Luleå HF

SHL · 117882 inlägg · 891 ämnen

« · 1671542 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Snart drar vi igång kvartarna. Jag tror att Luleå har goda möjligheter att eliminera Frölunda. Man bör dock inleda med en seger på hemmais i dag. Forza!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: det var oväntat... Har ni nån koll på Cams status, hur han mår och blev det en hjärnskakning?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Ja den där tombolan man snurrar innehåller olika nummer beroende på vilka lag man tillhör eller vilket namn man har på tröjan.

Gustafsson egna försvarstal är också ganska kul, just sista meningen är bara för bra.

"Jag stod still och mötte Abbott rakt framifrån. Jag höll ner och in mina armar och försökte vara så låg som möjligt i den oundvikliga kollisionen. Min ambition var att hålla balansen i närkampen eftersom spelaren kom rakt mot mig."



Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Erik Gustafsson, Köplustans back som i avslutande matchen lyckades bli lite tveksamt tacklad av Chris Abbott, och därigenom få denne avstängd i fem matcher, hämnades genom en monsterkrock rakt i ansiktet på tvillingbrodern Cam Abbott, som mycket möjligt innebär att Cams hockeykarriär är över, förhoppningsvis utan att han kommer att lida av fortsatt hjärnskadesyndrom, har ni fätt sin dom:

DIFiplinnämndens dom: 

matcher!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Apropos stöddiga och obehagliga. 

Jag brukar ju läsa av andra hockeysidor, t ex Pölsans och MooDoos. Apsidan faller inte under katagorin hockeysida i min bok så den tar jag inte i med tång och det är ju väl känt.

Nu ser jag att hatbrottslingen, pensionären, SS-apan under ett av alla de olika signaturer han förorenar nätet med är inne på den pölserliga sidan och skämmer ut sig.

Pölsans supportrar diskuterar hockey och in i deras finrum kliver hatbrottslingen och förklarar att några av spelare har DAMP, enligt hans medicinska bedömning. 

Jojo. När den stöddiga Apan vunnit är hatbrottslingen snabb att ta chansen att vara den inte dåliga men genomusla vinnare han och många andra apor är. Då ska motståndaren förnedras, hånas och förklaras på alla sätt vara fel på.

Snart talar han som vanligt om "de mörka makterna" och informerar om att motståndarlagets spelare, tränare, ledare och supportrar är "hjon" och "undermänniskor" med texter som får en att känna den bruna lukten från det tredje riket för 70-75 år sedan. Därefter manar han väl som vanligt till hyllningar av Breivik "hela Norges hjälte!" som han brukar göra när han fått upp farten.

Följt av att han loggar in som "Barbro" för att applådera sig själv med orden "Lysande, Sickan!, lysande!" eller vilket dravel han nu får till med de sex fingrarna på ena handen medan den andra är strängt upptagen under täcket. Isch!

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det spelas ju en annan kvartsfinalsmatch också, mellan Bulan Boys och landets mest stöddiga och självgoda lag från APschtaan.

Den kampen liknar våra på så sätt att också Bulan Boys står inför en måstematch - förlorar man idag kan det ta snabbt slut men vinner man kan det kanske bli fortsatt strid på kniven.

Kan tycka att Bulan Boys har t o m sämre utgångsläge än vi, eftersom de möter en motståndare som vunnit serien överlägset och med stöd av värsta kommunalpungen i SHL haft en sådan köpfest och inhandlat så många utländska legoknektar att de utan vidare kan ta ett helt gäng skador och fortfarande ställa upp med ett komplett och väl fungerande lag.

Mot denna finansiellt dopade motståndare ser vi en svårt sargad trupp som genom skador tappat ett helt gäng av deras absolut viktigaste spelare och sålunda försvagade staplat hjälteheroiska insatser på varandra genom att först kämpa sig bort från kvalet och sedan kämpa ned Warulfven och nu måste de kämpa än värree, om de inte snabbt ska vara ute.

Denne David är förstås allas favorit mot Goliat och har i sin arsenal en slunga som kan nå och skada jätten, en slunga bestående av Sweatt-Scott-Rödin. Och penningdopade Apan drar sig inte för de mest osportsliga tilltag, trots alla överlägen de har mot denne David. Petterströms riktigt fula tilltag att klippa till med klubban mellan benen på den försvarslöse Rödin känns som ett beställningsjobb, som ett i raden av alla mygel som Apan pysslat med, speciellt senaste åren med ärkemyglaren Hollywood i täten och allt fulspel han och Lindström pysslade med. Eller som landets nu fulaste spelare, fulingen Apsevc kryddar sitt spel med.

Med allt sådant orsporsligt mygel - kallat värdegrunnnnnd - som penningdopade Apan pysslar med är det en normal hockeysupportrers plikt att hoppas på motståndaren. 

Vi hoppas att Bulan Boys kan slå tillbaka idag. Mon oddsen är kraftigt emot dem, liksom de är kraftigt emot Luleå. Idag hoppas vi på under från underhundar i såväl Luleå som Gävle!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, kvartsfinalens andra match ikväll: Luleå mot Värsta Köplustan.

Känns som att det blir vinna eller försvinna. 

Helt klart handlar detta om något helt annat än mötena mot Djurgården, som vi lag mot lag utan vidare kunde kämpa ned och de bara hade Sörensen-kontringar som motvapen i hopp om att ha flyt med sig. 

Värsta Köplustan har betydligt mer än så. När laget får igång det spel de vill blir vi tämligen överkörda. Så har det varit i serien och i CHL och så var det i första kvarten. Ändå har vi såväl i serien som i CHL-finalen lyckats få stopp på dem så ordentligt att vi kunnat ta över matcherna och spöa Lustan. 

Men det är väl ungefär det som striden gäller: Värsta Köplustans bländande offensiva hockey mot Luleås kamp och fysik att a) stoppa Lustans anfall b) sätta press i Lustans egen zon.

Vad måste stämma för oss för att vi ska kunna ge kamp mot Lustan?

• Ruggiga brunkarlina som F-linan och som tyngdlinan t ex med Ledin-Grana-Sylvergård måste vara exakt så jävliga att möta att de trasar sönder motståndarna redan i deras egen zon, stör dem mentalt och får dem att längta sig därifrån.

• Lustans anfall, när de kommer upp med puck genom mittzon måste fastna där, eller mot sarg genom ett extremt väl harmoniserat lagarbete där alla är beredda att ge järnet. Kan vi stoppa Lustorna där har vi fått stopp på deras anfallshockey.

• När och om de väl kommer igenom krävs ännu mer än 100% på varje gubbe och speciellt avgörande att bckarna håller måttet. De flesta gör det ju men speciellt Kukan och Fagerudd - om de spelar - får inte missa: deras missar förebereder för Lusta-mål och kommer sådana kan vår hela matchplan falla.

Ungefär så känns det, om man ser till vårt eget lag.

Ser man till Lustalaget och hur vi kan få stopp på dem skulle jag snarare tänka att de flesta kan vi kontrollera t o m Lasch-baby-janmark ska vi ha koll på. Nej, hotet stavas:

9. Görtz, Max - 41. Olimb, Mathis - 88. Johnson, Andreas

Som jag ser det är det denna linas spel som avghör resultaten. Kan vi inte stoppa GOJ-linan vinner Köplustan, kan vi stoppa den, vinner vi.

Nu har vi ju hemmais, byter sist och kan någorlunda välja vilka vi sätter in mot denna lina och det utgår jag från att Fagervall kommer att utnyttja. Vilken/vilka linor och vilka backar ska ta denna lina? Känns ju rätt självklart att det måste vara energibrunklarlinorna och kan de sätta tacklingar/trashtalk/jobbiga störningar på GOJ vinner vi, och de måste också stöttas av våra defensivit säkraste backar.

Vi kommer ju ihåg hur Köplustan spöade oss i en kvart för några år sedan, delvis genom mygel men fr a genom att neutralisera vår Övertorneå Connection genom att ge några pigga junisar order att ligga maximalt 5 centimeter från Omark och jävlas med honom hela tiden. Exakt så kan vi inte göra men finner Fagervall vapen att neutralisera GOJ-linan är nog inte bara slaget utan hela kriget möjligt att vinna.

Så. Ikväll får vi se om Luleå har möjlighet att åstadkomma detta. Kan vi lyckas ikväll, hemma i ett rödklätt Delfinen, kan det betyda att det kan bli en fortsatt kamp med oviss utgång av denna kvartsfinal.

Men om vi inte lyckas ikväll. Om Köplustan inte kan stoppas utan deras GOJ-trea i första hand får ha lekstuga med oss.

Då tror jag att den här kvarstfinalen snabbt kan vara över och vår sommarsemester infaller tidigare än man hoppats.

Det kommer att bli den igen-kliga kampen ikväll: kampen om GOJ-kontroll. Förlorar vi slaget om GOJ förlorar vi matchen och förlorar vi kvarten. Vinner vi GOJ, kan vi vinna kriget. 

Det känns nästa symboliskt, som ett krig där vi fightas om att ta kontroll över GOJ-höjden, varifrån man kan få kontroll över och behärska alla nedan liggande områden må de vara slättland, skog, träsk eller djungel - vilka mycket väl kan passa in på andra delar av isen och spelare. 

I kväll hoppas jag se hur Luleås tappra krigare kämpar sig upp på GOJ-höjden och väl där reser den vackraste av flaggor, den med stålmannen Kent Sundén med klubban höjd. Och flaggan kan gärna placeras i CHL-pokalen för att visa motståndaren att när det gäller är det vi som vinner:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

För att förtydliga har vi då följande läge för den historiska Elitserien SHL 2015-16 som kommer att innehålla följande 14 lag:

1. Apan
2. Köplustan
3. Läjkrarna
4. Pungen.
5. HV-71
6. Öret
7. Warulfven
8. Luleå
9. Djurgården
10. Pölsan
11. Karlskrona

12. Trottoarkanten ELLER Malmö

13. MooDoo eller Hästen

14. Västerås eller Rögle

Nu blir det svårt för alla runkare av både Malmö och Trottoaren. Med anledning av Trottoarens affärsverksamhet avseende inköp och försäljning av trottoarkanter hoppas jag att Malmö tar detta. Men undrar om inte Trottoaren fixar det trots allt.

Tänk att Malmö som i slutet av Allsvenskan tycktes så säker för direktfinal nu endast genom att inte släppa in ett mål av Mora på slutet blir kvar i racet! 

När det gäller MooDoo eller Hästen tycker jag det räcker att Karlskrona galopperade upp och hoppas att MooDoo blir kvar. Vill inte se en hockey där Norrland försvinner och nonames från Sydbotten tar över.

Slutligen har vi Gurkan eller Röglarna. Man måste ju beundra Röglarna som alltid tycks knäcka alla andra mars månad. Å andra sidan faller de ju bara igenom de elitserier de lirar i. Där har man Gurkorna som fostrat så många bra spelare och har en fin hockeyhistoria. Men...vem vågra räkna bort Röglar? Inte jag.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det är klart! Nu vet vi vilka lag som möts om SHL-plats:

Västerås-Rögle

MooDoo-Hästen

Trottoarkanten-Malmö


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
!,5 minut kvar i Malmö fortfarande 2-1. Ölen har reducerat 3-1 mot Rögle och hoppas på a) att Mora kvitterar b) att Malmö vinner sudd/straff...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu är det nervöst i Malmö, Mora och Umeå.

Knappt tre minuter kvar av match och Malmö har 2-1. Håller de detta tar de tredjeplatsen.

Men om Mora kvitterar tappar Malmö platsen. Då tar Mora platsen om de vinner i sudd eller straff - men om Malmö vinner sudd/straff tar ÖLEN platsen...om inte Rögle smäller in ett ytterligare mål på Ölen - då är det plötsligt Moras plats. Ryyyysa...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Öret sätter tre mål i sista och spöar Läjkrarna borta med 2-3. Riktigt grymt - jag tror att Läjkrarna är bäst i landet just nu - men Öret är deras Bogey team och tyvärr kanske de missar chansen att spöa Apan i år igen, som i fjol när de fick spö av Ulfven. 

Pungen vinner mot HV med 3-2. De flesta tror ju på Pungen, så det är nog ingen överraskning.

Just nu mest intressant att se vilket lag som får möta Trottoarkanten om en plats i SHL...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Slutspelsserien i slutet av andra perioden, sista omgången.

Burkölen som lyckats så väl så länge lirar idag borta mot kvalsituationernas jätte - Rögle - och fastän Rögle redan är klar för första eller andra plats kör de över Burkölen. 3-0 efter två perioder.

Vita Hästen har galopperat igång och satt 3 mål i andra. har nu 3-1 på avsågade Bofors, och Hästen travar alltså in till kampen om SHL-plats.

Vi kan redan nu slå fast att Rögle vinner Slutspelsserien och därmed möter Västerås Rögle i bäst av sju matcher och vinnaren går till SHL.

KVAL TILL SHL: VÄSTERÅS - RÖGLE

Dessutom vet vi att MooDoo kommer att möta Vita Hästen, likaledes i bäst av sju, och även där får vinnaren plats i SHL.

KVAL TILL SHL: MOODOO - VITA HÄSTEN

Men det återstår att ta fram vilket lag Trottoarkantens IF får möta. Läget är följande:

1. Burkölen tar 3p -> Burkölen till kval mot MooDoo

2. Burkölen tar 2p -> Burkölen tar platsen om inte Mora vinner med minst tre mål än Burkölen vinner med; i så fall tar Mora platsen.

3. Burkölen tar 1p ->
• Burkölen tar platsen om inte
• Mora tar 3p mot Malmö, då tar Mora platsen.

4. Burkölen tar 0p, förlorar med 1-3 mål ->
• Mora tar platsen om de tar 2-3 poäng av Malmö,
• Malmö tar platsen om de tar 3 poäng av Mora,
• Burkölen behåller plats om Mora tar 1p och Malmö 2p.

4. Burkölen tar 0p, förlorar med 4 mål ->
• Mora tar platsen om de tar 1-3 poäng av Malmö,
• Malmö tar platsen om de tar 3 poäng av Mora,
• Burkölen är borta (jag räknar bort eventualiteter som att Burkölen förlorar 6-10 och Mora tar en pinne.

Läget i början av tredje perioden är alltså
Rögle-Ölen 3-0, samt
Malmö-Mora 2-1.

Vilket betyder att bold-varianten ovan gäller.
Malmö möter Trottoarkanten alltså.  

Men det hänger på något mål nu, om Mora kvitterar och håller det tredje perioden ut innebär det att Malmö är borta samt att Mora tar platsen mot Trottoarkanten i Slaget om Siljan - om inte Malmö vinner sudd eller straffar för då tar...Burkölen platsen! Om inte Rögle sätter ett mål till på Ölen, då blir det slag om Silja. Ojoj.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, dagens snack gäller Apans slag på pungen samt Lustans axel mot huvudet.

När det gäller pungslaget kan vi bara konstatera att vad som än föregått detta och även om Rödin är en av de spelare Apan måste stoppa kan det inte försvaras. För en riktig bedömning måste ju också beaktas i vilken utsträckning suspen skyddar klockspelet men eftersom gärningen är fullständigt otänkbar på en hockeyis vore det inte otänkbart att civil domstol hanterar Petterströms brottsliga gärning. Men gissningsvis kommer åklagaren i Schtaan inte kunna driva ärendet längre eftersom Petterström väntas för stöd av en tant och en gubbe på rad 12 som oberoende av varandra sett att Petterström halkade

Men sedan har vi Erik Gustafssons tackling rakt in i ansiktet på Cam Abbott.

Diskussionerna fortsätter. De flesta inser och anser att det är något oerhört fult och ska straffas rejält.

Men så finns enstaka som fortsätter att hävda att "det är OK" och om det enligt reglerna "inte är OK" måste reglerna ändras. För den här typen av händelser vill tydligen dessa "tyckare" se hur många som helst av på hockeyrinkar: de ska godkännas och de som delar ut sådana får inga damväskor.

Några snöar in på att "attacken kommer ju rakt framifrån". Och vi känner igen samma nissar som för några år sedan yrade om "heads-up"; alla som får hjärnskador får skylla sig själva eftersom de inte gick högt med huvudet. D v s de vill att den som blir tacklad ska ha ansvar - helt OK - och att den som tacklar ska få göra som den vill, bara den följer reglerna.

Det låter väl OK?

Nej. Det gör det inte. Grejen är den att våldsamma attacker där extremt våld riktas mot en annan spelares ansikte och huvud aldrig kan accepteras. "Han tittar inte upp, då FÅR jag slå ihjäl honom" är inte acceptabelt. Jag tycker att den typen av tyckare är så vämjeliga att jag ger dem epitetet "Döda".

Hur "Döda" kommentatorerna än vill hävda att de vill se sådana här tacklingar är sanningen den att Erik Gustafsson har all tid i världen att planera och utföra sin akt. Och den består i att han samlar sig för att med maximal kraft stöta sitt axelskydd i Abbotts huvud och inget annat. 

Syftade han bara till att träffa bröstet med axeln? Dra den där om Snöluvan också.

Syftade han bara till att stoppa Abbott? Då kunde han stått kvar och i den balans han var skulle Abbott åkt omkull om han kört på Gustafsson. 

Nej. Han syftade till en monstertackling i ansikte och huvud på Abbott och den utförde han och "lyckades". Att "Döda"-kommentator anser att sådant vill vi se hela tiden ändrar inte på det. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm, läser att Robert P på Hockeysverige angriper Osten för att vara inkonsekvent exemplifierat med att Osten nu kräver minst fem matcher efter attacken mot Abbotts huvud, samtidigt som han i höstas menade att sju matcher för Pitefoppas attck var för hårt.

Jo. Det är klart att Robert har rätt som vanligt när han angriper något. Och alla vet ju om att två viktiga skillander vara att pitefoppa lyfta upp armbågen hur tydligt som helst samt att Fernholm inte hade möjlighet att se den komma.

Plus att osten som många andra av media blir frågad att lyfta fram åsikter som de därefter kan fokusera in på för att skapa folk som raaaasar. 

I Luleåsammanhang är det lustigaste när man tillfrågade Bulan om hans åsikt när en Lulespelare mot sarg blev pååkt bakifrån, samt en annan gång när en lulespelare var den som åkte på. Underbart och illustrativt hur vackert Bulan totalsvängde efter färg på tröjorna:-)

Nej. Det där angreppet av Robert var inte så svårt. Som att slå upp en redan öppen dörr.

En intressantare och viktigare diskussion vore den om vad Lustan Gustavsson gör när han "tacklar" Cam Abbott.

Den diskussionen har med all önskvärd tydlighet visat att det finns några som fortfarande inte begripit hotet mot den moderna ishockeyn i form av riskerna för hjärnskador på hockeyspelare. Och det är en j-t viktig debatt och ett synnerligen viktigt område.

Mitt intryck är att de flesta faktiskt begriper detta nu, men inte sådana som Wikegård. Och det är synd och skam att en sådan idiot på detta område ska få framföra sina idiotiska åsikter i live-TV tämligen oemotsagd. Det är som att låta ett j-a kronvrak, en djupt nedsupen med en hjärncell kvar sätta sig bakom ratten för att för hundrafyrtioelfte gången bege sig ut i trafiken som ett presumptivt mordvapen.

Illa är det också att Sanny, som själv pensionerats pga vissa hjärnskador från hockeyn, inte heller begriper orsak-verkan.

Nu snöar dessa "förespråkare" för "fysisk hockey" in på förhållandet att "det är en attack rakt framifrån, han går lågt, han borde se upp!"

Dessa "försvar" för Lustans fula överfall är ungefär lika intelligenta som "Visst, bilföraren körde över tre minderåriga barn, varav ett i barnvagn på övergångsstället och gjorde pannkaka av dem. Men han Hade GRÖN GUBBE juh! Det var Deras Fel! Eller deras Föräldrars! Vill ni förbjuda alla bilar? Vad?"

Fakta är föjande:

Cam Abbott kommer in i zonen attackerad av två Lustor i närkamp med honom från vardera sidan och framför honom står en annan Lusta som krupit ihop och är väldigt, väldigt låg.

När Abbott kommit nära nog vrider denne ihopkryfta Lusta på sig och riktar in sin stenhårda axel - knacka på det där skyddet, det är som att slå mot en klippa! - mot Abbottens huvud, och kastar sig plötsligt uppåt med en sådan hastighet och kraft att han först slår sönder Abbottens ansikte och kastar omkull dennes huvud och därefter fortsätter Lustan uppåt och båda fötterna lämnar isen.

Idiottolkare gnyr om farmifrån, kropp mot kropp och allt möjligt dravel men sanningen är den att Lustan genom att krypa ihop så oerhört lyckas komma nedifrån, när han kastar sig uppåt och undvika att träffa kropp mot kropp och hindras och alla kraft riktas mot och träffar Abbottens ansikte och huvud.

Att höra Sanny yra om att "Gustavsson gjorde inget, det var Abbott som föll på honom" får an att vilja krkas.

Det är så utstuderat fult att faktum är att det vete fan om Pitefoppas armbåge är värre. Faktiskt.

Vad blir följden?

Jag vet inte säkert.

Men jag utesluter inte att det var det sista vi sett på en hockeyis av Cam Abbott. Och inte heller att efter detta våldsamma överfall kommer han inte att bli sig själv igen.

Jag hoppas att han klarar sig bättre än så. Men säker är jag inte. Tyvärr.

Det vi såg utspelas var ett oerhört viktigt exempel på ett synnerligen betydelsefullt problem för hockeyn och en tragisk risk för hockeyns framtid. De flesta förstår, tack-och-lov, detta nu.

Men inte Wikegård, Sanny och några till. Och det är pinsamt. Hur kan de inte fatta bättre?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm, läser att Apvakten Svensson medvetet lyfte undan målburen när inte zebrorna tittade åt hans håll medan Pölsan anföll.

Inte oväntat, men inte mindre fuskigt ändå.

Jag vet inte vad det är för värdegrund för Apans vakter men just Apan - och inga andra lag i Elitserien SHL - har ju alltid haft vakter som försöker mygla, fuska och blir påkomna med att vara osportsliga så det sjunger om det?

Man får associationer till den där reklamen om västerbottensosten:

"Ingen har kunnat förklara hemligheten varför fuskvakter bara kanutvecklas i den lilla klubben i Apschtaan. Men det finns några teorier." Typ.

Ungefär som Jarmo Myllys ligger bakom vaktundret i Norrbotten som inneburit att Luleå Hockey utvecklat en massa fina vakter av pojkar från Luleå och närmaste omgiviningen vid Norrbottenskusten.

Ungefär på samma sätt finns i Västerbotten samma, men tvärtom.

APorna har ju aldrig utvecklat egna vakter utan bara köpt vakter från andra delar av landet, som de då försökte komplettera med värdegrunnnnnd. Och såvitt man kan förstå innebär den grunnnnnnden att "lära vakterna fuska".

Apans motsvarighet till Myllys heter väl Hadelöv. Kirunasonen Hadelöv var ju en gamla skolans ståuppvakt, hygglig men inte alls tillhörande de bästa. 

På gamla dar fick Hadelöv för sig att träna på nya fjärilvaktteknik och faktum är att han lyckades. Blev en lyckad kombovakt fast åensionen närmade sig.

Men han hade också en annan specialitet. Han kom gärna ut vid målgårdskanten för att vara på motståndarna och många gånger orsakade han situationer där han ville

a) fälla motståndare
b) få zebrorna att plocka ut motståndare för att de "fällt" Hadelöv

ATt det där bara hände just när Hadlöv var inblandad innebar ju att alla insåg att Hadelöv låg bakom det, men krokodiltårarna sprutade hos aporna: de är PÅ vår stackars vakt, de är dumma, fy, fy, utvisning, utvisning!

Och det där medvetna fuskandet har fortsatt. Nu blir alltså Svensson avslöjad med fingrarna i sylburken när han flyttar på målburen. Och ingen har väl glömt hur samme Apsvensson, i första CHL-semifinalen mot Luleå, i matchens slutskede, kom på den briljanta idén att "Aha, där åker Emil Sylvergård förbi, två meter framför målet, långt utanför målgården. Nu kastar jag mig ned på isen med skridskorna framåt mot hans fötter och fäller honom som ett bowlingklot mot en kägla. Och så låtsas jag att jag blivit pååkt!"

Apsvensson fällde Emil som blev liggande. Och som straff, för att Emil blev liggande hoppade olika Apor på närmsta lulespelare. Apsevc var blev skogstokig, in på isen jag ska slåss jag ska slåss jag ska slåss. Nu var det inga svenska zebror, uppfostrade av Apwallson, utan en tysk och en finsk zebra, så de visade ut Apsevc varpå Luleå kvitterade och sedan slog ut Apan ur CHL:-)

Ja, det är tragiskt att Apan ska tvinga på värdegrunnnnnd på vakter, dvs mygel. fusk och osportslighet.

Hörde också att Apspelare börjat attackera snälla motståndare genom värsta sortens klubbslag rakt upp i de någorlunda oskyddade kronjuvelerna, klockspelet, ja familjelyckan under suspen. Mycket obehagliga tendenser från APorna, mycket obehagliga. Jag bävar vid tanken på vad som händer den som tappar tvålen i duschen bland sådana där nissar. Urk.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Hoppas det. Vore kul om vi fick mötas i slutspelet men intrycket från gårdagens match i Göteborg är att det blir svårt för oss att nå semi om Köplustan fortsätter att köra över oss så här.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Hemma tar ni Frölunda sen snor ni deras nästa hemmamatch, låt oss få en norrlands semi gogo!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Även Wennerholm förtjänar respekt:

Frölundas back Erik Gustafsson proppade Cam Abbott redan efter 12.34 i första perioden och fick fem minuter och automatiskt matchstraff.

Och Cam Abbott lämnade isen blödande.

Och som vanligt är snacket är igång.

Inte ens utvisning hävdar de hårdhudade.

Solklart matchstraff tycker jag.

Erik Gustafsson kan mycket väl hålla igen när Cam Abbott kommer åkande i anfallszon med kliver upp och träffar kanadensaren i huvudet.

Och även om kanadensaren tittar i isen, så tar smällen klockrent i huvudet.

Det är checking to the head och jag tycker domarna gjorde helt rätt som delade ut en femma.

Om det sedan ska bli ytterligare avstängning får disciplinnämnden avgöra. Men då måste domarna antingen ändra det mildare ”game misconduct” till det grövre ”match penalty”, som automatiskt skickar ärendet till disciplinnämnden. Andra alternativet är att han anmäls i efterhand.

Men tonen är satt i den här matchserien, där Chris Abbott precis är tillbaka efter en avstängning för att ha sänkt just Erik Gustafsson i ett tidigare möte.

Det gör väl att en del redan spekulerar om en ren hämnd, även om det var ”fel” brorsa som fick smällen den här gången.

Å andra sidan är det inte lätt att skilja på tvillingarna när de kommer rakt framifrån och numret på ryggen inte avslöjar vem som är vem.

Nu vill jag inte tro det, men jag tycker att den här typen av tacklingar går att undvika.

Det går att hålla igen.

Det betyder INTE att det inte går att tacklas längre.

Men man kan visa varandra betydligt mer respekt än vad som är fallet många gånger.

Och Cam Abbott får vara glad att han inte åkte på en ny hjärnskakning, utan ett det räckte med ett antal stygn.

Fast tyvärr har du fel i det där sista, Wennerholm. Jag kan garantera dig att visst är det där en hjärnskakning. Och med tanke på att Cam Abbott är en av de spelare som drabbats allra hårdast av hjärnskakningsskador i Elitserien är han extra skör och konsekvensen av det vi såg kan bli risktigt tråkig.

Värst av all se idioten Wikegård få idiotruptus när en finne i djurgårn för många år sedan blev borta efter en armbåge av Ledin (nu inser alla kunniga att inte fan var det den ambågen utan tidigare värre skador efter vilka DIF ovetande låtit honom spela vidare) stod Wikegård och yrade om att DIF skulle hämnas på Ledin ett år senare. Och nu upprepade de samma sak efter Pitefoppas armbåge på Fernholm, följt av Wikegårds psykos på Osten i TV.

Men när Abbott drabbas så här står den spritt språngande dåren och hallucinerar: det var framifrån, han var låg, det ska inte vara utvisning ens. 

NOLLA!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det finns en journalist Henrik Lehman på Sexpressen, igen-kligen från GT, bladen är ju ihop, och han är förstås Lustasupporter. Har läst en del han skrivit och det handlar förstås bara om Lustan och man anar vilken klubb han håller på.

När det gäller situationen skriver han så här:

Matchstraffet på Erik Gustafsson? Jag vet att många har åsikter här, jag vet att Cam Abbott själv lär ska ha sagt i C More att han hade huvudet lågt, men jag fann ett problem med Eriks sastning.

 Han såg att Abbott var låg.

 Ska för den skull absolut inte behöva strunta i tackla.

 Men – han ska inte trycka med axeln uppåt i vad som på engelskt hockeyregelspråk kallas "upward motion".

Jag tyckte Erik hade tid att se hur Abbott kom lågt in i situationen, han kunde ha hållit armen längs med sidan och bara tryckt bort Abbott.

Om han då träffat huvudet – kanadensarens fel.

Nu uppfattade jag att Erik tog lite för mycket vara på situationen . Jag var inte helt förtjust i det,

Jag är förvånad. Imponerande! RESPEKT!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och i morgon studsar de övriga kvartslagen ut på isen.

Pungen-HV? 
Ja, alla är övertygade om att Pungen tar det här. Samtidigt hade HV tider under serien då de fungerade utmärkt men kanske inte numera.

Läjkers-Öret
Örets favvomotståndare, vilket känns konstigt när man, som jag, tror att Läjkrarna kan bli starkaste utmanarna till Gludet.

Men också Öret är farliga. Genom att plocka upp en serietabell där matcherna mot lag 9-12 eliminerats visade jag ju att Öret tagit flest pinnar av alla mot de bästa lagen på plats 1-8.

Visserligen hajjade ju en Apa inte det där, att jag visade fakta att Öret lyckats bäst, något som nog ingen hade koll på, utan trodde att jag "hittade på tabeller som skulle visa att inte Apan var bästigast i klassen av ingen annan anledning än att förförlja apa, men det säger ju inget alls om den tabellen eller om mig, men det säger en hel del om apmentalitet.

Nja, det känns väldigt oklart mellan Läjkrar och Ören. Blir intressant. Synd att inte båda lagen får möta Apan, för jag tror båda hade haft chans. Ligans påhittiga påhittare hittade ju på så duktigt i fjol att Apan fick gå till final efter att ha slagit ut serie-9an och 10an. I år får de ju möta 10an, men Djurgårn får de inte.

Kan vara intressant att visa vilka motståndare Apan och Lustan riskerar i semi om de går dit:

Apan
Pungen, HV, Öret, Luleå

Lustan
Läjkers, Pungen, HV, Pölsan 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Håller med du.

Wikegård verkar ha snöat in på att han alltid ska inta en position där allt ska vara brutalare så blir det bättre. Verkar vara något pyskologiskt fel på honom, som om han tror att han själv växer, sväller och blir stor och stark som en mänsklig hard-on, om han lägger fram sådana åsikter. Den nyanserade analysen, baserad på insikt i hockey är inte hans starka sida, vilket väl förklarar varför han aldrig lyckats vinna något.

Hans pyskoitiska utfall mot Osten häromkvällen var än värre; man undrar ju vad som är fel på karln? Man skulle ju inte bli extermt överraskad om han överpudrat näsan i paus. Mycket knepigt.

Och Sanny hänger på?

Har de fattat så j-a lite av alla analyser och diskussioner som varit att de fortfarande inte insett att en fruktansvärt våldsam attack riktat rakt in i ansiktet på en motståndare som blir hjärnskadad - det är inte riktigt bra? För den som tvivlar över att den där krossen på Cam, som tidigare varit borta 1-2 säsonger i rad och bara kunnat lunka någon timme i skogen, den krossen dödade ett antal hjärnceller på honom.

Redan nuför tiden finns det otala bevis på f d NHL-spelare som helt förstörts, som efter karriär - inte sällan avslutad i förtid - helt ballat ut med svårt missbruk, svåra störningar och för tidiga dödsfall där obduktioner visat hjärnskador som man bara brukade se på punschiga ringvrak, boxare som utsatts för våld efter våld.

Skulle vilja se Sanny/Wikegård sitta och kommentera hockeymatcher där deras söner, om de har sådana, utsätts för vad som Cam utsattes för idag. ALla som tror att de skulle kräva att den som utsatte deras söner för det där ska frikännas, eller max två minuter, räcker upp handen. Lika gärna kunde de brutalropande få delta på några obduktioner för att känna doften när skallben sågas upp och patologen direkt förklarar att oj, där var det inte mycket hjärnvävnad kvar...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Zappaholic: Ja, jag såg den där. Riktigt ful grej. Mycket av det vi diskuterar är komplicerade situationer där något inträffar fastän avsikten kan ha varit en annan.

Men sådana där grejer av Köplustorna? Sådana är bara fula, fula och åter fula. Medvetna och jänkom, som det heter.

Apwallson har ju haft extrema vanisnnesutbrott på zebrorna den här säsongen, vrålat och kastat saker omkring sig och stått i live-TV och förklarat VI BLIR HÅRT STRAFFADE OCH DET ÄR EN FRUUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT MOT OSS!

Samtidigt som zebror förklarat att "i vissa lägen i APschtaan när en Apa fulat och ska ut måste vi zebror i stället visa ut en motståndare om vi ska komma levande ur Apschtaan". Nu vet jag inte varför han säger så, om han känner till hur apsupportrarna skurit sönder däcken på bilar, hängt dockor och kastat stenbumlingar genom fönstren på bussar, eller om det är annat vi inte vet om.

Men det är klart att man undrar om ovanstående har haft betydelse när en zebra står och så tydligt ser på Apans förbjudna pungintresse.

Det är verkligen en trist värdegrunnnnd man får bevis för. Pungatacker, filmningar, och ett lag vars spelare år efter år överlägset toppar tvåminutersutvisningarna i SHL. 

Apropos fulingar påstår upplinjeringen att Apsevc deltog i matchen men jag ser honom inte listad bland de utvisade så det mäste ha blivit något fel på rapporteringen.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Mest intressant är väl publiksiffran, 7625 är brutalt dåligt nu när det är slutspel. Speciellt som de har ett snitt på över 9000 i serien.
Det är sånt man borde prata, men i en studio med Wikegård reagerar man inte över såna saker. Utan istället är det grottmänniskoanalyser, ööhhh man måste tacklas, kan inte stå stilla man måste ju in och tävla och tacklas öhh, dom tävlar ju inte, måste tacklas mera öhhh det smälla mera öhhh.

Det är ungefär så långt man kommer i pauserna.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: petterström slår upp klubban med kraft mellan benen på Rödin. Domaren står bredvid och förklarar sen för Rödin att de krockade med varann. Självklart ingen bestraffning.

Petterström har lärt sig värdegrunden fint. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, Apan vann första 4-1 mot Bulan Boys.

Alla väntar sig väl att serievinnarna ska slå serietian som de gjorde förra året när de fick seklets enklaste resa till Glud medan de bästa lagen slog ut varandra. Samtidigt har Bulan Boys redan gjort succé i år genom att först klättra bort från kvalplatsen och sedan spela bort 7an Warulfven från slutspelet. 

Men, minst tre matcher till, innan the fat lady sings.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Jag håller med du! En massa snack om att "spelarna hajjar inte numera att de kan bli tacklade" men precis som du säger längtar vi efter att se riktiga tacklingar där spelar open-ice går in bröst mot bröst.

Det kunde Lustan gjorde idag men tyckte det var trevligare att vrida fram axeln och sätta in den i ansiktet på botten så mycket han kunde.

Likaledes saknar man rejäla höfttacklingar; så saknade är de att när en pölsa - första matchen bulan tagit över - satte in en perfekt sådan på en trottoar blev pölsan utvisad för "tripping" varpå trottoaten målade och vann.

Det vi talar om ovan ÄR tacklingar. OK för att de kan bombardera spelare mot sarger och sådant, men riktiga tacklingar är tyvärr extremt ovanliga. 

Kanske skulle man spela utan klubbor en säsong för att spelarna skulle vänja sig vid riktig fysisk hockey.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha. Luleå tog fler chanser i tredje för att komma in i matchen vilket gav Lustan kontringar men till slut är det ändå Luleå och Harju som målar 3-2, vakten ute, och sedan pressar vi på sista minuterna och visst kunde kvitteringen ha suttit. 

Men det gjorde den inte och Köplustan har vunnit första matchen.

Precis efter matchslut känns det som att Luleå var - just slut - som att man inte orkade plocka fram spelet riktigt och när Lustan drog upp tempot blev vi omedelbart stående på hälarna, krympande in framför egen vakt och Lustan fick gå iväg till 3-0.

Det här är tredje gången i år som Köplustan kör över oss fullständigt - och tredje gången i år som vi, efter en sådan kölhalning kommit in i matchen igen. Som om att Lustan blivit säker på att matchen är vunnen, slappnar av och blir pressade av oss.

Men den här gången gick det inte. Följden att vi faktiskt vinner skotten i matchen med 26-31, men vår inte, svaga men remarkabelt usla, andraperiod förlorar matchen för oss. 

De flesta förklarar att vad som hände var att vi fick maratonbyten där vi - med långt till båset i andra perioden - hade samma femma inne i ett par minuter medan Lustan fick byta in fräscha spelare och till slut krympte vi ihop och Näkyvä-Savilahti-Nagander blev sitillastående - och mål i baken. Och sedan upprepas allt några minuter senare.

Jaha. Slutspel. Kvartsfinal. Första matchen. Och vi förlorade.

Känns iaf bra att man inte sitter här och skyller på zebrorna. Vi förlorade för att Lustan var bättre. 

Dock är det intressant att Köplustan aldrig kunnat visa upp den här extremt överlägsna hockeyn mer än någon eller några perioder men varje gång har vi ändå kunnat göra match av det. Och de gånger vi inte släppt iväg Lustorna har vi haft bra spel mot Lustan.

Så, OK, det var bara en match.

Ganska intressant att veta att det är en enda lina som är värstinglinan från Lustan, dvs Olimb-Johnson-pojkarna. Listig coaching från Fagervall för att neutralisera den linan vore intressant: kanske Ledin-Grana-Emil? :-)

Zebrorna Molgan och Nord intervjuas efter match och helt oväntat gör de ett stabilt för att inte säga utmärkt intryck. De meddelar också - förstås - att den j-a idioten Erik G:s satsning för att hjärnskada Cam Abbott leder till avstängning och rapport till DN.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Rönnberg underhåller, galen på Abbotts tackling och nu var det inte ens en tacklingsrörelse.
HAHA

Synd ingen kan leverera tacklingar med bröstet längre, det hade varit ett bra läge för en sådan där. Stoppar spelaren med låg skaderisk, istället för att sätta stenhårda axelkåpan i huvudet.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha. Efter större delen av andra perioden och 3-0 var man övertygad om att matchen sedan länge var över, inte bara pga läget, utan pga att det såg ut som 5 mot 3 hela tiden.

Sedan FÅR Luleå in ett flytmål och nu 3-2. Hur orättvist som helst. 6-0 hade bättre speglat matchen. 

Känslan är förstås ändå att vi är totalt körda idag. Men under säsongen har vi sett det här tidigare. Första matchen uppe i Luleå var vi fullständigt utspelade - som i dag i andra - någon period men när matchen var klar hade vi nått oavgjort. I CHL-finalen var vi likaledes utspelade fullständigt i två perioder och 0-2, men när matchen var över stod det 4-2.

Så med det i bakhuvudet och vi fick in 3-1 har man ju lite hopp ändå.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå fullständigt sönderspelat, Lustan hinner byta in friska femmor medan Luleå blir kvar i flera minuter och till slut står nästan hela lulefemman i armkontakt med målgården. Och 3-0. 

Jahaja. I detta nu har man svårt att se att det blir fler än fyra matcher...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

2-0 nu, efter ett pinsamt enkelt mål. 

Får vi inte stopp på Olimb-Jonsson är den här kvartsfinalen över. Kanske dags att agera som Lustan gjorde när vi hade the Övertorneå connaction?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Obehagligt att höra Wikegård och Sanny förklara att Erik Gustafssons hämnd på botten, även om han tog fel bott i hastigheten, skulle vara OK.

Sanny, som varit så klok hela tiden, men här får man känslan att de skador som pensionerade honom kanske var svårare än man trott. Wikegårds övergirpande hockeyfilosofi att "vara brutal är det enda" (när det inte är hans kompis CryBert som sitter och gnyr vill säga).

Det de försöker hävda är att kommer man rakt fram ÄR ALLT TILLÅTET!

Det vi ser här, är en Lustaback som kryper ihop rejält och ser botten komma mot honom. Då väljer Lustan att i "rätt ögonblick" kasta sig uppåt så hårt att båda skridskorna lyfter från isen. Något bröst mot bröst är han inte intresserad av "rakt framifrån-tackling" utan han ställer in sig på sidan för att all den kraft han kan mobiliseras fokuseras på en enda punkt: hans högra axel - som pga axelskyddet är järnhårt att möta - och den järnbulan kör han direkt in i bottens ansikte allt han förmår. 

Botten kastas förstås omkull på isen, med blödande ansikte, förhoppningsvis utan att näsan kommit ut i nacken.

Är det här farligt? 

Ja. Man måste vara rejält dum i huvudet för att inte direkt inse att detta är en hjärnskadeskada.

Idioterna Wikegård-Sanny får placeras på kurs till de lärt sig en sådan enkel sak. Att ha dessa uttryckande sådana åsikter är förstås farligt för uppväxande släkten.

Jag har ju tidigare påtalat att det är fel att döma för "försök till hjärnskada" så snart man träffar ansikte. En enkel nuddning ÄR inte farlig.

Men detta ÄR farligt. Fick botten fem matcher för en lindrigare smäll på Gustafsson i omgång 55, delvis "blindside" hävdas det, borde de ge tio matcher den här fula och farliga attacken - för att markera vad som är farligt på riktigt.

Men så eländigt som Lärling uppfört sig kan man vänta sig vad som helst. Tre matcher från DN bara eller inga alls, eftersom "experterna" wikegård et al tycker det ska vara tillåtet?

Förbannat hög tid att de anlitar medicinsk expertis för att ansvara för bedömningarna "spelarnas säkerhet" i stället för amatörernas julafton.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Ja, det är skandalöst dåligt. Känns som att det är meningslöst att släppa in de PP-femmor som släpps in. Ledarna kunde lika gärna ge upp och låta spelarna bestämma vilka de ska ha in själva. Sämre kan det ju inte gå.

Sedan, mot Köplustan, som har en förbannat bra box. Den är ju i klass med Rönkenboxarna när de var som bäst - dvs om PP-femman överhuvudtaget får komma ur egen zon in i attackzon får de inte en lugn stund, aldrig rättvända mot målet, aldrig kunna skjuta. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Ofattbart hur dåliga man kan vara i PP.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jahaja, mycket fin idé av Fabbe att ta en slashingutvisning där och det tar hela 21 sekunder för Köplustan att utnyttja det.

Känns inte som rätt taktik om vi ska ha chans i den här kvarten; att ha utvisningar när Luleå har 0 mål på 63 minuter PP medan Köplustan har 33% mål.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha. Vi får Molgan och hans osynlige kompis. Då vet vi att vi har en hemmazebra på plats. 

Nåja. Det fixade sig ju på Hovet. Då ordnar vi det i Scandal-i-Analium också, tack!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Tröttsamma de är på Cmore. Nu startar det inte igen och så här blir det gärna i paus också. Letar man sig grönjävulsk för att identifiera och göra åt felet hamnar man bara till slut på "slå av, börja om". 

Känns som det vore en PC från 80-talet, en sådan man var tvungen att ha stege för att gå mellan tangenter på. 

När man är en Appleman.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

zigge: Underbar historia om korvgubbens kamp mot kulturrådet:-) 

Får en att tänka på något som hände nere i Fjollträsk. Söder om Söder finna ett antal bostadsområden som består av bara hus med stort H. I ett av dessa står 10-våningshusen nära grannar med varandra, man kan knappt se var det ena slutar och nästa börjar. Och samtliga hus är cementgrå.

Folk kom på att de inte trivdes så mycket där eftersom det var grått och trist och ville måla om sina hus. Ett fick bli bått, ett annat rött o s v.

Men då sa konstrådet ABSOLUT NEJ! Rör inte husen. De är fantasiskt vackra, en sagolikt fin grå färg, gudomliga hus!

Då tog journalisten - det var en diuktig en, han jobbade inte med hockey på Aftontrasan - reda på var konstrådets ledamöter bodde. De var bosatta i 1700-tals trähus mot vattnet på Djurgården, strax efter Gröna Lund. Bostäder som staden ägde och som de delat ut till varandra för att bevara den skyddade, kulturella miljön och där de förstås bodde för en symbolisk summa för att de skulle...skydda miljön;-)

Jag tycker att kulturrådet - eller vad det nu var - i ume kunde flytta in själva i wurremackarna. Finnas tillgängliga för diskussion, samvaro och mingel med stadens kulturelit, när kulturelitenen vandrade förbi, mumsande på en slang med senap och ketchup;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: SMS är maximerat t 160 tecken - ett Svens S inlägg borde begränsas till  100x sms elr nåt - eller det kanske det är? Därav ditt tapp.  Du har ju genom åren haft alternativa namn på klubbar, som Korvkiosken, Umar o annat - ska nu Burkölen bli kallad Korvvagnen, då Korvkiosken fått namnet Trottoaren? 

 Ännu ett exempel på huvudlösa politikers beslut - nån annan betalar:


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Shit, skrev nyss ett långt inlägg, råkade trycka bort det. Men kortkort då:

Match 1 2015
2015-01-08 Skellefteå AIK  -  Luleå HF4 - 2(0-0, 2-0, 2-2)

Pesonen var ny och satte första två målen på några minuter. För övrigt en match de fick slita i för att lyckas vinna. 

Match 2 2015
2015-01-13 Skellefteå AIK  -  Luleå HF2 - 2

Apan saknade Pesonen, vi saknade en femma nya spelare, Men APan hade svåra problem och kunde inte stoppa Luleåpressen på slutet och vi kvitterade.

Match 2 2015
2015-01-13 Luleå HF  -  Skellefteå AIK3 - 2

Återigen en match där vi saknade många nya spelare, medan APan bara fick avstå Pesonen, men luleå var det klart bättre lag och trots att Apan försökte mot slutet kom de aldrig i kapp.

Match 4 2015
2015-02-12 Luleå HF  -  Skellefteå AIK5 - 4(1-1, 1-0, 3-3)

De kämpade livet ur sig men kunde inte stoppa oss och det visade sig att vårt tillskott Harju överglänste deras Pesonen:-)

Sammanfattningsvis. Efter den långa formgropen i höstas har Fagervall fått ihop linor och Osten förstärkt backsidan och därefter har Apan haft svåra problem mot oss. Vi har nu ett lag där varje gubbe kämpar, det har inte de. Vi är också fysiskt tuffa att möta och det passar inte apan med apans unga, små, lätta backar.

Klart som korvspad att alla lulesupportrar velat möta Apan nu i kvarten. Något som Apan knappast såg fram emot.

Nu får vi i stället möta Lustan och hur det går där har jag inte funderat så mycket på eftersom jag glatt mig åt möjligheten att få Apa.

Vi har nog varit rätt svåra att hantera även för Värsta Köplustan. Spöade ju också Lustan i Champions, då i finalen, men vann avslutningen i SHL, förlorade visserligen i januari men det var ju Hovinen-effekten, vann i december också.

Så visst har vi lyckats mot Lustorna. MEN: det finns perioder i matcher mot Lustorna då de åkt sönder oss så det stänkt om det, vi har inte hunnit med och varit tämligen chanslösa då. Lustan är det enda laget som lyckats göra det mot oss och det är skrämmande. Kan de få igång ett sådant spel blir det svårt.

Men vi ska spela om det:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Tycker faktiskt att det är tråkigt att vi inte fick möta SKAIK, känns som om vi hade haft bättre chans mot dem än mot Köplustan och vårt fysiska spel passar inte riktigt SKAIKs småväxta backar...men men, fördelen är dock grattis till Brynäs och kul att Bulan fick ordning på dem efter en tung säsong och Warulfen kan känna hur det känns med lite motgång också, de är de minsann inte vana vid.
Men tråkigt att vi inte fick möta SKAIK, känner mig faktiskt inte rädd för dem iår.

Lite kul bara iaf att Brynäs-fansen här får knäppa en visst inavlat pensions-Troll på näsan efter allt han hånat dem om Bulan, Mannberg osv.
Brynäs tjänade helt klart på att byta ut Tommy mot Bulan...

Däremot vad tjänade MoDo på att byta ut den sympatiske Anders Forsberg mot en trött Perra som ständigt talar i gåtor...NADA
Däremot gjorde Marcel Hossa skillnad.... 

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Dessa lag som gör resor som denna är en fröjd för sporten hockey. även om en del kan prata om att dessa lag inte drar folk till arenorna så är de såna här sagor om små lag som man älskar att se. trots att man är av en annan lagtillhörighet. Att stänga SHL och Omöjliggöra sådana här sagor är bara korkat 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: En helt otrolig resa Karlskrona gjort! grymt roligt.

Malmö... jösses vilket fiasko år efter år! i klass med oss ;) innan vi fick oss upp!

Ska jag vara ärlig så känns det så där att möta brynäs, hoppas vi får varandra i semin.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Lycka till i kvarten och se till att slå ut Köplunda så ska vi se till att sarga Apan! ;-)

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:1984...wow. En härlig känsla var det. Riktigt magiskt. Det börjar spåra ur det här med stängda ligor och orimliga arenakrav. Kommunerna sätts under stor press för att bygga anläggningar där främst media skall ha rymliga och dyra utrymmen. Jag har ingenting emot komforten i de nya arenorna men det är inte arenan som sådan som för mig dit. Det är det som utspelar sig på isen alt gräset. 

Korv med bröd funkar lika bra som bufè, kaffe lika bra som öl. Ett lag skall förtjäna sin plats i serien på sportsliga grunder och inte för arenan eller befolkningsunderlag. Nästa direktkval blir intressant. SHL kan missa två stora arenor som ersätts av 1-2 ishallar. Bör inte vara ligans bekymmer utan Leksands och Modos


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

BGJ: Visst är det härligt!

• Klubben bildas 2001
• 2001-2006 Division 3 
• 2006-2008 Division 2
• 2008-2012 Division 1
• 2012-2015 Allsvenskan
• 2015-        SHL!

När vi själva tänker på hur det kändes att gå upp - för många gamla Luleåsupportrar är avancemanget till Elitserien 1984 det största, större än Gludet 1996 -  inser man hur Karlskrona och lagets supportrar mår nu:-)

Detta är hockey! 

Alla som vill stänga Elitserien SHL. Se och lär.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Stort Grattis till KHK! 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, jag skrev faktiskt fel om Lustan-Luleå. Vi möttes ju också i Champions final. Värsta Köplustan-Luleå i år:

2014-10-01  Luleå HF - Frölunda HC 2 - 3 ( 0-2,1-0,1-0,0-0,0-1 )

Luleå helt utspelade hemma mot Köplustan, förlorade skotten med 23-40. Låg under med 0-2 efter första perioden, kunde stått 0-5. Knepade sig ikapp och nådde 2-2 innan 60 min och Lustan vann till slut på straffar. Men Luleås poäng från matchen borde polisanämts som stöld.

2014-10-18  Frölunda HC - Luleå HF 2 - 1 ( 0-0,0-1,1-0,1-0 )

Omvända gatan. Den här matchen var Luleås, vi vann skotten med 18-26 efter konstig skotträkning men i andra perioden hade ett tag skotten med 0-17, slutade 3-19. Trots allt bara 0-1 för Luleå och genom en feltänkt tekning av Chris Abbott kvitterar Lustan med 4 sek kvar av match och vinner i sudd med 2-1. En ren stöld av 2 poäng genomförd av Lustorna.

2014-12-04 Luleå HF  -  Frölunda HC  1 - 0  (0-0, 1-0, 0-0)

En jämn match och Luleå tog den. De två månaderna innan hade vi varit sämst i serien men denna match representerade vändningen- Äntligen var det VI som vann en jämn match och efter den här matchen började vi vinna och närmsta två månaderna tillhörde vi de lag som tog flest poäng i serien!

2015-01-22 Frölunda HC  -  Luleå HF  4 - 1  (1-1, 3-0, 0-0)

Återigen en jämn match. Men Luleå luftade Niko Hovinen för första och enda gången och efter <70% första två perioderna fick Lassie ta över spaden och spikade igen, men då var det redan avgjort.

2015-02-03 Luleå HF  -  Frölunda HC  4 - 2  (0-2, 0-0, 4-0)

Champions Hockey League-final! Köplustan var fullständigt överlägsna i två perioder men fick bara in två mål. I tredje perioden tog Luleå helt över matchen och körde över Lustan totalt:-)

2015-03-05 Luleå HF  -  Frölunda HC3 - 0(1-0, 1-0, 1-0)

Sista omgången av SHL och inget av lagen hade något att spela för. Det märktes, men Luleå var ändå det starkare av lagen och petade in målen med jämna mellanrum.

Faktum är alltså att vi har plus på Värsta Köplustan i år! Och de senaste fyra matcherna har vi slagit dem, med undantag för den match då Hovinen tog spaden och kastade in puckarna. Kan inte kännas alltför tryggt för Lustorna?

Mitt intryck från dessa sex matcher är faktiskt följande.

När Köplustan spelat riktigt bra har vi inte hunnit med och de har totalt dominerat. Det finns inget annat lag som kunnat äga match så fullständigt och varit så överlägsna mot Luleå som just Lustan. När sådant pågått under matcherna har det känts som ett elitlag mot ett Division 4-lag, som bäst. 

Men när Lustan INTE haft den spelglädjen har vi lyckats plocka ned dem och haft spelet själva. Och som regel har matcherna faktiskt väsentligen sett ut på det sättet, att Luleå varit starkare. Förutom andra perioden av andra matchen samt första två perioderna av Champions-finalen. Och då ska man komma ihåg att i Championsfinalen saknade vi Sigalet, Billins, Harju, Ekarv och Strömwall.

Så sammantaget har nog Luleå varit det bättre laget mot Köplustan under året och även om vi vunnit tre matcher var är två av deras segrar först i sudd/på straffar.

Så med det i bakhuvudet borde faktiskt Luleå ha en god chans och till det lägger vi till att Luleå under slutet av serien och nu mot gårdarna faktiskt blivit allt säkrare och starkare. 

Men irriterande är det intryck man haft av att Köplustan - när det fungerat för dem - varit det bästa lag vi mött, ett lag vi i sådana stunder varit chanslösa mot. 

Men nu är det slutspel. Och som vi vet kan det vi vet från serien vara betydelselöst och det blir andra lag då. En speciell omständighet är ju att Lustorna vilat en vecka - skadade kan ha tillfrisknat, de kan ha tränat ihop sig - men riskerar också att ha blivit kalla. Chans att stjäla första matchen så?

Normalt är det ju så att hemmais inte är en överdriven fördel men möjligen kan det diskuteras när det gäller Scandal-I-Analium och Köplustaborg där vi varit med om en j-a massa hyss över åren med klockor som galppar, festårru och zebror som tappar stilen fullständigt och börjar döma för Lustan men mot reglerna.

Vi håller tummarna för att slippa se Zebror avgöra kvarten mot Lustan i år. Det har hänt tidigare och det räcker så. 

Tidigare slutspel mot Lustan

1996 Luleå-Lustan 3-1 i final
En Gludfinal som fortfarande anses ha varit en av de tuffaste någonsin. I år talar de om pitefoppas armbåge på DIFaren Fernholm; skulle man räknat upp vad som hände då skulle man fått stänga av en femma i varje lag i varje period och slutet av matchen skulle fått spelas vakt mot vakt bara. Nej, visst jag, Jarmo Myllys skulle också haft matchstraff förstås;-)

1997 Luleå-Lustan 3-0 kvartsfinal
Även om Luleå vann 2/3 matcher i sudd var man komplett överlägsna serien igenom.

2005 Luleå-Lustan 0-4 kvartsfinal
Luleå förlorade i fyra raka mot det eventuellt bästa laget någonsin i Elitserien (i kamp med Warulfven några år tidigare) nämligen Köplustan under NHL-lockouten. Ändå är sanningen den att Luleå skulle ha vunnit kvarten om vi bytt vakter. Själva hade vi en pajas i mål medan Lustan hade en Henrik Lundqvist bättre än någonsin.

2009 Luleå-Lustan 1-4 i kvartsfinal
Detta var året då the Övertorneå Connection slog igenom och dominerade elitserien. Lustans coach hette Ulf "supermyglet" Dahlén. Luleå hade spöat Lustan i serien hela året, men Dahlén satte två junisar bl a Fredrik Pettersson, äcklet, och dessa två pysslade hela tiden med att punktmarkera Linus och använda vidriga överfall och våld på Linus som därigenom plockades ned eftersom höjdhopparen dömde. Höjdhopparen var helt galen. I en match, i Scandal-i-Analium hittade han på att Luleå skulle lira box ända till dess att Lustan avgjort matchen, fastän ingen Luleåspelare felat. Hela hockey-Sverige rasade och krävde omspel, Äcklet Dahlén förklarade att "Lustan har inte gjort något fel" och förbundet vek ned sig. En fruktansvärt fuskig förlust!

2013 Luleå-Lustan 4-2 i kvartsfinal
Luleå hade ett riktigt bra lag och tog sig till final detta år. I kvarten mot Lustan var Luleå det bättre laget men Lustan hängde med ett tag fast Luleå blev starkare och starkare. När Lustan insåg att de skulle förlora satsade de på att göra en Djurgården dvs de började sikta in sig på våldsamma tacklingar mot huvuden på Luleås spelare och muckade gräl över hela isen så snart de kunde. Luleå hade dock lärt sig läxan, efter Djurgårns/medias tragiska svek mot sportslighet, och skaffat sig folk som kunde ta för sig. Fredrik Svensson sänkte en aggressiv Lusta med en rak höger och sökte därefter upp Lustans Kapten Joel Lundqvist, som attackerat huvuden på flera motståndare i vanlig ordning: Fredrik utmanade Joel på match, men Lustans kapten kröp ihop och gömde sig bakom en domare inför ett fullsatt Scandal-I-Analium och därmed utskämda föll Lustan helt ihop och Luleå vann bekvämt.

2015 Luleå-Lustan ?-? i kvartsfinal


« · 1671542 · »