Boråsindian: Målvakten var faktikst Asplövens klart bästa spelare. Han tog ju faktikst 64 skott!!! Det är divsion 2. Storfors vann serien överlägset förra säsongen överlägset men hoppade av kvalet (ettan fick kvala) pga ekonmiska aspekter. Iår har dom snittat på 11 mål per. match. Vunnit samtliga. Dom är för bra för den serien helt enkelt!
Freddan: Tråkigast för alla tror jag nog ändå det är för Storfors. Att vinna stort varje match blir ju ganska långtråkigt i längden. Man får verkligen hoppas att de går upp nu. Vet inte riktigt hur förutsättningarna för att gå upp till ettan ser ut, nu när dom gör om allsvenskan. Men i ettan hör de defentivt hemma. Det tror jag knappst det finns några som helst tvivel om.
Freddan: En liten notis bara. Alla lag möter alla tre gånger. Storfors har mött Asplöven två ggr. 26-1 och 32-0. Dock så har de kvar att möta dem en gång :)))
Lövva: Det ska tillägas att minst fem spelare i Storfors med lätthet skulle ta en plats i Piteås A-lag! för övrigt har väl alla utom 3-4 spelare spelat i Piteå eller allsvenskan! Jo nu måste man lunga ner sig med hockeyn, man har ju snart sett runt hundra matcher denna sässe. :-) risk att man blir spyless!
Linkan: Skulle faktikst vara intressant om dom mötes, Piteå-Storfors. Med förutsättning att båda går för fullt. Tror defentivt SAIKs två första kedjor skulle hålla jämna steg med Pite. Men tredje och fjärde är det väl ett större frågetecken på. Sen har ju aldrig Storfors ställt mot något vidare kvalficerat motstånd denna säsong, så det är svårt å veta vars det står.
Men förra säsongen vann de ju "den nedre ettan" vilket bevisar att de har ju stora ambitioner. Å visst känns det som om SAIK är bättre iår...
Lövva: Asplöven spelar i 1:an och ligger 3:a i den serien som överhuvudtaget inte innehåller något lag som heter Storfors. Jämtland leder serien och Kovland ligger 2:a. F.ö. har Asplöven plusmålkvot. Du måste ha yrat om juniorlag eller något liknande.
El Aka Ali: jajaeman dom kvalar mot ( jag gissar) dom tre fyra sista lagen i div 1 ( den serie du skrev om tidigare) Tror dom har stor chans att ta sig till ettan! Men tänk dig själv att vinna varje match med siså där 20,30-0 man undrar hur det blir när man möter på bättre motstånd! Fast dom har haft träningsmatcher mot nåra mitten lag i ettan. Och Storfors vann bägge!
Linkan: Får datum och tider från annat håll, men det låter onekligen lite intressant. Verkar som om serien inte håller någon märkvärdig kvalitet. Njurunda här i våran div.2 har gått fram på ungefär samma sätt. Men inte så våldsamma siffror men snudd inpå. De får i kvalet förmodligen möta Kramfors från samma serie i Ångermanland.
Linkan: Får datum och tider från annat håll, men det låter onekligen lite intressant. Verkar som om serien inte håller någon märkvärdig kvalitet. Njurunda här i våran div.2 har gått fram på ungefär samma sätt. Men inte så våldsamma siffror men snudd inpå. De får i kvalet förmodligen möta Kramfors från samma serie i Ångermanland.
El Aka Ali: Man tycker ju att det inte borde vara möjligt att det ska vara så stor skillnad mellan lagen i div 2, Men Storfors hör inte hemma i Div 2! tror målskillnaden är 165-25 på 12 matcher! säger ju allt...däremot så vet jag inte hur och när kvalet är, Inte ens spelarna vet det..
Jag vet förra säsongen skulle man kvala mot nått lag från ångermanland men man drog sig ur pga ekonomin kanske var Kramfors?! Har dålig koll på vilka lag som finns söder över...
Holmström var mycket sugen på att spela, men ansågs inte platsa. Underligt, han var ju en av få svenskar som kom undan World Cup med godkänt betyg. Antagligen anser man sig inte ha råd med utpräglade rollspelare i laget.
Nåja, för Luleå är det nog bara bra att han inte kom med.
Besökde just Moras officiella hemsida och ser att dom som många andra lag har en auktion. Men vilket utgångspris.Hela 3000:- Var i mesta laget om ni frågar mig.
Lövva: exakt - och vems fel kan det vara då som i veckor har ondgjort sig över domare, motståndare, publik och kvaliteten på varmkorven efter var och varannan match?
(och innan någon nu kommer och säger "jamen eran egen tränare då" så har jag samma uppfattning i det fallet - både Micke och Jesse måste lägga av att gnälla så förbannat på domarna hela tiden, framför allt under pågående match. Tre utvisningar på coacherna så här långt den här säsongen är minst fyra för många)
LL: precis. Och har man en tränare som gnäller på domarn - smittar det lätt av sig på spelarna och fokuseringen blir på fel saker.
Sen är det ju också så att gnäller man på domarn varje match, då finns det ju ingen som tar en på allvar efter ett tag. Även om personen ifråga kanske till och med har rätt vid något enskilt tillfälle.
Tycker personligen det var hårt att dömma mål igår när Zacke blev borttacklad. Jag hade nog dömmt bort målet. Men å andra sidan, går du efter regelboken var det ett korrekt mål. Zacke befann sig utanför målgården och är då (kanske lite sjukt) en "vanlig" spelare.
Lövva: fast det är inte om han var i målgården eller inte som är intressant i det här fallet. Det som spelar roll är att Brynässpelaren trycker till och verkligen tacklar en icke puckförande spelare == solklar interferenceutvisning.
En målvakt är inte tacklingsba utanför målgården. Så var det förr, men inte nu längre. I reglerna står det nått om att man "ska undvika kontakt" med målvakt. Eller någe sånt.
Däremot tycker jag att målvakterna är alldeles för heliga, ger dom sig ut på utflykt så borde dom få tåla åtminstone lite. Fast det är min personliga åsikt.
Albert Hall: Möjligt att det var en interfernce fast nog föll han väl lite lätt? Han gled ju iväg flera meter efter tacklingen. Men som sagt, jag hade inte sagt något om målet hade blivit bortdömt.
Det var korkat av Zacke att bestämma sig för att flyga några meter åt fel håll, precis när Brynäs hade målchans. Han borde ha låtit bli, jag håller med.
Nu har jag sökt i regelboken och hittade regel 522:
" En målvakt är inte tacklingsbar bara för att han befinner sig utanför sitt målområde. Ett straff för interference eller charging ska utdömas varje gång en motståndare tar onödig kontakt med målvakten."
Lövva: Har du inte reflekterat på att han kanske blev våldsamt knuffad på, och sedan vidare på Zacke. I det läget skall målet godkännas. Precis lika som om en spelare är fasthållen i målgården. Då skall målet godkännas.
Att han blev våldsamt knuffad är så fel som det kan bli. En lätt knuff som Bergeron förstärker och därmed ger Zakke en 3-meters flygtur. Solklar avblåsning.
Jag kan intyga att Poffa satt närmare TV:n än fem meter... ;)
Äh, man ser inte förstaläget riktigt, men man ser i alla fall tydligt att Bergeron förstärker. Den som påstår annat borde nog kolla på matchbilderna igen.
Mer närstående? Eh... Domaren gjorde helt tydligt ett misstag (möjligt att han inte ens såg situationen, det vet vi inte). Jag har väldigt svårt att förstå de som säger annat. Till och med de flesta BIFare har ju erkänt att så var fallet.
Det är praktiskt att alltid kunna skylla på cykloper, va?
knaskamilla: Som sagt jag såg det hela på TV:n och uppfattade situationen som att "Frodo" blev våldsamt crosscheckad av Öberg med följd att han åkte på den lille tunne Zacke som flög iväg som en liten vante. Även fast jag såg situationen på TV:n kan jag konstatera att domarn hade det hela under kontroll. Hade det inte blivit mål så hade säkert Öberg fått en 2 minutare.
El Aka Ali: Ja, Vinnerborg är en riktig domare det. Jag önskar alla andra lag honom som domare varenda match, förutom då Modo är ett av lagen. Inte för att han är dålig, utan mest för att han råkar så illa ut så fort han kommer ur sitt apatiska tillstånd.
Reportrar på plats, Brynäsare, spelare och ledare är överens om att målet inte borde blivit godkänt. Men du ser att han blir våldsamt crosscheckad. Ibland undrar man varför vissa hela tiden måste försöka vara kärringa mot strömmen.
Poffa: Jag är inte någon "kärringa mot strömmen". Brynäsare och jag och domarn verkar vara helt överens. Korrekt dömt. Sedan om envisa Modoiter har en annan åsikt är ju inte speciellt ovanligt.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (21)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?