Så, mattias - 74:
var tycker du att en huvuddomare ska placera sig vid en sådan frispark?
Om vi går ett steg längre:
Det är inte frågan om att lära att placera sig. Det är frågan om att vi behöver en helt ny organism, att lära upp till domare.
Hur tycker du att en rättsskipare ska se ut för att kunna övervaka alla möjliga områden på en fotbollsplan i realtid?
Det blir många och långa tentakler med 360-graders ögon.
Bättre är att söka teknisk hjälp.
Se min profil.
sylf:
Ja, jag inser att det mesta som sägs är en överdrift.
Men det gör det inte lättare att vara domare, framför allt eftersom de är dömda till att ta ett ögonblicksbeslut, medan alla människor som sitter och överdriver kan köra bildrepriser i all oändlighet.
Jag tror inte att det hade blivit så mycket annan skillnad på domslutet om det varit tre andra domare kring planen. Normal domarplacering på Hansson vid frispark, och linjedomaren är i linje med sista försvarare vid frisparken.
Däremot kan man ju börja diskutera om man ska få börja videogranska mål i framtiden.
Hands ja - offside nej, inte på långa vägar. Den franske spelaren är inte ens nära att röra bollen och då är Henry onside eftersom han var det när frisparken slogs. Och att gnälla på Martin Hansson för att han inte ser handsen är helt fel, för hur ska han kunna se det genom alla spelare? Den som möjligen kunde ha sett det hela var linjedomaren, men att döma av repriserna har möjligen även han spelare mellan sig och Henry.
sylf säger:
"Offside på frisparken sen en klockren hands på en grodätare, han nästan kastar fram bollen till han som gör målet. Sjukt dåligt!"
Du själv visar ju att du inte uppfattade situationen korrekt.
Henry kastar inte fram bollen till han som gör målet. Han får bollen på handen, stoppar den och slår fram den med höger utsida.
Och ändå har du betydligt fler repriser på dig att bilda dig en uppfattning om situationen.
Frisco: Till viss del håller jag med dig, men den anser jag inte vara något direkt att gnälla över. Den situtationen är ju alltid en bedömningsfråga och läses ju olika varenda gång.
Oavsett vilket så är det ju en solklar hands (eller egentligen två) som skulle gett Henry gult kort och Irland bollen.
Huge:
Vet inte om jag är sådär fruktansvärt fotbollsintresserad längre. Klart att man kan njuta av starka individuella prestationer i namnkunniga kollektiv, som kan rattas in på burken.
Landslaget slutar väl aldrig att intressera, även om det mer handlat om bekymrad åskådning, mer än reellt intresse det senaste decenniet :-)
Nä tacka vet jag när någon kan damma av sådana här gamla begravda oförrätter. Blottlägga skammen och piska upp nya uppfriskande hatstämningar.
Den där boken är ganska nyutgiven va? Har hört talas om den innan men har väl egentligen redan hört de flesta historierna innan.
Även vid VM-kvalet mot Väst-Tyskland i Berlin 1964, levde de här stämningarna kvar. Fast värst skulle det ändå varit i den där omspelsmatchen, som Schweiz tog hem med 2-1, inför ursinniga tyskar på läktaren.
mattias - 74:
Såg du handsen?
Utan alla repriserna, och allt efterspel?