Fotboll

16204 inlägg · 40 ämnen

VM-kval

« · 1187015 · » Till forumet


Sv: VM-kval
ante08:

Tyvärr.
1-0 Portugal
Kommentera

Sv: VM-kval
jaaa 1-0 Sverige vågar man hoppas på Malta nu?
Kommentera

Sv: VM-kval

Kommer du sakna Mikael Nilsson i landslaget?

Ställningen just nu:
Ja (14.2 %) Alternativ ALT1
Nej (85.8 %) Alternativ ALT2
Kommentera

Sv: VM-kval

Et tu Brute:

Tänkte på en annan sak. Är inte risken stor attt det blir lite mycket  " se och hör " / Hänt Extra över landslaget om Svennis tar över?

Kommentera

Sv: VM-kval

mattias - 74:

En rom hade väl varit idealet. Dra Europa runt och kolla in alla b-ligor :-)

Nja, jag tror ju inte att vi är ett dugg bättre än engelsmännen. Media slaktar en utländsk tränare direkt om resultaten uteblir.

Såg att det numera finns en tråd i ämnet, så har du något att tillägga på detta så kan vi ju ta det i den tråden.

Backe/Lennartsson är väl det vettigaste som kommit upp tycker jag. Fast då måste någon utverka fri lejd fram till åtminstone VM 2014. I dagsläget är det väl uppenbart att vi inte har material till VM 2010 och jag tror ju inte att någon ny tränarduo hinner få ihop något revolutionerande till EM 2012 heller.

Kommentera

Sv: VM-kval

Et tu Brute:

Skulle en utländsk tränare funka i det svenska landslaget?

Kommentera

Sv: VM-kval
scim: Inte signifikativt direkt men oflyt i den meningen att vi i tidigare kvalspel ofta har gjort ex 1 mål och det har sen räckt till vinst.
Nu har vi fått jobba hårdare för vinsterna men det bottnar väl säkert i att motståndet också blivit bättre, bl.a.
Sen hade även jag en känsla av att bollen var ute när man såg repriserna ur den vinkel som visades (men var fan är finnarna nu när man behöver dom?)
Tänker på VM-finalen i hockey när finnarna lyckades hitta nån som filmat från läktaren och som sen blev bevis för att Kanadas vinstpuck passerat mållinjen med nån centimeter.
Säger dock som Zlatan: han måste ha haft väldigt vassa ögon som kunde bedöma saken med 2 målstolpar som skymde sikten...
:-)
Kommentera

Sv: VM-kval

Dessutom tror jag det blir ett jävla gatlopp för nästa förbundskapten. Hur som haver så har ju Lagerbäck och Söderberg satt nivån med 5 slutspel av 6 möjliga.

Det gäller nog att leverera med träskogänget omgående, annars lär ju inte omdömena vara nådiga.

Kommentera

Sv: VM-kval
Huge: Jag håller med dig i det mesta, men jag tycker fortfarande inte att stolpe ut varit signifikativt i det här kvalet, vi behöver ju inte gå speciellt långt tillbaka till Ungern-matchen som vi vann tack vare en enorm stolpe in, oavgjort där och vi hade varit borta ur ekvationen redan då.

Ang. det borddömda målet så har jag fortfarande inte sett en repris ur bra vinkel (kvällsdrakarna brukar ju annars vara bra på att luska fram sådan information), men min känsla när det hände var att den var ute.
Kommentera

Sv: VM-kval
scim: Man ska skilja på förklaringar och bortförklaringar tycker jag.
Tycker inte att det är ngn bortförklaring i konstaterandet att vi trots allt skapat tillräckligt för att vinna fler matcher under den här kvalserien.
Men ibland är det faktiskt stolpe ut och det beror naturligtvis också på en viss oskicklighet.
Men om vi nu kokar ner det hela till avgörandets stund, vilket gårdagens match faktiskt var, så menar jag att det mer var marginalerna som var emot oss än att Danmark var det bättre laget.
Det hade som sagt räckt med att linjemannen INTE lyft sin förbannade flagga (begriper ännu inte hur han kunde vara 100% säker på att den bollen var över linjen?) så hade vi sannolikt vunnit med 1-0 och haft allt i egna händer inför Albanienmatchen hemma.
Tycker isf att en sån händelse är av mer avgörande art än när många talar om att det inte var i den här matchen vi försvann från VM utan efter tidigare insatser.
Hur fan kan man påstå nåt sånt när vi i dessa lägen knappast kunde veta om insatsen var av avgörande betydelse eller inte?
Vi kunde ju inte gärna DÅ veta hur det skulle utveckla sig senare?
Men linjemannens flaggviftning kom faktiskt i en helt avgörande match och det är en viss skillnad tycker jag.
I övrigt tycker jag att du har helt rätt angående spelet osv.
Portugal och Danmark var trots allt favoriter till dom första två platserna och att förlora så här på mållinjen känns mest snopet när det nu var så nära och vi hade en bra chans.
Kommentera

Sv: VM-kval
Huge: Nä, vi vet inte, även om sannolikheten för att straffen skulle suttit är oerhört mycket större än motsatsen. Faktum kvarstår dock, incidenten skapades av Poulsen och den dåliga säkerheten på Parken, vilket enbart är Danmarks ansvar, inte flyt/oflyt.
Kommentera

Sv: VM-kval
Huge: En sak till, stolpe ut, chanser skapade etc etc är bara bortförklaringar. Vi var helt enkelt inte tillräckligt bra för att ta oss till VM, simple as that. Man tar sig inte vidare från ett gruppspel på 10 matcher tack vare flyt, oavsett om man är Sverige, Danmark eller Portugal.

Jag sa när grupplottningen var klar att Sverige kommer missa VM och Danmark och Portugal kommer gå vidare. Jag tror ingen annan förbundskapten hade kunnat ändra på detta, och jag har inte några större invändningar av hur det svenska laget matchas under kvalspelet, undantaget att jag tycker Sebastian Larsson skulle ha fått mer speltid.
Kommentera

Sv: VM-kval
Huge: Jo tack jag har märkt det. :)
Kommentera

Sv: VM-kval
Hahl Bundy: Haha...
Ja, det kostar lite att bli överens med mig..
;-)))
Kommentera

Sv: VM-kval
scim: Ingen vet om straffen vi blev tilldömda efter knytnävsslaget från Poulsen hade resulterat, så därför är det även en hypotetiskt fråga ifall man missade EM på DEN incidenten eller därför att en åskådare försökte knocka domaren.
Det sistnämna blev iaf de facto och helt klart en definitiv orsak eftersom Sverige tilldömdes segern med 3-0.
En ev straffmiss av Sverige och ett oavgjort resultat hade såvitt jag kan se gjort att Danmark fortfarande hade haft chansen till EM-slutspel.
Kommentera

Sv: VM-kval
Huge: Här är vi överens tack o lov! :)
Kommentera

Sv: VM-kval
Hahl Bundy: Är övertygad om att en mer positiv och offensiv fotboll kommer att spelas de närmaste åren.
Det är väl först på senare tid vi börjat få fram spelare som behärskar det spelsättet, iom att yngre spelare blivit proffs och fått skolning den vägen.
Den som dock tror att det bara är att kasta in ett gäng U21-spelare och byta ut allt gammalt är nog helt fel ute.
Det jag framförallt skulle vilja se är en backlinje som är mer teknisk och som kan spela sig ur svåra situationer och därmed även hjälpa mittfältarna i deras uppgifter. Här har vi lite att lära av bl.a Danmark.
Nu känns det som att vi allför länge haft stabila backuppsättningar som i alltför hög grad bara försvarar sig och tjongar undan bollen (lite hårddraget).
Kommentera

Sv: VM-kval
Huge: Att säga att Danmark missade slutspel på grund av åskådaren som sprang in på plan är väl en grov förenkling. Om något så missade man väl slutspelet på grund av att en spelare i det egna laget delade ut ett knytnävsslag mot en motståndare.
Kommentera

Sv: VM-kval
Huge: Jag vet att han har varit populär hos flera spelare men han har ju bott med dom i 12 år.
En del har ju inte haft nån annan förbundskapten o vet inget annat :)

Jag tycker bara att vi ska byta o nu blir det så.
Kommentera

Sv: VM-kval
Jag vill poängtera att det blir svårt att matcha det facit men efter 12 år så är det dags att byta Förbundskapten.
Han har gjort mycket för svenskfotboll men det här VM-kvalet var ett för mycket i mina ögon.

Den fotboll som u-21 laget presterade i EM i somras det skulle jag vilja se i A-laget lite mer positiv i framåt fotboll.
Kommentera

Sv: VM-kval
Hahl Bundy: Tycker att vi absolut skapat tillräckligt med chanser i det här kvalet för att vinna fler matcher.
Men ibland är det stolpe ut och det har vi haft i hela kvalet, som det känns.
Sånt händer alla lag och nu var det vår tur den här gången.
Fråga danskarna som missade förra EM på en idiot som försökte knocka domaren. Nu var det deras tur att ha lite flyt, för det har dom haft i båda matcherna mot Sverige.
Sen kan du väl åtminstone FÖRSÖKA läsa innantill.
Var har jag påstått att vi spelat en bländande och vägvinnande fotboll?
Lagerbäck har försökt utveckla vårt spel mot ett sådant och det jobbar vi fortfarande på, det är det jag sagt och inget annat.
Den som tvivlar på Lagerbäcks insatser kan ju bara fråga spelarna som han haft förmågan att jobba med.
Tror att det är dom som bäst kan sätta betyg och inte nån djävla mediatomte på Expressen som får med sig en enögd, onyanserad pöbelopinion via sina töntiga undersökningar på nätet...
Kommentera

Sv: VM-kval
Huge: Ja han har tagit oss till 2 mästerskap sen 3 till som assisterande.
Det var bra, jag har absolut inte sagt nånting om det.

Det jag säger är att han borde ha gått innan detta VM-kval o jag är nöjd att han nu lämnar.
Även rosor vissnar, Huge.

Den fotboll som han har haft som system är riktig tråkfotboll, några undantag finns i EM o VM slutspelet.
I slutspel har han väl egentligen aldrig riktigt lyckats med sin taktik, att tråka ihjäl motståndarna.

Det som nu har visats är att vi lyckats göra 9 mål på 9 matcher varav 5 av dom är mot Malta!
Vi har gjort 0 mål mot Portugal o Danmark på 4 matcher. Det är för dåligt!
Men om du tycker att vi har spelat en bländande fotboll o vägvinnande så får det stå för dig. Då har du inte mycket till krav på fotboll!

Tycker att Zlatan tex inte kommer till sin rätt i det system som Lagerbäck förfäktar. Han envisas med att använda spelare på mittfältet, som år efter år, är mer mästare på bakåtpassningar än som vågar utmana o se framåt i plan o söka kreativa lösningar åtminstone nån gång under en match.
Safety first gäller även mot Malta, Albanien o andra sämre lag känns det som.

Nä nu orkar jag inte förklara mer.
Jag har tydligen högre krav på fotbollsunderhållning än vad du har. Det höll i några VM o EM kval för Lagerbäck men nu var turen slut o i slutspelet höll aldrig hans defensivt strikta matchplan.

Nu går vi vidare!
Kommentera

Sv: VM-kval
LL: Ja, jag förringar inte Söderbergs del i det hela men det ändrar väl inte på det faktum att Lagerbäck varit en mkt framgångsrik förbundskapten som har gjort ett mkt bra jobb i en världssport som fotboll.
Han har fått ut väldigt mkt av vårt material och det spel vi trots allt kan förvänta oss av våra spelare. Vi har inga bländande tekniker som Brasilien eller Portugal men jag tycker ändå att Lagerbäck och Söderberg succexivt utvecklat vårt eget spel mot en mer teknisk och attraktiv fotboll.

Sen är det väl rätt så naturligt att han nu avgår på egen begäran, då det känns som ett logiskt beslut.
Så på den punkten har jag samma uppfattning som de flesta tycks ha.
Skillnaden är väl att många tycker så pga att han gjort ett dåligt jobb under sin tid som kapten, vilket jag inte håller med om.
Och vem som ska komma härnäst får fackmännen avgöra.
Dom kommer säkert att göra ett lika noggrant och kompetent val som dom gjorde när Lagerbäck valdes en gång i tiden.
Kommentera

Sv: VM-kval
Hahl Bundy: Du har inte fattat mkt av det jag skriver, märker jag.
Du talar om att man ska göra om och göra RÄTT.
Att vi ska göra om är en självklarhet eftersom Lagerbäck kommer att avgå självmant pga lång och trogen tjäns, sas.
Att mediatöntarna nu yrar om fiasko och att man nu skulle ha avslöjat nåt som en byfåne kan räkna ut (Lagerbäcks avgång) är bara för komiskt.
Som Et tu brute säger: aldrig bra att nån på den posten sitter alltför länge och avgång är helt naturlig.
Det jag opponerar mig emot är ditt påstående att vi också bör göra RÄTT.
Ngt som förutsätter att Lagerbäck hittills gjort fel.
Jag tycker inte att han har gjort nåt större fel som tagit oss till en mängd mästerskap i en jättesport där Sverige trots allt ska betraktas som sparvar i tranedansen.

Har ingen aning om vad DU grundar din åsikt på men läser man diverse bloggar och webbsidors skriverier så är det otroligt många som resonerar lika onyanserat och enögt som media och deras "experter".
Är det ex nyanserat att tala om "Jättefiasko" efter en uddamålsförlust borta mot Danmark?
Det räcker ju att peka på ett sånt uttalande för att man inser att mediaexperterna inte är några experter utan vanliga simpla läktarcoacher som du och jag.
Kommentera

Sv: VM-kval
LL: Det han åstadkom med u-21 landslagetsspel o somras det skulle jag gärna vilja se i A laget oxå.
Sen hur mycket Tommy S spelade in det vet man ju inte?

Glenn S är intressant men som du säger hur är hans meriter att träna ett lag?

Hasse Backe vet vi kan fotboll.
Intressant att se vem det nu blir.

Jag vill inte se nån tråkfotboll något mer!
Kommentera

Sv: VM-kval

LL: Ja, jag skall nog tillägga att detta är min drömtränare. Men som du säger har han knappast erfarenheten att driva ett fotbollslandslag på ett framgångsrikt sätt.

Kommentera

Sv: VM-kval
250kg kärlek: ...men han har noll och ingen erfarenhet av att vara tränare. Att säga bra saker i tv är en sak, att få spelare att göra som du säger en helt annan.

Jag är ganska säker på att nästa kapten blir Jörgen Lennartsson.
Kommentera

Sv: VM-kval
mattias - 74: Jag tror på Strömberg. Han har ett enormt intresse och lär dessutom kunna en del om bollsporten.
Kommentera

Sv: VM-kval
Poffa: Jag gör det huge förutsätter att vi gör.
Jag väljer det media väljer. :)
Kommentera

Sv: VM-kval

Poffa:

Svennis eller hamren samt Backe, fast Strömberg är intressant också som jag påtalat tidigare. Måste jag välja en så blir det Glenn S.

Kommentera

Sv: VM-kval
Och Lagerbäck avgår. Vem vill ni se som ny förbundskapten? Jag säger Hasse Backe.
Kommentera

Sv: VM-kval
Huge: det där med att Lagerbäck har tagit Sverige till fem raka mästerskap är en sanning med kraftig modifikation. Som ensam kapten har han bara tagit Sverige till två, VM 2006 och EM 2008. De andra tre var det Tommy Söderberg som höll i rodret, Lagerbäck var från början assisterande kapten och blev sedan upphöjd till delad kapten, något som ändå inte ändrar det faktum att det var Tommy Söderberg som var förste kapten på skutan. Lagerbäck var med och bidrog, men att framställa det som att det är han som har tagit Sverige till fem raka mästerskap är inte helt korrekt - ja, det är snudd på direkt felaktigt och nedvärderar dessutom kraftigt den insats som Tommy Söderberg svarade för.

Om han sedan ska avgå är en annan femma och där har jag ingen direkt uppfattning. Flera ur den äldre generationens spelare kommer dock antagligen att lägga ner landslagsverksamheten inom inte särskilt länge (Mellberg, Henke, Anders Svensson tex) så oavsett Lagerbäck eller inte kommer det antagligen att krävas att ännu fler nya spelare kommer in i laget, och i det läget kan det finnas ett värde i att tex lyfta upp Jörgen Lennartsson från U21 som har följt de yngre generationerna på nära håll under de senaste åren och rimligen bör ha bra koll på dessa spelare.
Kommentera

Sv: VM-kval

Jag tycker det är lite märkligt att så mycket skulle hänga på vem som är tränare för landslaget. Att det är ett stort problem.

Vi har nu gått till 5 stora mästerskapsslutspel på raken, samt missat det sjätte. Naturligtvis är det ett problem, att ett land som vanligtvis kvalar in, inte gör det längre.

Men handlar det inte mest om konkurrensen vi ställs inför? Håller det?

På hockeyspråk skulle jag gärna vilja se vilken tränare som gör ett habilt backpar av Ray Charles och Stewie Wonder? Om det nu inte blir så bra hjälper det då att byta tränare? Kanske skall vi byta tränare flera gånger, tills det sitter där för Charles och Wonder?

Detta var väl lite grovt tillyxat, men i mina ögon är det där som det stora problemet ligger för svensk fotboll. Sedan tycker jag inte alls att det är optimalt med en tränare som sitter alldeles för länge.

En ny röst då och då, ger säkert nya infallsvinklar och ny nödvändig energi, men det är ändå långt ifrån det största problemet vi brottas med om det skall bli några nya slutspel i framtiden. 

Kommentera

Sv: VM-kval
spud: Hade han avgått innan VM-kvalet hade han varit ännu bättre ihågkommen :)
Kommentera

Sv: VM-kval
Huge: Jag tycker också att Lagerbäck ska avgå, inte för att han varit dålig. Utan för hans egen skull, går han nu kan han bli ihågkommen för något bra, som hans resultat.

Det finns massor av kompetenta fotbollshjärnor där ute som kan ge oss ett resultat i framtiden.
Kommentera

Sv: VM-kval
Huge: Ska vi börja diskutera detta igen? Jag anser att Lagerbäck ska gå!
Det skulle han har gjort innan detta VM-kval.
Du anser inte det o jag tänker inte diskutera det hela med dig.
Du har din åsikt jag har min.

Och Nej! jag grundar inte min åsikt på vad Media tycker, vilket du alltid anser att man gör, om man inte tycker som dig.
Kommentera

Sv: VM-kval
Hahl Bundy: Ja, Lagerbäck har verkligen slarvat med sina byggen.
5 raka mästerskap i världens största bollsport är alldeles för dåligt gjort av världens störtsa fotbollsnation, Sverige.
För vi är väl det, eller....?
Lagerbäck slutar mer pga lång och trogen tjänst sas, än att han skulle vara inkompetent.
Bara att lyssna på vad spelarna själva säger, dom som vet vad det handlar om.
Att mediatöntarna sen bedriver sina avgångskampanjer kan man bara skratta åt.
Vilka tror du sitter på redaktionerna och skriver smörjan?
Jo, töntar som Ek och Olsson.
Nollor som har som största sportsliga meriter att dom varit bollkalle i nån div5-match i ungdomen....
Kommentera

Sv: VM-kval
Jag hatar fotboll!
Det positiva är att Lagerbäck inte längre blir kvar.
Gör om. Bygg rätt.
Kommentera

Sv: VM-kval

Dax att stänga ner. Argentina-Peru är helt otroligt osannolikt. Peru kvitterade i 90'e minuten. Argentina gör 2-1 på tilläggstid

Kommentera


Sv: VM-kval
3-0. Heja Malta! ;)
Kommentera

Sv: VM-kval
bye bye bye Sverige och Lagerbäck förhoppnigsvis.
Kommentera

Sv: VM-kval

Ajajajajaj.

2-0 Portugal

Kommentera

Sv: VM-kval
Bissett19: Nu kan man ge f-n i Portugal matchen också...
Kommentera

Sv: VM-kval
Random: Och där är det över, 2-0 för Portugal...
Kommentera

Sv: VM-kval
Kan inte Ungern hitta på något kreativt snart eller? Börjar tappa tålamodet !
Kommentera

Sv: VM-kval
scim: Och nu hade dom en boll i ribban...
Kommentera

Sv: VM-kval
scim:

Osså en i ribban.
Kommentera

Sv: VM-kval
scim: Och nu ribban f-n!!!
Kommentera

Sv: VM-kval
65selander: Nääära Ungersk kvittering nyss.
Kommentera

« · 1187015 · »