Fotboll

Grupper · 16856 inlägg · 42 ämnen

Premier League

Sv: Premier League
Poffa: Det där förortslaget från utkanten av Manchester är väl en United-wannabe, en copycat?
2-0 till United förresten, härligt!

Lumber Jack: Haha. Den var faktiskt riktigt kul. Poffa som West Ham supporter:-) Me like.

Lumber Jack: Haha, försök inte.

Den där tönten i profilen är en Poffa-wannabe. En copycat. Fast han förstod inte att det var det riktiga United som man ska hålla på. West Ham United, sicket trams.

Poffa:

Fint att du kommit till insikt, 13.45 kör vi!

http://www.svenskafans.com/visa-profil/26251.aspx

renen:

skönt och se att Suarez prickat formtoppen redan nu torskade spurs poäng och vi vann. Hoppas vi kan komma ikapp dom men det blir nästan en omöjlighet

mattias - 74: Ja det gick bra idag. Synd att vi är så jäkla ojämna.

Berka:

Suarez och Carrol från start. Slakten kan börja :)

mattias - 74:

Hur var det nu med att United och Ferguson blir särbehandlade av FA?

www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/england/article12745601.ab

Johnny Rocker: mycket bra val ;)
viktigt att gunners kommer till spel med fabregas och persie, nu finns ju faktiskt chansen att slå ut kelgrisen barca

Johnny Rocker:

Naturligtvis, fel på dag rätt skall vara rätt..

mattias - 74: Själv håller jag på Arsenal mot Barcelona ikväll då Spurs och Milan lirar imorgon!

Rytter:

tyckte inte det var nån i ert lag som utmärkte sig , skulle varit Berbatov då med sitt stolpskott, 0 - 1 där så hade det blivit jobbigt. Gerrard antydde väl att Nani spelade då Gerrard inte ens var i närheten av tacklingen som Carra ga vpå Nani och inte insåg allvaret i skadan Har ju ett rykte om sig att slänga sig ganska enkelt. Kuyt däremot. vilken slitvarg och hjälte, han må ha fotbollseuropas sämsta första touch men jävlar vad nyttig han är. Många menar på att VDS skulle tagit frisparken vid 3 - 0 men jag tycker inte han kan lastas för den. Däremot undrar jag vad Nanin sysslade med vid Nicken till Kuyt vid 2 - 0? Sneträff?

Ikväll håller vi på Spurs mot Milan.

mattias - 74:

Ja det är stort av Carragher. Dock kan jag inte hålla mig ifrån att kommentera Gerrards beteende, vad fan håller han på med? Ska man verkligen som lagkapten vara frame på det sättet hos domare och en skadad spelare och antyda att han filmar/förstärker i den situationen?

Nog för att Gerrard inte är någon favorit hos mig, och detta beteende gör att han sjunker ännu mer på skalan.

Rött kort direkt för denna tackling hade varit på sin plats, precis som situationerna där Maxi och Rafael var inblandade skulle gett hårdare bestraffning. Tyckte nog att domaren höll lite väl hårt i sina kort i denna match.

Matchen är det inte så mycket att säga om, helt rättvis seger till Liverpool. Det var klasskillnad igår och Liverpool spelade riktigt fin fotboll.

Vårt mittförsvar utan Vidic,Rio och Evans känns inte riktigt helt säkert.

sylf:

" Ang Nani läste jag nånstans att det inte var så farligt "

Aj säger jag bara. Starkt av Carragher att be om ursäkt i Uniteds omklädningsrum efteråt. Se länk. Känsliga tittare varnas.

mattias - 74: Håller med, Carras tilltag skulle ha varit rött, så även Rafaels så man kan väl säga att nån form av rättvisa skipades. Ang Nani läste jag nånstans att det inte var så farligt, vi får hoppas på det.

Suarez var fullkomligt lysande idag och Liverpool vann helt välförtjänt!

Bissett19:

riktigt fult av Carragher och ett solklart rött kort, synd att Nani också verkar missa resten av säsongen pga av detta, befarat benbrott. Dock tyckte jag Dowd skötte de båda utvisningssituationerna riktigt bra då han " Bara " gav rafael gult för sin tackling som är minst lika ful. Hade det blivit rött på Rafael hade inte det känts riktigt rättvist.

Matchen är det inget snack om. Pool är bättre under hela matchen och Suarez hade lekstuga, vilket förarbete till 1 - 0 målet. Jag njöt av Liverpools stundtals bländande fotboll.

3 x Kuyt. Fin målvaktstabbe.

Bissett19: Var inte snyggt, påminde lite om mig en gång under min backkarriär när det svartnade framför ögonen.

Sylf och 74 har nog myspinne just nu ang ledningen.

Dagens galning nummer 1:Jamie Carragher

Rytter: Jag sätter en slant på det senare.

scim:

Jag har svårt att se vad en spelare skulle tjäna på att ta steorider, möjligen i syfte att snabba på en läkningsprocess vid skada. Jag skulle nog gissa på att han åkt på effederin eller kokain (eller någon typ av narkotika) isf.

T T: Haha, ja det är en rimlig förklaring.

scim:

Kolo Toure "deeply regrets" spending the night before the Manchester derby at Charlie Sheen's house.

sylf: Enligt uppgifter handlar det inte om doping utan "andra ej godkända substanser". Hursomhelst, jävligt klantigt.

mattias - 74: Toure fast för doping!!!!

Poängavdrag och nedflyttning tack!

mattias - 74:

"Det jag vill veta är om du skall fortsätta statistikrunka eller vara så pass mycket man att du kan erkänna att United är förfördelade mer än andra lag."

Ha ha det är inte jag som kommer med massor med påståenden utan någon backning, det enda du har sagt är att du har din "bild" och känsla över hur det ligger till som t.ex. med straffarna. Så jag har inget att erkänna då jag inte tycker att det sker någon särbehandling av en viss klubb i ligan. Däremot så kan jag uppleva att alla storklubbarna har en fördel mot de mindre klubbarna men det är en annan diskussion.

"Varför tror du att de flesta av supportrar till andra lag just nämner United som den klubb som de känner sig förfördelade av domarna? Svara på det istället."

Ganska lätt svar, därför att det är en bekväm åsikt när ett visst lag vinner mycket och under lång tid då blir det laget "hat lag" för andra supportrar. Då är det lättare att skylla på sådana saker som att United får alltid mer straffar med sig United blir särbehandlade av FA och slipper avstängningar. Istället för att inse att ens eget lag inte räckte till denna säsong och presterade lika bra som det lag som vann.

Det är bara att inse att man inte vinner PL på att bli särbehandlade av FA eller dommare utan det lag som vinner är det lag som har haft bredast trupp, klarar sig bäst ifrån skador på viktiga spelare och lyckats att hålla en hög nivå genom hela säsongen.

Rytter:

vad vill du jag skall säga? Det står ju där svart på vitt. Inte mycket att säga om eller? Det jag vill veta är om du skall fortsätta statistikrunka eller vara så pass mycket man att du kan erkänna att United är förfördelade mer än andra lag. TOM nån i Via Sat Studion påtalade väl det vid nåt tillfälle men dom kanske också slänger ur sig massa saker för att sedan dra sig undan?

Varför tror du att de flesta av supportrar till andra lag just nämner United som den klubb som de känner sig förfördelade av domarna? Svara på det istället.

Berka:

"Rooney har ensam filmat till sig fler straffar senaste 5 åren än alla andra forwards i liggan har gjort tillsammans"

Jag skulle nog vara väldigt försiktig med ett sådant påstående så länge du har Chamakh i ditt lag.

mattias - 74:

Ha ha du är för rolig du, jag hade ju hoppats på en kommentar kring din "känsla" och "bild" av United och att dom fått överlägset mest tilldelade straffar sedan PL startade.

Hade även hoppats på en kommentar kring de olika FA fallen tidigare i diskussionen och ifall du även där tycker att United har blivit förfördelade även där.

Men jag glömde ju att du är den som gillar att slänga ur dig alla möjliga påståenden för att sedan dra dig undan.

mattias - 74:

"Av alla mina år jag följt PL så har jag en klar och tydlig bild av United i fler matcher än nån annan " nästan " observera "nästan" varje säsong fått fler domslut med sig, skall man räkna straffar och övertids minuter, ´sedan PL startade så är jag säker på att United vinner med hästlängder."

Det jag klistrade in är alltså hur många mål det blivit på straffar (de missade ingår ej), hittar tyvärr inte något över totala antalet straffar.

Men din "bild" och "känsla" att United vinner med hästlängder mot övriga lag om man räknar totala antalet straffar får du nog ta och se över.

mattias - 74:

" jag älskar att diskutera fotboll men just i det här fallet så får du nog erkänna att jag har rätt :)"

Ha ha ha varför ska jag erkänna att du har rätt när du inte kan visa på något som sticker ut och bevisar att United har fördel i beslut av FA, samt att dom blir särbehandlade av dommare?

Du säger ju själv att du har en "känsla" och en "bild" av att United blir det men tyvärr så räcker inte din "känsla" speciellt långt för att jag ska erkänna att du har rätt.

Jag tror snarare att det är så att du är bitter över att ditt lag inte har räckt ända fram på väldigt länge, och därför försöker förklara Uniteds framgång med att dom får hjälp av FA och dommare.

Som sagt har du några kommentarer till FA besluten jag la in tidigare? Tycker du att det ser ut som United blir särbehandlade där?

Hittade detta som är ganska kul läsning.

Of the seven teams that have been ever present in the Premier League since its inception, the penalty goals scored between 1992 and 2006 were:

55 Liverpool (top takers - Owen and Fowler, 11 goals each)

50 Arsenal (Henry 19)

50 Chelsea (Hasselbaink 12)

46 Man United (van Nistelrooy 18)

mattias - 74:
Jag skrev inte att ferguson klagade på straffen utan "fansen" på diverse forum att det var filmning .. Du kan komma med hur mycket siffror som helst till mig men jag har min ståndpunkt klar. Av alla mina år jag följt PL så har jag en klar och tydlig bild av United i fler matcher än nån annan " nästan " observera "nästan" varje säsong fått fler domslut med sig, skall man räkna straffar och övertids minuter, ´sedan PL startade så är jag säker på att United vinner med hästlängder. vad tror du själv? Jag har ingenting emot dig eller nån annan på det här forumet som håller på United, jag älskar att diskutera fotboll men just i det här fallet så får du nog erkänna att jag har rätt :)

Jag håller med dig i den frågan, jag har följt PL sen 2003 på riktigt nära håll, har alla kanaler och ser dom flesta pl-matcher som sänds, och det är faktiskt så att de känns som du har rätt. ligger udt under hemma på old trafford så blir det alltid minst 5 min övertid och ibland mer. rooney har ensam filmat till sig fler straffar senaste 5 åren än alla andra forwards i liggan har gjort tillsammans, och i 7 av 10 fall så får udt fördelen i de tveksamma situationer som ibland uppstår på planen.
Udt är ett förbannat bra lag och dom förtjänar absolut den respekt dom har i fotbollsvärlden, men ibland känns det ganska löjligt när dom blir förfördelade i många matcher just pga. detta.

Drömscenariot nu för mig är att arsenal spurtar om udt och vinner ligan och tar sin första titel sen 2004 =) Fast dom snubblar nog på målsnöet i vanlig ordning ;)

Rytter:

Jag skrev inte att ferguson klagade på straffen utan "fansen" på diverse forum att det var filmning .. Du kan komma med hur mycket siffror som helst till mig men jag har min ståndpunkt klar. Av alla mina år jag följt PL så har jag en klar och tydlig bild av United i fler matcher än nån annan " nästan " observera "nästan" varje säsong fått fler domslut med sig, skall man räkna straffar och övertids minuter, ´sedan PL startade så är jag säker på att United vinner med hästlängder. vad tror du själv? Jag har ingenting emot dig eller nån annan på det här forumet som håller på United, jag älskar att diskutera fotboll men just i det här fallet så får du nog erkänna att jag har rätt :)

mattias - 74:

"Och fergie, han kan skrika på domare och så vidare utan åtgärd, medans andra blir straffade"

Alltså du verkar ha jävligt dåligt minne. Vilken tränare var det som fick en touchline ban på fyra matcher förra säsongen för att han tyckte att domaren hade för dålig kondition för att dömma i PL?

Sedan har jag då inte sett Ferguson påstå att straffen mot Chelsea var en filmning. Det Ferguson med all rätt har klagat på är att David Luiz inte fick sitt andra gula kort och därmed blev utvisad i situationen med Rooney.

Här kan du sedan läsa lite om straffar under förra säsongen, iof inget som säger ifall det var korrekta straffar eller inte:

www.myfootballfacts.com/Blog.html?entry=premier-league-penalties-season-2009

West Ham (7), Sunderland (7), Chelsea (8) har fått flest straffar tilldelade på hemmaplan, som exempel fick United 5 straffar på hemmaplan. Är dessa lag också särbehandlade enligt dig?

Rytter:

Se där vilket långt inlägg du fick till :)

Nog tycker jag att en del unitedfans är enögda om vi tar matchen mot Chelsea som exempel vilket hela diskussionen började med om Rooneys armbåge.

Ta bara Berbatovs filmning mot Liverpool i fa cupen, mot Liverpool årets mest solklara filmning, den straffen anser alltså dom är helt rätt! Medans Chelseas straff i tisdags är helt fel, en straff som är helt solklar då smalling sätter ut benet och fäller spelaren, det kallar då dom filmning, men man anser berbas filmning vara solklar straff! Logik någon? Sylf? :)

Och hur många gånger har inte united fått billiga straffar, frisparkar samt en jävla massa extratid medans andra lag inte får ett skit. Och fergie, han kan skrika på domare och så vidare utan åtgärd, medans andra blir straffade. En del Unitedfans är så blinda att de är pinsamt. Skall tilläggas att andra lag sluppit undan billigt också absolut men jag hävdar fortfarande att United är i särklass vad det gäller att få domslut med sig.

mattias - 74:

"Då måste du väl hålla med om att United genom åren stått lite i särklass gällande att få domslut med sig? Ferguson håller FA och domarkåren i ett järngrepp. Det känner alla till. Så, med det i åtanke, bör väl Unitedfansen vara de sista att klaga när domarna för en gångs skull inte står på deras sida?"

Nej jag håller inte med om att United får någon särbehandling av FA. Men jag förstår att detta är något som Liverpools fans gärna vill tro för att förklara varför United har varit så mycket bättre än Liverpool de senaste 20 åren.

Hittade några exempel från en artikel på svenskafans, du kan gärna får förklara hur du menar när du säger att alla känner till att Fergusson håller FA i ett järngrep och att dom särbehandlas utifrån dessa exempel nedan.

Kolla t.ex vilka armbågnings situationer som friats i år, är det särbehandling att Rooney då slipper straff? Är det inte mer särbehandling att Gerrard som varit inblandade i två sådana situationer slipper straff?

Helt sjukt är ju t.ex Ferdinands avstängning i 8 månader, när en annan spelare som missat ett drogtest endast fick £2.000 i böter.

Fan vad United blir särbehandlade.

Punkt 1.
2 augusti 2010: Patrick Vieira får rött kort i en försäsongsmatch med Manchester City. “If a player gets a red card in a friendly he gets a ban for his next friendly, not for competitive matches", sade en talesman för FA.
Ingen bestraffning.

3 augusti 2003: Steven Gerrard och Neil Mellor blir utvisade när Liverpool spelar en försäsongsmatch i Amsterdam Tournament.
Ingen bestraffning.

4 augusti 2006: Wayne Rooney och Paul Scholes blir utvisade när Manchester United spelar en försäsongsmatch i Amsterdam Tournament. “At a Disciplinary Commission hearing, Wayne Rooney and Paul Scholes had claims for wrongful dismissal rejected and will therefore both serve three-match suspensions", ett beslut av FA.
Tre matcher lång avstängning för duon, i ligan (!).¨

Punkt 2.
2002: Manchester Citys Christian Negouai missar ett drogtest.
Får £2,000 i böter.

2003: Manchester Uniteds Rio Ferdinand missar ett drogtest.
Blir avstängd i åtta månader(!) och får £2,000 i böter.

Punkt 3.
22 september 2009: Javier Mascherano gör sig skyldig till en så kallad "forearm swing" mot Jermaine Beckford (Leeds). Ingen bestraffning.

26 januari 2010: Rio Ferdinand gör sig skyldig till en så kallad "forearm swing" mot Craig Fagan (Hull).
Får en fyra matcher lång avstängning (3 + 1 för överklagan).

Slutsats: Liknande händelser är mer eller minder vardag i Premier League, och det är inte svårt att hitta fler ovannämnda incidenter. Det som är överraskande är varför just Rio Ferdinand fick en tre matcher lång avstängning? Oklart än idag.

Punkt 4.
15 mars 2010: Steven Gerrard armbågar Michael Brown.
Inget straff.

24 mars 2010: Florent Malouda armbågar Portsmouth försvararen Ricardo Rocha till ett tillstånd som kräver medicinal vård och läkarbesök på grund av ansiktsskada.
Inget straff.

25 september 2010: Steven Gerrard armbågar Danny Welbeck i huvudet i matchen mellan Liverpool och Sunderland.
Inget straff.

26 mars 2010: Wayne Rooney armbågar James McCarthy i huvudet.
Inget straff.

Rytter:

som sagt den där säger jag inte nånting om det är solkar utvisning och avstängning på Gerrard. när vi nu ändå är inne ämnet vad lag eller enskilda spelare kommit undan med så måste du väl hålla med om att United genom åren stått lite i särklass gällande att få domslut med sig? Ferguson håller FA och domarkåren i ett järngrepp. Det känner alla till. Så, med det i åtanke, bör väl Unitedfansen vara de sista att klaga när domarna för en gångs skull inte står på deras sida? Syftar på matchen i Tisdags. Detta är ett klipp jag hittade mot Arsenal för några år sedan. Man kan undra om Riley är dum på riktigt när man ser situationen med ex Ferdinands fällning av Ljungberg och Nevills kapning bakifrån.

Hur som helst kommer det bli en spännande avslutning på PL och P Söndag hoppas jag att vi gör det ännu svårare för er att ta hem ligan. :)

www.youtube.com/watch?v=EUgP96XjEpY&feature=player_embedded#at=183

mattias - 74:

Det var framförallt som svar till Sylf's påstående "...men Rödnäsans lag bedöms annorlunda än alla andra, därför spelar han" som jag skrev denna jämförelse.

Jag hade inte sagt något om det blivit avstängning för den armbågen, men samtidigt är inte Rooney den första (eller den sista) som kommer att komma undan avstängning för något som av många anses som tydlig avstängning.

Du kan ju roa dig med att kolla youtube och se vad Gerrard har kommit undan med genom åren. Här har du ett smakprov t.ex:

www.youtube.com/watch?v=gFhmUbHbW2o

Rytter:

Gerrard fick iaf rött kort, minns den situationen och han hade också kunnat blivit avstängd med all rätt. Men nu var det rooneys senaste tilltag vi diskuterade, 3 domare på planen och ingen ser armbågen? Märkligt tycker du inte? den var ju så tydlig.

sylf:

"Självklart skulle han ha stängts av, men Rödnäsans lag bedöms annorlunda än alla andra, därför spelar han."

Du menar som på samma sätt som utvisningen av Rooney vid en tränings turnering (tror det var Amsterdam Tournament) hanterades?

Rooney fick ett rött kort i denna träningsturnering som var sista matchen innan ligan startade och blev avstängd i tre matcher i PL. Det lustiga är att nått år innan var Liverpool med i samma turnering och Gerrard åkte på rött kort, dock så slapp han undan avstängning från PL.

Så hur var det där med att olika lag behandlas olika?

mattias - 74:

Jo jag har sett den, och jag skulle inte ha sagt något om han hade blivit avstängd.

Men nu blev han inte det så då ser jag inte några problem med att han spelade.

sylf: Lite kul att läsa att sir alex rasande på domaren efter straffen, haha men då kanske gubbfan borde titta sig i spegeln länge länge å rannsaka sig själv för det finns heeeeelt utan konkurans inget lag i PL som fått så många billiga straffar igenom åren som Udt.

mattias - 74: Självklart skulle han ha stängts av, men Rödnäsans lag bedöms annorlunda än alla andra, därför spelar han.

Rytter:

att dom tyckte han borde blivit avstängd för armbågen i förra matchen. Såg du den?

mattias - 74:

Och vad var argumentet till att Rooney inte skulle ha spelat igår?

sylf:

Kommer bli jämt i toppen efter Chelseas seger. Tveksam straff? Ja men samtidigt får united smaka på sin egen medicin. Vinner pool på Söndag och Arsenal vinner sina matcher är united helt plötslig 2:a... Önsketänkande :)

Snackade med en del United supportrar igår som menade på att det var fel att Rooney spelade igår så det finns även objektiva Manchester fans :)

« · 1370421 · »