Albert Hall: Jag var lite imponerad av att Burra stod upp så bra mot den betydligt större LHF-bekantingen Rosén. Fagemo sliter utav helvete och räds definitivt inte närkamper osv. Nej, när det gäller defensiven finns det definitivt inget att klaga på. Offensivt är det väl egentligen bara skärpan i avsluten man kan klaga på, och det kanske inte är så bara eftersom den är ett måste om man skall vinna. Fast jag är övertygad om att den är i antågande.
Hento ja, han blir bara bättre och bättre. Han har ett så otroligt lugn dessutom att man nästan undrar om han är sann. Hento är kung, absolut.
lizzard: Hmmm.... måste nog studera den där butiken till höger. Har mest gått förbi där och bara slängt ett förstrött öga på den. Däremot var jag in i den ordinarie souvenirshopen idag i andra pausen. Kände på en klubba som var märkt med Bautin för 199 riksdaler..... Kunde ju sedan inte låta bli att köpa den;-)
Albert Hall: Ja, det är nog den. Mittemot damtoaletterna alltså, och den har några trähyllor där det ligger kortärmade Myllyströjor, förra versionen av replicatröjor och lite annat som nu inte ingår i sortimentet. Passa på att rota lite i den lilla korgen i samband med nästa match. Själv måste jag nog göra en runda till i den, jag kan ju ha missat nåt.
Portello: Ifjol var vi i nästan samma läge som Brynäs är nu fast vi kanske inte åkte på stordäng i samma omfattning som dom gör nu. Så nog vet vi väl åtminstone nästan hur det känns....
Vetefan vad dom ska göra. Jag har aldrig varit nån förespråkare för att sparka tränare varken i fotboll eller hockey. Enligt mig är det en lösning som KAN ge ett kortsiktigt bra resultat. Långsiktigt så är det mer tvivelaktigt. Jag tycker dom ska avvakta och se. Kanske byta tränare i februari och få nytändningen till slutet av elitserien och eventuell kvalserie? Annars kanske dom måste sparka tränare två gånger samma säsong som Link ping gjorde häromåret. Inte fan hjälpte det för det.
lizzard: Nej, det hade jag glömt, men har inte de som har hand om skottävlingen tänkt på det efter att lillkillen fick delta så säger jag till om det vid tillfälle.
Lulekickan: Lite tjatigt blir det, men jag håller med dig om närkampsspelet också. Trots att två av våra bästa defensiva backar saknades idag så var vi enormt duktiga på hårt arbete i egen zon. Ofta var de puckar som Hento var tvungen att rädda rätt enkla plockpotatisar med fri sikt. Även anfallarna vad-dom-nu-kallas-nuförtiden gör ett enormt bra jobb i egen zon. Inte enbart i denna match, utan även i den räcka av förluster som föregick.
Härligt även att se att laget litar såpass på sin målvakt att man SLÄPPER skott bara för att man VET att han tar dom. Sånt känner även Hento, lita på det.
Portello: De kanske kan få honom så får de också dräkter med snedställda streck så spelarna ska se större ut.
Jag hittade förresten något sketakul i Coop Arena idag. Det finns någon slags provisorisk souvenirkiosk där gamla prylar reas ut, alltså inte souvenirbutiken. De hade i alla fall en liten korg med småsaker i som jag naturligtvis var tvungen att börja rota i. Till min stora glädje hittade jag en massa grejer med den gamla loggan på. Jag hade sedan tidigare några smågrejer med gamla loggan men utökade nu samlingen med ytterligare en pin, en nyckelring (tror just den var den sista), och ett tygmärke med loggan och texten "Luleå Hockeyförening 1977". Sketasköj! Dessutom inbillade jag mig att just den här dagen var en turdag och att eventuella souvenirer som köptes var tursaker. Därför köpte jag en samlarpuck med #8 (inklusive nunan och autografen) på eftersom jag tycker det är dags att han börjar göra mål igen. Kul förresten att de började sälja samlarpuckar. Jag föreslog det i somras eftersom jag visste att många skulle vilja samla någon lite mindre sak varenda år och jag tyckte att en puck kunde vara lämpligt. De tar ju inte så stor plats.
Lulekickan: Brynäs kanske skulle hyra in Plate? Man kan då inte säga att man är direkt avundsjuk på brynässupportrarna, måste vara ett elände att se laget man älskar åka på den ena storförlusten efter den andra.
Albert Hall: Jag har, pga det suveräna BP-spelet, upptäckt att jag har börjat se BP som två minuter när LHF inte kan anfalla på samma villkor som motståndarna istället för att se det som 2 minuters fredande av målburen. Jag tycker dessutom att våra backar ser starkare ut än tidigare, och det gäller även de som väl får börja betraktas som "gamlingar" i truppen. De gånger en av backarna blir av med pucken beror det i regel på ett felpass och inte på att de blivit av med den i en närkamp. Jag tycker de lyckas hålla ifrån sig motståndarna på ett helt annat sätt än tidigare, eller inbillar jag mig?
Jag har varit in och kollat Brynäs gb men kunde inte komma på något bra som inte låter fånigt att skriva för att trösta dem. Deras förluster börjar bli lite för många och med för stora siffror för att enbart en hjälp till positivt tänkande skall kunna vara till hjälp. Det krävs nog mer än så för ett lag som borde sprattla vilt för att rädda poäng men som - enligt vad man läser - mest verkar loja, trötta och oinspirerade. Kanske kunde ett nyförvärv ändå vara till hjälp. Toporowskis inträde i LHF:s trupp i fjol hade ju positiva effekter även på övriga spelares poängproduktion - de upptäckte att det trots allt inte är så omöjligt att göra mål och slappnade av på ett annat sätt än tidigare under säsongen, och då kom också målproduktionen igång. Men skall Brynäs bli hjälpt av ett nyförvärv så bör nog det nyförvärvet komma snart.
Lulekickan: Kommer ju att missa Torsdagsmatchen mot Pölsa också och efter det är det ju uppehåll ca två veckor.Så vilken nästa match jag kommer att se vet jag inte i dagsläget.
Lulekickan: Mmmmm, jag tänkte på det själv understundom idag. Det är fan nästan MINDRE målchanser för motståndarna när vi lirar BP. Jag kollade extra noga på det vid ett par tillfällen. Oerhört aggresivt spel där varenda spelare vet exakt sin roll. När en spelare blir bortgjord så är det direkt en annan som tar över det aggresiva.
Jag har varit inne på Brynäs GB och ögnat igenom inläggen där. Kickan, du brukar ju vara amatörpsykolg där, kan inte du gå in och trösta dom? Dom är trots allt bar fem futtiga poäng efter oss, som ligger nia. På torsdag kan don vara förbi. Men en skillnad är ju visserligen att kurvan nog faktiskt pekar utför för Brynäs medan vi trots allt är med i alla (hittills) matcher. Men nog är det tragiskt att läsa att supportrar ÖNSKAR att laget ska gå till kvalserien. Med såna vänner behöver man inga fiender.
Albert Hall: Dessutom tycker jag att BP-spelat utvecklas mer och mer för varje match. Nu märker man knappt att LHF är en man mindre på isen och det är relativt sällan motståndarna lyckas få till någon riktigt tryck mot LHF-målet. LHF agerar så ruggigt stabilt, lugnt och säkert att ett BP inte känns mer otäckt än spel 5 mot 5, nästan tvärtom till och med. Idag hade ju BP spelet även endel nästan offensiva inslag. Kul också att BP-spelet inte bara består i att skicka iväg pucken så fort de får tag i den utan att de spelar runt pucken och dödar bra med tid innan de skickar iväg den.
Portello: Jag tycker att det är ganska skönt ute. Visst blåser det en aning men det är ju varmt i alla fall, och här regnar det inte. Nii har det säkert mycket jävligare i alla avseenden där i stan där det bara luktar skit och penningjägare : P
Vilken är nästa match du kan kolla? Hoppas det är någon mot överjävligt motstånd så att förlusten inte känns så hård. Du ger fan i att dyka upp på viktiga matcher, vi vet ju hur det går då.
Matchen idag var kanske inte den mest välspelade jag har sett, men LHF gjorde i vart fall vad de skulle. Ulrik (B)lindhs domarinsats var en aning märklig i vissa avseenden. De spelförstörande momenten (som Leksand är kända för) blundade han för helt.
Lulekickan: Håller ju med dig. Det BP som LHF presterat hittills denna säsong motsvaras kanske endast av BP säsongen 95-96 när Stefan Jonsson var som bäst.
Utan att orka kolla statistik så spelade SJ det året hela grundserien, nästan varenda BP, utan att vara med om mer än 4-5 mål bakåt. Under slutspelet det året så skrev en begeistrad Peter Lundgren i NSD ungefär så här angående spel 3-5:
"Om Stefan Jonsson och Bulan Berglund är två av dom tre, så kan nog jag vara den tredje utan att Luleå släpper in något mål".
Lulekickan: Äsch, du ska nog se att Luleå vinner nästa match jag är och kollar på :) Usch och fy vilket väder det är, vaknade strax efter fem i morse av att det regnade och blåste som bara den.Och det vädret har tyvärr fortsatt hela dagen. Tur att Luleå kunde förgylla dagen med tre poäng.
Albert Hall: Finnen spelar nästa match och vilade idag mest "för säkerhets skull" enligt vad jag fick höra. Skrbek vet jag inte något om hur länge han blir borta, men nog bör man väl räkna med minst en veckas vila efter en hjärnskakning.
Jag är förresten så ruggigt imponerad av LHF:s BP att jag nästan saknar ord för att beskriva det. Lysande! Underbart! Överljuvligt! Och det även om de två defensivt skickligaste backarna är skadade.
Albert Hall: Jag tror inte ens att det var att få tag i pucken som var Ledins primära mål när han råkade peta in den. Han såg väl snarare ut att ha fullt upp med att störa målisen så att någon annan skulle kunna peta in den.
Albert Hall: Jag tänkte faktiskt på det. I första och tredje perioden hade jag ju orkat trä tröjan över skallen, i andra - LHF:s klart bästa period - tyckte jag det var för varmt och hade den därför bara hängandes över axlarna. Om jag har den slängd över axlarna under samtliga tre perioder mot Pölsa vinner vi med 10-0, minst.
Portello: Vi visste ju att vi skulle vinna i samma sekund som du berättade att du inte kunde se matchen. Nu lär du få det tufft att bli insläppt i arenan i fortsättningen ; )
Och jag hade min Kauppilatröja som jag lovade. Sviten med idel LHF-segrar i samtliga grundseriematcher som jag har haft den på mig är alltså fortfarande obruten. Sture gav mig order att hädanefter alltid ha Kauppilatröjan så det kanske är bäst att jag lyder : )
Portello: Skrbek är också hjärnskakad. Men jag tror inte det är sååååå långvarigt. Vetefan varför inte Finnen spelade, det var ju sagt att han var redo.
Nej, nu ska jag gå och käka lasagne och fira med ett glas rötjut! kanske kollar jag in här senare.
Portello: Bäärnhjelm imponerar allt mer på mig. Spelar lugnt och enkelt. Tar inga stora risker. Vårdat passningsspel. Han kan blir riktigt, riktigt bra med lite mer rutin.
Portello: Vi körde med fyra "kedjor" rätt länge. Ledin jobbar ju friskt, Tano är oerhört bra i BP. Men nog kändes det som en liten säkerhetsrisk när dom + Lundberg var inne. Finnen och Skrbec saknades. Två spelare med liknande spelstil. Hoppas dom är till baka snart!
Portello: Hehehe, precis som man kan gissa att ett Ledinmål går till. Snurrar upp ett par gubbar och hänger upp den i krysset.... Nej, han står parkerad i en jävla röra framför mål, pucken kommer in från bakom målet och han får på något vis klubban på pucken så den går in. Var nog inte många i hall..... arenan som såg att det var Ledin som var sist på pucken. Domaren påstod tex först att det var Bulan som nätat.
Albert Hall: Man får tacka för analysen. Skönt att höra att Hento fortsätter att spela stabilt.Hörde att Leksand pressade på rätt bra i tredje perioden.Sundqvist nämde 16-5 till Leksingarna och då var det några minuter kvar.Snart borde han väl få chansen i Landslaget? Väldigt kul att Husse fick måla också fastänn det var i öppen kasse. Hur gick Ledins mål till?
Hälge: Nej inte alls, Fagemo jobbar och sliter som en arbetshäst. Inte alls dålig, gör mycket nytta. Men målchanserna har lixom...... försvunnit. Jag tror han hade ett skott på mål idag.
I övrigt kan vi notera att Portello i fortsättningen kan stanna hemma, jag ska tippa luleseger och att Kickan ska ha sin Kauppilatröja lite nonchalant slängd över axlarna! Då går det som bäst! ;-)
Portello: En krampaktig och föga välspelad match. Lule vann rättvist ändå. Första perioden jämn med något litet övertag för Leksand tack vare ett par PP. Andra perioden var Lules och där avgjordes matchen. Tredje perioden så backade Lule hem och försvarade sin ledning. Leksand gjorde ett mål och nervositeten spred sig som en löpeld i hallen. Hento var dock lugnet personifierat i målet och vi höll undan! Huczkowski, som gjorde en mycket bra match, avgjorde med ett mål i tom bur.
Spelarpoäng:
5: Hento, lugnet själv. Har utveclkat spelet utanför målet kollosalt! 4: Huczkowski. Riv och slit med stor framgång. 3: Rönnqvist. Rappare på skridskorna än på länge, bra puckbehandling. 2: Svensson. Ett par riktiga tryckare och lugn och fin i övrigt. 1. Åkerström. Säsongens bästa insats hittills.
Dysso: Får man verkligen hoppas. Vilken Underbar dag ! Först och främst vinner Luleå men till råga på allt så går Öster upp i Allsvenskan. Underbart! WOW!
ÄNTLIGEN!!!!!! Ojj så Underbart med en vinst efter sju sorger och åtta bedrövelser. Kul att Ledin fick göra mål. Ser fram emot lite glada tongångar här ikväll :)
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?