Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
NoMercy: För oss i Luleå är det nog våra viktigaste veckor.
Torskar vi mot bottenlagen nu kommer strecket mycket nära och kanske vi t o m hamnar under det. Om vi samtidigt blir utslagna i semifinalen mot Apan är vi riktigt på botten.
Kan vi ta oss upp därifrån? Kanske, kanske inte?
Skulle det bli så att vi tvingas kvalspela blir det väl ännu viktigare veckor för oss, men det är nu vi har den rejäla chansen att hålla oss därifrån så det är nog nu vi måste prestera.
Skulle vi lyckas fullt ut närmsta veckorna innebär det nog att a) vi kan rätt säkert sluta oroa oss för att hamna i kvalspel och b) vi får spela CHL-final mot Lustan eller Kärpät. Uppnår vi de två målen kommer jag att känna att detta varit ett lyckat år.
När det gäller Apan kan jag utan vidare hålla med om att de kommande två veckorna inte betyder så mycket. Åker ni ur CHL mot oss kan ni nog leva med det med tanke på alla era andra framgångar senaste åren och förlorar ni ett gäng SHL-veckor närmsta veckorna kan ni likaledes skita i det. Eftersom ni har siktet på svenska Gludet och kommer att nå slutspelet i en god position och först då är det dags för er att vara som allra bäst under säsongen. Kanske har ni accepterat lite tyngre resultat så här efter jul för att vara på topp jämfört med andra i början av mars när det gäller något för er.
So be it.
Men för oss i Luleå känner jag de kommande två veckorna som årets viktigaste.
Två spelare kommer hem till Luleå med brons från Junis-VM.
Christian Jaros och Peter Cehlarik och de andra slovakerna levererar Slovakiens bästa framgång någonsin.
Duktiga grabbar våra Luleåpojkar. Dessutom kompletterade av Luleå Hockeys Lukas Wallmark och Samuel Ward på en hedrande fjärdematch.
Jaha. Efter en massa skitsnack dags att fokusera på det viktiga. Detta är vad vi har att vänta oss innan vodkauppehållet i början av februari:
Tis 6 jan Luleå-Trottoaren
Tor 8 jan Apan-Luleå
Lör 10 jan Luleå-MooDoo
Tis 13 jan Apan-Luleå CHL
Tor 15 jan Pölsan-Luleå
Lör 17 jan Luleå-Läjkers
Tis 20 jan Luleå-Apan
Tor 22 jan Lustan-Luleå
Lör 24 jan Luleå-Warulfven
Tis 27 jan Luleå-Pungen
Tor 29 jan Djurgårn-Luleå
Lör 31 jan Luleå-Öret
Tis 3 feb CHL-final!
Lindberg Råkkar: Jag håller med du. Det ska vara riktigt kännbara straff när en spelare ger sig på en domare. Utan ett sådant system undergräver vi all ordning. Detsamma tycker jag bör gälla all form av dålig respekt för domaren exempelvis spelare och speciellt tränare som gör det till standard att få skälla ut domarna. Blir vi av med det kommer också publikens engagemang att osportsligt vråla, bua och vissla samt slänga in saker på isen att reduceras.
Så är det enda acceptabla och så måste vi ha det.
Sedan har vi det förhållande att vi har många domare som inte håller den kvalitet vi borde kunna kräva - men det är en helt annan sak. Det måste göras åt genom att vi skaffar bättre domare. Inte genom att vi tillåter spelare, tränare och publik att attackera domarna.
När man ser på NHL tjusas man av den fina hockeyn. Men minst lika mycket av respekten för domare, även när de gör misstag, och förstås också av hur duktiga domarna är.
Ulfva-Peter Andersson, domarbasen, påstod att det inte fanns prejudikat, men det finns det ju. Inte för vad en kastad handske betyder men andra typer av angrepp på domare.
Alavaaras påkörning av Kuben 8 månader
Javeblads nedbrottning av Fredriksson 5 månader
Lindmarks svingande av klubban utan att träffa mot Lahti 10 matcher
Åslins påkörning av Kuben 8 matcher
Petterssons måttande av slag utan träff mot linjeman 8 matcher
Wernbloms utskällning av Kuben 8 matcher
Tollefsen fråga "hur skulle det kännas om jag ströp dig?" till linjeman 5 matcher
Lite intressant att det blev billigare att köra på Kuben med tiden...samt att nämnde Kub så ofta retade upp spelarna att de drog på sig avstängningar.
Men var i nämnde prejudicerande lista skulle man som sakkunnig inom sporträtt placera in Ersberg?
5 matcher är naturligtvis på tok för lite. Inte bara för vad han gjorde utan också eftersom han hade haft flera minuter på sig att lugna ned sig och dessutom blåjuger i sitt svar till DN.
Förtroendet för zebror och DN blir än mer skamfilat...
Sven.Savage: 5 matcher som sedan blir 3 riktiga känns ju också som en skymf, Ersberg passerade en klar gräns och borde straffats mycket hårdare.
Speciellt om man ser till tidigare bedömningar i liknande situationer.
Minst 1 månads avstängning hade varit en rimlig påföljd för sitt psykbryt mot domaren.
Kan tycka att vi diskuterar bagateller på hockeysidorna samtidigt som zebrorna kommer undan den granskning de borde utsättas för, med undattag för när de under match skadar våra lag.
Det finns hur många exempel som helst men jag har det närmaste. Att zebror gör misstag måste vi acceptera även om frekvensen och typen av misstag kan diskuteras.
Men det finns misstag som inte alls är ursäktliga. När zebror i lugnt skede gör väldiga missbedömningar som får en att ifrågasätta om de kan regelboken och som ktaftigt drabbar ett lag.
FriSören Persson presenteras som "en av våra mest erfarna elitdomare". Under matchen HV-Luleå är spelet stoppat under flera minuter. I ett läge kastar vakten Ersberg sin stöthandske på FriSören".
Alla som har den minsta kunskap om hockey vet omedelbart att detta ska bestraffas med omedelbar utvisning, matchstraff, anmälan till disciplinnämnden och avstängning. Det finns liksom inga funderingar om saken. Det är så självklart som det kan bli.
Men vad gör FriSören? Han fegar ur och törs inte ta utvisningen. I efterhand försöker han hitta på att han "inte såg vem som kastade handsken". När ett så allvarligt regelbrott sker, varför nöjer han sig med att "HAN såg inte", är det inte alldeles självklart att han då ska fråga de tre andra zebrorna om de såg vem som kastade? Och är det inte de andra tres förbannade skyldighet att utan tillfrågan informera FriSören om vad de sett, eller kan de ursäktas att om FriSören fegar ur och blundar för gärningen har de inget ansvar heller?
Jag tycker att det är väldigt upprörande och inte för att det drabbade Luleå utan för att det visar en fantastisk brist på ansvar från en "av de mest erfarna elitdomare" vi har. Som begår ett misstag som rätt troligen ledde till en stöld av tre poäng.
Som sagt. Jag tycker att HV var bättre än vi och sportsligt sett är de värda de tre poängen. Det är en annan sak.
Men att en zebra begår ett sådant icke ursäktligt misstag för att han fegar ut, det är inte acceptabelt.
Men var är debatten om det? Finns den hos förbundet? Nej. Finns den i media? Nej. Finns den på nätsidor? Nej.
Ska vi verkligen acceptera sådana misstag av ren feghet och inkompetens från en zebra?
Jag tycker att disciplinnämnden skulle få rätt att stänga av en sådan zebra samt omvandla en del av avstängningen i böter. Det är stötande att han ska uppbära full ersättning om han väljer att så kraftigt missköta sitt uppdrag.
Med en sådan ordning skulle förstås höjdhopparen få mer böter än ersättning för de matcher han "dömer" innan vi blev av med honom...
Sven.Savage:
bra att du efterkontrollerade och såg ditt misstag :P
BGJ: Nej, jag tror inte att han mognad, nej, och har dessutom fakta som stöder den uppfattningen. Fakta jag tidigare presenterat här på sidan men vi tar det ett varv till.
De slutsatser jag kan dra är att han var ännu tokigare som junis och lugnade sig lite för att få spela bland seniorer. Därefter har han varit konsekvent fulspelande med undantag möjligen för förra korta varvet hos Apan samt sedan hos KHL-silverlag från Prag vilket jag tolkar som att han då inte blev så pressad. Men i dagens Apa och i slutspelet kommer han nog inte undan.
Här har du listan (matcher, minuter):
|
Redigerad kommentar
BGJ: Även om jag slängt in ett antal kommentarer idag sitter jag egentligen och jobbar med annat vilket förklarar att jag nu två gånger tryckt fel när jag ska svara dina inlägg som därför blivit gillade. Så vet du vem och varför.
Javisst, självklart. Vi var i slutet av maj och endast Holloway hade tidigare aviserat att han skulle gå. Naturligtvis insåg Lehtonen att inom en månad har tio till dragit? Lehtonen ger ju ett begåvat och kunnigt intryck ja.
Men allt det där bygger på att han i första hand letat klubb där han får spela med stjärnor. Jag får nog snarare intrycket av en penningjagande lycksökare som tar chansen att krama ut allt han kan genom gamla meriter.
Bagdad-Bob visste nog att räkna med att en j-a massa apor skulle dra men hans inköp av Widing och Lehtonen baserades nog på önskningar från hans sida. Speciellt när flera duktiga allsvenskar som Zaar och Everberg skrev på för Luleå trots Bagdads locktoner.
Nej, jag tror inte att Bagdad räknade med att han skulle få det han nu fått av Lehtonen och Widing utan tror att han betalade alldeles för mycket.
BGJ: Snabbgooglande hittar man desto mer om Sevcens alla avstängningnar i Warulfven där han förstås spelat betydligt längre än han gjort för Apan än så länge. Men hittade åtminstone länken nedan för att illustrera att han fortsätter sina brottsliga gärningar även hos er.
Ju sämre backuppsättning han lirar med, desto större ansvar får han ta och desto större risk att vansinnet rinner till för den lille fulspelaren.
Med allt detta som bakgrund kan oddsen tyckas låga för att han blir avstängd under slutspelet då det hettar till och då får Apan en backuppsättning som riskerar sänka Apan trots alla enorma sign-on-bonusar som utbetalts för köpeforwards.
Sven.Savage:
Varför skulle spekulationer bara falla om han informerat Mikko? En kraftig förenkling skulle jag vilja säga. oavsett om LJ berättat eller inte så inser vem som helst att efter 4 raka finaler och 2 raka guld brukar de bli en hel del som söker nya utmaningar. Sånt är de flesta spelare medvetna om. även deras agenter.
BGJ: Känns som att denna värvning av Bagdad-Bob var den mest misslyckade av alla hur mycket eller lite han än betalade för honom, inklusive hemliga sign-ons.
Jag håller med om marklnadsvärdesbedömningen men däremot är jag inte övertygad om att Bagdad-Bob insåg det vi nu vet eftersom han hade möjligheten att stirra sig blind på den tidigare prestationen för Apan.
Lehtonen, Mikko | SAIK | RW | 55 | 30 | 28 | 58 |
Bagdad måste ha ställt sig frågan "är det så att Lehtonen gått ned sig något för jävligt eller att han lirat i lag som inte haft Apans spelsystem och värdegrunnnnnd?" och frågan är om inte Bagdads svar på den frågan påverkat hans bedömning av hur hög lön han kunde ge, snarare än av vad Lehtonen kunde tänkas få av andra lag? Tittar han bara på hur billiga spelare han kan hitta kan han ju ta in random kreti och pleti. Och med tanke på hans självbild - Apdoktrinen - är det min gissning att han trodde han skulle få en Lehtonen mer i nivå med den ovan givna raden.
Sven.Savage:
vad jag minns har inte Sevc varit avstängd under sina sejourer i Skellefteå.
BGJ: Spekulationerna faller bara om Bagdad-Bob informerade honom. OM Bagdad-Bob INTE gjorde det blir det bara ett än större stöd för teorin eftersom Lehtonen då insåg att Bagdad-Bob visste men mörkade det som hände två dagar senare.
Sevc är en duktig spelare men dock har han rätt stora problem mellan öronon och verkar alltid ha haft det. Med tanke på hur värdefull och nödvändig han är för Apans känsliga uppsättning av små, tunna och orutinerade backar är han förstås måltavlan nummer ett för lag som HV, Pungen och Warulfven som har ambitionen att spöa Apan genom att sätta fysisk press på apbackarna för att de ska kollapsa.
Undrar om inte Sevc på detta sätt är Apans högrisk för framgång denna säsong. Tar han till sådana övergrepp som han brukar och blir avstängd som han brukar blir nog effekten betydligt större än om randow forward försvinner.
Lita på att den lille fulingen kommer att utsättas för verbal och fysisk press nu när han visat att han inte kan hantera situationen genom att slänga handskarna efter match för att brotta bort domare så att han kan få stryk av 6-7 pungar inklusive Rahimi som delutbildad i Burkölen och Luleå vet hur man "spelar hockey";-)
Undrar om man inte ska titta på matchen Ulfven-Apan i morgon för att se om Ulfvarne utnyttjar den svaga punkten Sevc för att därefter blotta hela akillshälen i form av apbackar?
Sven.Savage:
Sign-on bonusen är nog en av de högst som betalats ut. men att de är en unik summa är nog inte så troligt. klart de inte handlar om att de frekvent händer men att de dyker upp nån då och då som får likvärdiga bonusar är ju inte otroligt.
tss.. nu inbillar du dig saker. klart som fan att det är en ordväxling mellan R och S. Lika troligt är det att R inte är oskyldig i skeendet och framkallar S reaktion. lika klart som att S redan är irriterad över att 5-7 spelare försökte börja bråka med honom.
Spekulationer kring om Mikko utgick från att få spela med stjärnorna faller lite grann då inom 2 dagar efter han skrev på kom nyheterna om Jocke å Jimmie, att Bud skulle fara var klart redan innan.
Snarare troligt att hans marknadsvärde sjunkit en bit 200k med tanke på hans mediokra facit senaste 3 åren. Sen kan jag dock hålla med om att han underpresterat. Men motsätter mig mot att försöka sätta in honom i samma grupp som Sevc, Schremp, Zacke, Kabanov och Pesonen. då han logiskt sett ligger nånstans runt hälften vad deras snittlön ligger. Att han skulle känna sig lurad är oxå en kraftig spekulation. nog har han så pass koll att han förstod att ett flertal skulle ta chansen på annat håll efter 2 raka guld..
BGJ: Nope. Men hur många sign-on bonusar på minst en miljon känner du till i elitserien?
När nu Zackrisson får en sign-on som motsvarar årslönen för en femma duktiga junisar blir det intressant och man undrar hur mycket Bagdad lagt i övrigt för att därefter kunna sprida ryktena på arenan att "XX får faktiskt bara...".
När det gäller Sevcen verkar en massa Pungenspelare ha uppfattat det annorlunda än du gjort. "troligen kaxar och förolämpar"? Du tror inte att Rahimi ropade "bra match Sevc, bara otur att ni förlorade" i förhoppning att Sevc skulle bli vänligt inställd för att inte igen komma med rasistiska påhopp, sådant som han tidigare bestraffats för? Det blir intressant att se nästa möte mellan de båda för att se om den obalanserade Sevc kan uppföra sig eller om det blir avstängning igen, så får vi en hint om månadslönen:-)
Jag kan tro att du har rätt i att Lehtonen accepterade en inte alltför maximal lön eftersom han utgick från att han skulle få spela med alla stjärnor han tidigare gjorde med hos Apan. Men när han skrivit på drog ju hela gänget och det kanske förklarar varför han inte varit så intresserad på isen. Bagdad fick honom billigare men han blir likväl grymt överbetald eftersom han inte bidrar då han känner sig lurad?
Lindberg Råkkar: Jo, det är bara månadslönen gissar jag, vilket förstås ger hygglig info för en typ av spelare men kan vara väldigt missvisande för andra som inte har så stort behov av en månadslön utan hellre lägger stålarna skattebättre på pensioner. Plus då att sign-on samt artistkontraktseffekt inte framgår.
Tycker det vore riktigt bra med offentlig information som dels visade vad klubben fick punga ut med samt vad spelarna fick. Dels för att bedöma hur väl klubbarna skötte sig, dels för att bedöma hur väl spelarna ger lön för mödan.
Ser ogärna importer att nordamerikanska påhitt som hammondorglar och bullvippor till svensk hockey men transparens och offentligheten om lönesidan vore utmärkt att ta efter.
Ett gott förslag i förlängningen kunde vara att åstadkomma ett relativt tak om det innebar att C-more-ersättningen kunde släppa loss lite småmedel för att hyra in NHL-≥sex domare under några år för att garantera kvaliten för det vi betalar för samt för att coacha upp riktiga domare i landet.
Genom journalistiskt arbete har ett flertal oberoende men anonyma vittnen spårats upp på arenan i Apschtaan och dessa har helt oberoende givit samstämmiga uppgifter om månadslönen för Apspelarna. Dessa löner kan således betrakta som fastställda. Närmare upplysningar kommer att presenteras i Fehlmans vårbok "Så blev Apschtaan Löneschtaan".
När det gäller spelare vars måladslön markerats med * har de värvats från den internationella lista på >1000 spelare som står i kö för att få äran att dra på sig den svartgula apdräkten. Dessa spelare är väl medvetna om att något år i Apklubben är en garanti för en framtid som NHL-stjärna med miljoninkomster och har därför deltagit i Lasse Bagdad-Bob J:s omvända auktion som i gammel-Sverige användes för att hitta billigaste hemman för inhysehjon. D v s den spelare som begär minst lön kommer i första hand.
Alla spelare som dessutom skrivit på för Apan utan att få sign-on bonus av Bagdad, utbetald på Jersey eller Cayman Islands har merakts med #.
Här har vi den säkerställda ganterade listan över månadslöner för apor:
Andersson, Erik | <12 500* |
Burström, Niclas | <12 500* |
Heed, Tim | <12 500* |
Öhman, Anton | <12 500* |
Kabanov, Kirill | <12 500* |
Pettersson, Marcus | <12 500* |
Zackrisson, Patrik | >400 000 |
Pettersson, Adam | <12 500* |
Lehtonen, Mikko | <12 500* |
Widing, Daniel | <12 500* |
Edström, Elias | <12 500* |
Lindholm, Pär | <12 500* |
Petterström, Pontus | <12 500* |
Calof, Andrew | 25 000* |
Forssell, Erik | <12 500* |
Sörensen, Nick | <12 500* |
Holmström, Axel | <12 500* |
Lundberg, Martin | <12 500* |
Sundqvist, Oskar | <12 500* |
Ohlsson, Sebastian | <12 500* |
Hanses, Erik | <12 500* |
Svensson, Markus | <12 500* |
Norman, John | <12 500* |
Schremp, Rob | <12 500* |
Lundberg, Arvid | <12 500* |
Lindholm, Anton | <12 500* |
Sevc, Martin | <12 500* |
Lindgren, Fredrik | <12 500* |
Aho, Sebastian | <12 500* |
Sven.Savage: Frågan är ju om pensionsdelen syns i de där "månadslönerna" som bötesbeloppet baseras på eller om det är baserat på beloppet som syns i taxerigskalendern.
Det brukade vara två vitt skilda saker, förr om åren så representerade den gömda pensionsdelen ofta hälften eller mera av lönen.
Men så länge SHL inte kör med öppna kort och redovisar detta så kan vi bara gissa oss fram.
En av få gånger vi verkligen fått bevis på faktiska beloppet var väl den gången någon kommit över Brynäs Nick Angells? utbetalnings avi och den sa något på 280 000.
Efter att ha googlat lite så var det på ett så kallat artistkontrakt våren 2008 vilket ger lite andra förutsättningar, men jag har i alla fall svårt att tro att lönerna skulle haft en negativ utveckling från den tidpunkten fram till idag.
Så känns som att det är svårt att med hjälp av böteslistan dra några vettiga slutsatser.
Sven.Savage:
på dig verkar de som att sign-on bonusar är nåt unikt för skellefteå. och att summan för Zacke är nåt unikt.. detta är föga troligt eller hur?!
Vadå hjärnsläpp av Sevc? han råkade avfyra ett skott strax efter slutsignalen(påbörjat skottrörelsen just innan. i princip omöjligt avbryta) sen kommer ett flertal LHC å försöker jaga efter honom. Sen skriker Rahimi något till Sevc samtidigt som Rahimi rör sig mot Sevc. Sevc blir förbannad för att Rahimi troligen kaxar och förolämpar honom. Och lägg då till historiken mellan dom.
Widing hade väl guldåret en lön runt 175k vad jag minns(så säger ryktet iaf). han har efter det inte rosat marknaden. Rimligtvis bör då hans löneanspråksmöjligheter minska eller hur? skulle gissa att Widing ligger i spannet 75-150k(troligvis över 100k).
Mikko har varit borta från Skell i 3 säsonger. låt oss gissa på att han hade en lön mellan 200-300k då. 3 säsonger då med rätt mediokra resultat. Att han sjunkit under 200k är en trolig slutsats. att han till och med kan ha sjunkit under 150k är inte orimligt.
Intressant lista denna. Många anser ju att bötesbeloppen är viktiga instrument för att folk inte ska bete sig så att de blir avstängda. Ersberg exempelvis kunde väl haft roligare för de 30 000 än att kasta en handske.
Ett annat skäl att undvika böter är förstås att då blir storleken på månadslönen offentlig.
Jag tycker iofs att lönerna skulle vara offentliga. Och då skulle inte bara månadslönen ingå utan också övriga ersättningar inklusive Apans trixande med sign-on bonus i miljonklassen.
Hur mycket fick exempelvis Calof i handen av Lasse Bagdad-Bob J för att signa ett kontrakt om månadslön på 25 000 + boende och bil (under förutsättning att vi litar på "det sägs på arenan"-uppgifter)?
100 000?
1 000 000?
De skattemyglande sign-on-ersättningarna synes ju kunna innebära ganska stora modifikationer av "månadslönerna"...
Om de där siffrorna fortfarande gäller kan vi av avstängningar senaste åren dra några gissningar på månadslöner t ex
Christian Berglund Ulfven Månadslön 250 001–300 000
Ole-Kristian Tollefsen Månadslön 200 001–250 000
Samuel Påhlsson Månadslön 170 001–200 000
Riley Holzapfel HV Månadslön 130 001–150 000
Shawn Lalonde Ulfven Månadslön 110 001–130 000
Erik Ersberg Månadslön 110 001–130 000
Jan Sandström Månadslön 110 001–130 000
Rhett Rakhshani Läjkers Månadslön 90 001–110 000
Teemu Laakso Läjkers Månadslön 90 001–110 000
Johan Forsberg Månadslön 50 001–70 000
Alexander Johansson Läjkers Månadslön 50 001–70 000
Johan Motin Öret Månadslön 50 001–70 000
Anton Hedman Luleå Månadslön 50 001–70 000
Erik Karlsson Lustan Månadslön 35 001–50 000
Teemu Lassila Läjkers Månadslön 25 001–35 000Victor Mårtensson Trottoaren Månadslön 25 001–35 000
Malte Strömwall, Läjkers Månadslön 10 001–25 000
Gustav Rydahl Läjkers Månadslön 10 001–25 000
Lindberg Råkkar:
Kanske det, men tror inte att Taffe eller Micflikier har högre löner än Zacke, speciellt inte med sign-in bonus räknat, det ser jag som föga troligt.
SKAIK har iom värvningen av Pesonen garanterat högsta löneutbetalningarna i Elitserien, men det har ingen betydelse för det spelar ingen roll....det som spelar roll är att de som säger att alla spelare komemr dit å spelar mer eller mindre gratis är ute å cyklar och Zacke är i min mening den bland de mest överbetalda spelarna i SHL sett till prestation, med det ej menat att han är dålig men för den lön har får så är det nej tack.
Kanske har du rätt i att SKAIK får ut mest/betalad krona, de leder ju serien, men det är mkt tack vara de billigare spelarnas hårda jobb för de högt betalda spelarna har inte levererat efter lönen....då vill jag hellre säga att dom hade effektivare trupp jämte lön förra säsongen.
Rytter:
Visst är det så, det kan nog ligga mkt i det du säger :)
BGJ: Hmm, även hört på arenan har en dålig klang sedan brännvinsjournalisten visat vad "ett flertal oberoende vittnen som hört saker på arenan" visat sig stå för.
Den bästa informationen lär vi få när folk blir DN-straffade 3 matcher eller mer varvid matcher omvandlas till böter baserade på månadslön. Fast gränsen går väl vid 300 000 kronor i månadslön och inkluderar väl inte pensionsersättningar och amdra förmåner och framför allt inte sådana trixande som sign-on bonus i miljonklassen som Apan tydligen pysslar med.
Nu är väl Calof (i detta sammanhang tyvärr) inte en sådan fulspelare att vi lär se honom avstängd, till skillnad från Sevc där det bara kan anses vara en tidsfråga innan han stängs av. Med tanke på att han kastade handskarna efter slutsignalen mot HV tycker jag han verkar mer än vanligt obalanserad så det kommer väl snart.
Intressant om Lehtonen och Widing drar på sig en avsyängning dock, så får vi facit på månadslönen på ett säkrare sätt än "hört på arenan". Men Lasse Bagdad-Bob J:s trixande med sign-on bonusar kommer vi inte åt. Man undrar ju hur mycket han gav Calof i handen för att dra till Apschtaan exempelvis?
Böteslistan hösten 2013:
Månadslön upp till 5 000 kr – 750 kronor i böter för en match avstängning
Månadslön 5 001-10 000 kr/mån – 1 250 kronor.
Månadslön 10 001–25 000 – 3 000 kronor.
Månadslön 25 001–35 000 – 4 000 kronor.
Månadslön 35 001–50 000 – 6 000 kronor.
Månadslön 50 001–70 000 – 8 000 kronor.
Månadslön 70 001–90 000 – 10 000 kronor.
Månadslön 90 001–110 000 – 12 500 kronor.
Månadslön 110 001–130 000 – 15 000 kronor.
Månadslön 130 001–150 000 – 17 000 kronor.
Månadslön 150 001–170 000 – 20 000 kronor.
Månadslön 170 001–200 000 – 23 000 kronor.
Månadslön 200 001–250 000 – 25 000 kronor.
Månadslön 250 001–300 000 – 27 500 kronor.
Månadslön 300 001 och uppåt – 30 000 kronor.
Sven.Savage:
Calof kommer från NCAA. collegeliga alltså. relativt obeprövad nivå alltså. har inte hört dessa summor på nån mataffär utan på arenan av folk med rätt bra insyn i laget.
Och nu meddelar Disciplinnämnden att Ersberg stängs av fem matcher (två omvandlas till böter) sedan han kastat handsken på zebran FriSören.
Känns som ett nytt prejudikat har etablerats. Här fanns ju i ena vågskålen att nog var det en liten grej jämfört med vad andra utsatts för men i andra vågskålen låg att alla fysiska angrepp, ja t o m Pekka Lindmarks hyttande klubba, givits oerhört märkbara straff i syfte att tydligt markera hur förbjudet det var att angripa domare. Rätt stor variation mellan Ersbergs en vecka och Alavaaras åtta månader.
Däremot blir det ingen åtgärd för FriSörens underlåtelse att under match döma Ersberg till 5 min plus match penalty vilket med stor sannolikhet skulle ha lett till att HV förlorat 3 poäng medan Luleå skulle ha vunnit 3 poäng.
Denna matchavgörande feghet från zebran FriSörens sida blir således ostraffad och de lag som drabbas är inte bara matchlagen utan dessutom deras konkurrenter.
När ska det beivras?
Likaledes är det tämligen uppenbart att den som legat bakom allt detta är Andreas Johansson som piskat upp stämningen och Ersberg. Nu har HV sedan Dahlén och nu under Andreas Johansson åstadkommit omöjliga och osportsliga situationer för domare och bortalag i Jönköping.
När ska det beivras?
M.Lemiux: Att toppspelare från AHL skulle vara särskilt billiga har jag svårt att tänka mig, AHL spelare som är 30+ lirar oftast på envägskontrakt i den ligan å har då ~$600K/år, att dom skulle komma hit och lira för 200K i månaden känns inte särskilt troligt.
Även om man nu måste överbetala 50K/mån för Zacke så ger det även Skellefteå helt andra möjligheter att formera sitt lag, eftersom motståndarlagen kommer matcha någon av sina två toppfemmor mot hans kedja och detta gera automatiskt de spelare som är mer endimenionella offensiva lirare enklare motstånd. Dom får kanske lira mot Zaar och Wallmark i matcher mot oss istället för mot Abbott eller Fogström.
Jämför man sedan lagens totala lönekostnader i SHL så är det förmodligen fortfarande så att Skellefteå i dagsläget får ut mest och bäst per satsad krona.
MooDoo levererar fyra pojkar som under 2000-talet toppar listor över NHL:s bästa = kan inte utveckla hockeyspelare
Apan levererar inköpta junisar till en sibirientillvaro i AHL = Bästigaste plantskolan!
DansbandsWolf: Snyggt!
Ytterligare begrepp ur Apkatekesen:
Luleå SK och IFK Luleå förenas 1977 = Nykomlingar! Har inte funnits före 1977
Skellefteå AIK och Skellefteå IF går ihop 1969 = Apan var i begynnelsen. Anrik!
Den förenade Luleåklubben tar namnet Groko, byter två år senare till Luleå Hockey och har så hetat sedan dess = Namnbytarlag!
Apan byter beslutar om inte mindre än sju namnbyten under sin korta historia = Traditionsenlig och Anrik!
Apan har en handfull lyckade år i ELitserien SHL, prenumererar för övrigt på bottenplaceringar och kvalspel om de överhuvdtaget finns i Elitserien = anrik, Framgångsrik!
Luleå går upp och stannar kvar nu >30 år utan att ha behövt kvala sig kvar; spelat slutspel nästa alla år dessutom = olegendarisk, oanrik!
Apjournalister gör hönor om fjädrar om lulesupportrar = kretina huliganer! Stanna hemma, idioter!
Apjournalister tystar ned fruktansvärda övergrepp av Apsupportrar = värdegrunnnnnnnnd!
Rytter: Och hela basen för Apans framgångar ligger i att de under fem-tio år satsat på att smygringa alla talanger i norra Sverige redan innan de gått ut grundskolan, med honungsröst förklara att Apan hade minsann insett att pojken skulle bli NHL-stjärna, och lova dem Glud och gröna skogar i APschtaan.
Denna rovdrift har sedemera identifierats och de övriga städerna och klubbarna har satt in motåtgärder. Apan har numera allt svårare att sno de västerbottniska talangerna från Umeå där de väsentligen finns och även från Norrbotten håller Luleå på att stänga möjligheterna för apstölder. Apan blir alltmer desperat och nu drar den sig inte ens för att ringa 15-åriga talanger som redan spelar i Luleå Hockey för att försöka lura dem till Apan men de får det allt svårare.
När nu denna bas och förutsättning reduceras/elimineras samtidigt som Apan tömmer kassakistorna kan det bara sluta på ett sätt. Efter solsken kommer regn.
Sven.Savage:Tillägg till Apläroboken:
Apan vinner med 1-2 = Spel mot ett mål och överlägsen skott utanför statestik.
Luleå vinner med 2-1 mot random motståndare = 0-0 dyrkare
Apan checkar högt = Possitiv hockey
Luleå chekar högt = Tråkhockey alt. sarguthockey
Liten lärobok i Apspråket.
Apan vinner = Apan är bästigast
Apan förlorar = Apan är nedtränad vilket betyder att strax är de ännu mer bästigast
Motståndarlaget får utvisningar = De måste ta till fula medel för att stå emot den bästigaste Apan
Apan får utvisningar = Apan blir behandlad med en fruktansvärd brist på respekt
Media skriver 700 hyllningsartiklar om Apan = Se där hur bästigast Apan är
Media låter Apkritik uttalas i en artikel = Fruktansvärt! Nu blir gruvarbetarna ledsna i ögat
Ett motståndarlag värvar spelare = Köpeklubb! Köpeklubb!
Apan värvar spelare från rekordantal länder = Bästiga värvningar från den internationella kölistan på spelare som vill lira för Apan
Lag som tillhört Elitserien SHL hela tiden den funnits = losers!
Apan som tillbringat generationer utanför Elitserien = Anrik! Legendarisk!
Lag som levererat massor av riktiga NHL-stjärnor = kan inte utbilda hockeyspelare
Apan, som köpt 15-åringar andra utbildat, som sedan tar sig till AHL = Världens bästigaste plantskola!
M.Lemiux:
Glöm inte att LHC var med och la bud på honom, dessutom ett rejält kontrakt över flera år. Enda chansen för SAIK att få honom var att dra till med detta monsterbud och en fet sign-on så han inte skulle återvända till klubben han gjort många säsonger i tidigare.
Det jag skulle vara orolig för som SAIK supporter är inte att man värvar spelare, för det har dom råd med. Utan det är tendensen i kontraktskrivning och hur man bygger laget, många av de tänka ledande spelarna som värvats har kontrakt på 1-år, gör dom succe så kan dom dra till KHL/NLA utan ersättning. Gör dom bra ifrån sig så vill dom troligen ha mer nästa år för att stanna, ta Zackrisson som exampel, ifall han har 400 kSEK/månad med sign-on inräknat och man vill föränga med honom samt att han vill ha mer eftersom spelat hem ett guld till SAIK så kanske man får slänga upp 420-450 kSEK/månad, och då kan man inte heller utnyttja sign-on tricket med lägre skatt, ett sådant kontrakt blir äckligt mycket dyrare nästa år trots att lönen bara stiger lite. Samma gällar Kabanov, Calof, Widing som bara sitter på 1-års kontrakt.
Dessutom kanske juniorer som sitter på billiga kontrakt har någon form av lönestege där lönen ökar med x kSEK per säsong.
På sikt är detta något som jag om jag vore SAIK supporter skulle vilja se en ändring på, för en sådan spiral är inte hälsosam. I en liten kommun/klubb måste man förutom sina stjärnspelare ha juniorer som fyller på samt hitta billiga spelare som utvecklas och skriva längre kontrakt. Annars riskerar man att få skriva korta kontrakt och spelare byts ut varje år, så länge man har en stomme som SAIK har är det inte märkbart, men på sikt kan detta leda till en spiral nedåt istället.
Dagens mediaraaaaaseri synes annars handla om "fiaskot" att småkronorna fick stryk av ett starkt Ryssland.
I förväg var man tämligen överens om att denna uppsättning småkronor var en av de svagare på senare tid och med hänvisning till det har väl våra junisar presterat över förväntan.
Men så ser inte media på saken. Här ska letas syndabockar! Och gnomen Mårts ger media bränsle genom att förklara att de är ju bara barn.
Jaja. Så är det nog. Själv har jag sett väldigt lite av matcherna men de jag sett har jag sett en back från Apan leverera misstag på misstag på misstag som lett till mål för motståndarna.
Sånt händer i junisVM, sånt händer i SHL. Speciellt när nu HV visat vägen och illustrerat hur effektivt det är att sätta fysisk press på Apans backar med medianmåtten 180-79-20: 180 m korta, 79 kg lätta, knappt 20 år unga.
Blir spännande i morgon. Jag ger mig fan på att Tommy Samuelsson är väl uppdaterad om utvecklingen. Skulle tro att Warulfven kommer att sikta in sig på denna Apans största akilleshäl. Undrar om det inte blir aptorsk igen?
BGJ: När det gäller Kalopsen var han under seriens inledning överraskande duktig och helt klart en strålande värvning. Sedan har det blivit mindre produktion.
Men där har apsupportrar spridit snacket om att den bästigaste Lasse Bagdad-Bob J minsann fått Kalopsen till småpengar, sannolikt eftersom Kalopsen förstått att bara han kommer in hos Apan blir han per automatik NHL-stjärna strax.
Nu säger du att "Calof. fri bil å fri bostad. och ca 25k i månaden..".
Jag vet ju inte var han bor men det är väl inte så dyrt i Apschtaan. Sammantaget är väl ditt påstående att Kalopsen har typ 30 000 i månaden. Visserligen har andra apor yrat om att han bara har 15-20 000 men skitsamma.
Säkert har du rätt. Kalopsen har ju sådan lågkvalitativ utbildning att det tyder på att han var lättlurad. Eller så hade han hört av Budden att det tillkom ytterligare kompensation. In natura?
Lindberg Råkkar:
Precis, nu var det inte jag som myntade begreppet, men det är inte helt fel att kalla honom för en duktig brunkare, alltså en hårt arbetande tvåvägsspelare med kapacitet att göra poäng.
Men att han ska vara värd 300000/månad pluss fin signbonus?? NO WAY JOSÉ :)
Det skulle jag iaf aldrig vilja att Osten betalade till honom då det finns billigare spelare som gör samma jobb.
Det förstod även Linköping som istället satsade på om det var Taffe eller Micflikier och det var nu i efterhand ett bättre val...till förmodat mindre peng dessutom.
BGJ: Tack för ursäkten, men jag bedömde att det var så tämligen uppenbart att jag jämförde plusminus för spelarna eftersom jag gav plusminuspoäng, eller ville du ha en inledning av typen "Nu ska jag tala plusminus. NNs plusminus är..."?
Zackrisson är knappast en målspruta utan har andra kvaliteer av brunkarkaraktär och då är det intressant att jämföra honom med de hemvävda lirarna. Det är då relevant att jämföra hur stor betydelse för laget de haft, mätt med parametern plusminus i kombination med vad de kostat, mätt i uppskattad lön. En brunkarinsats på t ex 10 självproducerade poäng är inte imponerande om den utvidgade informationen visar att han varit inne på 15 pluspoäng men 30 minuspoäng. Nu har vi en massa billiga hemvävda som sammanlagt enligt din gissning lyckas få mer lön än köpespelaren zackrisson får själv samtidigt som deras insatser mätt som plusminus överstiger den överbetalde. Rätt intressant att se för att värdera Bagdad-Bobs "lyckade" köp.
Hur man än vrider och vänder på argumenten tycker resten av hockey-Sverige att det är en uppseendeväckande värvarmentalitet att pröjsa >400 000 i månaden för en brunkare som Zackrisson. Och att Bagdad-Bob slängt ut de summorna för honom ger oss alla en hint om vad han varit beredd att betala för alla övriga. Apsupportrar däremot vill ha oss att tro att de alla har accepterat småpengar för äran att få spela för Apan eftersom det är en garanti för att de blir NHL-stjärnor med jätteinkomster. Själva tittar vi på vad Zackrisson fått och sedan tittar vi också på vad "NHL-stjärnor" innebär och drar slutsatser med stöd av enkel logik.
När det gäller bedömning tar du fram vinkeln att på senare tid presterar Zackrisson betydligt mer pinnar och är då jämförelsevis inte lika överbetald som han var tidigare. Samtidigt "vet" du ju att Calof minsann har småpengar (troligen eftersom du har säker information från en kompis till en kompis vars systers grannes kusin har massiv information om Calof eftersom de handlar i samma närbutik). Hur har det gått med Calof-produktionen då, under samma tid? Har den möjligen reducerats lite, lite jämfört med vad han producerade inledningsvis. Vad kan det bero på? Inte är det väl så att han fått klart för sig att en brunkare som Zackrisson tjänar 20 ggr mer än han själv, samtidigt som Calof med egna ögon kunde jämföra med vad de uträttade på isen? Eller har han gjort en Bud, vars produktion kunde gå rejält upp och ned beroende på om han fokuserade på att producera på is eller i kioskflickor?
Sätt du ihop en lista på spelare som under åren i olika lag i Elitserien SHL fått ersättning på >400 000 kronor i månaden så ska du finna en lista med riktiga stjärnor, kompletterad med en brunkare. Då bör du rimligen kunna dra vissa slutsatser. Om du avstår från s k ap-logik.
Ap-logik baseras på apdoktrinens första teorem som lyder: Det Apan gör är alltid bästigast. Av det följer att hur galet än Apan uppträder är det en Apsupporters uppgift att tvärtom klara fakta påstå att det är ogalet. För att "bevisa" det egentligen omöjliga tar Apan då stöd av irrelevanta argument och räcker inte det får man ta till specialaren "jag har hört av en kompis till en kompis att XX minsann har en jättelåg lön". En klassiker i Apsammanhang men underkänd bland alla andra som pysslar med hockey på riktigt.
M.Lemiux: Zacke är väl att jämföra med en sådan som Kucera, en kompetent två-vägs center som kan lira bra i båda riktningarna.
Istiden han får i Skellefteå vittnar väl också en hel del om hur betydelsefull han är.
Jag skulle vilja påstå att han är värd pengarna, då man får en landslagsspelare i sina bästa år och som förmodligen gör sina medspelare bättre.
Ska man ha en svensk spelare av den kalibern i den åldern så kommer det kosta lite pengar.
Att kalla Zacke för brunkare är att diskvalificera sig från fortsatt diskussion i ämnet :)
BGJ:
Visst är det väl så att att 14p på 19 matcher är ett OK facit, men påpekandet är att Zacke skulle vara en ledande spelare i laget och för 300000/månad i lön + signbonus är hans poängproduktion skral...Zacke är en hårt arbetande spelare som gör sitt jobb, men det är som Sven säger att han högst kan räknas som en duktig brunkare och har en hög lön för sin kapacitet.
Jämför det då med Luleås motsvarighet vad det gäller hårt arbetande brunkare, Per Ledin (som f.ö är erat internettrolls dvs fake-Svens hatobjekt och han påstår att Per är helt värdelös) så har han gjort 16p på 30 matcher, alltså en poäng mindre än Zacke på 4 färre spelade matcher, och lägg därtill att han gjort mest GWG i årets säsong av alla spelare och spelar med en hel del mindre lön än Zacke så är han mer prisvärd, då han inte ens var tänkt att ha den poängproduktion som han stått för.
Nu ska jag inte stå och klanka så, Luleå har haft en historia av överbetalda spelare och en del misslyckade dyra förvärv som mest latat sig och väntat på lönechecken medans billigare spelare har stått för jobbet, poängen och slitet men Osten ankomst har sett till att Luleå undvikit sånna minor då han värvat bra och billigt.
Största missen han har gjort är väl Dixon, visst Dixon tycker jag jobbade på bra men han var värvad för att producera vilket han ine gjorde och fick därför gå.
Sven.Savage:
Ursäkta men nu yrar du. nu pratar du om plus/minus statsen inte poängen.
Men för övrigt. vad är de relevanta med att påpeka en spelares inkomst på de där sättet? Zacke bör man ju kunna säga att han trots en knackig start har han höjt sig markant. från att först 15 matcherna haft 3 p. så har han senaste 19 m gjort 14 p vilket måste ses som rätt bra. så Ja, han gjorde inte skäl för lönen första tiden. men senaste tiden gör han det i hyfsad utsträckning.
troligen ligger dom där 6 du räknar upp 2-300k över zacke om man lägger ihop deras löner. enkel logik.
BGJ: Zackrissons leverans är alltså +7 poäng.
Utmärkt förstås med Lehtonen, Schrempen, Widing m fl som ligger på minus.
Men jämför man har vi typ Lundberg +16, Andersson +15, Forsell och Sundqvist +13, Lindholm och Burström +11 . ett helt gäng som synes prestera betydligt bättre än Zakris och frågan är om de sex sammanlagt har mer lön än Zackris själv med >400 000 i månaden.
Jag gnäller inte på någon av de nämnda men påpekar att det är lite underligt att Bagdad-Bob pröjsar en av Elitserien SHL:s högsta löner genom tiderna för en sådan brunkare som Zackris uppenbarligen är?
Jag tycker att det är anmärkningsvärt och menar att det illustrerar hur "duktig" Lasse Bagdad-Bob J är.
Tror inte att han kommer att säkra Apans framtid med de insatserna.
Läser i Aftontrasan att Pölsan erbjudit Rönken att ta över om de sparkar Tommy Jonsson, men att Rönken tackat nej.
Vanligen skiter jag i tabloidernas påståenden eftersom det som regel bara är skitsnack men Sexpressen har ju varit först ute rätt ofta på sistone, kanske en positiv effekt av att de hämtat in Mr Madhawk. Lite omotiverat tror man då att kanske även Trasan är med på den banan.
Personligen tror jag att Rönken inte accepterar att hoppa in som en räddningsplanka. Han har det så ekonomiskt tryggat efter sina hockeyår och därefter den väldiga förtjänst han gjorde på lekkedjan.
Dessutom är Överste Rönnqvist - jo, han är överste i det militära - en man som har stenkoll på allt och därför väljer att gå in i omständigheter där han har 100% stöd av styrelse, sportchef, assisterande tränare/ledare och de spelare har valt att ha med.
Att då gå in nu känns väldigt löite Rönken och han behöver det inte och känner sig knappast intresserad/stimulerad av ett sådant uppdrag.
Skulle han fixa det?
Ja, för fan.
Är säker på att han från dag ett skulle förklara att "Nu blir det så här!" och den som inte köper hans krav skulle försvinna. Sedan är han förstås otroligt kompetent för uppgiften och skulle inte behöva lång tid för att förklara för varje spelare vad han förväntas göra och efter viss inskolning skulle de vara där.
Effekten skulle med all skerhet bli att försvaret blev solitt och med de offensiva kvaliteer Pölsan besitter skulle de kunna bli farliga för vilket lag som helst.
Han har ju ett CB som få tränare kan matcha. I första uppdraget gick han in i ett Almtuna med ett lag vars spelare året innan med nöd och näppe undvikit nedflyttning ur Allsvenskan - med Rönken som boss slogs de året efter om att avancera till Elitserien. Tog från Almtuna med sig Enterfeldt och Fälth som var strålande för Rönkenhockey i fortsättningen.
Sedan kommer han till ett Luleå, som sista säsongerna kämpat förtvivlat för att undvika kval och nedflyttning och i ett huj skapar han ett lag som efter Apan är bäst i landet i genomsnitt närmaste 3-4 åren.
Med det på sin lista har han med all säkerhet så mycket pondus och respekt att han skulle få spelarna i Pölsan med sig och eftersom det finns så mycket positivt spetskompetens där skulle han säkert lyfta laget gissningsvis att slippa kval och kanske att gå överraskande långt i slutspel.
Men som sagt. Vet inte riktigt varför han skulle ge sig på det uppdraget när han inte behöver och dessutom inte får full kontroll utan tvingas ärva vad en rad starka personer startat upp. Visst skulle Rönken bli en räddare för Pölsan, det betvivlar jag inte, men tycker igen-kligen att nyckeln inte borde vara svår att ta fram och att nog borde man kunna hitta någon annan som mäktar med det; kanske inte som ersättare för TJ utan snarare som ett stöd med tydligt delegerat ansvar.
Full omgång i Elitserien SHL ikväll. Och alla matcherna i omgång 35 går dessutom samtidigt:-)
Inte direkt novemberlunk nu utan tvärtom flera rätt viktiga uppgörelser.
Mest intresse drar nog MooDoo-Pölsan. Bottenfinal mellan två lag som har kniven mot strupen. Fr a media har som vanligt ropat på att tränarna måste sparkas, vilket är medias universalrecept för hur man får till bra hockey. MooDoo har fallit till föga och tagit in en glad värmlänning känd som fågelholken när han tränar lag som bara förlorar medan han själv tittar på passivt. Pölsan står ännu emot men det är en kamp mot klockan.
Och visst gäller det mycket. Förlorar MooDoo är man plötsligt 7 poäng bakom Pölsan och kanske 9 poäng bakom närmsta räddningsplankan Trottoaren. Vinner man kan man vara bara 1 pinne bakom Pölsan och 3 p bakom Trottoaren om också de förlorar. Rätt stor skillnad på konsekvenserna.
Pölsan å sin sida har ju liknande scenarion: vid vinst ev. passerat Trottoaren och tagit sig över strecket, vid förlust ev. 5 pinnar bakom Trootoaren.
Känns inte som en sexpoängsmatch. Snarare en tolvpoängsmatch.
Strax ovan i tabellen har vi vikarierande bottenfinal mellan lagen på plats 9 och 10. Luleå-Trottoarkantens IF. Trottoaren, som förlorade allt inledningsvis har därefter hittat ett poänggivande spel, lirat och åstadkommit resultat som vore de ungefär lag 4-5 i serien sedan mycket lång tid, och poäng efter poäng tagit sig närmare. Nyligen fick man också äntligen lämna understreckposition och allt talar för att man kommer att fortsätta klättra uppåt i en imponerande comeback i år.
Luleå inledde tvärtom genom att vinna allt i början men har därefter under månader befunnit sig i en formgrop där man tagit minst antal poäng av alla lag och därigenom sjunkit som en sten och nådde dithän att man bara var en fölust till från att hamna under strecket. Men i det läget slutade Fagervall möblera om inför varje match, varje spelare kämpade allt man kunde och de tidigare uddamålsförlusterna byttes till uddamålsvinster. Faktum är att sedan en månad tillbaka snart har Luleå vunnit allt förutom två förluster mot HV, matcher man också kunde fixat. Men effekten har blivit att även om man knappt klättrat vad det gäller tabellplacering har man närmat sig säkrare mark. Luleå har börjat lägga distans till bottenlagen och är nu närmare att nå gruppen av lag i mitten av tabellen.
Konsekvenserna av resultatet i denna näst-bottenfinal blir också stora. Tar Trottoaren pinnarna kan de vara 5-6 poäng ovan kvallagen samt bara 2-4-7 pinnat från lagen ovan och mot mittenposition. Förlorar Trottoaren kanske man t o m passeras av Pölsan igen och ramlar under strecket, samtidigt som närmaste konkurrenten Luleå går loss 8 poäng ovan.
För Luleå naturligtvis motsatta läget: vinst och man kan avancera kanske t o m till plats 7 med klart häng på övre halvan; förlust och Trottoaren är då bara 2p bakom vilket innebär att strax kan vi vara på plats 10 och då blir vi måltavlan för Pölsans och MooDoos kamp att undvika kvalspel...