styrk av vilken herrjunior som helst. Och Jelena Isinbajeva hade inte ens kvalat in till herr-SM i stav. Du kan aldrig jämföra damfotboll mot herrfotboll mer än du kan jämföra herrar och damer i friidrott.

Jag tycker att damfotboll för det mesta är stentrist att se. Men ska de inte få spela för det? Gör som jag om du tycker det är så trist - ge fan i att titta på det och hoppa över artiklarna om dem. Det är faktiskt inte svårare än så att slippa bli upprörd :-)
Kommentera

Sv: Damfotboll
Det är ju pinsamt att läsarna vill att Dennerby avgår. Det är ju inte hans fel att Sverige förlorade.
Kommentera

Sv: Damfotboll
Poffa: Håller med till 100%.
Kommentera

Sv: Damfotboll
Dream Team: Visst, du har rätt.
Själv vill jag egentligen inte vara fördomsfull men det går inte annat när man ser damsparkande Sverige bla.
Jag skrev så här igårkväll:
"Man tänker att man ska ge damfotbollen en chans o resonerar som så att det kan inte bli sämre än det såg ut förra gången.
Men man blir lika överraskad varje gång, det kan det!"

Niva i AB idag är väl närmast den sågning jag efterlyser.
Kommentera

Sv: Damfotboll

Dream Team: De flesta talar inte om fiasko, de flesta vekrar äntligen ha insett att "spel med liten läderkula" är en parodi på vad vi i vanliga fall kallar fotboll. Jag väntar bara på att kvällsdrakarna ska sluta vara så förbannat PK i det här fallet.

Aftonbladet vågar anklaga Israel för att mörda och stjäla organ, men man vågar inte skriva att det som kallas damfotboll i själva verket är en parodi. Detta damlandslag får tveklöst stryk av vilket mediokert utvecklingslag som helst.

Kommentera

Sv: Damfotboll
Hahl Bundy: Alla talar om fiasko, men är man verkligen bättre än såhär? Det är lätt att vara kaxig inför match, men på vilka grunder då? Nu var väl Norge inte nån direkt drömmotståndare innan match och vad hade det svenska laget egentligen bevisat för EM?
Kommentera

Sv: Damfotboll
Lägg ner damsparkandet nu!
Det är ett hån mot fotbollen att kalla det fotboll.
Jag hoppas verkligen att svensk media VÅGAR tala om vad det är för skit!
Kommentera

Sv: Damfotboll
Berka: Finsk svartvit bastuporr, otextad,odubbad, inspelad i mitt vardagsrum med Vickan och Sundhage:-)

Toppa den om du kan!
Kommentera

Sv: Damfotboll
1 timme och ca 50 min av mitt liv ägnades åt fel sak :(
Kommentera

Sv: Damfotboll
Nä god natt gubbar, hoppas på något roligare i morgon kväll när herrarna ska försöka undvika att ställa till det ;)
Hejja ZZzz..
Kommentera

Sv: Damfotboll
mattias - 74: Tysk gladporr ,dubbad till engelska med svensk felöversatt text
Kommentera

Sv: Damfotboll
sylf:

Jag ser hellre en svensk musikal dubbad till japanskal än Em fotboll för damer.
Kommentera

« · 1386810 · »