Zappaholic: Detsamma till dig. Jag har ju läst massor av vad du skrivit under åren och jag kan ärligt säga att allt har varit bra. Kunnigt om hockey på alla vis, och rakryggat hederligt gentemot idiottrollet på Apsidan. Jag läser ju lite runt på sidorna, även om jag hoppar Apsidan då och då, men läser med urskillning. När jag ser något signerat Ulf-Ture eller Apan skummar jag bara för att se 4-5 ord per rad, andra läser jag beroende av sammanhanget men du tillhör de jag alltid läser inläggen ordentligt av och alltid är nöjd med att så gjort.
Detta bara som en avstamp, vanligen är man ju inte så tydlig om sådant:-)
Men artikeln om Läjkrarnas handel och vandel var ju extremt intressant. Visst har deras sportschef - även om han ibland tar av sig skjortan och vevar - varit extremt duktig. Och lite flyt har de kanske också haft. Men den här ekonomiska bakgrunden är förstås en helt dominerande förklaring till Läjkers framgångar.
Du har nog helt rätt att Läjkers och Apan är helt unika och extrema exempel på hur en kommun köper SM-Glud. Skulle förstås vilja placera Trottoarkantens IF i samma fack, för när det gäller ekonomiskt fiffel är de nog klart värre, men samtidigt har lilla Leksand bara spottstyvrar att mygla med...
Zappaholic: Är inte så insatt om Läjkrarna men då låter det ju som att kommunen köpte dem Gludet, ungefär som man med fog kan hävda att det är vad som skett i Apschtaan också.
Det där med arenorna är ett gissel.
Köplustan och Sthlmslagen hade länge en fördel där, men under lång tid var nog HV det stiligaste exemplet, där folk ansåg att de var galna som satsade på stor hall, men de fyllde den med utsålt åratal i förväg.
Sedan kom Warulfven, ett lag med max 4 000 åskådare som de flesta av oss andra och lyckades få till en perfekt arena som de också skickligt fyllde med i stort sett fördubblade åskådarantal i åratal och fick en extremt god ekonomi med vilken de höll sig i Sverigetopp i massor av år, därtill stödda av att så många gamla Ulfvar kom tillbaka och körde karriären i mål hos Ulfvarne.
Nu är jag inte helt uppdaterad men jag har bilden av att kommunen i princip byggde upp Löfbergs Lila och sedan skänkte den till Ulfven. Men ev. Ulfva-läsare kommer väl att rätta mig.
Sedan förlorade Ulfven lite av sin själ när de använde stålarna till att fylla laget med köpespelare och till slut talades ingen värmländska alls i omklädningsrummet. Detta, inklusive att supportrarna hamnade i läget att allt utom SM var ett misslyckande, gjorde att hypen för Ulfven nu sinat ut. Men i många år var de helt överlägsna välskött klubb i landet.
Allt detta innebar att även andra klubbar insåg att antingen satsar man järnet eller så dör man. Pölsan, MooDoo och Timrå följde "enda vägen" men såvitt jag förstår blev det snabbt och har så fortsatt vara problematiskt. En resa som Ulfven lyckades de inte med.
Luleå ville hänga på och tog fram ett förslag till en jättefin arena, a la de tidigare nämnda norrlandsklubbarna. Men vi fick inte det kommunala stöd vi skulle behövt och i stället blev det en kompromiss, en halvmesyr och en lösning som inte blev så jättebra tyvärr. Det gamla palatset Delfinen snofsades till och kunde t fler åskådare och moderniserades, men tyvärr gick man inte hela vägen. Luleå på den tiden var fortfarande en klubb i ekonomiskt trångmål sedan massor av år och hade inte tillräcklig makt för att gå hela vägen. Därefter har en klok ledning tagit Luleå till betydligt säkrare mark och stabilitet och hade det varit idag är jag övertygad om att vi skulle ha byggt en bättre arena, men nu får vi acceptera det vi har och samtidigt har vi inte hamnat i risk för att konka eller haverera för arenakostnader. Men kommunen har varit hård mot oss. Vi har snarast fått leva ungefär som stockholmsklubbarna visavi kommunen, som inte enbart stött Luleå Hockey utan också haft andra satsningar som för korgbollen för att inte tala om det magnifika kulturhuset m m.
Läjkrarna och Pungen väl också har haft andra lägen och villkor än oss andra. När det gäller Linköping har hockeyn haft stöd av en stor stad som aldrig riktigt lyckats i någon sport och suget efter att bli bäst i något har inneburit en gratishjälp till sponsring. Lite trist för Pungen att de varit så nära, men aldrig lyckats och det år de hade alla trumf på hand och helt säkert skulle ha fått det Glud det så hett eftertraktade...ja, då föll allt eftersom två av klubbens köpespelare under en Tre Kronor-samling sprang ner på Stureplan och smugglade upp en ung flicka som var på fyllan för att utsätta henne för ett skamligt gangbang, varpå Pungen tog det imponerande moraliska ställningstagandet att sparka spelarna och tappa Gludet.
Nåja. Det finns många faktorer som påverkar men det är klart att om Djurgårn inte får några kommunala medel men däremot pyntar 5-10 millar för hyra inklusive kringförsäljningsvariant medan Apan mer eller mindre gratisfår och dessutom till råga på allt tankas över 10 millar av insparade julgranar direkt på sparkontot, medel de inte ens behöver...
Då förstår man varför Zackrisson och Möller spelade för Apan i stället för Djurgården.
Medan hallucinationerna som präglar Apschtaan inbillar folk att Stockholmarna kommer upp till Apschtaan för att "bli utvecklade i värdegrunnnnnnd och bli NHL-stjärnor". Drvlet från Ulf-Ture och slika mikrocefala karaktärer vet inga gränser...
Sven.Savage: Fast personligen tycker jag den stora grejen är att klubbar ute i landet äger själva eller hyr sina arenor av kommunen, de får alla intäkter från all kringförsäljning samtidigt som man alltså erhåller bidrag från kommunen på i runda slängar 10-20 miljoner per år. Pengar som går rakt in i elitverksamheten.
Detta känner inte jag går att försvara på något vettigt sätt. Mitt Brynäs får väl kommunala bidrag de också, summa vet jag inte. Det vi gjort tillsammans med Unicef är riktigt bra, och bara oinsatta skriker om att det är pengar som går till elitverksamhet.
eltifoso: Tack för rättelsen. Möjligen var då förklaringen att man lämnade Fjollbollen av sportsliga skäl, eftersom en Fjollboll med 4-5 000 åskådare var extremt onjutbar. Eller så kanske det verkligen var en prisskillnad då, när Djurgårn och Gnaget lämnade Fjollbollen, men idag är det inte så och ändå väljer de att bli kvar på Hovet för stämningen och flyttar bara typ fullsatta slutspel till Fjollbollen. Kanske Fjollbollsföretaget förändrade hyrorna när de förlorade de intäkter för 3-4 uthyrda hockeymatcher varje vecka?
Nåja, då är det inte så nu (och kanske var det aldrig så) att Fjollbollen är dyrare att hyra än Hovet.
Min uppfattning om gårdarnas förhållanden baseras delvis på information från folk med rejäl insikt inklusive arbetar i Djurgårn och det är väsentligen fakta, men ibland kan man kanske behöva sila informationen: nu fick jag en rättelse och det är klart att jag litar på eltifoso:-)
eltifoso: Och kringförsäljningen är en riktig kassako. Din artikel är ju 11 år gammal. Kostnaden för hyra måste ju vara dyrare nu. Siffror jag hört på flera håll är 800000kr/match i slutspelet. Grundserien har jag inte hittat några aktuella.
Det som stinker värst är Växjö. De är skyldiga kommunen 250 miljoner, betalar knappt av på lånen samtidigt som man lyfter årligt kommunalt bidrag på knappt 20 miljoner.
Sven.Savage: Okunnighet eller gått på myten om hur dyrt det är/ var att hyra Globen ?
När debatten gick som hårdast om hur "dyrt" det var att spela i Globen kom ju siffrorna fram..
Det kostade Djurgården 100000kr/ match i hyra oavsett om de valde Globen eller hovet. Räknat man då på ett biljettpris på 200kr så krävdes det 500 personer för hyran, resten blev överskott. Knappast för hög hyra..
Men.. Och det är ett viktigt men.. De kom ju inte åt kringförsäljningen.. Inte helt oviktigt förstås i frågan, men att säga att hyran är/ var för dyr känns inte korrekt
Forwards Johan Harju - Jonathan Granström - Peter Cehlarik Jacob Micflikier - Lucas Wallmark - Anton Hedman Toni Rajala - Jacob Lagacé - Bill Sweatt Karl Fabricius - Christopher Mastomäki - Johan Forsberg Emil Sylvegård - Lennart Petrell
Backar Brendan Mikkelson - Craig Schira Jan Sandström - Jonathan Sigalet Ilari Melart - Christian Jaros
Målvakter Joel Lassinantti (Oscar Masiello)
Fabbe är äntligen tillbaka och nu har vi som extraspelare Sylvegård och Petrell. Tänka sig!
Ser att okunnigheten flödar på Apsidan när Ulf-Ture ska försvara den extrema kommunaldopingen som håller Apan under armarna.
Då förklarar han att Djurgården
a) minsann är ett lag som inte håller på med skit som att köpa spelare utan är hedervärda genom att utveckla egna
b) dessutom är grymt kommunaldopade av Sthlm som givit Djurgården Fjollbollen även om de "av någon anledning väljer att spela på Hovet"
ad a) Stor-Sthlmsområdet med två miljoner producerar förstås betydligt fler hockeyspelare än mindre orter. Men det är inte Djurgården som producerar dessa. Det är Hammarby, Huddinge, Nacka, Jakobsberg, Väsby, Sollentuna, Vallentuna, Trångsund, Danderyd, Spånga och så vidare och så vidare. När alla dessa pojkar kommit upp i åren rekryteras de till de största klubbarna i Sthlm, vilket f n är Djurgårn.
Så de har en massiv rekryteringsbas utan att behöva göra något för saken.
Det är den enda och självklara anledningen till att Djurgårn inte köper så många spelare, de har inte behövt. Men historiskt har Djugårn varit ledande i att hämta ner de bästa norrlänningarna genom att erbjuda dem småpengar så längre tillbaka var Djurgården trots allt det enda s k köpelaget i svensk hockey.
Sedan har vi det enda hockeylaget i Västra Götalandsregionen och de har förstås samma läge. Detta lag, däremot, valde under 10 års tid på 2000-talet en annan väg. Trots att de var självförsörjande med juniorer, som dessutom år efter år var bäst i Sverige, valde de med stor klubbkassa att genom överbud köpa spelare som var färdigutbildade av andra klubbar medan de kastade ut sina egna junisar. Det var så extremt illa skött och det var den korrekta och välmotiverade anledningen till att de kallades och kallas Värsta Köplustan. Orsaken var den att de hade sparkbollsledare som styrde hockeyn och de begrep inget av hockey, men de var riktigt j-a nära att driva landets rikaste hockeylag i konkurs genom sin kölustepolitik. Som att sätta en bandyspelare som sportchef hos Trottoarkanten. Men det beror ju på att i Göttlaburrrg är det bara sparkboll som gäller, hockeyn är bara för att fördriva vintern.
ad b) Djurgårn har minsann "fått Fjollbollen"? Här är Ulf-Ture extremt okunnig eller så är han bara van att kunna leverera lögner i sin omgivning av okunniga, troligen både-och.
Sanningen är den att kommunen Sthlm suger ut Djurgårn. De tvingas betala enorrrrrrma summor i hyra för Fjollbollen och anledningen att Djurgårn gick till Hovet var rent ekonomiskt. De hade inte längre råd att betala den dyrare Fjollbollen (Hovet-Fjollbollen har samma ägare, som vill dra samma hyra för Djurgården som de drar av konsertfirmor som plockar dit världsartister. Sedan har det visat sig att stämning för hockey på Hovet som dessutom inte sällan fylls är helt överlägsen; t ex är Hovet slutsålt ikväll när Luleå är på besök. Bl a pga oss nedflyttade norrbottningar som ansluter - när Apan kommer ned är det match med färre åskådare förstås, men matcher mot Luleå har >30 år historia och aaaaanor.
Djurgården förlorar enorma pengar på att använda Hovet och Fjollbollen var mycket värre. Samtidigt som klubbar som Warulfven, Apan m fl får tillgång till arenor betydligt billigare, ja väsentligen gratis genom kommunaldoping eller så får de arenan "till skänks"n om de vill.
Ekonomin för arenorna är så extremt förstörande för Djurgården att man sedan åratal planerat och försökt åstadkomma en egen arena. Hur? Genom att knacka på kommunaldörren och begära dopingstålar?
Aldrig i helvitte. Kommunen ger inte Djurgårn ett j-a öre utan begär pengar av Djurgårn i stället.
Djurgårn har försökt få kommunalt stöd för sin kulturella verksamhet och för att den tar hand om ungdomar som vill pyssla med sport och idrott, men kommunen är helt kallsinnig och vill hellre se att Djurgårn betalar ännu mer för allt möjligt t ex för jätteuppbåd för poliser när huliganer vandrar in och förstör den sport som klubben organiserar.
Enda chansen för Djurgårn att få en egen arena är genom att själva betala den! Punkt slut! Förstås extremt svårt att åstadkomma, hur ska de kunna bygga upp ett eget kapital i klubbkassan? Men de hoppas att någon djurgårdsanhängare med mycket pengar ska hjälpa dem och det är allvarligt talat så Djurgårn, Gnaget och klubbar i Fjollträsk överlevt senaste 20 åren - genom att rika människor med hjärta för klubbarna skickar in medel.
Den helt okunnige Ulf-Ture gnyr när en Luleågrabb som lyckats i världen och fått mycket pengar förklarar att han ger lite grann till Luleå Hockey, men allvarligt talat är det endast på det viset som Djurgårn och Gnaget klarat ekonomin.
Medan den helt sjukt kommunaldopade Apan - skolor läggs ned, julgranar avvecklas - men till Apan fortsätter kommunen pumpa in stora pengar t o m när Apan bara sätter in stålarna på banken eftersom de klarar sig för ögonblicket och på banken växer Apans konto orimligt.
Grejen är den att Djurgårn i jämförelse med de flesta SHL-klubbar är fattig numera. Den fördel man har är att man har en bred tillgång av nya juniorer att plocka in i laget. Men de bästa drar antingen över Atlanten eller utanför Sverige eller så köps de av andra svenska klubbar och - lyssna nu noga: de andra klubbarna har mer pengar och snor de bästa stockholmarna genom att betala så mycket att Djurgårn är chanslösa att konkurrera. Typexemplet var Pungen som snodde stockholmare i part och minut men under 2000-talet gäller de flesta andra klubbar.
Gissa en gång varför Zackrisson väljer att spela för Apschtaan. Trivs han så bra i den lilla byhålan att han "går dit för att utvecklas" i stället för att vara hemma i Stockholm?
Nej. Det enda och självklara skälet är att Apan betalade så j-a mycket pengar för honom att det inte fanns på kartan att Djurgårn skulle kunna konkurrera, ja ingen annan svensk klubb heller för den delen. Urbom förstås detsamma utan att vara någon stjärna. Men varför lirade Oscar Möller, Linus Klasen, Dick Axelsson m fl inte för Djurgården?
Gissa det du, Ulf-Ture, och medan du räknar på fingrarna kan jag ge dig ett tips: Djurgården är en fattig klubb. Apan och andra är rika klubbar.
I din vinindränktainskränkta tankeverksamhet begriper du ju inte fakta och ersätter det med egna påhittade lögner.
Jag har alltid smågillat Djurgårns hockeylag, lirare med glimten i ögat, kolla snubbar och sådant; troligen eftersom de flesta kom från Bajen;-) Det var bara när de hade dåren Ap-Hardy som boss som jag blev hjärtligt less för att inte säga förbannad på gårdarlaget som på hans order gick till bärsärksattack som huvudjägare på lulespelare. Se vilket uselt inflytande av apor och ex-apor.
Men det jag förklarat ovan är sanningen. Då har jag dessutom förmånen att veta vad jag talar om. Till skillnad från Ulf-Ture, som skådar "ljuset" när han med sugröret sörplat i sig drygt halva vinlådan.
KHLs Gagarin rullar på och Omark, Möller och Jockelindström blev poänglösa men SKA slog Lokomotiv med 3-0 och har nu 2-1 i matcher medan Bars också vann med 3-0 och därmed har reducerat till 1-2.
Linus Omark leder fortfarande assistligan i slutspelet samt är delad tvåa i poängligan, en pinjer bakom Sibirs Sergej Shumakov. Jocke Lindström har helt imponerande en hel assistpoäng, medan Möller delar sistaplatsen i ligan med 0 pinnar.
Ikväll möter Oilers borta Anaheim, och Ducks har ägt NHL efter jul.
Det kändes som en läplig match för McLellan att släppa in Nilly igen. Oilers är ju nu sist i hela j-a ligan - som vanligt - och Talbot har trots OK vaktande bara förlorat och förlorat.
Vad har han att förlora? Nilly visade ju i höstas att när han är på betat kan han stapla 95-97% insatser efter varandra.
Tydligen har han också tänkt så men nu ändrat sig:
Prior to yesterday’s game, the bench boss said there was “a real good chance” Anders Nilsson would start in net tonight in Anaheim. However, McLellan announced today Cam Talbot will start again tonight after posting 34 saves against the Kings.
Nilsson hasn’t played for the Oilers since an appearance Feb. 7 against the Islanders, but he did post back-to-back victories during a brief stint with AHL Bakersfield.
Jag har ju på senare tid förklarat ett det fyra lagen på plats 3-6 med direktbiljett till kvartsfinal är klara; att det bara är placeringarna det handlar om.
Men nu plötsligt börjar det osa katt nedifrån. Kolla in tabellen och fundera på om inte Läjkrarna kan blanda sig i leken nu.
De regerande mästarna BORDE ju liksom fjol och året innan kunna konsten att få ihop spelet mot slutet av säsongen, sedan de smugit i skuggan.
Jag har nog inte varit speciellt imponerad av Läjkrarna i år, men tabellen antyder ju att de kan bli ett hot, Bara 3 poäng bakom lagen på plats 5-6 och 4 poäng bakom laget på plats 4. Och hela fem omgångar återstår...
Läjkrarna har ett relativt hyggligt program framför sig och kan gå fullt närmaste tre omgångarna, för att därefter imponera mot Köplustan och -Vips! är de framme vid sista matchen då de hemma möter...Luleå Hockey!
2016-02-27 18:30 Växjö Lakers HC - Rögle BK 2016-03-01 19:00 Växjö Lakers HC - HV 71 2016-03-03 19:00 MODO Hockey - Växjö Lakers HC 2016-03-05 16:00 Frölunda HC - Växjö Lakers HC 2016-03-08 19:00 Växjö Lakers HC - Luleå HF
Men jag har ju redan funderat ut att Pungen har så fint program och torde ta tredjeplatsen ganska klart. Och dessutom att Gårdarna och Ulfvarne går så bra nu att int fan borde Läjkrarna kunna hota dem, elle?
Det lag, bland de fyra, som man objektivt sett kan misstänka gå dåligt avslutande fem matcherna är ju Luleå Hockey.
Så...kan Läjkrarna hota oss?
Nja, vad fan; de har ju hela ÅTTA POÄNG upp till oss, på bara fem matcher: det kan väl inte gå?
Hmm, sista går ju i den Vida Arenan och i den sexpoängsmatchen kan ju Läjkers plocka in hela tre poäng av oss, om det krävs för att passera Luleå...
Fem poäng ytterligare. På fyra matcher...få se nu.
I morgon möter vi gårdarna på Hovet och allt talar för att vi tappar tre pinnar redan då, medan Läjkers mycket väl slår Rögle hemma, det är ju rentav mycket troligt, i denna B2B där de idag vann första avdelningen mot Röglarna borta vilket alla vet är en skitsvår match.
Shit, det börjar lukta fikon. Efter i morgon är det i praktiken bara 2p för att Läjkers ska passera Luleå, förutsatt att de till slut slår oss i den avgörande hemmamatchen hemma.
Det här börjar bli obehagligt.
Kan de ta de två ytterligare poäng de behöver ta in på oss?
Det kommer att gälla följande tre matcher för båda lagen:
2016-03-01 19:00 Luleå HF - Frölunda HC 2016-03-01 19:00 Växjö Lakers HC - HV 71
2016-03-03 19:00 HV 71 - Luleå HF 2016-03-03 19:00 MODO Hockey - Växjö Lakers HC
2016-03-05 16:00 Luleå HF - Djurgårdens IF 2016-03-05 16:00 Frölunda HC - Växjö Lakers HC
Oj oj oj oj oj!
Det ser ju inte bara möjligt, utan rentav troligt ut!
Om Luleå har det så svårt att få spela att fungera som det sett ut länge nu - 7-0 mot ännu svagare, kollapsande Öret borträknat - då är chansen riktigt j-a brakstor att Läjkers passerar oss, trots att vi i detta nu ligger på plats 3 medan Läjkers häckar på plats 7, hela 8 poäng bakom oss...
Jahaja. Detta blir ett dramalama.
Vi måste få igång spelet igen.
Eller åtminstone få ett av lag DIF, Ulfven och Läjkers bakom oss, så att vi från sjätteplats kan få Pungen i kvarten.
Men risken är att vi tvingas lira åttondel mot Öret för att sedan få Värsta Köplustan i kvarten?
Shit. Om vi inte kan få chansen att låta Hedman, Melart, Sylvegård och Lennart tackla sönder Apan i slutspelet vore det riktigt trist, riktigt jobbigt att bära med oss etthalvår innan säsongen 2016-2017 startar...
DansbandsWolf: Ja, jag har sett flera "alster" av denne Ala. När jag som du läser Norran för att skratta ihjäl mig brukar jag kolla av vem är dagens Appulver och det är hon och Marklundmark som av princip bara skriver för att slicka sekten, med Savonen emellanåt producerar en riktig artikel.
Läste du den här "hyllningsartikeln" som berättade hur alla Apor hoppade på alla Burköl vid uppvärmningen inför en match på 80-talet och de fightades i 20 minuter till vaktmästaren slog av ljuset i aparenan? Det här skriver de om och njuter av medan de klappar händer och försöker undvika att fastna pga det överdrivna fingeravtalet.
När vi snackar slagsmål kan vi lyfta fram när Fredrik spöade upp Finn-Olsen och övriga lulespelare spöade upp övriga djurgårdare, en match vi därefter vände och vann stort. Det hela började eftersom finnolsen slog med klubban på Myllys plock sedan han blockerat, en skit gårdarna pysslat med länge trots att Luleå sagt ifrån.
Efter matchen förklarade Bulan "ja, när man attackerar vår målvakt, då ska man ha stryk, så är det bara". Och efter det la DIF av att slå på Myllys:-)
Det kallar jag ett effektivt slagsmål, värt att minnas. Eller när Fredrik spöade upp den köplusta som okunnigt nog ville slåss med honom, följt av att Fredrik sedan utmanade också Joel som gömde sig bakom domarn, följt av att Lustorna slutade sikta på tacklingar mot lulehuvuden och vi vann kvartsfinalem.
Eller när Fredrik spöade upp christian sjögren sedan denne armbågstacklat bulan med huvudet före in i sarg, eller när Toporowski spöade upp jonas frögren som tyckte att en knätackling var en god idé (såg jag live i Delfinen en juldag) eller när Bautin o s v....
Där har vi riktigt och viktiga fighter, sådana man aldrig glömmer, rentav vackra inslag som ett Skugganpass eller en Omarkmagi; något man njuter av och är stolt att vara Luleå Hockey-medlem efter.
Apans bydåreslagsmål med Burkölen är vid jämförelse något man placerar i samma kategori som hungriga grisar som går i ring bakom varandra och äter upp de fekalier grisen framför levererar med vippande knorr...
Sven.Savage: Ja vill man ha sig ett gott skratt eller få ytterligare bevis på inskränktheten i Skellefteå så är ett besök till apPravda Norran att rekommendera. Nu senast har journalist(?) Elin Ala' bloggat att "Till hösten minskas antalet lag i CHL" allt enl Vermlands Folkblad. Hade journalist(?) Ala' läst artikeln i VF ordentligt är det från säsongen 2017-18 förändringen tänkt gälla. Men vem är förvånad för i schtaaaaan är ju CHL en Kalle Ankaturnering för apAIK är juh inte delägare, juh.......
Jag funderade på att besöka toaletten, men upptäckte att jag inte var nödig, så det blev inte av. För att skaffa mig inspiration besökte jag Norran, sektbladet för Apan.
Det var en källa till skratt och bedrövelse.
Bland annat hade något Norpot suttit och räknat ut att Apan tagit sammanlagt mest poäng i elitserien SHL.
Vafalls? Leder de maratontabellen? Sist jag kollade nådde de ju knappt upp på tio bästa-listan.
Det visade sig att det var ljug. Som vanligt. Aporna i Norran hade bara kollat sedan säsongen 2006-2007 d v s en period <10 år.
Ojoj, så de får ta i för att komma med på kartan, aprunkarna.
Ska man titta efter rejält över en lång period för att finna lag med anor och historia i Elitserien kan man ju börja från säsongen 1984-1985, dvs senaste 32 säsongerna.
Och då fann jag det!
Luleå har passerat HV igen och ligger nu på plats 2, räknat på senaste 32 säsongerna ¨. Vi har 2054 poäng mot HVs 2051 poäng och vi gick ifrån poängmässigt efter matchen mot Öret som vi vann med 7-0!
Det är Warulfven som leder, med mäktiga 2285 poäng, vilket innebär att de nog måste ramla ut serien tre säsonger för att vi ska passera.
Det där rookiegänget Apan har alltså varit duktiga några år och leder maratonserien över senaste 10 matcherna. Men det är en fånigt kort period - ser vi efter ordentligt - över de 32 senaste säsongerna så är det Warulfven som leder - men Luleå hockey ligger på plats två :-)
Luleå HF 0 - Frölunda HC 3 Linköping HC 3 - Örebro HK 0 Djurgårdens IF 3 - MODO Hockey 0 Färjestad BK 3 - Rögle BK 0
Här tror jag att alla lag vinner, när de möter lag längre ned i tabellen som just inte har något att spela för.
Men Luleå vinner inte. Lustan har tidigare passat oss ganska rejält under året och nu toppar de nog formen medan vi själva ur slag senaste tio nog inte kommit ikapp att kunna matcha en spritt språngande Lusta, inte ens i Delfinen.
HV 71 0 - Luleå HF 3 Frölunda HC 0 - Linköping HC 3 Skellefteå AIK 3 - Djurgårdens IF 0 Brynäs IF 0 - Färjestad BK 3
Här tror jag att Luleå vinner med den enda motiveringen att även om vi kommer att fortsätta torska rätt mycket på slutet kan vi väl plocka någon match och har då valt att helt random tycka att vi vinner borta mot HV. Med 1-2 typ.
Tror att Warulfven skärper upp sig och tar Pölsan samtidigt som Pungen går för fullt mot Lustan för att markera inför ett troligt möte dem emellan i semifinal. Samtidigt att Apan som tidigare av och till haft svårt för Djurgårn är less på det och nu vinner.
Så ser det ut då och Pungen är då alltså i praktiken klara för plats tre. Det enda lag som kan passera skulle vara Luleå, men det förutsätter att vi tar hela 6 p i sista två matcherna, medan Pungen tar 0. Eftersom de har överlägsen målskillnad. Nej, Pungen är klara treor.
I detta scenario är vi faktiskt före både ulfv och gårdare. Kanske inte otänkbart att det kommer att se ut så? Det baseras på att Warulfven och Djurgårn vinner 2 av 3 matcher, men båda torskar mot Apan. Samt att vi torskar mot Djurgårn och Lustan men slår HV. Skulle kunna hända.
DE AVSLUTANDE OMGÅNGARNA:
Här har jag angivit att Pungen bara vinner en av matcherna hemma mot HV och Malmö men de saknar i stort betydelse; Pungen kommer att bli klara treor förstås. Sedan har jag räknat med att Warulfven slår Pölsan.
Däremot har jag inte satt några poäng på matchen Lule-DIF eller DIF-Ulfv och inte heller för Lules sista mot Läjkers, för att kunna spekulera.
Lägger till nedanstående utan ytterligare kommentarer:
Luleå HF ? - Djurgårdens IF ? Linköping HC 0 - HV 71 3 Färjestad BK 3 - Brynäs IF 0
Omgång 52 Djurgårdens IF ?- Färjestad BK ? Växjö Lakers HC ?- Luleå HF ?
Vilket ger oss följande förutsättningar inför vår match mot Djurgårn i Delfinen näst sista omgången:
Vinner vi mot Djurgårn är vi klara för plats 4-5 och får möta Warulfven, om inte Djurgårn tar tre poäng mot Ulfven på Hovet i sista matchen och dessutom får bättre målskillnad.
Förlorar vi mot Djurgårn kommer vi ändå att ta plats 4-5 om vi vinner mot Läjkrarna i sista och får då möta vinnaren i matchen på Hovet i sista, mellan Djurgården och Ulfven.
Delar vi på pinnarna mot Djurgården på något vis lär det också bli plats 4-5 för oss.
Sammantaget tycker jag att det lutar mot följande:
Luleå kommer att få möta Warulfven eller Djurgårn i kvartsfinal och vilket lag det blir avgörs i den sista omgångens match på Hovet: Djurgårn-Warulfven. Och det lutar lite över för Warulfven.
Huga!
Warulfven känns kanske som det lag man minst av allt vill möta.
Men alternativet är Djurgårn och det vete fan om det är så mycket bättre. DIF har vevat upp sig rejält nu och faktum är att i slutspel har vi i stort sett varje match mot Djurgårn på Hovet eller i Fjollbollen torskat. 2011 vann vi en match med 1-2, och 1993 avgjorde Lasse Hurtig en match i sudd, men annars har det bara blivit torskar i Fjollträsk under de sammanlagt sex slutspel vi mött Djurgårn - två kvartsfinaler och fyra semifinaler. Fördelen förstås att jag får se alla matcher här nere live som vanligt men nackdelen att det nog blir torsk också som vanligt.
Vete fan om det inte är bäst för Luleå att få pungen i kvarten. Det innebär visserligen att vi får spela match sju borta, om det blir så många matcher, men Luleå har nog faktiskt lättare att möta och vinna mot Pungen än mot de två andra mer räliga motståndarna.
Det betyder att vi kanske inte behöver hänga sådan jätteläpp om vi nu torskar och ramlar från vår nuvarande tredjeplats ända ned till plats 6. Huvudsaken att vi fått igång laget till om tre veckor, när kvarten börjar.
Det kanske är värre att vi går halvbra framöver, och sedan kommer halvbra mot Ulfven eller Djurgårn i kvarten?
Och allra snöpligast om vi går riktigt och överraskande bra sista fem matcherna nu, och snor tredjeplatsen av Pungen. Eftersom det med största sannolikhet innebär att vi får möta Ulfven eller Djurgårn i kvart, Huga igen, dubbelhuga.
Fagervall, lyssna nu!
Nu kör du tung fysisk träning dagligen närmaste två veckorna. Två ggr per dag, utom matchdagar; då räcker det med en riktigt tung träning.
Så torskar vi som fan närmaste fem matcherna och blir sexa. Då har vi säkrat upp att vi får Pungen i kvartsfinal.
Viloveckan innan kvarten blir det vila och bara att spela ihop laget. Väl i kvart är vi fysiskt på topp, utvilade och revansch-sugna. Så tar vi Pungen och är i semifinal.
Skulle det se lite osäkert ut innan kvarten får Osten göra en Looben. Genom att skriva på kontrakt med rejält hög lön för Berguven och Rahimi för nästa säsong.
2016-02-27 16:00 Skellefteå AIK - Färjestad BK 18:30 Djurgårdens IF - Luleå HF 18:30 Linköping HC - Brynäs IF
2016-02-28 19:00 Brynäs IF - Linköping HC
2016-02-29 Spelledigt
2016-03-01 19:00 Luleå HF - Frölunda HC 19:00 Linköping HC - Örebro HK 19:00 Djurgårdens IF - MODO Hockey
2016-03-02 19:00 Färjestad BK - Rögle BK
2016-03-03 19:00 HV 71 - Luleå HF 19:00 Frölunda HC - Linköping HC 19:00 Skellefteå AIK - Djurgårdens IF
2016-03-04 19:00 Brynäs IF - Färjestad BK
2016-03-05 16:00 Luleå HF - Djurgårdens IF 16:00 Linköping HC - HV 71 16:00 Färjestad BK - Brynäs IF
2016-03-06 Spelledigt
2016-03-07 Spelledigt
2016-03-08 19:00 Växjö Lakers HC - Luleå HF 19:00 Linköping HC - IF Malmö Redhawks 19:00 Djurgårdens IF - Färjestad BK
11 dagar med matcher varje dag utom skottdagen, samt två vilodagar innan avgörandet. Eftersom lag 3-6 slipper åttondelsfinalspel innebär det att vi övre klunglag därefter får ytterligare en vilas vila innan vi ska spela kvartsfinaler - och då möter vi varandra dvs lag 3 mot lag 6 samt lag 4 mot lag 5.
Sammanlagt innebär det alltså följande fr o m idag: 2 veckor - slutstriden om plats 3-6 mellan Luleå, Pungen, Ulfven och Djurgårn 1 vecka - vilovecka för alla lagen 2 veckor - kvartsfinal för lag 3-lag 6 samt lag 4 mot lag 5.
Således fem närmaste veckorna kan vi fyra lag skita i resten och koncentrera oss på varandra bara.
Sedan ska två av oss fyra upp i semifinal mot Apan och Pungen.
M.Lemiux: Jo. Jag tycker dessutom att de mycket väl kunnat vinna ytterligare matcher mot oss, förutom första mötet då de var jäkligt spaka som vore de rädda för LULEÅ.
Lite underligt att så kassa som de var länge i serien, lika bra är de numera nästan. Men detta att de förlorat 18 matcher med uddamålet och till det 10 matcher till där de släppt in mål i tom kasse.
Det känns ju som att det inte borde saknas så mycket för att de i stället skulle ha vunnit. Fast avstånden är ju rejäla och de skulle ha behövt vinna 8 av de där 28 för att nå över strecket.
Men är de tillräckligt starka för att slå Gnaget i kval? Sannolikt ja.
Lassi betyder väldigt mycket för oss. Nu vet ju hela laget i försvarsspelet exakt vad han kan fix själv så det gäller bara att se till, för försvaret, att inte släppa till sådant han inte kan fixa.
I fjol, när han fick bästa stats i SHL och slutspelet, fanns det flera vakter som utmanade. Men när han nu sedan han opererades i höstas, håller >93,5% räddningar är han ganska överlägset bäst.
Den där Aptalangen marklundus svensson kör ju med sina 92% som vanligt, vilket i dagens hockey inte är några siffror för en toppvakt, annat än om han spelar i ett bottenlag med läckande försvar. Men Aporne tror att de har en världsmålis? Dröm på...
Djurgårn torskade i sudd mot Öret, och Warulfven torskade mot HV.
Medan vi orättvist vann mot Kronan, som vanligt.
Och det innebär att vi får nedanstående tabell för klungan, med fem matcher kvar samt en till för Pungen.
Ser lite bättre ut än nyss. Det kanske inte är alldeles självklart att vi blir sexa ändå?
Men vi Norrbottningar känner ju till att om inte Murphy's första lag inträffar så slår hans andra lag till än värre senare. Och då inser vi att om drygt tre veckor lirar vi kvartsfinal...mot Warulfven.
Sven.Savage: Förresten så förklarade det en hel del med konmmentatorn att han är en SKAIK-anhängare...då blir referaten mot Luleå därefter också. Lät ju inte direkt neutral.
Sven.Savage: Ja, det är tack vare Lassi vi vinner idag...spelet mot Örebro var som bortblåst och jag Håller med Pelle Hånberg då han sade efter matchen att han tyckte att de var lite bättre. Jag tycker t.o.m att KHK förtjänade en seger, chans och spelmässigt men även om gamle Honken fortfarande visar hög nivå så överglänstes han av Lassi :) Seriens just nu bästa målis :)
Den här perioden rinner iväg snabbt, nu mindre än tre minuter kvar och det måste vara frustrerande för Kronan att inte komma åt Luleå trots att man har spel och avlossar många skott.
Men om man har Lassi har man Lassi.
Gammalt Djungelordspråk
2.40 kvar, 1-2 till Luleå, och då tar Kronan en utvisning...
Vafan. Jag har alltså 2.40 kvar på skärmen och råkar titta på swehockey som informerar om att "matchen över. 1-2 till Luleå.
Sofos, jag vet ju att du är intresserad av vakter så särskilt för dig har jag räknat ut att Lassi - om vi räknar bort de tio matcher han spelade skadad i höstas innan han opererade ljumsken - sedan han kom tillbaka och har spelat 20 matcher inklusive dagens match där han räddade alla utom 1 / 29 skott i första perioderna, nu klättrar upp till 93,50% räddade skott.
Långt före 92-procentarn vahetterenu makrlundussvensson, som tror att han ska få spela i NHL eftersom han "vill" men nog får nöja sig med något år i växjö och sedan avrunda karriären i Kalmar; hockeymetropolerna.
Luleå har alltså gått från 1-1 efter första till 1-2 efter andra perioden. Samtidigt har Djurgårn tappat 0-1 till 1-1 mot Öret medan HV ökat på till 3-0 på Warulfven.
{7827}: Jag försökte byta till lite andra routrar och providers och det blev inte bättre, men andra sidor fungerar så det är förstås Cmore.
Jäkligt irriterande. Jag sitter som vanligt och jobbar på en monitor medan jag har hockeyn på en annan, men dessa lagningar gör ju att man inte kan sköta vare sig det ena eller andra. Ytterst störande.
Fast nu har det fungerat några minuter. Tack och lov.
Kronan har haft lite tryck i vår zon nu 15-6 i skott under andra periodenoch efter att ha talat så väl om Joel Lassinantti idag har jag passat på att koncentrerat titta på hur Lassi rör sig. Jag gör så ibland.
Och det är fantastiskt vackert att skåda hur han rör sig och så enkelt det ser ut när Kronans - ibland utmärkta - chanser inte blir något av. Ungefär som att se en perfekt spanjorska i flamenco; människans svar på tjurfäktning.
Det är särskilt tydligt hur Lassi vet vad som ska ske innan det sker. Underbart.
Fy satan, nu bärjar C No More att lagga skiten igen. 1 sekund hockey, tre sekunder frysning. Nästan lite vahetterenu eråååtiskt. Helvitte!
Däremot skulle jag jääääävligt gärna vilja ha reda på varför det aldrig i helvete laggar när de pumpar ut reklam i paus! Bara när de är hockey. Som att öppna Sexpressen på nätet, sjukhundra reklamfönster som döljer tidningen.
Nåja. Lassi tar allt men Luleå spelar in 1-2 innan perioden är slut. Var väl end agången vi fick låna puck...
Undrar hur Kronans forwards känner det nu, när de haft så många chanser men utan att måla?
Jag tror att det är ungefär:
Jag mötte Lassi, jag mötte Lassi och jag såg att storhet fanns. Matchens stjärna lyste klart med egen målvaktsdans.
Jag mötte Lassi, jag mötte Lassi, han visade för mig sin plock. Han har puck ibland - hockey, mitt hjärta känner rock!
Abbott sätter 1-0 på Warulfven och sedan lägger Arlbrandt superpasset Allan, vallar in pucken via en medspelares kubblad.
Ser att det var latmasken Gulas som inte markerade vid första målet och latmasken Rno som inte markerade vid andra. Trevligt, latmaskningen kanske drar ned stämningen för Warulfven. Vore bra för kampen om plats 3-6.
Våra lulespelare levererar för oss även i andra klubbar:-)
Satan vilken skitsändning. Jag har väl sett tp tre minuter hockey. Efter lagning kommer jag in och ser att Kronan har 1-0. Så laggar det igen och jag kommer in när det redan är 1-1.
Sådant här står man inte ut med. Kanske på den tiden när man ringt upp via telefonmodem och kommit på värld vajd väbb resan efter fem minuter inloggning, för att få ta frl av firektrpportering när man informerades om mål redan 2-3 minuter efter det att det målats. Men inte nu längre. Har jag tappat EON och får energis av Apkraft kanske?
Sven.Savage: Ser att Kronan satt in lat-Daniel Gunnarsson som värsta backskytten. Den latmasken spakades ju från Luleå till Warulfven som var dumma att ta emot honom men nu sparkat honom till Kronan. Tryggt för oss.
FY FAN VAD Cmore laggar! Ett j-a elände, de har tekniska problem sedan någon vecka. Jag brukar ju kolla en rulle på iPad innan jag somnar och det är lika illa där, samma abonnemang Cmore Max. Fast då går det ju enklare att somna, ostörd av film och så. Ätr jag pigg kopplar jag på Netflix i stället, det fungerar.
0-0 efter 7.30 men nu ska jag rilåda Gissar att det gått typ 8.30. Kom igen nu, Luleå!
Hmm, Rit-Ola förklarade i efterhand att han blev så perplex efter den idiotiska frågan "do jo primör inglisch år svidisch, inglisck aj gäss?" men i efterhand tänkte att han borde begärt att få tala dalmål.
I samma andra ska jag nu diskutera vakter på den, när det gäller vakter, helt paradoxala dialekten apmål. Nu kör vi:
Jo, jag menar liksom det liksom att våra målvakter är liksom hemskt mycket duktiga liksom. Och det beror på att vi är så bästigast på att utbilda målvakter, om man säger. Just nu har vi våran egen...vahetterenu .., produkt, var det! Han heter...vahetterenu...jo! Han heter Marklundussvensson var det. Hemskt mycket bästigast målvakt juh och en helt egen produkt. Kom till Apan liksom redan vid ...vahetterenu ... 29 års ålder, rena barnet, efter att liksom bara spelat i tio andra vahetterenu klubbar innan. Om man säger. Marklundussvensson, en helt egen produkt, sa jag det? är hemskt mycket jättebästigast, liksom. Man kan tro att han sover för han följer inte med spelet och hindrar farligheter liksom som andra vahetterenu målvakter. Nej han sover om man säger. Och sedan väljer han att antingen vahetterenu plöstligt bara kasta sig omkring och veva som värsta vahetterenu epilektriska anfallet och fäller spelare till höger och vänster så blir de en vahetterenu jättehög med spelare i vahetternu vårtgården framför målet liksom och då liksom kan det förstås liksom inte passera någon puck liksom om man liksom säger liksom. Och så blir det inget mål. Så bästigast är marklundussvensson, sa jag att han är en helt egen produkt? Och liksom ibland liksom luras han alltså liksom om man säger alltså vahetternu liksom alltså då står han bara stilla och ser på när pucken går i mål men det är alltså bara liksom för att liksom luras liksom. Då tror det andra laget att han dött och så slutar de spela och då petar eriklundmarkforsell in fjorton puckar och så vinner vi helt enkelt hemskt mycket jättebästigast om man säger. En egen produkt, sa jag det? Liksom född i Apschtaan, redan som 29-åring. Har hört liksom att folk säger att han ska sluta liksom för oss alltså och liksom flytta till vahetterenu väcksjö, om man säger. Men det är nog bara ljug. Alltså, liksom om man säger han är ju en helt egen vahettterenu produkt juh! helt och hållet utbildad av talangfabriken Apan och nu är han liksom alltså liksom alltså en världsmålis om man säger så varför skulle han dra från vahetterenu Apan alltså liksom om man säger liksom alltså? Vi är stolta över vår helt egna vahetterenu världsmålisprodukt som är hemskt mycket jättebästigast på att släppa in mål och lura liksom alltså motståndarna att det liksom är tavlor alltså men vi apor vet ju att han är jättebästigast igen-kligen liksom alltså. VAHETTERENU?
Hm, det fungerade ju. Det verkar som att jag behärskar apmål? Som den där marklundussvensson, låt vara att det i hans fall handlar om att släppa in apmål. Jag kanske har en farfarsmormors tremänning-fyrmänning som var Apa? En tanke som slagit mig när jag försöker räkna till sex på fingrarna genom att bara använda ena handen. Men det växte bort när jag blev äldre och insåg att man inte behöver använda handen för sex.
Sven.Savage: Rookiezebror i afton: Andreas Harnebring, Mikael Nord och tur för Luleå att ABBorreArena inte är en med det värsta hemmtrycket som t ex i Apschtaan eller Los Angelesholm.
M.Lemiux: Du har helt rätt. Visst var det han som intervjuade Rit-Ola (se länk) och skämde ut sig för alltid.
Mannen i fråga heter Lars Lindberg och är reporter från Norran i Apschtaan och liksom alla där extrem anhängare av Apan. Inte lika galen som jubeldåren brännvinsjournalisten Fehlman men ändå.
Kåller med dig om subjektiviteten. Min uppfattning är att han jublar och hoppar när Luleås motståndare målar medan han halvgråter när vi gör mål.
En intensivt spännande match som står och väger och man ser att alla spelare kämpar skiten ur sig - den förklarar han för tråkig och "den här matchen behöver ett mål". En rolig, publikvänlig och underhållande match enligt honom är när motståndarna fär sätta många baljor på Luleå.
Allra värst är han när det gäller utvisningsdiskussioner. Fel som motståndarna gör på Luleå "ser" han aldrig utan förklarar att det där var ju inget, men när Luleå åker på felaktiga utvisningar förklarar han alltid att domarna har koll på läget. Tror fan det var han som "kommenterade" när Micflikier åkte på spökutvisningen också och Aplindberg förklarade gång på gång att detn var korrekt dömd...
Nej, han förstör varje sändning. Jag har flera gånger valt att stänga av ljudet för att slippa eländet, men då förlorar man publik och spelarljudet också, tyvärr. Upptäckte att om jag tar matchen på iPad och inte trycker in kontakten ordentligt får jag bara matchljudet och slipper Aplindberg så jag funderar ofta på att göra så. Men då blir det liten bild, kör annars på 30-tummare.
Min plan är att föreslå Cmore att installera en funktion där man väljer
A Publik och match ljud bara
B Inklusive kommentator
och sedan avlöna samt förlänga kontrakt med kommentatorer efter hur många "B" de erövrar. Är säker på att Aplindberg skulle ryka snabbt då, efter att ha kallats in till chefen med inledningen "Do jo priför zö bäd njos år zö vörs njos?
Man kan ha känslor för olika typer av hockeyspelare men för mig och för de flesta är naturligtvis målvakterna det som tjusar och intresserar allra mest!
Inte så konstigt att dessa enskilda spelare betäckas som "halva laget" för så är det verkligen.
Utespelarna kan leverera små misstag och dåliga bedömningar hela tiden och gör också så, utan att det påverkar så väldigt mycket. Ja, t o m riktiga grodor kan räddas av andra och falla i glömska. Och även när supportrar, medspelare och tränare vrider sig i plågor kan misstagen glömmas bort för på det stora hela försvarar ändå spelaren sin plats i truppen.
En målvakt befinner sig i en helt annan nivå. Hans uppgift är enormt mycket mer betydelsefullt och även om han under en hel match med undantag för några felaktiga beslut i komplicerade situationer sammanlagt under några sekunder av sextio minuter...få helt avgörande konsekvenser och dessutom hos andra fastna i omdömen som "Sil!", "Såll!" för att inte säga "Jävla svikare!"
Och det är klart att eftersom vi i Luleå haft förmånen att i vår klubb ha den yppersta av yppersta vakter - Mannen, Myten, Legenden Jarmo Myllys #35 - är det klart att vi för alltid med en särskild känsla kommer att uppskatta vakterna. Och där har vi naturligtvis orsaken till att vi efter Myllys fått fram så många egna vakter; småpojkar som följde honom, beundrade honom och själv ville bli vakter.
Vi har förstås haft vakter före Myllys. Vakter av olika slag men främst av dessa lyfter vi Mats "För vi har Blomman i målet" Blomqvist; en härlig grabb från Skurholmen som chockade motståndraforwards och fick supportrarna att jubla när han visade upp den egna "Pajalafinten" som utfördes så att Mats låtsades ha nollkoll och ställa sig fel så att han lämnade halva målet öppet (hela målet, enligt de friserade legenderna) varpå attackerande forward trodde sig få ett gratismål och avlossade ett slagskott mitt i den fria öppningen bara för att överraskas av Blommans magiska plock, en av de skickligaste man skådat:-)
Och efter Myllys också. Först var det ju Hento som tog över; brorsan till Hentos brorsa, som år efter år betraktats som ett såll och ingen trodde på honom när han fick ta över spaden efter Myllys - men han hade sett och lärt sig och gick bara in och blev en av seriens absolut bästa vakter; med en helt annan stil som byggde mer på att läsa spelet och stå vägen medan Myllys var mycket mer rörlig, men det fungerade också. Och sedan har Myllys arvtagare från Luleå kommit fram den ene efter den andre: Gusten Törnqvist, David Rautio Berguv, Mattias Modig, Anders Nilsson, Joel Lassinantti och fler ändå. Alla dessa har haft egen stil efter egen personlighet men i unge Lassi tycker jag själv att vi funnit den nye Myllys med ett vaktspel som påminner om #35 på väldigt många sätt: liten och snabb med en underbar känsla och blick för spelet som får honom att veta var passen och skotten ska komma innan motståndarna ens vet det själva: en rörlighet som gör att farliga ja omöjliga chanser inte ens uppfattas som chanser eftersom Myllys/Lassi med överlägsen spelintelligens redan är inte ett men två steg före och hindrar att det ens blir farligt. Detta i kombination med blixtsnabba reaktioner och en härlig rörlighet.
Jag har gillat alla våra målvakter efter deras olika spelstil. Berguven som junis trodde jag skulle följa Myllys i stilen - han har talangen - men Rautio hängde på och utvecklades i den "stå i vägen"-stil inklusive fjärilsspagaten som så många målvakter utrustade mer enorma skydd satsade på med stor framgång och med bättre stats än äldre vakter, som dock var roligare att se på även när de silade mer. Men jag vet att Rautio har talangen att vara "gammal vakt" inom sig och tyckte att han år efter år i Luleå utvecklades att kombinera den nya stilen med den gamla när det behövdes och hoppas han fortsätter den vägen för att bli t o m ännu bättre än han är idag. Jag påpekar det ibland men stolt som en tupp gör jag det gärna igen: jag tror att jag har samtliga utom en av de matchtröjor som #1 Rautio burit för Luleå Hockey och de hänger på väggen i mitt arbetsrum:-)
Anders Nilly Nils Grizzly Nilsson har ju eftersom han är så stor en fördel för stå i vägen-vaktandet men han har också gjort extremt imponerande tigersprångsräddningar och sådant och det är extra vackert att ske. I KHL hamnade han en gång flera meter vid sidan av målet när en motståndarforwards fick puck precis framför motsatta delen av målet och bara pangade in pucken. Trodde han, för Nilly kastade sig som värste Ravelli 4-5 meter och tog pucken i plocken:-)
Längre tillbaka alltså Mattias Modig som hade det mesta men på något vis inte fick ihop det och blev stabil på den nivå han kunde ha nått - ofta utmärkt och flera gånger toppande målvakternas liga i elitserien men på något sätt med en osäkerhet som fick honom att ibland tappa känslan - en helt omöjlig position för en hockeyvakt, och då kunde han gå från toppen till botten snabbt.
Gusten dessförinnan, utbildad och kämpande med den gamla stilen med små extremt rörliga vakter, vilket när alla andra blivit storväxta murar innebar att han fick sämre stats och av många därför betraktades som inte så duktig. Men man ska komma ihåg att jämför man med gamla vaktstjärnor skulle Gusten ha tagit plats bland dessa och varit t o m bättre än sådana som hyllades storligen på nittiotalet. Och Gusten var extremt solidarisk med Luleå Hockey; han togs in och skickades bort och togs in och skickades bort och trofast kom han alltid när han kallades på för att rädda upp situationen. Min bedömning är den att utan Gustens insatser när de som bäst behövdes eftersom andra sviktade skulle vi ha fått kvala och kanske ramlat ur och lirat i Allsvenskan idag. En hjälte som är värd ännu mer uppskattning och hyllning än han fått!
Åter till dagen och Lassi. Om det finns en sak man gärna skulle se, något man inte sett sedan Myllys dagar vare sig i Luleå eller i andra klubbar, så är det Myllys underbara teknik med spaden. Helt fantastiskt hanterade han den likt ett trollspö och kunde med den bättre placera puckar än utespelare med deras mer hanterliga klubbor. På Myllys tid, menade finske förbundskaptenen, spelade Luleå alltid PP eftersom Myllys förutom att vara vakt också fungerade som tredjeback. Han såg och levererade så många målgörande pass själv att han i poängligan över Luleås samtliga spelare under alla tider faktiskt ligger före den absoluta majoriteten av våra spelare, Bara en sån sak! Och dessutom hade legenden gått och funderat över att göra mål också. Han ville länge lägga en straff, men hindrades av att målvakten förbjöds att passera mittlinjen, och trots att han erbjöd sig att skjuta med spaden från mittpunkten togs han tyvärr aldrig ut som straffläggare. Men då funderade han ut att lobba in mål när motståndarna tagit ut vakt för att kvittera. Och till slut fick han chansen - och gjorde det! Jävulen vad glad han var när han stod och hoppade av lycka över sitt mål. Och sedan gjorde han ett till!
Ja jäklar. Det låg ett skimmer över Myllys dagar. 24 mars 2001 förlorade vi semifinalen i Fjollbollen mot Djurgårn. Och Jarmo Myllys var färdig i Luleå Hockey. Snart femton år av saknad och vi glömmer honom aldrig.
Men det känns fint en dag som denna att vänta på match om en timme. När man vet att vi har den nye Myllys med spaden:-)
Sven.Savage: Hoppas Luleå håller spelet uppe idag som den fina insatsen mot Örebro i tisdags :) Men appropå matchen i tisdags....vem fan var paddan som kommenterade den?? Han är iaf en av de värdelösaste Cmore har....tyckte han hela tiden klankade ner på Luleå, anledningen att de vann var bara tur och att Örebro är i en kass form nu. Lät nästan som att han var arg på Lill-Kenta efter matchen och menade att hur dom kunde spela så värdelöst som torskade med 7-0 mot oss. Lät som oduglingen till kommentator hade lite norrländsk brytning också. Tror faktiskt att det var han som började prata engelska under en intervju med Mattias Ritola då han spelade för MoDo...noll koll :)
Sven.Savage: Underbart med målvaktsläsningen, Luleå måste helt klart under 2000-talet vara den klubb i Elitserien son levererat flest målvakter på hög nivå....tyvärr har övriga junissidan haft en rejäl dipp sedan säsongen 2008-2009 då vi hade många från egna junisledet, men den tiden kommer säkert tillbaka :) Det viktigaste är att vinna iaf oavsett vilken klubbbakgrund spelarna i laget har.
Det egentligen enda intressanta som kvarstår av årets elitserie SHL är 6 matcher under 13 dagar då lagen på plats 3-6 ska slåss om hur dessa platser ska fördelas.
Det som ska avgöras är förutsättningarna för slutspelet och vi vet redan följande.
PLATS 3 Kvart Plats 3 - Plats 6
Semi Värsta Köplustan* - Plats 3
PLATS 6 Kvart Plats 3 - Plats 6
Semi Apan* - Plats 6
*förutsatt att Lustan och Apan vinner sina kvartar mot åttondelsvinnarna från plats 7-10.
Något mer variabelt för lagen på plats 4-5
PLATS 4 Kvart Plats 4 - Plats 5
Semi Apan - Plats 4 (om Apan, Lustan och Plats 3 vunnit kvart) Lustan - Plats 4 (om Apan och Lustan men ej Plats 3 vunnit kvart) Plats 3 - Plats 4 (om Apan och Plats 3 men ej Lustan vunnit kvart) Plats 3 - Plats 4 (om Lustan och Plats 3 men ej Apan vunnit kvart) Plats 4 - Plats 6 (om Apan men ej Lustan och Plats 3 vunnit kvart) Plats 4 - Plats 6 (om Lustan men ej Apan och Plats 3 vunnit kvart) Plats 4 - Plats 7/8/9 (om Plats 3 men ej Apan och Lustan vunnit kvart) Plats 4 - Plats 8/9/Öret (om Apan, Lustan och Plats 3 ej vunnit kvart)
PLATS 5 Kvart Plats 4 - Plats 5
Semi Apan - Plats 5 (om Apan, Lustan och Plats 3 vunnit kvart) Lustan - Plats 5 (om Apan och Lustan men ej Plats 3 vunnit kvart) Plats 3 - Plats 5 (om Apan och Plats 3 men ej Lustan vunnit kvart) Plats 3 - Plats 5 (om Lustan och Plats 3 men ej Apan vunnit kvart) Plats 5 - Plats 6 (om Apan men ej Lustan och Plats 3 vunnit kvart) Plats 5 - Plats 6 (om Lustan men ej Apan och Plats 3 vunnit kvart) Plats 5 - Plats 7/8/9 (om Plats 3 men ej Apan och Lustan vunnit kvart) Plats 5 - Plats 8/9/Öret (om Apan, Lustan och Plats 3 ej vunnit kvart)
Och så har den aktuella ställningen (figur nedan) där det framgår att det bara skiljer 1 poäng mellan varje plats samt att Pungen har så överlägsen målskillnad att de slår de andra lagen om man hamnar på samma poäng.
Till allt detta hör vilken form lagen är i senaste 9 omgångarna:
Jahaja. Nu finner man "som vanligt" Edmonton Oilers på sista plats av trettio lag i NHL.
Det ger ju misstanken om att de siktar på en ny ung forward i draften. Något de pysslat med länge nu, att sabotera sin egen säsong i syfte att gratisfå bra spelare för att långsiktigt bygga. Ett spel som tvingat fram lex oilers med draftlottning, men oljorna har ju tur, mygel och rackarspel på sin sida och har fyllt på med draftetta efter draftetta efter draftetta inklusive nu det största hoppet Connors McDavid.
Man trodde ju att det kunde räcka nu och de skulle satsa uppåt men icke sa nicke.
Tidigare drabbade det ju Linus Omark, när oljorna ansåg att de fyllt på förstalinorna och ledsnat på kortväxta forwards och frågan är vad det kommer att betyda för Anders Nilly Nilsson?
Övergripande har ju Oljan varit väldigt bra för Nilly - de skaffade rättigheterna från Chicago, lät honom konkurrera ut professor Schrivens på försäsongen och sedan ta över förstaspaden när Talbot hamnade i en formgrop. Mot slutet av hösten var det dessutom riktigt j-a nära att oljorna officiellt valde att formellt fastslå att Nilly var den förstevakt de valde och skulle satsa på.
Nilly höll spade match efter match och var hur stabil som helst.
Sedan fick han några matcher med räddningsprocent <90 men samtidigt och viktigare vann Oljan med Nilly med spaden match efter match efter match efter match efter match. I det läget hade Oljan sådan medgång och klättrat så högt i tabellerna att en plats i slutspelet om Stanley Cup inte bara sågs som möjlig utan t o m realistiskt trolig.
Men.
Då kastar Oljan in Talbot igen och han har under lång vilotid skärpt sig och levererar och belönas omedelbart med ett flerårigt hyggligt betalt kontrakt. Det är en publik förklaring att Oljan kommer att satsa på Talbot. Egentligen inte oväntat.
Men kanske en rejäl överraskning för Nilly? Därefter fick Talbot spada match efter match. Nilly fick komma in ibland och var då inte bra. Varför?
En direkt följd av Oljans agerande måste man ju tro. Oljans ställningstagande ledde till att Nilly upplevde brist på förtroende och mentalt påverkade det hans spel. Är min tolkning. Sedan skickades han ner några matcher för Bakersfield i Kalifornien och levererade bättre stats än Brossoit gjorde därnere och nu är han uppe igen.
Allt sedan Talbot tog över förstaspaden igen har Oljan sjunkit i tabellerna efter många förluster och är nu alltså sist.
Det låter ju som att de skulle vilja agera men kanske är det vad de redan gjort? Bestämt sig frö att säsongen är körd och nu satsar vi på en till draftetta?
Ja, det är underligt. Hoppas iaf att Oljan framöver släpper in Nilly då och då och att han då är på topp med >95% var och varannan match för att Nilly genom sådant skyltfönster ska kunna visa upp sig så att han kan få ett NHL-kontrakt och fin chans till förstespade från nästa säsong.
När det gäller en framtid hos Oljan för Nilly kan man ju hoppas atthan inte behöver göra en Omark hos Oljan.
Forwards Johan Harju - Jonathan Granström - Peter Cehlarik Jacob Micflikier - Lucas Wallmark - Anton Hedman Toni Rajala - Jacob Lagacé - Bill Sweatt Emil Sylvegård - Christopher Mastomäki - Johan Forsberg Lennart Petrell
Backar Brendan Mikkelson - Craig Schira Jan Sandström - Jonathan Sigalet Ilari Melart - Christian Jaros Marcus Oskarsson
Målvakter Joel Lassinantti (Oscar Masiello)
Till att börja med härligt att konstatera att Luleå har hur många unga vakter som helst att sätta in:-) 18-årige Oscar Masiello, ursprungligen från Burkölen, till Luleå och hockeygymnasiet som 16-åring, tog ju även hand om båsdörren under omgång 19 då vi mötte Öret borta, vann och därefter är det lag som tagit flest poäng i Elitserien SHL (och det gäller fortfarande trots en del förluster senaste veckorna); i nämnda match mot Öret var det 17-årige Filip Gustavsson, ursprungligen från Skellefteå som hade spaden.
Det är för härligt! Målvaktsundret i Luleå speciellt senaste decenniet som arvet bakom Myllys fortsätter. De flesta som Rautio, Modig, Anders Nillson och Lassi från Luleå, men fr o m Myllys har ju vakter också från Kalix (Fasth), Boden (Danne Larsson), från Västerbotten (t ex Masiello och Filip) samt några från sydbotten som JG och Ward sökt sig till landets målvaktsmecka:-) Med följd att vi är självförsörjande på vaktsidan och inte som Apan behöver köpa in 30-åringar i parti och minut.
Laget förutom Masiello ograverat från 7-0 mot Öret. Undrar hur länge Fabbe blir borta?
Fjplårsvinnaren SKA lyckades faktiskt vinna mot Lokomotivet och har nu 1-1 i matcher. Jocke Lindström märktes inte men så spelade han näst minst av alla SKA-forwards igen, brunkarjocke.
AK Bars spelade retur mot Salavat Yulaev och torskade igen. Oscar Möller märktes genom att han tog två utvisningar. Fjolårsfinalisten Bars har det inte lätt, sedan KHLs bäste vakt flyttade till NHL och Oilers.
Salavat går däremot utmärkt och återigen är det Linus Omark som imponerar, två poäng nu igen och nu toppar Linus poängligan och assistligan i slutspelet:-) efter att ha kommit 4-5 i KHLs poängliga och avsiktliga. Den killen går det bra för. Tänk att Oilers var så knäppa att de inte gav honom en ärlig chans att spela in sig i förstalinorna. Läste supportrarnas kommentarer när Oilers efter att han vanskött Linus i åratal äntligen gav upp och släppte honom till Buffalo/Luleå och det var en väldig massa kommentarer som i stort sett alla beklagade att Oilers skötte honom så uselt...
Sex omgångar kvar nu och det mesta är redan avgjort:
1. Apan vinner serien 2. Lustan kommer tvåa
10. Öret blir tia 11. Malmoe blir 11 eller ev. 12 men det spelar ingen roll - slutspelat i vilket fall. 12. Röglarna 12 eller ev. 11, betydelselöst, spelslut där med. 13. MooDoo blir 13 och får kvala, blir väl Tingsryd? 14. Och Kronan får väl Gnaget och ska väl ändå fixa det eftersom de kommit igång nu.
Det är alltså klungan som det egentligen handlar om nu. Och inte direktplats till kvartsfinal för det är redan avgjort anser jag.
3-6 Luleå, Pungen, Warulfven och Djurgårn kör nu om placeringarna 3-6 och det handlar bara om vilka lag som ska möta varandra i kvarten. Det blir ju lag 3 - lag 6 samt lag 4 - lag 5.
Ser man på formen senaste 9 omgångarna skulle man förstås gissa att det blir 3.Ulfven 4. Gårdarna 5. Pungen 6. Luleå vilöket i så fall ger oss kvartsfinalerna: Warulfven-Luleå, samt Djurgårn-Pungen
vilket, fortfarande med hänvisning till formen för lagen leder fram till semifinalerna: Apan-Djurgårn/Pungen Lustan-Warulfven
och fortsatt prognos att Apan exempelvis då får t ex Pölsan i kvarten, Pungen i semi och Ulfven i final. Känns som en spikrak väg till nytt SM-tecken.
Men vilket lag vill Luleå ha i kvart då? Om vi fick välja?
Warulfven känns helt fel. De har ägt ner oss mest hela serien.
Djurgårn skulle jag gärna tagit tidigare iaf men det känns som att de kommit igång rejält nu och att möta dem med hemmafördel på Hovet...nja.
Det blir väl ändå Pungen vi skulle föredra. Så om vi faller till plats 6 får vi hoppas Pungen tar plats 3. Så spöar vi Pungen och får Apan i semi.
Plats 7-9. Spelar kanske ingen större roll. Gissningsvis har vi följande varianter:
7. Läjkers 8. Pölsan 9. HV 10. Öret
7 Läjkers 8. HV 9. Pölsan 10. Öret
7. Pölsan. 8. Läjkers 9. HV 10. Öret
HV hoppas väl på det sista alternativt, så tar de två snabba av HV och torskar sedan mot Apan.
Nu avgörs det alltså snabbt, inom två veckor har de sex sista omgångarna färdigspelats. Jag skiter ju i resten men koncentrerar mig på de fyra "gula" lagen som ska göra upp för att sedan möta varandra i kvarten. Läget just nu:
Jävligt jämnt alltså, samt notera att Pungen har överlägsen skillnad om de hamnar lika med annat lag.
LULEÅ 2016-02-25 19:00 Karlskrona HK - Luleå HF 2016-02-27 18:30 Djurgårdens IF - Luleå HF 2016-03-01 19:00 Luleå HF - Frölunda HC 2016-03-03 19:00 HV 71 - Luleå HF 2016-03-05 16:00 Luleå HF - Djurgårdens IF 2016-03-08 19:00 Växjö Lakers HC - Luleå HF
PUNGEN 2016-02-28 19:00 Brynäs IF - Linköping HC 2016-02-27 18:30 Linköping HC - Brynäs IF 2016-03-01 19:00 Linköping HC - Örebro HK 2016-03-03 19:00 Frölunda HC - Linköping HC 2016-03-05 16:00 Linköping HC - HV 71 2016-03-08 19:00 Linköping HC - IF Malmö Redhawks
WARULFVEN 2016-02-25 19:00 HV 71 - Färjestad BK 2016-02-27 16:00 Skellefteå AIK - Färjestad BK 2016-03-02 19:00 Färjestad BK - Rögle BK 2016-03-04 19:00 Brynäs IF - Färjestad BK 2016-03-05 16:00 Färjestad BK - Brynäs IF 2016-03-08 19:00 Djurgårdens IF - Färjestad BK
DJURGÅRN 2016-02-25 19:00 Örebro HK - Djurgårdens IF 2016-02-27 18:30 Djurgårdens IF - Luleå HF 2016-03-01 19:00 Djurgårdens IF - MODO Hockey 2016-03-03 19:00 Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 2016-03-05 16:00 Luleå HF - Djurgårdens IF 2016-03-08 19:00 Djurgårdens IF - Färjestad BK
Ojdå.
Pungen har Lustan men för övrigt bara lägre placerade lag utan så mycket att lira för, och fyra av sex matcher hemma.
Gårdarna har hela TRE (!) s k sexpoängsmatcher, två mot Luleå och avslutning på Hovet mot Ulfven. De har således allt i egna händer iaf för att ta plats 4medan de kanske inte tar de tre extrapinnar de behöver för att passera Ulfv.
Warulfven har faktiskt en B2B mot pölsan och sammantaget lapske liiite enklare program för Ulgfven än för Luleå. Plus att Ulfven är i betydligt bättre form.
OK. Då har jag prognosen att det slutar:
3. Pungen 4. Djurgårn 5. Ulfven 6. Luleå
vilket ger oss följande kvartsfinaler:
Pungen-Luleå Djurgårn-Ulfven
Svårt för oss, men kanske det bästa alternativet ändå.
Samtidigt vet vi att om lagen går till semi kommer Pungen att få möta Köplustan, medan Luleå kommer att få möta Apan.
När det gäller Djurgårn och Warulfven avgörs deras semifinalmotståndare av resultatet mellan Pungen och Luleå.
Om Pungen slår Luleå får Djurgårn/Ulfven möta Apan i semi. Om Luleå slår Pungen får Djurgårn/Ulfven möta Lustan i semi.
För Djurgårn spelar det nog ingen roll och Lustan spelar det nog ingen roll hur det går mellan Pungen och Luleå.
Warulfven kommer att råhålla på Luleå för att få Lustan i semi. Apan kommer nog att hålla på Luleå för att få Luleå i semi.
Lindberg Råkkar: Jaså, du menade Öret! My mistake, sorry. Jo, det verkar som att örena givit upp säsongen. Vore trist om de, ointresserade, stjäl två matcher mot lag sju för att låta sig bli gangbangade i fyra snabba i kvarten mot Apan som får lätt resa till semi; ett inte oväntat scenario i så fall.
Håller med om att vi är svårbedömda. Utan PP är vi ju körda snabbt. Om vi inte får upp farten igen kommer vi ju att dala men efter Pölsans tapp på sistone fixar vi väl ändå plats 6 isf, dvs vi får laget på plats 3 - Pungen, Ulfven eller Djurgårn i kvart.
Fast i detta nu har vi ju faktiskt återtagit tredjeplatsen, sedan Pungen torskade sedan Röglarna haft en andra-period a la Luleås damer.
Jag har då lite hopp på att Rajala-Lagacé-Sweatt kan få igång varandra. Lagacé har ju imponerat på senare tid och Rajrajs islossning senast kanske får honom att släppa på handbromsen nu och om de då får med sig Sweatt... Fagervall hårdkör ju trion i PP och jag tyckte det fanns lite gnista av lovande ändå; Svetten och Rajraj kan ju dra igång den fart som behövs så kanske.
Kronan borta i morgon blir ju lite test; denna Krona som var så fruktansvärd usel med ett självförtroende som en manet i öknen länge, men tydligt kör de sönder många motstånd numera. Vi får se.
Annars är det ju lördagsmatchen man ser fram emot och där är jag rätt att vi torskar. Det blir fullsatt på Hovet och vi som var sent ute fick inte bättre biljetter än någon sektion från gårdarklacken, huga! Det kommer att bli en extremt bra stämning på matchen men jag hade hellre upplevt den mer tryggt bortåt Luleklacken där jag brukar sitta.
Ungefär som längre tillbaka då Råkkarn var på matcherna här nere, när de spelades i Fjollbollen och de sportsliga DIF-vakterna en semifinal fick för sig att kräva att att Luleå-supportrar som samlats på en sektion tvingades att lokaliseras ut över hela Fjollbollen på enskilda platser, gärna på rad 87, dvs i stort sett i taket uppifrån, där jag hamnade några matcher, bläh;-)
Sven.Savage: Nu var det väl Örebro jag menade får det omöjligt klara sig vidare i ett slutspel.
För vår del är det mera svårbedömt, vi har väl förmodligen seriens bästa målvakt. Sånt kan räcka en bit, men det vägs väl till viss del upp av att vi samtidigt är urusla i PP.
Skulle vilja påstå att det mest humana SHL kunde göra för sin publik denna säsong är att skippa slutspel helt och låta seriesegern innebära guld och sedan ta sig en funderare på hur man kan göra hockeyn til len attraktiv produkt igen.
Jag skrev igår, apropos ligans och förbundets agerande gentemot Karlskrona, att "Tycker att det vore en god idé om Tingsryd, Kronan m fl drar igång en kampanj i syfte att få med sig supportrarna för SHL-lag och andra i Allsvenskan med stor tom arena att på årsmötet rösta bort den styrelsen som stöder Hockeyligan. "
Och nu föreslår Karlskrona kommun att landets kommuner slår sig samman mot ligan och förbundet, med misstanke att de försöker stänga ligan smygvägen.
Lindberg Råkkar: Ja, du har helt rätt. Teoretiskt är vi klara redan nu för åttondelsfinal men där tar där tar det naturligtvis stopp i två snabba. Vi får koncentrera oss på damerna nu!
DansbandsWolf: Ja, verkligen. Lassi är något otroligt grym - den nye Myllys utan tvivel - är bara ilskan v b, plocken och spadhanteringen som skiljer men det är ju annan vaktstil numera dessutom.
Och om det lossnar för Rajala-Legacé-Sweatt kanske vi kommer igång igen, efter formgropen senaste veckorna.
Håller med om att våra härliga damer säkert drar med sig herrarna och klubben.
Aporna kör sin något annorlunda värdegrunnnnnd, där damerna får paraplydrinkar när de inte är kedjade vid spisen;-)
Och på lördag blir det match på Hovet, ojoj, det blir riktigt spännande att se!
Nu såg jag inte 7-0 för slutade kolla för längesedan. Bedrövlig hockey och ett ynka spelmål(Rajala till Melart), resten var bara puckar på ren chans och idag studsade det förvisso rätt, detta ger inga större förhoppningar inför det stundande slutspelet.
Örebro verkar å sin sida i ngn avgrundsdjup formsvacka och kan nog få halvproblematiskt att ens nå slutspel och tar man sig dit överlever man aldrig runda 1.
Sven.Savage: Ketchupflaskan itopp det var inte igår och man blir glad. Lika glad som i söndags när Luleåa stenhårda damer sluggade hem seriesegern och visade grabbarna hur det går till. Är helt övertygad att det finns en vuss synergieffekt med dam/herrlag bredvid varandra i korridorerna (obs inga sexuella anspelningar). Vi har sett det i tidigare här i stan med basketen. Det här är någonting aplaget aldrig kommer få erfara...
Luleå får två utvisningar och Öret pressar på i PP inklusive 5 mot 3 en minut men utsökt fin och följsam box av Luleå inklusive att Lassi är så snabb att han alltid hinner flytta att stå ivägen när Öret får öppningar och skottar.
Fantastiskt underbar, spelintelligent och snabb, den nye Myllys. Helt klart seriens klart bäste vakt och den som säger annat hajar inte ett skit om hickeymålvakter.
OK för att Öret är det svagaste motstånd vi kunde ha, men viktigt att det lossnar för Luleå och miljonlinan:-)
Kan vi fortsätta spela bra blir det en grymt spännande avslutning om plats 3-6, en kamp där Djurgårn nu blandat sig i.
Och tänk att i övermorgon sitter vi på Hovet och ser vårt kära Luleå Hockey mot detta forktoppade Djurgårn!
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (21)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
När jag ser något signerat Ulf-Ture eller Apan skummar jag bara för att se 4-5 ord per rad, andra läser jag beroende av sammanhanget men du tillhör de jag alltid läser inläggen ordentligt av och alltid är nöjd med att så gjort.
Detta bara som en avstamp, vanligen är man ju inte så tydlig om sådant:-)
Men artikeln om Läjkrarnas handel och vandel var ju extremt intressant. Visst har deras sportschef - även om han ibland tar av sig skjortan och vevar - varit extremt duktig. Och lite flyt har de kanske också haft. Men den här ekonomiska bakgrunden är förstås en helt dominerande förklaring till Läjkers framgångar.
Du har nog helt rätt att Läjkers och Apan är helt unika och extrema exempel på hur en kommun köper SM-Glud. Skulle förstås vilja placera Trottoarkantens IF i samma fack, för när det gäller ekonomiskt fiffel är de nog klart värre, men samtidigt har lilla Leksand bara spottstyvrar att mygla med...