Fotboll

Grupper · 16898 inlägg · 42 ämnen

Premier League

Sv: Premier League
scim: Det är Bianchis fel att ni förlorade. Varför använder han fel fot när han skall stöta in en perfekt passning han tigger om?

NuMo:

Dunn stör Hart genom att satsa mot bollen, huruvida han stör Santa Cruz eller inte har väl inte med saken att göra.

Jag skyller inte förlusten på domaren, jag skyller på att man backade hem och försökte spela på resultatet. Men det förändrar inte det faktum att 2-2-målet var offside.

NuMo:

Hade Bianchi gjort mål där hade förmodligen Blackburn vunnit matchen, då det inneburit att City försökt spela på resultatet ännu tidigare.

scim: Det är mil till närmaste försvarare som kunde blir störd av nickenickandet. Bara för att en spelare finns på planen så måste man inte se honom som ett störande moment. Det blev mål, det var rättvist och det var rättvist. Men Manchester borde ha vunnit.

scim: "Domaren gjorde ju en felaktig bedömning. Alla regelöverträdelser bedöms ju av domaren, men det hoppas jag är underförstått. Det kan ju i sin tur inte användas som argument för att domaren alltid har rätt, för då är det ju ingen mening att diskutera någon situation."

Måste kommentera.

Vad får dig att tro att domaren i efterhand tycker att han gjort en felaktig bedömning?

Det är den enda aspekten som jag kan ta på allvar om du hävdar att domaren gjorde en felbedömning.

NuMo:

Hart är målvakt. Han blev störd av att ytterligare en spelare satsade mot bollen. Regeln har tidigare tolkats på detta sätt vilket talar till min fördel i frågan.

Manchester borde alltid vinna, men det gör man inte om man inte lär sig att stänga matcher.

scim: Bollen gick inte ens mot målvakten vilket tar bort honom från diskussionen.

Fan du verkar ju vilja få det till att om någon blir störd av att någon petar näsan på något ställe av planen så stör det situationen som är under uppståndelse.

NuMo:

Du kan ju inte på fullaste allvar påstå att motståndarnas placering och beteende i straffområdet inte har någon betydelse för målvaktens placering och reaktion? Jag säger inte att Hart med automatik skulle ha tagit bollen ifall Dunn inte deltagit i spelet, men chansen hade definitivt ökat.

Fan du verkar ju vilja få det till att om man enbart kan störa någon genom att knuffa honom utanför planen.

scim: Målvakten hade ingen chans att komma först på bollen ens om spelaren inte varit där, så lite betydelse hade han.

NuMo:

Först på bollen eller inte, han hade kunna koncentrera sig på Santa Cruz. Därav störd.

scim: Han kan inte ens stava till Santa Cruz om han så befinner sig i ett ljudisolerat rum. Koncentration hjälper inte.

NuMo: Det får vi aldrig veta.

scim: jaha nya matcher idag med topplagen Arsenal möter Everton det ska bli roligt att se Arsenal jag tror att deras formkurva är på väg neråt så det ska bli spännade att se den matchen idag. sen tror jag Utd vinner ganska lätt över West Ham idag. Men det är det jag tror.

Spurs 6 Reading 4

1-0 Berbatov (7)
1-1 Cisse (16)
HT 1-1
1-2 Ingimarsson (53)
2-2 Berbatov (63)
2-3 Kitson (69)
3-3 Berbatov (72)
3-4 Kitson (74)
4-4 Malbranque (75)
5-4 Defoe (78)
6-4 Berbatov (83)

ajon: man kan säga att det blev ganska så tvärtom :-) United var oerhört bleka och jag tycker att West Ham vann mycket välförtjänt, United hade väl i princip bara två målchanser på hela matchen - dels målet och sedan straffen, och straffen fick de dessutom mer eller mindre till skänks. Tror inte att Ronaldo känner sig särskilt nöjd med hur han förvaltade den straffen...

Frisco: Måste ha varit en kul match att titta på (i alla fall om man inte höll på något av lagen), åtta mål på trettio minuter hör inte direkt till vanligheterna. Men man undrar hur Reading känner sig, det här var andra gången den här säsongen de gör fyra mål på bortaplan utan att ta poäng. Kan inte vara särskilt kul.

LL: nä det kändes skönt att United tappade poäng idag. Ser hellre att Arsenal tar ligan än att United gör det. Tänk nu om city kunde råpå poll imrron det skulle vara himmla härligt.

scim:

Grattis till en tursam poäng, erat försvar är nog ligans bästa.

Synd att inte dunne är engelsman

mattias - 74: Ja herregud, LFC radade upp chanser mot ett City som inte alls kunde bjuda upp. Nån ströchans i början sen var det slut.

sylf:

City spelade bra första kvarten men i 2:a halvlek hade de inte ett enda avslut. Reina hade kunnat gått in i duschen efter 45 minuter :)

mattias - 74:

Så pass tursam tycker jag inte att det var, det var ju bara sista 10 man visade någon form av handlingskraft. Första halvlek var helt jämn med viss mersmak för City som neutraliserade Liverpools tafatta anfallsförsök totalt.

I andra var det Liverpool som tog över taktpinnen men bortsett från Torres halvfriläge där han missade målet och sista 10 så bestod ju deras målchanser uteslutande av dåliga skott utifrån.

Dunne var i världsklass när det behövdes men att vårt försvar skulle vara det bästa i ligan håller jag inte alls med om. Speciellt inte på fasta situationer. I övrigt var Richards, Hart och Hamann duktiga i City denna dag.

Liverpoolfansen måste ju vara väldigt besvikna över att deras miljardbygge inte presterar bättre än så här.

scim: nej, Citys försvar är inte ligans bästa. Räknar jag rätt i hastigheten när jag kollar tabellen så hittar jag sex lag som släppt in färre mål och ett som har släppt in lika många.

Liverpool är nog inte särskilt nöjda med en poäng i dag. Visst, vinner de sin hängmatch är de "bara" sju poäng efter täten - men till att börja med måste de faktiskt vinna den matchen (som vad jag kan se inte ens är planerad i spelschemat ännu) innan de kan räkna in de pinnarna och dessutom minskar marginalerna för misstag för varje omgång som går.

LL: Pool har jag räknat bort sedan United matchen. Man har Chelsea, Arsenal, United och Tottenham kvar på bortaplan.
Kollar man tillbaks på dessa matcher sedan Benitez kom, har man 5-18 i målskillnad och tagit hela fem poäng. Samtliga mot Tottenham.

Inte direkt så att man kan tappa runt 10 poäng MOT dessa lag om man ska ha en chans..

rbn: oj, den statistiken är inte särskilt smickrande för Benitez och Liverpool. Jag visste att de har haft det svårt i de mötena, men att det var så illa visste jag inte.

LL: Man har ju även mött samtliga på hemmaplan i år som nog de flesta vet. Tre jävla poäng har man fått ut.
Det är kul att vara en poolare när det är stormatcher i PL...

Snart dags för Kick off!
Arsenal - West Ham..
Mitt tips : 0-1

lillovechkin: Du sprack efter 1,10......

rbn:

Liverpool vinner inte ligan den är nästan intill omöjlig nu och fokus bör ligga på FA cupen och CL.

Ljungberg skadad igen mot Arsenal, dock fick han stående ovationer när han blev utbytt

sylf: Arsenal är en skam för premier league..
INGEN engelsman i startelvan, bara Walcott som hoppade in som en cornflakes flinga..
Stort minus till Carlton Cole.. Hövva!

lillovechkin:

En skam för PL ? Arsenal är en fröjd att se, dom är förmodligen ett av de bästa lagen på One Touch Fotball i Europa. Säga vad man vill om Wenger men han kan verkligen få ett lag med unga spelare att framstå som de inte gjort annat än spelat fotboll.

Arsenal skall tas med allvar

lillovechkin: Tycker inte det är en skam att se Arsenal spelar. men dock tycker jag de är tråkigt att det inte finns någon regel att de skall starta ett visst antal Engelsmän på planen..

Lika så är problemet i Italien.. Se på Inter som har ställt upp med 2st bara Italienare i år det är Materazzi och Oddo resten är utlänska spelare !

Så Jag tycker det skall finnas regel att man bör ha nån typ av hemnation spelare på planen

mattias - 74: Ja.. Spelet tycker jag också är fint att se på, Dock inte när dom spelar mot West Ham , haha..

Projta:
Ja, sånt där system borde de finnas i nästan alla ligor , Även i hockeyn..

lillovechkin: Ja jag vet att Allsvenskan har typ nå sådant att man bara får ha 3-4st utlänska speleare på planen..
sen hure är över hockey så ska jag nog inte lägga mig i allt för mycket =)

Projta:

"Ja jag vet att Allsvenskan har typ nå sådant att man bara får ha 3-4st utlänska speleare på planen.."

Är det inte så i Allsvenskan (som många i många andra ligor och sporter) att man max får ha 4 spelare som inte är EU medborgare i matchtruppen? Men sedan får man ställa upp med hur många spelare man vill som är från EU.

Rytter: du får ha maximalt tre spelare som inte har EU-pass eller (från och med nästa säsong) omfattas av Cotonou-avtalet (reservation för stavningen till Cotonou). Det sistnämnda gäller framför allt ett antal länder i Afrika, vilket Helsingborg försökte utnyttja redan 2007. Så länge Sverige har varit med i EU har det varit fullt möjligt att ha lag utan en enda svensk spelare.

Att kvotera in engelska spelare i Premier League skulle med allra största sannolikhet bara leda till att topplagen skulle dra ifrån ännu mer. De få engelska spelarna som håller måttet skulle kosta hur mycket som helst att värva, och då skulle de rikare lagen stå där med de bästa utlänningarna och de bästa engelsmännen och de mindre bemedlade lagen tvingas sätta in mediokra engelsmän där de annars hade kunnat värva en mycket bättre utländsk spelare.

I mina ögon är en bra spelare en bra spelare vart fasen han än kommer ifrån. Och i dagsläget finns det helt enkelt inte tillräckligt många bra engelska spelare.

NuMo:

Usel 1:a halvlek av liverpool. Nu vill jag se att rafa byter in benayoun eller babel.

mattias - 74: Att zappa mellan Liverpoolmatchen och Citymatchen är att zappa mellan motion och slow-dito. Därmed inte sagt att jag njuter med av Pools match spelmässigt. Man hinner ju se i detalj exakt hur Svennis funderat ut det här.

NuMo:

Jag zappar ingenting men rafa har nånting att fundera på nu efter 0 - 0 mot city då pool gjorde en godkänd insats samt 1 - 1 hemma på Anfield där spelet var under all kritik.

Nu ser jag en högerspringare under transferfönstret. Beckham ?? :)

Liverpool-Wigan 1-1. Då säger vi tack och hej till Liverpool vad gäller att vinna Premier League för den här säsongen. Just nu handlar det nog snarare om att lyckas rädda en fjärdeplats än något annat.

LL:

Det var redan kört innan den här matchen.

NuMo:

Jag tycker Citymatchen var rätt underhållande, även om Newcastles bedrövliga passningsspel var den största behållningen. Ja, förutom Citys vackra mål då.

scim: Jag uttryckte mig väldigt konstigt i hastigheten. Var det ultra-rapid, tro?

Citymatcherna är för mig extremt underhållande, det var det jag menade. Det går inte fort, men det är pedagogiskt värre. Exakt min egen fotbollsfilosofi. Jag gillar Svennis, så är det bara.

Han har lyckats överföra spelarnas inneboende självförtroende till en mjuk exteriör. Varje spelare vet att det är extremt svårt att ta av dem bollen, om det så är flera som försöker göra det. Kombinera det med att lägga säkra, precisa bredsidor till närmaste bästa spelare med fri yta, eller i värsta fall till en som möter. Ja, så enkelt är konceptet. Det ser nästan överdirivet säkert och "kort" ut. Men det är fantastiskt effektivt. Ingen passning lämnas om den inte med största säkerhet hamnar på "bladet". Små effektiva triangelspel.

Det här gillar jag, för det är så enkelt. Det går att överföra på lag i nedersta divisionregionerna tom, bara grundtekniken och disciplinen finns. Det vet jag ju av erfarenhet.

Liverpools fotboll håller en betydligt större svårighetsgrad och ett betydligt högre bolltempo. Problemet är att man inte verkar falla tillbaks på ett enkelt grundspel när det inte fungerar. eller när man är taktiskt överlistad. Det hände idag.

Scim:

Så fick då Allardyce foten, Ganska så väntat eftersom Newcastle har underpresterat med det laget de förfogar över.

Undrar vem som tar över?

Mitt tips är Alan Shearer.

mattias - 74: Newcastle kommer aldrig att ta sig framåt om de inte har mer tålamod än så. Allardyce gjorde ett bra jobb i Bolton, men det gick inte i en handvändning att få in den stabilitet de hade under hans sista säsonger. Inte ens Alex Ferguson hade någon vidare framgång i United i början, det tog väl sex-sju år innan han vann något överhuvudtaget. Möjligen vann han någon cuptitel, men ligan vann han i alla fall inte förrän -93 och han tog över -86.

mattias - 74:

Ett idiotiskt beslut. En beryktad lagbyggare får en halv säsong att göra ett intryck. Oerhört kortsiktigt agerat från Newcastle och den enda rimliga anledningen är att den nya ledningen (som inte var med om att tillsätta Allardyce) har ett riktigt stort namn på G.

mattias - 74:

Dessutom, det blir INTE Alan Shearer.

scim: men vem skulle det stora namnet vara? Den enda som finns tillgänglig är väl Mourinho, men jag tror knappast att han är intresserad av att ta över Newcastle. Man ska väl aldrig säga aldrig, men jag tror att han hellre väntar ut Benitez, som mycket väl också kan få foten efter den här säsongen. Inte för att jag är så säker på att det vore rätt av Liverpool att kicka honom, men vinner de ingenting den här säsongen så tror jag inte att han är kvar till hösten.

Man ju också kika runt lite hur det ser ut i några andra klubbar: Harry Redknapp är på väg att göra ett stabilt lag av Portsmouth, Everton under David Moyes är väg att bli riktigt jävla bra, och även om Martin O'Neill inte har varit så länge i Aston Villa så har han i stort sett bara fortsatt det David O'Leary påbörjade. Gemensamt för dessa klubbar är att de har och har haft tålamod och inte har sparkat tränare till höger och vänster så fort det blir lite skakigt, utan låtit det ta tid.

LL: Enligt de ryckerna jag hört så ska den förre förbundskaptenen i Engalnd Stev Maclaren ta över de svarta skatorna

Projta: ja, då faller ju i alla fall scims teori om att de hade ett stort namn på gång :-)

LL:

Hehe

varför skulle det inte kunna bli Shearer undrar jag

« · 957569 · »