Luleå HF

SHL · 117708 inlägg · 890 ämnen

GRATTIS!

Sv: GRATTIS!
Sven Savage:

Vi är nog inte alls överens. Du är luling, jag är MoDoit. Naturligtvis är vi inte överens. Jag tycker däremot att man borde kunna erbjuda varmt vatten i duscharna, om man vill att det ska bli något av spelarna. Eller är det ett sätt att tidigt gallra ut de veka, de som inte vill låta sig pissas på?

knaskamilla: Vi är överens. Ren välgärning av jonte att värma upp kompisarna. Men det finns gränser. I filmen "Stilla dagar i Clichy" förekommer en scen där en man badar med två kvinnor i kar. Lenande ljus, vin, ost, bagetter, ja du vet - hela paketet, hur romantsikt som helst. Plötsligt rusar kvinnorna upp ur badet och lämnar rummet. Vad hände? frågar kamraten den badande mannen.

-Jag förstår ingenting, svarar han. Jag bara passade på att kissa lite.

Där går gränsen även för mig. Fransmän är lite eljest.

scim: Var så artig! Känner du för att låta vatten, symboliskt eller bokstavligt, är det bara att lätta på trycket. Helt naturligt. Som när Timrå-Kent hade varit på lokal i fjollträsk, ren rutin bara.

När första snön kommer i lule framåtr augusti-september springer vi inte ut och gör änglar i snön. Däremot brukar man som regel finna hyllningar på drivorna av typen:

"Heja Norrb..."

och

"Lulehoc..."

Sven Savage:

Det är synd om de hockeyspelare som måste härdas i kallvatten, tycker jag.

knaskamilla: Och? Det är väl ingenting konstigt med det. När vi duschade i skolan efter gymnastiken var det vanligen så kallt vatten att enda chansen att överleva var att värma varandra medelst strålning, och detsamma är ren rutin i alla sporter. Ibland var det brott på ledningen och det kom inget vatten alls ur duscharna. I sådana lägen fanns bara möjligheten att duscha varmt och naturligt.

Men jag har inte helt klart för mig hur det går till bland kvinnliga idrottare. Jag misstänker att det där finns såväl anatomiska som fysikaliska skäl till att de får frysa, stackarna.

Sven Savage:

Tack för att du översatte, nu vet jag äntligen hur jag ska tala med min kamrater från Luleå.

Sven Savage:

Alfs uttryck "pissade på" blir lite äckligare när man vet att han som junior (pojklagsspelare?) faktiskt ägnade sig åt att pissa på sina lagkamrater i duschen efter träning.

scim: Hmm, jahaja.

Sverige är ett avlångt land, scim. Med olika dialekter och språkbruk. "Asplöven pissade" kanske längre ned skulle uttryckas annorlunda, t ex "Asplöven hade turen att inte förlora".

Skall man förklara något har man ofta nytta av att visa fram mer tydliga exempel. Låt oss gå till utrikiska. I den bortre plantskolan är det vanligt att man fyller meningarna med "fuck" som vart och vartannat ord. Personligen tycker jag det låter rätt obegåvat, men än svårare att bedöma blir det, om man direktöversätter ord för ord till svenska.

Så kan det också vara när det gäller språkbruk i norrbotten och sydbotten. Det vi tycker betyder en sak i norrbotten, kan i sydbotten uppfattas annorlunda, eller inte alls. Här nere i fjollträsk är det exempelvis sällan någon riktigt förstår vad jag menar, när jag kommer in i ett hus och hävdar att "här var det ostökigt.".

Men låt oss översätta till bokmål.

Asplöven cincillerade på farmarlaget.

Lulekickan:

Nu var det väl inte din åsikt jag hade åsikter om, snarare ditt ordval.

scim: En till MooDooist som har svårt att förlika sig med att jag tyckte det var kul att Asplöven vann. Fascinerande.

scim:

Men du, Lulekickan skämtar ju bara. Har du inte förstått hennes humor ännu?

Lulekickan:

Min lillsyrra håller lika hög diskussionsnivå som dig. Hon är 11.

Frisco: Så med andra ord håller du med mig om att det var kul att Asplöven pissade på Dövik? Bra.

Lulekickan: Det är helt naturligt. En Tottenhamsupporter gläds hur mycket som helst om Arsenal vinner eftersom det bara är 4 kilometer mellan dessa klubbars arenor. En AIK-supporter (ja det riktiga AIK födda 1891) tycker det är jätteroligt att Djurgården vinner. I Istanbul håller fotbollsklubbarna supporterfester tillsammans. Allt är naturligt.

Frisco: Tycker du att det är särskilt konstigt att jag tycker det är kul om ett lag lite närmare Luleå än Dövik vinner över just Dövik? Det tycker inte jag. Snarare är det väl fullt naturligt. Precis som jag tycker det är kul om det går bra för vilket Norrbottenslag som helst eller för Schtaan.

Lulekickan: God natt jord.

Frisco: Finns det någon poäng i i ditt inlägg eller har du bara lärt dig ett nytt ord?

Lulekickan:
Svenskt uppslagsord
mogen moget mogna adj.
fullt utvecklad, färdig (att ätas) (om frukt; även bildligt)
motsats omogen

Sven Savage: Fast vi säger väl grattis till Asplöven som pissade på MooDoos farmarlag i kväll. Kul!

I stället för att öppna en ny tråd, tar jag denna eftersom rubriken är snarlik, även om den borde lyda alldeles precis tvärtom:

Ograttis!

Dagen som igår var, var en dramatisk hockeydag som kommer att få stor betydelse framöver.

Jag tänker på det faktum att Pölsan blev klar för nästa års elitserie. Ett hjärtligt ograttis till den gävligaste av städer! Samtidigt blev även linkpingarne i praktiken klara. Ett ograttis även till dessa pajaser, som trissar upp lönerna på ett sådant sätt att vi alla kommer att förlora på det.

Hörde att blixtlåset slog warulfven med 4-0 i matcher också. Således den mest ojämna, av de sju bataljer årets slutspel innehöll, endast i konkurrens med den lätthet, med vilken Lallarna slog ut sin semifinalsmotståndare...men jag har redan glömt vilka de mötte.

Vem hade kunnat tro att Warulfven skulle bli en sådan munsbit? Hur braiga än Zippers har förefallit, har man ändå haft på känn att warulfvarne hade mer att lugga fram ur ulfvapälsen, när det verkligen gällde. Men icke. Årets Zippers var från början till slut fyllt av spelare som kunde och ville vinna. Var väl trevligt att de lyckades, för första gången sedan 1965; i synnerhet med tanke på hur usla de nästan alltid varit i slutspel. Finns väl inget gäng som så dramatiskt alltid och totalt tappat formen när det vankats slutspel, som just blixtlåsen. Men så icke i år.

Warulfven kanske är slut? Så hyllade som de blivit för sin fina organisation och sitt oemotståndliga spel, så kanske de segrat ihjäl sig, och nu finns inte mer att hämta? Man kanske får den stora glädjen att se dem i streckstrid nästa säsong?

Synd om Schtaan. Igenkligen, verkar de alls icke så bra att de ens skulle varit med och slagits om elitserieplatserna. Men när det nu började så bra, hoppades man ju.

Återigen, och sammanfattningsvis: ett hjärtligt ograttis till pölsan! Dem oleve:

ohurra! ohurra! ohurra! ohurra!

Dysso: Jublar de. Är det antagligen menlösa barns dag.

Sven Savage:

Folkets jubel...

Grattis, Dysso, med det finurliga namnet: du har nu uppnått imponerande 1000 inlägg!

GRATTIS!
Pssst! Säg inget, men nästa inlägg från Dysso innebär att han blir tresiffrig och når mäktiga ettusen inlägg här! En riktig prestation - långt mer imponerande än andra s k sekunda trophies de delar ut över där. Var beredd att gratta!

« · 262112