Luleå HF

SHL · 117782 inlägg · 891 ämnen

« · 1705963 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Drygt två minuter kvar och Luleå får PP sedan Wally trippats och sett till att falla ordentligt - hade det varit hopparen skulle det väl blivit diving fast det var en ordentlig tripping.

Nej. Två farligaste situationerna i Luleås PP först när Schira dabbar bort sig tappar puck vid blå och ger en kontring och senare när Röglarna får komma 2 mot 1.

Men 0-0 efter första.

Lite jobbigt att Rajala och Micflikier inte får rejäla chanser och sätter mål på senare tid.

Ner i den gävliga stan har Apan faktiskt 0-1 efter första.

Duktig rookiekommentator i vår match får tyvärr intervjua två Nej-sägare i paus...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Böljande fram och tillbaka men Luleå kommer till fler chanser
tyvärr ofta genom Foppa som alltså slutat producera. Men vi ligger klart närmare första målet.

Nja...där ska det vara straff för Luleå. Dansk bortspelad och Rajala ska bara slå pucken i öppet mål från 2-3 decimeter då Dansk slänger spaden och får bort pucken. Röglarna menar naturligtvis att Dansk tappar klubba eftersom den krockar med Rajalas klubba men naturligtvis skulle det varit straff om zebrorna varit vakna.

Ser att Apan ställt över "sållet" Svensson och har givit Erik "bak-och-fram" Hanses spaden. Helt oförklarligt har Apan ändå 0-0 borta mot Pölsan efter 12 spelade minuter i den sävliga arenan.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Bra spel av fjärdelinan och friläge för Foppa men ej mål. Det är besynnerligt - 4e-linan med foppa och fabbe - i fjol med fogström, nu med Mastomäki - spelar ofta fram chanser men när Fabbe får bra chans känns det nästan meningslös eftersom han aldrig sätter några mål och dit har också Foppa utvecklats.

Röglarna PP just nu och nyss j-t nära 0-1 då pucken låg lös framför Lassi som var nere och Röglarna försökte gång på gång på gång att slå in puck men utan att lyckas.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Shit, Wally ohotad i slottet 4-5 meter ut efter en minut, söker och söker lucka men vakt-Dansk är med.

Denne Dansk leder ju faktisk vaktlinan med 92,83% medan Lassi - som brukar ha den positionen f n ligger på plats 16 med blygsamma 86,68%. Dags för Lassi att visa vem som Vakt med stort V idag?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleå - Rögle

Ja, en hemmamatch mot ett lag i mitten/nedre halvan av tabellen. Vi har ju förlorat mot de övre lagen, slagit bottenlagen, och nu har vi att bekänna färg mot Rögle och sedan Djurgårn strax före oss.

Man är ju böjd att anse att vi ska vinna en sådan här match - mellan landets mest nordliga och södra lag - men vem vet. Vi känner ju alla till att det kommer att dröja innan Luleå - speciellt försvarsspelet börjar sitta -och att laget i vissa matcher inte alls spelat något vettigt lagspel medan det varit betydligt bättre en del matcher där vi haft ett väl fungerande och aktivt försvar som inte givit motståndarna några farliga chanser. Fast när vi mött riktigt starka lag som utsatt oss för vågad och hög checking har vi kunnat pulvriseras så det sett pinsamt ut.

Kan Rögle spela så bra, kan de opassa oss? Jag vet inte. Jag tror inte att de törs försöka här uppe i Luleå men gör de inte det talar det än mer för oss.

Luleå saknar Harju idag efter fulpååkning av en Ulfv senast och det innebär att alla linor är omformulerade. Bland packar har man parat ihop Melart och Schira som tredje backpar, en duo som luktar högrisk men vi ser gärna att vi blir positivt överraskade där.

Bill Sweatt tränade tydligen med laget idag. Inte med i matchen men vi hoppas att han snart är tillbaka och då blir det mycket intressant att se vilken lina han ska placeras.

Men det är inte idag. Nu ska vi ta Röglarna!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ser att alteregofyllot kommenterat Luleås insats under inledningen av serien. Delvis helt korrekt men så slirar han iväg och spekulerar att våra vinster mot Läjkers och HV skulle nog ha varit förluster samt att mot Kronan "var det jämnt" och vi kunde lika väl ha förlorat.

Han vill alltså få det till att Luleå Hockey borde nog sportsligt sett ha legat sist i tabellen nu, igen-kligen.

Det är förstås komplett felaktigt och visar bara att alteregofyllot saknar förmåga att bedöma hockey samt i avsaknad av egen kunskap spekulerar åt det håll han önskedrömmer om.

Vår match mot Läjkers.
Nej, det var ingen stöld från vår sida. Luleå var det klart bättre laget i två perioder och vann matchen där - Läjkrarna var klart neutraliserade och kom ingen vart alls. Luleå ägde spelet och kunde mycket väl haft fler mål. I tredje perioden lirade Luleå mer försiktigt för att döda av matchen. Läjkrarna fick ha puck och försöka men kom ingen stans precis. En klar och rättvis seger.

Alteregofyllot vill mena att "det var så tidigt och Läjkrarna hade inte fått ihop laget. Det är naturligtvis bara skitsnack. Visst kan alla lag förväntas få ihop laget bättre ju längre säsongen lider men det gäller ju i första hand Luleå med så många nya spelare.

HV
Ja, där vill han mena att HV var försvagade. Visst är det så - deras backar var ju skadade eller avstämda och de släppte fram ett helt gäng "amatörer" bland backarna varpå Luleå lekte precis som man ville. Vid 7-1 ledsnade Luleå på att göra mål och tyckte matchen var över (varpå HV fick in tre baljor till 7-4) men hade Luleå fortsatt spela likadant skulle det säkert ha blivit tvåsiffrigt.

Visst måste HV bli bättre när/om de fått tillbaka alla ordinarie backar men vad fan ska vi göra åt det? Att som alteregofyllot få det till att en match där vi fullständigt dominerat och utan vidare vinner med tvåsiffrigt om vi ids....borde vi ha förlorat, igen-kligen? Ojoj, den logiken klarar man inte med bara fem fingrar.

Kronan
"Det var ganska jämnt, vad jag förstod" skriver alteregofyllot men det är förstås en s k apsanning, dvs lögn, där apor friserar fakta och verklighet efter vad som passar dem.

Sanningen är ju den att Kronan var tragiskt svaga och när de nu kommit upp i SHL skulle man hoppas att de fick viss framgång för om de blir en slagpåse a la Vilda Väsby - med förloraren Wikegård som tränare - är det inte roligt för någon.

Nej, sanningen - dvs den riktiga sanningen, inte apsanningen - är förstås följande: Inget lag har så mycket som måste genomföras och intränas som Luleå har i år. Men vi har en säsong på oss och framåt våren kommer vi att vara där. Då ser jag gärna att vi får möta Apan i kvartsfinal för att sparka ut dem ur det svenska mästerskapet som vi gjorde i Europamästerskapet i fjol:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nu närmar vi oss de 13 första omgångarna då lagen mött - inte alltid samtliga lag, men lirat 1/4 av serien - och då ska vi kunna ställa prognos för SHL-säsongen.

Luleå har ett rätt klart mönster:

1. Lustan förlust
2. Pölsan förlust sudd
3. Pungen förlust
4. Ulfven förlust
5. Apan förlust, förlust
6. Öret förlust

7. Djurgårn möter vi på lördag
8. Läjkers vinst
9. Rögle möter vi ikväll

10. LULEÅ

11. Malmö vinst straffar
12. HV vinst
13. MooDoo ej mött
14. Kronan vinst

Mönstret är tydligt alltså. Lagen på övre halvan slår oss, lagen på nedre halvan slår vi. Ska man tippa att vi slår Röglarna i kväll då och sedan torskar vi mot Djurgårn?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Cam Talbot med Oilers räddar 28 av 29 skott och Oilers slår Detroit för andra gången på tre år! Talbot utses till matchens första stjärna ´! Oilers vinner med 3-1 och det är tredje vinsten i rad, efter att ha startat säsongen med fyra förluster.

Förra året var en skadedrabbad Victor Fasth och professorn Ben Schrivens inte på topp och vakterna förlorade matcher för Oilers.

I år är det tvärtom och både Talbot och Anders Nilsson har övertygat! Kul!

Sv: Glöm inte
HV springer ifrån Kronan 1-4 nu 14 min in i andra. Senaste målet av Chris Abbott genom att Martin Thörnberg ska glida förbi bakom mål och Kronans vakt byter stolpe. Då stannar Törnberg, lirar i stället pucken bakåt upp till Chris som har halva målet öppet medan vakten står och tittar åt andra hållet och undrar varför kommer han aldrig.

Kändes som ett amatörmisstag och trist att Kronan går så svagt nu, kanske blir avhängda i tabellen omedelbart och vad kommer de då att göra? Men de känns allvarligt talat inte ens som allsvensk nivå, snarast Division 1, och oväntat när de gick så starkt i Allsvenskan och kvalet.

Sv: Glöm inte
Svanru: Tack!

Men...vad fixar vi?

med varma hälsningar från ett varmt och soligt höst-fjollträsk

Glöm inte
Ni fixar det :)

med varma hälsningar från ett regnigt och grått Blöteborg

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Oilers möter Red Wings i natt svensk tid och de kommer att köra Talbot. Coachen förklarade nyss att han är mycket nöjd med båda vakterna och närmaste 10-12 dagarna väntar match varannan dag nästan varpå båda vakterna kommer att utnyttjas. Men de börjar som väntat med Cam Talbot ikvll så får de se hyr de gör på fredag.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Bottenfinal i SHL mellan Kronan och Läjkers och Kronan med 4p kommer att ligga sist även om de slår HV som har 8p.

Kronan har ju dessutom en arenan som bara rymmer 3 500 åskådare men har haft 3 200 - 3 500 under matcherna inledningsvis. Således ganska fullt men ändå t o m lägre än Apan som bara når drygt 4 000. Fast det beror ju på att ingen vill se den hockey som fläskberget och hans kumpaner presterar.

Kronan har ändå haft mest spel 15-8 i skott även om det fortfarande står 0-0 mot skadeskjutna HV som saknar massor av backar skadade eller avstängda.

Ja, det här är två lag som t o m Luleå spöat vilket säger en del.

Lite förvånande att Kronan inte när de för första gången får chans i SHL har kunnat inleda mer energirikt och positivt. Just nu känns de som klara och tydliga 14-e placerade. Men det kanske kan lira ihop sig och acklimatisera sig? Vi får se.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ser att Läjkers har piskat Apa igen, i själva Aparenan.

Inte så konstigt igen-kligen. Kollar vi bakåt finner vi:

2015-10-20 19:00
Skellefteå AIK - Växjö Lakers HC 3 - 4

2015-04-21 18:30
Skellefteå AIK - Växjö Lakers HC 1 - 4

2015-04-16 18:30
Skellefteå AIK - Växjö Lakers HC 2 - 4

2015-04-12 18:30
Skellefteå AIK - Växjö Lakers HC 1 - 2

Apan har tydligen ett väldigt komplex när de ska möte Läjkers hemma. Kan det vara pressen av den enorma hockeypubliken i den hockeytokiga Apschtaan?

Nej.

Den finns nämligen inte. Det är bara en Apsanning. Apan har ju spridit lögnen om hur hockeyintresserade alla är i Apschtaan för att motivera varför kommunen årligen tankar över >10 miljoner direkt in på apkontot varpå Aporna lägger miljoner på hög. Mammondyrkare som de är. Och för att försvara denna landets värsta kommunala doping där pengar för vård och omsorg i stället hamnar på ett Apkonto som bara växer och växer förklarar ju Apan att de drar rekordpublik men hänvisar till ett gratisspektakel med ansiktsmålning, fiskdamm och banjomusik.

Hur är det igen-kligen? Hur många går på hockey i Apschtaan?

Apan-Luleå 5871

ja, det var ju rejält med publik. Men vänta nu... det är ju derby mot Luleå, och då kommer ju ett stort antal åskådare från Luleå 11-12 mil norrut. Det kan vi inte räkna som representativt men noterar ändå att Apan inte lyckats fylla arenan vilket är pinsamt. Dessutom vet vi ju om att antalet minskade under match eftersom Apvakterna beslutade att när gubbhyllan av apsupportrar kastade skit på luleågäster nedanför så slängde aporna ut ett antal gäster från luleå. Med en logik som ingen med bara fem fingrar förstås.

Apan-Karlskrona 6001

Lapp på luckan. Nå det var väl imponerande? Nej. Inte eftersom Apan hade vräkt ut 3000 gratisbiljetter för att fylla arenan. "Majoriteten av publiken var betalande åskådare" kvider Apans marknadschef Georg-Sten Lundmarklund.

Ja, de två matcherna får vi räkna bort. Nu bortser vi från apfakta och går till riktiga fakta:

Apan-HV 4583
Apan-Öret 4412
Apan-Ulfven 5219
Apan-Läjkers 4260

Jahaja. Det är ju pinsamt. 4583 på en seriepremiär! Fast utan fiskdamm. 4260 mot svenska mästarna! Patetiskt! Endast mot Ulfven knaprade man sig knappt över 5000 och då berodde det på att det var en lördagsmatch där aporna stärkte av Skogsstjärnan drumlade in på hockeyn som förberedelse till kvällens förlustelser med Banjomusik...

Drygt 4000 bara på hockey och det ska vara ett lag som spelat final fem år i rad samt hävdar att intresset för hockeyn i Apschtaan är rekordstort?

SKAMLIGT!

Min tolkning är den att de riktiga hockeysupportrarna inte står ut med den "hockey" som det överbetalda fläskberget Hollywood och divorna Brutus inhandlat för en miljon under bordet, den miljon han fått genom att lägga ned damlaget.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hmm, kollade lite på Apan - Läjkers i slutet av tredje. Apan hade en PP och kom vid något tillfälle faktiskt ur egen zon i 5 mot 4 - imponerande.

Perioden rinner ut 3-3 och det blir sudd.

Faktiskt är jag lite imponerad av fläskberget. Trots att jag tittar på tre minuter ser jag vare sig fulheter eller misstag av fläskberget,

Så inser jag att det finns en naturlig förklaring. Fläskberget är ju långtidsavstängd efter sitt fruktansvärt fula överfall.

Läjkers vinner omedelbart sudden sedan Apam inte fått låna pucken och apspelarna mest ser intresserade ut av att fråga autografer på Gynge och Rosén.

Wallson framstår som en Nobelpriskandidat i eftermatch intervju genom att konstatera att det var negativt att de inte vann. Professor Wallsons genialiska slutsats imponerar.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och så skriver vi en Apsanning:

NHL-mästarna sätter in David Rundblad i stället för sin överlägset bästa back! NHL-stärnan Rundblad blir Chicagos ankare!

Ja, det var väl en beskrivning värdig Norran och andra aprunkare inklusive vinfyllot Ulf-Ture?

Sanningen är ju den att Duncan Keith fått operera knät och Chicago fyller på nerifrån, dvs plockar ned en back som inte ens fått spela utan suttit på läktaren senaste sju matcherna. Jag talar om David Rundblad - Nhl-stjärnan på slipsplats.

Om vi ska vara seriösa om Runken Rundblad är det så här:

Draftades i förstarundan 2009 av St Louis som snabbt insåg att misstagsmästaren Runken kunde de inte ha utan skeppade honom.

2011-12 gick han in i Ottawa som gav upp redan efter 24 matcher och skeppade honom till Phoenix som bara stod ut 6 matcher innan han åkte ut och hamnade i AHL för Portland Pirates.

2012-13 fick han 8 chanser till i Phoenix men var för kass och det blev Portland i AHL i 50 matcher.

2013-14 försökte Phoenix igen i 12 matcher men han spred fortfarande misstagen omkring sig och fick återgå till AHL för 6 matcher innan man gav upp och skeppade honom till Chicago där men ledsnade efter 5 matcher.

2014-15 gav sig Chicago fan på att testa eländet - eftersom man hade många skadade backar och körde hela 49 matcher i grundserien men sedan ledsnade man och slutspelet fick han väsentligen delta i från läktarplats.

Chicago blev ju mästare och Runken fick förstås åka runt i Västerbotten med Stanley Cup som han, enligt Apsanningen i Norran och på Apsidan mer eller mindre "självständigt spelade hem åt Chicago.

Ungefär som när de beskriver arr SKAs mest misslyckade fiasko - fläskberget - spelade hem Gagarin Cup åt SKA...

Nu i år verkar Chicago ha lessnat på misstags-Runken och han har i stort sett fått sitta på läktaren.

Men när Keith nu är nyopererad kanske de blir tvungna låta misstags-Runken byta om för match. Eller - som Norran uttrycker saken - Black Hawks tar in NHL-stjärnan!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
He he he, varför har jag alltid rätt?

Vinfyllot Ulf-Ture skriver "Ja, Qatar åker på dyngstryk mot ett Färjestad " och öser sedan in blaha blaha efter blaha blaha av vilket man kan utläsa att han inte sett matchen och hittar på allt han kan för att attackera vår skicklige sportchef Osten.

Tydligen är de fruktansvärt rädda för Osten och det med rätta eftersom han varit överlägsen hitta guldkorn medan Apans Lasse Brutus J köper divor så att hans egen tränare Wallman i live TV förklarar att han vill kräkas över Brutus värvade divor. Ja, hade min klubb en sådan fiaskochef skulle jag också vara rädd när motståndarna har en sådan skicklig chef som Osten:-)

Allt går vår väg och det här talar starkt för att framåt våren kommer vi att leka med Apan. Kvartsfinal vore väl kul att krossa Apa i!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ser att Schira, landslagsjanne, Sylvegård, Wally, Pistol Pete, Mikkelson, Grana och Melart är inne på två baklängesmål, Lennart är inne på tre.

Micflikier, Rajala, Forsberg, Lagacé, Fabricius var inte inne på något mål i baken.

Lassi var inne på alla mål. Skit happends.

Bara att bryta ihop och komma igen. Tycker faktiskt - hur konstigt det än kan låta - att detta trots förlust med 5-1 var ett fall framåt.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Snyggt av Luleås spelare när köerna tackar varandra för match. Minst hälften av lules spelare klappar om Haugen som uppskattning och beröm för en fin match av denne vakt. Och det är helt riktigt utan Haugen skulle nog Luleå haft några mål till och dessutom hade han som goda vakter har hjälp av målramarna där Luleå hade två träffar.

Duktig vakt, dene Haugen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jag är fortfarande - närmast chockad - över att Gunnarsson lyckades skjuta mål I lule avlossade han ju typ 150 sådana skott varje säsongen varav 145 missade målet och de fem andra träffade vakten i magen. Är det Magnus Nygren som givit Gunnarsson privatlektioner i slagskytte?

Eller var det en felträff helt simpelt?

Man glömmer ju ibland bort att även en blind höna finner korn ibland...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ja, det gick snabbare än man trodde. Tredje perioden hann knappt nöja så står det 4-0 efter två långskott av den typ man vant sig vid att Lassi alltid tar. Visst kan det finnas förklaringar av typen skymning/styrning men även sådana tar ju Lassi fast det är klart att ibland går sådana in men två på taken?

Och jag hinner bara skriva det så kommer ett likadant mål och helt otroligt är det den konsekvent värdelöse Gunnarsson som lyckas. Han slår på ett skott på distans som Lassi ser men det är riktat mot bortre stolpen och passerar tre spelare utan att ändra riktning och smiter in vid stolpen.

Några minuter senare kommer Wally och Emil i 2 mot 1 och Wally passar Emil som klipper in 5-1.

Jaja. Hade det varit Danne som stått hade jag nog hävdat att Lassi skulle tagit 3-4 av målen men där fick jag fikon.

Tycker nog fortfarande att båda lagen stod upp bra men Luleå var bättre dock fick Ulfven både 1-0 och 2-0 något slumpvis oväntat för oss alla inklusive för Ulfavrne och sedan lyckades vi inte vända utan fick mot oss mål som vi vanligen inte släpper in.

Jag är dock klart nöjd med Lukeås spel under första två perioderna och kan vi lira så mot Ulfven borde vi vinna 9 av 10 matcher mot dem. Så på något vis OK match av oss fast vi torskar med nästan utklassningssiffror.

Det här är något som vi som kan hockey kan. Vinfyllot Ulf-Ture skulle förstås förklara att det var en skamprestation och sämst under ett årtusende. Men där spriten far in rinner vettet ut. Och när man talar om en sådan djupt alkoholiserad nissa som Ulf-Ture finns förstås inte så mycket vett kvar till att börja med. Skillnad mot oss normala som kan häva en S utan att skita på salsgolvet.

Luleå torskar alltså igen och är tills vidare fast nere vid andra strecket som delar 10-11 plats. Men vi behöver inte vara oroliga efter detta spel tycker jag.

Ojdå. Luleås PP och situation framför Ulfvens mål där 10 spelare under en halv minut försöker stöta in vs. stöta bort pucken som ligger fri flera gånger. Till slut tycker zebrorna att de ska visa ut Grana helt oklart varför annat än att "Grana kan man ta ut ibland". Ja, denne FriSör...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Cementerade i botten med träsklagen, obefintlig offensiv och de tre musketörerna i båset liknar tre fågelholkar som inte har några svar att ge.

Snart landslagsuppehål och då måste Osten välja, antingen är det coacherna som måste bytas ut eller så måste han dumpa spelare som Petrell, Melart, Lagace och ta in mer kvalité.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ja... jag ser nästan inga fel med Luleås spel tvärtom och ändå inser jag att nu kommer Ulfven att kämpa järnet av sig och kan vinna matchen.

Men det gör de i så fall med flyt och så blir det ibland.

Kan vi fortsätta så här kommer vi att vinna de flesta matcher vi spelar så vi hoppas att spelarna känner det och fortsätter idag och i fortsättningen - även om man skulle förlora idag. Ibland är det bara så att shit happends och det får man ta.

Det märks också att båda lagen gör sitt yttersta för att vinna och det är tuff och fysisk hockey med många tacklingar från båda sidor ungefär som vore det en slutspelsmatch och inte oktoberlunk. Tror att lagens båda möten i det jävla Champions bidragit till denna känsla mellan lagen. Vi har ju också plockat Rajala av Ulfven medan de tagit Gunnarsson, Hedman och Linus Persson av oss fast Hedman beslutade sig komma hem igen.

Nu ska jag svära i kyrkan. Jag börjar bli lite tveksam till landslagsjanne. Han är 37 år gammal och sedan i våras har det märkts speciellt genom att han inte längre är så snabb och motståndare som blixtstartar och accelererar hinner flera meter innan janne reagerar. Fortfarande har han fröstås en överlägsen erfarenhet men det hjälps inte att veta vad man bör göra om man inte kan göra det. Liter grann samma känsla som Skrbek sista året med Luleå då folk åkte åttor runt honom och hans starka defensiva spel inte fick någon betydelse eftersom han allt oftare inte var på plats. Lite jobbigt om landslagsjanne inte håller eftersom vi då bara har Mikkelson och Sigalet idag som håller tillräcklig nivå.

Jaha, då får Ulfven PP igen. Förra gången nautraliserade vi det enkelt men Ulfven är bäst i serien i PP med 31% mål.

Ojoj, Lennart lägger klubban mot kroppen på Nygren som filmar uruselt, slänger upp båda benen och slänger sig. Mycket tydlig diving men FriSören blundar eftersom publiken skriker på utvisning på Lennart.

Andra perioden över 2-0 till Ulfven som inleder tredje med PP i 37 sekunder.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Helt sjukt! Luleå startar andra perioden ännu bättre än första och 0-1 hänger så mycket i luften att sekretariatet redan skrivit in siffrorna och står med fingret på execute.

Så kommer plötsligt en vallning via sarg som studar fel dvs rätt för Ulfven och plötsligt kan en Ulfv segle på i friläge och avlossar i flykten ett oväntat skott i femte luckan på Lassi som blev överraskad och 1-0. Efter nedsläppt går Luleå våldsamt till attack men en spelare ramlar, en annan krockar och följden blir att två Ulfvar kommer i kornig 2 mot 1 och denne 1 är Melart, som inte kan hindra crosspass från mikaeljohansson till Ryno som klappar in 2-0 21 sekunder efter 1-0.

Luleå har ända från start varit det klart bättre laget men pang-pang så har Ulfven ledningen med 2-0.

Detta, gott folk, är hockey.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Warulfven försöker men Luleå är snabbare, starkare och mer samspelta och Warulfven blir tvungna ta sin andra utvisning. Bra PP-spel av Luleå och speciellt Tollefsen försöker i stället med upprepade tunga crosscheckingar i ryggen på Luleåspelare och dessa faller som käglor medan zebrorna tittar på.

Nej men fy fan - FriSören tar århundradets billigaste sex man för helvete på Luleå. Den sjätte hann ut på isen medan en skulle hoppa av men var bara en meter inne och pucken var på annat håll.

Fy fan, FriSören, har Peter Andersson varit förmedlare av en Ulfvagåva för att du ska agera när du insåg att Luleå var på väg att måla och rinna ifrån?

Luleå klarar dock box utmärkt och första perioden sluttar 0-0.

Jobbigast av allt kommentatorn som är en sådan där som måste sluta varje sista ord på -e som en jävla Thore Skogman:

och-e...period-e, skott-e, matchen-e och så vidare. Folk som pratar på det viset upplever jag som inte alltför smarta och eftersom de inte kan behålla ordet och initiativet som följd av det intellektuella innehållet försöker de genom-e-e-e-e-e-e.

Störande är bara förnamnet.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Åtta minuter spelade och en imponerande match där båda lagen är intensiva i försvaret i egen zon samt checkar på ordentligt och med tacklingar i offensiv zon. Sådant kan ju utmynna i hoppsanhockey bara där pucken går fram och tillbaka mellan lagen men inte idag eftersom samspelet fungerar och passen sitter på bladen.
Jag vill nog påstå att det är Luleå som är snäppet bättre överallt - inklusive försvaret glädjande nog - och har dessutom haft fler chanser inklusive ett skott i målramen av Pistol Pete.

Fortsätter det så här talar det för att Luleå vinner idag:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och ikväll spelas bara en match o Elitserien SHL men vilken match!

Det är hiskeliga Warulfven som tar emot Luleå Hockey!

Ulfven binner naturligtvis av revanchlust efter att ha blivit utslagna ur det jävla Champions sedan de först förlorat hemmamatchen mot oss med 0-3 men sedan spelat ut oss i Delfinen och gått fram till 0-3, bara för att försmädligt släppa in ett mål och sammanlagt torska med 3-4.

Luleå ställer upp med följande lag:

Forwards
Toni Rajala - Johan Harju - Jacob Micflikier
Lennart Petrell - Lucas Wallmark - Peter Cehlarik
Anton Hedman - Jonathan Granström - Emil Sylvegård
Karl Fabricius - Jacob Lagacé - Johan Forsberg
Victor Ekarv

Backar
Brendan Mikkelson - Jan Sandström
Jonathan Sigalet - Per Savilahti-Nagander
Ilari Melart - Craig Schira
Marcus Oskarsson

Målvakter
Joel Lassinantti
(Daniel Larsson)

Det är alltså exakt det lag som mötte Pungen och torskade i lördags och det är väl inte oväntat under en roadtrip som nu pågår.

Lite mycket schiror över bakuppsättningen alltså och jag längtar efter att se Jaros på isen men han är visst krasslig f n, spelar ju inte i Aspis heller.

Dessutom ska det bli trevligt när ljumskarna kommit på plats att se var Bill Sweatt ska in någonstans. Jag tror att han får ersätta någon av murbräckorna Lennart, Anton eller Emil, troligast kanske den sistnämnda, i andra eller tredjelinan. Tror faktiskt att Sweatt i en tredjelina kunde vara intressant, med kämpen Grana, tacklingskolossen Hedman och vindsnabbe snipern Sweatt. Three man in a boat typ.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ja det är väl bara att erkänna att vinfyllot Ulf-Ture är en hockeybedömare av rang.

Han har ju förklarat att Linus Omark är en kass egoistisk Linus Osmart och Anders Nilsson är en skotträdd fiaskovakt.

Nu är visserligen Linus på plats 3 i poängligan av 500-600 spelare i KHL och anders Nilsson på plats 7 av 56 vakter i NHL men det kunde förstås vara bättre.

Och inte räcker det till mot Apans alla NHL-stjärnor varav några faktiskt fått spela i NHL. Visserligen som brunkare några minuter per match men ändå! Och Jocke Lindström som fortsätter gå knackigt nu i KHL har fortfarande inte fått sparken av SKA - fantastiskt Jocke!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hockeysverige har sett matchen:

Nilssons Edmonton-succé fortsätter – har räddat över 80 skott på två matcher

Anders Nilsson fortsätter storspela i Edmontons kasse. Efter sin strålande försäsong har svensken imponerat även i säsongsstarten, och i natt fick svensken vinna sin första match för klubben efter ännu en imponerande insats.
- Jag såg pucken hela tiden och kände mig bekväm i kassen, säger svensken.

Under försäsongen släppte han inte in ett enda mål, vilket gjorde att Anders Nilsson tog en överraskande NHL-plats till kollega Ben Scrivens förtret. Och den svenske VM-målvaktens succé bara fortsätter i inledningen av säsongen.

Han stoppade 48 skott i sin säsongspremiär, men förlorade ändå mot Dallas. Men i natt fick svensken hjälpa sitt Edmonton till seger mot Vancouver, efter att ha räddat 33 av de 34 skott han fick emot sig. Med det överglänste han motståndarmålvakten Ryan Miller, och blev utsedd till matchens bästa spelare. Nilsson har alltså räddat 81 skott på två matcher, och har den fina räddningsprocenten 95,3 i säsongsupptakten.
– Jag såg pucken hela tiden och kände mig bekväm i kassen. Det här är en stor självförtroendehöjare för hela laget, säger Nilsson till NHL.com efter det som slutade med en 2-1-vinst för Oilers.

Det jag inte nämnt är att i tredje perioden ställning 1-1 ramlar en Oilersback varpå Sedintwinsen stormar fria mot Anders Nilsson. Henrik dubbelfintar och drar över pucken till höger och lyfter snyggt in 2-1 högt tror man - men Anders är med hela tiden och räddar pucken med kroppen, men pucken slumpstudsar ned framför mål och med hela målet öppet, pucken mitt framför målet en halv meter framför mål har Henrik Sedan bara att peta in den men lyckas missa målet! Grejen är den att pucken studssnurrar och när han träffar den med bladet går pucken högt och till strax till höger utanför stolpen.

Man erinrar sig Ingemar Stenmarks svar till Plex: Ja, jag erkänner att jag hade tur - men vet du vad: jag har upptäckt att ju mer jag tränar desto mer tur har jag!

Nu kan Anders Grizzly Nillson - Sedindödaren - säga detsamma:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Edmonton Journal kommenterar Anders insats under rubriken:

A BIG BRICK WALL

In the two games Anders Nilsson has played, he’s seen 84 shots, turning away 80. Not a bad way to start.

“Anders made save after save to give us an opportunity to win. When you play three (games) in four (nights), sometimes you need that,” said McLellan, who didn’t hesitate to use Nilsson in the game because of his work in Dallas.

“They had a few shots early so I got into the game right away, then kept on going from there,” said the netminder.

På Oilersnation skriver man:

Anything the Canucks could get towards the net was met by solid goaltending. Anders Nilsson allowed to the Oilers to stay in the game even in moments when they looked like they were tiring.

Anders Nilsson played very well again tonight. I still can't wrap my head around having two competent goaltenders minding the net. He finished the night with 33 saves and a .971 save%.

It's strange to see Anders Nilsson stop some five bell chances only to let an unscreened wrister in a few minutes later. He needs to figure that out. I'm not saying that he wasn't fantastic tonight, because he was, it's just odd that the first period goal that went in was of the weaker variety.

Bland kommentarerna finner vi:

Anders the giant was the man tonight!

vote nillson tomorrow when you go to the polls! NILLSON FOR PRIME MINISTER!

er... NILSSON.. my bad..

Nilsson 4 Prime Minister

The goaltending, it's... it's NHL quality.

Somebody hold me!

So Nilsson now has a save percentage of 0.953 and a goals against of like 1.98, soooo this is what it's like to have 2 NHL goalies I guess. Could be in for a trashing but maaaaybe we have a real goalie battle going on as Nilsson has been the best Oil goalie so far. Early days but he wanted a chance to prove himself and looks like he is taking it and shocking many. He has been insanely good.

And maybe I'm being a bit nitpicky here, but it seems like the focus is on the goals that Nilsson lets in as opposed to how many times he saved the Oil after a silly giveaway. I'm not going to make any criticisms of a goalie if he lets in one goal that wasn't a perfect shot if he is stopping every other puck.

The goal he let in I'm guessing was a result of bracing for being run over as opposed to actually being soft. He came up big every other opportunity and he is getting waaay more shots than Talbot has had so far. If he can keep this up, I do think the title for Number one goalie in the Oil is up for debate.

We had a lot of defensive breakdowns , but Anders kept us in the game . Good teams win even when they are not playing well . We'll take it .

KOMMENTAR
Anders har ju ett fantastiskt facit efter de två inledande matcherna men det mål han släppte in i natt och två av målen mot Dallas såg inte otagbara ut - men det uppvägs enormt av alla andra räddningar han levererade på s k "otagbara skott" och i matchen mot Dallas utsågs han till matchens tredje stjärna, igår utsågs han alltså till matchens första stjärna.

Vinfyllot Ulf-Ture som poserar som supporter för Apan som aldrig någonsin haft en egen vakt i Elitserien SHL utan bara köpt har ju förklarat att Anders Nilsson är skotträdd. Ett uttalande som säger mer om vinfyllot än om Nilsson förstås.

Men vad tänker vi andra, vi normala?

Vad säger man?

Man blir glad.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och Anders Nilsson gör succé!

Efter 97,1% räddningar på 34 skott håller han kvar Oilers i bortamatchen mot Canucks som slutar 1-1 och i sudd avgör Oilers 1-2 och vinner mot Canucks för första gången sedan säsongen 2013-2014!

Till matchens "first star" utses...Anders Nilsson!

Canucks goalie Ryan Miller efter matchen: Miller made 22 saves but lost for the first time in 13 career starts against the Oilers. "We probably deserved more," Miller said. "Their guy (Nilsson) played pretty good. We had some good looks. We just couldn't find the back of the net. … It's not good enough tonight."

På nhl.com informerar de bl a om Oilers mål då två spelare, en från vardera laget, var inne i Anders målgård framför och bakom Anders och man kunde ifrågasätta om det skulle godkännas eller underkännas för att målvakten blev störd.

Vidare visar de dessutom ett läge där puck studsat över till fel sida och en Canucksspelare har mer än halva målet öppet för att måla med Anders som upptäckt vad som kommer att ske, kastar sig mot andra sidan som ett tigersprång av en fotbollsvakt och räddar! Vi som såg räddningen av Anders i KHL i fjol, när han gjorde en identisk räddning, men från ett svårare läge, då han hade gått ut åt vänstra sidan för att skära av vinkel när pucken gick till en ryss på hans högra sida och denne hade hela målet öppet, varpå Anders tigersprång blev som det i NHL i natt, men blev 3-4 meter-språng, jämfört med 2-meter-språng i natt, är inte överraskade:-)

Bartkowski, who did score a goal in the 2013 Stanley Cup Playoffs for the Boston Bruins, tied it with 4:17 left in the first period on a point shot that deflected off Oilers defenseman Mark Fayne in the high slot and dipped under the glove of Nilsson as Bo Horvat crashed the crease.

Horvat made heavy contact with Nilsson, but the puck appeared to be past the Edmonton goalie already, and after some deliberation, McLellan decided to not ask for a review.

"We thought the puck was in before there was any contact," McLellan said.

Vancouver controlled play for long stretches after falling behind but couldn't beat Nilsson. The 6-foot-5 Swedish goalie made a good blocker save on Alexander Edler in the slot on a 3-on-2 rush 26 seconds into the game, gloved a backhand shot from Adam Cracknell alone in the slot late in the period, and stopped Sven Baertschi on a breakaway early in the second period.

After getting the break on Daniel Sedin's close-range miss, Nilsson made a headfirst diving save on Radim Vrbata on a rebound to keep it tied with 6:41 left.

"I saw the puck pretty good and felt comfortable," said Nilsson, who is in his first season in Edmonton after spending 2014-15 in Russia. "It's a huge confidence boost for the team. We played decent the first four games but couldn't get the wins, and the last two games we played solid."

Av 56 vakter som haft spade i NHL i är ligger Anders Nilsson nu på plats 7 med mäktiga 95,3% räddningar efter två matcher.

A star is born?

Anders tillhörde ju NY Islanders organisation under tre år 2011-2014 men lämnade för KHL våren 2014 då han under de tre åren bara fått knappt 20 NHL-matcher och Islanders förklarat att de inte tänkte satsa på honom för NHL kommande säsong utan sätta honom fortsatt i AHL på ett tvåvägskontrakt där han skulle avlönas ungefär som när han blev B-junis för Luleå Hockey.

Då åkte Anders till VM och blev hjälte, fick kontrakt med AK Bars Kazan och blev KHLs bäste vakt och satte ryskt rekord i hållna slutspelsnollor och nu kommer han som en av fem vakter till Oilers, är tänkt för AHL, men håller nollan genom hela försäsongen och tar andraspaden i NHL från etablerade Ben Schrivens och får ta spade 2/6 inledande matcher i NHL och lägger sig som # 7/56 vakter. Medan NY har Tomas Greiss som # 21 med 92,5% räddningar på tre matcher samt Jean-Francois Berube på # 46 med 88,2% räddningar under en match, och Jaroslav Halak på # 47 med 88,0% räddningar under en match.

Undrar hur NY Islanders känner det när de ser på vad de hade och tappade?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jomenvisst!

Edmonton Journal:
Anders Nilsson will start in net.

Oilersnation:
Anders Nilsson's performance in goal, especially during the second period, has Oilers fans wondering about two good goalies and why they haven't had that this century.

Kolla gärna in länken för att se hur man på Oilersnation, under rubriken "Tonight..." ser på twinsen Sedin a la "The Shining" efter alla förluster som Oilers haft mot Canucks;-)

Lycka till nu, Anders!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Japp. Det blir som jag förutspådde.

Visst har Oilers fortsatt räknat med att Cam Talbot är förstevakt för klubben men samtidigt har Anders Nilsson hela tiden gjort synnerligen bra prestationer och uppfattas som ett utmärkt komplement som kan gå in och avlasta Talbot när det behövs.

Nu spelar Oilers match 23 timmar efter förra matchen och möter Vancouver Canucks som ägt Oilers och vunnit varje match under lång tid mot oljorna.

Och då låter man Talbot vila och ger spaden till en fräsch Anders Nilsson, enligt uppgift i preview på nhl.com:

"No.1 goalie Cam Talbot, will backup Anders Nilsson on Sunday."

Väldigt roligt att Anders lyckats ta sig tillbaka till högsta nivå sedan han lämnade Islanders våren 2014 och beundransvärt att han kämpat så hårt och är så värd detta.

All lycka till Anders i natt!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hmm, såg att vinfyllott Ulf-Ture vaknat upp ur dimman och plitat ned ett inlägg som har den fördelen, så här sent på kvällen, att det hjälper folk att somna eftersom knappast någon kan ta sig igenom den förvirrade ord-diarrén utan att...*gäsp*...Zzzzzzzz.....

Inte jag heller, men jag lyckades notera att vinfyllot Ulf-Ture, som senaste året gnytt och gnällt över att Luleå spelat fysiskt och tacklats, nu svängt 180° och än värre anser att hockeyns rättskipare ska sluta bestraffa de spelare som saknar respekt och ansvar för andras liv och hälsa och riktar omotiverat övervåld mot huvuden och hjärnor på oförberedda motståndare.

Kan det möjligen bero på att Apornas skandalösa uppförande nu straffats genom att apspelare efter apspelare plockas bort från isen för långa avstängningar efter fula övergrepp?

Alla som tror annorlunda räcker upp handen. OBS att sexfingrade händer inte räknas.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
BACKAR I LULEÅS TRUPP:

• Mikkelson, Brendan 1987-06-22 LD
• Sigalet, Jonathan 1986-02-12 RD
• Sandström, Jan 1978-01-24 LD

• (Kukan, Dean 1993-07-08 LD)

• Oskarsson, Marcus 1993-09-20 RD
• Schira, Craig 1988-04-21 RD
• Savilahti-Nagander,Per 1985-04-22 RD
• Jaros, Christian 1996-04-02 RD


• Själin, Pontus 1996-06-12 LD
• Melart, Ilari 1989-02-11 LD


9 backar alltså - 10 om vi tror att Osten kan få hem Kukan men det verkar osannolikt.

Men duger idag och vilka sex kommer att vara stabila framåt våren? Den återkommande men högaktuella frågan.

Mikkelson, Sigalet och troligen också landslagsjanne känns säkra att redan nu räkna med. Under förutsättning att de är oskadade. Det vet man ju inte och såväl janne som Sigalet har en historia av skador ibland senaste åren.

Men sedan är det tunt.

Kukan skulle definitivt platsa men lirar redan för Cleveland i AHL och Osten kan nog inte få hem honom.

Schira skulle vi behöva mycket av men hittills har han varit en av de allra sämsta backarna. Kan det ordna sig eller måste han ersättas?

Och för övrigt är det osäkert.

Det är Fagervall som leder backsidan och nu måste han ta fram en plan och utveckla spelarna att fungera med den.

Men inte fan är det lätt...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Axel Holmström uttalar sig för Hockeysverige och förklarar att han tycker att det är trist att media domineras av diskussioner om våld mot huvuden och avstängningar, medan media inte täcker hockey på riktigt.

Det är ju helt korrekt av honom och en syn som det flesta av oss kan skriva under på.

Men nu måste man vara tydlig och påpeka att det han igen-kligen talar om är inte problemkomplexet om våld mot hjärnor och liknande.

Jag vet inte ens om han överhuvudtaget har begripit det problemet och jag har aldrig sett honom tycka till om det. Det ÄR ett viktigt problem och det är för jävligt att svensk hockey senaste åren trots att det funnits så j-a mycket kunskap på området skött det så förbannat dåligt. Media har hanterat det taskigt men hockeyns företrädare som ylat heads-up i tid och otid är den verkliga skurken och det är för jävligt. Senast i våras tilläts ett fruktansvärt överfall på Cam Abbott som - om civila rättinstanser skulle hanterat det våldet - skulle ha inneburit att vederbörande back i Köplustan skulle dömts till fängelse.

Media och DIFiplinnämnd ylade med illa dold skadeglädje "heads-up" och hockeyns företrädare i form av andra spelare, tränare och ledare höll käften. Där har vi det riktiga problemet!

Till denna säsong har hockeyn äntligen vaknat och förklarat att nu blir det hårdare straff. Typ fem år efter NHL och alla rapporter om f d spelare som dör snabbt efter karriären, vanligen efter att ha knarkat ihjäl sig eller helt enkelt tar livet av sig; båda fenomenen en konsekvens av de hjärnskador de ådragit sig inom "hockeyns regelverk" vaknar man. Det är skamligt sent men det är bra att det äntligen sker.

Dock innebär det ett annat problem eftersom utövarna av hockeyns regelverk är i många fall okunniga amatörer och i andra fall korrupta myglare. Naturligtvis blir det en massa problem i form av vansinniga felbeslut åt ena eller andra hållet. Det är bra att det påpekas och att den bevakningen tvingar fram en förbättring.

Allt det ovanstående vet jag inte om Axel överhuvudtaget insett. Det han igen-kligen surrar om är alltså att medias hockeybevakning är usel; att den inte kan analysera och beskriva hockeyn på ett skickligt sätt utan i stället fokuserar på idiotiska drev, affärer, härvor och annat skit som satt de och bevakade Paradise Hotel eller huruvida Robinson-Pelle, Big Brother-Kalle eller Baren-Ulla supit sig full och pissat på golvet eller något annat "jätteviktigt".

Om Axel är seriös skulle han alltså ha pekat på att sådant är problemet och hade han varit kunnig på området skulle han ha identifierat två tydliga anledningar.

För det första finns inte längre den tredje statsapparaten den fria pressen som objektivt rapporterar och informerar befolkningen om det som är viktigt för oss alla. Riktiga journalister har sparkats och försvunnit och ersatts av klåpare som bara kan stjäla "nyheter" on-line från andra och presentera dessa som "sina egna produkter", helst då under en missvisande rubrik som lurar folk att klicka upp en meningslös artikel för att därigenom generera annonsintäkter till media. Det sistnämnda är också det ett bedrägeri för ingen jävel läser ju annonserna även om man lurats klicka upp en sida med sådana, men medias ekonomi är ju sedan många år helt beroende av att lura annonsköparna med att de har "100 000 unika visningar" och annat dravel. Fy fan.

Det var det ena problemet.

Det andra problemet består av vidriga dårar som poserar som riktiga journalister men använder sin position i helt motsatt riktning genom att ljuga och hitta på. Det är så extremt klandervärt att jag förstår inte hur det kommer sig att media och press själv inte tagit itu med problemet genom att officiellt svartlista och publicera sanningen om dessa fruktansvärda existenser som fullständigt motverkar den historiska för mänskligheten så viktiga funktion som en fri press innebär. Hade det funnits en "legitimation" för journalister skulle de förstås ha deslegitimerats.

Och när det gäller detta område finns det alltså en hel del som svärtar ner hockeyn genom desinformation genom att inte objektivt förmedla fakta och sanning samt analysera detsamma, utan genom lättja eller dolda omoraliska agendor dölja det korrekta och förpacka dravel och okorrekta fakta i stridbar form.

Och det finns en enda person som mer än alla andra människor missbrukat denna uppgift. Jag talar om brännvinsjournalisten Fehlman. Där har vi ett sådant extremt vidrigt exemplar som ensam svärtat ned en hel yrkeskår och ställt till med oerhört allvarliga konsekvenser för hockeyn.

Så, jag håller med dig Axel.

Det finns ett bekymmer idag men förutom en mer generell förändring av samhället och hockeyn som vi på gott och ont måste lära oss acceptera och hantera (att hockeyns organisation måste förbättras väldigt för att motverka de icke acceptabla hjärnskadorna samt att en journalistiskt fungerande media håller på att avvecklas) finns det en riktigt stor svart plump som drivit utvecklingen i en förbannad usel riktning.

Den plumpen är brännvinsadvokaten Fehlman och eftersom Apklubben under många år använt sig av Fehlman genom att intimt samarbeta med honom samt dessutom utnyttja honom för att sprida ljusskygga rykten man inte vill stå för men som Fehlman okritiskt basunerat ut som "anonyma källor, skyddade av tryckfrihetsförordningen) är det hög tid att Apan tar bladet från munnen. Erkänner sin skuld och ber om syndernas förlåtelse för sin medverkan.

Varsågod och inse att det riktiga målet för din attack, Axel, är Fehlman och Apan.

Gör om, gör rätt, som det brukar heta numera.

Dessutom är det tänkbart att de som tar del av dina uttalanden får för sig att sedan Norman stängts 7 matcher efter våld mot huvudet på en försvarslös motståndare, att fläskberget stängts 9 matcher efter våld mot huvudet på en försvarslös motståndare och efter att folk ropar att även du ska stängas efter våld mot huvudet på en försvarslös motståndare - är ditt egentliga syfte att uppnå att ditt och andra apors straff blir så begränsat som möjligt.

Det hade varit betydligt mer imponerande om du uttalat dig genom att förklara att det är oacceptabelt att ni apor på bara några veckor skämt ut er till den grad att spelare efter spelare stängs av efter våld mot huvud på försvarslös motståndare och föreslå att ni skärper er.

Jag tycker faktiskt att ni Apor skötte er bra i flera år men nu har det brakat ihop rejält och själv tror jag att anledningen att den värste av er - jag talar om fläskberget Hollywood - som kapten visat vägen genom att gång på gång skickas ut från match till omklädningsrummet eller flera gånger per match till utvisningsbåset efter att ha skändat domare.

Sjukdomen består väl i att fläskberget kommit in i laget - och när han numera är så kass och Apan själv är betydligt sämre än tidigare - leder han och främjar det uppträdande som ovan beskrivits.

Mitt förslag till bot är: Gör er av med fläskberget. Han kostar för mycket, tillför för lite och han uppför sig som en brottsling.

Gå ihop med övriga vettiga spelare och förklara för Lasse Brutus J att antingen fläskberget eller ni andra lämnar Apan. Då kan ni effektivt leda utvecklingen till en annan och bättre riktning.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jahaja.

Har på en monitor matchen i riksserien Luleå-Pölsan och Luleå sätter på tio minuter i första perioden 7-0 innan man lugnar ner sig och spelar av matchen.

Nu ser det ut som att nykomlingarna Djurgårn, nya satsningen Luleå Hockey/MSSK samt regerande mästarna Pungen håller på att segla iväg i toppen av damernas elitserie.

Hmm, ungefär som man skulle väntat sig att det skulle se ut för herrlaget, tidigt under försäsongen när man bländades av att Luleå Hockey äntligen hade möjlighet att konkurrera med andra lag om etablerade spetsspelare.

Men det har blivit en del problem. Inte uteslutet att vi kan lösa alla dessa och att det kan gå vägen ändå. Men just nu har vi en del att bita i.

Att Hockeydirektören arbetsbefrias som synes sedan VD önskat rensa i ledningen - kanske välmotiverad, jag har ingen aning om det - men i vilket fall en turbulens vi helst sluppit.

Fagervall är pressad efter inledningen av serien då vi haft stora problem att fungera och bara slagit de fyra bottenlagen. En del vill hävda att Fagervall var något av en budgetvärvning i ett läge där vi trodde att vi skulle få agera med ett budgetlag men att nu har vi en helt annan situation med många nya rekryterade och flera spetsar - och att det är ett läge där Fagervall kanske inte är den tränare vi skulle valt om vi känt till hur det skulle bli. Jag vet inte det direkt, under så många år har man sett så många lag ha det svårt att få ihop spelet och det är förvisso enkelt att skylla på tränaren vilket förstås är varför media - som söker enkla lösningar och vill dra igång drev alltid letar syndabockar bland tränare. Luleå har aldrig någonsin sparkat en tränare och det är jag stolt över; någon Köplusta som slösar bort resurserna genom att betala lön för tre samtidiga tränare, varav två sparkade, vill vi inte vara (det är resonemanget ligger på för hög nivå för Vinfyllot Ulf-Ture som anser Lustan alltid ha varit ett föredöme för egna produkter....).

Media pressar förstås Fagervall med frågor typ ska vi inte köpa fler spelare typ etablerade centrar, ytterligare backar och senast tröttnade han och svarade Helber att "det där får du fråga Osten, jag gör mitt bästa med det material jag får" vilket förstås var lite knepigt för nog hoppas man att Fagervall har ett ord med i det laget, om värvningar.

Coachfördelningen under match är att Fagervall ansvarar för backarna och Skuggan/Burra för linorna. Och nog är det tydligt att försvarsspelet fungerar dåligt och att största problemet just nu nog är att i egen zon underpresterar många backar väldigt när de har puck och pressas av listiga lag som Lustan, Pungen och Apan. Samt att flera backar i försvaret av eget mål underligt nog inte alls inser att rensa undan folk som skymmer eller ska styra skott eller returer. Det är bara för dåligt från vissa backar då och då i dessa lägen men till det kan också adderas att ett antal forwards inte heller gör sitt jobb där och som den, som läst vad jag skrivit, är det inte sällan Johan Harju som står bakom målande forwards och tittar på som försökte han få tips för eget offensivt spel i stället för att helt sonika neutralisera nämnde motståndarforward. Johan har ju dock öst in mål framåt där han både som skytt och passningsspelare varit underbar att se, men hans "försvarsspel" har förlorat matcher för oss tyvärr.

Jag vet faktiskt inte vad man ska göra åt backfrågan. Jag tror ju att Mikkelson, Sigalet och landslagsjanne klart duger och då har vi hälften av vad vi behöver. Dessutom skulle jag gärna se att man plockar in Christan Jaros, som i par med någon av de tre nämnda backarna säkert skulle etableras som en strålande back i SHL i år. Men annars är det lite knepigt eftersom det är lite svårt att se hur Melart, Savilahti-Nagander eller Oskarsson ska duga till och inte stå för matchavgörande misstag när sådana inte får ske framåt våren. Och Schira - som skulle bli nye Näkyvä - är ju match efter match en sådan besvikelse att man funderar på om det inte är kört nu och vi behöver ersätta honom med en klippa. Synd som fan att vi missade Salmela - om vi nu haft råd - han skulle varit perfekt för oss. Osten hoppas ju på att vi ska kunna kräva hem Kukan och han skulle platsa men vet inte om det räcker. Dessutom går snacket att Osten är nere i Österrike och försöker landa en liten men duktig österrikisk back. Fast om man får önska skulle jag helst förstås önska en back a la Salmela eller förr Niinimaa eller liknande.

Nåja.

Kanske ska man ha is i magen.

Kanske har vi trots allt ekonomiska resurser att komplettera laget senare under säsongen typ när Liiga börjar släppa av från lag som missar slutspelet eller när KHL som vanligt felsparkar några duktiga ickeryssar under säsong.

Är det så är det väl bara att köra på för att det ska bli mer tydligt vilka som kommer in i laget och spelet och håller, samtidigt som de som måste ersättas blir lika tydliga och då är det enklare att veta exakt vad vi ska leta efter och hålla ögonen öppna.

På den positiva sidan får man väl nämna att linorna ser ut att kanske börja ordna sig bättre nu sedan bl a Wally återkommit och gått in på ett bra sätt. Plus att vi har sparkapital i form av Bill Sweatt när hans ljumskar förhoppningsvis kurerats.

Sagan fortsätter och det gäller att delvis ha is i magen och inte låta utomstående tyckare styra vad vi ska göra. De vill inte vårt bästa;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och Karalahti fick alltså 10 matchers avstängning för något som i stort sett alla anser vara 2+2 minuter och inte mer. Samtidigt som nämnden inte ens fick uttala sig om Nygrens eller Brodins våld mot huvud.

DIFiplinnämnden har alltså helt balat ur. Domen känns snarast etniskt riktad mot finländare och andra icke-svenskar, ungefär som läkarstuderande i Uppsala på 30-talet förklarade att judiska läkare inte kunde få komma till Sverige och Sverige krävde att Tyskland skulle stämpla "J" i judars pass för att kunna kolla att inte "obehöriga" släpptes in i fina Sverige.

Usch, säger jag, men vinfyllot Ulf-Ture, hatbrottslingen, gnider nog händerna av glädje.

Helt klart är att DIFiplinnämndens främsta egenskap inte är objektiv rättvisa utan att sticka fingret i luften och känna av mediaströmmarna "hur ska vi döma för att bli applåderade av självutnämnda s k experter och inte drejade efter?" och nu har de ju fått klara besked INNAN ärendet kom upp på deras bordet av Herr "expert" Vennervall:

"Jag antar att disciplinnämnden kommer att ut­döma sitt hårdaste straff någonsin den här gången. Något i stil med de 41 matcher NHL gav San Josés återfallsförbrytare Rafi Torres då han sänkte ­svensken Jakob Silfverberg i en träningsmatch. En halv säsong verkar väl rimligt i det här fallet också."

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Flera ex-apor har ju fått chans i NHL år även om de fortfarande ofta är i AHL istället men de som är i NHL har inte några imponerande stats vilket inte överraskar eftersom de som bäst är brunkare.

I Schweiz har Linus Klasen börjat leveransen, i fjol var han ju tillsammans med linjekamraten Fredrik Pettersson helt dominerande i ligan. Luleåutbildade Pär Arlbrandt och Niclas Olausson har startat bra.

Och i KHL går vår magiker Linus Omark strålande.

Listan över främsta poänggörare bland KHL:s runt 600 spelare toppas av superstjärnorna

1. Sergej Mozyakin i Metallurg med 15+11=26 poäng
2. Alexander Radulov i CSKA med 8+16=24 poäng

och dessa följs av:

3. Linus Omark i Salavat Yulaev med 8+15=23 poäng

När det gäller ex-Apor har AK Bars Oscar Möller hyggliga 4+9=13 poäng ungefär som Luleåutbildade Simon Hjalmarsson med 3+10=13 poäng medan SKA:s Jocke Lindström lyckats lite sämre med 3+6=9 poäng.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Oilers tar sin första vinst på säsongen. Slår Calgary 5-2. Edmonton Journal om Cam Talbots insats:

"Cam Talbot hat another great night. The fact that the Oilers have a starting goaltender they can trust back there is a luxury that is long overdue. Talbot finished the night with 22 saves and a .914 save%."

NHL.com om läget inför kvällens back to back där Oilers återigen ska möta Sedinarnas Vancouver:

"The win was Todd McLellan's first as Oilers coach. "It feels good to finally get a reward," McLellan said. "I think our game has been getting better, minus the [4-2 loss at the Dallas Stars on Tuesday]. It's getting better. Guys are starting to understand a little bit more of the roles and situational play. We played a solid game. We deserved to win tonight." Goalie Cam Talbot made 22 saves in his first win with the Oilers after he went 33-15-5 in two seasons with the New York Rangers. Backup Anders Nilsson, who made 48 saves in the loss to the Stars, could get the start."

Som sagt. Folk är nöjda med Talbot i målet för Oilers. Men jag undrar om han inte får vila i natt och Anders tar oljespaden?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Glömde Jhonas Enroth i LA som inte heller fått ta spade ännu. Åtta svenska vakter i NHL är bra.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hmm, Edmonton, som inlett NHl-säsongen med fyra förluster möter Calgary borta kl 10 på lördagkvällen dvs 06.00 söndag svensk tid. Man börjar med Talbot i mål och han får säkert stå hela matchen. Talbot stod match 1,2 och 4 medan Anders Nilsson stod match 4.

Hittills har Anders Nilsson 94,1% - han fick 51 skott på sig mot Dallas, och ligger på plats 13 av 52 på vaktligan i NHL medan Cam Talbot har 90,6% på plats 31.

Det är dock bra vaktande av båda, samtidigt som Oilers försvar lämnat mycket i övrigt att önska och att de förlorat alla fyra matcherna hittills beror inte på vakterna utan på att linorna inte levererat tillräckligt.

Av de svenska vakter som haft spade har vi

Anders Nilsson 94,1%
Henrik Lundqvist 93,1%
Robin Lehner 91,1%
Jonas Gustavsson 90,9%
Eddie Läck 89,7%
Anders Lindbäck 85,7%

Kvar att få ta spade har vi Jacob Markström.

Oilers har ju inför den här säsongen planerat för Cam Talbot som etta och han har gjort bra insatser. Men Anders har varit ännu bättre som synes och under försäsongen släppte Anders inte in något mål alls. Så han kommer nog att få fortsatta chanser. Tippar att Anders kanske får ta spaden i match sex, som blir borta mot Vancouver redan ett dygn senare, måndag 05.00 svensk tid. Skulle han fortsätta leverera så bra som han gjort för Oilers kommer de ju så småningom att få tänka om vad det gäller förstaspaden. Men Talbot har som tvåa bakom Henke i Rangers senaste två åren levererat 92,6% på 36 matcher senast och 94,1% på 21 marscher säsongen innan. Det är riktigt bra stats och Oilers har satsat mycket för att få honom vilket innebär att de kommer att satsa hårt och länge på honom som etta medan de fått Anders "billigt" för en miljon dollar denna säsong. Nå, det innebär nog att om Anders gör ett bra intryck i år lär de snabbt vilja skriva ett längre kontrakt med betydligt högre lön.

Det blir spännande att följa Anders Grizzly Nilsson framöver:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Knegare: Jo. Man kanske kunde besluta att våld som bedöms avsiktligt mot ansikte/huvud kanske också alltid ska straffas med avstängning men att normalstraffet, beroende av hur stort våldet och hur fult det är, kunde vara typ 1-5 matcher. För att markera att våld mot ansikte är förbjudet punkt slut.

Men att för avsiktligt våld som innebär risk för hjärnskada eller nackskada kör vi en annan skala. Den kunde jag tänka mig börja på 10 matcher och sedan ganska långt uppåt. Inklusive att man mycket väl skulle koppla straffet efter hur länge offret blir borta.

Våld mot ansikte som är så svårt att det hamnar på hjärnskadekontot hamnar förstås på den nedre.

Och när vi talar hjänskaderisk anser jag att den ska bedömas av medicinsk och objektiv kompetens. Som det nu är hör man ibland något tveksamma uttalanden av subjektiva lagläkare men värre ändå har DIFiplinnämnden baserat medicinska bedömningar på att en jävla tränare eller fan materialförvaltare uttalat sig "det var ju jättefarligt ju, han är ju jätteskadad ju".

Och så skulle man för t ex ansiktsvåldet 1-5 matcher plocka in ett antal typexempel för att förklara hur man tänker när man graderar våldet. Carl Söderberghs crosschecking över tänderna på Per Ledin t ex är en max, så 5 matcher om det nu är max. Djurgårdarens armbåge i ansiktet/skallen på en Apa skulle jag bedöma lindrigare.

Medvetna knätacklingar och liknande skulle jag gärna kvala in på något som hjärnskadeattacker.

Min tro är att kunde förbundet klargöra detta skulle det inte bli en sådan jävla tombola som det är nu utan effekten skulle bli att spelarna fick jävligt klart för sig vad som gällde och väsentligen ge fan i att hålla på med detta som vi vill ha bort från hockeyn ungefär som vi vill ha bort våld på läktarna.

Ta t ex fläskberget Hollywood, nio matcher, en del omvandlade till 82 000 i böter. Så snål som han är kommer han INTE att göra om det. Bra straffat!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Å just dessa "smällar" liknande den Tollefsen fick ikväll är åtminstonde i mitt tycke ett jävla lotteri för ofta ser det ut som den som står intill sargen med ryggen utåt faller jääävligt lätt...å det gäller fan spelare i ALLA lag å ingen "secifik" spelare som vissa väldigt gärna skulle nämna i dessa fall ;)

Men skulle tro att vi lär få gnälla över domare å DN å deras beslut resten av säsongen...å nästa...å nästa...osv...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Knegare: Nej, du har förstås rätt. Det var en ingen monstertackling. Letade igenom om jag skrivit det och jag skrev väl i ett tidigare mail monsterboarding men det passar ju inte heller, man har ju sett monsterboardingar där offret plir platt som en pannkaka. Men jag ville väl indikera att det var en boarding som innebar att ansiktet gick rakt in i sergeanten, och liknande har ju för några veckor sedan lett till fem veckors avstängning.

Men så jättehårt var det ju inte.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Men monstertackling?! Inte värre än nåt annat liknande denna säsong...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sofos: Håller inte med. Det som gått överstyr är att de har en sådan j-a varierande och rent ut sagt ruskig bedömning eftersom ett antal klåpare är inblandade. Det är svårt att acceptera att vissa straffas hårt medan andra - som t ex spelare i Warulfven, Djurgårn och Köplustan blir helt frikända för samma saker. Samtidigt som Skröder blir avstängd under utredning för något som helt tydligt inte är något.

Sätt gärna en rejäl gräns med rejäla straff för att bli av med skiten, men var tydlig med nivån och se till att den hålls så att inte Lärling, Peter Andersson och andra nollor sätter den ur spel när det passar.

För att inte tala om DIFiplinnämndens extrema våldtäkt på allt vad fair play och regelverk heter när den i våras applåderade och frikände en Köplusta som riktar in sig och sätter in en minstertackling med axeln rakt i ansiktet på Cam Abbott som är oförberedd och försvarslös eftersom han är i kamp om puck med två andra luntor. En tackling - för att inte kalla det ett fruktansvärt våld - som tvingade stackars Cam av isen med knäckt näsa, blodet sprutande ur ansiktet, skadad hjärna och avslutad karriär...medan Sanny Lindström och DIFiplinnämnden sjöng "Heads-up, heads-up, heads-up" som vore de lallande dårar...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Knegare: Jag ser det. Exempelvis säger Tollefsen följande: "– Se på mig när jag åker på tacklingen bakifrån. Jag har ju pucken och vet att jag är tacklingsbar, så jag ska egentligen inte sätta mig i den situationen. Det är inget fel på tacklingen."

Jag tror att OKT är tämligen ensam om den bedömningen. Han står ganska nära sargen och blir tacklad i ryggen och följden blir att han åker med ansiktet före rakt in i sergeanten. Eftersom han spelar med visir blir det inga skador i ansiktet men annars kunde man väl räknat med ansiktskador t ex knäckt näsa.

Hur många av oss tycker att det är OK med en sådan tackling?

De "hårdare tag" som aviserats tycker jag i första hand ska avse tacklingar och våld som riskerar skada hjärna på motståndare och ännu mer våld som riskerar knäcka nacken på folk.

Men den nu "skärpta bedömningen" har helt klart aviserats gälla våld i ansikte. Nu är väl tacklingen inte riktad mot vare sig huvud och ansikte utan i ryggen men effekten blir ju våld mot ansikte och den utförs i ryggen på en spelare - som därför inte ser den komma och därigenom inte kan skydda sig. Så att Tollefsen påstår att "det är inget fel på tacklingen" verkar ju riktigt korkat. Klart det är from behind och därmed straffbart. Men eftersom våldet också drabbar ansiktet, eller i OKT:s fall visiret, undrar man hur situationsrum/referensgrupp, samt om de rapporterar, DIFiplinnämnd, bedömer saken. Att OKT plockar ned det hela kan ju innebära att också rättskipningen gör det men jag tycker nog att de ska fatta ett eget och objektivt beslut.

Anta exempelvis att det var Tollefsen som delade ut nämnde tackling i ryggen på Axel Holmström och denne åkte in i sergeanten med ansiktet före.

Vad skulle Holmström ha sagt?
Vad skulle aptränarna ha sagt?
Vad skulle media ha sagt?
Vad skulle situationsrummet ha sagt?
Vad skulle referensgruppen ha sagt?
Vad skulle DIFiplinnämnden ha sagt?

OBS att jag frågar inte vad Peter Andersson skulle ha sagt. Det vet vi redan. Men jag tror säkert det skulle blivit 3 eller troligare 5 matcher på Tollefsen i så fall.

Jag tycker att våld i ansiktet - eller som i detta fall - våld mot annan kroppsdel men som helt säkert leder till våld i ansiktet ska straffas hårt. Det kan handla om crosschecking i ansikte, tackling i ansikte, sarg mot ansikte, armbåge mot ansikte o s v men allt det ska straffas hårt för det har ingenting med hockey att göra.

Slag mot ansikte vid slagsmål då? Ja där är jag kluven. Jag vill ju faktiskt acceptera att det kan bli slagsmål i hockey och då OK med straff men inte speciellt extra för ett slag på käften. Men där handlar det på något sätt om en förväntad händelse, till skillnad från de där spelarna som under pågående hockey crosscheckar någon i ansiktet och liknande.

Nej, våld mot ansikte har ingen plats i hockey och bör därför straffas hårt. Men anledningen för mig är att få folk att inse att allt våld mot huvud ska stoppas och ännu längre och betydligt hårdare straff ska ges mot överfall som innebär våld mot hjärna och nacke. Dessa bör få riktigt kännbara straff, minst tvåsiffriga och rejäla böter.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Knegare: Bra inställning av både Tollefsen och Axel. Såg presskonferensen efter matchen och även Wallsson tyckte att Tollefsens tackling var helt ok. Den här tacklingsdiskussionen som blir efter varje match har gått överstyr.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Appropå "monstertacklingen" av Holmström på Tollefsen så verkar norrmannen inte hålla med dig...snarare tvärtom...

« · 1705963 · »