NallePhu:
IIHF bestämmer inte över NHL. Det enda de kan göra är att stänga av Orszagh från spel i Europa. Se på Jocke Lindström, avstängd av IIHF men spelar i NHL och farmarligorna.
Poffa:
Men detta gällde alltså fram till 1:a december och om han är RFA.
Bolivar:
Trots allt är det så att om en klubb vill skriva kontrakt med Orszagh så kan de lägga ett bud till honom, det är då upp till Nashville att matcha det kontraktet eller släppa honom. Beroende på lönen han då får från den nya klubben så blir de tvingade att ersätta Nashville med draft choices och/eller pengar.
WarhawK: Ja, som jag förstår är Orszagh 28 år. 9 augusti 2004 skrev han på för Nashville i ytterligare 1 år och därmed har Nashville rättigheten till hans kontrakt. Se länk.
Som jag förstår det blir han då en s.k. Restricted Free Agent och för att någon annan ska skriva kontrakt med honom måste Nashville avsäga sig kontrakträttigheterna genom att sälja honom på Waiver-listan.
Hur som helst verkar det vara försent för något lag att skriva kontrakt med honom nu. Hade Orszagh varit 31 och därigenom Unrestricted Free Agent hade det varit annorlunda och då skulle han ha till mars på sig.
Att NHL struntar i vilka kontrakt spelarna har i Europa är ju en sak men att något lag ska gåförbi NHL:s egna regler verkar inte troligt.
NHL vet vad som gäller inga övergångar efter ett visst datum, Det sade även IIHF efter att jag mailat och frågat dem hur det ligger till!!
NHL vill inte bryta sin relation till IIHF då dom är mer än någonsin mån att få upprättat sin status gentemot IIHF, Det har tidigare gnisslat i hjulen kring bägge förbunden men iom det nya avtalet som undertecknades i sommras så tvivlar jag på att NHL stpr stilla om någon klubb värvar från Europa under pågånde säsong!