HV71

7183 inlägg · 782 ämnen

Guldpucken 2008

1038745 · » Till forumet


Sv: Guldpucken 2008
Peja:

Du har din fulla rätt att tycka precis vad du vill, men en sak skulle bli lite konstig i längden om man inte kunde välja bästa spelaren från bästa laget. Det har man nämligen gjort i ca 90% av fallen. Svartvadet förra säsongen, Lunkan 05, Davidsson 04, Niklas Andersson 03 osv.

Undantagen är nästan uteslutande spelare som gjort extraordinära VM eller OS, som exempelvis Kenny Jönsson 2006.

Sedan kan du naturligtvis tycka att slutspelet kom i skymundan. Däremot finns det tittarsiffror som visar att bara en bråkdel valde att följa KS jämfört med SM. Så var det som är i skymundan eller inte, kan inte ha någon som helst betydelse för var Guldpucken skall hamna.
Kommentera

Sv: Guldpucken 2008
Et tu Brute: Ja, men det är ju löjligt att peka ut en HV-spelare som den enskilt bästa när laget var helt överlägset. Priset är en individuell utmärkelse och den största individuella prestationen av de nominerade har Kenny gjort. Speciellt med tanke på vilken unik kvalserie vi hade, nog för att det var bättre hockey som spelades i SM-slutspelet, men slutspelet kom helt i skymundan sålänge kvalserien pågick.
Kommentera

Sv: Guldpucken 2008
Metal Guru:

Visst finns det en hypotetisk chans till VM-guld...även om jag tror att den är ganska liten. Och Kenny gör knappast en av sina större turneringar... när han spelar.

Känns väl i så fall som han inte var med i införsnacket hos juryn?

En annan slutsats skulle i så fall kunna vara att avancemang till ES inte väger lika tungt som SM-guld.

1987 spelade B-Å Gustavsson Div 1-hockey med Bofors. Som lagkapten ledde han Tre Kronor till deras första VM-guld på 25 år. Håkan Södergren fick Guldpucken när Björklöven besegrade FBK i SM-final.

Så något direkt facit finns nog inte. Guldpucken kan man nog få både med eller utan större viktorior under säsong. I år gick den i alla fall till den som anses haft störst betydelse för ett lags SM-guld. Ungefär som det var meningen när Firma Gillberg och Co instiftade priset för över 50 år sedan.
Kommentera

Sv: Guldpucken 2008
Et tu Brute:
Framför allt har ju de redan delat ut priset, innan Kenny tar VM-guld.
Kommentera

Sv: Guldpucken 2008
Peja:

Men i år är ju Kenny inte ens i närheten av alla de meriter som han troligast fick Guldpucken för 2006?
Kommentera

Sv: Guldpucken 2008
Et tu Brute: Alltså borde Kenny ha fått priset även den här gången. Men nåja, större fel begås ju i världen.
Kommentera

Sv: Guldpucken 2008
Metal Guru:

Visst fick Kenny Guldpucken 2006! Vad fan svamlar vi om :-)

Definitionsmässigt har det funnits två kriterier för att plocka hem utmärkelsen.

Mellan 55/56-77/78, då Firma Gillberg & Co var de som skänkte priset, gällde det att vara bäste spelare i SM.

Sedan 78/79 så är det Expressen som håller i trådarna och det som gäller är "säsongens lirare i svensk ishockey".

Att man inte behöver spela i ES bevisades redan 1981 då Pecka Lindmark tilldelades priset. Den säsongen spelade han med Timrå i dåvarande Div. 1.

Förmodligen delades Guldpucken ut efter VM 1981, för jag tror att det är på insatserna i detta hemma-VM, som gjorde Pecka till den säsongens lirare i svensk hockey. Utsedd till bästa målvakt i VM samt en plats i All Star Team.
Kommentera

Sv: Guldpucken 2008
Et tu Brute:
Fast visst fick Kenny J guldpucken 2006..?
Kommentera

Sv: Guldpucken 2008
Peja:
Är inte en av definitionerna på Guldpucken att vinnaren ska ha spelat i ELITSERIEN under det gågna säsongen..?
Kommentera

Sv: Guldpucken 2008
Peja:

I så fall borde Kenny fått priset för två år sedan. OS-guld + VM-guld. Utsedd till bästa back i både VM samt OS Tog dessutom en plats i All Star Team både här hemma i Sverige som i OS-upplagan.

Istället fick Jörgen, Guldpucken den gången. För övrigt fick två bröder dela på priset 1999. Varför man inte kunde göra likadant 2006 övergår mitt förstånd.
Kommentera

Sv: Guldpucken 2008
Et tu Brute: Jag tycker att det ska mer till för att en målvakt ska få priset. Liv var så bra som man ska kräva av en guldmålvakt. Han var inte omänskligt bra och vann guldet helt ensam. Sen tror jag inte att Livs insats hade hyllats lika mycket om Stana hade spelat på en godkänd nivå under finalspelet.

Davidsson var den som stack ut mest när det gällde som mest.

Men framförallt Kenny. Att ta Rögle till elitserien är en större prestation än att ta guld med HV71. Visst var inte Kenny ensam, men han Rögle var så nära att one man team man kommer på elitidrott. När Kenny skadade sig i Gävle blev det stortorsk mot Brynäs.
Kommentera

Sv: Guldpucken 2008
Peja:

Nja, jag tycker nog att det är rättvist i år att Liv tilldelas denna utmärkelse, om man nu skall välja någon från HV. Han har varit en klippa från början till slut i detta slutspel, något som Davidsson inte varit.

Kenny borde får SvD:s Bragdmedalj eller åtminstone Jerringpriset, för sin långa och trogna insats i Rögle och Tre Kronor.
Kommentera

Sv: Guldpucken 2008
Et tu Brute: Personligen hade jag föredragit om Davidsson eller K.Jönsson hade fått guldpucken.
Kommentera

Guldpucken 2008
Sveriges anrikaste utmärkelse har delats ut för 53:e gången sedan 1956. För andra gången på 2000-talet och 8:e gången totalt, så går nu utmärkelsen till en målvakt.

De tidigare har varit:

Leif "Honken" Holmqvist, 1968 och 1970.
William Löfqvist, 1972.
Christer Abrahamsson, 1974.
Peter "Pecka" Lindmark, 1981.
Rolf Ridderwall, 1990.
Henrik Lundqvist, 2005.

Honken är tillsammans med Foppa och Anders "Acka" Andersson (SAIK) dom enda som tagit hem priset två gånger.

[URL=www.hockeyexpressen.se/guldpucken/1.1156271/liv-jag-ar-oerhort-oerhort-stolt]"Jag Är Oerhört, Oerhört Stolt"[/URL]
Kommentera

1038745 · »