Fotboll

Grupper · 16898 inlägg · 42 ämnen

Premier League

Sv: Premier League
NuMo:
Du kan se mitt lilla addendum som min röda tråd i domarfrågor här på HS.

NuMo:

Äh, vem som helst kan se skillnaden mellan en uppenbar diving och att man undviker en ful tackling. Dessutom ska en tackling med dobbarna före rendera i rött kort, oavsett om den träffar eller ej.

Dessutom har lag möjligheter att överklaga avstängningar redan idag, men om överklagan avslås läggs en match avstängning till spelarens befintliga straff.

Sedan är det självklart att avstängningar kommer förebygga filmningar.

scim:
Nej, där har du fel.
Vad man ser beror till största delen på vilken klubbtröja man tillbedjer.

Metal Guru:

Jasså? Ungefär 90% av de uppenbara filmningar jag se sker i matcher där jag inte har sympatier för något av lagen.

scim:
Så du är 'vem som helst'?

Metal Guru:

Jag är en av "vem som helst". Det är dock inte "vem som helst" som ska göra dessa bedömningar. Det är opartiska experter.

LL:

Hleb lämnar Arsenal. Frågan är vad han skall till inter och göra ?

mattias - 74: han ska väl dit och dribbla och dribbla och dribbla och aldrig skjuta.

LL:

Frågan är varför han vill lämna ? Han har ju 2 år kvar på kontraktet och Arsenal kan ju tänka sig skriva långtidskontrakt med honom. Nånting mellan han och wenger kanske ??

mattias - 74: större pengar, bättre väder i Italien?

Känns hur som helst inte som någon katastrof för Arsenal om/när han flyttar, Flamini är ett större avbräck som jag ser det. Hleb är skicklig på att hålla bollen men det blir alldeles för ofta för mycket av det goda och han skjuter ungefär ett skott var tredje månad (träningar inkluderade) så jag tror att det går ganska bra att hitta någon som totalt sett producerar mer nytta för laget.

Det mentala spelet har börjat inför slutstriden om ligatiteln. Alex Ferguson sätter press på Bolton att inte vika ner sig:

www.guardian.co.uk/football/2008/may/10/premierleague.manchesterunited1

...medan Avram Grant försöker antyda att Chelsea egentligen är bättre än ManU:

www.guardian.co.uk/football/2008/may/10/premierleague.chelsea1

Mitt tips? Både United och Chelsea vinner sina matcher. Men jag tror att ManU kommer att få jobba hårt för sina poäng.

LL:

Jag tror båda lagen vinner ganska komfortabelt. United är för rutinerade för att vika ner sig i sista omgången. tippar på storseger

Ja, i dag kan inte Alex Ferguson gnälla på domaren. Han blundar för en hands på Rio Ferdinand i straffområdet, och blåser sedan en ganska diskutabel straff för United lite senare.

Är det förresten någon som har koll på hur många av Ronaldos mål som är straffar respektive frisparkar?

LL:

Är inte riktigt säker på exakt nur många han gjort totalt på fasta situationer. Men i ligan har han satt 4 straffar iallfall fram tills idag. Frisparkar är jag inte helt säker på men en 3-4 kanske.

Rytter: ok, tackar. Men är det verkligen inte fler frisparkar än så? Tycker det kändes som om han öste in frisparkar där ett tag runt nyår och någon månad därefter.

Hoppas att Birmingham orkar vinna idag. Det skulle innebära att både Fulham och Reading åker ur, vilket skulle glädja många QPR-fans.

JD: 4-0 till Boro mot City. Mindre kul för Svennis och Isaksson.

Portello: En trist avslutning, för båda gör väl sin sista match för City i och med det här.

JD: men nu leder Fulham efter mål av Danny Murphy...

LL: Inget derby nästa säsong då.

Dream Team:

Det tråkiga är att man dragit på sig ett rött och ett gult kort. Inför den här omgången låg City på femteplats i fairplay-ligan vilket ger europaspel nästa säsong. Nu riskerar man att passeras av Fulham som då istället tilldelas europaplatsen.

Resulatet i sig skiter jag i, men inte är det kul att bli hammrade av Boro, även om jag misstänker att stämningen i truppen knappast är på topp.

JD: Och nu är det bara att gratulera Man Utd till guldet. 2-0 av Giggs.

6-0 till Boro. Ojoj.

Sedan kan man ju passa på att gratulera United till ligaguldet, för nu gjorde man precis 2-0, och det kommer Wigan INTE hämta in.

7-0 till Boro nu, Isaksson måste vara rätt anfådd efter att vittja nätet hela tiden.

Portello: 7-0 nu. Vad är det som händer?

LL:

Ett fullkomligt ointresserat City i disharmoni som dessutom spelar med en man mindre? Jag är inte direkt förvånad.

scim: ja, det är väl så det lätt blir i sista matchen.

Fulham vann!

LL:

Reading och Birmingham som följer med Derby ner i år mao.

Tre mål av Afonso Alves, 8-1 nu.

LL: Man måste imponeras av Fulham ändå. Det var inte länge sedan de var så gott som uträknade och sen går de och vinner fyra av fem matcher på slutet.

scim: ...och nu kvitterade Bolton mot Chelsea. Inte för att det spelar någon roll, men i alla fall.

JD:

Vändningen mot City var nyckeln till att man klarade sig kvar, grymt strongt och hatten av för Hodgson.

scim: Att Birmingham åker ur borde öppna för Sebastian Larsson i en annan PL-klubb.

Och där är det klart, Man United är PL-mästare. Härligt!

Haha, krossen avslutas med att spelarna attackeras av Cityfansen när de ska tacka fansen. Därmed sjunker nog laget som en sten i fairplayligan ;)

Poffa: ja, Larsson spelar knappast Championship-fotboll nästa säsong.

scim: jo, det gör de nog :-)

För ett par säsonger sedan slog Arsenal Everton på Highbury med 7-0 i sista matchen för säsongen. Everton-spelarna kastade upp tröjorna på bortaläktaren, men supportrarna kastade tillbaka dem :-)

Poffa:

Grattis alla unitedfans.

Det roligaste med den här PL omgången var att Torres slog van nistelrooys rekord i antal gjorda mål under en premiärsäsong. torres hamnade på 24.

Intressanta (?) kuriosa från säsongen:

Man United förlorar fler matcher än alla tre övriga "big four". De förlorade fem matcher, medan Chelsea och Arsenal förlorade tre var och Liverpool fyra. Det som fällde Chelsea och Arsenal var således för många kryss.

Chelsea vann flest bortamatcher, 13 stycken. Flest hemmamatcher vann följaktligen ManU med 17 stycken. Chelsea må inte ha förlorat hemma på länge, men de är "bara" delad trea i antal hemmasegrar (13) med Liverpool.

De enda lag som gick obesegrade på hemmaplan var Chelsea och Arsenal. Inget av dessa lag förlorade någon match överhuvudtaget (alla cuper och allt inräknat) på hemmaplan.

Underbart härligt United!!
ska fira segern med en härlig middag

Oj oj oj oj

Helt underbart, nu blir det till att fira. Glory glory!

LL:

Ikväll avgörs det vilket lag som får möta Bristol City i kvalet till PL. Hull eller Watford? Klar fördel Hull eftersom de vann försa mötet med 2 - 0 ? Kul med Stoke och Hull i PL, lite udda lag.

Än kan Nick Barmby 1 - 1 mellan Hull och Watford. Nån som vet hur gammal han är nu ? Börjar väl bli i henkes ålder ?

mattias - 74: Man kan aldrig komma ifatt nån i ålder:)

Full name Nicholas Jonathan Barmby
Date of birth 11 February 1974 (1974-02-11) (age 34)
Place of birth Hull, England
Height 5 ft 7 in (1.70 m)
Playing position Midfielder/Striker
Han var bäst på plan i den första Spursmatchen jag såg live. Mot B´burn 1995.

Frisco:

74 :a ?? Känns som om han varit med i en evighet =)

Poffa:

Hade inte Ronaldo skrivit på ett långtidskontrakt med United ?

mattias - 74: ifjol skrev han ett 5 årskontrakt hoppas att han stannar

NordaBoy:

Får man lämna en klubb så där bara om man har ett långtidskontrakt ??

En knäpp Thailändare verkar ta galenskaperna till nya nivåer.

mattias - 74:

"Får man lämna en klubb så där bara om man har ett långtidskontrakt"

Klart man kan, men då måste ju klubben gå med på att sälja. Du vet väl att det är det som kallas köpa en spelare. Man betalar för att andra klubben ska gå med på att släppa honom trots gällande kontrakt ;-)

Rytter:

tycker åndå det verkar skumt att man skall kunna säljas trots att man är en klubb bunden i flera flera år.

« · 1037505 · »