Bragd-Birger: Lustigt att läsa om svunna tider? Säger du, och tar strax därefter upp en period för tjugofem år sedan, då Timrå var på väg att lämna eliten för att därefter inte komma tillbaka förrän nyligen.
Nejdå. Det är inte vi som behöver bli historiska för att förklara hur bra vi varit. Det är ni. Utan er historia från sjuttiotalet och bakåt har ni inte mycket mer än de övriga lagen som mer varit av allsvensk, än av elitserienivå. jorå, senaste åren har ni lyckats komma upp och presterat imponerande bra. Jag vet inte säkert vad det beror på, men jag gissar att det är någon sorts norbergsverk framför allt. Men håller ni på sikt? Jag är inte säker på det. Redan i fjol väntade sig alla att sagan timrå skulle vara all för den här gången, men då överraskade ni. Hur länge kan det hålla tro? Har ni ork för att göra det igen nästa gång det kärvar? Kan ni etablera er på lång sikt? Det vet man inte men det kommer att visa sig närmsta åren. Gissningsvis är risken stor att ni om några år får möta storheter som teg och almtuna.
Vad det gäller oss har vi ingenting att bevisa. Vi lirar nu tjugonde säsongen i rad i elitserien och har sedan länge abbonnerat på slutspelsplats. Under flera år tillhörde vi den absoluta eliten, men på senare år har vi fått kämpa med liten börs, och kämpat bra. Dessutom har vi varit tvungna att föryngra och förändra laget förr eller senare, och i år har vi mer eller mindre tvingats in i allt detta. Till råga på allt handikappade av att drabbas av en skadelista som får landstingsnedskärningar att förefalla katastrofala. Men vi ser ut att lyckas trots allt. Nu håller det på att vända för oss, och det skulle inte förvåna mig alls om vi slutligen ligger före er i tabellen när omgång femtio lirats. Och från nästa år blir vi bara bättre.
Bragd-Birger? Var det inte han som spelade tennis med burken eller gustav den femte eller någon? Ni skulle behöva en bragdbirger för att överleva nu. Er nuvarande bragdputte lirar, olyckligtvis för er, i detroit och där gör han nytta, men inte här. Hur mycket ni än hittar på här i boken kommer det ändå att avgöras på isen om ungefär tolv timmar. Vinner ni, har ni åtta pinnar på oss. Förlorar ni, är det bara två. . .*ryyysa*. . .Det blir nog en j-a kul match. Visst har vi varit seriens absolut sämsta bortalag. . .fram till nu. Men jag tror att ni är mycket mer rädda inför kvällens match än vi:-)
mike66: he he. Och om det inte går åt helvete i det första läget, kommer det i ett senare läge att visa sig att det varit mycket bättre om det gått åt helvete redan från början!
Om tolv timmar gäller det. Hoppas vi får bra domare och bra match och bra vinnare och bra förlorare! När pucken släppts spelar inga spekulationer någon roll alls. Då kommer det bara att avgöras av hur mycket hjälte det finns på rätt plats. Jag har en känsla av att det mesta kommer att bero på kapanen. Spelar han hela matchen idag?!
Liam Devlin: Visserligen suger Timrås nuvarande form rätt fett, men att få det till att man lirar med vassare kniv mot schtrupen än Lule känns lite långsökt. Vilka vinglar på slutspelsstrecket här egentligen? Och för vilket lag innebär en hemmaförlust inte med all säkerhet en oreparerbar skada?
Så njae, tror nog att de bruna byxorna snarare befinner sig, as we speak, i en buss på väg mot sydligare breddgrader. Förmodligen rings det hårt i mobilerna, tummas på fotografier av nära och kära och kommentarer av typen 'tror ni att dom kommer att bua sådär åt oss?' ekar nervöst.
...eller så viker Tik ner sig på hemmaplan under publiktrycket som vanligt. Egentligen så borde ju riktiga Tik-supportrar stanna hemma istället för att åka till den där arenan och sätta press på sina stackars hjältar. Jag har förresten, snäll som jag är, skapat en ny slogan för tikare:
En riktig tikare stannar hemma. Och är tyst.
Fast det är klart, kommer Dahlén till kvällens match så vetefan. Eller Pasi. Eller kanske både och?
Albert Hall: Hoho, din gamle skämtare. Visst finns det supportrar som yrar, men de riktigt pinsamma kapitlen i 'han kommer, titta!' har väl en helt annan författare. Fast det är klart, det var ju hunden...och sen hade han den andre ju faktiskt skrivit kontrakt, absolut, nästan alldeles.
Klart man får lite prestationsångest av att spela inför en publik som fått sovjethockeyn i sig med bröstmjölken.
Bragd-Birger: Vi får se, Birger, vi får se. Vi i Luleå har kämpat i motvind länge nu. Senaste matcherna tog vi ju full pott hemma mot Korven och Teglet, men dessförrinnan tror jag att vi tagit färre poäng än något annat lag i elitserien under en period av tio matcher. Som regel har vi dock spelat ganska bra, men under den där perioden har vi saknat petter och skuggan nilsson, och dessutom 2-5 ytterligare spelare.
Så vi kan acceptera att det inte gått så bra som vi hoppats.
Men. Vi ligger ändå på en sjundeplats i serien trots allt detta. Bara en enda placering efter er. Och vi har elitseriens allra bästa hemmaresultat ändå (efter omöjliga frölunda, men vi är på väg att kanske passera t o m dem).
Och nu börjar spelare friskna till hos oss. Plus att vi får förstärkning. Kapus kan ju inte förväntas tillföra något idag redan, men det kommer, det kommer.
Jodå. Från vår sida sett ser det ljust ut. Vi är på väg uppåt.
Jag är inte så säker på att ni är lika säkra? All den här TIK-propagandan som öses in på vår sida nu när matchen börjar närma sig tolkar jag snarare som miotsatsen. Du vet, tomma tunnor skramla mest och mycket prat och lite verkstad.
Vi är ju så genomusla i år på bortais att en förlust för oss ikväll inte nämnvärt påverkar något, utan vi ser fortsättningen i ljust skimmer ändå.
Däremot är det kanske liiite jobbigare för er. Tar ni stryk av oss igen blir det tungt, skulle jag tro. Då har ni bara två ynka pinnars försprång kvar. Och bakom oss finns ett helt koppel av lag som gärna vill placera Timrå på rätt position mellan sig och streck av olika slag; ur deras synvinkel sett.
Vi är hur coola som helst. Vi bara åker ut och har kul ikväll med allt att vinna och ingenting att förlora. Undrar om Kapanen har samma känsla?
Liam Devlin: Så långt, så utförligt, så genomskinligt. Den dagen Luleå drar på bortamatch och 'bara åker ut och har kul' lär man ju få uppleva den här säsongen. Tror inte att det spelar någon roll i vilken usel form Timrå än befinner sig i, det är i den egna filsingen Lulespelarens rädsla manifesteras. Oavsett motstånd. Förhoppningsvis räcker det med bussresan ner för att ävan Kapus ska dras in i snacket och drabbas av bortaskräcken. Men men, allt kan ju hända. Någon gång måste det väl vända för er del, eftersom...hmm.
Luleå förresten, där har jag aldrig varit. Lite märkligt med tanke på alla obskyra hålor man besökt i sina dar. Blev nästan lite sugen på att åka upp snart. Nähä, där gick det över.
Liam Devlin: En sista grej, Kapanen. Sitter och tänker på senaste 'måste-matchen' som han inte spelade optimalt i. Minns faktiskt inte. Snubben är nästan läbbigt iskall. Gnugga på den!
Bragd-Birger: Du verkar väl införstått när det gäller orena underkläder. Är det ur din egen, säkerligen utförliga erfarenhet du öser? Och många obskyra hålor har du dessutom besökt, ser jag. Och som regel har tvättmaskinen gått varm när du återvänt?
Hur mycket du än vrider och vänder på dig, likt ett tarminnehåll på dess resa mot sin slutstation, kan du ändå inte ändra på sakförhållandet som är följande:
Vi kan t o m göra fiasko ikväll, utan att det förändrat så mycket.
Men för er är läget värre. Förlorar ni, så har ni definitivt påbörjat stigit på det tåg som kommer att innebära streckkamp innan säsongen är över.
Finns det några magtarmkanaler som har anledning att känna oro under eftermiddagen, är det knappast våra men era. I synnerhet din egen, att döma av med vilken förkärlek du återvänder, i vart inlägg, till det du tydligen inte levererar i stolen med spolanordning. Du har inte funderat på ett rejält lavemang, för att lugna ned dig?
Jag skriver tyvärr avbruten av annat och med fönstret neddraget så jag ser inte ens det jag skriver. Så blir det ibland språkligt undermåligt. Bara att beklaga, även om det just i detta fall knappast har någon betydelse. Bragdbirger är troligen så nervös inför matchen att han inte kan läsa ordentligt även om det vore alltigenom korrekt uttryckt.
Liam Devlin: Nja, nu ska vi väl inte dyka allt för djupt i rektalfilosofins fascinerande värld. Jag öppnade möjligen dörren på glänt, men ditt senaste inlägg sparkade i s f in hela jämrans ladan. Tackar för omtanken med lavemanget, men det behövs nog inte. Pizzan jag just förtärde tar vermotlich hand om den saken.
Så: 'Vi kan t o m göra fiasko ikväll, utan att det förändrar så mycket'. Ahh...en förlorares ständiga mantra. Du har redan börjat stålsätta dig. Du vet likväl som alla andra förnuftiga människor ungefär vad som kan förväntas. Men. Ändå lyser förmodligen en liten, fladdrande låga av hopp där inne i ditt bröst. 'Det är aldrig försent för mirakel' tycks den säga. En rörande bild. Så naiv, så oskuldsfull, så...verklighetsfrånvänd.
Bragd-Birger: Bra att du backar från den biologiska kanal du tidigare hade både gläntat på och vandrat genom. Då slipper vi de utsläpp som så obehagligt försvårar den kommunikation som förhoppningsvis inte enbart är av avträdeskaraktär.
För övrigt feltolkar du mig, eftersom du läser selektivt och hoppar över det som ger den fullständiga bilden.
Vi är inga förlorare. Letar du sådanas argument bör du snarare undersöka det som skrivs av supportrar som under decennier vant sig vid att aldrig nå fram. Att vara Timråit, exempelvis, måste ha inneburit en skolning i förlorarmenatlitet som man inte finner någon annanstans. Tänk att bara haft legenderna från farfarstid att fröjda sig med, den tid då Timrå tillhörde eliten. Och sedan misslyckas år efter år i sin strävan att nå högsta serien! De som varit med på den resan har antagligen fortfarande inte kunnat tänka om, fastän ni faktiskt är här, iaf närmsta månaderna, och troligen något år till.
Din förkärlek för förlorartänkande har alltså sin förklaring. Du är van.
Det är inte vi. Vi har aldrig fallit ur någon serie. Och vi har tillhört eliten i tjugo år och nu pekar allt på att vi kommer att lyckas behålla vår plats i solen.
Nejdå. Vi darrar inte i första taget. Vi är på väg uppåt, och inte ens om vi förlorar ikväll kommer det att påverka det. Det är inte en förlorares synpunkt, utan en vinnares.
Vrför har du valt att kalla dig Bragd-Birger, Bragd-Birger?
Bragd-Birger: Satan-i-gatan! Ni har tur som...timråiter! Nu meddelas att Skrbek insjuknat och vår fina förstafemma får inte spela ograverad som vi hoppats. Naturligtvis ett svårt avbräck, men vi är ju lindrigt uttryckt vana vid sådana.
Savilahti har blixtinkallats. Tänk att vi aldrig får vara hela och friska. Nu väntar man sig bara att ett tiotal spelare får influensan inför hemmamatchen mot pölsan också.
matsby: Sluta att negga - dom tiderna är förbi juh vi ska juh vinna SM-guld juh. Ikväll så ska vi juh krossa polio juh. Varför jag döpt om Lulä till polio är en lång historia som bara jag vet om, och jag tänker inte avslöja varför här i gästboken i varjefall.
matsby: De vill antagligen närvara vid det historiska ögonblick då lule torskar med de största siffror som någonsin skådats?! Själv sitter jag redan i sydbotten.
matsby: Jahaja, då blir det som jag skrev igår då. Jag kan inte ens förstå varför dom ska trilskas med att åka ner när dom vet hur det kommer att sluta. Dessutom så sluter det upp en hel del Nolbykillar (hårdingar) till arenan ikväll. Kom igen nu Matte och var lite glad en dag som denna då allt verkar gå vår väg. Jag ska också ta och ändra litegrann i mitt tips nu när polio blev så desarmerade;
Timrå IK - polio........13 - 1. Fagemoney snubblar in en puck efter det att han fått ett felskär i egen zon. Självklart så är det publikens fel att felskäret dök så där helt apropå dårå eftersom det blivit ett stort hål i penningpungen, asså den med de trettio silvermynten i dårå. Med andra ord så kliver Fagemoney på ett utav de trettio silverpenningarna och räddar därmed äran till fulingarnas stora förtjusning. Nä nu orkar jag inte skriva nå mer dynga här i gb:n för idag. Nu innesluter jag mig i mitt eget lilla revir och laddar upp för match.
Liam Devlin: Luleå är möjligen inga förlorare än, men det är fan inget vinnargäng heller. Vakna upp och lukta på kaffet, gosse. När håen var det ni snubblade hem den där serien, 93? När det än var så vågar jag påstå att det är kortare avstånd till den viktorian än till nästa. Solen är på väg ner, pågen min, och den norrbottniska natten är kall.
Ditt försök att stämpla Timrå som ett större losergäng än ditt håller inte. Alla vet hur en blockbuster från Hollywood är konstruerad. Ta Rocky III t ex. Rocky är mätt, fet och mäktig (Timrå anno tidigt -70tal). Han blir utmanad av en liten, obstinat typ med ful frisyr (Timrå vs Luleå i mitten av -80talet), går märkligt nog på pumpen (Timrå åker ur, Luleå etableras)...och nere på botten, långt ifrån mediers strålkastarljus påbörjas den långa vägen mot r e v a n s c h e n. (Ok, just den biten kan jag tycka var onödigt seg i Timrås fall. Det är dramatiskt med konstpauser, men 18 år är lite i mäktigaste laget.)
Vi vet alla hur rockyfilmen slutade. Rocky kom tillbaka, slimmare än någonsin och spöade skiten ur den lille a-lagaren. Naturligtvis finns det ingen anledning att tro att framgångssagan Timrå skulle sluta annorlunda. Det finns en Demonregissör bakom det vi ser utspela sig framför våra ögon, och det är inte Depp-Ingmar som håller i regipinnen.
Liam Devlin: Är inte säker på att de till fullo inser att det är det de ska få se. De är på IKEA och köper värmeljus tydligen. Men de kan väl behöva nåt värmande med tanke på hur frusna och vilse de ska känna sig efter kvällens förlust...;)
För övrigt vill jag minnas att du är medlem i TIK08, har jag rätt i min gissning på din identitet?
Liam Devlin: Åh, vad löjligt. Nu har man t o m fejkat en skada på 'bästa backen juh!' för att kunna kalla förlusten hedersam. Jojo, det är till att bli desperata.
Chief: Visst har du rätt, Chief. Och du märker väl hur jag håller igen i gnabbandet? Jag är ju vänlig nästan till menlöshet mot alla TIKar numera! Men jag förutsätter att jag kan upphöra med det efter årets kvartsfinal, då jag burit mitt efter vadslagning ådraget lidande ett helt år. Då javvvlar!
Liam Devlin: WHO - vilken hockeyliga är det ijentkligen?
Nää, nu tar vi ett Toy och lugnar ner oss en aning. Jag tycker mig känna av en alltmer hätsk stämning här i gb:n. Är det snällmatch ikväll måntro? Jag säger som jag alltid brukar säga; Väl mött och må det sämsta laget för dagen förlora.
Bragd-Birger: Ja, jag vet. Det var flera år sedan vi blev svenska mästare i ishockey. Nu har jag nog lite minnesluckor, men du kan nog hjälpa mig: när vann ni SM senast?
Timrå - elitseriens svar på Rocky Balboa?
Hmm, jag tror du har rätt där. Nästan iaf. För Timrå är väl mer som Rockys svåger? Vill så gärna vara bäst, men tyckas tyvärr aldrig.
Vad är det där för påhitt: att den norrbottniska natten är kall? Du har ju aldrig varit i Luleå så vad yrar du om?
I Luleå är det aldrig kallt. Aldrig någonsin. Förutom när det gäller temperaturen. I övrigt har vi ju alla skäl att känna oss varma, efter att under decennier ha fått ta del av elitseriehockey. Hur det varit i lägre serier vet jag ej, men föreställer mig en isande kyla av undermåligt spel.
Klatschigt? Har du inte någon bragd att yvas om, för att ta till dig ett sådant namn? Annars spelar du bara med lånta fjädrar. Isf kunde du t o m kalla dig "Luleå-Birger" så skulle läsare få uppfattningen att du var kunnig och kompetent i fråga om hockey!
Liam Devlin: SS är så segt nu, att det där tyvärr gick in i duplikat. men det kanske innebär att informationen når fram till vederbörande, när den nu får njutas x2.
Chief: Nja, inte ännu. Men omöjligt är det inte. Jag får väl avvakta framåt februari för att se om det hela utvecklas som det bör (vi på sjätte plats, med häng på högre placeringar; ni där nere bland strecken) innan jag ger El Maco ett nytt och lika skamligt förslag?!
mike66: Jag håller med du, vi lugnar oss. I fredlig syfte kallar jag väl Timrå för calici som en sympatiåtgärd till polio-etiketten! Väl mött och må det sämsta laget för dagen förlora.
Huge: Varför frågar du mig det? Jag vet mycket väl vem Bragd-Birger var. Och inte f-n satt han på SpS och höll på Timrå. Däremot har jag frågat den här närvarande "Bragd-Birger" varför han kallar sig för Bragd-Birger.
Men du verkar ha problem med läsförståelsen. Beror det på att du är påverkad av något, eller speglar det bara din intellektuella kapacitet?
I vilket fall som helst ger jag dig rätt om bedömningen, fastän du riktade den till fel objekt. Sorglig. . .är du verkligen, du lille pölsa.
Liam Devlin: Ähhhhh... Det där med Bragd-Birger har du hittat på nätet. Försök inte. Du har lika lite koll här som när det gällde LHC:s juniorverksamhet. Byfånar känner man alltid igen. Okunniga byfånar är ännu värre...
Bragd-Birger: Hur vet du att jag bär mitt namn med stolthet? Och varför skulle jag vara mördarfångare som följd av mitt namn?
Du drar förhastade slutsatser, Birger. Har du funderat på möjligheten att det inte bara är ett nick, utan mitt namn IRL?
Men du snärjer dig igen: vad har du presterat för bragd? Att snacka skit om ett bättre lag (lulehockey) är alls ingen bragd; det är bara fånigt och möjligen dumdristigt. Eftersom du möjligen får äta upp det, om drygt fyra timmar.
Liam Devlin: Min vardag är full av små bragder. Idag t ex, när jag åkte till jobbet trots att jag tappat bort isskrapan och fick gnugga rutorna med ett cd-fodral. Kanske inte Jerring-nominerande, men ändå ett hjältedåd i det tysta.
Huge: Det finns ställen i Stockholm då jag tyvärr läser sådant av samma kvalitet som det du presterar, huge. Då jag råkar besöka bekvämlighetsinrättningar där föregående besökande under pågående tryckande behov fått för sig att förorena den kommunala toalettväggen med sina Hemskt Mycket Viktiga Tankar. Tankar, som ingen annan är intresserad av och som därför finner sin plats på nedskitade väggar i smyg.
När jag tänker på saken, kan det mycket väl vara samma författare. . .brukar du skriva samma skit på väggen när du sköter magen ute på stan, som när du sitter framför mammas tangentbord just nu, hugge?
Då det gäller pingens junisar har du fortfarande inte fattat vad jag skrev. Men nu, när din starkt begränsade intellektuella förmåga klarlagts och blottats i all sin unkenhet, kan jag inte säga att det förvånar mig att du missförstod allt från början till slut.
När jag tar del av det du "presterar", hugge, kan jag inte annat än beklaga att man för några decennier sedan upphörde att tvångssterilisera begåvningshandikappade och därefter monterade ned den slutna psykvården. Det har vi igen nu. I form av hugge...
Bragd-Birger: Jamen då förstår jag! Efter sådana insatser är det klart du skall kallas Bragd-B. Den tidigare Bragd-B.:s insatser i avgörande davis cup-singlar förbleknar i jämförelse med sådana hjältedåd. . .med ett CD-fodral! jag skall omedelbart föreslå dig till Konungens medalj för något! Så fort jag kommer på för vad!
Liam Devlin: Mycket tarmtömning i dina inlägg nu. Känns som att jag skapat ett monster. Förresten, är det inte lite granna mig ni kivas om. En luling och en brynäsare som tävlar om en tikares gunst...gulligt.
Liam Devlin: Gläfsarna verkar skärrade idag. Undrans om de överhuvudtaget någonsin lyckats producera så mycket inlägg om en kommande match som just kvällens drabbning i Kärnkraft Arena?
I och för sig förstår jag att de är lite småskraja då de inser att allehanda streck närmar sig dem och att vi på torsdag dessutom är såväl ikapp som förbi dem.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Lite lagom lätt provokativt liksom ;)
Eller varför inte "Stick från kommun" är oxå en passande slagdänga. Fast Siwan tar nog mera skruv. Lite mera gull-i-gull sådär =).
Så ska ni tas!
ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)