Luleå HF

SHL · 117736 inlägg · 890 ämnen

« · 1616555 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Ja, idag fick vi verkligen se och vara med om hockey när det är som bäst. Och sämst. Och bäst igen. 

Jag njöt så oerhört av hur Luleå växte in och tog ner läjkrarna fram till 0-3, och därefter; medan baklängesmålen ramlade in, svartnade allt och ingenting talade för att vi kunde komma igen.

Men vi gjorde det! Från ingenstans visade Kukan viljan och Olle lyckades när det var nödvändigt för att rädda oss. Och att ha gjort detta kommer att vara väldigt viktigt för vårt lag för det gör det så mycket lättare att göra det igen, nu när vi vet när det känns att vi kan. 

Undrar hur läjkrarna mår nu? Börjar det smyga in sig en känsla? Kommer de ihåg vilket som var deras bogey team i tre år? Inser de att de redan lyckats bättre än läjkers tidigare gjort och inser de att även om de nu tappar har de lyckats? Förlorar de gnistan?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: Hej igen!

Jo, nog har vi varit med och sett vatten rinna under broar:-) Ännu längre tillbaka än när du och Råkkarn åkte till Södertälje för att se Luleå hockey möta det laget, medan de ännu fanns kvar som riktig hockeyklubb med Tellemar och hockeyförbundets-wolksvagens richard fagerlund som härledare. Och nu är ni båda i samma tråd som kommer att fyllas på till dess att Luleå tar GLUdet igen; även om senaste resan startade 2012 men fram kommer vi till slut, det är det enda vi är säkra på:-) 

Du fick själv kliva av under ett antal år medan Timrå lyckades big time men just nu är Två tallar på nedre besök och du är varmt välkommen tillbaka medan Timrå hämtar kraft. Vi för ju en gemensam kamp mot rikelagen från sydbotten, Warulfvar m fl. GIFfarna har likadant en dragkraft som man som norrlänning aldrig kommer ifrån - även om IFK Luleås besök uppe i Allsvenskan drar över en - men tillbaka kommer man alltid. Åren kommer och går. Men en del av detta släpper vi aldrig. Håller med om Hammarby där samma känsla finns men redan på Medborgarplatsen efter sparkbollsGLUDet kände jag att något var fel, på något vis. Det var mer naturligt att åka ur, för tillbaka kommer man alltid, men att vinna? Jo, det är ju det vi ska, förr eller senare, men väl där inser vi att vägen var allt och segern bara betydde att vi nått vägs ände. Fast skitsamma, det öppnas alltid nya vägar;-)

Vad säger du, pallade de inte lite musik, inte ens när det handlade om DJ:s nivå? Skamligt, men med tiden är de förlorarna och du vinner. Som GIF kommer du igen förstås! Tack för fina ord, detsamma till dig som alltid haft helt rätt inställning till allt och satt rätt ord på rätt känslor:-)

Lite konstigt är det att ta del av media idag - fram till nu var det bara gullenutte och hejaheja orange-läjkers medan man letade konflikter och något att raaaasa över i Luleå och hittade upp affärer mellan ledare och tränare och spelare och spelare som inte fanns, men efter kvällens vinst tävlar man att förklarar att nu har allt vänt och nu vinner Luleå.

Det känns som att de inte sett matchen, och det har de väl knappt heller. 3-4 kunde minst lika gärna ha varit 4-3 och då skulle alla artiklarna skrivits helt annorlunda. Men vi som varit med vet att det kan vara så lite som skiljer mellan vinst och förlust och när resultaten gått vår väg och vi är i himlen kan de redan nästa gång ta oss ned i...källaren. Men det vet vi, det är del av det hela och vi accepterar det. 

Hur går det nu? Hur går det på lördag?

Det vet vi inte. Men efter vår andra period idag vet vi att liksom vi tog detta Läjkers tio matcher i rad innan de sprattlade upp i år, kan vi göra det igen. OK, vi är bräckliga på backsidan men när hela laget är beredda att ge allt som idag kan vi lyckas och vi har inte givit upp detta, inte förrän vi är tvungna. Och tar vi matchen på lördag kommer det att bli ännu lättare att ta en till. Och en till...

För att åter knyta säcken till Hammarby hör man i tystnaden "Just idag är jag stark!" nu men Läjkrarna hör inte detta; de hör den tidigare så extremt lyckade Sam Hallam beklaga sig över linjedomarna...tirader, som är som visor i våra öron:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DJ Hemp:Oj, det lät inget vidare kul :/

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Det här har absolut ingenting med hockey att göra, men jag väljer att skriva av mig där knappt någon vet vem jag är. I dag fick jag veta att jag en gång för alla är oönskad som hyresgäst i min bostadsrättsförening i staden söder om Timrå. Jag har spelat musik på lite för hög volym någon gång för mycket helt enkelt. Skitlöjligt utav helvete tycker jag, men den här gången väljer jag att inte ta strid utan i stället ta mitt pick och pack och flytta söderut igen för gott. Vilken stad det blir, ja det får vi la se men inte fan kommer jag någonsin mer att vilja ha med den här byhålan att göra. Tack och hej efter snart tio år i denna bostad!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jag ska villigt erkänna att jag anser att SHL:s grundserie är urtråkig, men när slutspelet kommer vaknar mina känslor till liv. Sympatierna för lag som Luleå HF växer sig allt starkare och för varje match kommer man alltmer in i det hela. Börjar få lite koll på spelare och spelsystem m m. Annat är det fotbollen, där jag alltid är med från start. Är giffare och har lidit svåra kval de senaste åren, då GIF förlorat tre helt avgörande kvalspel de senaste fyra åren. I bandyväg är jag hammarbyare och det har inte heller alltid varit så lätt, men för ett år sedan var jag i alla fall nere i Sthlm och firade när Bajen vann sitt andra SM-guld i den sporten. I övrigt är det knappast särskilt många SM-tecken man fått glädjas åt. När Luleå vann 1996 var naturligtvis roligt, men det är ju snart 20 år sedan nu. Sundsvall Dragons? Visst, kul att även min hemstad till slut lyckades vinna något, dock i fel sport kan jag känna. Jaji...

Ursäkta denna plötsliga svada, men jag gladdes verkligen över att Luleå lyckades hålla denna kvartsfinalserie vid liv. Yes! Oui! Hurra!

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
sargad:

Ja, Luleå är väl snart det allra sista hoppet i en annars förjävla totaldeppig idrottsvår (samt hösten 2013 för övrigt). Slå ut det där fördömda smålandspacket och avancera, avancera, avancera vidare mot final!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Grattis! Se nu till att förvalta detta.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Inte dumt med seger mitt i Växjö-pressen, kul att Luleå också får vinna en sådan match....och denna Kukan...gör ett snyggt 3-0 mål varefter han gör tre dumma beslut och det står 3-3 och sudd...väl där användar han sin fina skriskoåkning och spelar fram Olle till 4-3. Kukan fick iaf en liten revansch men går ändå -1 i bakomliggande mål fram resp. bak men nu var ju iofs ett av bakomliggande målen fram det matchvinnande så då kan vara snäll och se det som +-0 :)

Annars slutspelets besvikelse än så länge är Brynäs...trodde att det skulle bli jämnt men Ulven har 3-0 i matcher. Kanske ska Brynäs tvinga Ulvarna att bära Luleå matchställ för då kommer Brynäs att vända till 4-3 i matcher. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
En annan fröjd är naturligtvis att Sven Savage är still going strong och dominerar hockeysnack så totalt. Inläggen är hur långa som helst, men alltid ungefär lika läsvärda. Så det är ju ännu en anledning till att man vill att Luleå ska gå så långt som möjligt i slutspelet - att SS blir kvar på HS. Nu hoppas jag att LHF chockar hockey-Sverige och tar hem SM-bucklan, ja ta mig fan! : )

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Ja, det här var jävligt roligt. Idrottsligt har det senaste halvåret varit en katastrof i mina ögon och allting som är det minsta positivt får man passa på att glädja sig åt. Detta var en sådan sak. Nu har Luleå lite slagläge här med en psykologiskt otroligt viktig seger inför fjärde matchen på hemmaplan. Vi ska inte gå händelserna i förväg, men seger där och 2-2 i matcher, ja då jävlar kanske LHF har hittat tillbaka till de tidigare takterna igen. Låt oss hoppas. Nu tänker jag bara njuta lite över att det är match av det här och inte jävla 0-3 och kört. Kanon! Tack för den, Lule!!!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

MR Bif: Stort tack! Som det nu ser ut blir det isåfall - om Lustan faller vi som får Warulfven i semi. Ett lag jag absolut skulle vilja slippa men kan vi få spelet att stä,mma så att vi kan vända detta mot Läjkrarna kan vi ha moral att ta tur-Ulfven också...hoppas jag. Men än är steget enorrrrrmt till att komma förbi den här kvarten. Realistiskt sett är väl våra chanser just nu inte högre än 20-30%. 

Men jag håller med du. Luftslottsläjkers kan inte mer än de gör och pressade har de ett trist spel med dumpningar, myror och flythopp bara. Hur den här kvarten slutar beror nog mer på oss själva än på Läjkers och än så länge är vi otillräckliga men kan vi fortsätta så här och det även kan lossna för Linusarna, då....:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Skoj att #16 snubblade in ett mål. Säsongen lever vidare och visst kommer vi närmare läjkers både i spel och resultat. MEN det är inte ok att tappa en 3-0 ledning. Det är inte ok att slarva i egen zon med så lite tid kvar. Och det är inte bra coachat att inte ta en time out då laget var i gungning. Fyra tränare kan inte bara stå passiva då det krisar

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: När Skrbeks slowmotion-kapacitet blottas har vi inga backar alls kvar vid sidan av landslagsjanne, menade jag, men tack och lov att två andra skärpte upp sig. Gunnarsson började äntligen spela hockey i försvarsspelet isf att bara titta på, som han gjort i månader, och lyfte till en defensiv klippa på det sätt som Luleå behöver för att kunna försvara sig. Och så har vi Kukan som försvarsmässigt dummade sig igen, men som offensivt totalt övertrumfar alla forwards idag genom att själv åstadkomma två mål, det första fullständigt själv genom att först snyggt dra en stötande läjker och sedan vara målinriktad på egen sargretur, därefter genom att visa hur snabb han är och åka igenom och runt hela jäkla läjkerslaget och servera en perfekt passning till Olle som äntligen var rätt man på rätt plats.

Jag vill också påstå att det med Luleå-ögon var mycket stimulerande att se hur j-a råsur Hallam var efter match - han har ju tidigare imponerat något enormt som både tränare och mediauttalande, men nu tappade han självbehärskningen totalt och gnällde som ett spädbarn över fåniga domslut om "avsiktlig offside" etc. Samtidigt som vi alla vet att när det gäller zebrainsatserna var det två jävligt tveksamma utvisningar på Luleåspelare som orsakade att Läjkrarna kom tillbaka och tog över.

Det här, att Hallam vacklar, ser förstås braaaaa ut. Hoppas övriga Läjkrar är lika skärrade:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Grattis se till att vänd mot luftslott läkers nu! Vi tar nog med största sannolikhet semester på lördag och då ska jag hålla en extra tumme för er! ;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
brynäs08: Tack! Otur för er, utan Gundersons olycka skulle ni haft 3-0 på Ulfven nu.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: Ja, herre gud, Kukan spelar 2-1 med sig själv. 

I förlängning hade vi inget alls, och Läjkers är inte speciellt imponerande utan mot ett räddhägset Luleå dumpar de bara ned pucken och är aggressiva nog att oftast erövra puck och så blir det trista inspel framför mål på chans mest. Men när det är allt som händer kommer till slut målen och det vara bara det man väntade på.

Förhoppningen var ju att någon av Linusarna skulle bryta mönster och öppna för ett slumpmål från oss - men i stället blir det just Kukan som gör en Linusinsats! Och Olle får målet, fint pass av Kukan och Olle lägger hur coolt som helst bara in pucken.

Men helt klart att Kukan idag självmant gör två mål ur ingenting alls. Samtidigt som han med ett onödigt felspel som blir till indian, i stället för att bara spela puck ur zon med 2 min kvar och 2-3, orsakar att vi tvingas till förlängning.

Jaha. Det här tar en tid att smälta. Vi ligger fortfarande under i matcher men nu bara med 1-2 och på lördag spelar vi hemma. Fortsatt vill jag mena att Läjkers har försprång och bra chans att vinna denna kvart, men kan Luleå ta sig samman stärkta av att äntligen ha vunnit match och i fortsättningen spela som vi spelade i andra perioden denna match - ja, då blir vi att räkna med. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
grattis Luleå. Väl kämpat ikväll. Ni visade hur vi borde ha gjort.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Skrbek får ju ta på sig både 1-3 och 2-3 genom att gå bort sig totalt.
Förhoppningsvis är det bara en match kvar med Rönnkens dödgrävarhockey efter dennaa.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Anders Klang: Ja, nu krävs inställning. Men svårt att tro att laget kab kliva tillbaka och spela som 15 minuter tidigare, snarare fortsä'tter det ösa på av Läjkrar som senaste 5-10 minuterna. Men visst har vi Klasen, Omark och andra som kan avgöra trots oddsen nu. Hoppet finns kvar, men nu måste det kämpas utav bara helvitte! Och så fan inte att zebrorna tar någon ytterligare billig luleutvsining!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Fy helvete vad besviken man blir, nu 3-3, förlängning och Luleå har inget som helst spel framåt längre utan krymper ihop och låter Läjkers skölja över oss och slå chansmyror/skott framför mål som förr eller senare resulterar.

0-3 och 15 minuter kvar och Luleå har full kontroll på matchen. Vad hände?

Det som hände var två billiga för att inte säga helt felaktiga utvisningar på Luleå-spelare. Först tar man ut Hedman för en tripping som inte finns, bara lätt träff kropp mot kropp på puckförande Läjkersspelare. Och sedan åker Abbott på en j-t billig holding som också den är kamp mellan spelare av det slag man ser hela tiden. Två riktigt usla insatser av zebror.

Men det var inte det enda. Det andra var att Luleås svaghet på backsidan blottade fram två mål. Jag hävdar ju att i den nuvarande uppställningen är det bara landslagsjanne och Skrbek som är pålitliga. Men idag har faktiskt mitt mobboffer Gunnarsson varit utmärkt. Skrbek är inte pålitliog. Han har tidigare orsakat ett baklängesmål i kvarten genom att han varit alldeles för långsam och nu gjorde han det igen. Hinner inte med, går i ultrarapid och blir enkelt passerad och Vips! är det mål. Sedan följer Kukan upp sitt vackra 0-3-mål med att helt i onödan med två minuter kvar åstadkomma en indian och Läjkers räddar matchen när bara två minuter återstår.

0-3 ledning och hel kontroll på matchen och så några tveksamma zebrainsatser och två rejäla misstag av våra backar och nu är det 3-3 och förlängning och senaste 5-10 minuterna har det enbart varit Läjkers medan Luleå har ingenting alls framåt och bakåt tappat självförtroende, krympt ihop och det är bara Läjkers, Läjkers och Läjkers. Nu har inte Läjkers mer fantasi än att stå och mata in puckar på mål för styrningar och studsar men när Luleå spelar så Small Ice Hockey att man tillåter spelet att se ut så här är det bara en tidsfråga innan en avgörande puck ramlar in.

Så bar som det såg ut, så illa ser det ut nu. 

Just nu mycket stor fördel Läjkers och det mesta talar för att man får in 4-3 och sedan har vi 0-3 i matcher och det är kört. 

Det lilla hopp man har är ett flytmål för oss - vilket man inte ser förutsättningar för om vi aldrig får några puckar på Läjkersmålet ens - och det skulle betyda 1-2 i matcher och vissa möjligheter. 

Nu är Himmel och Helvete så nära att man kan ta på det, och tyvärr är det framför allt Helvete som ligger i luften.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:Det här känns ta mig fan tyngre än då masken kvitterade i kvarten 99 på straff efter 60.00. Nu får Rönken säga till samma sak till spelarna som Alf Ramsey sa till sina rödklädda lejon i vm-finalen 1966. Tyskland hade slumpmässigt kvitterat i slutminuterna "grabbar ni har vunnit matchen en gång nu måste ni gå ut och vinna den igen". Fast det känns inte så positivt å andra sidan kanske Klasen kan stiga fram

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och 3-0 till Luleå kom också, av Kukan av allihop..då tänkte man tyvärr för en snabb sekund att OJ, äntligen gör han nytta och Luleå säkrat matchen.

MEN VAD HÄNDER DÅ?? Jo, nr 2 i Luleå, Kukan, får för sig att kompensera sitt fina 3-0 mål genom att bjuda, ja BJUDA, Växjö på alla tre målen hittils genom otroligt korkade beslut......riktigt pinsamt att att det står 3-3 då Luleå hade kontroll på matchen men den där j-vla Kukan som har vart en av Luleås tre stora akilleshälar bakåt BJUDER Växjö på alla tre målen.

Lika irriterande är det att Rönken låter honom spela byte på byte...bänka honom för f-n.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Fan, det här känns riktigt jobbigt. Den andra kvarten skiter jag i, men att Lule tappar 3-0 på bara några minuter i sista perren... Det såg jag inte komma. Helvetes jävlar! Så nu blir det en nervig sudden... : (

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och Pölsan har 1-1 på Warulfven. Hoppas att båda våra lag kan reducera till 1-2 i matcher nu. Obehagligt om Warulfven går upp till 3-0 och vinner kvarten snabbt - det handlar ju om motståndaren till Läjkers (eller Luleå, snälla) i semi om Pungen plockar Värsta Köplustan nu...

Tredje perioden nu. Kom igen Luleå! Kämpa! Andra perioden var det Luleå vi längtat efter under föregående 22 perioder.FORTSÄTT SÅ! LULEÅ!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Puh, skönt att Läjkers inte fick in något flytmål. 1-2 och det kunde ha vänt ordentligt, vilket nu inte hade varit rättvist och speglat eller varit konsekvens av det vi sett.

Jag tycker att den nyss spelade perioden varit Luleås klart bästa (hittills) i kvartsfinalen. Det var det "vanliga" Luleå vi såg, som inte ger något gratis och är oerhört svåra att komma igenom. Jag menar alltså att det inte alls är Läjkers som var dåliga i andra utan Luleå som var bra och det är hela skillnaden. 

När försvarsspelet fungerar för Luleå får vi äga puck och attackera och då kommer också det offensiva spelet och 0-2 känns helt förväntat när vi får tillräckligt många chanser. Vårt PP har börjat funegra utmärkt nu med femmor som känner varandra och kontrollerar puck medan Läjkers tappar självförtroendet och krymper ihop. Samtidigt är vi tillräckligt modiga i box och låter inte Läjkers spela fram motsvarande tryck när de har PP.

0-2 och en period paus inför tredje. Vågar man hoppas på att Luleå nu inte fegar ur utan äntligen - efter SJU (!) förlorade matcher i rad är tillbaka och fortsätter så här? I så fall kan det bli match av den här kvartsfinalen....

Så hemskt och så underbart det är att vara hockeysupporter. Samtidigt som man kan skönja himlen ligger helvetet bakom närmsta hörn.

*ryyyyyyyyyyyyyyyyyyysa*......


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Anders Klang: Och för första gången i kvartsfinalen spelar Luleå med självförtroende och med det lagspel man tidigare levt högt på, dessutom med vilja och energi. 

Just nu är det Läjkers som går fast och inte hittar fram. Obehagligt ändå att Tomi Kallio snart 40 år kan vara så hal. Just nu har Luleå god kontroll på matchen men får Läjkers ett flytmål inser man att hemmalaget växer 50% medan Luleå tappar motsvarande. 

Ful sak med stöten av finnen i Läjkers mål på Omark. PP för Luleå. 0-3 vore riktigt viktigt...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

0-1 efter första, vilket inte känns rättvist eftersom 0-0 bättre skulle motsvarat det vi sett. Om något har väl Läjkers ett visst tryck under sista fem som dock aldrig lyckas helt men som borde haft mer chans att resultera. Sammanfattningsvis alltså en flytledning för Luleå som kan kännas som att vi får radioaktivt betalt för i tisdags. 

Väsentligen tar lagen ut varandra, relativt jämnt under tidigare delen av perioden med visst plus för Luleå, bl a genom att ha pressat Läjketrs att ta några utvisningar. Synnerligen obehagligt snarare senare delen av perioden där Läjkers väsentligen ställer upp och styr bort Luleå som bara kan försöka komma in genom dump-and-chase vilken i stort misslyckas. Samtidigt som Läjkers under den tiden klart enklare tog sig in i vår zon.

K'nns som att vårt alg ändå tagit sig samman och kämpar bra i försvaret, även om man inte har tillräckligt bra lagspel att ha riktigt bra försvar, det vi kunnat i några år, men inte kan längre. Så Läjkers kommer in, kan passa och kontrollera puck och når fram till långa skott på mål, vilket Rautio helt kontrollerat, men det blir hela tiden risk för styrningar och returer.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Obehagligt långa isterbands anfall på slutet

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha.

ÄNKL-lgen en flytstart för Luleå. IGEN-kligen har matchen mest bestått av att lagen neutraliseratvarandra ännu. Mycket PP i första perioden men man känner OK respekt för de utvisningar Vinnerborg-Kuben tagit. 

Fortsätt så här, Luleå!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DJ Hemp: Ja, precis. Nu hoppas vi att Linusarna levererar ett par mål var och överraskar oss genom att prestera precis det vi väntar oss att de ska kunna. Let´s rock!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Tommy Åström förklarar att Luleå är pressat "för Luleå byter målvakt igen!".

Lustigt! Har han inte hajat att målvaktsbytet inte har något med press att göra?

Linorna är som i förrgår och det var förstås väntat eftersom folk fann varandra bättre. Men på backsidan saknar vi idag inte bara som känt Robin Jonsson utan nu kliver också Frallan av. Nu har vi backarna

Pavel Skrbek - Marcus Oskarsson
Janne Sandström - Daniel Gunnarsson
Andreas Hjelm - Dean Kukan

ingen sjunde back.

Det känns riktigt farligt. 

Jaha, i praktiken är det förstås sista chansen för oss.

Vinst idag och man kan hoppas att det blir kamp i den här kvartsfinalen.

Förlust, och vi ligger under med 0-3 i matcher och i så fall kan vi ge walk over på lördag.

Vad talar för oss idag?

Inget, igen-kligen. Man kan förstås mena att vi var bättre i match 2 än match 1 medan Läjkers var bättre i match 1 än match 2 och dessutom hade vi en del oflyt senast.

Men det känns ändå som att vi har förtvivlat svårt att komma någonstans och Läjkers kan kontrollera oss enkelt genom att lira fin Rönken-hockey mot oss. Dessutom är majoriteten av våra backar problem: Hjelm och Oskarsson genom att inte vara på den nivå som behövs ännu och därför gör sitt bästa men behöver några år ytterligare på sig för att ha nått tillräckligt bra nivå; och värre ändå, Gunnarsson och Kukan som man kan räkna med under ett antal tillfällen varje match levererar grova missar som direkt ger Läjkers mål, till motsatsen bevisats, två backar som borde i matchförteckningen skrivas in som motståndarforwards eftersom de är så viktiga och målfarliga för Läjkers mot oss.

Nej, idag är man beredd att bara lida framför TVn. TV, ja, för första gången ids köpe-kanalerna sända Läjkers och Luleå i slutspelet. Av alla andra lag har man sänt allt, men våra två lag har tydligen varit "marknadsmässigt" ointressanta.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Nu visas Lule på 9:an i alla fall - äntligen! Visst, man råkar ha blivit dödstrött efter dagens slit och behöver ta en siesta, men sedan då jäv...!

Come on "Rönkan", let's rock!!!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

HURRA!

Vi får Marcus Vinnerborg och Kuben!

För första gången domare i slutspelet för oss. Lite oväntat, jag hade räknat med att Pölsan och Warulfven skulle få Vinnerborg men de återfår Rönnmark i kombination med en osynlig kompis. Molgan.

Varje gång man slipper Höjdhopparen är förstås bara att tacka och ta emot.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu klart.

Schleffte 3-0 i matcher på HV, det är förstås klart nu.

Pungen 2-1 i matcher på Lustan, och har nu tagit bort hemmafördelen Lustan hade. På väg till överraskande Pungen-semiavancemang?

I kvalserien samtidigt:

Djurgårn-Malmö 3-0

Öret-Gnaget 3-1

Västerås-Rögle 3-4

Öret rycker 6p nu, på 3p följer Djurgårn, Röglarna och Gnaget.

Känns väl som att Öret fixar ena platsen medan andra kommer att stå mellan de två lagen från Fjollträsk. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, känns som att Pungen passar Köplustan riktigt obra och kanske kan ta den här semin. Imponerande med tanke på att Lustan låg 24 pinnar före Pungen i serietabellen.

I så fall lutar det ju mot att 2/4 av lagen på plats 1-4 försvinner före semifinalen, vilket inet brukar hända oftare än 1/5 slutspel. Fast 4. Pölsan och 5. Ulfven var förstås hugget som stucket, det kunde ju lika gärna ha varit tvärtom.

Men skulle nu Pungen vinna den här kvarten har de sedan Schleffte i semi och faktum är att jag inte alls utesluter att Pungen kan fixa Schtaan, som jag tycker är överskattade bigtime. För att sedan ha vinnaren Läjkers-Ulfven i final...hm, enklast för Pungen förstås om Läjkers kan ta brot Ulfven och sedan är allt upplagt för Pungens första Le Mat, eller Le Mans, som det heter i Schtaan. Det skulle i så fall vara första gången ett lag som inte ens tillhört de åtta första i grundserien vinner slutspelet;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Svanru: Nu verkar ju Schleffte helt köra över HV så den kvarten är väl i princip klar nu, bara fredagsmatch i Jönköping återstår så har HV åkt ut med 0-4 i matcher, fastän man spjärnade ganska bra första två matcherna.

Pungen har överraskande 0-2 på Köplustan och är väl faktiskt ett av få lag som kan plocka Lustan - och är kanske på god väg att göra det nu.

Om nu Pung och Schleffte vinner möter de varandra i semi vilket innebär att om nu Warulfven och (mot alla odds även) Luleå går till semi blir det mot varandra. En semifinal jag helst skulle slippa, i den formgrop Luleå nu är skulle det bli århundradets hämnd efter vår semifinalvinst mot Ulfven i fjol.

Alternativet är förstås att Köplustan reser sig och tar Pungen med skamgrepp. Vilket skulle betyda att det blir Ulfven-Lustan och Schleffte-Lule i semi. Hm, det tar jag nog hellre faktiskt. Skulle vi lyckas ta oss till semi tycker jag nog vi skulle mobilisera oss i derby mot Schtaan.

Nå, det är ju ändå bara ett "akademiskt" problem. Ni Ulfvar är ju på god väg att uppfylla kravet, med 2-0 i matcher, men vi i Luleå är ju med halva ute redan och det mesta talar fröstås att vi får sommarsemester redan på lördag.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det pågår väl ingen hockey, av intresse, idag så jag har kollat upp zebrafrågan i stället.

Man har valt ut tio zebror för att "döma" i slutspelet. Åtta av dessa var aktiva redan i playin eller åttondelsfinalerna, medan Björk och Sjöqvist vilade då, men har hängt på nu i kvartarna (Patrik Sjöberg och Mikael Nord har dessutom fått rycka in i kvalserien).

Följande zebror är inblandade i slutspelet:

                1516171819

Christer Lärkingxx
Tobias Björk xxx
Mikael Nord xx      x
Ulf Rönnmark xx
Mikael Sjöqvist xx
Marcus Vinnerborgxx
Thomas Andersson x
Sören Persson xx
Patrik Sjöberg xx
Morgan Johanssonx

Förr brukade man ju köra samma gäng, gärna tre matcher i rad så att lagen och zebrorna "lärde sig" varandra. Nu följer man inte riktigt detta, bara Björk/Sjöqvistarna har 2 ggr i rad kört samma lag (schleffte och hv). Vanligen har man också sett till att zebrorna inte kör två matcher i rad, men Rönnmark fick köra två dagar i rad och då såg det ut som att skälet var att man ville byta ut honom för att ta in winnerborg i högriskmatchen mellan Pölsan och Ulfven, men idag är också sören i gång igen, han zebrade ju lule-läjkers igår. Nord och sjöberg har också kört 2 ggr i rad, men den andra dagen var det nere i kvalserien.

Vad ska vi tro om morgondagen då? Ja Vinnerborg får säkert fortsätta Warulfven-Pölsan och han gick ju med bykompisen Molgan senast, kan nog bli samma igen. 

Vilket borde betyda att vi har fyra att välja på för vår match mot Läjkers:

Christer Lärking, Thomas Andersson, Ulf Rönnmark, Mikael Sjöqvist. 

Känns fint att slippa värstingen höjdhopparen samt de knepiga friu-sören och molgan i så fall, exempelvis. Men då har vi Lärlingen, som kan hålla bra nivå och olyssna på publik, men kan flippra ur och hämnd-döma en hel match bara för att jäklas. Sjökvistarn fortfarande rookie och kan bli stressad att ta extremt korkade beslut, den slipper man helst. Kuben och Rönnmark känns lite långsamma och sega numera men båda hyggligt bra om de hinner med. Numera är väl Rönnmark att föredra.

Nåja, känns som att välja mellan minst sämst men varje gång man slipper höjdhopparen är en gång att glädjas för.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Svanru: Ja, Arells viftande med klubban med 2 tandlösa brynäsare som resultat är väl sånt som kallas klapp-klapp och skönspel i värmlandsskogarna....

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Huge:Grishockey och Hollywoodspel är nog mer ert signum.  Vi håller oss till älgar.

Sven: Håller tummarna för er om vi mot förmodan klarar Jäflelaget möter vi i alla lägen er före Hallelujafölket från mörkaste Snålland


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Huge: Jag tyckte Luleå var så soft att vi skulle varit chanslösa mot Pölsa eller Ulfv och att Läjkers därför skulle passat oss utmärkt, men inte ens mot det laget har vi tillräckligt att komma med. Nu har jag inte sett era matcher mot Ulfven men efter omgång 54 mot oss tyckte jag nog att ni skulle kunna slå såväl Schtaan som andra; ni eller <ulfven kan nog ta även semi. Men nu har vi båda 0-2. 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Anders Klang: Ja, förståeligt att snacket kommer igång och är det off ice får man hoppas att det inte är ad modum Wallström igen. Men något fel är det och faktum är att bara första 10-15 matcherna fungerade laget som det borde, ehuru med Sundh utanför laget vilket var underligt. Men sedan fortsatte då knacka - vi var väl inte bättre än typ lag 8-10 under lång tid. Så såg det ut att skärpa till sig men så stal gnomen Mårts Klasen från European Trophy-slutspelet. Och efter årsskiftet fanns så småningom tecken på att det kunde vända men efter OS kollapsade allt totalt, parallellt med att vi fick hem Omark. När vi borde varit som bäst, blev vi bara sämre... Värst av allt att vårt försvar är så sjukt svagt när det varit själva ryggraden i vårt spel. Något bättre igår men det var nog Läjkers som tillät oss bara. Som det sett ut är det tyvärr rimligt tro vi är ganska chanslösa i morgon och med 0-3 efter det ids nog ingen annat än att förlora på torsdag också. 

Även om hoppet inte överger en...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DJ Hemp: Ja, den enastående sändningen av alla matcher har hittills inneburit att man sänt allt om inte Luleå är med. Med lite flyt kunde vi fått några mål ytterligare igår och kanske t o m vunnit matchen, men sanningen är den att Luleå presterar långt under vad man borde kunna, sp vi har nog oss själva att skylla för att vi nu har 0-2. Viss uppryckning igår ändå så man hoppas vi är på väg upp ur gropen och att det kan göra att vi lyckas bättre innan det är dags för the fat lady...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Nu gäller det att uppbåda lite norrländsk tjurighet för våra kämpar i resp lag. Större under har skett, det är först till 4 som gäller, inte först till 2.
Tror att du är inne på en klart tänkbar förklaring: Omark.
Kommer in sent i laget och samtidigt är det svårt att ställa en sån godbit åt sidan inför ett slutspel.
Hur ni än agerat så hade ni haft arslet därbak, som det känns.
Warulfven fortsätter sin gris- och stökhockey.
Kombinerat med att slå ut ett par tänder på både Rödin och Lindgren så börjar man känna igen dom.
Måste ändå erkänna att dom är ett skickligt lag med många bra och giftiga spelare, som passar väldigt bra när det drar ihop sig till slutspel.
Och man får definitivt inte ge dom ett handikapp på 3-0 efter en period, även om vi var mkt nära att vända på steken i sista.
Med facit i hand känns det som att vi båda hade gynnats av att få möta varandra i kvarten och låta Läjkers och Ulfven trötta ut varandra.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Går många rykten om disharmoni i truppen. Tydligen någon händelse off ice i höstas som ligger och gror. Men kan ej bedöma sanningshalten i detta. Men stämmer det så går det hand i hand med lagets form. Men nog visades det vilja igår. Kanske går det att vända, chansen är liten men den finns. 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
I kväll kan man nog snacka om en hel del missflyt och felmarginaler också. Till min besvikelse kunde man inte heller denna gång se lulematchen i någon av "mina" kanaler så jag kan inte säga att jag har sett den, men av det man har tagit del av att döma borde det kanske ha varit 1-1 i matcher vid det här laget. Nästa gång kan jag dock inte tänka mig annat än att Luleå visas, så då jävlar. Och det är inte över förrän det är över...

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

sargad: Ja, som du ser diskuteras många anledningar av nämnd typ eftersom man inte kan förstå hur det lag - som i fjol sänkte Köplustan och Warulfven genom bättre vilja - därefter skickade hem fem finnar som "inte kämpat" och nu har så pass många ersättare som man söker såväl vilja som kompetens hos.

Helt orimligt att detta kommer till slutspelet när man ska vara som bäst men kanske grundserien var bara att spela på men nu ser man befrielsen/slutet av säsongen?

Jag vill fortsätta tro på den oförklarliga formgropen och att man skärper upp sig, även om det i detta nu är svårt att se hur vi ska kunna vända på detta.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Anders Klang: Kan de ha blivit pykna på att kung Omark kommer hem? Men vi har ju sådana som Olle som varit osynlig i månader och Linus Persson som försvann i slutspelet förra året. Dock är ju problemen som störst i försvaret och jag uppfattar att backarna helt enkelt inte är bättre än så här, även om jag inte förstår att de inte blivit disciplinerade under en hel säsong utan snarare tvärtom.

Tänka sig med alla tidigare lulespelare, dvs spelare från luleå under alla år fram till Burra, som skulle skämts ögonen ur sig och aldrig givit upp.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
sargad: disharmoni och otrivsel i gruppen är nog amledningen. Gissades hrövilt i Delfinen om vad.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
MR Bif: Ja, fy tusan, det känns tragiskt. Jäkla otur för er att tappa Gunderson precis när det startar men jag har inte givit upp på er ännu. Tror inte att Warulfven har de spelare som behövs, igen-kligen, så kommer ni bara upp på högsta Pölserliga nivå kan det bli match efter match som slutar i Gävlig riktning. Känner mig nog mer tveksam när det gäller Luleå. Tror att Läjkers studsar upp rejält från idag nere i Växjö och då måste vi lyfta rejällt, vilket är frågan om vi överhuvudtaget mäktar, med sådana djupa hål på backsidan.

« · 1616555 · »