HV71

7183 inlägg · 782 ämnen

Semifinal 1. TIK-HV71 080324

1016072 · » Till forumet


Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Cyklob:

I morgon finns det inget annat än seger som gäller. En förlust och så har den här matchserien glidit en ur händerna. Trots allt så är man ju vidare fortfarande om man vinner sina hemmamatcher. Skulle vara tungt att tappa det övertaget.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Cyklob: Jo dom har nog taggat upp skridskoåkningen nåra pinnhål, får man hoppas, hellre de än att enbart försöka få ner farten på motståndare. Roligare att kolla på spel med lite fart å fläkt iallafall...
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Et tu Brute:

Blir det seger i morgon då eller ?. känns som att det kommer vara ett revnash suget Hv som kliver ut på isen i morgon.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Olle:
Du har missförstått syftet med den här siten.
Här ska vi kramas i våra velourtrikåer, det är på isen som tuppfäktningen ska ske.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Grin-Olle: Här kan du få den hjälp du behöver!

KVINNOJOUREN I UMEÅ

SKRIV UT
   BesöksadressPostadress 
 Östra strandgatan 21Östra strandgatan 21  
 903 33 Umeå 903 33 Umeå 
Karta & Vägbeskrivning
 Tel.  
 090-12 37 77
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Et tu Brute: "Gråtande HV-supportrar? Vilken jävla planet är du på? Jag har inte hört någon HV-supporter som har gnällt eller kverulerarat över någonting."

Då läser du kanske inte på erat forum.

"Antagandet att Jämtin inte producerar öht, beror på att ni har skador eller inte på era nyckelspelare."

Du kan ju låtsas att du vet hur man drar smarta slutsatser men det där var ju rent idiotiskt. Jag trodde det var väldigt uppenbart att jag menade att Jämtin inte går att jämföra med eftersom våra 4-5 bästa har spelat betydligt färre matcher (med undantag för Regin). Det plus att Jämtin är en idiot.

Jag ställde frågan "producerar Jämtin för er öht" av enbart provokativt syfte eftersom jag tyckte mig märka att du är snabb på att ta åt dig. Det plus att Jämtin är en idiot.

"När nu överträdelsen är så jävla övertydlig att det inte ens behövs repris, replikerar du bara med: Spearingsituationen upplever jag som ett skämt och orkar inte ens kommentera"

Situationen som är övertydlig är Jämtins bentackling, du bad mig kolla runt i media och bland experterna och du har ju redan fått bevis på att i stort sett alla experter och tidningar är överens om att det är en ful tackling. Kan du ge med dig på den punkten nu då du överbevisats?

Jag tycker faktiskt att spearingsituationen ÄR ett skämt, det hade du nog också tyckt om det hade handlat om en annan match med andra lag. Den enda som officiellt har kommenterat den situationen var Arto Blomsten i canal+ studion (vad jag vet) och han implicerade att den var löjlig. Att hänvisa till regelboken i det exemplet är väl ungefär lika löjligt som att påstå att Jämtin skulle ha 2 min för highstick när han slår klubban i ansiktet på Regin som har huvudet 2 cm från isen.

"Jag tror att det först och främst beror på att du är jävligt dåligt insatt i hockey"

jag vet inte vad du har för meriter men jag har spelat hockey i 14 år och även dömt på lägre nivåer så jag upplever mina erfarenheter som mer än adekvata för att diskutera hockey med just dig.

"Men gnälla kan du som en riktig kärring" - Tjejer, pms, mens, kärring. Är du verkligen den trångsynta mansgris du förefaller vara? Om jag säger att jag är en invandrare, börjar du jonglera med rasistiska kommentarer då också?

Och nej, Jämtin är inte en sån spelare som man hatar att möta men älskar att ha i sitt eget lag, Jämtin är en idiot. Ledin är däremot mer av en sån spelare.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Et tu Brute:

Är det inte dags att ni släpper förra matchen nu? :), och så startar du en ny tråd semifinal 2 och sedan ser ni fram emot den nya matchen. Själv hoppas jag på att HV kommer ut med mer fart i morgon då blir det nog en riktigt underhållande match :).
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
250kg kärlek:

Dom funderingarna är du inte ensam om då just mycket snack under dagen har handlat om Kentas coaching. För han har ju visat att han inte har några problem med att bänka vissa spelare. Exempelvis Ward, som har fått sitta på bänken sedan första kvarten mot SAIK. Då drog han ju på sig en onödig utvisning på slutet vilket ledde till segermålet för SAIK.

På något vis verkar han ju också långsint mot just Ward. Var det någon spelare som hade behövts på isen igår så är det just Ward, som faktiskt har defensiva kvalitéer framför eget mål utan att för den sakens skull hamna i utvisningsbåset. Han är visserligen ännu sämre på skrillorna, men inser sina begränsningar och hamnar väldigt sällan på efterkälken.

Så ur den aspekten är det väldigt konstigt att Jämtin får hålla på som han gör vissa matcher, utan att hamna i frysboxen som Ward gjort.

Eftersom nu inte andralinan fick så mycket gjort, kan man ju undra ur två aspekter, både den disciplinära som den rent taktiska.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
ajon:

Vi vann guldet i fjol så vi får väll leva med att vi inte får det i år med :).
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
oscaaaar: inget sm-guld för Modo.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
oscaaaar: haha.. fortfarande bitter?? du låter som en liten unge. ;-)
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
jag hoppas och vill at ni slår ut timrå!
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Et tu Brute: En fundering jag har efter matchen igår är: hade det inte varit på sin plats att Kenta bänkat Jämtin? Jag tyckte mig se redan efter relativt kort tid av matchen att Jämtin hade vaknat på den där sidan då han är lite för tänd inför uppgiften. Då blir han gärna för "på". Jag är mycket väl medveten att Jämtin och Ledin är kraftspelare som alltid spelar mycket fysisk hockey och har som uppgift att spela lite på gränsen.

Igår kändes det som att det var en tidsfråga innan Jämtin skulle göra något som skulle få negativa konsekvenser för laget. Det slutade med en utvisning som definitvt satte punkt för matchen. Men som sagt: skulle inte Kenta ha matchat Jämtin lite annorlunda då de flesta, tror jag, såg att Jämtin spelade för mycket på gränsen än han brukar.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Olle:

Gråtande HV-supportrar? Vilken jävla planet är du på? Jag har inte hört någon HV-supporter som har gnällt eller kverulerarat över någonting. Hela det ackompangemanget står ju du och dina gelikar för här inne.

Nu är det ju så att HV har två SM-guld och ni har inget. Man vinner heller aldrig något om man underskattar sina motståndare. Kanske därför som ni aldrig nått ända fram.

Varför ställer du frågor som "Producerar Jämtin öht för erat lag?" När det sedan visar sig att han skulle kommit på fjärde plats i eran interna, så hänvisas det direkt till skador på nyckelspelare. Antagandet att Jämtin inte producerar öht, beror på att ni har skador eller inte på era nyckelspelare. Hur jävla blåst får man va?

Det är väl ungefär samma sak som när du påstår att HV hade fördel av domaren för att Pärssinen skaffar sig en 2+2+10.

"Ska spearingsituationen rendera i 2+2+10"

När nu överträdelsen är så jävla övertydlig att det inte ens behövs repris, replikerar du bara med:

"Spearingsituationen upplever jag som ett skämt och orkar inte ens kommentera."

Jag tror att det först och främst beror på att du är jävligt dåligt insatt i hockey. Ännu mindre kan du om reglerna, därför lägger du upp en sån jävla straffspark som att ställa frågan om "spearingsituationen".

Men gnälla kan du som en riktig kärring.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Metal Guru: Nu gjorde ju du tillägget så jag tyckte det var onödigt att göra det själv... ;-)
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Huge:
Lägg till "som alla lag älskar att ha i sitt lag, men hatar att ha hos motståndarna".
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Olle: Bland annat.
Men min huvudpoäng (och som jag tror även Et tu Brutes) är att både Jämtin och Sanny är spelartyper som alla lag älskar att ha i sitt lag.
Båda har gjort och kommer att göra övertramp eftersom det sas ingår i paketet hos den typen av spelare. Det viktiga är att ingen av dom gör ngt medvetet fult, ngt jag är övertygad om stämmer med verkligheten.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Huge: När gjorde han något fult senast? Försäsongsmatchen mot Brynäs? Brendl?
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Olle: Poängen är att din mongoradar av ngn anledning alltid verkar vara avstängd när det snackas Sanny Lindström....
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Metal Guru: Tycka vad man vill om kvalserien, men det finns i varje fall en stor fördel med att spela den istället för slutspelet...
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Et tu Brute: Nu förstår jag varför Timrå åkte åttor runt dessa herrar igår.
Det luktade ju ända upp på läktaren
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Et tu Brute: Mental efterblivenhet och social missanpassning ÄR faktiskt några av mina studieämnen, tack som uppmärksammar detta. Då kanske du förstår varför mongoradarn ger fullt utslag när det snackas Jämtin?

Det heter "mer produktiv". Jag hänvisar bara till de skador på nyckelspelare som just nu, när dessa är obefintliga, får HV-supportrar att gråtandes undra varför man blir utskåpade av ett "lingongäng" när Timrå nu var så dåliga i grundserien.

PMS? Då måste jag ju bara undra, om jag nu vore tjej, skulle detta då vara något negativt? Rent allmänt alltså?
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Olle:

Mental efterblivenhet verkar du vara expert på, så de markerna överlåter jag åt dig. Du verkar hemmastad.

Om Jämtin producerar? Ja, i årets grundserie är han noterad för 17 mål och 13 assist. Av småflickorna i TIK är det bara tre stycken som varit produktivare.

Kan det vara PMS? För nu tycker jag det luktar så där igen. 
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Et tu Brute: Att Sanny skulle utföra sånna här saker "betydligt oftare än Jämtin", den meningen fick mig att skratta så kaffet rann ut genom näsan. Det är ju ganska stor skillnad på en spelare som har en "hård" spelstil och en spelare som egentligen borde vara institutionaliserad och förmodligen omyndigförklarad.

Producerar Jämtin öht för erat lag? Varför har han inte mental kapacitet att genomföra en intervju? Var det Charles Manson som knöt hans skridskor när han var liten?
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Du tycks ha fått liv i din gästbok, Et tu Brute:
Behöver du låna flugsmällan?
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Långben skrev: "Sanny var ju inte så himla snäll med fjollan-jämtin när hv var här innan slutspelet!"

Så bra då! Sug på den så kanske ni kan somna ovaggat ikväll?
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Et tu Brute:Sanny var ju inte så himla snäll med fjollan-jämtin när hv var här innan slutspelet!
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Ribbo:

Jag vet inte riktigt vart du vill komma, mer än att detta nu måste anses ha nått ofantliga proportioner.

Jag skrev i min matchsummeringen tidigare i denna tråd, ca 22:20 "Vinnerborg tappade konceptet i tredje och borde beivrat mer än han gjorde."

Med detta menar jag matchen urartade efter incidenten med Jämtin. Jag har också skrivit tidigare i denna tråd:

*(C+ repris filmad bakifrån)
"Däremot ser ju kollisionen otäck ut och jag uppfattade det också som en bentackling först. På reprisen* syns ju att Jämtin träffar med axeln först och dessutom håller ihop sina ben. Tacklingen är ändå vårdslös och borde beivras. Charging?"

"Sedan är det naturligtvis inga snygga grejer Jämtin gör sig skyldig till. Så jag förstår ju en viss frustration från eran sida. Men nu vann ni ju helt rättvist och det känns som det hamnat lite i skymundan."

Sedan återstår ytterligare en verklighet, domarens. Som jag uppfattar det ser domarna händelsen ganska tydligt. Hade han nu valt att ta för kneeing, så finns det tre olika grader. 2 minuter? 5+GA? eller 5+Ma? Alltså en knätackling är inte bara en knätackling. Den finns också olika sorters knätacklingar. Nu bedömde väl inte Vinnerborg detta som årets klockrenaste och begick iom det ett misstag enligt er.

Sedan känns det som ett jävla hyckleri när ni ger detta så ofantligt stora proportioner, medans ni själver brinner i dårarnas försvarstal, när det är Sanny Lindström som är inblandad i något liknande och det betydligt oftare än Jämtin när det gäller just dom här överträdelserna.

Likaså är det lågvattenmärke att påstå att HV drar fördel av domarna för att Pärssinen är så jävla korkad att han drar på sig 2+2+10 för en av de billigaste utvisningarna som finns i regelboken. Hur jävla svårt kan det vara att låta bli att hytta med klubban på ett sätt som anses regelvidrigt? Han om någon borde bänkas. Fast och andra sidan påverkade ju varken utdömda eller missade regelöverträdelser utgången av denna match. Så man kanske skulle kunna gå vidare ändå?

Om inte, så tycker jag att TIK skall sätta någon att fimpa Jämtin på riktigt. Frågan är om det finns någon som är man för det? Just nu luktar det ju bara fitta och gnällkärring.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Långben:

Ja men som ni spelar nu så tror jag inte det har så stor betydelse faktiskt, Sebastian Erixon har visat att han kommer bli en stor back om han fortsätter i denna stil.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Långben: nä annars kunde han ju köra över Jämntin.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
tråkigt att inte sanny blir med imorgon!
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
ajon:

Ja om Timrå vinner i morgon så har ju HV otroligt mycket press på sig. Men jag har verkligen svårt att se att Hv ska vara lika dåliga i morgon som dom var i går. Tror det blir ett nytt HV på isen.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Cyklob: nä det skulle vara Roligt om Timrå kunde slå HV imrron. Också då lär nog HV bli lite skakade. Tror jag.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
ajon:

Tror iof inte det spelar så stor roll han är borta för Timrå dom har så pass unga bra backar som kan gå in och fylla ut laget på ett bra sätt. Men det jag har svårt att förstå är att det tagit så lång tid för dom att inse att Erixon är så pass bra samt Moe.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Et tu Brute: ni Slipper Sanny imrron. Han spelar inte imrron heller.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Et tu Brute:

Vad har egentligen Arto o komma med mot dig? Jag tycker iaf att Arto är lite mera trovärdig än dig i det här.

Jämtin kommer att tackla/gruffa/slå sig ut ur det här slutspelet. Om det är lite ruter i Kenta så bänkar han honom nästa match. Jämtin förstörde HV's sista riktiga chans att komma tillbaka i matchen (liten ja, men ändå).

Hur som helst tror jag det här blir en rolig semi, må bäste lag vinna!
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Största problemet är fortfarande att de "fula" spelarna straffas så fort de är på isen, medans "myskillarna" kan göra vad fan de vill.

Absolut bästa exemplet denna säsong är Blomdahl, LHC. Som bekant stängdes han av 3 matcher för en regelrätt tackling i match mot Luleå. Diciplinnämnden körde bilderna 3453 ggr och hittade till slut bevis på att han lyft skridskon nån millimeter från isen och därmed "hoppade han in" tacklingen. FY VAD FULT.
Men då har vi i alla fall lärt oss att man måste ha båda skridskorna på isen vid en tackling. Fair enough. Skulle bara betyda att alla tacklingar är regelbrott.

I kvarten mot DIF gör Ölvestad skäl för namnet "hoppa in" en tackling. Hans klackar slår mot baksidan av låren och vi snackar decimeter över isen - med båda skridskorna. Ingen 2:a och inte en reaktion över att detta skulle vara ett regelbrott. Hade spelaren hetat Ledin, Jämtin, Blomdahl eller Ward - då hade det varit matchstraff och lång avstängning.

FBK-LHC var i övrigt en parodi på hemmadomare igår. Orkar inte ens prata om det. Han är ju katastrofal och ska INTE få dömma ES. Allra minst ett slutspel.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Cyklob:
Frågan är om ens ett tredomarssystem skulle hjälpa i det här fallet.

Ni är välkomna in på min presentation för att ta del av den slutgiltiga lösningen på problemet med att tvingas ha domare på hockeymatcher.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Et tu Brute: Oj oj oj, vad ska man säga???

"Nej, jag får det inte till någon regelrätt bentackling. Varken C+ studion eller i media i övrigt har jag lyckats hitta någon som refererar till en ojust bentackling."

Vissa vill få det att det är träff med axeln, förklara då hur Andersson kan slå en framåtvolt? Det enda jag får det till att det kan vara axeln om Jämtin är 40cm lång.

Du hittar inget om en ojuste bentackling i media?
Tja, jag antar att man ser vad man vill se.

www.hockeysverige.se/blogg_show_dags_att_koppla_andreas_jamtin.html?id=409076

www.expressen.se/sport/ishockey/elitserien/1.1096333/arto-blomsten-sagar-jamtins-tackling

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/elitserien/article2116082.ab

Nu väntar jag inget medhåll från din sida, då du redan har bestämt dig om den situationen.

Jaja, Det är inte över än.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Cyklob: jo, det var ett par tacklingar i ryggen även i lhc-fbk som inte beivrades. sen har vi ju en alldeles för ojämn standard på våra domare. tycker rådbjer och kuben är de bästa även om herr andersson var ute och cyklade en del i kvartsfinalen.

sören persson i en semi lär väl knappast någon vara nöjd med?
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
qslig:

Hehe ja 2 domar system är ett måste inför nästa säsong, speciellt pga alla tacklingar i ryggen som domarna missat under denna säsong. Sedan i ett slutspel så går alla in hårdare med och skaderisken öker kopiöst.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Cyklob: håller med dig om två domare, kladdade mest dit länken eftersom även du min brutus saknade mediamaterial.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Et tu Brute: Då får du nog leta lite hårdare. Eller vänta förresten...gör inte det. Om inte tvbilderna kan övertyga dig så kan inget göra det.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
qslig:

Tror nog dom flesta expert är överens om att det var en knä tackling. Dock kan man ju ifråga sätta domarna i detta fall som friar den. Vinnerborg ser ju inte händelsen men nån av linje männen borde ju ha stt något och Vinnerborg snackar ju med båda men väljer endå att fria eftersom dom verkar tycka den är ren. Ännu ett bevis varför vi ska ha 2 domar system.
Kommentera


Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Olle:

Nej, jag får det inte till någon regelrätt bentackling. Varken C+ studion eller i media i övrigt har jag lyckats hitta någon som refererar till en ojust bentackling. Fast egentligen är väl det av mindre akademisk art, tacklingen i sig är ju vårdslös ändå. Hade det varit en större spelare som Thörnberg eller Ledin så kunde han blivit knockad eller borta på riktigt.

Spearingsituationen kan ni väl inte ha något undantag ifrån i TIK? Hade Vinnerborg bedömt det som en riktig spearing hade det renderat matchstraff. Försök till spearing är precis det som Pärsinen gjorde sig skyldig till och då blir det 2+2+10.

Sedan är det naturligtvis inga snygga grejer Jämtin gör sig skyldig till. Så jag förstår ju en viss frustration från eran sida. Men nu vann ni ju helt rättvist och det känns som det hamnat lite i skymundan.

Välkommen till Jönköping på onsdag! 
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Olle: än fast jag hatar både jämtin och johan andersson så ser man ju att jämtin satsar på en klockren open ice tackling men i sista ögonblicket så bryter andersson undran men glömmer bort att ta undan benet så tacklingen träffar benet istället.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Et tu Brute: Kolla länken, klicka på videon och säg att det där inte är en bentackling.

I övrigt så ger du ju en subjektiv bedömning på situationen, vilket min också är men jag tycker faktiskt inte att det är så mycket att diskutera om när man ser videon. Du säger att han håller ihop sina ben, tycker du VERKLIGEN att han håller ihop sina ben när du tittar på videon?

Spearingsituationen upplever jag som ett skämt och orkar inte ens kommentera. Varför jag tog upp bentacklingen och klubban i Regins ansikte var bara för att förtydliga att HV mycket väl hade kunnat haft en 5+game för bentacklingen och således skulle ha FLER utvisningsminuter. Sen gör ju Vinnerborg en dålig match rakt igenom och på samma sätt som jag tycker att han tog billiga timråutvisningar så förstår jag att du tycker att han tog konstiga HVutvisningar. Även om HV gick miste om något PP så tycker jag ändå att man ska vara försiktig att poängtera detta då man likaväl kunnat avtjäna 5+game på jämtin.
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
Olle skrev:
 
"Ska jämtin ha en utvisning för sin bentackling?"

Det är ju ingen mer än ni som får det till en bentackling. Däremot ser ju kollisionen otäck ut och jag uppfattade det också som en bentackling först. På reprisen syns ju att Jämtin träffar med axeln först och dessutom håller ihop sina ben. Tacklingen är ändå vårdslös och borde beivras. Charging?

"Ska spearingsituationen rendera i 2+2+10?"

Skall vi följa det regelverk som SIF satt upp för säsongen 07/08 så är det otvivelaktigt så. Det räcker med själva gesten i rörelsen med klubban visar på en spearing. Man behöver inte ens nudda med klubbladet. Samma regel gäller vid butt ending.

"Ska Jämtin ha utvisning för klubban i ansiktet på en liggande Regin?"

Nu träffar knappast klubban i ansiktet på Regin, för då hade han inte slutfört matchen och kunnat åka omkring tillsynes oskadd i ansiktet. Fast det här kunde man beivra på samma sätt som "försök till spearing". Hade Jämtin fått 2+2+10 för detta så hade jag inte gråtit ut i eran gb.

Tycker du att det här blev matchavgörande på något sätt? Eller var det till och med på det sättet, att det kanske fanns någon liten situation i matchen där HV gick miste om pp på grund av outredda regelöverträdelser?
Kommentera

Sv: Semifinal 1. TIK-HV71 080324
att jämtin är en gris som nite borde få spela hockey, det vet ju alla, utom ägget.
Kommentera

1016072 · »