knaskamilla: Det är väl klart att det spelar roll om tjejn var på eller inte. Jag vet inte hur du ser det men för mig är skillnaden stor mellan att ha sex och en våldtäckt.
De hade sex. Dumt tillfälle att ha sex på helt klart. Men det känns lite överdrivet och hyfsad häxjakt på dem. Klart de skall ha ett straff. Det borde alla som går ut när de spelar i landslaget ha. Men herregud. Borta från landslagspel för alltid?? Sparkade från klubben?? Man blir ju rädd för att ha sex med frugan om hon har tagit ett glas vin.
Proppen72: Jämförelsen med Gene Simmons är ingen höjdare om man säger så.... Starkt och rakryggat av LHC´s styrelse att ta detta beslut. Det hedrar dem. Lagbygget får sig dock en rejäl smäll när dessa nyckelspelare försvinner på ett bräde. MIK verkar tyvärr köra en fegvariant av LHC´s.
65selander: Det är väl egentligen inte själva handlingen man skall hänga upp sej på utan tillfället då dom gjorde det. Det var ju där dom verkligen trampade i klaveret. OK för att dom är otrogna men det anser jag inte vara mina buisiness.
Proppen72: Min åsikt är dom ska mig f-n inte vara ute och svira när dom har ett ärofyllt uppdrag att sköta. Klart att dom skall få varva ner men då kan dom ta och r-a av varandra isf om dom är så horny så att dom måste släpa med sig en brud till hotellet.
Det här kanske får andra nissar som tar Tre kronor med en klackspark att vakna upp.
Jag dömer dem. De har helt klart bevisat att de är idioter. Det spelar väl fan ingen roll om man gillar gruppsex eller om tjejen var på - de måste ju ha fattat att det aldrig skulle kunna sluta lyckligt! Särskilt om de nu inte ens var fulla, vilket de ju påstår att de inte var.
Är det sedan så att det råkade vara en våldtäkt är det tusen gånger värre, men jag tycker att det är nog illa om man utgår ifrån att de inte var det.
Lite fruktansvärt detta är. Först hela denna händelse är irriterande. Ok att de inte skulle gå ut, men detta är tydligen inte så ovanligt. Ok att det var dumt att vara otrogen. Men jösses, det är så fruktansvärt att läsa vad vissa skriver.
Killarna blev frikända från de som är insatta i fallet men här finns minsan folk som vet mycket bättre och är mycket mer lämpliga att dela ut straff. Ja vet. Varför gör vi inte som på 1200-talet och skramlar ihop lite facklor och besöker deras hem. Bra ide.
När någon säger något i killarnas försvar får man alltid ett genomtänkt svar som "vilken sjuk kvinnosyn du har". Öhhhh......ok. Vet inte varför jag tror att det finns en hel del kvinnor som vill ha sex med kändisar. Om jag har fel så måste Gene Simmons i Kiss vara fruktansvärt snygg o trevlig med tanke på att han har ett fotoalbum på ett par 1000 tjejer som han har legat med. Förresten, bäst vi stänger gränserna för Kiss. Jag menar tänk om de skulle komma hit och ha sex med någon. Eller ännu värre Robbie Williams som själv har sagt att han är sexberoende. Men hemska tanke om han skulle komma till Sverige, hur skulle vi kunna hantera det. Hänga honom i närmaste träd?
Nej tack. De blev frikända och jag anser inte att varken vi eller någon annan har rätt att dömma dem då.
Lilja tar time out enl. DN.se Detta var oväntat för mig, trodde att de skulle få spela kvar, men å andra sidan förstår jag att det blir tungt med familjerna nu..
Nu borde ju saken vara utagerad iallafall, så spelarna kan få dra sig tillbaka och pussla ihop privatlivet och sedan få chansen att komma tillbaka nästa säsong.
Har man nåt val då den största sponsorn (m.fl) inte vill att dom ska representera klubben? Om det är styrelsens eller sponsorerna som ligger bakom kan man ju omöjligt veta, tror knappast styrelsen säger att p.g.a våra sponsorer får spelarna kicken, självklart formulerar dom sig som dom gjort oavsett vem som krävt beslutet.
Tallinder och Huselius TALLINDER OCH HUSELIUS SPELAR INTE VIDARE I LHC
En enig styrelse beslutade på måndagen att avsluta Henrik Tallinders och Kristian Huselius kontrakt från och med dagens datum.
-Styrelsen är enig om att spelarna har uppträtt omdömeslöst och LHC accepterar inte på något sätt deras handling och markerar på detta sätt kraftfullt vårt avståndstagande till händelsen, säger Mike Helber.
-Beslutet har fattats i samförstånd med spelarna, som har accepterat att kontraktet med dem upphör. De har inga krav på föreningen vare sig ekonomiskt eller på annat sätt, säger Helber.
-Med hänsyn till det som har hänt tycker vi inte att vi kan prestera och därmed väljer vi att acceptera beslutet och fokusera på våra familjer, kommenterar Henrik Tallinder och Kristian Huselius.
Båda spelarna väljer dessutom att skänka hela sin innestående månadslön till LHC:s ungdomsverksamhet.
Ordförande Christer Mård: -Det är en omöjlighet att låta spelarna bära vårt varumärke vidare och representera LHC. Vi är också en förening som värnar om våra anställda och vi kommer att erbjuda all den hjälp som står till buds för att hjälpa spelarna och deras familjer för att de skall kunna gå vidare i sina liv.
Jag personligen tror inte att LHC står och faller med Huselius, även om det är ett stort avbräck. Jag ser heller ingen anledning att strö salt i såren på LHCs fans, de har ingen del i detta. Jag misstänker att många är ännu mer besvikna än resten av sveriges hockeypublik. Jag känner faktiskt empati för LHCs fans.. Fatta om Zäta eller Gunno skulle göra en sån här sak, jag skulle må så jäkla dåligt..
Billy, pettsson: Alternativt kan föreningen och spelaren gemensamtbryta det kontrakt som finns. Det kan inte något fack sätta stopp för.Det finns alternativ, men bara dåliga sådana. :/
bobbe: Hörde nu att klubbarna inte får stänga av spelarna för något som inträffat under landslagsspel. Nåt spelarfack som hade yttrat sig tror jag det var.
scim: Alla glömmer en sak: Man kan förmoda att varje hockeytränare går och när en dröm om att få leda Tre kronor, och när Roger Melin får chansen så går dessa två legoknektar ut och festar!
Huselius och Tallinder är inga trotjänare som hjälpt Linköping genom svåra tider genom lång och trogen tjänst, orsaken till att dom är där nu är att de betalade bäst när dom ändå inte hade något att göra.
Jag tycker att de visat visat förakt mot Roger Melin genom sitt agerande, " De pissade på honom" för att travestera en känd TIK stjärna.
Hade Timråspelare gjort samma sak när LillKenta coachade? Eller ställer man upp lite extra? Svaret är givet för en lojal lagspelare....
Heder åt Roger Melin som coachade laget mycket bra i en svår situation!! Huselius och Tallinder......jag tycker Linköping ska pissa tillbaka
Med anledning av alla misshandelsfall av kvinnor samt våldtäkten på den 13.:åriga tjejen i Motala, så kanske vi män bör se o lyssna på vad som händer i den övriga vardagen. Fördömer ingen, men det är vi män som själva måste säga ifrån. Nu får det vara nog. Nu får det vara slut.
Jag kan dock inte se hur dessa 3 spelare skall kunna spela vidare i år för resp. förening. Är helt övertygad om att Salo nu är bortglömd o Husse, Lilja samt Tallinder får dras med kommentarer varthän de än kommer.
Känner stor sympati för LHC samt Mora o dess supporters. Även Ni drabbas ju av det hela, vare sig Ni vill eller inte..
Att säga att det var många är möjligtvis att ta i men helt klart så existerar sådana tjejer, jag personligen känner till två sådana fall i min hemstad där tjejen anmält och det varit rätt uppenbart att killen var oskyldig. Att felaktigt anmäla någon för våldtäkt är ett hemskt brott som mycket väl kan förstöra offrets framtid, då folk har en tendens att döma på förhand.
Nu är det ju hursomhelst inte riktigt det Tre Kronor-gate handlar om, snarare att tre personer har betett sig som idioter, brottsligt eller ej.
orion: Ångest brukar snarare resultera i att man vill dra sig undan uppmärksamhet, inte dra den till sig genom att prata om vad man gjort. Speciellt inte när det allt som oftast är tjejerna själva som får skulden för att de har varit så klantiga och blivit våldtagna.
mok: "Tror du chansen e obefintlig att tjejen faktiskt villa ha sex med alla 3?" Den där frågan går faktiskt att göra om... Tror du chansen är obefintlig att tjejen faktiskt blev våldtagen? En våldtäkt måste vara ett av de svåraste brotten att styrka med bevis. För hur ofta är det gärningsmän talar sanning och bekänner sina brott?
knaskamilla: Känns lite svårt att lappa efter en sån grej. Personligen skulle jag ha lite svårt att förlåta....Men det är möjligt att deras fruar känner till detta intresse :=O
Husse och hans polare kommer att lägga rören på hyllan så länge.. Allt annat är idagsläget uteslutet. Skulle NHL köra igång så kommer dom att snöra på sig rören igen. men spel i ES är inte aktuellt längre. LHC styrelse kommer därför att inte behöva fatta några beslut i ärendet..
självklart har Huse, talinder och lilja gjort bort sig, men det är inte säkert att det är våldtekt....så innan det hela är uträt tycker jag det är mera skitigt av sposorerna att säga som dom gör, än att spelaran gjorde bort sig
det jag tycker skulle var bäst är avstängning några matcher tills bevis är farmtagna, skulle se det som skandal ifal dom blir sparkade för att vara otrogna(det är svinit att vara otrogen men det är fan deras ensak).
sen finns det tjejer som skulle tycka att det var intresant att ha sex med 3 killar samtitigt, vist ser det fel ut men så är det faktiskt
Själv har jag väldigt svårt att se att Huselius, Tallinder eller Lilja frivilligt skulle vilja åka runt i Sverige och spela hockey den närmaste tiden. Vore jag någon av dem skulle jag då gå under jorden. Fast å andra sidan har de ju visat brist på tankekraft tidigare, så atte...
millis: "Bara för att en tjej är onykter så behöver inte det betyda att hon är villig. Visst kan det vara så att en tjej gör dumma saker på fyllan som hon kanske ångrar dagen efter...men att hon skulle "få för sig" att det skulle vara våldtäkt hör nog knappast till vanligheterna. Därmed inte sagt att det var våldtäkt i just det här fallet..."
Det är ju precis det det gör. Det är många tjejer som anmäler för våldtäkt då dom vaknar dagen efter med ångest. Då ser dom sin chans och anmäler killen. Jag tror det är mycket vanligare än man tror. Nu vet vi ju inte hurvida det var våldtäkt i det här fallet. Men oavsett om det var det eller inte så håller jag med dig om att det är svinigt. Vad tänkte dom med? Att dom skulle kunna ha gruppsex med en full tjej en hel natt utan att det skulle komma fram eller att det skulle få konsekvenser? Att dom överhuvudtaget går ut och super dagen innan match tyder bara på dåligt omdöme tycker jag.
TIKA: De kommer att ta sitt ansvar och utifrån fakta, intespekulationer, ta sitt beslut. De har inget ansvar att stänga av dem,däremot har de ett ansvar att utreda saken ordentligt och därifrån taett beslut.
Danne_l: Strutsbeteendet (även om det nu är en myt gällande strutsar)är inte direkt ovanligt, jag har kommit på mig själv med det under denhär soppan... Medvetenheten är i alla fall en förutsättning för attkomma ur det.
Helber är klubbdirektör och högste ansvarig för löpande driften. Istyrelsen är det Christer Mård som är ordförande, och i det här falletär det styrelsens beslut som är relevant, även om det givetvis tas isamråd med "driften".
Danne_l: Om man skall tro media har ju sådant här hållt på länge bara det att det aldrig kommit fram.. men skall som sagt bli interssant att se vad Mora och LHC gör. Säkerligen kommer dt markeras att det inte accepteras. Men har änbdå svårt att se att lagen petar dessa spelare i slutspelet. Gör dom det blir jag mäkta impad.
Är väl å andra sidan lite typiskt svenskt beteende. man lever i sin värld och tror att vissa saker inte kan hända i vår närhet. När det väl händer blir det ju då lite "intressant" att följa de styrande och bestämmande herrarna och damerna.
Har själv lite dålig koll på Helber, är väl han som sitter på toppen i Linköping?
Är väl inte helt oväntat om klubbarna tar beslutet att sparka spelarna. Spelare har ju sparkats tidigare för mindre incidenter. Se på Stig Töfting som sparkades efter ett litet bråk med lagkamrat på fest...
JanT: Men tror du inte på alvar det finns sådanna fall ute i världen då? Jo familjerna kan inte ha det lätt nu med alla runtomkring. Alla hade väl familj och barn o grejer. Sicken cirkus dom dragit igång.
mok: "Många "våldtäkter" läggs ner i brist på bevis. hur ofta är det inte tjejen dagen efter får för sej att det var nog väldtåkt ändå. Något hon gjorde i ett lyckorus i fyllan. Tycker mest synd om familjerna." Ett riktigt uselt uttalande. Visar på en kvinnosyn fullt i klass med dina idoler. Varför inte ta och slå en signal till "Husse" och fråga om du får vara med och leka med de stora pojkarna?