Luleå HF

SHL · 117716 inlägg · 890 ämnen

Gott & Blandat i hockeyvärlden

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Poffa: Givetvis, Men nu är det NHLPA som tydligen inte läst på de senaste avtalen!
NHL vet vad som gäller inga övergångar efter ett visst datum, Det sade även IIHF efter att jag mailat och frågat dem hur det ligger till!!
NHL vill inte bryta sin relation till IIHF då dom är mer än någonsin mån att få upprättat sin status gentemot IIHF, Det har tidigare gnisslat i hjulen kring bägge förbunden men iom det nya avtalet som undertecknades i sommras så tvivlar jag på att NHL stpr stilla om någon klubb värvar från Europa under pågånde säsong!

Albert Hall: Gör som jag gjorde med min vinst förra veckan köp en matchtröja vettja!

Följa Chrunka's mål med ett publikhav bärandes matchtröjor!
600kr kostar en svart tröja där man väljer nummer och namn.

Albert Hall: Djurgården tog bonuspoängen och är nu uppe på samma poäng som TIK.

Salcin: Tack. Viktig bonuspoäng dom lirar om nu. Jag kan nästan påminna mig om hur ångesten kan vara runt kvalstrecket.

Albert Hall: Det låter bra. Inte för mycket bara, du måste ju kunna heja lite också.:-)

Bolivar: Tackar. Imorron ska jag unna mig lösgodis till HV-matchen. Minst en tjuga ska jag slösa.

Albert Hall: Grattis!

Salcin: Ölvestad kvitterar! Kan jag räkna in mina 1460 snart?

Albert Hall: 3-3 lutar åt att du kammr hem vinsten trots allt!

Albert Hall: Och nu kvitterade DIF: Grattis till vinsten !!

Salcin: Och Leksand vann i sudden. Taavola kan nog snart ta semester.

Albert Hall: PP för DIF nu så än finns chansen.

Salcin: Inte nu längre. Jävla Månsson.

Albert Hall: Ser ju onekligen bra ut för tillfället för ditt tips.

VF-MIK 1
DIF-BIF X
SSK-LIF X

Önskeresultat som jag även lagt in en femtilapp på. 1460 spänn om det går in.

NallePhu:

IIHF bestämmer inte över NHL. Det enda de kan göra är att stänga av Orszagh från spel i Europa. Se på Jocke Lindström, avstängd av IIHF men spelar i NHL och farmarligorna.

Albert Hall: Har mailat till IIHF under dagen för att få klar gjort vad som gäller, Han har ett kontrakt m Luleå och då spelar det ingen roll om det finns klausuler som ger han rätt att sticka till NHL men den rätten ger inte IIHF!

NallePhu:

Ett problem är ju i så fall att det i kontraktet står att han (Orszagh) har rätt att lämna Luleå för NHL? Jag tycker i alla fall inte att man ska tvinga någon kvar mot dennes vilja. Jag är ganska övertygad om att om han får ett kontraktsförslag från NHL som han tycker är bra så är han förlorad för LHF. Då kan vi bara tacka för den tid som varit och glädja oss över hur mkt pengar LHF sparar. Vi skulle ju kunna värva ett halvt allsvenskt lag för dom stålarna! Fast nu är det ju inte Boork som bossar i LHF förstås.

Paddan: J-20 har gått knackigt ett tag av någon anledning.

NallePhu: Nu kliver jag in här mitt i alltihop och funderar på om kvällens förlust för LHFs J20-lag mot "Västeråslaget som ständigt fyller på med nya förkortningar" inte är en liten skräll?

Har varit i kontakt m IIHF och där säger dom så här, Har han kontrakt m Luleå 05/06 så spelar han i Luleå hela den säsongen.
Han kan inte gå till NHL oavsett vad vissa påstår och tänker!

Salcin:
krångligt är bara förnamnet på detta , finns är flera klasser av restricted freeagents , men det ska vi inte gå in på nu .. sen blir det ju inte lättare av att vissa regler ändrats i och med nya avtalet oxå ju

WarhawK:
Väldigt krångliga regler kring detta med UFA RFA och allt vad det heter.

Vi Luleå-supporters kan inte göra något annat än att hoppas på att han spelar kvar resten av säsongen, verkar inte mödan värt spekulera runt deadlines och sådant.

Bolivar:
Ett tillägg oxå det inte enbart ålder som avgör vilken typ av freeagent man är , en restricted freeagent som inte får ett bud som minst matchar hans av ligan utsedda "minimilön" så släpps han rättigheter automatiskt , så lägger klubben ett bud över det värdet men spelaren inte vill skriva på behålls ju rättigheterna , men lägger klubben bara ett bud under det som spelaren inte tar så blir han unrestricted freee agent och kan skriva på med vilken klubb som helst

Poffa:

Men detta gällde alltså fram till 1:a december och om han är RFA.

Bolivar:

Trots allt är det så att om en klubb vill skriva kontrakt med Orszagh så kan de lägga ett bud till honom, det är då upp till Nashville att matcha det kontraktet eller släppa honom. Beroende på lönen han då får från den nya klubben så blir de tvingade att ersätta Nashville med draft choices och/eller pengar.

WarhawK: Ja, som jag förstår är Orszagh 28 år. 9 augusti 2004 skrev han på för Nashville i ytterligare 1 år och därmed har Nashville rättigheten till hans kontrakt. Se länk.

Som jag förstår det blir han då en s.k. Restricted Free Agent och för att någon annan ska skriva kontrakt med honom måste Nashville avsäga sig kontrakträttigheterna genom att sälja honom på Waiver-listan.

Hur som helst verkar det vara försent för något lag att skriva kontrakt med honom nu. Hade Orszagh varit 31 och därigenom Unrestricted Free Agent hade det varit annorlunda och då skulle han ha till mars på sig.

Att NHL struntar i vilka kontrakt spelarna har i Europa är ju en sak men att något lag ska gåförbi NHL:s egna regler verkar inte troligt.

Albert Hall:
Bifogar en länk och ett urdrag ur NHL´s kollektiv avtal för er som inte orkar läsa igenom det , sen vet jag inte om detta inte gäller unrestricted freeagents oxå och då är ju frågan om Orszagh är UFA och kan signa när han vill och med vilket lag som helst eller bara restricted freeagent men då kan han inte signa förrens nästa säsong ju , men nån luleit kanske har koll på vilken typ av freeagent som han är ?

SIGNING DEADLINE

What is the latest date players can sign contracts?

Under the expired CBA, there was no signing deadline applicable to player contracts. Under the new CBA, Restricted Free Agents who do not sign contracts by December 1 of a given year will be ineligible to play in the
League for the balance of that season.

Salcin: Nordqvist har blivit utagen i landslaget igen.Kul!

Albert Hall: Tror det är mer taktik kring detta, skulle Luleå avancera vidare från en kvartsfinal är jag rätt säker på att Bartecko blir kvar.

Guldläge för någon sponsor att gå in och tjäna mycket goodwill på att stå för merkostanden för att behålla Bartecko i laget.

Albert Hall: alltid lika kul när tidningarna "avslöjar" sådant som har varit allmänt känt sedan länge. Fast roligast var nog när Kuriren "avslöjade" den "hemliga prislistan" som reglerade de s.k. utbildningsbidragen. Listan var så hemlig att den i flera månader hade gått att ladda ner som PDF via förstasidan på www.swehockey.se :-)

NSD gör "sensationella" nyheter av gamla nyheter idag. Att Orszagh kan lämna oss har väl varit känt ett bra tag. Att Barteckos artistkontrakt inte sträcker sig över slutspelet har dom dessutom fel i. Åtminstone lite. han kan spela kvartsfinalen, om han ska spela längre (stanna i Sverige efter den 23 mars) än så så kostar det stora pengar. Det där har vi diskuterat för länge sedan bland annat här på HS där jag kom fram till att summan skulle bli mellan 1,5-2 miljoner om han ska medverka i en eventuell semifinal.

Hur det än går så är det naturligtvis rätt gjort av Lulehockey. Såklart 'är det ingen optimal lösning men det är ju mycket tack vare dessa grabbar som vi är på säker mark. Vad skulle vi gjort istället, inte värvat alls? Om vi tar cirka 15 poäng till på dom 23 matcher som återstår så slipper vi nog kvala, för att säkert gå till slutspel så krävs det nog 23 poäng till, kanske.

För övrigt är Modo i samma läge när det gäller Pavlikowski och Pardavy som Lule är i fallet Bartecko och eventuell semifinalmedverkan. Kan finnas fler exempel också, det vet jag dock inte säkert.

Portello:

Haha. Ja det var en matchrapport det. Ingen kan som Savage blanda fakta, svammel, allvar och humor på ett sånt sätt.

Portello: Sparar nog med att läsa det tills imorgon.

Kickan: Har inte läst det ännu.Men jag hade tänkt att göra det ikväll eller imorgon.

Portello: Endast SveSav lyckas skriva en roman i tre delar om en enda match. Bra var det, hur som helst. Froza Sav!

Ni som gillar långa matchreferat ska absolut ta och klicka på länken.

Intressant lokalpatriotisk felstavning i barnens sånghäfte:

"Nu tändas tusen luleljus..."

Frisco:

D bgrpr hn nt dt hr hllr. ngn skd skdd.

Poffa: Lgg v. Vr lt snll. Klln frst nt bttr.

ernst udet:

D mst v dt dmmst sm fnns p HS.

Portello:

Bodens IK - Rest In Peace

Tråkigt att BIK konkat även om det ju var väntat. År av vanskötsel gjorde att det till sist blev oundvikligt. Det verkar som om det då och då plötsligt dykt upp någon skuldmiljon som man inte räknat med. Vanskötsel som sagt.

1994 var man endast ett mål från att gå upp i elitserien. Laget hade råd att losa med 3 mål i kvalseriens sista match mot AIK, man låg under med 3-0 när man fick straff i slutminuten. En sån här dag kan man ju fantisera om vad som hänt om Sasse Sandström satt den där straffen. Hade man kanske etablerat sig i elitserien? Eller hade konken kommit ännu fortare? Nu blev det ju början till slutet, man tog på sig för stor kostym och orkade inte bära upp den.

Hoppas man kan fortsätta med ungdomsverksamheten i alla fall. Det tråkiga är ju att A-laget till största delen består av A-juniorer. Var ska dom lira nu?

Och så har Bodens IK gått i konkurs.

www.kuriren.nu/

www.nsd.se/artikel.aspx?artid=3650

Portello:

haha ok.. Annars kan man ju smyga in res på texxtv sådär vid 2130 :-)

mattias - 74: Pallar inte att lyssna på webben.Blir så nervös så jag börjar må illa.Därför hade jag tänkt att kolla på DIF-SSK.

Portello:

Målplinget kommer ju in i efterhand om du tittar på Matchen mellan DIF OCH SSK... Trodde alla följde webben om inte deras lag spelar på tv :-)

Ikväll blir det att kolla på DIF-SSK istället för att lyssna på webbradion.
Vad gör man inte för hälsan?

Albert Hall:

Jaså, han multitaskar? Det är ju lovvärt!

« · 632892 · »