Luleå HF

SHL · 122123 inlägg · 893 ämnen

« · 1628286 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Anders Klang: Ja, tänk vad mycket elände vi varit med om där i så många år men det här känns för j-a bra. Riktigt mysigt och för Ulfven knäckande mål av Per Pumpen Ledin:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Matchen är slut och Luleå slår för första gången sedan 2010 Warulfven i Karlstad i serien. Warulfven väljer Anton Hedman som bäste spelare;-)

Det var trots allt en juste match fast man oroade sig för att det kunde blivit rallarhockey. Höjdhopparen dömde förstås lite snett men vi fixade det ändå.

Ganska trevlig match. Tycker att Luleås försvar såg klart starkare ut idag än mot Apan. Med ökat självförtroende blir de bättre så det här ser fortsatt trevligt ut:-)

Kom ihåg att "experterna" förklarat att Apan och Warulfven spås olats 3-4 i serien.

Nu har vi mött båda - och slagit dem.

Intressant öppning av den här serien för oss. Och trevligt att se det spel vi har. Det ser lovande ut så om det vi hoppas på infrias kan det här bli riktigt roligt:-) 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
En seger i Karlstad är alltid ett styrkebesked. Är väldigt glad nu!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
22 sekunder kvar, offisde av Ulfven! BULAN-TEKNING NU!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

57 sek kvar, tekning i Luleås zon. Warulfven lirar 6 mot 5, tar time-out.

NU GÄLLER DET - KÄMPA, LULEÅ!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Warulfven sätter in allt för att kvittera men pucken blir mest i Ulfvazonen under lulekpntroll. 1 minut kvar nu. KÄMPA!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Snyggt spel av Lennartlinan och där hängde 2-4 i luftn.

6,22 kvar. Ulfven kör framåt men Luleå får också farliga kontringar. Det böljar fram och tillbaka. Jag är grymt impad av Daniel Larsson som utsätts för svåarare prövningar än lulevakter senaste åren men han är otroligt säker.

4,40 kvar nu.

HV sätter 4-4!

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Snyggt uppspel till Zaar som från halva zon får fritt, drar PeeWee, men lyfter puck över målet och ut.

Stannar sedan upp en halvmeter från sarg och då kommer Hedman och sätter in tackling, mycket onödigt och han åker ut.

Luleå fint tryck i PP men lyckas inte. Bl a skjuter landslagsjanne en puck som träffar en ulfvaklubba och styrs upp i ulfvaansiktet varpå han går omkull. Då vrålar Ulfvapubliken på utvisning! Gång på gång, även efter repris. Ojojoj.

Nå, det blev inget mål.

Men full fart och chanser åt båda håll.

Och fy fan så skönt - full kalabalik framör Ulfvamålet och en gröt av fr a ulfvaspelare som ligger på varandra. Men pucken är fri och glider bakom målet. Det ser Ledin, hämtar puck, drar tillbaka den och spelar in 2-3 följt av pump!

Underbart! Ulfvapubliken som hade Per Ledin som favorit när Looben sparkade honom är inte lycklig.

2-3 till Luleå med 11 minuter kvar. Men en j-a massa målchanser från båda håll hela tiden och det kan nog bli många mål till...

Landslagsjanne och Per Ledin - Luleås unga målskyttar med >1500 SHL-matcher;-)

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Men den j-a höjdhopparen tar ut Abbotten direkt i tredje. Box och Warulfevn får in 2-2 genom Anton Hedman.

FYFAN!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Intressant matchbild mot Apan och Warulfven. Fortsätter Luleå så här tror jag "experterna" får tänka om när det gäller hur denna SHL-serie ska sluta. 

Mycket billigt mål Djurgårn satte efter 3 minuter Stefan Steen. Eriksson lyfter in ett pass från blå sarkkant för andra att styra eller vad det nu är och den går in under Steen. Men nu är det alltså 1-1 och vi får se om läjkrarmna kan plocka gårdarna: 13-25 i skott tyder ju på att de borde ha matchen.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ha ha ha, landslagsjanne, 18 säsonger i Elitserien/SHL intervjuas inför paus mellan andra och tredje. Målfabriken janne, nu med ett mål per match (om man inte räknar hans snygga tredje, lobben via skridsko i fel mål), tillfrågas om motståndaren: det är ett bra lag med skickliga spelare - de har ju tagiot tre av oss;-)

Tycker faktiskt att Luleå är helt klart värda ledning i matchen. Warulfven verkar segare, ofta stillastående. Man kan se laget som Tollefsenhockey: bra när de får vara med men enkla att spela förbi. Luleå är piggare och aggressivare, kan ses som Zaar-hockey. 

Tycker att vi är större än Ulfven men det är en hganska öppen hockey med många chanser från båda hållen. Där tycker jag att Daniel larsson är felfri och med erfarenhet hela tiden vet hur han ska agera medan PeeWee inte har samma erfarenhet vilket märks.

Det här talar för Luleå alltså, men vi har en period kvar och med så lika läge som 1-2 kan det förstås sluta hur som helst.

På Hovet kvitrrade läjkrarna med 12 sek kvar an avdra 1-1 nu.

Pölsan tar ledningen mot försvars-Trottoarknaten, 1-0.

Och nere i Jönköping har Sjöqvistarn och Molgan tagit på fyra minuter mitt i match tagit 29 utvisningar på bortalaget i rad och HV i spel 5 mot 3 sätter både 2-4 och 3-4.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nope, Luleå fick bara till skott i stolpen men nu är vi lika spelare igen, 1,5 min kvar av andra.

Tycker att Warulfven är rätt stillastående på hälarna  medan det är mer fart på Luleårören.

Ok, Ulfven i princip 1,5 mot 0 där men lule räddar.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ha ha ha, tekning i Ulfvazon, Luleå tar den bak till Landslagsjanne som bränner av dragskottet igen och full trafik framför PeeWee som inte ser någonting.

1-2 till Luleå och det är definitivt inte orättvist.

Jaha, gallerappan lovande Kyllington levererar årets mest tydliga slash-triphakning och Luleå får spela PP! Tre min kvar, ser gärna 1-3 här:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

He he, Hedman satte in en liten tackling på Savilahti-Nagander men lyckades inte flytta på honom en millimeter;-)

Luleå dödade boxen, hade därefter 2 mot 1-läge men inte mål.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Pulversjöberg tar ut Dixon för en mindre grej än Grundel fick göra ostraffat.

Tydligt att Ulfven har sex spelare mot våra fem. Sjöberg är precis lika kass som väntat.

box för Luleå igen alltså.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ulfven har samlat för en utvisning och till slut blav det för uppanbart. Luleå spelar PP nu!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:Såg roligt ut när Fröken Wallin försökte flytta undan Petrell från FBK:s målgård...vad han crosscheckade på men Petrell rörde sig knappt en millimeter :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fabbe friläge, Ulfven Grundel strcker sig, får omkull fabb och puck. Ingen hade protesterat på utvisning där men höjdhopparen blundar naturligtvis.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det fixade vi. Daniel Larsson läser spelet perfekt och agerar så erfaen och stabil, känns mycket tryggt.

Luleås box är intressant att följa, den kommer att bli viktig. Blir lite större och bättre nu, men samtidigt står många ulfvar utmärkt placerade fast ulfvens PP är inte tillräckligt bra att utnyttja det. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu har jag sett reprisen. Det är Jonathan Granström som inte tar bort Wallin vid sargen när Fagerudd passar "blint" bakåt. Får bedöma att Ulfven fick det målet som följd av att Luleåfemmornas samspel (ännu) inte är på Rönkenhockeynivå.

Nu kör vi andra perioden! Kom igen Luleå!

Jaha, nu får vi spela box sedan Lennart levererat en hakning modell tydlig.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

C More hittade på någon villervalla på webben så jag missade slutet av första matcherna men tydligt är att MooDoo var nära att vända matchen mot Apan Apan hade ju fått in sex billiga innan MooDoo satte igång och under tredje perioden krossade de Apan, vann med 2-0. En period till och MooDoo hade gjort tvåsiffrigt!

Öret höll oavgjort till 60.00 men en halv minut senare avgjorde Köplustan till 1-2. Pinigt att de inte fick in det målet tidigare, en hel poäng vandrade från Götebrog till Örebro på så sätt.

I nu pågående matcherna match i Jönköping och Pungen äger sönder HV än mer idag: 1-3 redan efter en period.

Pölsan tar emot Trottoarkanten, repris på femtio års klassikermöten, 0-0 eftyer första.

PÅ Hovet i Stockholm har hemmalaget - bottentippade Djurgårn - 1-0 på topptippade Läjkrarna. Jag är visserligen inte där men jag vet att där är ett tryck som Läjklrarna aldrig varit med om och jag är inte alls så säker på att Läjkrarna överhuvudtaget får poäng idag.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

1-1 efter försra perioden. Men de sista fyra minuterna, sedan Luleå kvitterat, var det mycket Luleå och en ihopkrympt Ulfv. 

Överlag skulle jag vilja påstå att det är två rätt hyggliga lag rakt igenom men jag skulle vilja påstå att Luleå varit snäppet bättre offensivt. 

Spännande fortsatt match och det kan gå i vilken riktning som helst - och samtidigt försöker man få en uppfattning om just hur bra kan dessa två lag bli under säsongen? Vissa s k experter har ju tippat Ulfven som 3a, andra några placeringar lägre - medan tipsen på Luleå verkat stabiliserat sig som 6a-7a.

Vi borde ju kunna Luleå bättre än andra och, även om vi vetat att det plats 1-4 Luleå som Rönken ordnade finns inte längre och vi funderade väl på om det skulle bli plats 8-10 det handlade om, eller värre. Men bättre än så blir det säkert. 6a-7a javisst, men det här kanske blir ännu bättre faktiskt.

Nu har ju säsongen knappt startat men vi möter Apan och Ulfven, två lag som "expertisen" förklarat blir 3-4a och ingen kan ju påstå annat än att det ser ut som att vi hänger med de här topplagen - och kanske än mer...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och Luleå kvitterar!

Vi har haft flera nära lägen men tryck framför PeeWee men det här var annorlunda. Luleå ägde puck i offensiv zon och när linan fått övertag har de två fina backar vid blå som kan användas - ger lite PP-tryck nästan, duktiga backar dessa, stor skillnad på tempodödarna Gunnarsson och Skrbek som stod och drällde och funderade en halv minut.

Nu går det snabbt från högerback Näkyvå till Zaar i vänsterbacksläge som slår en hård kross genom Ulfven ned till höger där Wallmark direkt klipper in pucken och PeeWee har inte hunnit flytta sig. 1-1 Mycket snyggt mål!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Inte bara Petrell som kan tacklas i Luleå. 

Unge Kristoffer Forsberg försöker glänsa i egen zon men åker rakt in i 20 årige Zaar som sänker honom med en OK tackling.  Publiken vrålbuar.

Några minuter sedan satte Anton Hedman in en ordentligt tackling på Fogström, då vråljublade man.

Kan någon förstå de olika reaktionerna?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, Luleå börjar starkt första minuterna vilket verkar reta upp Warulfven som skärpt till sig och sedan har det varit mer Ulfv. Full fart i matchen och fr a att de två lagen prövar musklerna inledningsvis som två heavy weights som jabbar mot varandra. 

Åtta minuter in på match väljer Fagerudd med puck i eget sarghörn och Ukfv i ryggen, att slå pucken blint efter sarg men dit har fröken Wallin åkt in, snor puck och lägger in mot mål, där tre warulfvar får sölå skott och retur tillräckligt många gånger för att till slut passera Daniel Larsson: 1-0 till Ulfven.

Visst kändes det som orsakat av ett misstag av Fagerudd, men kanske var det också den lulespelare som höll den sargen längre upp, som inte skulle släppt in Wallin.

Illustrerar i vilket fall att vårt frösvarsspel inte är lika intrimmat som förr om åren. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

6-0 i Apschtaan nu.

Trist för MooDoo att se hur Kabanov är extremt skicklig idag och väl den som i första hand ligger bakom denna kross: en spelare som var MooDoos och som man velat behålla men som Bagdad-Bob öppnade stora börsen för och köpte norrut.

Lite av en chock att se dagens MooDoo lira en hockey som nästan påminner om Nottingham Panthers'. 

Det har ju talats om en ekonomisk svångrem och när nu topparna dragit, bl a köpt av köpeklubben, ser det inte så övertygande ut. Om det här visar hur säsongen kommer att se ut är risken stor att de får spela en matchserie mot ett av topplagen i Allsvenskan, som hat satsat stort i år när hela fyra platser är potentiellt tillgängliga i SHL för allsvenska lag.

Sedan Burkölen tappat stilen och Timrå tappat sitt och vi nu riskerar ett MooDoo som försvinner har vi sedan bara Luleå och Skellefteå kvar av lagen norr om Gävle-Dalarna. Trottoarkanten försvinner snart förstås. 

Ska vi få ett SHL som domineras av lag i Sydbotten?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Pågår några matcher i omgången redan, lirat halvvägs.

Apan har 5-0 på MooDoo och det är förvånande hur extremt svag backsida man har i MooDoo, och hur hela laget levererar ett försvarsspel på 70-talsnivå, som bäst. Ullström är bra, men det räcker inte. Jag börjar nog tro att allas prognos om MooDoo i botten inte är alldeles borta. Om MooDoo är så här undrar jag om inte de, snarare än Djurgårn, hade behövt säcken för att extremförsvara sig kvar i serien. Tror att Övik har en tuff tid framför sig och risken att åka ned i Allsvenskan verkar större än någonsin.

Mellan Öret och Köplustan 0-0.

Den där galne pensionären som tjatat i åratal om hur fega Luleå varit som inte släppt in mål skulle bahöva se på Trottoarkanten och Öret någon gång för att se hur exterma defensiv-lag ser ut...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Åååååh nej!

Jag blev grymt besviken när jag såg att vi fick Sören "stryparen" Persson och Mikael "jagärheltsäker" Nord som zebror i första matchen.

Och hoppades att få bättre domarskap i den andra matchen när vi verkligen kommer att behöva det, mot Warulfven och i Karlstad.

Men det gick åt andra hållet. Vi har dragit omgångens nitlott och får Nord igen men nu i kombination med det värsta tänkbara: Patrik "höjdhopparen" Sjöberg.

Satan-i-gatan. Nu har våra chanser gått från små till mikroskopiska.

Luleås lag är helt identiskt med det vi kört länge nu, fast Mannberg är återigen insläppt som trettonde forward.

Warulfvens lag är som vanligt blandade köpespelare och nu har de en lulevärvning i förstafemman, andrafemman och tredjefemman.

Vi hoppas att de är så borta i scoutingen att de hårdkör med Daniel "ojjagmissade lagårdsväggen" Gunnarsson när och om de får PP.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

SHL behöver Djurgården?

Ja, det skriver en random "journalist" om i någon av tabloiderna idag. Jag har väl läst snart hundra sådana artiklar över åren och innehållet är ungefär detsamma. Det vill säga: jag har i stort sett aldrig läst ett korrekt argument som förklarat varför det skulle vara på det viset.

För det första slås man av att författarna bakom samtliga sådana artiklar är "journalister" som är placerade i Stockholm. Rosen och Vennerstrand har väl skrivit 5-10 artiklar var med den rubriken under åren.

I brist på andra förklaringar drar jag därför slutsatsen att rubriken kan översättas till
"Jag finns i Stockholm och tycker att det är kul om Djurgården spelar i SHL".

Och det kan jag ju förstå. Men så skriv då sanningen.

Har inte precis läst att lokaltidningarna i Luleå, Växjö, Jönköping, Övik m fl skriver "Viktigare att Djurgården finns i SHL än att vårt lag är med". Konstigt nog.

Fram till 60-talet var ju "högsta serien" mer eller mindre än Stockholmsserie i vilken man steg för steg släppte in fler lag. Efter att man utdelat SM i mer än trettio år släppte man t o m in lagen från övre Norrland. Nu har ju alla sådana där "klassiska" Stockholmslag som Göte, Atlas Koplo, Fredrikshof och vad de nu hette försvunnit, saknade av ingen, och under senare tid har riktigt stora klassiker som Hammarby, Södertälje och AIK oftast inte varit med, och vi har klarat oss ändå. 

Det är klart att om något lag från Stockholmsområdet är välkommet så är det just Djurgårn. De andra lagen är väsentligen sparkbollsorienterade numera. I Tälje är det tragiskt att se hur de unga generationerna av täljar skiter i hockeyn och hallen ekar tom; numera är det alla möjliga sparkbollslag som kör på. Bajen är förstås breda och med överallt men hockeyn är på dekis och man har en sparkbollspublik som är landets bästa, tycker iaf jag. Gnaget är sparkboll; när de nu varit med i SHL har de inte ens kunnat mobilisera hemmastöd på Hovet, jag har t o m varit med att se Luleås bortaklack dominera på Hovet mot Gnaget.

Samtidigt som Djurgården kan ha en fantsisk hockeypublik på Hovet: en vältrimmad klack imponerar på hela kortsidan och när de kommer igång får de med sig båda långsidorna inklusive slipsplatserna i ett stöd som inga andra arenor i hockeysverige kan motsvara.

Såvisst är det kul att Djurgårn är med fast det ska vara på egen kraft och sportslighet. Några stängda ligor vill jag inte höra talas om. 

Men samtidigt är läget för Djurgårn - som dominerande hockeyklubb i landets största stad - svårt eftersom man har extremt dåligt stöd av kommunen: de ekonomiska villkoren är mycket sämre än i små städer där kommunen ofta ger enormt stöd till sitt hockeylag: i Sthlm är det tvärtom. Tidigare har de ändå kunnat få stöd av folk med en massa pengar men det har nog sinat numera.

Samtidigt måste man fråga sig hur intressant Djurgårns hockey är för Sthlm? Visst drar de folk och har ofta bland de största publiksiffrorna bakom Köplustan som ingen slår. 

Men allt är relativt. Om Djurgårn drar 7-8 000 åskådare medan lagen i småstäder drar 5-6 000 får man förstås fråga sig var intresset är störst. Faktum är ju att lagen i småstäderna drar 20x så stor publik, räknat på underlaget. Det betyder ju att hockeyn för övikarna, Skellefteborna o s v för att inte tala Ängelholm, Leksand är extremt mycket viktigare än Djurgårn är för Stockholmarna. 

Själva kärnan av Djurgårns hockeysupportrar är förstås omfattande och hockeykompetent - men bortåt lika stor och kompetent hittar man i de mindre städerna. Sedan fylls ju storstadspubliken på med fler inte så kompetenta av typen folk som lika gärna kan gå på balett eller sparkboll.

Själv finns jag ju i Fjollträsk och för mig är det förstås extremt kul att se Djurgården-Luleå Hockey på Hovet. Men jag skulle aldrig drömma att påstå att om jag behöver något så är det Sverige som behöver det". 

Tycker faktiskt att det är kul att hockeyn breddats och ett antal år tillbaka var det hockeystämning när städer i sydbotten ville ha upp sina lag typ Halmstad Hammers, Växjö Lakers, Linköping clubbers och så vidare och just nu är ju några uppe, kul det. Det är något som Sverige behöver.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, lite nyheter med luleanknytning på hockeysverige. Först har lokalmedia - vilket i Djurgårns fall förstås är riksmedia - uttalat sig om laget. Man konstaterar att gårdarna inte har några målskyttar direkt men lyfter fram Truchno som en potentoell sådan:

"– På forwardssidan är väl Slava Truchno egentligen för gammal för att få ett genombrott, men han var totalt felanvänd i Luleå där de satte honom på en vinge där han skulle vara någon slags brunkare. Jag såg honom i Asplöven och där var han jättebra som center. Det känns som det finns mycket där som de inte fick ut i Luleå. Han är spännande."

Hm, ja kanske Truchno kan bi värdefull för DIF.Grejen var den att i fjolårets Luleå fanns rätt bra konkurrens och inte precis läge att anpassa laget efter trucken, men DIF-laget kan mycket väl dra mer nytta av honom. Inte så konstigt.

Sedan skriver Roobert Pettersson om Luleå och matcher i Karlstad, vilket förstås är obehaglig läsning.

Historiskt var Ulfven ett starkt lag som Luleå hade bekymmer med fast den underbara vändningen i kvartsfinalen 1993.

Luleå hade lirat 8 säsonger i Elitserien och de flesta gånger kommit på plats 3-4, virvelvindarna från Norrbotten hade gjort succé med blixtsnabb hockey och massor av mål. Men 1992-1993 kom vi bara sexa och i kvartsfinalen - bäst av tre - höll vi på att åka ut mot monsterulfven. Förlust i Karlstad i match 1, underläge 0-4 i returen i Luleå inför sista perioden. Folk rev säsongkorten och gick hem. Men så exploderade Luleå och vann sista perioden med 4-0 och vann sedan sudden. Det där höll i sig några underbara veckor. Luleå slog ut Warulfven, fortsatte med att fimpa Djurgårn i kvarten - tog alla vinstmatcher i sudd, vanligen genom gissa vem:-) - och blåste över Pölsan i final och gick fram till 2-0 i matcher (bäst av fem)...nja, nu var det ju Ulfven det gällde så jag slutar där.

Men efter den vändningen våren 1993 mot Warulfven ägde vi sönder Warulfven i åratal. Det höll i sig till våren 1997 då de tog oss i sudd i första finalmatchen i Luleå och sedan var det Warulfven som ägde oss hur länge som helst. Luleå fastnad på semifinalnivå och under 2000-talet än sämre genom att ofta åka redan i kvarten med 0-4 samtidigt som Warulfven gjorde motsatta resa och nästan prenumererade på finalplatser, ibland med vinst.

Och matchserien i Karlstad för oss blev katastrofal. Jag tror jag sammanställde bortåt 40 matcher i rad där vi fick stryk nästan alltid med siffrorna 3-2 och trots bara ett måls skillnad var vi ljusår från att ha någon chans där.

Så hände något. En bit in på 2000-talet började vi överraskande nog vinna matcher i Karlstad och det höll i sig flera år. 

Så kom senaste åren från 2010 och framåt. Luleå under Rönken firade triumfer överallt och speciellt borta var vi fruktansvärt effektiva. Lag som Pungen och HV spöade vi nästan alltid, Läjkrarna vann vi allt mot o s v. 

Men i Karlstad hade förbannelsen vaknat. Luleå var för jävla starka och ägde matcherna i Karlstad men - som dåvarande Warulfvstränaren förklarade saken - vi har för första gången nästan någonsin inte valt att "vi spelar vårt eget spel" utan anpassat oss efter Luleås för det är enda möjligheten att ha någon chans. Ulfvarne slet sig förtvivlade i försvaret, kastade sig och täckte skott, ryggsäckade och åkte skridskor förföljande varje lulespelare. Och i mål hade de spöket Salak som växte till en gigant just mot oss. Vi var bättre, t o m överlägset bättre. Men vi förlorade alltid, alltid, alltid.

Som Robert beskriver torskade vi i Karlstad sedan 2010 tio matcher i följd och lyckades bara peta in 4 mål på Ulfvarne under tiden. 

Nu talar vi seriespel - semifinalen 2013 var vi ju så grymma och omöjliga att besegra för Ulfven och vi vann båda matcherna i Karlstad då.

Men Karlstadsspöket är alltså tillbaka.

Tufft att bära med sig till kvällens match. Men alla spöken försvinner till slut. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och som tidigare diskuterat - nu lyfter Luleå Hockey in 18-årige Christian Jaros i A-lagstruppen.

Slovaken Jaros, i Luleås junislag sedan 17-årsåldern är 192 cm 93 kg och bra på mycket. Redan storleken gör förstås honom intressant på andra sidan Atlanten och dit kommer han nog vad det lider. Men trevligt att han får chansen i SHL så ung, han har sett bra ut de gånger han fått chans.

Och i morgon match borta mot Warulfven.

Ulfven har som sagt fyllt på med busar vid sidan om den eleganta Hedman i år. Ändå troligen inte busigast i Värmland, inte när rallar-Bofors finns.

Till wermland vandrade förstås de närliggande norrbaggarna ned medan finnarna importerades för hårt jobb i wermlömsk vildmark.

Undrar varför just Värmland har sådan buse lag? Man kanske tänker att det beror på att vermlenningarne härstammar från norrmän och finnar, en ologisk kombination som givit oss det vi ser idag, på samma sätt som islänningarna genetiskt består av norska vikingar och skotska rövade flickor. 

Warulfven har dessutom själva ofta importerat nirrbaggar, och dessa är vanligen fyiskt spelande för att inte i klartext säga: de är busar.

Nåja. Vi har ju själva tränat upp oss men mycket möjligt att de fysiska inslagen blir talande i morgon.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Vombat: Njae...sanningen är den att Skelleftespelaren(Widing) slog ett lätt slag på Lulespelarens så att pucken gick i riktning mot målis Larsson som stötte ut den mot Lindholm som gjorde det som han är värvad att göra.

I era ögon solklar slashing...i mina ögon inte det...

Regelboken säger:

Slashing

Det är inte tillåtet att använda sin klubba i syfte att slå på en motståndare,eller för att skrämma simn motståndare.  Det är däremot tillåtet att slå ett lättare slag på en motståndares klubba för att få denna att tappa pucken.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vombat: yek! Det missade jag. Låter som att apan fortsätter i samma stil, kan det vara värdegrunnnnnden?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Tja

Såg matchen och satt perfekt för att se att Schläfftes andra mål skulle aldrig blitt godkänt... Lule vann teket perfekt. Bak till back (tror det var Näkyvä) som fick slashíng på klubban och tappade puck. Schläfftäspelarn som slog på klubban fick tag i puck och kastade in på mål och resten vet ni...

Inte så konstigt att inte domarn blåste! Frisören Persson hade väl luggen ivägen eller så kollade han med de Schtaan-ögon som alla vet att han har... Undra om Frisören och Klockare är tillsammans?!? 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Knegare:Vår fystränare - monstret Pär Edlund har uppgraderats till Physician. Mycket är han men physician - nepp

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Det där med "physician" och "doctor" kan man ju knappast lasta klubben för utan nötterna på förbundet...Skellefte var ju inte ensam om det utan också Köplustan Trottoarkanten å MooDoo var bland de drabbade...fast å andra sidan så visste du det redan men eftersom Skellefte hade dom uppgifterna så naturligtvis var du tvungen att ta upp det,va? ;)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm läser Apans roster på svenska hockeyförbundet. 

Apropos att försöka vara internationella med hammondorglar och lag namn som stingheads, kan man förstås inte använda svenska titlar utan nu ska det vara swinglish och fint!

Apans lista över team officials är längre än spelarlistan nästan. Dessutom vet man inte vad titlarna på engelska betyder på svenska.

Lagets naprapater presenteras som "physiotherapists".

Det betyder sjukgymnast.

Laget har visserligen en sjukgymnast men eftersom det var upptaget får han bli "physician".

Som betyder läkare.

Men laget har ju en läkare som, eftersom den titeln var upptagen hipsvips får bli "doctor".

Vilket normalt är en akademisk titel för den som skrivit en avhandling. Såvitt jag känner till har Karin Rundblad inte disputerat men vad gör det i Apschtaan där den som kan hantera kulramen med sex fingrar av kamraterna beskrivs som "Einstein".

Nåja. Vad kan man vänta sig av en förening som beskrivit Jimmie Eriksson och Lee Goren som hockeyspelare?

Fan, så elak jag är. Antagligen måste jag kompensera att jag helt riktigt skrev så uppskattande om Aplaget efter matchen;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jimmie Eriksson tog chansen att tjäna pengar i KHL och målade bara sekunder in på debutmatchen. Imponerande. Tänk att en kille som för några år sedan uppfattades som medioker, som bäst, tagit sig så långt. Bara att gartulera honom.

Det var också i grevens tid han drog. Svenskarna brukar ju apa efter NHL som Yoshi-ägg och så snart NHL ändrat på något följer vi med för att verka moderna och internationella.

Typ hammondorglar, vipp-flickor, och annat hockeyviktigt.

Nu kommer en nyordning som starkt skulle hotat Jimmies ställning, skulle han varit kvar.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Har undrat varför man inte hört om några nya köp av Lasse Bagdad-Bob J ett tag nu men här serverar media honom och eftersom han kopierat Luleå så länge kanske det är hög tid han letar efter stjärnor i allsvenskan. Länkat hittar vi hans nästa offer.

20 år och jag tror att han kan ha spelat match mot Apan i SHL i fjol och då har han ju lärt sig Apsystemet och fått värdegrund och kan beskrivas som en egen produkt av Bagdad-Bob. Frågan är bara hur mycket flis Bagdad får lyfta fram för att Gnaget ska hugga?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jobbigt för Trottoarkanten att ha ledningen hela matchen och bli kvittrade med tio minuter kvar och förlora i slutminut. De har nu blivit påminda om den äldsta av hockeysanningar, den gamla djungellegenden som förklarar att

                  Warulfven är Warulfven

Sammantaget var det väl en preimärimgång med väntade slutresultat. Men nog tänker man att dte måste ha varit jobbigt för MooDoo att förlora hemma mot Öret - de två lag som många tror kan få fightas om sistaplatsen - sedna man vunnit skotten med 32-20 men förlorar med 1-3 och säkraste kortet Ullmark öppnar serien med 85% räddningar; nu såg jag inte matchen ordentligt så svårt att veta närmare om detta.

Hur som helst är det slående att efter första omgången har vi en serietabell som ser förvånansvärt identisk ut med den som många tippat som slutresultat, med den skillnaden att Öret ligger tvåa och Pölsan sist, men det förklaras ju av vilket motstånd de hade.

Dessutom ligger Luleå före Apan och ju längre vi får se det i serien känns det bra:-)

Fast som de flesta vet behöver man vända en runda till alla mött varandra innan man kan göra några bättre prognoser om hur serien kommer att sluta. Vi får vänta till mitten av oktober alltså.

Själva möter vi Warulfven borta på lördagkväll. En Warulfv med Anton Hedman, Linus Persson och Daniel Gunnarsson...

Lite svårt att veta var Ulfven står och hur matchen kommer att gestalta sig. Har känslan av att det är rätt mycket fysik mellan båda lagen i år och att det kan komma att påverka matchen. Trevligt om alla bufflar på varandra så kan Zaar åka igenom hela bunten och avgöra bakom Fredrik PeeWee.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Du kanske har rätt om Nagander - jag kanske färgats av att jag "letar" något att gnälla över på backarna, eftersom jag är oroliga för att de inte håller måttet.

I den där situationen tyckte jag att Daniel givit retur och att Nagander bara stod där, i stället för att vara först att spela bort/blockera väg för returen vilket gav Appär chans att enkelt klappa in den eftersom Daniel var nere. 

Men när jag tänker tillbaka på situationen med ditt påpekande kan jag köpa att Nagander snanare höll bort andra apor men Appär var två meter ut och fick fritt. 

Nåja. Det känns bättre. Ska försöka vara mindre sträng och tveksamt inställd mot Nagander. Är han stabilare än jag oroat mig för blir jag bara glad!

Tack för påpekandet:-)

Håller med dig om att Aporna blev ganska ordentligt pressade av Luleå och backarna spred puckarna omkring sig, satta under trycket. Tror inte att apbackarna är tillräckligt erfarna att hantera sådant, förutom soldaten Svejk då, men han har ju så infernaliskt svårt att hålla sig på rätt sida om gränsen för vad som är tillåtet så några rejäla närkontakter med Lennart kan nog få soldaten att tappa fattningen. I utvisningsbåset gör han god nytta - för oss:-)

Synd att inte Zaar satte 3-2 på friläget i slutet av tredje. Jag tycker att han gjorde det fantastiskt bra och drog fram femte luckan och jag kunde svurit på att den blev öppen - kan inte förstå hur Svensson räddade den. 

Men Apan ska man ta till straffar, verkar det som. Även tidigare år var de märkbart svaga i den spelformen (2012-2013 förlorade de 2/3 straffläggningar, 2013-2014 förlorade de 6/9 straffläggningar) och i år med t o m Melker som straffskytt känns de ännu sämre. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Håller med...tycker också SKAIKs backer, utom SS-Sevc, inte ser stabila ut, speciellt när Luleåspelarna använde sina kilon så klarade inte riktigt backarna av det och såg mest trängda ut...ett typiskt sånt exempel är just innan Jannes mål så vinner Petrell enkelt i sarghörnet och spelar fram Dixon, som sen vidare till Fagerudd till Janne å mål :)

Det var en jämn match, men jag tycker iaf att Luleå sett över 60 min var snäppet bättre, vi ska också komma ihåg att SKAIKs 1-1 var ett riktigt flipper-studs röta mål...både lagen hade några riktigt bra lägen i slottet, men Luleå brände dessutom två rena frilägen. Luleås svaghet ligger i att de dock är ojämna och "försvinner" i perioder i matcherna, precis som i CHL...hoppas att det löser sig med tiden.

Ps...tycker inte att Nagander tabbade sig vid SKAIKs 2-1, han höll ju spelaren som rusade på returen, tycker hellre man ska säga att var var markeringen på Lindholm :) ??


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Redje perioder nu. Frölunda har kört över Pölsan, 4-0 slutminutr. I Övik sätter Öret 1-3 på stackars MooDoo.

Läkrarna har 2-0 på HV, halva tredje kvar. Och i Leksand kvitterar Warulfven precis i detta ni, 1-1 mot Trottoarkanten med åtta minuter kvar att spela.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Värsta Köplustan tar ledningen har 1-0 på Pölsan, men det dröjde för längr för att passera janne.

Trottoarkanten och Ulfven har bara en halv minut på sig...

Men nu har samtliga lag spelat mer än 11.19 av årets SHL och den ende som målat är landslagsjanne "Målfabriken" Sandström, Luleå Hockey!

Hur många hade gissat på landslagsjanne, 0 mål i fjol, som snabbaste målskytt av >300 spelare i SHL?

Tänd som han var följde han dessutom upp första målet med att måla igen några minuter senare, dock i fel bur;-)

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Pölsan och Köplustan passerar 11.19 utan mål och ingen av deras spelare kan alltså slå landslagsjanne...

Och där passerade också Läjkrarna och HV den magiska tidpunkten mållösa...

 MooDoo och Öret hängde på där de med...

Nu har vi bara Trottoarkantens IF och Warulfven med spelare som kan måla innan landslagsjanne: De har spelat 8.25 och har alltså knappt 3 minuter på sig. Kom igen nu, janne!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det blev som jag trodde: hockeyabstinensen var tillräckligt svår så jag har öppna alla matcher i parallella fönster, samtidigt som jag - som vanligt - sitter och jobbar på riktigt på ytterligare monitor.

1-6 minuter spelade på samtliga arenor och fortfarande 0-0. Tänk om det dröjer 11.20 eller mer innan det målas - i så fall blir landslagsjanne - med 0 mål i fjol - förste målskytt i Swedish Hockey League i år;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Har funderat över frågor som "Vilken tränare får först sparken?", en fråga som delvis beror på hur bra tränaren är, hur kort tålamod klubben i fråga av tradition har och vilka lag som riskerar underprestera och där ledningen kan komma att utsättas för trycket att "göra något". 

Det där kan man diskutera länge. Köplustan har ju försökt skärpa sog men under lång tid har de tidigare haft "strategin" att köpa upp allt de ser och ha >30 spelare i A-laget framåt september och sedan sparkar de nästan varje säsong tränaren när laget går lite sämre och kållarna tjötar på klubben. På det sättet brukar de ju ha en 3-4 huvudtränare på avlöningslistan av vilka bara en arbetar för klubben. Medan vi andra tydligt sett att de som borde sparkats är år efter år Köplustans ledning som inte begriper hockey utan bara tar det med vänsterhand medan de följer sparkbollen som alla andra i göttlaburrrg.

Andra klubbar som man kan räkna med kommer att sparka brukar ju vara Warulfven, Tälje, Malmö, och så vidare. Czarnecki som fick väldiga framgångar bröt med Pölsan för att gå till Warulfven där han snabbt sparkades men valde sedan att ta semester två år medan Ulfven betalade huvudtränarlön till honom: klokt gjort, tycker jag.

Det mesta ovanstående är förstås knäppheter, men de har som regel störst betydelse.

Jag skulle gärna se en granskning av tränare ledande till en kartläggning på exakt vad de är bra på och i vilket läge de rekommenderas. Tror faktiskt att vi har en ganska bra uppfattning om det och ofta, tycks det, minst lika bra som sportchefers och klubbledningars.

Vilken tränare ska man plocka in med en månad på sig att försvara sig mot nedflyttning i kvalsammanhang t ex?

Vilken tränare behövs för att förvalta ett komplett fungerande lag?

Vem väljer man om man sätter ihop ett delvis nytt lag med många uppflyttade junisar alt. många inköpta allsvenskar, SHL-spelare, nordamerikaner, finnar, tjecker eller blandade nationaliteter?

Vem väljer man med ett mediokert lag för att bara trygga att man blir kvar i serien?

I vilket läge plockar man in en Janne Karlsson eller en Sam Hallam? 

Vad är Säcken bra för?

Alla dessa gamla djurgårdare som blir tränare, vad har de att komma med och har någon sett en skillnad på dem?

Varför är swinging Melin så poppis?

Vilka av tränarna kan bara tänkas fungera i sin gamla klubb/stad, vilka måste till annan plats och vilka fungerar överallt?

Och hur fan kan någon välja gnomen Mårts?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm. Läste SS-Apans synpunkter på matchen och för första gången i världshistorien kan jag nog faktiskt hålla med om det mesta han skriver.

Jag skulle nog ändå modifiera bedömningen av båda lagens backuppsättning eftersom jag inte alls är lika imponerad av Apans backar som alla andra tycks vara. Vid sidan av Soldaten Svejk tycker jag att Apbackarna är förvånansvärt oklara över uppgiften och satta under press kommer misstag som man sällan såg hos Apan för några år sedan. Dessutom saknar jag vaktbedömning och min uppfattning är att Daniel Larsson gav ett mer genomgående stabilt intryck även om också Svensson höll klass. Och så undrar man hur Apans målproduktion ska nå nödvändiga nivåer efter att ha sett de apstraffar som lades. När Apan t o m släppte ut Martin Lundberg kändes det som att man givit upp och bjöd på walk over.

Men tydligt är att det finns potential i båda lagen och att hösten kommer att visa om de kan utvecklas på det sätt man hoppas.

De stora frågorna för Apan blir nog om de kan få Kabanov och övriga köpespelare att lojalt ansluta till Aphockeyn och dessutom vilken/vilka ytterligare spelare Bagdad-Bob köper in.

Motsvarande för oss blir nog i första hand hur vi kan få ihop backsidan. Det är en mycket komplicerad fråga och resultatet kan bli alltifrån historiskt svag till alldeles utmärkt stark.

Ponera att Robin dröjer och får svårt att gå in. Då har vi bara landslagsjanne som håller den dugliga nivå i försvaret som vi vant oss att 3-4 av backarna hållit, och tänk om janne skadas? Ryyysa, då kan vi riskera läcka som ett såll.

Men å andra sidan om Robin kommer tillbaka på tidigare nivå kan vi i bästa fall ha Robin, janne och Näkyvä som nödvändig defensiv kompetens att säkra upp tre backbar och då börjar vi tala möjligheter. Kan vi också då få ut offensivt det som våra backar har i sig, ja då jävlar får linorna ett jättebra stöd som saknats tidigare och framför allt i fjol då det var nästan obefintligt. Kukan kan bli riktigt giftig framåt, Fagerudd kan tillföra ett slagskott från blå som vi inte haft sedan Niinimaa, Näkyvä stabil på offensiv nivå, och kanske t o m Jannes patenterade dragskott får hitta rätt allt oftare. 110 kg Savilahti-Nagander är ju fortfarande lite småsvår att placera; under försäsongen tog han många utvisningar och ibland ser han förvirrad ut. Men säkrar han upp sitt spel och kan använda fysiken ännu bättre kan han bli en klippa med tiden.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Helvittes vad kul att Elitserien (den s k SHL) äntligen har startat igen! 

Det är ju lite varierande för olika lag men själva har vi väntat på detta sedan niotiden på kvällen den 26 mars då det var sista natten med gänget Linus Klasen, Linus Omark, David Rautio och alla andra Luleåprofiler. 

5,5 månad! Det är ju rena tortyren! Hoppas verkligen att den regering som tar vid nu tar upp och gör åt denna viktiga fråga.

Så svulten man är kommer jag nog att se match ikväll också fast Luleå vilar. I vanliga fall skiter jag i övriga lag men nu är läget speciellt. Vi har matcherna:

Leksands IF  -  Färjestads BK
MODO Hockey  -  Örebro HK
Växjö Lakers HC  -  HV 71
Frölunda HC  -  Brynäs IF

Vilken ska man välja?

Warulfven eftersom vi möter Ulfven redan på lördagkväll?

MooDoo-Öret för att få en uppfattning om nivån på dessa två lag som alla tycks tippa främst riskera matchserie mot Allsvenskar för att hålla sig kvar?

Läjkrarna för att se det lag som de flesta tippar främst?

Köplustan för att se näst främst-tipset och undersöka om Pölsan kan konkurrera?

Svårt detta. Blir nog att öppna fyra fönster och följa matcherna parallellt.

Nu kan vi dessutom lägga till gårdagsmatchen till listan över alla hemmapremiärer i Delfinen någonsin mot Apan i ELitserien/SHL och den lyder numera:

1984-10-04   Luleå HF - Skellefteå AIK 4 - 1 (1-0, 0-1, 3-0) 2/2p 6149

2006-09-21   Luleå HF - Skellefteå AIK 5 - 3 (2-1, 1-0, 2-2) 3/3p 5600

2008-09-20   Luleå HF - Skellefteå AIK 3 - 2 (1-1, 1-1, 1-0) 3/3p 5600

2010-09-18   Luleå HF - Skellefteå AIK 5 - 3 (3-0, 0-3, 2-0) 3/3p 6251

2012-09-15   Luleå HF - Skellefteå AIK 3 - 2 (0-1, 1-1, 2-0) 3/3p 6300

2014-09-10   Luleå HF - Skellefteå AIK 3 - 2 (1-1, 1-1, 0-0, 0-0, 1-0) 2/3p 6179

Apan kan förstås trösta sig med att de för första någonsin fått poäng i en Elitserie/SHL-premiär i Delfinen. Men vi har utvidgat listan till sex matcher och fortfarande gäller att 

Luleå har alltid slagit Apan i Delfinen vid hemmapremiärer i Elitserien/SHL!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Vi brukar ju uppdatera ställningen i SHL sedan det varit matcher och även om det knappt startat kan det vara trevligt att se en den serietabell som gäller till bortåt niotiden ikväll.

1. Luleå +1 2p
2. Skellefteå -1 1p
3. Brynäs 0 0p
4. Djurgården 0 0p
5. Frölunda 0 0p
6. Färjestad 0 0p
7. HV 71 0 0p
8. Leksand 0 0p
9. Linköping 0 0p
10. MODO 0 0p
11. Växjö 0 0p
12. Örebro 0 0p

Jag tror att vi efter ikväll inte under resten av serien får se tabellen med den här ordningen för lagen. Anledningen till det är att jag misstänker att Trottoarkantens IF inte kan nå över plats 9-12;-)


« · 1628286 · »