Luleå HF

SHL · 118060 inlägg · 891 ämnen

« · 1614210 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lutar tyvärr lite vad jag sa efter matchen mot MoDo att Ulven just nu känna starkare och mkt riktigt slog dom oss på näsan....har inte så stora förhoppningar att vi tar två pinnar mot vår nemesis Brynäs på bortais men man vet ju aldrig....känns dock fortfarande som att fjärdeplatsen är förlorad men det är ju som bekant inte över förrän den feta damen sjunger.

Usch, spelet har verkligen gått i baklås sen i början på november och inte som att det skulle vara nog har Luleå på tog för dåliga backar i egen zon förutom Skrbek, Janne, Jonsson och till viss del Frallan, men nån av dessa eller två har alltid vart borta och ersättarna inte ens värda att nämna, alla vet ändå vilka de är. Synd att Rönken och Bulan står oaktiva och inte satsar på typ Fagerudd men vi hade behövt värva minst en defensivt skicklig back också.

Framåt??? Tja...allt har gått i baklås sedan början på november. En av våra ledande spelare Olausson har inte synts till och rankar inte honom som en förlust efter denna säsong, i allsvenskan poängstarke Trucken stämmer inget för, det enda han lyckats positivr med är några hårda tacklingar men inget mer....Linus Persson har kall klubba denna säsong och inte levt upp till förväntningarna. Abbottarna har vissa matcher vart riktigt bra, men vissa vart osyliga men klarar ändå godkänt betyg totalt sett.

Det är Klasen, Ledin och Hedman som vart behållningarna framåt...Klasen behövs inte kommenteras, men Hedman har visat att han inte bara kan sätta in monstertacklingar utan kan lira också...med mer istid som han vart förtjänt av hade han haft märkbart mer poäng. Ledin...vem hade trott så mkt om honom?? Att han har attityd och vilja visste man, men han har visat att han fortfarande kan producera någorlunda iaf....och feg är han inte heller.

Omark kan man inte ha större krav på, grabben kommer från några turbulenta säsonger over there och med sparsamt med istid på hög nivå och lite stukat självförtroende kan man inte kräva mer...hoppas att han stannar kvar nästa säsong, då tror jag på en helt annan Omark än idag.

Appropå dåliga säsongsavslutningar Sven....säsongen 09-10 (med Rograrna i spetsen) lyckades väl Luleå missa en till synes säker kvartfinalplats med typ 5-6 omgångar kvar till Timrå som gjorde en heroisk insats och snuvade den av Luleå i sista omgången genom att besegra oss 1-0 i vår hemmaborg t.om. Om Luleå nu missat fjärdeplatsen får nog denna avslutning ses som värre.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

I allt elände, skönt att kunna sätta det i sitt perspektiv genom att höra spelarna som tog Luleå Hockey upp i Elitserien för trettio år sedan.

På officiella hemsidan intervjuas LG Niemi, Roger Mikko, Johan Strömwall, Lars Modig, Rolf Karlsson, Kapten Köhler, Blomman och Freddy Lindfors! Sköna intervjuer, sköna lirare fortfarande.

LG Nimei och Mikko från den fruktade Ruisma-linan drar minnen från matchen. Blomman och Freddy konstaterar att förr räddade vakterna, numera kör de sannolikhet att stå i vägen. Strömwall och Modig berättar hur det vart att vara yngst i laget; hämta kaffe åt de andra, ställa sig sist i matkön samt bli utskälld på träningar och match om inte passen satt på bladen. Och Karlsson och Kapten hyllar fansen och H-läktaren från då och konstaterar att de är lika bra nu, samt berättar hur de uppskattade de lulefans som följde laget i matcher i fiendland 100-150 mil hemifrån. 

Efter att ha lyssnat på de fina farbröderna kan jag skita i dagens resultat. När det gäller den matchen och den på lördag har vi sedan nio dagar på oss att bryta ihop och komma igen. Yeah!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Å andra sidan. Om vi antar att MooDoo som nu tycks ha vaknat, slår HV borta i sista, samt att SkAIK äntligen skärper sig och tar 3 p av Warulfven i sista, då kan vi styra lite genom vår match mot Pölsan. Med ovanstående som förutsättning får vi vid 

2-3p mot Pölsan: MooDoo i kvarten med hemmafördel

1p mot Pölsan: Pölsan i kvarten med hemmafördel

0p mot Pölsan: Pölsan i kvarten utan hemmafördel

Det sista är väl det mest obehagliga ty alla förluster mot Pölsan i slutspel har väl avgjorts i den gävligaste av rinkar in sista matchen...

Men tar Warulfven 1-2-3 p slutar de flesta varianterna med att vi får Ulfven i kvarten...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Råkkarn: Håller med dig. Vi kan väl satsa stehårt på Gunnarsson, Olausson och Forsberg mot Pölsan så hoppas vi Ulfven tar 2p av Schleffte, så får vi Läjkers i kvarten, hellre än Ulfven.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, alla fyra lag bakom oss ser ut att ta tre pinnar. MooDoo och Trottoarkanten har redan vunnit, Ulfven har strax tagit tre pinnar av oss, och Pölsan har 2-3 ledning på Pungen...

slutar det så har vi

4. Luleå +23 84 p

5. Ulfven +7 83 p

6. Pölsan +9 82 p

7. MooDoo +1 81 p

8. Trottoarkanten -39 80 p

9. Pungen +6 76 p

MooDoo behöver ta in 22 plusmål på oss för att passera i sista omgången, det går ju inte.

Men både Pölsan och Ulfven har konkreta möjligheter att passera. Pölsan går förbi oss om de tar 2 p mot oss på lördag och i så fall passerar också Ulfven Luleå om Ulfven bråkar sig till 2 poäng mot Schleffte (mindre poängupphämtning är 2 p räcker inte för Ulfven eftersom de i så fall måste hämta in 16 plusmål från oss.

Ja fy fan. I januari spelade vi bort chansen på andraplatsen, i februari tappade vi tredjeplatsen och nu på sluttampen ser vi ut att riskera droppa ända ned till sjätteplats i sista omgången och därmed förlora hemmafavören i kvartsfinalen.

Har vi någonsin avslutat en grundserie så extremt jävla superkasst? Det tror jag inte, förutom då 1994 då vi torskade 6 av 7 sista matcherna. I årets avslutning kan vi tangera det resultatet, att förlora 6 av 7 sista matcherna, om vi torskar på lördag också, men vi har ju en förlust mot MooDoo den här gången då vi tog en pinne genom oavgjort efter tre perioder, så det här är väl bara vår näst sämsta avslutning på de trettio åren. Och mot vilka lag? Växjö, HV, Örebro, AIK, MoDo, Färjestad, Brynäs och vi vinner bara en enda match? 

Fy fan. Hade vi plockat normalt i dessa sju matcher, dvs vunnit dem, skulle vi varit tvåa i serien. Nu är vi fyra och riskerar bli femma eller sexa. Och Olausson och Gunnarsson har fortfarande inte bänkats? Men Fagerudd får vila upp sig...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Det var ett hockeylag och ett gäng flickscouter på plan idag.
Rönnken toppar upp laget i 6 mot 5 på slutet med Gunnarsson och Forsberg två spelare som förmodligen inte skulle göra mål ens om det stod ett fotbollsmål på kortsidan.

Vi kommer vara helt chanslösa i en kvart mot FBK, men nu har vi ju tur i oturen att en läggmatch förmodligen ger oss möjligheten att komma 6:a och få möta ett wild card lag som Växjö.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ja, satan också. Sändningen gick från extermt värdelös och usel under första perioden till sämre och någon gång under andra lade de helt av, man får inga bilder alls.

Testaderadion som "direktsänder" men jag hittar inte direkt från matcher utan de hänvisat till sportradion som kör €%#%€#&% bollnystanboll sandviken mot något annan skitlag, fy fan. 

Enligt swehockey powerbreak, 1-3, i delfinen efter 13,5 minut. Av det man såg tidigare inser man att Warulfven får döda match hur de vill utan att winnerborg reagerar och kuben funderar väl mest på om det vankas dammsugare till efter matchen-kaffet.

Ett tiominuters och ett matchstraff på Ulfvarne är helt orimligt lite att döma av det fulspel man såg av ulfvarne medan man hade bild. 

Men vem har vi som kan stå upp när Hedman är borta för en pytteslaggis? Det blir förstås abbottarna som får bära allt men det vi hade att knäcka ulfvarne och lustan ifjol, när de ville bråka, dvs Fredrik Svensson m fl, det har vi inte idag. Vi har dock Gunnarsson och Olausson som väljer att stå och titta på när de andra spelar hockey...

Rönken har tydligen äntligen fallit till föga och köra Omark med Abbottarna nu. 

<2 min kvar, 1-3...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och nu 1-3, och jag lyssnar på intervju av Ingemar på Ullevi...FY, FY, FY FAN!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Fan, 1-2. Och jag ser inget.

Nu har Ingemar Johansson sänkt Floyd och Sverige har tagit det finaste av bälten:-)

På CSports börjar de sända reklam i stället för match. Kanske ska jag ta radiosändning från matchen?

Eller...kolla in Ingos match på youtube?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, aldrig någonsin har det laggat så extremt. Har i princip bara sett en halv minut sedan början av andra perioden, bedrövligt.

Och den halvminuten var det brutala överfallet på Mannberg - där har vi något disciplinnämnder ska rensa genom säsongsavstängningar i stället för att fjolla sig med att Hedman uppfiostrar en MooDooist.

Jag ser på stats från swehockey att Luleå kvitterar i början av tredje, Cam Abbott på pass av Linusarna Klasen och Omark! Tydligen har äntligen försökts den PP-lina man frågat efter?

Låt oss hoppas att Rönken fortsätter att låna LInusarna trolla med Ulfven.

Jag ser alltså inget alls, lyssnar på en radiosändning med direktsändningen från Ingemar Johanssons match i Yankee stadium juni 1959. Nu är det dags för tredje ronden!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: Ja, fy för den lede. Har upptäckt varför det gått troll i vårt PP: vi spelar ju 3 mot 4. Motståndarna vet ju att våra backar är meningslösa så de kan koncentrera sig på linorna. Till slut kommmer då ett pass till gunnarsson som omedelbart slår bort pucken om han öht hindrar den att gå ut över blå...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ja fyfan wimmelflygel, nu har du skitit hela tiden i warulvarnas extrema fulspel att äckel #%%%#&€& ulfven åberg kastar mannberg som inte är tacklingsbar i sargen på ett sätt som inte var så j-a långt från nackbrytarvåld. Jag tycker det räcker med att Luleå fått en spelare med tetraplegi. Skärpning nu för fan wimmelflöjel lägg ab med att fega dig, det leder till risk för riktigt svåra skador.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Harju i målform och Luleå slutar 6:a, det var bättre förr.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Helt j-a otroligt hur Warulfven krokar och slashar, när de inte får crosschecka i rygg. 

I Ulfvens regelbok har man inte klubban för att spela puck minsann...

Och nu laggar nätet för jävligt igen. Skandal!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
jaha, nu erkänner csports att de har sändarbekymmer. för mig laggade det som fan under första och man kände inte igen ansiktena på spelarna men jag undrade om det var mitt nät. hoppas på skärpning till andra, nog jobbigt att inte liret fungerar...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

0-1 efter första. Warulfven kör krok-hockey som vore det 90-talet och winnerborg verkar ha anpassat sig till det tyvärr. Han blåste ju av ulfvarne i början av säsongen men så blev han utskälld i media av ulfva-coacherna och sedan dess låter han dem fulspela tydligen.

Men något GO i Luleå har vi inte fått se. Blir det skärpning i andra?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Luleå har nog inte sett så här värdelösa ut någongång under de 5 senaste säsongerna.

Har svårt se dom överleva kvartsfinalen ens.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Känns som att Rönken hemfallit till Taavola-hockey: bestämmer innan säsonga ska se uy och no matter what-ändrar inget förrän nästa säsong.

En mer coachande coach skulle nog bämkat Gunnarsson och Olausson för 20-30 matcher sedan...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vilket j-a slafs-spel från båda lagen <1/10 pass går fram.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Helt j-a sjukt hur fult Ulfven spelar, hakningar och crosscheckingar i stort sett hela tiden, speciellt mot Linusarna förstås.

Nu får Winnerborg ta mig fan ta tag i det här och inte blunda för llt ulfvamygel för ger man dem en tumme tar de hela handen - det kommer att bli bara värre och värre med storsvinen nygren och wallin som härförare.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu försöker man iaf PP med Omark+Abbottar, tror inte riktigt på den kombinationen, men det vet man inte förrän man prövat, det kan bli skitbra kanske. 

Fast nog vore det trevligt att se Linusarna tillsammans. Testa det!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

I matchprotokollrt anges Gunnarsson som inne på 0-1, inte oväntat men jag tyckte det var Forsberg.

PP för Luleå nu. Omark-wallmark-forsberg lirar framför gunnarsson-hjelm. Fungerar till dess att gunnarsson får ett dåligt läge och som vanligt slår dåligt skott utamför mål, varpå pucken spelas ut. 

Så där har gunnarsson hållit på i 54 matcher nu: bänka pojken och rta in Fagerudd i stället!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Mannberg utvisad för ryggtackling som MooDooisterna körde 15-20 ggr mot oss ostraffade....

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Men fyfan, Forsberg och Olausson står och tittar på i stället för att markera och redan efter en minut får Berguven besöka högra sarghörnet, vilket betyder 0-1. 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Tröttsamma de är CSports, med påståenen om att sändningarna börjar en viss tid och första femton minuterna sänder de bara reklam för sina egna puerila sändnngar av amerikanska serier och filmer för barn <12 år. 

Vi har Vinnerborg, vilket som regel är bra jämfört med de vanliga zebrorna, dock med invändningen att hemma tar man ju heller sämre zebror som hemfaller åt att döma som hemmapubliken vill. Men OK, då blir det mer rättvist bedömt och det vill man ju inte klaga på.

Tveksamheten på backsidan är oförändrad.

Bakom abbotlinan backar Frallan och Skrbek och det duger naturligtvis.

Men rdan i andrafemman börjar det skaka, där vi bakom Klasenlinan har landslagsjanne, också OK, men dessutom...gunnarsson.

Och så har vi bakom Omarklinan Hjelmen och Kukan, högriskbacken.

FAgerudd går sjua, sist i den positionen fick han lira 0 minuter. Synd, han vill jag ju se bli inspelad. Kunde mycket väl hafått komplettera landslagsjanne tycker jag. Och så saknar vi robin jonsson, djurgårddödaren tyvärr.

Men nu kör vi!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

SkAIKarna gav ju sig in i säsongen förklarande att de hade bästa vakterna trots att Jocke dragit men monstret drog också, tyvärr för oss andra, och nu är svensson borta så kul om MooDoo straffar SkAIKarna. Skulle MooDooismen fixa detta har de därefter HV borta i sista och kan alltså avancera rätt ordentligt, utan vidare till plats fem, om Luleå fixar Ulfven och Pölsan i sina matcher. 

Fast...efter kölhalningen senast är jag inte så säker på att vi vill möta MooDoo i kvarten - laget vet ju rätt väl hur man hanterar Luleå nu. Å andra sidan lär inte Mark in da Park få ta spaden och kasta in puckarna som han gjorde sist.

När det gäller mittkampen om positionerna möter ju Trottoarkanten Köplustan borde; räknar med att oddsen är 1.0 eller lägre för hemmavinst där.

Men två andra matcher av intresse:

Pungen har Pölsan hemma. Rätt avgörande match för vilket av de två lagen som tar direktplats i kvarten antagligen. Tror Pungen vinner.

Och så har vi Warulfven på besök i Delfinen. Förutsättningarna är ju att om Ulfven tar tre poäng av oss och därefter minst två poäng av SkAIK hemma i sista, medan vi får 0p mot Pölsan borta, då passerar Ulfven oss. Men det tror jag vi kan glömma. Vi sätter säkert Berguven vid spaden och nu, efter tre matcher, tror jag det är dags för Linusarna att dra upp tempot. SPÖA WARULFVEN!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

zigge: Ja, nu ska de upp till bevis, med de vakter de själv fostrat, liksom de alltid fostrat sina vakter under alla år, samtliga med födelsebeviset från Skellefteå sjukhus och registrerade som SkAIKare innan <24 timmars ålder. 

Ser att ni kontrar med Ullmark-Forsberg, vilka naturligtvis också de är lika rena SkAIK-produkter; köpe-MooDooister som stulit från hela världens plantskola i Schleffte!

På den goda sidan ser jag att ni inte får några domare utan i stället zebrorna Fri-brottar-sören och sjöqvistarn, fenomen som emellanåt hänger med så pass att de nästan ser vart tionde regelbrott. Brukar ju vara bra-att-ha på hemmais, eftersom de båda brukar fråga hemmapubliken när det är dags att blåsa, men när det gäller att beivra SkAIKs brottarhockey brukar det ju inte hjälpa eftersom vara Vinnerborg törs blåsa efter regelboken mot SkAIKarna.

Nå, vi hoppas att ni lyckas knäcka SkAIK-ursäkterna för vakter. Den där Steenen har ju 93,27% och GAA 1,27 i de sju matcher han stått, inte så oävet jämfört med seriens kanske bästa vakt Ullmarkarn som ståtar med GAA 1,99 och 93,40%


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Vilken, av alla sina Egna produkter, matchar Schtaaaaan som vakt ikväll?

31. Steen, Stefan
34. Hanses, Erik
Kan MooDooismen dra fördel av detta?
 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

I sparkboll lirade Sverige träningslandskamp mot Turkiet, förlorade med 2-1, ungefär som de förlorat mest hela tiden när det inte gäller kval eller mästerskap, då Hamrén testar allt möjligt men det går åt helvete varje gång. Den här förlorar-mentaliteten innebär att Sverige får sämre ranking och det var orsaken till att vi drabbades av Portugal och förlorade med följd att vi missade VM i Brasilien nu i sommar.

Vad Hamrén sysslar med förstår jag inte. Alla som begriper något har insett att prio ett sedan många år har varit att spela ihop en svensk fyrbacklinje men sedan flera år har vi en "backlinje" som ta mig fan inte varit så svag sedan vi spelade med två backar bara för typ femtio år sedan. 

Men Hamrén verkar mer upptagen med att köpa kostymer och halsdukar och fråga Zlatan hur han vill ha det.

Pinsamt värre att se på sparkboll, för den som är van vid en riktig sport som hockey. T ex varje gång det kommer en höjdboll in i turkarnas målområde går deras målvakt upp och försöker boxa eller något men stöter bara i turkiska spelare och slänger sig sedan ner på marken och får frispark. Inte i något läge är det en svensk som är på honom, men frispark får han varje gång ändå. 

Jahaja. Tur man inte bryr sig speciellt, när vi inte har ett seriöst lag. Tycker dock att de här åren när vi har Zlatan skulle det vara möjligt att dra ihop ett riktigt bra lag, om nu Hamrén hade långsiktigt byggt upp en backlinje - eller lovat den skäggige Olof guld och gröna skogar om han körde vidare några år - samt för bövelen givit fan i att hela tiden ta ut den där Toivonen bara för att han är gammal kompis med Toivonens farsa och Hamrén och pappa Toivonen brukat kolla på sparkboll tillsammans för länge sedan i värmland, med lill-Toivonen som bisittare på golvet. Fy!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

När det gäller Luleå stirrar sig de s k experterna blinda på målvaktsfrågan och menar att där har Luleå problem.

Jahaja. Det har vi inte. Ser man till lagens målvaktande har Luleå bästa stats i serien, som vanligt, det är fjärde året nu. Och detta trots att Bella sänkte vårt genomsnittsresultat, liksom Owuya silat lite på senare tid. Men Berguven har tagit spaden de flesta matcherna och han är oförändrat stabil. Nej, vaktfrågan oroar mig inte.

Framåt då? Nej, inte det heller. För varje dag som går blir Omark allt mer i laget och jag tror nog vi får till det. Inga problem där.

Men problem har vi och det gäller backsidan. Vet inte, men det ser ju ut som att Robin Jonsson är borta? I så fall tappar vi en stabil defensiv back och det är riktigt dåligt. Robien kan rensa framför eget mål men när han nu inte är med har vi ersättare som mer verkar stå och titta på medan motståndarforwards ställer upp sig framför vakt för att styra, peta och ta returer. Mycket obra.

Landslagsjanne och Skrbek fixar defensiven och jag tror att Frallan blir lite noggrannare nu när det blri slutspel. 

Men för övrigt? Gunnarsson, Kukan, Hjelmen? Ojoj, det blir farligt.

Senast körde man Kukan och Hjelmen bakom Omarklinan och det känns minst sagt farligt. Det vill till att Omark-kedjan ligger på i offensiv zon för bakåt känns det farligt.

Janne gick med Gunnarsson och kan väl hyggligt stärka upp medan Gunnarsson tittar på. Men inte om det blir för mycket tryck. De lirade bakom Klasenlinan.

Frallan och Skrbek gick bakom Abbottlinan och den uppställningen känns förstås ganska trygg.

Men sedan har vi en fjärdelina som nu kommer att gå utan Hedman och då tror jag den får det svårt. Vill till att de får bra uppbackning, av ett bra backpar. 

Här har vi bara diskuterat de defensiva uppgifterna för backarna. När det gäller de offensiva känns det tvärdött. Frallan är ju den bäste, men han lyckas alltför oofta. Landslagsjanne försöker nog, men tillför inte så väldigt mycket och det patenterade dragskottet var det länge sedan vi såg. Skrbek får ju för sig att gå till attack ibland numera men det blir inte så mycket av det; dock på den positiva sidan att han verkar inte lika långsam som tidigare, drar ned mindre på farten alltså. Hjelmen är väl så där, lite lovande på skott och så. Och så Gunnarsson som skulle ha utvecklats till vår styrka framåt i år; han har tyvärr inte lyckats alls: skjuter mycket men det är bara värdelöst, han kunde bättre spela vidare pucken så förlorar vi den iaf inte och till råga på allt har han otroligt svårt att kopntrollera puck vid pass, tappar ut den j-t ofta över blå i PP, dessutom risk för kontringar av box-laget.

Nej, tyvärr, Gunnarsson har olyckats utav helvitte i år. Nu har vi sett det där tidigare, backar som man tror på men som levererar fiasko bara. Men så, något år senare har de vuxit ut och blivit värsta klippan. Jag tror att det kommer att fixa sig för Gunnarsson, men i år går det inte. Synd att inte Rönken bänkar honom och tar in Fagerudd. Fagerudd har iaf ett mäktigt skott, med all sannolikhet klart bäst bland våra backar och det skulle förstärka vårt PP rejält. Plus att om Fagerudd fått chansen kunde han ha vant sig vid försvarsspelet också - det kan ju inte bli sämre än t ex Kukan som staplar misstag i försvaret och vanligen enkelt dribblas bort av tekniska motståndarforwards.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och nu klämtar klockan för serien. Känns som att Pungen-Pölsan blir en riktigt avgörande match förstås där vinnande lag sannolikt går direkt till kvarten. 

Tills vidare utgår jag från att Luleå blir fyra- Trots missarna på sistone har jag svårt att se att vi tappar detta, så skulle det ske tar jag det då.

Plats 1-4 liksom plats 10 är därmed klara och upplösningen gäller plats 5-9 där vi har

5 Färjestads BK.   +6  80
6 Brynäs IF.        +8  79
7 MODO Hockey.  -2  78
8 Leksands IF.    -42  77
9 Linköpings HC. +7  76

Ser man till formen har lagen tagit följande poäng per match senaste tio samt senaste fem:
 
5 Färjestads BK.   1,6 -> 1,6
6 Brynäs IF.        1,2 -> 1,8
7 MODO Hockey.  1,6 -> 0,8
8 Leksands IF.     1,0 -> 1,2
9 Linköpings HC.  1,6 -> 2,6
 
Helt klart att Pungen går klart bäst nu på slutet.
 
Även Pölsan har steppat upp och Warulfven har gått stabilt hyggligt - men har tydligen nu kräksjuka.
 
Trottoarkanten har varit svagast under avslutningen men på sistone har också MooDoo tappat många pinnar.
 
De lag de möter är:
 

Warulfven
Luleå borta
Schleffte hemma

Pölsan
Pungen borta
Luleå hemma

MooDoo 
Schleffte hemma
HV borta 

Trottoarkanten
Lustan borta
Läjkers hemma

Pungen
Pölsan hemma
Öret borta 

Så, vad ska vi tro? Svåraste motstånd är sannolikt Schleffte, Lustan och Läjkers.  Visserligen brukar lag i streckstrid vara vassast i serieavslutningen, men vi har ju inga sådana streckstrider så jag tror att topplagen fortsätter vinna.
 
Trottoarkanten möter alltså Lustan och Läjkers och svårt att tro annat än att de får stryk i båda och därmed har vi klart:
 
9. Trottoarkantens IF
 
Jag tror faktiskt att Luleå slår Warulfven i morgon. Nu räcker det med förluster för oss. Sedan brukar ju MooDoo ha svårt för Schleffte och även om MooDooismen imponerade mot oss igår tro jag Schtaan vinner. Sedan har vi den verkliga sexpoängsmatchen mellan Pungen och Pölsan och jag tror att Pungarne går segrande ur den striden. Det skulle ge oss följande läge inför sista omgången (räknar med ett-målsförluster och 0 pinnar):
 
5 Färjestads BK.   +5  80
6 Linköpings HC.  +8  79
7 Brynäs IF.        +7  79
8 MODO Hockey.  -3  78

Hm. I sista omgången möter Pungen Öret visserligen borta men Pungen har ju haft lätt för Öret så de vinner. MooDooismen har HV borta och de vinner nog också. Tror dessutom att Schtaan väljer att spöa Warulfven borta för att markera inför slutspelet.  Det ger oss:
 
5 Linköpings HC.  +9  82
6 MODO Hockey.   -2  81
7 Färjestads BK.   +4  80
8 Brynäs IF.        +7  79
 
Men en ytterligare match tillkommer, nämligen Pölsan-Luleå. Och det sätter oss i position att välja kvartsfinalmotståndare, laget på plats 5. Om vi torskar mot Pölsan kan de komma att bli femma och möta oss i kvarten. Men tar vi pinne av Pölsan får vi i stället Pungen.
 
Hm. Vad ska man tro? Gissa på att Pölsan vinner i sudd typ? PK, det gör vi, och då blir det som följer:
 
Åttondelsfinaler:
MooDoo-HV
Warulfven-Trottoarkanten
 
Då räknar jag med klara vinster för MooDoo och Ulfven. Och sedan har vi följande kvartsfinaler:
 
Schleffte - Warulfven 9-3
Lustan - MooDoo 10-5
Läjkers - Pölsan 10-5
Luleå - Pungen 12-3
 
Siffrorna anger hur många poäng lagen tagit i inbördes matcher under säsongen. Men vissa resultat kan kommenteras, t ex har det bara varit uddamål/förlängningar mellan Lustan och MooDoo. MooDooismen är nog en tuffare motståndare för Lustan än man kan tro. Warulfven har också haft visst häng på Schleffte. Kanske Läjkers och Luleå faktiskt kan vara lite säkrare vinnare? 
 
 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Anders Klang: Ja, det äe ljuvligt att fundera över alla år och att se de gamla filmerna väcker härliga minnen till liv. Men nog var det konstigt att se hjältarna från 1984 och inse att de nu är gubbar fast det känns som igår?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
OK, det ser inte så där jättebra ut i seriespurten men mycket kan hända. Slutspelet har inte ens börjat. Är kvar i 30-års firandet. Mottagandet av de gamla hjältarna var mäktigt. Ryser då jag ser detta

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Jo nu kommer de självutnämnde s k experterna som påstår sig täcka hela hockey-Sverige men bara sitter nere i Fjollträsk och runkar matcher på Hovet och i Fjollbollen, att få sötebrödsdagar.

Man har redan förklarat att "nu är det största kvalserien någonsin" vilket "bevisas" av att för första gången är tvillingklubbarna Gnaget och Djurgårn båda med, fortsätter med att det blir gnällbältesderby mellan Öret och Gurkan, samt hoppas att svaga Rögle tar sista platsen så får de också Malmö-Rögle-derbyn.

Undrar om det blir något skrivet om slutspelet om Le Mat överhuvudtaget? Eller "Le Mans", som det heter i Schtaan.

Örebro
AIK
Malmö
Västerås
Djurgårn

samt Bofors, Karlskrona, Rögle eller Mora; troligen Bofors.

Hur kommer det att sluta?

Både AIK och Djurgården till SHL?

Eller Öret och Malmö med följd att Fjollträsk nästa säsong för första gången saknar lag i högsta serien?

Ja, det blir en kamp. I förskott vill man nog anse att Öret är starkast segertippat, liksom att SHL-lagen har en fördel, men nu har vi Djurgårn och Malmö som gått bra på slutet att fundera över. Västerås har jag lite svårt att tro på och i den här konkurrensen kommer knappast det sjätte laget att ha något att hämta, även om de kommer i spelform medan de andra kan ha tappat.

Ofta börjar kvalserien lite överraskande och klara favoriter som misslyckas i första matcherna kan snabbt dö. Så man ska inte vara för säker förrän man sett inledningen. Bland många starka lag brukar de lag som helst vill vinna just vinna medan de som är mest rädda för att förlora just förlorar.

Den där inte förlora-ångesten har ju sänkt Djurgårn några år men denna gång går de nog in för att vinna och det tror jag att de gör. Förlorar-ångesten riskeras nog mest bland de två lagen från SHL, som visserligen borde vara starkare och dessutom har värvat vidare sista månaden, men något av de lagen krisar nog ihop. Utan att beröra de sportsliga förutsättningarna kan man undra vilket av Öret och Gnaget som av pyskologiska skäl väntas kunna kollapsa? 

Tycker det känns självklart. Det blir nog Gnaget. Gissar att de åker dit mot sämre lag som defensivt kämpar livet av sig och kontrar in mål på bodensaren Daniel Larsson och sedan tappar Gnaget stilen. Om första Fjollträskderbyt blir Djurgården-Gnaget kommer "borta"-laget att knäckas av den publik som i sina bästa dagar är landets bästa, där hela Hovet kommer att gemensamt uppföra sig som en komplett klack. Ojoj, det här blir rena helvetet för Gnaget som dansade några somrar med Fast och Melin men därefter har klockan tickat och snart tickat klart.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Dagen efter kvällen före då vi celebrerade den dag för trettio år sedan då vi tog steget upp i den högsta division där vi sedan blivit kvar, utan att någonsin behövt kvalspela. 

Det är klart att man kan skita i att vi torskat äckligt på slutet medan man tänker på allt vi presterat över dessa tre decennier. Några av de trevligaste minnen vi bär med oss har omnämnts. Ett annat minne på högsta nivå är förstås den underbara vändningen i tredje perioden mot Warulfven, något som lyfte oss nästan fram till GLUDet innan Pölsan, vår värste Nemesis, sänkte oss den gången.

Robert Pettersson på hockeysverige skriver om den vändningen (länk) och förklarar också att han tidigare var lulesupporter, något som senare generationer betvivlat då han kritiserat lule när lule kritiseras ska. Vi kommer alla från olika vägar, inte så konstigt.

En kul grej med vändningen, som kom i kvartsfinal (först till två vinster) då vi först torskat nere i Karlstad och sedan låg under med 0-4 inför den sista perioden i Delfinen, var att många lulesupportrar rev säsongskorten och gick hem. De missade alltså att vi nådde 4-4 innan slutsignal och sedan började en lång rad av suddenvinster varav hurtig stod för de flesta. Inte bara tog vi Warulfven, vi spöade därefter Djurgårn och gick fram till 2-0 i matcher mot Pölsan (först till tre vinster), tog med oss champagne på kylning till gavlerinken, men sedan....nej, nu har jag inte tid att skriva mer...:-(


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:Angående kvalserien...fan vad eld i baken Djurgården fick sedan Säcken tog över...luktar som du säger nästan Elitserieplats.

Örebro känns så pass starka att dom bör klara sig, men sen är det mer öppet, TROR dock inte på Real AIK att dom klarar sig kvar. Tror nästan på Malmö med Djurgården som växt upp som en bubblare....hoppas dock på Västerås och Örebro klarar Eliten, då får jag helt plötsligt många Luleå-matcher i närheten. Västerås har spelat riktigt bra denna säsong, men känna tyvärr lite för ojämna för att det ska vara realistiskt, but you never know :)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar:Skrbeks istid säger jag inte emot, skulle han ha mindre istid skulle Luleå ha mer baklängesmål. Hjelm och Gunnarsson är jag mer tvivlande på, som du. Tycker också Fagerudd skulle ha spelats in mer dessa matcher innan slutspel så att Luleå fick in en vass PP-back som defensivt sett klarar sig bättre än Hjelm, Gunnarsson och Kukan.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kvalet. Nu har vi fem klara lag:

Öret
Malmö
Västerås
Gnaget
Djurgårn

och om sjätte platsen lirar Bofors/Rögle - Karlskrona/R§öglr.

Gissar att Öret och Djurgårn tar SHL-platserna. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Läget:

4 Luleå HF .+25 84
5 Färjestads BK .+6 80
6 Brynäs IF .+8 79
7 MODO Hockey .-2 78
8 Leksands IF .-42 77
9 Linköpings HC .+7 76

Jag tror alltså att Luleå fixar fjärdeplatsen, i princip har vi ju fem poäng som följd av den fina målskillnaden. Men övriga lag då? De har kvar:

Warulfven
Luleå borta
Schleffte hemma

Pölsan
Pungen borta
Luleå hemma

MooDoo
Schleffte hemma
HV borta 

Trottoarkanten
Lustan borta
Läjkers hemma

Pungen
Pölsan hemma
Öret borta 

Rätt viktig och avgörande match Pungen-Pölsan på torsdag. Kan bli helt avgörande för direktplatserna.

Tror att Pungen tar sex pinnar medan Trottoaren kammar noll.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Mycket förvänande att inte Fagerudd får lira in sig, speciellt efter PP-målet han klappade in. Har svårt att tro att han skulle vara farligare defensivt än Kukan, Gunnarsson och i viss mån Hjälm.

Tror att framåt kan det lossna i slutspelet även om man tycker att "fungerande" lina är överdrivet om Klasen-linan, eftersom Olausson redan dragit till KHL sedan i november eller något. Att se Ola stå raklång och glida hockey när han inte tar slöutvisningar, vad har hänt med karln? Sätt ihop Linusarna vettja! 

Men oberoende av det är det svårt att tro annat än att vi får med den backupsättning vi har tyvärr. Osten hade behövt leta upp en Ninnimaa innan deadline. Rautio får säkert spaden men med blekt försvar räcker det inte.

Har tyvärr svårt att se detta lag kämpa ned motståndare som vi dödade Lustan i fjol. I detta nu ärv det väl Trottoarkanten och faktiskt Pungen vi kan rå på, övriga blir vi nedtippade mot.

Man får hoppas på uppehållet.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Skrbek 22 min, Gunnarsson 20 min, Hjelm 20 min, Fagerudd 0 min.

Dom vill helt enkelt inte vinna några matcher.
De 6000 som vrålade efter Rautios huvud i lördags måste ha det jobbigt nu, när Super-Mark svarat för två riktigt mediokra insater efter det.

Slutspelet är 1½ vecka bort och det trendar åt helt fel håll dessvärre.
Speciellt illa är det att man är så svaga i 3:e perioderna när matcherna ska till att avgöras.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Håller med om Owuya, det går inte så bra för honom nu. Tror kanske att han inte får låna spaden av Berguven någon fler match i år. 

Äckliga motståndare vi har framför oss, i form av Ulfv och Pölsa, men vi har i alla fall direktplatsen till kvartsfinalerna klara - då räknar jag bort den "teoretiska" möjligheten att MooDoo vinner båda medan vi förlorar båda och MooDooismen också plockar in 26 minusmål.

De enda som jagar oss är ju de lag vi möter och just nu har vi:

Luleå +25 84p
Ulfven +6 80p
Pölsan +8 79p

Förutom att de möter oss har de också kvar Pungen borta, för Pölsan och Schleffte hemma, för Warulfven. 

Jag tycker faktiskt att både Ulfv och Pölsa borde torska de andra matcherna så vi borde ha fjärde säkrad även om vi förlorar våra båda återstående. Men jag tror inte vi förlorar båda våra matcher, så bra är Luleå egentligen även om vi inte fått till det. Redan mot Ulfven med Berguven i vårt mål ska vi vinna klart och det räcker ju faktiskt emd en ynka poäng i den matchen för att vi ska ha säkrat fjärdeplatsen eftersom: Ulfven även om de tar två pinnar mot oss har 18 plusmål att hämta in i sista omgången i så fall, medan Pölsan, om de på torsdag slår Pungen med typ fem mål därefter måste slå Luleå med sex mål för att passera. 

Nej, vi fixar fjärdeplatsen. Med risk att vi får möta Warulfven i kvarten. Man får hoppas att Pungen avancerar upp till femte, det vore väl ett bästa val för oss.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:Nä, Luleås form har minst sagt vart dålig när det nu närmar sig....man har ju bara behövt ta 3 poäng för att säkra fjärdeplatsen på HELA FEM MATCHER och det bl.a mot kvalserielagen Örebro och Real AIK men har bara tagit 1 poäng av 9 möjliga hittills och haft både Örebro och MoDo hemma :/

Börjar nästan vara orolig att det blir fjärdeplats alls, visst det räcker att Ulven förlorar en match så är det klart men äckel-Ulven vill man inte räkna bort och då Luleå möter just dessa Ulvar i nästa match kan det med för närvarnade form bli förlust och sista matchen är mot Luleås genom alla elitserieårens nemesis Brynäs borta och bara för att som vanligt tokjävlas med Luleå vinner dom den samtidigt som Ulven vinner mot Markströmmarna i gruvan så är fjärdeplatsen förlorad :(

Jag vill t.o.m sticka ut hakan och säga att Mark släppte in 3 billiga mål ikväll...det andra var minst billigt men skottet gicjk nästan mitt på men rann igenom, första och sista målet var väldigt billiga.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nehej. Mark Owuya gjorde ingen lysande match, de tre målen under matchen borde han ha tagit tänker jag och sedan var han synnerligen enkelt lurad i straffläggning; första bjuder han på största femte luckan sedan engelsmännen sänkte Bismarck, andra blir han helt bortdragen och verkar bara stå kvar utan att försöka.

Nehej, Mark har för närvarande inte det han syntes ha första matcherna för oss. David Rautio Berguv har haft mäktiga konkurrenter i Anders MNilsson och Jonas Gustavsson under serierna och tappat spaden till slutspelen, men i år är jag helt säker på att det blir Berguven som tar spaden.

Grattis MooDoo till en välförtjänt seger.

Luleå misslyckas allt mer under seriens slutskede. Ser inte bra ut inför slutspelet men för en gångs skull kanske vi har glädje av ett uppehåll medan socialsutspelet - åttondelarna spelas.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Puh! MooDoo var som vanligt otroligt starka i sudd och borde ha avgjort, flera mycket klara målchanser.

Men vi hade tur och tog det till straffar.

Luleå har ju bäst straff-stats i serien, medan MooDoo ligger på minus, lite konstigt eftersom man tycker att de har bra spelare nog plus Ullmark i målet.

Lite osäkert med Mark i målet, känns inte som att han är på tå och lätt kan bli dragen, Berguven mycket stabil på straffar, men nu är det in da Park som får visa sig...iofs kan vi ju byta vakt, men det känns inte som något som Rönken gör.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och MooDoo är väl också grymmast i serien i sudd? 4 mot 4 passar deras toppar utmärkt.

Sämre för MooDoo och bättre för oss om det går till straffar och då blir det intressant med Linusarna mot Ullmark bl a...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Äntligen! Ett misstag av Cumiskey och hela Abbottlinan nyper till med t o m Linusen Persson som målande, 3-3. Orättvist efter MooDoos andra och tredje period, men sådan är ödets onani.

Äntligen hittar zebrorna en MooDoo-utvisning och med bara tre minuter kvar.

Linusarna har gyllene chans nu, men mot seriens bästa box, MooDoos, nu också med intensivt kämpande MooDooister, risken finns för mål i 4 mot 5 nu...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Och nu spelar MooDoo en sådan där hockey som man tycker de skulle ha kunnat köra hela serien, typiskt att det är mot oss då. 2-3 nu efter mål i PP för MooDooismen som spelar ut oss ganska bra.

Men zebrorna är inte speciellt hemmazebror, något MooDoo utnyttjar genom att spela tufft, det skulle jag också göra om jag fick.

Fast nog tror jag att om Berguven haft spaden skulle vi haft ledningen, Mark Owuya har inte varit imponerande efter de tre första matcherna då han tog allt. Ullmark är snarast omutlig, jämförelsevis. 

Tycker alltså att vakterna inneburit att MooDoo hållt sig kvar men nu spelar de sönder oss ganska duktigt. 2-4 mycket närmare än 3-3...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:Ja, Torp skulle utan tvekan ha 2+2...det var en ännu värre sitution i första då Omark blev crossad i det farliga avståndet mot sargen, tror att det var Önerud den gången.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:Haha, jodå...dom namnen minns jag :) Saknar Obsut och Phillip på backsidan. Ejdepalm hade passat in i dagens backbesättnig dvs att göra en massa misstag som leder till mål för motståndarna.

Fan, efter ett snyggt 2-1 signerat Omark och Wallmark får MoDo en ett skitmål till. Som du skriver interferas Janne bort men skottet som går nästan mitt på Mark rinner bara igenom. Jämnare period, men fan vad bra Ullmark är, utan honom tror jag MoDo mer kämpat om slippa kvalserien.


« · 1614210 · »