Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Redigerad kommentar
Läjkers och Köplustan lirar övertidsperiod efter övertidsperiod utan att avgöra. Någon kanske tänker att nu tröttar de ut varandra och vinnaren blir ett lätt byte för en utvilad Apa.
Men det är inte säkert. OK för att ju mer man lirar, desto större chans för skador, avstängningar och sådana avbräck men samtidigt kan laget bli allt starkare och mer samspelt.
1997 spöade Luleå Köplustan med 3-0 och Gnaget med 3-0 och fick sedan vänta in Warulfven för final, eftersom Ulfven nådde dit först efter 3-2 mot HV och 3-2 mot Trottoaren inklusive 36 min OT i en match mot HV, samt 19, 26 och 59 (1) minuters OT i tre matcher mot Trottoaren. Enkel match för Luleå, ansåg alla, men Warulfven kämpade sig till oavgjort i första finalmatchen i Delfinen mot Luleå och vann på OT och vi kunde aldrig hämta tillbaka det eftersom lagen bekvämt vann alla hemmamatcher därefter.
Jahaja. Nu har Läjkrarna tydligen vunnit matchen efter totalt 104 minuter spelade varav 87 minuter utan mål åt någondera hållet.
Blir Läjkrarna Apans Warulfv tro?
Sitter och arbetar med något helt annat men har utan ljud matchen Läjkers-Köplustan på i en sidomonitor. Tittar inte just på spelet men kollar ställningen emellanåt och tydligen 1-1 och bara halva sista kvar.
Tycker, utan att ha sett spelet, att det är besynnerligt att Läjkrarna inte äger ned Köplustan och att de redan förlorat första matchen och nu riskerar andra.
Vore ju trist om Läjkers - som jag tror har de verktyg som behövs för att fixa Apan - skulle åka ut nu med följd att det blir Apan-Lustan i final eftersom det skulle förvåna mig om inte Apan vinner en sådan match mellan två tuta-och-köra-gäng där nog Apan tutar och kör bäst.
När det gäller lag som kan spela både anfalls och försvarshockey - i synnerhet det sistnämnda som måste fungera mot Apan - är det nog Läjkers i första hand som kan plocka Apa. I andra hand kanske det var Öret och i tredje Luleå. T o m Bulan Boys var ju trots 0-4 i matcher inte så långt ifrån att göra det och hade de inte haft så många skadade skulle de varit i semi mot Köplustan idag.
Blister Brigade: Förresten, när det gäller Ostens överklagan till Riksidrottsnämnden förtjänas det att återigen påpeka att RI inte alls tar upp vad som helst. I de allra flesta fall ska hockeyn själv få besluta utan att RI griper in.
Men det finns två skäl för RI att inhibera ett beslut av hockeyförbundets rättskipare för att pröva ärendet själv:
1. det är av vikt för rättstillämpningen att ärendet prövas av RIN, eller
2. det finns synnerliga skäl för sådan prövning, såsom att det förekommit grovt formfel vid handläggningen av ärendet eller om rättstillämpning som legat till grund för beslutet uppenbart strider mot dessa stadgar.
Det handlar alltså om väldigt starka skäl och i belysning av RI:s bedömning kan man verkligen ifrågasätta vad DN ställt till med.
Effekten av DN:s - och lärlings - korkade uppträdande blev ju att Luleå som gått fram till 3-1 i matcher och hade kontroll på Köplustan i ett nafs tappade våra båda Abbottar utan att lärling och DN hade något problem med det.
Helt klart är att om lag berövas 2/3 av en förstalina blir det en massa omkastningar och lagets försvagas allvarligt.
Att Abbotten klev in i sjunde matchen var ju snarast till vår nackdel. Han var en skugga av sitt vanliga jag - och förlorade t o m >50% av tekningarna!
Hur skulle det ha gått om de a) bestraffat det brutala överfallet på Cam b) stängt av andra knätacklande Köplustor c) inte stängt av Chris för en knätackling som inte fanns?
Ja eftersom vi spelade oavgjort i match 5-6 och förlorade först i sudd är det lätt att dra slutsatsen att om vi inte hade försvagats genom lärlings/DN:s korkade "beslut" skulle vi ha tagit denna kvart.
I så fall hade vi haft Luleå-Apan i semi nu. DET skulle ha varit intressant.
Gissa varför vi är irriterade...
Blister Brigade: Tack för ursäkten, även om jag inser att du säkert har rätt: att jag gjort mig förtjänt av det så mycket skit som jag kastat.
Håller med dig om DN. För några år sedan var den riktigt j-a kass med domar lite huller om buller och speciellt jävligt att man inte arbetade för att skydda spelare från hjärnskakning och hjärnskador genom markerande domar. Sedan har det där blivit bättre.
Men i år har det ju ballat ur igen med knepiga slewfoot, knätacklingar, huvudtacklingar-domar.
Tror dock att det största, helt överlägsna vidrigaste som skett är att vi bytt ut videodomarna mot ett situationsrum, kombinerat med en referensgrupp för spelares säkerhet.
Dvs i princip är detta oerhört klokt och synnerligen välkommet. Men bekymret är att man satt Christer Lärling att leda detta och jag är säker på att det är han och ingen annan som fattar besluten. Vilket han gör ungefär lika idiotiskt när han som zebra fick tuppjuck och visade ut spelare efter spelare från det lag han snöat in på för den matchkvällen.
Zebrorna KAN ta beslut match plus rapport som innebär att det går till DN, men det mesta kommer ju via Lärlingen och då blir det förstås samma j-a elände. En del som borde gått till DN komemr inte dit eftersom filtret lärling inte släpper vidare. Annat som inte borde dit skickar han gladeligen upp och det värsta är att den j-a dåren anmäler fallen tillsammans med en egen tolkning och beskrivning av vad som hänt.
Jag har läst några sådana lärlingbeskrivningar och de kan vara så enögt, subjektivt usla att det är en sportslig rättskandal att den nissen inte redan har fått sparken.
DN BORDE ju kunna räkna med att när en situation som granskats av experter kan de lita på att de är objektiva och kompetenta men så är inte fallet när Lärling skickar upp ärenden och det är för jävligt att se hur DN förlitar sig på "experten".
DNs beslut har varit så upprörande korkade att folk inte kan acceptera dem längre utan överklagar besluten till Riksidrottsnämnden som blir tvungna gå in och eliminera skitbesluten.
Se bara hur DN utfärdade ett beslut där man menade att Tollefsen "mordhotat" en hysterisk linjezebra. Eller när Chris Abbott stängdes av för en knätackling som inte fanns, medan zebror och lärling tillät riktiga knätacklingar av Köplustor utan bekymmer eller gnydde "heads-up" när en Köplusta kastade sig med full kraft med en stenhård axel inriktad för att krossa ansiktet på Cam Abbott, något Lustan också lyckades med och Lärling tyckte det var OK.
Sven.Savage: Im sorry, vi satt och surrade under lunchen om det här och skämtade om Osten med några Lhf fans på jobbet -nu blir det överklagan! haha ect ect.
Håller med att det är förstås en tråkig situation för Mark och man har förståelse för han och jag ber om ursäkt för ett klumpig skämt, det är lätt att dras med när du själv gärna kastar lite gliringar på vårat lag och organisation.
DN har väl kanske aldrig funkat så dåligt som den gjort i år?
Blister Brigade: Jag tror att alla vettiga inklusive Luleå Hockey och Mark in Da Park tycker att det är utmärkt att AD tar upp detta så att vi får en prejudicerande dom.
Ser du det från Luleås sida har man inte kunnat använda Mark under två månader och det skulle ha gällt ett år vilket innebar att man var tvungen att investera i ny vakt, i detta fall Daniel Larsson. Mark som har ryskt medborgarskap var hela tiden öppen med att han satsade på att få ett KHL-kontrakt dessutom, så Luleå hade ingen anledning att räkna med honom, inte ens de sommarmånader han var anställd av oss, eftersom han skulle ha dragit till KHL så snart han fått ett kontrakt.
Ser du det från Marks sida har han förlorat inkomst under två månader. Naturligtvis vill han ha den ersättningen.
Min gissning är att Mark vinner målet men det får vi se. Tydligt är också att hockeyspelares kontrakt måste ta detta ad notam och i fortsättningen kommer nog alla klubbar, inte bara Luleå, att ordna det.
Men vem är den skyldige?
Jag anser att det är Rikksidrottsförbundets Dopingnämnd. De fattade ett otroligt korkat beslut. För det första handlade det om tveksamheter om han brutit eller inte brutit mot reglerna. Men man får acceptera att dopingkontrollanten är den vars ord väger tyngst där. Men för det andra lämnade han ett fullt korrekt dopingprov 30 minuter senare och han var helt ren och dopingfri.
I det läget borde han ha fått bannor, kanske böter, kanske en kort avstängning.
Men idioterna i Dopingnämnden stängde honom på 12 månader! Fullständigt åt helvete för jävla uselt, helt orimligt och bara utvisande att Dopingnämnden saknade sunt förnuft. Jävla galningar.
Sedan friades han av Riksidrottsnämnden.
I efterhand är det tydligt för alla att de som orsakat denna skada och således de som borde ställas till ekonomiskt ansvar är just Dopingnämnden. Nämndens ordförande, göteborgaren Åke Thimfors, till vardags hovrättsråd i VG region har naturligtvis ett tungt ansvar. Han borde hysta upp stålarna tycker jag.
Men gissningsvis har Dopingnämnden mer säkrade regler än hockeyklubbarna som ter sig amatörmässiga i sammanhanget och idioten Thimfors som ansvarar för ett domslut där Marks hela karriär och dröm om hockeyframgångar skulle knäckas av att han pissat en halvtimme för sent. Fy fan!
Detta om detta. Sedan har vi din fråga om "kanske Osten överklagar?"
Var inbillar du dig att ett kommande beslut i Arbetsdomstolen ska kunna överklagas? Till EU? Till Internationella domstolen i Haag? Till Apornas planet?
Vad är det för jävla skitsnack?
Tydligen har du varit naiv nog att lyssna på hatbrottslingar, galna f d hockeytränare som aldrig vunnit något och så kallade nyttiga idioter i media.
Ditt försök att håna Osten uppskattas inte.
Jag säger det igen: Vad är det för jävla skitsnack?Idioterna vill ha det till att Osten överklagar, trixar och fuskar med regler. Skitsnack!
Att ha möjlighet att överklaga ett som man uppfattar felaktigt domslut är själva grunden för vår rättskipning och synnerligen nödvändigt för att kontrollera den tredje parten i vår statsskick, vid sidan om regering, lagstiftande riksdag: den dömande makten, domstolarna. Att överklaga är den enda möjligheten att komma åt ett korrupt eller amatörmässigt system som fattar felaktiga beslut.
Osten har två gånger bedömt att Luleå Hockey/Luleåspelare varit utsatta för usel och orättvis behandling och besvärat sig över det:
första gången genom att till DIFiplinnämnden anmäla våldsbrottslingar i Djurgårn hockey när hockeyns egna system var korrupta och inte fungerade. Anmälan den gången ledde till viss men otillräcklig rättvisa.
andra gången sedan zebror tillsammans med Christer Lärling fattat helt korkade beslut som hårt drabbade Luleå. Anmälan den här gången ledde till viss men otillräcklig rättvisa.
Om du läser det jag skrivit tidigare i denna tråd finner du fakta för de båda situationerna. Luleå har drabbats hårt av felaktiga beslut, som knappats skulle ha fattats om det gällt t ex Djurgårn och inte Luleå, och hade Osten inte gått vidare med dessa två ärenden skulle han inte skött sitt jobb. Bra gjort, Osten!
Att sedan Wikegård och idioter till Apor av sportsliga skäl ser Osten som en fiende visar bara hur rädda de är för Luleå och hur osporstliga de är att "hämnas" för att de förlorat genom att på detta sätt snacka skit och håna Osten för en egentligen berömlig gärning.
Det var tråkigt att se att du sällar dig till den skaran, Blister.
Sven.Savage: inte lätt för Lulevakten, Owuya drar lhf till arbetsdomstolen kanske han vinner? kanske Osten överklagar?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/lulea/article20553960.ab
6-3 till Malmö. Avgörande match upe i Leksand alltså. Vilket av laget gör största Apan då?
Någon kanske förleds att tro att "göra en Apa" innebär en utmärkt insats. Men så är det inte. Att de tagit Le Mat sista åren är undantag i Aphistorien.
Apans tradition är att alltid falla ihop när det gäller. Kolla bara på alla förlorade kval.
Trist ändå att vi inte får möta Apan i slutspelet. När man ser de där nickedockorna i Aplinorna åka runt och härja vet man ju att mot oss hade de inte fått lira det spelet. Och dessutom skulle det fordrats mycket för att måla på Joel.
Kändes ju som att vi fick tag på Apan när vi förlorade mot dem i början av januari.
Sedan möttes vi i Champions och då lirade vi oavgjort med försmak.
Veckan efteråt spelade vi retur i Champions och lirade ut Apan efter noter.
Och så möttes vi senare i SHL och återigen piskade vi upp Apan.
Nej, jag tror inte Apan skulle ha vunnit enkelt mot oss. Om de ens hade vunnit.
M.Lemiux: Jo det är intressant att vi håller på att bygga ett stort och starkt Luleå.
Under första delen av Rönkeneran hade vi små, nätta, lätta och artiga spelare som iofs lyckades fantastiskt bra, men det kändes inte rikktigt Luleå. Rönken lärde sig en hel del när djurgårdarna tog till värsta fulspelet mot oss och förstärkte sedan.
Två år senare litade vi kvart mot Köplustan som höll på att förlora med då gjorde en Djurgårn dvs började köra med fula överfall på våra spelare, anförda av översteäcklet Joel Lundqvist. Då klev Fredrik Svensson in och ordnade upp det hela. Har sällan älskat en spelare så mycket som då. Lustan vek ner sig och förlorade snabbt.
Supportrar som Råkkarn och Pingu har ju efterlyst det starkare Luleå i snart tjugo år nu och jag tror Osten jobbar för att fixa det. I mitten av nittiotalet dånade journalisterna när de upptäckte att Lulespelarna i snitt vägde fem kg mer än motståndarna. 5 kg muskler. Vilket Köplustan fick känna på -96, i den tuffaste SM-final som spelats.
Om Lasse Bagdad-Bob J tror att han även nästa år kan komma och komma med ett lag där backarna väger mindre än 80 kg tror jag det blir kuliga derbyn;-)
Redigerad kommentar
Knegare: Hmm, det är möjligt. Jag har inte hört talas om det. Däremot kommer jag ihåg när vi lirade mot Bulan Boys - då Pölsan - för några år sedan. Luleå vann med 8-0 eller något liknande. Sista målet sattes av Johan Frallan Fransson som efter sitt mål körde supermålgesten "pumpen".
Frallans motiv var att han inte lyckats måla på 10-15 matcher och därför blev han så lycklig.
Men pölsorna uppfattade det som att han inte respekterade dem utan tvärtom gestikulerade med pumpen för att förnedra Pölsan. En åsikt som de flesta, även Frallan, förstod.
Som hämnd åkte Frallan på en monstertackling mot sargen av fd Luleåspelaren Snygg-Mats Lavander, något som han accepterade utan snack, efter sitt misstag.
Dåliga vinnare är inte populära.
I detta sammanhang vill jag hylla Apspelarna. De har efter varje match förklarat att motståndarna är ett jätteduktigt lag. Smart.
Själv hade vi en gång en spelare som i intervju efter en kvartsfinal förklarade att "vi pissade på dem". Motståndarna var Malmö och när journalisterna berättade om uttalandet för deras kapten den s k Överstegrisen Mats Lusth - just det, nuvarande tränaren, blev han så grym att hans ögon försvann och ersattes av svarta glödande kol. Kommer dock inte ihåg om han hämnades.
Till vårt försvar kan sägas att den spelare som stod för det pissiga uttalandet var en f d apa;-) Dock utan den hyfs som nuvarande apor står för.
Ja, jisses vilket dåligt motstånd LHC bjuder på, de blir totalt överkörda. Det är som du säger Sven att de tror att det ska funka med hockey på Finsk modell, dvs inget försvar. Brynäs bjöd på mkt bättre motstånd och var definitivt värda att vinna 2 av matcherna de förlorade....trots att de hade många av deras bästa spelare skadad.
Är helt övertygad att vi hade tagit minst två matcher mot SKAIK också, nu blir det väl lite svårt att visa det men det är känslan iaf.
BTW, kul att Hedman kommer tillbaka..ser ut att det kommer att bli tungt att möta Luleå nästa säsong. Bara nu för fan Fagervall kan vakna upp ur sin jävla värld och inse att Nagander, som dessutom bistår med tufft och tungt spel, är minst 10 nivåer bättre än sopan Fagerudd som bara lyckas träffa skrillerna på sina motståndare.
Kaiser: He he:-)
Ja, jag hittade ju ingen sjumålsvinst i final på sjuttiotalet och enligt den artikel du länkade har det aldrig hänt - förrän Apan fixade det ifjol.
Imponerande vilken spännvid - vinna en finalmatch med 8-1, förlora en match om tredje pris med 0-14!
Den största differensen jag hittat i en semifinal var på 8 mål (8-0). Gissningsvis har inte värre presterats efter sjuttiotalet, fast säker är jag inte.
Sitter och jobbar med annat så jag hoppar att kolla det nu.
Nu släpper Apan in 2-7 så för ett nytt rekord krävs fyra mål med sex minuter kvar. Så det går nog inte. Inte idag. Men om två dagar?
Redigerad kommentar
Jahaja. Kollar man tillbaka statsen ser man ett antal matcher där lagen pangat in 8-9 mål.
Semifinaler:
1976-02-29 Brynäs IF - Skellefteå AIK 9 - 2
1978-03-22 AIK - Brynäs IF 8 - 0( 2-0, 3-0, 3-0 )
1978-03-19 Skellefteå AIK - Modo Hockey 8 - 3( 1-2, 4-0, 3-1 )
1980-03-23 Leksands IF - Brynäs IF 4 - 9( 3-2, 0-4, 1-3 )
1980-03-25 Brynäs IF - Leksands IF 8 - 2( 4-1, 0-1, 4-0 )
Match om tredje pris:
1976-03-07 Leksands IF - Skellefteå AIK 11 - 4( 7-0, 2-0, 2-4 )
1976-03-10 Skellefteå AIK - Leksands IF 0 - 14( 0-2, 0-5, 0-7 )
Finaler
1977-03-27 Brynäs IF - Färjestads BK 9 - 3( 1-2, 3-1, 5-0 )
1979-03-27 Djurgårdens IF - Modo Hockey 3 - 8( 1-1, 2-3, 0-4 )
Som synes har det blivit tvåsiffrigt vid två tillfällen och Apan var inblandade båda gångerna. Det var då faktiskt spel om tredje pris, vilket man körde efter första elitserien. Men sedan ett av lagen skitit i de matcherna och låtit sig gangbangas totalt valde förbundet att skrota matcher om tredje pris redan efter första försöket.
Vilket lag var det som skämde ut sig så?
Apan.
I första matchen torskade man borta mot Trottoaren med 11-4. Rekord, så ånga mål har inget lag släppt in på den nivån.
Men rekordet slogs 3 dagar senare. Då lyckades Aporna förlora hemma mor Trottoaren med 0-14!
Så visst kan Apam sätta rekord idag. Bara att sätta 9 mål till. Då suddar man ut sitt eget tidigare rekord, då i en mer pinsam position.
1-6 nu.
Ids Aporna köra på hela matchen för att fixa tvåsiffrigt tro? Nu vet jag inte men det har man väl inte sett i en SM-semi på länge. Även om jag tror att Pölsan och kanske Trottoaren också fixade sånt på 70-talet.
Sådana målfester ser vi inte numera eftersom lagen har försvarsspel, nja, Pungarne borträknade då.
Blister Brigade: Nu såg jag inte mycket av kvartarna men jag tycker att Bulan Boys utvecklades berömligt under våren och kan säkert tro att man neutraliserade Aporna hyggligt. Innan Bulan tog över och laget styrde upp försvarsspelet hade man ett försvar i klass med Pungens idag och förlorade en massa matcher i rad.
Det som förvånar en mest är att swinging Melin inte drog igång ett fungerande försvar hos Pungen. Det lyckades han ju med när han tränare Gnaget varpå gnagarna två år i rad - som serieåttor - spelade bort seriesegrarna i kvarten.
Kaiser: Jo. 4-1 nu. Även Berguven, som kommit in, silar när han saknar backar. Känns ju nästan som att Pungarne givit upp slutspelet när de hamnade mot Apan i stället för mot Läjkrarna.
Nu hade Apan nyss PP sedan en Pung åkt ut efter att ha gjort ingenting och Apans andra mål kom efter en offside som zebrorna släppte. Släpper man fram Höjdhopparen som zebra får man ju räkna med att det blir lite hipp som happ. Men bra lag har flyt kom vi ju fram till. Och Apan skulle väl haft 0-tjugoelva om målen motsvarat spelet.
1-5 till Apan nu. Gissningsvis får swinging Melin byta ut Berguven efter den här perioden och sätta in Högberg igen.
Under senaste åren har Apan hävdat att matcherna mot Pungen är de "moraliska finalerna" och dessutom hyllar man Pungarne som "vill spela rolig hockey".
Pungen är det sista lag i Elitserien SHL som inbillar sig att man kan spela SM-liiga-hockey, dvs kör bara på framåt och skiter i att ha ett kompetent försvar.
Helt klart är det "roligt" för Apan som kan köra över Pungarne som de vill.
Bulan Boys visade ju hur man kan ta Apan även om de torskade med 4-0 i matcher. Men då ska man betänka att de bara hade ett par månader på sig att trimma in ett försvarsspel och dessutom hade en handfull av sina bästa spelare skadade (samt inte råd att som Apan köpa in en massa extra köpespelare för att säkra upp mot skador.
Jag tror Luleå hade kunnat neutralisera Apanfallen också, som vi ofta lyckats med senaste åren.
Nu hoppas vi slippa Köplustan i final för blir det Läjkrarna tror jag att de kan stoppa Apfarten så inte Apan får hämta Le Mat efter att bara ha mött blaha-gäng.
Pungen ramlade in 1-3 innan paus men rätt utdelning hade väl varit typ 1-6. Jaja.
Alla dräglar av beundran mot Apan. Gissningsvis har de rätt i en hel del av det.
0-3 till Apan efter 12.30 och nu har de 5 mot 4 i 1.17...
Swinging Melin byter fortfarande inte ut "matchvinnaren" Högberg...
Inte för att det är Högbergs fel. Men swingingmannen kan ju inte byta ut andra halvan av laget...
Redigerad kommentar
Dagens diskussion är annars en film som visar uppvärmningen innan match mellan Gurkor och Röglar. Man ser där Röglarnas assisterande tränare gå fram och prata med en galen, kanadensisk röglare. Denne nickar, slår klubban i isen ett par gånger och tar därefter fart och åker fram mot Gurkornas lagkapten bakifrån. När han kommer fram klipper han till med klubban över vadmuskeln på nämnde Gurka och därefter kastar han sig över honom med nävarna.
Det ser alltså ut som att Röglarnas tränare givit nämnde galning order om överfall på uppvärmningen.
Röglarna förklarade att laget skulle komma ut med en pressinformation senare idag och nu har man gjort det: den galne kanadensaren "tar på sig allt ansvar".
Bah!
Sitter och arbetar med något helt annat, men har semifinalmatchen Pungen-Apan uppe på en extra monitor. Ville väl kolla om det var något att se på men så är det inte förstås.
Till att börja med får Berguven vila och Pungen ger spaden till Högberg, vilket kommentatorerna förklarar beror på att unge Högberg kan vinna matcher medan Berguven håller en hög och jämn men inte matchvinnande nivå.
Rent skitsnack. Berguven hade klart bättre stats än Högberg under Elitserien SHL och höll dessutom sju nollor under serien - klart bäst av alla vakter.
Men Apan är lika tråkiga som vanligt. Efter 3-4 minuter har man redan ledningen med 0-2 och kunde mycket väl ha haft 0-4. Senaste målet kallar jag en sil av Högberg, ett skott han hade full uppsikt på och borde ha plockat. Men för övrigt dvs de tre ytterligare mål Apan kunde ha haft beror på Pungens försvarsspel eller rättare brist på sådant. Jag trodde att Pungens uteförsvarare bättrat sig i år men det här är t o m ännu sämre än man försvarat sig senaste åren. Ingen försvarare vet vilken position han ska ta och det ser ut som att de koncentrerar sig på att stå och titta på Aporna.
Hm, kollade på Svenska Fans Luleå-sida där redaktörerna fortfarande publicerar artiklar om Luleå Hockey hockey emellanåt. Läsarna kan lägga in kommentarer, men under de flesta artiklarna ser man att många kommentarer är bortplockade. Det gör redaktörerna när de upptäcker kommentarer som endast är ditlagda av troll och annat patrask som bara är ute efter att håna och hata Luleå Hockey.
Även om det värsta är eliminerat finns fortfarande en del skit kvar och då kan man tänka sig hur det övriga kan ha sett ut.
Vilket troll är det som fortsätter lägga tid för att hata Luleå och förstöra för hockeyälskare?
Det är SS-apan. Förstås. Den puerile pensionären har ju inte annat för sig.
Lite axplock av vederbörandes skit:
Under en artikel om Luleås lag nästa säsong skriver SS-apan under pseudonymen "Roos" detta:
"åh nej det verkar som "tuffaste" laget blir ännu bättre och kommer vinna guld nästa år... eller inte. Går det köpa sig ett guld? Flänsosten kommer väl försöka men han kommer misslyckas. Halva laget denna säsong var spelare med annat pass än svenskt. Hur känns det att ha störst importlag ihop med Modo och Växjö? Finns det inga egna juniorer som kan bli nya stjärnor i Norrbotten? Eller letar dom sig till bättre klubbar?
Framgångarna i Europa visade inget alls 2013 när det väl gällde, samma visa detta år. KalleAnkaturneringen CHL känns ju som den viktigaste ..eller inte alls...
Hur kan man tappa en 3-1 ledning i matcher mot ett formsvagt Frölunda?
Men Norrbottensfolket verkar nöjda ändå med sin fantastiska säsong. Dom fick ju ett pris till sin målvakt..fast inte ens säsongen är färdig.
Men det är ju bra att man kan vara glad åt dom små framgångarna också :)"
Under en artikel om Luleås fysiska hockey kommenterar SS-apan, återigen som "Roos":
"Slagsmål är ju inte en del av sporten om man kollar i regelboken. Sen att det blir ibland är en annan sak. Det blir mer accepterat om NHL och andra ligor har rena fighter där två gör upp. Håller med om att det är bättre än huvudtacklingar och slag med klubborna men det är inget som "hör till sporten" enligt reglerna.
Att Luleå har flera spelare som tror dom spelar i NHL med exakt samma regler gör bara att laget och deras sportchef/största idioten av alla framstår som korkade när dom tolkar reglerna och händelser på sitt egna sätt.
Luleå har ett koppel spelare som vet att deras enda chans att vinna matcher är att grisa och få ner tempot på andra lag. Grishockeyn lönade sig inte och Luleå är laget som floppade störst denna säsong.. Tätt följt av FBK "
Under en artikel efter förslusten i kvartsfinalen har hela 8 av 11 inlägg fått tas bort och redaktören skriver "Jag får ligga i hårt och rensa bland kommentarerna, ovårdat språk och personangrepp accepteras inte av oss. "
Under en artikel när Luleå ledde med 3-1 i matcher mot Köplustan skriver SS-apan under pseudonymen "Osten en sjuk varelse" följande:
"Systrarna Abort kastar sten i glashus. Kan inga regler och Osten gör likadant. Ena stunden ska det vara långa avstängningar för skitsaker mot Luleå och när dom egna spelarna avslutar karriären för motståndare så tycker man 7 matcher är alldeles för hårt. Hoppas Persson i Frölunda hoppar på Harjus huvud eller knätacklar sönder Granströms knä ikväll. "
Under en artikel när Luleå vunnit andra matchen saknas en del inlagda kommentarer och redaktören skriver "Ett par ny ip-spärrar utdelade, vårdat språk och inga personangrepp om jag får be."
Och så vidare. Nu vet jag inte hur det ser ut på Apsidan här på snacket men kanske har SS-apan varit tvungen att söka sig till andra platser för att trolla genom att hata Luleå? Eller också är han så patetisk att han sitter även här och Luleåhatar?
Ja, det är en sorglig figur och bara rejält ökad medicinering kan stoppa honom. Är förstås bara en tidsfråga.
Jag gav mig fel fan. Köplustan vann första matchen med 4-1. Nå, det ger sig nog.
Tror fortfarande att Läjkrarna fixar detta. Vinner nästa och sedan har de läst sönder Lustan. Kalio avgör match efter match, publiken i Scandal-I-Analium jublar åy Luste-ikonens framgång;-)
Välkommen tillbaka till Elitserien SHL, Röglare!
Rögle slog Gurkan med 0-1 och därmed med 4-1 i matcher och är nu klara för högsta serien, tillsammans med MooDoo och Karlskrona. Nu återstår bara att se om Trottoarkanten eller Malmö tar den sista platsen och just nu har Trottoaren 3-2 i matcher.
Dessa Röglar är otroliga. Väl i Elitserien brukar de abbonnera på bottenplatser och ramlar ofta ned i Allsvenskan, där de går knackigt mest hela säsongen.
Men på vårkanten blir de alltid helt j-a omöjliga och sparkar bort vilka lag som heslt för att ta sig upp till högsta ligan.
Och nu har de gjort det igen. Bara att applådera.
Nu får vi väl se om Malmö kan vända 2-3-underläget mot Trottoaren och fixa till Skånederbyn i kommande elitserie SHL.
Annars kommer alla som förklarat att Malmö är så viktiga att få upp i högsta serien att få sina förhoppningar infriade, med lätt modifikation: det blir det riktiga hockeylaget Rögle som tar den skånska platsen. I stället för köpelagens köpelag Malmoe.
Forsberg 1978: Jag håller med du.
Vore det en engångsföreteelse kunde man ha skrattat åt det.
Men eftersom det är så symptomatiskt för den FRUKTANSVÄRDA BRIST PÅ RESPEKT som apor i gemen visar mot alla andra kan jag bara som du leta efter spyhinken.
När det gäller kvartsfinalen mellan Bulan Boys och Apan är den objektiva sanningen att Bulan Boys, så extremt hårt drabbade av skador på så många viktiga spelare utan ett kommunalt frikort att köpa in ersättare för hur mycket pengar som helst - mot den kommunala översponsrade Apan som fritt öst ut pengar under året för att trissa upp buden på köpespelare - den att Bulan Boys gjorde en remarkabel och fantsatisk insats medan Apan var en besvikelse. Det var inte så mycket som skiljde och inte så mycket extra som krävts för att Bulan Boys faktiskt skulle ha spöat Apan. Ungefär som man för tre år sedan visade Apan hur en anrik förening med legendarisk laganda spöar ett gäng köpespelare med fäbless för bananer.
Skämmes tammefan, bananätare!
Lustan leder första semifinalsmatchen med 1-0 vid slutminut av första perioden.
I Västerås leder Röglarna mot Gurkan med 0-1 sex minuter in på tredje perioden. Rögle är därmed i detta nu 14 minuter från att ha säkrat en plats i SHL kommande säsong och runt 25 miljoner extra i budget genom C-more-sponsringen.
I KHL har man startat tredje perioden mellan AK Bars och Sibir och AK Bars leder fortfarande med 2-0, sedan Anders Gizzly Nilsson tagit 20 skott av 20 möjliga.
Anders Nilsson har dämed räddat 133 av 134 skott under senaste 23-25 perioderna.
99,25% räddningar!
Spännande semifinalspel just nu.
Nej, jag talar inte om SHL utan KHL. I detta nu lirar AK Bars mot Sibir och man är halvvägs inne i andra perioden. Matchen i matchen mellan Salak (utbildad av fd Luleåvakten Erik Granqvist) och Anders Nilsson (utbildad av fd Luleåvakten Hentos brorsas brorsa.
I detta nu leder Sibir skotten med 10-14 men ligger under i matchen med 2-0.
Det betyder att Anders Grizzly Nilsson på under senaste 16,5 perioderna har räddat 127 av 128 skott och målmässigt leder med 15-1.
Grizzly har alltså under den här tiden 99,22% räddningar.
Man blir glad.
Redigerad kommentar
Slutspelet om Le Mat
Apan-Pungen
Apan vann tydligen med 5-2 hemma mot Pungen. På senaste åren har Apan mött och spöat Pungen ganska bekvämt i slutspel efter slutspel. Därefter har Apsupportrarna förklarat att Pungen är landets näst bästa lag och det handlat om s k "moraliska finaler".
Själv tycker jag att det varit skitsnack bara, vanligen i syfte att nedvärdera andra motståndare Apan mött. Pungen har ju som regel byggt på en enstaka lina som öst på, medan de haft otillräckligt försvar, och det har inneburit att matcherna fått karaktären av en ansvarslös tuta-och-kör-hockey vilket passat Apan perfekt eftersom Pungarnes sämre försvar inneburit att Apan tämligen besvärsfritt vunnit.
Apan har ju en tradition av just tuta-och-kör-hockey där man prioriterat anfall men ofta haft ett försvarsspel på Division 2-nivå. Hellre vinna matcherna med 6-5 än 1-0 har man förklarat, men denna inkompetens har förstås inneburit att man sammantaget inte dugt till och Apans Elitseriehistoria, med få undantag, har präglats av att den anfallsglada hockey lett till bottenplaceringar om man ens varit med; ofta har man ju varit kvar nere i Allsvenskan, och misslyckats i kvalserier mot smartare lag.
Men kloke Anders Forsberg insåg ju detta och värvade Jonas Rönnqvists assistent, CryBert, som lärt sig försvar av Rönken, och när man följde Rönkens tankar lyckades man till slut täta till försvaret och tack vara Rönkens inflytande på Apan har man senaste åren lyckats vinna SM. Vilket naturligtvis till stor del också beror på den mycket begränsade konkurrens som blivit följden av att övriga topplag brandskattats sedan de förlorat alla sina bästa spelare till utlandet.
Men Apförsvaret är inte speciellt starkt i år. Backarna är i princip stöpta efter en form där nästan alla är typ 22 år, 179 cm och 79 kg. Dessa orutinerade lättviktare räcker inte till mot en stark motståndare och utsatta för fysiskt spel och hög press sprider de misstagen och spelet blir kvar i Apzonen med följd att deras starka anfall inte får chansen.
Samtidigt har Pungen faktiskt skärpt till sig i år och har ett betydligt bättre försvar än tidigare, då man mest hade långsamma lätt passerbara backar som lirade stå-och-titta-på-hockey.
Dock verkar det inte som att Pungens stärkta försvar och Apans försvagade försvar i år betyder att skillnaderna utjämnats och Pungen kan utmana tillräckligt. I alla fall inte efter första matchen. Räven swinging Melin har dock fortfarande chans och helt uteslutet är inte att han hittar på något. Men gissningsvis fixar Apan detta relativt enkelt - förlåt: enklet - och går till final för femte året i följd. Tala om att Apan håller på att ta över Warulfvens position att i princip lira final varje år.
Köplustan-Läjkers
De lirar ju första matchen ikväll, i Scandal-I-Analium. Personligen är jag ganska säker på att Läjkrarna tar detta. Luleå lyckades under ganska stor del av de 21-23 perioder vi spelade neutralisera Lustans anfallsspel - vilket är vad Lustan står och faller med. Och jag tror att Läjkrarna är ännu bättre än vi var på detta.
Det som angjorde för Lustan mot oss var att vi inte lyckades i special teams, i synnerhet var vårt boxspel alldeles för dåligt. Skulle det varit på den nivå vi haft senaste åren hade vi enkLEt spöat Lustan, men som det nu var krympte vi ihop för att neutralisera det burnära Lustaspelet vilket gav Lustan hela övre halvan av vår zon och därmed kunde de äga sönder oss totalt i PP. Jag tror inte Läjkrarna tillåter det.
Mot Öret hade Läjkers visserligen tveksamma resultat i special teams och tittar man på seriespelet hade de ett boxspel som enligtsatsestetiken var ungefär på mittplats av lagen. Men då räknas ju inte mål man gör i 4 mot 5 in och faktum är att Läjkrarna gjorde nästan lika många sådana mål som övriga 11 lag tillsammans. De är alltså hyperfarliga i box och räknar man in detta hade de under serien ligans bästa box.
Ser man till resultaten under serien när Lustan mött Läjkers har det ofta varit jämnt och gått till sudd/straffar. Men Lustan vann de tre första matcherna. Min tolkning är att detta var en följd av att favorittippade SM-laget Läjkers hade svårt att få spelet att stämma under hösten. Under våren har ju Läjkers varit bäst i serien och under den tiden har de spöat Lustan två gånger.
Jag tror alltså att Köplustans fartfyllda hockey inte får det spelrum den behöver mot Läjkrarna och att Växjö-laget alltså vinner denna semifinal. Jag vågar faktiskt påstå att de vinner tämligen enKLet.
Final Apan-Läjkers
Javisst. Jag skulle nog, med hänvisning till ovanstående analys, tippa att med 90% säkerhet kommer dessa två lag att mötas i final.
Hur det går?
Det ena laget vinner ganska komfortabelt. Jag säger inte vilket lag det gäller men kan tipsa om att det inte kommer från Västerbotten.