Luleå HF

SHL · 117685 inlägg · 890 ämnen

« · 1575262 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
zigge: de börjar gräva i regelboken nu. Difiplinnämnden får agera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Svanru:O nu raaaasas det - mot Fuskestad! Har de nu gjort ännu en fuling?

Eller är JL en grinolle? Time will tell!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:Stort FET-GRATTIS!! Tror nästan Ulfvarna tar det på Lördag, men SENAST på Måndag kväll, är ni i FINAL!!

OM nu inte hrr Loob hittar på nån alldeles ny regel, som får Er att tappa enl nån hittills okänd Ulvfa-Regel?

För som vi alla vet,

WARULFVEN ÄR WARULFVEN!!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:Grattis välförtjänt


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Svanru:Lugn. Snart sitter 2-3.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
20-1 i skott i andra perioden plus ramträffar Ni är totalt överlägsna

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och Mannberg-Jakobs går in och klämmer in 2-1 efter lika snabb attack där trötta Ulfvar inte hinner med - plus att "spöket" Salak hade normalt tagit skottet av Jakibs men nu halvknäckt:-)

2-1 enormt viktigt för nu kan inte Ulfva nåja sig med att försvara 40 minuter. 

Ulfven går framåt mycket mer nu, vilket öppnar spelet för oss och vi slipper möta styrspelsgyttjan hela tiden. BRA!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

JA! Ett snabbt pass över hela isen av Kukan och Koivisto får bryta in och skjuta på Salak som ger retur och Fabbe - av alla - är med och slår in returen!

Det började luta mot 0-1 förlust efter 40 ytterligare döda hockey-minuter av Ulfven. Svårare nu för Ulfven att bara speldöda.

Det där var väldigt viktigt. MER!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha. Det här ser verkligen obra ut.

Warulfven kör blålinjegegga o styr bort det mesta, de Luleåspelare som kommer in har omedelbart en rygga på sig och Luleå har svårt att ta fram bättre lägen. Har som bäst nått fram till ett anatla lägen när pucken dansar lös och ledig framför Salak men nästan aldrig en lulespelare som når puck då - Warulfven har tagit över kommandot framför eget mål.

Ulfven lirar alltså extermt defensivt men de gånger man får puck går man tämligen lätt in eftersom Luleå inte geggar: Ulfven kör stenhårt på att ta fram chans till långskott med Ulfvar skymmande framför mål, och Luleå rensar inte bort tillräckligt. Så kom också 0-1 efter ett långskott förbi en cigarettpaketstor lucka mellan en massa spelare, ett rent flytmål förstås, men så kör Ulfven idag: chansar och hoppas, och redan efter en minut lyckades man och kan nu satsa på att inte släppa in något så har man vunnit.

Luleås mesta satsningar att bryta igenom består av dump and chase men de ggr lule tar den nedspelade pucken har man en rygga på sig och kan sällan göra något.

Sammanfattningsvis ser det här obra ut. Warulfven har tagit fram stök och bök-hockeyn, styrspelet som omintetgör det mesta av hockey och frustrerar sönder motståndet. Speciellt när man då har 0-1 är det väldigt svårt för Luleå nu.

Håller vi på att förlora finalplatsen?

Kan Rönken hitta på något?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

FAN FAN FAN!

0-1


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Svanru: Försök inte JINXa.

NU KÖR VI: Kom igen Luleå!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Huge: Ja, det är vad jag hört/läst iaf...men nog hoppas man på något mer revolutionerande.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hälge: Isf en rejäl västgötaklimax....
:-(
Hade ju hoppats på nåt seriöst...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Huge: En hockeygala, sägs det.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Jag får gratulera till segern i förväg. Vi har inte en chans oavsett zebror eller Klasen då ni har ett bättre lag.

Mitt tips: 6-1 till lule säger realisten och 2-3 säger optimisten.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Enligt en lyssnare på RadioEtt här i Fjollträsk kommer Hockeyligan att presentera en rejäl nyhet i andra periodpausen i Delfinen ikväll.
14 lag i ES?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nej, vi drabbades inte av Patrik Höjdhopparen Sjöberg och med den kunskapen i bakfickan måste ju allt annat ses som en framgång. Men hör här:

För en semifinalmatch av avgörande betydelse för slutspelet om SM i ishickey 2013 har beslutats att Luleå-Warulfven får följande zebror:

Sören Persson
Molgan

Man undrar ju om det kan vara sant. Har vi verkligen inte bättre domare att erbjuda?

Ska man försöka se något positivt är det fröstås att Molgan är vaklande och ofta blir "hemmadomare" men å andra sidan har vi Sören "jag varierar nivån hur jag vill under matchen och siktar på lika utvisningar för lagen även om det ena spelar fult" Persson så hur det här ska gå vet man inte...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Helvete! Linus Klasen är mgasjuk och missar matchen!

Yelverton, jag är glad och tacksam över dina insatser på det hjärnskakningsförebyggande området men HAR DU INTE JOBBAT SMITTSKYDDSPREVENTIVT UNDER SLUTSPELET?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, nu har vi bara att vänta på besked vilka zebror vi får till matchen, sedan de behövt knycka Vinnerborg som vi skulle haft att i stället hantera SAIK och Pungen eftersom fulspel/domarkritik duggat för mycket där. 

För att inte bryta ihop har jag redan ställt in mig på att ligan/förbundet tar det extremt usla beslutet att utsätta Luleå Hockey för Patrik Höjdhopparen Sjöberg igen. Det vore förstås otroligt respektlöst men i omständigheter där looben är inblandad är det bara att vänta sig vad som helst.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Salcin: Håller med om vakten. De senaste årens princip att ha två vakter där den ena varit en hela tiden bättre David Rautio och den andra landets bästa junisvakt - först Grizzly, sedan JG, har ju fallit väl ut. Belissimo känns ju inte som en pusselbit där.

Å andra sidan får man erkänna att Rönken/Osten/Hento och de andra haft gott omdöme för vaktfrågorna, gissningsvis nu också?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: 2 spelare som ryktas in Andreas Hjelm och Bellissimo.
Balcken Hjelm verkar vara klart intressant!
Bellissimo är jag mer tveksam till borde gå hitta intressantare alternativ förmålvaktsposten.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Dags att ladda batterierna för den kritiska matchen, match 4. Det känns minst sagt oroligt.

Dels eftersom Ulfven vann förra matchen och ett vinnande lag har alltid medvind (det stämmer, jag vägrar köra leifborrkska och skriva "momentumet") och man räknar med att de har halva inne att vinna även nästa match.

Dels eftersom en eventuell förlust plötsligt och olustigt innebär att läget är 2-2 med bara tre matcher kvar varav två går i Karlstad. 

Vi har så mycket att förlora, och vi norrbottningar har ju ofta kunnat snegla för mycket på det än på hur mycket vi har att vinna. Tänk, att för bara en match sedan talade alla tecken för oss men nu.... det går snabbt i hockey.

Anton Hedman är tillbaka:-) Det var fina besked. Jag tycker att det verkat, av hans uttalanden, som att han laddat för att sätta en monstertackling på Christian Berglund. Det vore mycket önskvärt att den överstegrisen bland Warulfvar får känna på 100 kg Hedman på öppen is. 

Vad får vi för match? Leif Carlsson förklarade ju i TV att nu hade de helt förstått varför de förlorat två matcher och det skulle inte hända igen. Det berodde bara, förklarade Carlsson, på att de spelat raggar-hockey, vilket låg kvar efter MooDoo-matcherna, men nu var man åter till "hederlig Warulfvshockey" så nu vann man förstås.

Det där var skitsnack vill jag påstå. Ulfven har lyckats utmärkt mot Rönkenhockeyn genom att kämpa lika hårt som Luleå men varit starkare och nu körde de på i samma stil men misslyckades eftersom Luleå var starkare.

Inte bara att man inte kunnat stå emot spelet ute på isen utan dessutom visade det sig att man inte vann spelet framför målburarna vilket säkert var en chock för Ulfven, det räknar man alltid med. Men dagens Ulfv är inte att jämföra med tidigare års Ulfv. Bara det faktum att Lules backar i snitt väger 95 kg medan Ulfvens landar på 85 kg. 

Men efter att ha fått in två flytmål gick man över till att bara försvara sig och tråka sönder matchen med gammalt styrspel bestående av en flock ulfvar uppradade vid egen blå, lika spännande som handboll. I dagens hockey har ju de flesta lag hängt på Rönkenhockeyn och kör med hög press och forechecking för att låsa fast motståndarna att göra misstag och tappa puck i egen zon, men Luleå har skickligt vänt bort Ulfvarne där eftersom våra backar är för bra och deras forwards obra på det spelet. Följden blir att Luleå kommer in lätt i anfallszon och sköljer över Ulfven.

Men nu är det nog slut med det. Får Ulfven ledning i match kommer de att döda den genom styrspel och uppe i Delfinen känner de säkert att det är Luleå som måste anfalla. Med all säkerhet ställer sig Ulfven upp vid blå redan från start i första perioden och kör "Rumble in the Djungle"-taktiken att låta Luleå stånga sig trötta. För att sedan hoppas ta chansen genom att kontra in ett eller två mål och sedan totalstänga matchen.

Så har gjorde man hemma i Karlstad efter att man haft flyt och fått in - med god hjälp av Sören Blindstyret Persson 2-0 i första - och nu tror man att så fortsätter man så ordnar det sig nog.

Att bryta igenom fem Warulfvar på egen blå blir inte lätt. Och lyckas man trycka sig igenom med puck följer de med spelandes Ulfvens traditionella ryggsäckshockey, klättrande på dig och nu med det nya vapnet att man tillåts crosschecka anfallande spelare i ryggen i egen zon. Jag förstår inte hur det där slagit igenom, hur domarna kommit att acceptera Ulfvens ryggcrosscheckingar. Tidigare började man låta det gå framför Ulfvamålet, där alla besökare fick räkna med att bli omkullcrsscheckade bakifrån men nu har Ulfvens målgård utvidgats till hela egna zonen utan att zebrorna reagerar och den kreative Sören Persson tyckte ju senast att det var trevligt att Lee fick rensa framför Luleås mål på det där sättet.

Vart fan är vi på väg? Anta att det i fortsättningen rakt ut förklaras att en crosschecking baikfrån över ryggen på en hockeyspelare som fäller honom till isen är godkänt? Vilken hockey skulle vi få då? Men i princip är vi snart där och Ulfven har lett den utvecklingen som även SkAIK är ledande på.

Det Luleå kunde göra var först det vanliga mot blälinjeshockeyn, nämligen dump-and-chase och det gick ofta hyggligt eftersom vi har många snabba spelare medan Ulfvarne är rätt tröga. Men det blir en konstig matchbild och lite tråkigare mer enahanda att se på. Fast jag tror det blir mycket av den varan.

Sammanfattningsvis blir det nog en bök och stök-hockey nu eftersom Ulfven kommer att ta matcherna dit då det är deras chans. I denna hockey kommer det att bli mycket mer viktigt vilket lag som gör första målet. Tidigare under slutspelet har det varit rätt full rulle och "tråkiga" Luleå har ju toppat målgörandet men de kommande matcherna mot Warulfven kommer nog att bli målsnåla som satan och gissar man på resultat av typen 1-0 och 2-1 under match eller efter sudd är man nog inte så fel ute.

Men vi har en faktor som talar för Luleå Hockey: Vi är definitivt ett bättre hockeylag än årets Warulfv. Det står rätt klart efter de första matcherna. Ulfvens enda chans är att inte tillåta hockey utan få över matcherna till s k bökhockey. Lyckas spelarna inse att vi ÄR bättre men att vi, för att vinna, måste vara hundraprocentiga och ge allt hela tiden? I så fall vinner vi idag och vinner vi semifinalen. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Visst blev det 2-2 och är någon förvånad?

Vi rekapitulerar semifinalsmatcherna:

SkAIK-Pungen 2-2
Pungen-SkAIK 2-2
SkAIK-Pungen 2-2
Pungen-SkAIK 2-2

Och så avsluttar man med att lotta fram vinnaren i sudd.

Nu har tydligen SkAIK haft tumme med fru Fortuna och ikväll tar man ledningen med 3-1 i matcher. Det betyder förstås att det nästan säkert är kört för Pungen. Måste kännas svårt för swinging Melin och de andra Pungarne: i kvällens sudd tokdominerade Pungen totalt och så kommer det en sådan där SkAIK-kontring med sprättpuck under ribban.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ser lite på Pungen-SkAIK, en tuff uppgift. Försökte ju detsamma för några dagar sedan och det är samma upplevelse: oerhört svårt att hålla sig vaken!

Det känns som sagt ungefär som att se en OS-match i flugvikt. En sådan "kamp" där två pyttesmå lirare kliver in i ringen och står i 2-3 minuter och öser slag på varandra. Ingen av "boxarna" tröttnar och inget av slagen har någon effekt. 

Nu verkar det som att flugviktaren SkAIK får in några mål men det beror bara på att Pungen inte är tillräckligt bra utan att några backar inte riktigt hänger med, vet inte säkert vilken position de ska ta eller vilken spelare de ska markera. Vore de lite bättre utbildade skulle lagen spela 0-0 varje match och sedan sjuhundrafyrtioelva övertidsperioder utan avgörande till förbundet beslutade om santsingling.

Pungen har ju en riktig hockeylina som då och då får in ett slag på flugviktar-SkAIK; bestående av två grabbar utbildade till elithockeyspelare i Luleå Hockey - Pär Arlbrandt och Simon Hjalmarsson - kompletterade med Carl S. Den linan räcker tydligen för att spela jämna matcher med flugviktaren SkAIK. Nu är läget 1-2 i tredje perioden och det blir väl som alltid 2-2 i matchen så får de spela sudd eller singla slant eller hur de nu gör.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Helvete också! Man känner Loobens ande bakom allt när han myglar öppet och slutet. Och vad händer nu? Man snurrar om bland zebrorna! Av de åtta som är kvar för slutspelet har hittills, i semifinalerna, använts:

Skellefteå-Linköping
Thomas Andersson
Patrik Sjöberg
Ulf Rönnmark 
Mikael Sjöqvist 

Luleå-Färjestad
Marcus Vinnerborg
Morgan Johansson
Sören Persson
Mikael Nord  

Enligt det upplägget skulle dagens match mellan Pungen och SkAIK dömas av Kuben och Höjdhopparen medan vi i morgandagens match skulle få Ljungbykamraterna Vinnerborg och Molgan.

Men nu får vi veta att ikväll dömer Vinnerborg och Rönnmark! Det betyder alltså att de knycker Vinnerborg från oss, efter bara en match! Vilka fan får vi då?

Följer de mönstret från ovan skulle det i så fall bli Molgan tillsammans med antingen Kuben eller Höjdhopparen.

Det låter förstås obra, att byta Vinnerborg mot Kuben eller Höjdhopparen. I vilket fall som helst blir det en sämre duo än det skulle varit med Vinnerborg och skulle det bli Hopparen+Molgan ligger ju katastrofen på lur. 

Det här var obra och allt som för Luleå är obra nu utgår jag från att mygellooben ligger bakom till motsatsen bevisats. 

En anledning vore förstås att domarbasen vill vila Kuben och Hopparen efter all kritik från Melin, men ska den fan knycka Vinnerborg av oss bara för att han gnäller! Nu har jag visserligen inte sett så mycket av de andra matcherna men är det ett lag som allvarligt felbehandlats av zebrorna under slutspelet måste det ju vara Luleå Hockey! Vinnerborg-Rönnmark är gissningsvis det bästa vi kan få nu och då känns det riktigt illa att de knyckts till de andra två lagen.

Skulle de nu ge oss Höjdhopparen väntar jag mig att hela Luleå stad folkvandrar till Fjollträsk för att protestera till Kungl. Majt. på borggården. Efter megastölden i Scandal-I-Analium ska vi garanteras slippa Höjdhopparen i varje slutspelsmatch!

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, jag tror ju att chansen att nå final är 50:50 mellan oss och Warulfven nu.

Men hur skulle en utomstående bedöma saken?

Luleå-Warulfven 2-1
Luleå-Ulfven
Ulfven-Luleå
Luleå-Ulfven
Ulfven-Luleå

I detta nu lika många matcher hemma och borta för lagen men Luleå har ledningen. Och Warulfven måste vinna tre matcher, för Luleå räcker det med två.

SkAIK-Pungen 2-1
Pungen-SkAIK
SkAIK-Pungen 
Pungen-SkAIK
SkAIK-Pungen  

Samma här, lika många matcher hemma och borta, och Pungen måste vinna 3/4, SkAIK 2/4.

Summa summarum är förstås att Luleå kompenserat för att Ulfven slutade högre i Elitserien. Nu är det vi som har den s k "hemmafördelen" även om Ulfvens kassör förstås har inkomstfördelen. 

Men objektivt skulle man kanske påstå att Luleå och SkAIK har typ 70% chans att vinna nu. det skulle innebära att vi har ungefär följande chanser till finallag:

50% SkAIK-Luleå
20% SkAIK-Warulfven
20% Luleå-Pungen
10% Warulfven-Pungen

Detta om man är "officiell". Nu skulle jag nog, hävdande erfarenhet och kompetens, påstå att chanserna för Luleå och Warulfven trots allt är likvärdiga men att SkAIK har 80% chans att slå Pungen. Och i så fall ser jag följande chanser till finallag:

40% SkAIK-Luleå
40% SkAIK-Warulfven
10% Luleå-Pungen
10% Warulfven-Pungen

I vilket fall som helst taxerar jag våra chanser att se Luleå i final som högre idag än jag gjorde tidigare under vårens Elitserie och under kvartsfinalen av slutspelet.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, gårdagens resultat håller på att lägga sig nu. Och några ytterligare reflektioner.

Luleå var nog inte över hela laget lika "på" som tidigare matcher. Warulfven rätt försiktigt i första perioden men vi lirade fram flera frilägen utan att utnyttja ett enda av dessa. Där var vi inte lika effektiva som tidigare, en sänkning helt klart även om det handlar om flyt-oflyt. Samtidigt växte Salakmonstret isf att som tidigare krympa när han silade. Obra.

Sedan satsar Ulfven på att chanspassa igenom vår överbelastning i egen zon och sätter på så vis två snabba mål med flyt, flytstuds fram till Bastiansen på första, domarblunder hav Lee friläget på andra. Tycker nog att ett vaket Luleå borde inte ha släppt in de båda målen ändå. När det gäller Olle på isen var det synd att han låg kvar som en död sill; det fick ju många att svänga över till att han förstärkte, men allarligt talat inte fan väljer han att slänga sig på isen i ett sådant läge. Regelbrottet var en cross som inte är tillåten. Men Olle ska inte ligga kvar i flera sekunder, inte när han är på "på", då ska han kämpa sig upp fort som fan.

Efter den där första perioden ville nog Luleå skärpa sig men att göra det i underläge 2-0 i Karlstad kan nog nästan aldrig lyckas.

Ulfven - med 2-0-ledning - gick omedelbart över till att döda matchen i två perioder och lyckades. I den positionen ställer de bara upp på blå och styr och går inte längre till seriösa attacker eftersom de inte har någon anledning att blotta sig. När Ulfven har det läget och väljer det spelet är det oerhört svårt att lyckas få några riktigt bra målchanser för det andra laget.

Visst, i Ulfvaspelet ingår också fulspel och speciellt nu när de är ganska svaga på den lätta backsidan blir det sådant. Men man kan inte vänta sig att Luleå ska fortsätta måla >50% av alla PP som vi gjort senaste tre matcherna. Även när vi håller starka 25% mål betyder det att vi måste ha 4 PP för att måla och det räcker sällan. Helt klart var den blinda Sören beredd att ta lite billigare Ulfvar i period 2-3 för att kompensera att han genom en blunder gav Ulfven 2-0-målet, men det räckte ju inte för oss.

Warulfvens styrka är ju deras extrema självförtroende och trygghet efter sjuhundrafyrtioelva SMI-finaler och många guld. Nu blev de svaga och änglsiga sedan de i två första matcherna sett sig ganska utspelade av ett bättre Luleå.

Men kan de repa tillräckligt mod efter den här vinsten? Jo, kanske. I deras egen beskrivning och självuppfattning har de ju redan bestämt sig för att "Luleå är ju inte så bra". Anledningen att de förlorade de två första är bara att de själva inte spelade på topp, menar de nu, och förklarar att efter matcherna mot MooDoo hade de rallarhockeyn i laget och med den fortsatte de två matcher mot Luleå och torskade. Men nu är de tillbaka till riktig Warulfvshockey, påstår de.

Kanske har de rätt i det?

Det känns riktigt farligt och fastän vi leder med 2-1 i matcher anser jag den här semifinalen vara helt öppen nu. Warulfven har också intensifierat kampen att nå domarfördelar. De verkar ju ha fått kontroll på Vinnerborg, tyvärr, som drar sig för att beivra Warulfvens övertramp sedan de skällde ut honom innan årsskiftet och resten av zebrorna Molgan, Sören och Nord är ju riktigt svaga. Där sätter nu Ulfven in nästa stöd genom att förklara för media att zebrorna tar ut Tolle fast han är "oskyldig". V g notera att Melin tar också media till hjälp för att sätta press på domarna och Melin har nu blivit utskälld av domarbasen för det. Men tror någon att domarbasen vågar skälla ut Warulfvens ledare, hockeyhärskarteknikens uppfinnare? Knappast.

Med en uppretad och uppvaknad Ulfv som fått vind i seglen och nu kör totalhockey inklusive satt alla domarna under press genom att - som vanligt för Ulfven - bryta den överenskommelse man har att inte kritisera domare genom media, och med hänvisning till vår fruktansvärda statistik nere i den gredelina arenan, tror jag det kan uteslutas att vi vinner en match till där nere.

Vår chans att vinna denna semifinal består att se till att den inte går till sju matcher genom att vinna i Delfinen imorgon torsdag och sedan också vinna i Delfinen på måndag. Dessa två matcher kommer att bestämma vilket lag som når finalen. En otroligt svår uppgift att vinna båda för Luleå hockey men vi är helt enkelt tvungna. Tappar vi någon av de matcherna är vi förlorade.

Ulfven måste alltså vinna 3/4 matcher mot oss nu men trots detta tror jag vi måste räkna med att de har lika stor chans som vi att lyckas vinna denna semifinal. Att Warulfven skulle bli vårt svåraste hot har vi vetat hela tiden. Kan vi klara av detta tror jag ärligt talat att vi möter enklare motstånd i en final.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Helt klart kommer den här matchserien att delvis handla om styrka och vi har några huvudpersoner.

Tollefsen
En riktigt duktig försvarsspelare men med ett alltför stort ansvar i en Warulfv där det finns stora brister på backsidan. Följden blir den att Tolle försöker mer än han kan och tar till vanligt Warulfvsförsvar i form av crosscheckingar som ofta är över gränsen och mycket riktigt blir han ofta utvisad för dessa. Tolle kan också sätta in riktiga monstertacklingar men det gör han sällan, är mer upptagen med att fulspela i det pressade FBK. Dessutom hamnar han ofta i att försöka bidra offensivt eftersom Ulfvens backar inte sammantaget duger till där, och framåt är Tolle inte så stark så det har blivit många misstag där - peciellt har Abbottarna lyckats passera honom och nå bra mållägen många gånger. Abbotts-Tolle är ett särskilt kapitel, eftersom Abbottlinan är så svår för Warulfven och man medvetet väljer att kasta in Tolle mot Abbotts hela tiden.

Christian Berglund
En kämpalirare av typiskt Warulfvssnitt. Dock en som spelar genomgående fult och - i mina ögon - borde utvisas många fler gånger än Tollefsen. Tolle får några billiga, men Berglund slipper straff för fula grejer. 

Fredrik Svensson
Snart 38 år gammal fick han kicken av Gnaget och lite oväntat plats i Luleå som kickade många andra. Men Fredrik har gjort en utmärkt säsong och är en stabil back. Dessutom är han överlägset bäst på slagsmål i elitserien. Blir det en kamp där spelare byter slag vinner Fredrik alltid eftersom han - även med skridskor på sig - kan konsten att sätta riktigt hårda slag på ett sätt som ingen annan. I vanliga spelet lirar han inte överdrivet hårt alls men händer det något och ballar ur är Fredrik en oerhört viktig faktor. När Värsta Köplustan försökte köra brutalspel och slåss för att få chans mot Luleå Hockey i kvartsfinalen gick Fredrik in, sänkte några, skrämde några och på så sätt vek Fusklunda ned sig.

Anton Hedman
Också en underskattad lirare. Av någon anledning ansågs han för svag i MooDoo och fick kicken men i Luleå har han varit mycket nyttig och visat stora kvaliteer. Han har bland annat kört med Abbottarna och nu med Klasen-Pyörälä och med sin tyngd banar han ofta väg för de andra mindre spelarna. Dessutom har han helt klart spelsinne också, kan leta upp lägen och hugga när de dyker upp. Hedmans rykte och tyngd gör att folk aktar sig och han kan ofta driva in en puck ohotad över blå eftersom folk drar sig att möta honom. Och så tacklas han. Och tacklas bra. De flesta tacklingar han sätter in är rena och korrekta och han letar gärna upp dessa för att bidra med det han är bättre än andra på. I kvarten mot Fusklunda satte han in en helt korrekt monstertackling på Kahnberg som efter det lämnade isen och inte kom tillbaka - gissa vad det betydde för Luleå:-) Men eftersom han letar upp dessa lägen för att monstertackla missar han ibland och är då på gränsen - det finns alltid en risk att han kan åstadkomma stor skada och åka på lång avstängning. Något som man inte gillar men samtidigt något som säkert skrämmer motståndarna.

För övrigt finns det förstås många fler i båda lagen som är beredda till fysisk kamp och kör hårt men de fyra nämnda är nog de viktigaste. En faktor som talar emot Warulfven är att de två nämnda Ulfvarne är så viktiga för Ulfven att det skulle vara mycket svårt om de försvann - medan Luleå absolut kan klara sig utan Anton och Fredrik. Vi såg ju ett tillfälle när Fredrik bjöd upp Tolle till dans men Tolle avstod, sannolikt med kunskap att blir det matchstraff för båda innebär det en mycket tyngre förlust för Warulfvens försvarsspel än Luleås. Detta, att Luleås tuffingar har den kunskapen, är förstås lite besvärligt för Ulfven.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Svanru: Tack för att du lägger favoritstämpeln på Luleå men den är förhastad. Jag tycker nog att Luleå varit klart starkare än Warulfven i de tre matcherna och av det att döma borde väntas vinna, men Warulfven är Warulfven. Räknar med att man fått ökat självförtroende att köra sitt vanliga defensiva styrspel nu för att neutralisera Luleå och då kommer det nog att handla om vilket av lag som har spelare som helst av allt vill vinna. I sådana lägen talar förstås allt för Ulfven men frågan är om de kan vara lika starka som tidigare eller om det är Luleå som vill mest? 

Vet ju att matchen i morgon blir synnerligen avgörande. Kan Warulfven stjäla match 4 i Delfinen är man jättefavoriter att ta denna semifinal. Kan Luleå vinna igen är det nog bara 50:50 ändå.

Du, Svanru, lite självkritik nu, eller? Du har ju lyft fram "är Hedman feg" så då får du räkna med att få detsamma tillbaka. I flera år har utomstående kört "systrarna" om Abbotts på samma sätt som "fröken" Wallin, det är inte så mycket att göra åt. 

Ska man nu jämföra det som irriterar folk hos båda är det att Wallin kör fultrick som fan i närkampsspelet om det behövs. Hans klubba kan gå som en pistong på motståndarna i täta situationer och det irriterar. När det gäller Hedman är det att han ibland sätter in fula monstertacklingar men det är inte hans standard utan så blir det ibland: hans fällning av Tollefsen mot planket var inte snygg och två minuter för den var alldeles för lite. Men Hedman lyckas oftast med fina tacklingar där han sätter in 100kg på ett juste men mycket fysiskt sätt - de monstertacklingarna är nog bland de bästa vi har i Elitserien för närvarande.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Svanru: personligen tycker jag man kan hylla båda!?
Wallin är helt klart en riktigt bra spelare no doubt som kanske ja grinat i media nån gång sådär, men annars en bra spelare som bör hyllas på sitt sätt.
Hedman bör hyllad på sitt sätt, den roll han har och utför på bästa sätt., inte alls lika glamoröst som wallinskans uppgifter men förmodligen i ett större perspektiv minst lika viktigt.
Jag kan faktiskt tycka att den största fegisen av alla är Ole Kristian som spelar tuffare än tuffe Uffe på som tid fast Ole använder bara sin klubba och krosscheckar sig fram framför egen kasse, det var samma visa i Modo fast då blev han utvisad för dom förseelserna!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Jag måste få njuta av den enda segern i denna semifinal. Ni behöver inte vara oroliga då ni har ett bättre lag iår (Kolla gärna vilka jag tippade som etta i ES i höstas)

Jag tycker dock oerhört illa om att ni hånar en av Sveriges bästa lirare som fröken och hyllar en Big Baby som hjälte.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Svanru: Jag hoppas att ANton kan spela. Så kan han leverera fler sådana monstertacklingar som sänkte Tollefsen. Vore fint om han kan leverera en på Christian Berglund - seriens fegaste. 

Eller...varför inte sätta en tackling på fröken Wallins andra nyckelben;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

För övrigt funderar jag på att sluta kalla Sören Persson för Hostan. 

Framför allt för att det var om Robert Lahti - en annan tveksam zebra som nu är borta - vars insats Hans Chrunack kommenterade med "Egentligen borde man gå fram till honom och hosta på honom så han blir sjuk och dör".

Chrunack uttalade sig ju också om dessa zebror Persson. Vid sidan av Sören var det Niclas Persson, ett annat svagt kort som böt efternamn till Lovefall, och försvann, han också. 

Av de tre måltavlorna för Kronan BigWig var det bara Sören som blev kvar och därför fick han Kronans Hosta av mig. Men Sören räcker ju gott. Eller rättare sagt ogott.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Ni är för goa :) Håller dock med att Lajunens tilltag var fult nästan i klass med crosscheckingen över näsroten på Salak.

Slutspel är aldrig vackert förutom för segraren.

Tror du att Blöjan Hedman vågar ställa upp in nästa match då han förmodligen får zebrorna med sig eller kommar han kissa på sig och tycka att det är varmt och skönt att sitta brevid.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Svanru: Hedman räddhågsen? Det är minst två matcher kvar och det där kan du få äta upp snabbare än du tror. Ska vi tala räddhågsen kan vi väl diskutera att Tollefsen inte vågade göra upp med Fredrik Svensson.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Svanru: Du får mer cred med dig om du påpekar att Sören Hostan Persson var förtvivlad efter första och sökte kompensera genom att ge Luleå billiga utvisningar i andra-tredje perioden. 

Men att snacka bort Lees crosschecking ger ingen respekt. Föreställ dig att det varit Hedman som förpassat en Ulfv ur spel på det sättet och sedan fått fritt läge att måla. Skulle du haft lika roligt åt det då?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Håller med du, det är att han ligger kvar som gör att "experterna" dömer bort honom.

När Olle åkt in och tog position såg han sig ju omkring och visste att han hade Lee där bakom men 4-5 meter upp, sedan kollade Olle åt pucken till och plötsligt har Lee glidit upp och ger tjuvnypet. Den som anser att han dök på crosschecking borde nog själv testa att få en check just i det läget över njurarna där han saknar skydd. 

Sören Hostan Persson var naturligtvis helt borta och påstod att Olle "backade in i klubban och dök" vilket visar hur genomusel Hoistan är, men det har vi ju vetat i alla år. 

Håller med om Lajunens fula cross på Fabricius. Salak hade blockerat puck och Febbe stannar helt snällt upp, står still och gör inget, när vild-Lajunen slår till, säkert upptränad av la Famiglia att "så här spelar vi gredelint försvarsspel".

Hostan är en katastrof som zebra. Jag är imponerad över att både Olle och Rönken tar det så lugnt med att såga honom live i TV. Bulan skräder nog inte orden och det kommer väl i våra lokaltidningar. Nu blir det väl ände Vimmelflöjel i nästa match. Han är i alla fall inte lika värdelös som Hostan, även om även han verkar ha rättat in sig i la Famigliga-ledet sedan Andreas Johansson förklarade att "han hade en jävla risig attityd."


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: Jodå du har säker rätt slashingen i ansiktet på Salak gav en två för FBK och ett mål för Lule :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:Jag kallar incidenten innan 2-0 målet för en Knape med guldkant och förmodligen höga poäng då jag såg en kraftig antydan till överslag. Tråkigt att Hedman var räddhågsen. Jag hade gärna sett honom i vår köttkvarn :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Både 3-1 och 4-1 är ju en rena silar av JG.
Olausson säger själv till tidningen att han vet att Lee är där, men är ändå inte "beredd", riktigt svagt agerande. Speciellt på det sättet han ligger kvar och inte ens försöker delta i spelet efteråt. Förstår att domarna anser att han förstärker.

Lajunen delar ut en Söderberg cross-checking i ansiktet, om det gäller samma bedömningar för warulvar borde det ge minst 3 matcher + någon i böter.

Men det kan man nog inte förvänta sig.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Svanru: Det ligger i sakens natur. Vi ser olika matcher. 

Sören Hostan Persson insåg att han gjort bort sig big time och försökte kompensera genom att ta billig utvisning men skadan var redan skedd. Hade han korrekt plockat ut Lee i stället för att godkänna 2-0 kunde det ha gott åt andra hållet idag.

Men jag är inte överraskad över att ni vann den tredje matchen, däremot är jag överraskad för att Warulfven inte hade mer att komma med än det jag såg. 

Men nu är det 2-1 och ni behöver bara stjäla en match i Luleå för att ta platsen i förarsätet. Det känns som 50:50 nu. 

Hedman blev nog rädd att fröken Wallin skulle göra en grimasch mot honom. Däremot var det trevligt att se att Fredrik Svensson hade ett samtal med Tollefsen som dock bangade.

Det skulle inte förvåna mig om det blir samtal i Delfinen på torsdag. Anton Hedman har redan bjudit in Berglund och Fredrik Svensson har bjudit in Tollefsen. Det kan bli fortsättning på det.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Det är kul att vi ser olika matcher. Efter Runkqvist gnyende i periodpausen har alla utvisningar gått Luleås väg

Men var är the Chicken med blöja Hedman??

PS Ni vinner ändå:)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ja du, Kukan. Det är bra att du har självförtroende att som back bryta in mellan två Ulfvar för att få friläge...om du lyckas! När de tar av dig pucken, vänder, och sätter 3-1 i början av tredje perioden är matchen avgjord.

Nu står Ulfven bara och väntar vid blå och eliminerar all försök till hockey. Man förstod redan efter Kukans misslyckande försök som torped att matchen var över, kunde ha sligt på Sex and the City eller något annat som innehåller mer hockey än den här matchen nu i det här läget.

Allt började med att Hostan blundade för Chris Lee's fula crosschecking...jaha, nu gör Ulfven 4-1. Grattis, Sören Persson, den här matchen vann du snyggt. Hoppas att du fick bra batelat av Looben.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

BusarnasBuse: Reflektioner efter två perioder och ställningen 2-1 till Warulfven.

Jag är uppriktigt förvånad att Warulfven inte har mer att komma med. Luleå äger till största delen matchen där de båda lagen låser varandra men Luleå lyckats hindra Ulfvens spel mycket bättre än Ulfven stoppar Luleås samt ha Luleå öppnat Ulfven många gånger till en handfull frilägen. Dock har vi inte utnyttjat dessa frilägen.

Ställningen skulle definitivt ha varit 1-1 men nu har vi fega zebror som får ta på sig att Warulfven leder matchen med 2-1, och därför gått ned något och mer är inställda på att försvara ledningen nu. 

Det får som sagt fegzebrorna ta på sig. Det skulle varit 1-1 och mycket tuffare läge för Ulfven som är tvingade att vinna.

Ja, det känns långt ifrån avgjort. 2-1 är bara 2-1. Nästa mål blir viktigt, heter det ofta och naturligtvis är det just så nu.

3-1 och Warulfven har reducerat och med 1-2 i matcher blir de livsfarliga; då är semin mer eller mindre öppen och de Ulfvar som faktiskt är rätt svaga ännu kan växa brutalt.

2-2... och Ulfven är bara ett mål från 0-3 i matcher. Iofs kan de även då få det målet och nå 1-2 i matcher i stället, men rädslan för 0-3 kan paralysera gänget.

I lägen som detta brukar det kunna gå med inga mål alls utan 2-1 till slutminuter och tagen vakt för Luleå. Det mesta lutar nog för att det blir så idag. 

Men än är det inte kört - trots fegjävla Hostan Persson. Ett mål och vi har 2-2. 

NU KÖR VI!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:räcker gott med att vi får Winnerborg & Rönnmark då händer inte dyl ting på isen!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

BusarnasBuse: Ja, tyvärr, och mycket väntat.

En alldeles utmärkt förstaperiod av Luleå, speciellt när man dödar fyra minuter i sträck i box, och de chanser som kommer är tre frilägen från Luleå. 

Utmärkt spel av Luleå och borde haft oavgjort eller lett matchen.

Så försöker Warulfven med chansskott in mot mål och på tur ramlar pucken ned till Bastiansen som har öppet mål och inte gör något misstag.

Men strax därefter får Ulfven in ytterligare ett mål på samma sätt genom att Chris Lee får det läge som Bastiansen tidigare. Hur? Genom att bakifrån crosschecka omkull Olle som ska vakta den viktiga positionen framför målet och &€&%€)/&%/#%"&(€)%(=/&8 Sören Hostan Persson och Djurgårdssupportern Nord blundar så de får kramp i ögonen. FY FAN VILKET OTROLIGT FUSKMÅL! 

Tänk om Luleå gjort detta! Hur skulle publiken reagerat på reprisen? Hur skulle zebrorna blundat för det?

Nu står Borcken och påstår att Olle filmar medan vi alla ser hur Chris Lee sätter klubban crosscheckande på Olle i njurtrakten och flyttar honom 2-3 decimeter! Inte konstigt att förstå att han inte kan stå på benen, Borken är för bedrövlig! 

Känns mycket, mycket mygligt och typiskt Warulfvskt och lika typiskt av feg-j-a Hostan! Luleå gör en skitfin förstaperiod och även om man var bättre kan jag köpa att Ulfven har 1-0 efter ett chansmål; sådant händer. 

Men Hostan är så extremt jävla feg och blundar för Ulfvens fulspel men tar ute Luleå till box fyra minuter i sträck! Och värst av allt att de inte ser hur Chris Lee gör sig av med vårt skydd i slottet genom en ful och feg crosschecking som han definitivt skulle visats ut för!

Fyfan!

Det var dock trevligt att se att Fredrik Svensson bjuder in Tollefsen till kamp, men Tolle bangar.

Men fyfan: de undermåliga zebrorna Sören Hostan Persson och Mikael Djurgårdssupportern Nord är alldeles för fega för att döma en sådan här match. Som väntat visar de ut bortalaget på löpande band men när de t o m låter Warulfven crosschecka in mål så jävla tydligt - då har det gått för långt!

Hämta hem Hans Chrunack och låt honom hosta på det j-a eländet Persson!

Hur fan kunde de låta Hostan vara kvar bland semifinaldomarna och låta Lärling åka hem? Har han mutat domarbasen?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:Hostan & DIF fanset verkar ge FBK så mycket hjälp de bara kan!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag vet att det blir så....
Mike helgonet helber har redan gjort de han gör bäst, skryta på Twitter ;-)

Nämen skämt fbk och sido så hoppas jag innerligt att ni tar detta i afton. Tänk vad roligt för hela Sverige utom i Värmland om skoteraggarna uppe ifrån byn slår ut Sveriges isärklass världensbästa lag (efter saik då förstås) med 4-0 i matcher.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Berka: He he - du kom på dem! Troligen blir det exakt som du förutspått!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Warulfvens laguppställning ser lika eländig ut som vanligt.

De har med en knapp femma av spritt språngande norrmän, kompletterad av legoknektar från en handfull andra nationer och så det vanliga, nationella köpegänget av folk med äkta Warulfvsattityd, t ex fröken Wallin från gnällbältets mecka Västerås och därmed förstås särdeles lämplig agera överstegnällande kapten för laget.


« · 1575262 · »