Luleå HF

SHL · 117881 inlägg · 891 ämnen

« · 1800727 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Ja. tänk om vi får möta Apan i slutspel:-) Satan så kul det vore. Ger mig fan på att vi skulle plocka köpespelarna i Apan:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Zappaholic: Yep. En del av problemet är att de satte Lärlingen med all makt - eftersom han var kompis till "hejsanhejsan" som då kunde ringa honom och ge order, samt att lärlingen sitter med en liten mellanvägg till Cmore vars "experter" har otillbörligt inflytande. Lärligen var ju en totalkatstrof första året och dömde bort mål till höger och vänster, sedan ändrades reglerna mest för att Lärlingen inte skulle få besluta så ofta.

Visst är goalie interference ett problem som är svårt att hantera men inte blir det lättare med olämpliga att sköta det. Nu efterlyser Sanny att de släpper filmerna - tydligen har de 14 vinklar att se - för att förklara sina beslut till allmänheten. Det har vi efterlyst i åratal förstås.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Ja herregud kamrater gissa vad? Här pissade jag på Skellefteå som stad och deras aplag och apsponsorer och Yoda GILLADE mitt inlägg.......hur fan är den individen konstruerad?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Underbar vinst igår man är lycklig som en 5åring på Julafton, vädret är soligt och aptrollen är missnöjda. Liver är härligt man blir glad!
Och allt är sig likt med Stockholmsmedia som nagelfar allt kring Luleå för att hitta någonting att klaga på för att hjälpa DIF undan den ekonomisk smällen ett missat slutspel innebär, vem är förvånad.
Skrikegård raaaaaasar likt Trump på Twitter för att som de DIF-fans de alla är på SeeMoreDIF dra sitt strå till stacken. Hur många Lulespelare har de inte lyckats få avstängda genom att veva minsta lilla sekvens om och om igen och sedan belägra situationsrummet granne till studion med i deras ögon oomkullrunkerliga argument som "vi som huvudsponsor till ligan krääääver detta". Tur bara att DIF är i ännu större svacka än oss :)

Betr apan så en blick i tabellen gör mig övertygad om att apan missar top6 och får spela playin. Där möter de oss och åker ut i 2 raka, bryter ihop kollektivt såpass att Norran tvingas sluta med artikelkommentarer då alla insett att festen är över och derbyn mot Löven är den bistra framtiden. Apkraft slutar sponsra apan för vem vill förknippas med ett looserlag? De pengarna går istället till att täcka upp det årliga driftsunderskottet på 30 millar för kulturhuset.
Kom ihåg var ni läste detta först.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Det som är dumt är att det är sån inkonsekvens bland zebrorna. I matchen mellan BIF-LIF blir Jesper Jensen inknuffad i målisen av en back, precis en sån situation som du tar upp. Målet blir godkänt, trots att målvakten blir klart störd av Jensen.

Jag gillar det. Knuffar man in en motståndare i målisen ska en back inte kunna räkna med bortdömt mål och interferenceutvisning. Det är åt helvete fel. Det har man begripit för länge sen i NHL, men inte i SHL...

Angående situationen i Luleå, så följer väl domarna regelverket, vilket aldrig är fel. Men jag tycker problemet med den här typen av bedömning måste lyftas, diskuteras och sen förändra regelverket.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och nu kliver domarbasen Peter "hejsanhejsan" Andersson in och förklarar:

"– Han är på målvakten i förstaläget och om pucken går in i det läget, i samband med den touchen, så är det inte mål. Men nu blir det en retur som går ut och då har vi ny situation. Där anser inte vi att den första kontakten spelar in. Han har fått en ny chans rädda pucken på ett normalt sätt. Det hade varit en annan sak om målvakten hade ramlat och blivit liggande vid den första kontakten, men det händer inte här, säger domarbasen."

Vilket försämrar läget ytterligare. Den nollan är helt borta i skallen som vanligt. Om öret är på vakten i förstaläget innanför målgården är det ju orsak nog för att det överhuvudtaget blir ett andraläge, eftersom störning ledde till att Lassi inte kunde fånga utan tappade pucken.

Visst är det svåra situationer och de kan dömas rätt eller fel men det mest fruktansvärda misstaget var det idiotiska påhittet av Molgan att visa ut Hedman som följd av Huvvas filmning vid första händelsen: ett misstag som kunde ha fått matchavgörande betydelse.

Dum "hejsanhejsan". Eftersom du tycks ha väldiga problem att förstå vad som är problemet ska jag förklara det för dig.

Backar som bultar in motståndare på målvakten eller in i målgården får frikort för avblåsning och bortdömda mål. Det är det största problemet. Det är hög tid att sådana backar visas ut, OK?

Den igen-kliga anledningen till "hejsanhejsans" uttalande är att Sanny och Wikegård i Cmore rytit om att det var feldömt. Då vet man att "hejsanhejsan" kommer att böja sig.

Själv tycker jag att det är vidrigt att några s k experter i Cmore-studion ska ha ett sådant inflytande. Jag ser det som att Cmore köpt inte bara sändningsrätt utan också rätt att påverka resultaten.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
bisterfinnen: Svår fråga. I förbundets och ligans ögon är det säkert så men vi sportsligt konservativa har ju svårt att acceptera att ett lag som slutar på plats 7-8 eventuellt ska uppfattas att ha missat slutspel. Vilket gör att man gärna hellre då ser att det s k PlayIn handlar om åttondelsfinaler, som lagen 1-6 slipper delta i.

Eller så får man kanske följa sitt vanliga subjektiva mönster: Om Luleå slutar på plats 7-10 börjar slutspelet med PlayIn, annars med kvartarna;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
bisterfinnen: Det var ett tag sedan, numera är det start redan med åttondelsfinaler

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Daddeh: Yep, det hade varit alltför magstarkt av Lärling och zebrorna att först ta bort vårt mål och ta utvisning på Hedman, vilket ledde fram till det PP där Öret sedan satte sitt mål.

Redan där hade det varit en domareskandal och när de sedan fick chansen att döma bort även Öret-målet tog de den chansen, vilket kändes väntat av s k kompensationsskäl.

Hur störd var Lassi då?

Ja, till att börja med var Öret inte med skridskorna inne i målgården men däremot med armen och det räcker, om han stör vakten. Gjorde han det? Störde han? Av bilderna att döma ser det ju ut så, även om jag inte helt kan utesluta att Örets arm som passerade inne i målgården igen-kligen inte träffade utan att Lassi rörde sig samtidigt. Men i sådana där lägen när Lärling avgör har han ju konsekvent dömt bort mål om han inte kan utesluta att vakten blivit störd.

Så även ur en rent objektiv synvinkel vill man ju mena att det var rätt som skipades. Kombinerar man också detta med matchen i övrigt känns det än mer rättvist.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Robin Trump Lehner håller säsongens andra nolla och Buffalo slår Colorado med 2-0. Robin har nu 40 matcher mot Anders 20 och Robin har haft spaden 9/10 senaste matcherna. Rätt klart känns det att Trump kommer att få anställning för förstaspade i Buffalo framöver!

Vi uppdaterar...Buffelvaktjakten:

2016-10-13 Buffalo-Montreal 1-4, 0p Skott 31-24 ROBIN 83,3%
2016-10-16 Edmonton-Buffalo 2-6, 2p Skott 33-24 ROBIN 93,9%
2016-10-18 Buffalo-Calgary 3-4 OT, 1p Skott 21-34 ROBIN 88,2%
2016-10-20 Buffalo-Vancouver 1-2 0p Skott 28-20 ROBIN 90,0%

2016-10-25 Buffalo-Philly 4-3 SO, 1p Skott 25-41 ANDERS 92,7%
2016-10-27 Buffalo-Minnesota 0-4 0p Skott 38-22 ANDERS 85,7%
2016-10-29 Florida-Buffalo 0-3, 2p Skott 33-25 ANDERS 100%

2016-10-30 Winnipeg-Buffalo1-3, 2p Skott 38-28 ROBIN 97,4%
2016-11-01 Minnesota-Buffalo 1-2, 2p Skott 28-24 ROBIN 96,4%
2016-11-03 Buffalo-Toronto 1-2, 0p Skott 43-29 ROBIN 93,1%
2016-11-05 Ottawa-Buffalo 1-2, 2p Skott 33-32 ROBIN 97,0%
2016-11-07 Boston-Buffalo 4-0, 0p Skott 42-32 ROBIN 90,5%

2016-11-11 Buffalo-New Jersey 1-2, 1p Skott 26-43, ANDERS 95,3%

2016-11-12 New Jersey-Buffalo 4-2, 0p Skott 27-23, ROBIN 85,2%
2016-11-15 St Louis-Buffalo 4-1, 0p, Skott 30-23, ROBIN 90,0%.
2016-11-17 Buffalo-Tampa Bay 1-4, 0p, skott 33-38, ROBIN 89,5%

2016-11-19 Buffalo-Pittsburgh 2-1SO, 2p, skott 47-33, ANDERS 97,9%

2016-11-21 Buffalo-Calgary 4-2, 2p Skott 31-32, ROBIN 93,5%
2016-11-23 Buffalo-Detroit 1-2SO, 1p Skott 33-24, ROBIN 95,8%

2016-11-25 Washington-Buffalo 3-1, 0p Skott 32-33 ANDERS 90,2%

2016-11-29 Ottawa-Buffalo (1-3, 0p) Skott 6-13 ROBIN 83,3%

2016-11-29 Ottawa-Buffalo 4-5 (3-2), 2p Skott 29-5 ANDERS 89,7%
2016-12-01 Buffalo-Rangers 4-3, 2p Skott 25-34 ANDERS 88,0%

2016-12-03 Buffalo-Boston 1-2, 0p Skott 33-36 ROBIN 93,9%
2016-12-05 Buffalo-Washington 2-3OT, 1p Skott 33-33 ROBIN 90,1%

2016-12-06 Buffalo-Edmonton 4-3OT, 2p Skott 26-37 ANDERS 91,9%

2016-12-09 Buffalo-Washington 1-4, 0p Skott 28-29 ROBIN 89,3%
2016-12-13 Buffalo-Los Angeles 6-3, 2p Skott 26-33 ROBIN 90,9%
2016-12-13 Islanders-Buffalo 2-3OT, 2p Skott 35-37 ROBIN 94,3%

2016-12-17 Carolina-Buffalo 1-2SO, 1p Skott 22-24 ANDERS 95,5%

2016-12-20 Florida-Buffalo 3-4SO 1p Skott 39-36 ROBIN 92,3%
2016-12-22 Buffalo-Carolina 1-3, 0p Skott 23-33 ROBIN 93,9%

2016-12-23 Islanders-Buffalo 5-1, 0p Skott 32-29 ANDERS 84,4%

2016-12-27 Detroit-Buffalo 3-4 2p Skott 44-23 ROBIN 93,0%
2016-12-29 Buffalo-Boston 2-4 0p, Skott 33-38 ROBIN 91.9%
2016-12-31 Boston-Buffalo 3-1 0p, Skott 28-27 ROBIN 89.3%

2017-01-03 Rangers-Buffalo 1-4 2p, Skott 25-19 ANDERS 96%
2017-01-05 Chicago-Buffalo 4-3OT 1p, Skott 43-20 ANDERS 90,3%

2017-01-07 Buffalo-Winnipeg 4-3 2p, Skott 36-35 ROBIN 91,4%

2017-01-10 Buffalo-Philadelphia 4-1 2p, Skott 27-40 ANDERS 97,5%
2017-01-12 Tampa-Buffalo 4-2 0p, Skott 29-26 ANDERS 91,4%
2017-01-13 Carolina-Buffalo 5-2 0p, Skott 38-38 ANDERS 86,8%

2017-01-16 Buffalo-Dallas 4-1 2p, Skott 29-32 ROBIN 96,9%
2017-01-17 Toronto-Buffalo 4-3 (1-1) 0p, Skott 16-15 ROBIN 81,3%

2017-01-17 Toronto-Buffalo 1-1 0p, Skott 16-12 ANDERS 93,8%
2017-01-20 Buffalo-Detroit 3-2OT, 2p, Skott 37-34 ANDERS 94,1%

2017-01-21 Montreal-Buffalo 2-3OT 2p, Skott 38-38 ROBIN 94,7%
2017-01-24 Nashville-Buffalo 4-5OT 2p, Skott 39-37 ROBIN 89,7%

2017-01-26 Dallas-Buffalo 4-3 0p, Skott 38-27 ANDERS 89,5%

2017-01-31 Montreal-Buffalo 5-2 0p, Skott 35-39 ROBIN 85,7%
2017-02-02 Buffalo-Rangers 2-1OT, 1p Skott 37-44 ROBIN 95,5%
2017-02-04 Buffalo-Ottawa 4-0 2p, Skott 29-36 ROBIN 100%
2017-02-06 New Jersey-Buffalo 2-1 0p, Skott 39-23 ROBIN 94,9%

2017-02-07 Buffalo-San Jose 5-4OT 2p, Skott 36-40 ANDERS 90,0%

2017-02-09 Buffalo-Anaheim 2-5 0p, Skott 26-44 ROBIN 90,7%
2017-02-11 Toronto-Buffalo 1-3 2p, Skott 44-23 ROBIN 97,7%
2017-02-12 Buffalo-Vancouver 2-4 0p, Skott 28-31 ROBIN 87,1%
2017-02-14 Ottawa-Buffalo 2-3 2p, Skott 41-25 ROBIN 95,1%
2017-02-16 Buffalo-Colorado 2-0 2p, Skott 32-23 ROBIN 100%

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Daddeh: Börjar inte slutspelet med kvartsfinaler?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Daddeh: Precis som jag nyss skrev så förstod jag att huda filmade. 3-2 hade varit ett korrekt slutresultat men även 2-1 känns rättvist.

www.kuriren.nu/sport/100-hockey/luleaforwardens-attack-efter-segern-storsta-clownen-nm4456452.aspx

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag tycker inte heller att något av målen skulle ha dömts bort. De skulle däremot inte haft PP så det kändes rättvist att även de fick det bortdömt. Sedan kan man fråga sig varför inte Örebrospelaren blev utvisad... Han var på Lassi ganska exakt lika "hårt" som Hedman var på den där filmande spelevinken.

Skön och välförtjänst seger hur som helt...annat än man kan säga om miljömärkta Skeås insats. De kommer nog ta sig längre än oss i slutspelet men tvivlar starkt på att de tar sig förbi en kvartsfinal.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Bylsma fortsätter med Trump Lehner i mål. Nu går man all-in för att han ska kunna visa att han håller för trycket och många spadar. Vilket han säkert fixar.

Idag gäller det hemmamatch mot det absoluta bottenlaget Colorado, en match som bufflarna förstås ska vinna utan snack speciellt när de nu börjar närma sig möjligheten ta sig till slutspel.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Noterar att många diskuterar Örets bortdömda 2-2 mål.

Jag med. Jag menar nog att det ska vara mål.

Men samtidigt menar jag att minuten innan dömde zebrorna mycket tveksamt bort Luleås 3-1 mål och dessutom - för jävla tveksamt visade de ut Anton Hedman och det var det, som gav Öret PP, och gav dem chansen att måla.

Mycket svag sekvens av zebrorna där och hur borta de var visades genom att de minuterna efter blåste utvisningar till höger och vänster.

Visst kan jag tänka att Örets mål skulle godkännas, men med tanke på domsluten strax innan - bortdömning av vårt mål samt utvisning på Hedma - som båda var tveksamma för att inte säga horribla - och det "agerandet" var det som gav Örets chansen att sätta sitt mål, måste man ändå anse att det var minst sagt rättvist.

Sundblad är förstås förbannad och det SKA han vara, för det här var en kanske viktigare match för Öret än för oss - och för oss var det för j-a viktig.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ser att Aptrollet hatbrottslingen verkar ha sett matchen. Gissningsvis för första gången på åratal.

Nu påverkar det ju föga eftersom han "konstaterar" att de förlorade mot Läjkers pga domarinsatsen - den vanliga bortförklaringen av sekt-Apor - medan vi andra konstaterar att Läjkers var överlägsna och endast råflyt ledde till att Apan fick en pinne.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Noterar att Frölunda knappt slog Djurgårn med 2-1 efter förlängning, men vi tog tre pinnar medan Djurgårn fick en.

Ställningen i de fyras grupp nu:

9. Luleå -9 matcher -14 mål 7 poäng
10. Kronan -10 matcher -17 mål 4 poäng
11. Djurgårn -9 matcher -29 mål 4 poäng
12. Öret -9 matcher -29 mål 0 poäng

Mycket, mycket trevligare än om vi förlorat alltså:-)

Och allvarligt talat. Det är ett helt annat Luleå nu, jämfört med sista matcherna under Skuggan. Nu jobbar man och gör det man kan för att undvika misstag. Lassi är i vanlig form i mål och linorna trummar på och äger matchen. Efter att ha sett denna insats tror jag att det bara kan bli bättre för nu har laget s k momentum, för att tala PoorkaBorkska.

Tror det lutar mot att vi kan ställa in oss på PlayIn snart och väl där om vi möter Warulfven utesluter jag inte att vi når kvarten men då, mot Läjkers, tar det förstås slut. Skitsamma, det som nu gäller att undvika en fiaskosäsong motsvarande de när Rograrna "ledde" oss.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleå vinner matchen med 2-1 och tar 3 poäng för första gången sedan 2016. Och Satan så glada grabbarna blir för det här var en riktigt viktig match.

Nu ligger Luleå sju poäng och målskillnad - alltså 8 poäng före Öret med 9 matcher kvar. Hade vi förlorat skulle skillnaden bara varit en enda pinne...

Stark insats av laget och för j-a stark insats av Lassi.

Jag tror att nu vänder det. Vi tar oss till PlayIn. Där väntar Malmö eller Warulfven troligen och vi kan förstås ryka redan då.

Men vi tackar för insatsen och vi borde nog haft en större och säkrare vinst.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nere i Apschtaan Ramlar 4-4 in för Apan med drygt två minuter kvar. Tala om flyt-Apa, utspelade av Läjkers som de varit. Nu är det sudd på G, en sprlform som passar Apans köpespelare.

Mindre än 4 minuter kvar i Delfinen och Luleå håller fortfarande 2-1.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
FY FAN!

Luleå sätter 3-1 men zebrorna dömer bort det, ger PP till Öret som kvitterar och 2-2!

Det som hände var att Öretspelare var på och bufflade på Hedman, som trycktes in pyttelitet i målgården där han likaledes pyytelitet nuddar Huvva, utan avsikt, strax senare går Huvva utanför målgården och ramlar av oklar anledning. I det läget sätter sätter Engsund 3-1.

Varpå zebrorna dömer bort det och i stället tar utvisning på Hedman som vore han en sorts Flässkberget.

I efterkommande PP sätter Öret 2-2 men det beror på att ett Öre åkt in i målgården och med handen bultat i ansiktet på Lassi som räddar skott, men tappar puck när han slås i ansiktet.

Zebrorna dömer bort även detta mål.

Fortfarande 2-1. Öret fortsätter PP. Och nu tar zebrorna ut ett Öre och strax har Luleå PP.

Dessa zebror verkar ha tappat matchen, som följd av att de helt sjukt dömde bort Luleås 3-1.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Köpespelare Hetta slår på ett slagskott och en utsträckt Läjkersklubba får pucken att ändra riktning varpå den går in i första krysset till 3-4.

Flyt alltså, men Herr Lindberg märker inget, antagligen därtill påverkad eftersom det samtidigt gick för honom i byxan, av lätena att döma. Han får det att låta som det var historiens vackraste skott, inte oväntat.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161023kl._5.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Appselut! Att slippa "do jo vänt to spik inglisch" Lindberg är halva nöjet idag:-)
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161025kl._14.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vilket vackert mål!

Jag talar om matchen i Apschtaan, ställning 2-3 och Apan i PP för att kvittera, Då kan inte suparbacken Aho stå på skridskorna, ramlar och ger Omarks polare Reddox friläge och där tjafsar han inte utan pangar in 2-4 hur lätt som helst.

Nu ger de rädda zebrorna Apan 5 mot 3 när fläskbergets klubba går sönder helt vidrig bedömning. Att Fläskberget kör med haltrasig klubba är väl ingen annans fel, men det är väl ett trick som "jag fuskar när jag kan" fläskberget utvecklat.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Skönt att slippa Ap-Lindberg...undra hur många kommunmiljoner han får från Apan att sitta å håna Luleå?
Hoppas att vi tar tredje nu och vinst :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Apropos inget. Vi har en ny förmåga som kommentator och det tackar vi för. En kille som sköter sitt jobb på ett objektivt sätt vilket vi inte är vana med. T´Men det beror på att Norranjournalisten sitter i Apschtaan och är subjektiv i Apmatchen.

Låt oss hoppas att Cmore fortsätter så och välkommen säger vi till en duktig kommentator för vår match:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Foppa:-)

2-1 till Luleå!

Vilket j-a skott! Får en sargstuds och vobblande puck på högkant och vad gör karln? Ur knappast någon vinkel klipper han in pucken i bortre krysset:-)

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Johan Forsberg är en talang som inte alls utnyttjas optimalt i en - iofs stark fjärde brunkarlina - utan borde placeras i en högre lina med spelare som ger honom många målchanser för han kommer att sätta en hel del av dem!

Det är ungefär som Ledin som de flesta såg som en retsticka som bara var ute för att brunka. Satte man honom i en produktiv lina stänkte han in mål, på vilje, men Foppa är en betydligt bättre skytt, en av de allra bästa vi har i laget!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ha ha ha, ser på ett fönster vid sidan hur Läjkers kommer i anfall mot Apan och hela femman sköljer in på mål där köpespelaren Ortio ger retur på retur men till slut i famnen på en Läjk som enkelt pangar in 2-3.

Läjkers spelar Aphockey mot Apan och gör det bättre;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fortfarande 1-1 nu efter halva matchen.

Öret chansspelar en del, slår pass på hopp och sådant och uppnår lägen men Lassi är lika säker som vi är vana att se honom. Om det enda Öret får fram är skottchanser mot en seende Lassi ska det nog mycket till för att de ska få in en puck till.

Luleå lirar med tre linor som känner varandra väl - det är tydligt att Petter valt detta för att de ska kunna skärpa sig:

19. Lagace, Jacob 40. Mouillierat, Kael 21. Sweatt, Bill
11. Emanuelsson, Petter 17. Falk, Andreas 25. Hedman, Anton
9. Forsberg, Johan 33. Mastomäki, Christopher 52. Fabricius, Karl

För övrigt kör Petter
16. Emanuelsson, Einar 24. Harju, Johan 13. Junttila, Julius

Spännande att se om den nya linan kan fungera. Två snabba vingar och lite segare Harju. Skickliga kan gissa nårgorlunda i förväg, men det är alltid svårt att veta.

Noterat först en tid in i första perioden att seriens hårdaste skytt Mikkelson saknas och Själin går ordinarie. Dessutom har vi 18-årige Viktor Grahn i båset. Härligt att se att vi fortsätter släppa fram junisar. Men jag saknar Lundeström.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Gudars skymning vilket Jarosmål!

Han kommer in från kanten och glider lugnt förbi öre efter öre som slänger sig och väl framme vid HuvvaTjeck drar han honom pinsamt snyggt - tar pucken en meter bak och sedan förbi den stele Huvvan och har öppet mål att bara lägga in pucken på. Ett helt gäng Ören i närheten men alla tror på lamt skott och ingen väntar sig att Luleåbacken så snyggt ska finta sönder landsmannen i Öretmålet.

1-1

Kan vi hoppas på ketchupflaskan ur nu?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fan också!

Öret wandell lyckas sätta ett skott i kryssribban bakom Lassi, strax därefter puckut av Luleå och i PP sätter Öret 1-0 genom styrning in i femte luckan med 0,8 sekunder kvar av perioden. Det är Julius sopm har uppdraget i boxen kämpa långt ut för att hindra backskott men det fixar han inte lika bra som Harju tidigare. Kom igen nu, Julius. Nu är det ge tänder och käka taggtråd för fan.

Landslagsjanne intervjuas och förklarar kategoriskt att "Vi tillbringar hela perioden i deras zon. Bra spel av oss. 0-1 spelar ingen roll, fortsätter vi så här vinner vi!"

Såskarelåta! Landslagsjanne kunde varit våra kapten i åratal men av någon anledning har han inte velat utan velat. Ungefär som en annan norrbottning - the King Börje Salming, som tackade nej till kaparuppdraget i Toronto i åratal.

Men så ska det se ut. Inget tjafs, inget velande: DET HÄR TAR VI!

Håller med Janne. Öret hade farligheter i PP och de fick hela tre stycken. Annars hade de nästan inget alls.

KÖR PÅ NU I ANDRA!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nytt PP för Öret och Hedman blir förbannad eftersom han anser att det är en filmning/felbedömning av Molgan och hans osynlige kompis nord.

Satan! Sweatt får friläge i boxen, lurar bort Huvvatjeck totalt men slår pucken på Huvvabenet.

PP över, 0-0, 4,5 minuter kvar av första perioden.

Överlag tycker jag nog att Luleå spelat hyggligt trots några misstag, men vi måste få in puckarna. Öret är som väntat inte ofarligt men det är igen-kligen bara i PP de fått chans på vårt mål, förutom då vid våra misstag till frilägen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Slarv av Luleå leder till två frilägen inom 20 sekunder för Öret! Lassi räddar oss, men för tusan - ge fan i dessa misstag nu!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nej, det var riktigt uselt. Luleås spelare slår usla pass och Örena får ut pucken samt låser fast våra ogenomtänkta inkommande mot sarg. Sämre PP av Luleå än av Öret tyvärr.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
PP för Öret efter hög klubba av seriens fjärde hårdaste skytt, tillika meste spelare. Öret får visserligen till PP i vår zon, men Luleås box spelar bra, långt ut och hindrar Öret från att få till mer än några skott från distans som Lassi är säker på.

Noterade att Harju tog stort ansvar i boxen och jagade energiskt för att neutralisera Öretbackarna.

Fint av kaptenen att visa inställning!

Nu får Luleå PP!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Dags att följa Luleå Hockey i ödesmatchen mot Öret. Igen-kligen kanske man borde vara less och desillusionerad men vi som icke är medgångare men motgångare gillar läget och följer vårt älskade lag i ur och skur.

Varje gång hittar vi något spännande att följa och i detta nu gäller det om Petter börjar få fason på laget samt om återkomsten av Falken mellan Hedman och Petter, samtidigt som vi slipper självmålaren Herr Hillding, kan få igång oss.

Tänka sig! Här sitter man och gläds åt att vi får in Falk i laget. Inte riktigt som tidigare, då man såg Linus Omark Lubos Bartecko, Vladimir Orzagh och andra kliva in...

Men skit i det nu. Fyra minuter spelade och Luleå har börjat "frejdigt" och något kunnat passera betongmuren Öret. Dessutom har Sweatt (juste) tacklat sönder ett Öre.

Men fortfarande 0-0.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hockeysverige intervjuar Tommy Boustedt. Vi talar alltså om mannen som är ansvarig för att gnomen mårts fick förstöra Tre Kronor under många år.

Nu gäller det damkronornas förbundskapten; som har valt att sparka landets bästa spelare och därefter på sex månader lyckats förlora mot Finland i åtta raka matcher; och efter varje förklara att det "var ett fall framåt".

Nu ställer Hockeysverige frågan till Boustedt: Det är ändå en resultatbaserad verksamhet, men då låter vi några av svensk hockeys bästa spelare (Emma Eliasson och Jenni Asserholt) stå utanför landslaget, hur tänker du kring det?

Boustedt: – Jag håller inte med dig där. Jag har tagit ut Leffe* och då anser jag att han tar ut det bästa laget. Typ.

*Leffe. Han har inga problem med att skylta med att de är kompisar sedan Djurgårdstiden, när han kallar PoorkaBork för Leffe alltså.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20170216_kl._16.16.46.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Det miljömärkta aptrollet försöker trots allt redovisat fortsätta hävda att Djurgårn är orättvist favoriserat visavi Apan eftersom Djurgårn skulle dra 90 000 åskådare varje hemmamatch om de bara skärpte sig och lindade in arrangemangen lika snyggt som Apans smarta affärsmän gör, dvs kombinerat med fiskdamm, ansiktsmålning och klätterväggar.

Naturligtvis ska vi tro på aptrollet och hans så kallade alternativa fakta.

Djurgårn behöver bara lära av Apans ledning för att begripa vad som bör göras. Och det är ju enkelt: Djurgårn behöver bara trycka upp 90 000 biljetter till varje hemmamatch så är det kirrat.

I analogi med detta anser aptrollet att NY Rangers är ekonomiskt osmarta jämfört med Apan, eftersom de inte trycker upp 900 000 biljetter till Madison Square Garden.

För att inte tala om KHL-laget Kunlun Red Star som kan trycka upp X biljetter för att fylla Le Sports Center med en miljon Bejingbor varje match. Om de var sådana ekonomiska genier som Pea.

Om man litar på aptrollets "alternativa fakta" där elitseriens nästan minsta hemmapublik genererar sådana enorma inkomster till Apklubben, samtidigt som spelarna betalar för att få spela i Apan där alla utvecklas till internationella superstjärnor. Se bara på mApKyss Svensson!
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20170216_kl._16.02.19.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och för att ytterligare spä på den gallimatias som är följden av Apans kompletta sammanblandning av Apan och Apans bolag samt Apkommunen och Apkommunens bolag.

När det gäller att göra jättesatsningar för ombyggnader och i princip fixa till en ny restaurang och så vidare. Då påstår man att det är kommunen som ÄGER arenan och därför står för alla kostnader. Apklubben är inte inblandad, det är kommunens egna beslut.

Sedan beslutar kommunen att de ska dra in pengar på att hyra ut namnet på den arena som kommunen äger. Så de hyr ut den till sitt eget bolag, det till 100% kommunalägda APkraft, som betalar in 1,2 miljoner årligen till arenaägaren kommunen....nej, förlåt mig, där skrev jag fel. De 1,2 miljonerna betalar inte kommunens bolag till kommunen som äger arenan. Av någon outgrundlig anledning betalar det kommunalt ägda Apkraft i stället 1,2 miljoner varje år till en "hyresgäst" nämligen Apan.

Tänk dig att du bor i ett hyreshus och betalar hyra. Och så hittar du på att sätta upp stora reklamskyltar på huset och de som får nytta av reklamen betalar dig för detta. Medan fastighetsägaren inte lägger sig i. Jag har svårt att se hur det skulle kunna fungera. Men i Apschtaan är de sannerligen "kreativa".

Finns massor att hitta på nätet. Nedan har Västerbottensnytt redovisat att Apkommunen betalar Apan 27 miljoner per år. Bakgrunden är en utredning där MooDoo och Övik noterat att Apans ekonomiska överlägsna möjligheter - som inneburit att Apan köpt över MooDoospelare efter MooDoospelare i åratal genom att bara bjuda högre lön, vilket till slut sänkte MooDoo ned i Allsvenskan.

Men då hoppar förstås en politiker och en tjänsteman från Apkommunen in med en insändare till Allehanda där de skickar runt siffrorna lite grann och hävdar att i den siffran - som kommer från Apkommunen själv, ingår även klätterväggar och liknande och dessutom använder inte Apan nattetid plus att kommunen har även andra hyresgäster och lyfter t ex fram Jerry Williams som bör ha använt arenan typ <<1/1000-del av vad Apan gjort.

Dessutom framgår att fastighetsägaren kommunen - som bara tycks inblandade när det gäller att betala >40 miljoner för ombyggnader - låter Apan själv (eller formellt bolag, ägda till 100% av Apan) ta alla intäkter från kiosk- och restaurangförsäljning, loger, konferenser och så vidare.

Apkotteriet må som apsanningar lyfta fram enstaka siffror lösryckta ur sitt sammanhang hur de vill för att övertyga sig själva. Men sanningen är förstås den att apkommunen öser in pengar till Apan och de i sammanhanget småbetalningarna de får av Apan (kallade hyra eller liknande) är inget annat än att en försvinnande del av de pengar de redan fått av kommunen skickas tillbaka - för att låtsas som att Apan betalar för sig.

Hur man än vrider på saken är en rimlig gissning att Apkommunen tankar in kanske 25-30% av Apans budget, trots att de genom att skicka pengar fram och tillbaka mellan olika för ändamålet konstruerade bolag, gör allt de kan för att gömma undan det verkliga stödet.

Det är vad vi talar om när det gäller relationen Apan och Apkommunen där den sistnämnda framstår som en jättesponsor.

Det här diskussionen började ju med att det miljömärkta aptrollet påstod att Djurgårn hade överlägsna inkomstkällor medan Apan kämpade i det tysta. När det gäller relationen till kommunen är sanningen allstå den att Djurgårn inte har den massiva sponsring som Apan har. Det är tvärtom. Djurgårn går i förlust visavi kommunen.

Trots att Djurgårn tar ett socialt ansvar för den kvinnliga delen av befolkningen och håller ett damlag. Medan Apan plockade över Bergsbyns IF 2002 för att låtsas satsa på damerna. En satsning de avbröt och la ned 2008. För att spara ytterligare en miljon per år för herrarna, som förstås var i skriande behov av det tillskottet på någon procent. T ex för att lyfta in på sparkontot som nu dignar av miljoner och är mest välfyllt av landets hockeyklubbar.

Undrar vad som skulle hända om någon t ex anmälde Apkraft för att de hyrde namnet på Apkommunens arena men betalar hyra inte till fastighetsägaren utan till en annan hyresgäst; Apan?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Gudars skymning vilket förvirrat kaos som inträder när man ser över Apans, Apschtaans och det av Apkommunen till 100% ägda Apkraft.

I nedanstående artikel beskrivs 2015 beslutet att bygga om Arenan. Förvirrat var bara förnamnet, men de påstår alltså att Apkommunen bygger om arenan för 41 miljoner. Därmed får Apan förfoga över ytterligare 1500 kvadratmeter för restaurangändamål, samtidigt som man minskar publikkapacitet med 4-500 platser. Vilket kan ses OK eftersom Apan ändå drar så lite folk, tillhör absolut bottenlag i elithockeyn.

Men här påstår de att Apan "betalar in förskottshyra" för de extra 1500 kvadratmetrarna för 10 år framåt på 22 miljoner. Dvs de får hela ombyggnaden för 41 miljoner för 22 miljoner. Och dessa 22 miljoner plockar de alltså som en bråkdel från de pengar de faktiskt fått av kommunen till att börja med. Nej, "Holloway" vi köper inte apsanningen att Apkraft sponsrar av marknadsmässiga skäl när i stort sett hela sponsringen går till en kommun där de saknar kunder; speciellt inte när styrelsen för apkraft och ansvarig för hur apkraftvinsterna fördelas består i stort sett uteslutande av apkommunens politiker.

Man kan ju se det på ett annat sätt också. 2008 la Apan med Pea som ansvarig ned damhockeyn och förklarade att de då sparade 1 miljon per år på detta. Så har det nu varit i 10 år och de har alltså sparat 10 x 1 miljoner eller rättare ännu mer eftersom kostnaderna lär ha ökat. Pea har försvarat sig med 1. Vi stöder Clemens damhockey (ett stöd som var så betydelsefullt att Clemens fick lägga ned damhockeyn under denna säsong; samt 2. Vi utreder frågan (som inte lett till något resultat annat än att Pea förklarat att kommunen måste bygga en ny ishall för damer som Apan kan få).

Med hänvisning till det ovanstående är det svårt att förstå hur Apkommunen kan dunka in ett sådant stöd - landets värsta kommunaldoping - till en klubb vars sociala ansvar är så stort att man skiter i halva befolkningen.

Vidare påstås att det är rimligt att Apkommunen står för fiolerna för ombyggnaden "eftersom också kommunen kan utnyttja den fina restaurangen.

Apan hävdar ju att det är Apkommunen som fastighetsägare som beslutat om ombyggnad för >40 miljoner, och Apan har igen-kligen inte med det beslutet att göra.

Jaså? När ombyggnaden presenterades var det samme Pea som meddelade att "– Vi kommer att bygga om hela restaurangdelen till en restaurangbar som på ett helt annat sätt passar våra krav, säger AIK:s klubbdirektör Pea Isarelsson."

Som utomstående ser man bara att Apkommunen lägger en väldig massa pengar för att ge Apan väldiga ökande intäkter. De ger alltså Apan en restaurang i "bonus". Ungefär som när Leksands kommun gav Trottoarkanten en stugby vid Siljans strand.

Att ansvariga sedan försöker mörka bort det hela genom att skicka pengar lite fram och tillbaka mellan konton, endast i syfte att låtsas att Apan minsann betalar, ändrar inte på den saken.

Apkommunen har en kommunal budget att hantera. Som stöd för detta har de intäkter i 200 miljonersklassen från Apkommunens Apkraftsbolag men det stödet är inte tillräckligt för att julgranarna ska förbli tända. Apkommunen kunde naturligtvis se till att detAPkraftsbolag de själva äger kunde pytsa över lite ytterligare vinst för att betala elkfaft till julgranarna. Men de avstår, bl a för att APkraft ska kunna lägga >10 miljoner årligen för att sponsra målgruppen, dvs sina kunder. Men av någon anledning sponsrar de i stället en annan målgrupp, en som inte är deras kunder. Är det strikt marknadsmässigt tro? Nej. Det är synnerligen tydligt att denna sponsring sker av andra ej nämnda motiv. I form av att Apkommunen beslutat att Apan ska favoriseras. Så enkelt var det med den saken.

Apan ska favoriseras, samtidigt som de vägrar låta damerna i kommunen spela hockey.

Det luktar illa minst sagt.

Jag ser samma jävsituation här som UG visade upp i Leksand. En enskild klubb med sådan makt över det politiska styret att de utan hinder kan sko sig hur mycket som helst. Jag ser ingen skillnad mellan ledningen för Apan, ledningen för kommunen och ledningen för APkraft. Även om det formellt är olika personer är de del av samma kotteri, där de avgörande besluten troligen tas över en grogg på krogen, gärna då i den uppsnofsade krogen i Aparenan, men fr a utan offentlighetens ljus och utan att de som drabbas av kommunens spariver i syfte att ösa in pengar till APan; gamla, sjuka, småbarn, kvinnor och alla män som inte är hockeyfrälsta. I Leksand kunde UG lyfta hur kommunen la ned skolor och försämrade den kommunala servicen samtidigt som de utanför offentligheten skyfflade över pengar till Trottoarkantens IF och naturligtvis ser vi samma mönster här; ett mönster som ansvariga döljer genom att köra penningtransaktioner i olika riktningar där det övergripande resultatet samt vissa delresultat inte alls redovisas. Utan bara lämpliga delar av det hela, typ "Apan betalar in förskottshyra".

Personligen undrar jag hur länge de kan hålla på med detta. Apan har varit i final varje år, men befolkningen har ju ledsnat och publiksiffrorna sjunker stadigt sedan flera år tillbaka. Det verkar som att den apvänliga klick som tillskansat sig makten att göra som de vill litar på att Apschtaans befolkning ska svälja vad som helst så länge det finns herrhockey på elitnivå i APschtaan.

På detta sätt påminner det om andra historiska företeelser, t ex hur religionen använts för att lura en större grupp orättvist behandlade människor att stå ut med det fåtal som lever i överflöd. Travesterande Karl Marx har Pea alltså dragit slutsatsen att Apan är ett opium för folket och agerar därefter.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och ikväll återigen omgång och nu är tre av de fyras gäng i farten.

Frölunda-Djurgårn.
För Luleås vidkommande ser vi förstås gärna en hemmavinst där.

Luleå-Öret
Otroligt viktig match. Trots bra spel av oss i matcherna mot Öret har de lirat smart efter resurserna och luggat oss på en massa poäng. De kommer med all säkerhet att göra detsamma idag: 100% satsning på betongsförsvar kombinerat med hoppet att de kan utnyttja och måla på de kontringar de får. Naturligtvis mindre risk att de avslöjar våra misstagsbenägna försvarsspelare jämfört med när lag som Pungen trummar på och pressar oss mest hela tiden. Men synnerligen svårt att möta, som bekant.

Om jag har rätt koll ska Falken gå in igen och då räknar jag med att Falken, Hedman och Petter sätts ihop igen - höstens succélina. Medan Kennedy-smittade Hillllllding får jobba hårt från en läktarposition.

Svårt att säga något i förväg. Igen-kligen tycker jag att Luleå ska kunna vinna en sådan här match men det har jag tyckt så många gånger under 2017 och laget har alltid lyckats finna nya vägar att förlora poäng och matcher.

Och så viktig denna match är, dessutom!

Skulle vi vinna är vi sedan 7 poäng före Öret med 9 matcher kvar. Ett försprång vi inte borde tappa.

Men förlorar vi är de bara en ynklig pinne bakom oss och då...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Javisstja. Jag glömde lägga in bilden på den styrelse som "Holloway" garanterar fattar alla beslut på helt affärsmässiga grunder och inte för att gynna Apan.

Se och imponeras! Ingen av nedanstående påverkar pengaflödet i apriktning. Speciellt starkt eftersom alla utom en är kommunalpolitiker i APschtaan och när de inte tar beslut om Apkrafts ekonomiska planering tar beslut om minskade pengar till tjänstemän som får släcka julgranar.

Duktig styrelse, det må man säga.

Kommunalägda bolag som kommunen inte äger? Det kan man nog bara hitta i apnära miljömärkta sammanhang.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20170216_kl._12.36.42.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Noterar en rookie i Apboken som kommer med massor av info avseende Apkrafts Apsponsring.

Inledningsvis läser jag och tänker "ojoj, den grabben vet vad han talar om och jag får nog be om ursäkt och backa här och där".

Men sedan noterar jag att han har fundamentalt frl i den avgörande frågan, som han avfärdar med:

"Skellefteå kraft är ett kommunägt bolag men Skellefteå kraft är INTE = Skellefteå kommun. Skellefteå kraft INTE = Skellefteå kommun"

Nähä?

Ägare utser styrelse som utser ledning som i sin tur sköter verksamheten enligt de beslut som styrelsen fattat och styrelsen är så sammansatt att den ska besluta enligt ägarnas uppfattning.

Är det möjligt för ägarna att ge styrelsen i uppdrag att instruera ledningen på något sätt?

Naturligtvis. Självklart. Och jag kan fylla hockeysnackets server med exempel på när så skett.

Skulle det exempelvis vara möjligt att Apkrafts ledning beslutar att från och med nu sponsra belysningen på kommunala julgranar i Apkommunen?

Ja, för fan. Det skulle de kunna göra och det skulle vara lokalt synnerligen goodwill-skapande och uppskattat av framför allt de små apbarnen men även annat folk inklusive sådana som skiter i hockeyn. Enda anledningen att de inte gör det är förstås att de inte kommit på det.

Men vidare. Om nu kommunen köper sin el från ett annat bolag och Apkrafts inkomster alltså kommer från köpare utanför kommunen kan man förstås ifrågasätta varför Apkraft ska lägga all sponsring lokalt, där de inte har några inkomster och inte utanför Apschtaan, där inkomsterna tydligen finns?

Ja, så skulle förstås ett helt fristående bolag agera. Sponsra, marknadsföra och informera med reklam till de konsumenter de har.

I stället för att lägga allt detta på konsumenter de inte har.

Hur förklarar man det?

Kan det bero på att av nedanstående styrelse är samtliga utom en kommunalpolitiker i Apkommunen? Som i sin funktion av styrelse för Apkraft väljer att gynna sina ickekonsumenter i stället för sina konsumenter; eftersom politikerna har andra bolagsoberoende syften? Nämligen att ge stöd till Apan?

Nej du. Ett kommunalägt bolag äger bolaget och har makten att besluta hur bolaget agerar. Genom att t ex hålla Apan under armarna.

Fråga: kan du bevisa att Apkraft INTE stod för en miljon som betalades under bordet till Zachrisson?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Det är inte så lätt för det miljömärkta aptrollet, som tror att hockey i Sthlm spelas på en estrad som rymmer Morrisey, Bob Dylan eller två hela hockeylag i mtach;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Pluss att "Green Yoda" missar en annan sak med Stockholm...ja, "StorStockholm" har väl kring 1,2-1,4 miljoner invånare, men alla med lite bakom pannan vet också att "StorStockholm" hyser massor av klubbar andra än Djurgården. Vi har bl.a riktiga AIK, Södertälje, Hammarby, Huddinge med flera där dessa lags fans absolut inte vill kolla på Djurgården i en vanlig serielunk då de hellre lägger pengarna på sitt lag.
Så det riktiga "publikunderlaget" är inte direkt det han påstår utan betydligt mindre.
Pluss en sak till...I StorStockholm går fotbollslagen rätt bra och hockeyn där för kämpa med konkurrens av betydligt högre sportutbud på elitnivå vilket inte SKAIK behöver oroa sig över och i StorStockholm är trots allt fotbollen större.
Detta tar inte Green Yoda hänsyn till i sin alternativa fakta :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Daddeh: Apsanning är apsanning och lögn är .....

Nä, vänta nu? 🙄😁😂🤣😜

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Hahaha! Jag vägrade tro att någon kunde ha en sådan vansinnig tolkning om vad miljömärkt innebär, så jag tog på mig skyddsdräkten och besökte apboken. Det känns bra att de ännu kan bjuda på ett gott skratt och förvåna en med sin "kunskap". Från och med nu ska jag börja kalla jåda för "miljömärkt". Vad skulle då kunna vara ett lämpligt namn för hans lika obegåvade sidekick..."komposthögen" kanske? :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
I syfte att inducera vinterkräksjuka hos en icke nämnd medarbetare vid Äldreomsorgen i Öfvre Övik kan jag meddela att jag nyss passerade Moran Metal Guru och jag tar nu plats på Top Ten på listan för flesta inlägg på hockeysnacket. I detta nu har jag bara en timråit, en trottoar, ett antal pölsor samt moodoister framför mig.

Jag är dock tämligen säker på att jag aldrig når nestorn Paddan - en suveränt trevlig MooDooist - som visserligen inte skrivit något på drygt fyra år men ändå har drygt 14 000 fler inlägg än jag.

Antagligen skulle jag klättra på listan om man
räknade ord isf inlägg eftersom jag av och till sprider orddiaréer på upp till en meters höjd och mer;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Kvällens bevakning av transferfönstret blev minst sagt en antiklimax. Nu återstår visserligen 15 minuter men jag antar att inget lag hinner köpa Sidney Crosby på den tiden.

Pungen, HV och Djurgårn verkar ha dumpat några egna misslyckade spelare till varandra plus att några no-names presenterats och av tabloiderna blåsts upp till jättedimensioner typ "OS-spelare till Lag X" som köpt in en deltagare från dragkampen i Stockholm 1912.

Annat var det på den tid vi live på nätet kunde följa förhandlingarna mellan Osten och Jonte och liknande;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Noterar vidare att Aptrollet Bagdad Bob menar att den fruktansvärda kommunalsponsringen är acceptabel "eftersom den formellt kommer från ett "miljömärkt" bolag".

Låter som ett alternativt fakta. Vad betyder det, igenkligen?

Vi besöker Apkraft och finner följande under rubriken "miljöcertifiering":

"Miljöarbetet bedrivs systematiskt med stöd av det certifierade miljöledningssystemet som utgår från kraven i ISO 14001. Ett av ledorden i standarden är ständig förbättring, vilket innebär att vi kontinuerligt utvärderar och förbättrar våra arbetssätt och metoder. De processer, rutiner och stödsystem som krävs för miljöledningssystemet är samlade i företagets verksamhetshandbok på intranätet.

Samtliga medarbetare går en miljöutbildning för att öka sina kunskaper inom miljöområdet. Utbildningen ger grundläggande kunskaper inom miljöområdet, kännedom om miljölagstiftning och en inblick i hur vi hanterar miljöfrågorna i verksamheten."

Jag kan ju läsa igenom sådan orddiarré men för de som inte är vana vid sådant kan jag informera om att det står ingenting viktigt alls. Ord, bara ord.

Det är ungefär som om Kina skulle förklara att visserligen avrättar de tusentals människor årligen, men de har satt till en kommitté som studerar området "humanisering av avrättningar" så därför är det helt OK; kommittén planerar komma med sitt betänkande redan år 2087 för övrigt.

Det är vidare som när bolag svär sig fria från kvalitetssäkring genom att förklara att de är ackrediterade enligt lämplig ISO-standard. Det låter ju bra. Till någon informerar om att det inte finns några hinder alls för att ackreditera produktion av flytvästar i alternativt material. Betong...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Noterar att hockeysnackets svar på Donald Trump, aptrollet som likt trumpen skakar av sig korrekta fakta, på ett sätt som skulle få Bagdad Bob att tappa hakan av beundran, och i stället serverar s k alternativa fakta.

För de som inte känner till begreppet alternativa fakta kan det översättas som "ljug, påhitt, taget ur luften men framlagt med en dåres envishet.

Vi kan ta ett exempel. Rasistpartiet var ute på turné och första anhalten var Dorotea. Där talade rasistordföranden för en publik på 0,0 personer i drygt fem minuter innan han gav upp, plockade ihop och åkte hem.

I efterhand skrev media om detta och rapporterade om succén. Då fick de mothugg av rasistpartiet som skickade ut ett PM där de förklarade att jimmie talat i 30-40 minuter för 30-40 åskådare. Pressade av media svarade Bagdad Bo.. jag menar rasistpartiet: "Vi har en annan alternativ uppfattning".

Nu sitter aptrollet och ljuger tungan svart genom att förklara att Apan är missgynnad jämfört med Djurgårn. Trollet menar att "Stockholm har 1,4 miljoner invånare och Apschtaan 70 000 så de har möjlighet dra motsvarande större publik.

Fåsenu...Apan drar ungefär 4 500 per match (naturligtvis en skamfläck för högsta serien, bara Rögle och Kronan drar färre) och då menar trollet att eftersom Sthlm är 20ggr större ska Djurgårn dra 20ggr större publik. D v s Djurgårn ska ha 90 000 åskådare på hemmamatcherna.

Jaha...

Vidare menar trollet att Apan "bara" får 6 miljoner årligen av ett sponsrande bolag". Vi talar alltså om Apschtaan Kraft, ett bolag där samtliga i styrelsen utom en person är kommunalpolitiker i Apschtaan; det är ett kommunalt bolag alltså.

Men det stannar inte där.

Apkrafts officiella redovisning ger att av Apkrafts kommunikationsbudget används mer än 10 miljoner varje år för sponsring. Apan själv erkänner "bara" 4,8 miljoner årligen i gratisbidrag av Apkraft samt 1,2 miljoner för Aparenanamnet men det stannar förstås inte där. Som alla inser går väsentligen hela sponsringen från Apkraft direkt in på Apkontot efter kommunalt beslut om detta och förutom ovan namngivna poster "kallar" Apkraften penningöverföringarna för "bonusutbetalningar" etc.

Men det stannar inte där.

Djurgårn betalade 2010 summan 100 000 kronor varje gång de hyrde Hovet för match och vi vet att den summan galopperat iväg även om jag inte har färska data. Fjollbollen - som tar 13 850 personer, inte 16 000 som Bagdad Bob-aptrollet yrar om i form av alternativa fakta, eftersom han tror att hockey i Sthlm spelas på en estrad som en rockkonsert med en massa stolar och ståplats mitt i arenan - är betydligt dyrare och där har Djurgårn sällan råd att vara.

Hur mycket dyrare? Ja december 2016 förklarade Djurgårn att de måste ta in mer än 8 000 åskådare för att gå plus sedan de betalt hyra för Fjollbollen.

Alla som inser något - och saknar kompetens att tro på "alternativa fakta" - inser omedelbart att Djurgårn årligen betalar många, många miljoner i hyra för att kunna använda Hovet eller Fjollbollen. Och då talar vi bara match; de har förstås inte råd att träna i arenorna så för träning för A-laget och alla andra lag inklusive damlag får de hyra hallplatser på annat håll.

Hur ligger det till för Apan då? Hur mycket betalar de i hyra för Apkraft arena?

Ja, nu råkar vi ha svart på vitt i form av icke alternativa fakta om den saken. Se nedanstående bild. Den visar efter diverse kreativa apkonstruktioner vad Apan betalar kommunen för att använda arenan.

Och till det priset har Apan råd att inte bara matcha där utan också träna och anordna evenemanget som spektaklet "första isträningen" komplett med fiskdamm och ansiktsmålning.

Visst, man kan tänka att det är en hög och kostsam hyra och det är förstås förklaringen till att Apan förklarat att de har inte råd med ett damlag om inte kommunen bygger ytterligare en ny ishall och skänker den till föreningen så att de kan stoppa in damerna där.

Det står förstås alla (läs sidekicken-aptrollet i Övik) fritt att tro på Aptrollet Bagdad Bob i Göteborgs s k alternativa fakta, när det gäller att bortförklara landets värsta kommunala sponsring; av en kommun som släckt julgranar, monterat ned lekplatser och stängt förskolor för att gratisöverföra kommunala medel till Apklubben.

Den övriga delen av befolkningen (läs: alla utom de tre aptrollen) tar del av icke alternativa fakta och har en annan bild av verkligheten...
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20170215_kl._23.04.02.png


« · 1800727 · »